Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV för Spel och film. 17-20 000kr 55"+

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2013 - 19:06

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Köpt en LG 55LM860 på Elgiganten, och jag är inte nöjd. Får leta vidare eller vänja mig vid problemet.

VILL INTE HA bleeding, clouding och allt vad det heter, för just nu känns de som att de är nån smurf som springer fram och tillbaka med en ficklampa och lyser upp då å då.


Pris ca 17 000 - 20 000

Använder datan mest för film tittande, även egna skapade filmer från datorn.

Har funderat om ja ska använda min lapptop mera för surfande osv. så plasma kan vara ett alternativ, men fattat att sonys tv ska vara bra.

är inte intresserad av smart funktioner och allt lulllull vill ha en tv för att titta på inget annat...

Har hemmabio ljud så det ska funka bra ihop med tvn är tanken.

Snälla hjälp mig .... känner mig helt vilsen.

#2

Postad 21 januari 2013 - 20:14

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Enkelt :P

Led = 55HX855
Plama = 55VT50

Ungefär samma peng, pick your poison!

#3

Postad 21 januari 2013 - 20:19

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Köpt en LG 55LM860 på Elgiganten, och jag är inte nöjd. Får leta vidare eller vänja mig vid problemet.

VILL INTE HA bleeding, clouding och allt vad det heter, för just nu känns de som att de är nån smurf som springer fram och tillbaka med en ficklampa och lyser upp då å då.


Pris ca 17 000 - 20 000

Använder datan mest för film tittande, även egna skapade filmer från datorn.

Har funderat om ja ska använda min lapptop mera för surfande osv. så plasma kan vara ett alternativ, men fattat att sonys tv ska vara bra.

är inte intresserad av smart funktioner och allt lulllull vill ha en tv för att titta på inget annat...

Har hemmabio ljud så det ska funka bra ihop med tvn är tanken.

Snälla hjälp mig .... känner mig helt vilsen.


https://www.prisjakt...t.php?p=1179981
https://www.prisjakt...t.php?p=1177817

Någon av dessa. Jämför du ST med VT så är skillnaden typ "lulu" som du kallar det.

VT har lite lite bättre svarta men ST är lite bättre när det gäller ljus. Annars är de i princip samma (bara att VT har bättre smartfunktioner m.m.).

Tänk att ST är budget modellen (Där de sparat in på allt de kan utan att förstöra bilden) och VT lyx modellen (dessutom ingår oftast 3d glasögon till VT versionen).


Du kommer inte få en större och bättre TV än Panasonic ST / VT :) ST är mest bang for the buck (Var det allafall när jag köpte min i November).

Dock så säljs inte ST i 55" utan bara 42,50 och 65.

http://tvcalculator....84fb5c8f9972fff - Jämför olika storlekarna.

Redigerat av FBGKimpan, 21 januari 2013 - 20:22.


#4

Postad 21 januari 2013 - 23:08

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Står mellan dessa mer eller mindre nu, Sony eller Panasonic, led eller plasma.

Hur är det med plasma i dags ljus, känns som det är mycket med igång körning av plasma å massa grejer man skall tänka hit och dit, kanske inte är så mycket men.

Sen har ja sett några sharp, som kanske kan vara med å slåss mot sonyn? finns denna
http://www.elgigante...-tv-lc-60le841s
hittar inga recenssioner om den så den känns skum.

#5

Postad 21 januari 2013 - 23:23

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Ser att sonyn är utgående, ska man bli utan ny tv ett tag till framöver... kommer det nån ny sony? ska ringa å höra om de har kvar den i göteborg imorgon

#6

Postad 22 januari 2013 - 07:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Står mellan dessa mer eller mindre nu, Sony eller Panasonic, led eller plasma.

Hur är det med plasma i dags ljus, känns som det är mycket med igång körning av plasma å massa grejer man skall tänka hit och dit, kanske inte är så mycket men.

Sen har ja sett några sharp, som kanske kan vara med å slåss mot sonyn? finns denna
http://www.elgigante...-tv-lc-60le841s
hittar inga recenssioner om den så den känns skum.


Igångkörning? Du menar inkörning kanske? Det är bara att använda teven direkt du får hem den. Du behöver bara tänka på att inte ha för mycket statiska objekt de första hundra timmarna. Gärna köra med fullbild också.

#7

Postad 22 januari 2013 - 08:00

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Ser att sonyn är utgående, ska man bli utan ny tv ett tag till framöver... kommer det nån ny sony? ska ringa å höra om de har kvar den i göteborg imorgon


En Sony 55HX855
eller
Samsung UE55ES8005 :D

#8

Postad 22 januari 2013 - 08:01

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Hur är det med dagsljus då persijenner är nere? Har fönster från sidan å framför tvn .

Samsung är väll samma skit? Massa lulllull ist?

#9

Postad 22 januari 2013 - 08:37

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=1179981
https://www.prisjakt...t.php?p=1177817

Någon av dessa. Jämför du ST med VT så är skillnaden typ "lulu" som du kallar det.

VT har lite lite bättre svarta men ST är lite bättre när det gäller ljus. Annars är de i princip samma (bara att VT har bättre smartfunktioner m.m.).

Tänk att ST är budget modellen (Där de sparat in på allt de kan utan att förstöra bilden) och VT lyx modellen (dessutom ingår oftast 3d glasögon till VT versionen).


Du kommer inte få en större och bättre TV än Panasonic ST / VT :) ST är mest bang for the buck (Var det allafall när jag köpte min i November).

Dock så säljs inte ST i 55" utan bara 42,50 och 65.

http://tvcalculator....84fb5c8f9972fff - Jämför olika storlekarna.


Håller inte riktigt med dig i allt du säger ;) Viera-plattformen vad jag sett ser likadan ut i ST och VT, så vilka bättre smartfunktioner har VT? VT har ju snabbare processor så det bör ju vara lite snabbare när man använder det men innehåll och funktioner borde vara de samma?

Flera tester jag läst har visat att ST tvärt om haft lite bättre svärta än VT, dock är skillnaderna så små att de kan ha med individuella skillnader på panelerna att göra och det är inget man kommer se. ST har i alla fall klart bättre kontrastförhållande pga. högre ljusstyrka. Dock har VT ett bättre filter som gör att den fungerar bättre i ljusa miljöer.

Under optimala förhållanden så ger VT en något bättre bild än ST beroende på lite mer påkostad bildbehandling och bättre kalibreringsmöjligheter men ST känns lätt som förra årets bästa pris/prestanda. :)

Men visst finns ST i 55":



#10

Postad 22 januari 2013 - 08:43

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 1
Hur är det ned dagsljus med persijenner nerdragna?

#11

Postad 22 januari 2013 - 08:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Köp INTE ST/VT om du ska spela mycket spel. De tenderar få inbränningar ganska lätt.
Köp då hellre Samsungs plasmor.

Redigerat av Unregistereddc471864, 22 januari 2013 - 08:46.


#12

Postad 22 januari 2013 - 09:07

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Visst kan Sharp vara med och slåss mot Sonyn.

Sharp 70 741S finns på EG som kan vara värt att ta en titt på. 60 finns på Siba. Tveksamt om 841an med Quattronpanel är värt merkostnaden, men vet inte.

60 741 för under 13000:- kan jag tycka är likvärdig Sonyn i dom saker du är ute efter och mycket prisvärd. Bildkvalite, svärta, rörelseskärpa/hantering, inputlag, jämn back-light, är nära identiska, varkens bättre el. sämre, enl. min bedömning, tycke, inställda förstås. Inte alltid högsta priset bäst. Beroende på vilka andra funktioner man är ute efter förstås.
Panelen på Sonyn är just Sharps.

Men det kan bara du själv avgöra. Kanske värt att kolla iaf.

Har ingen själv nu, men ska fixa ny, är det tänkt.

Redigerat av ffodil, 22 januari 2013 - 09:18.


#13

Postad 22 januari 2013 - 09:47

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Låter bra, hur är de med Sport å fart på dessa , sonyn å Sharp

#14

Postad 22 januari 2013 - 11:06

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Tycker det ser bra ut, men som alltid lite beroende på inställningarna, sändningskvalite och vilka krav man har.
Inga rörelsedefekter/skärpa jag retar mig på. Tycker det flyter väldigt fint iaf. på båda.

Men säkert något det kan finnas lite olika åsikter om. Plasma ägarna skulle nog säga Plasma för sport.

Redigerat av ffodil, 22 januari 2013 - 11:07.


#15

Postad 22 januari 2013 - 14:25

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Okej, lutar åt en sony ist, väntar å ser ett tag om de dyker upp nån ny å prisvärd sony.

#16

Postad 22 januari 2013 - 17:22

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Okej, lutar åt en sony ist, väntar å ser ett tag om de dyker upp nån ny å prisvärd sony.


Prisvärd? knappast... det är nu det är fyndläge på 2012 års modeller.

#17

Postad 22 januari 2013 - 17:51

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Förstår får hoppas ena butiken i Göteborg får in tvn.

#18

Postad 23 januari 2013 - 12:13

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Förstår får hoppas ena butiken i Göteborg får in tvn.


Ett tips. Siba har sänkt pris idag, Sharp 60 741S för 10990:-
Ett fynd enl. min mening.
Med just dom egenskaper du är ute efter, som du räknat upp, dvs.

#19

Postad 23 januari 2013 - 13:18

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
oj det låter bra, då är min stora fråga hur stor skillnad är de på sonyn å sharpen? och nästkommande sony?
har ingen butik i närheten så ja kan kolla på sonyn så kan inte jämföra dem själv vilket är synd.

Varför har du inte köpt någon än? lite nyfiken, om du väntar på nyare modeller?

#20

Postad 23 januari 2013 - 13:27

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Köp INTE ST/VT om du ska spela mycket spel. De tenderar få inbränningar ganska lätt.
Köp då hellre Samsungs plasmor.


Spelat HeavyRain i 9 timmar. Inga inbränningar.

Haft samma bild på TVn (Datorns bakgrundsbild) i kanske 14-15 timmar? Inga inbränningar.


Hur är "ganska lätt" enligt dig?

#21

Postad 23 januari 2013 - 13:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

oj det låter bra, då är min stora fråga hur stor skillnad är de på sonyn å sharpen? och nästkommande sony?
har ingen butik i närheten så ja kan kolla på sonyn så kan inte jämföra dem själv vilket är synd.

Varför har du inte köpt någon än? lite nyfiken, om du väntar på nyare modeller?


Försökte göra en någorlunda jämförelse i ett tidigare inlägg och tror inte jag har helt fel. Väldigt likvärdiga.

Tror inte du skall vänta dig nån större skillnader i vad du är ute efter, bildkvalite, inputlag, jämn backlight.
Lite mer lull lull, smart-tv funk. och sådant du inte bryr dig om, vad du sagt.
Men inget jag vet säkert, mer ett antagande.

Du får själv bilda dig en egen uppfattning, det var bara ett tips om man bryr sig om priset.
Då tror jag det är svårt att hitta bättre.
Om du tror att det låga priset på Sharpen betyder sämre TV, tror jag att du misstar dig, men bara min åsikt.

Varför blev det sista markerat, var inte meningen.

Glömde sista frågan. Jo visst har jag köpt, har haft en 741 hemma i 14 dagar, men med fabriksfel på, väntar på att en ny skall komma här när som.

Redigerat av ffodil, 23 januari 2013 - 14:01.


#22

Postad 23 januari 2013 - 13:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Spelat HeavyRain i 9 timmar. Inga inbränningar.

Haft samma bild på TVn (Datorns bakgrundsbild) i kanske 14-15 timmar? Inga inbränningar.


Hur är "ganska lätt" enligt dig?


Fick permantena inbränningar på min Vt50 efter 4-5 timmar svt och 7-8 timmar darksiders. Har även inbränningar efter mediaspelaren. De syns dock väldigt svagt numera. Man bör vara försiktig.
Kan bero på det jäkla THXläget dock. Sedan jag slutat använda det så verkar det vara mindre risk.

Redigerat av Unregistereddc471864, 23 januari 2013 - 13:59.


#23

Postad 23 januari 2013 - 14:40

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Försökte göra en någorlunda jämförelse i ett tidigare inlägg och tror inte jag har helt fel. Väldigt likvärdiga.

Tror inte du skall vänta dig nån större skillnader i vad du är ute efter, bildkvalite, inputlag, jämn backlight.
Lite mer lull lull, smart-tv funk. och sådant du inte bryr dig om, vad du sagt.
Men inget jag vet säkert, mer ett antagande.

Du får själv bilda dig en egen uppfattning, det var bara ett tips om man bryr sig om priset.
Då tror jag det är svårt att hitta bättre.
Om du tror att det låga priset på Sharpen betyder sämre TV, tror jag att du misstar dig, men bara min åsikt.

Varför blev det sista markerat, var inte meningen.

Glömde sista frågan. Jo visst har jag köpt, har haft en 741 hemma i 14 dagar, men med fabriksfel på, väntar på att en ny skall komma här när som.

Ja de får bli en tur till siba imorgon och kolla verkar de som, sen är ja lite desperat efter sony, nått som tilltalar mig att ja blir mer nöjd med den. men om man bortser kostnader mellan appareterna är det jag utgår ifrån, tvn ska ja ha ett bra tag så de gör inget om den är dyrare.

Redigerat av rajjejosefsson, 23 januari 2013 - 14:41.


#24

Postad 23 januari 2013 - 15:10

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Vi är alla olika och med olika förutsättningar, som tur är. Det är ju tjusningen.

Du får kolla vidare, det är ju du som ska bli nöjd.

Håller själv Sonyn högt, som jag sagt i tidigare svar till dig.

#25

Postad 23 januari 2013 - 15:29

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Joo, Sony 55HX855, de ä ögongodis de. :P

#26

Postad 23 januari 2013 - 23:58

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Joo, Sony 55HX855, de ä ögongodis de. :P

Tyvärr vet ja inte hur jag skall få tag på denna tv, är en butik i Göteborg som sa att det kan komma in i februari ungefär, medans en annan affär sa att de inte skulle ta in fler, så kan man lita på butik 1 som sa den ska komma in igen... Annars är jag illa tvungen att vänta ett år eller köra på sharpen. beslut ångest.

eller Sony KDL-55HX755 ingen som talar om denna så mycket

Redigerat av rajjejosefsson, 24 januari 2013 - 00:10.


#27

Postad 24 januari 2013 - 07:25

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Tyvärr vet ja inte hur jag skall få tag på denna tv, är en butik i Göteborg som sa att det kan komma in i februari ungefär, medans en annan affär sa att de inte skulle ta in fler, så kan man lita på butik 1 som sa den ska komma in igen... Annars är jag illa tvungen att vänta ett år eller köra på sharpen. beslut ångest.

eller Sony KDL-55HX755 ingen som talar om denna så mycket


Jag gav dig ju förslaget på den Sonyn i annan tråd. Lika bra som 855.

Har du inte kollat på Sharpen än? Har svårt att tro du skulle bli missnöjd med den.

Om jag kunde få HX855 för 10990:- som Sharpen, skulle jag ändå valt Sharpen med 5 tum mer.
Så lika anser jag dom vara. Resten är nog mer tycke och smak.
Men det är vad jag tycker.

Det är du som ska bli nöjd.

Om man är riktigt petig har HX855 något bättre svärta.
Ställde själv tillbaka min Sony när jag fick lämna min Sharp och ser ingen egentlig skillnad mer än att den är för liten och kan möjligen ana en minimal svärte skillnad, lite ligger nog på storleksskillnaden 52-60 tum. Förövrigt ungefär samma test-spec. på dom båda Sonyn. Kan själv inte se någon skillnad mot 855 när jag kollat någorlunda inställd. Alla ovannämda har haft väldigt jämn Backlight och ingen irriterande flackande ljus, rätt inställda.

Bara lite förklaring på min synpunkt.

Redigerat av ffodil, 24 januari 2013 - 08:34.


#28

Postad 24 januari 2013 - 08:31

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Okej jag förstår, ska försöka få kollat på den idag, den var ej i lager i mitt varuhus så ska kolla upp staden bredvid och se hur den är.
Ska försöka tala med dem på hemmabiobutiken å se vad de säger, då de har/haft båda.

Vet du helt hundra att de inte är ljusgenomsläpp i mängder när man ser mörka scener osv, och vid lite vitt i skärmen.
Var en scen i nya batman när de var nere i en tunnel med belysning, där man såg ljuset hit å dit från kantbelysningen, mitt tycke katastrof.

#29

Postad 24 januari 2013 - 08:40

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Ja, inte på några av dom jag nämt ovan. Som jag reagerat på får tilläggas.

Tror du får skylla lite på local dimmig där.

Har iofs. inte haft HX855 i hemmiljö några dagar, vilket jag tycker krävs för riktig uppfattning.
Den kan jag inte uttala mig så bra om, när jag säger ovan nämda.

Redigerat av ffodil, 24 januari 2013 - 08:53.


#30

Postad 24 januari 2013 - 09:24

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Local dimming vad menas med det, går de inte stänga av på sharpen, har för mig jag läste det. men det går på sonyn?
så svårt å avgöra när man kollar på tvn i butiken.

#31

Postad 24 januari 2013 - 09:38

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Local dimming finns inte på Sharpen.
Förövrigt sabbar mer än kan göra nytta enl. mig.
Samma som aktiv kontrast, mestadels bara att stänga av.

Ja, inte bara svårt i butik, omöjligt skulle jag säga.

Redigerat av ffodil, 24 januari 2013 - 09:40.


#32

Postad 24 januari 2013 - 10:14

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Så vad gör den local dimming, och varför sabbar den tycker du. usch va jobbigt det ska vara å välja tv.

#33

Postad 24 januari 2013 - 10:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Så vad gör den local dimming, och varför sabbar den tycker du. usch va jobbigt det ska vara å välja tv.



Samma ungefär som aktiv kontrast, dimmar ner mörka partier för svärtan ska se bättre ut, men samtidigt försvinner detaljer.
Detsamma gör aktiv kontrast, men över hela bilden. Grovt förklarat.

Med dålig ansikontrast kan man då trolla fram bättre för ögonen snabbt sätt svärta, men som sagt förlorar detaljerna. Bara ett försäljningstrick vad jag kan förstå.

Det kan finnas en viss dimming kvar även om man har aktiv kontrast avslagen, mer el. mindra på olika apparater.
Mer utmärkande, tycks det vara på dom med mindra ansikontrast t.ex. IPS panelerna, enl. dom jag har, har i familjen, ställt in och har sett dvs. Med förklaringen, kanske för att få bättre sk. svärta.

#34

Postad 24 januari 2013 - 11:42

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Tyvärr vet ja inte hur jag skall få tag på denna tv, är en butik i Göteborg som sa att det kan komma in i februari ungefär, medans en annan affär sa att de inte skulle ta in fler, så kan man lita på butik 1 som sa den ska komma in igen... Annars är jag illa tvungen att vänta ett år eller köra på sharpen.


Varför inte bara beställa en tv från nåt nätföretag? Distansavtalslagen ger ju i många fall klara fördelar mot att handla i butik.

#35

Postad 24 januari 2013 - 15:45

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Finns 1 Halmstad som har den i lager men kör nog inte hem å skicka tillbaka den är inte gratis ? Har du koll på skillnaden på den å hx755? Om ja kommer märka skillnad?

Redigerat av rajjejosefsson, 24 januari 2013 - 15:46.


#36

Postad 24 januari 2013 - 16:37

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Du kommer att se skillnad, Sony 55HX855, de ä ögongodis de. :P
Testerna i tidningen ljud o bild håller verkligen måttet där de fick betyget bäst i test..
Mkt bättre bild och svärta.

Redigerat av Unregistered1605, 24 januari 2013 - 17:00.


#37

Postad 24 januari 2013 - 17:36

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Mycket bättre i bild emot villken? Verkar ha samma grejor i, i stortsett . Å annan design

Redigerat av rajjejosefsson, 24 januari 2013 - 17:42.


#38

Postad 24 januari 2013 - 17:49

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Du kommer att se skillnad, Sony 55HX855, de ä ögongodis de. :P
Testerna i tidningen ljud o bild håller verkligen måttet där de fick betyget bäst i test..
Mkt bättre bild och svärta.


Var får du ifrån att 855 har bättre svärta och bild gentemot 755 el. du menar annan.

Om man tar t.ex HDTV- test svärtemätning ansi kont. calibrerade ser det ut som dom ligger lika, el, tom. sämre på just 55 855 0,07 cdm2 mot 46 755 0,05, ca. där ligger också t.ex. Sharpen.
Men det är skillnader som är svåra att se.

Redigerat av ffodil, 24 januari 2013 - 18:11.


#39

Postad 24 januari 2013 - 18:12

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
855:an har en mycket bättre bildbehandlingsenhet (än 755:an), detta bla gör att skärmen kommer mer till sin rätt.

Varsågod, läs själva:
855:an
http://www.flatpanel...l&id=1336720019

755:an
http://uk.hardware.i...le-all-round-tv

Redigerat av Unregistered1605, 24 januari 2013 - 18:13.


#40

Postad 24 januari 2013 - 18:38

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har hittat en butik i samma stad som kan sälja hx755 till mig.
Har pratat med flera olika butiker som har dem (855/755) å de är ingen större skillnad säger dem, vet inte om man lita på dem, dock en mina föräldrar känner som säljer dessa å sa de bara är en grej som är skillnad och inget mer, så inget stor skillnad då antar jag.
Finns absolut ingen stans där jag bor att få tag på 855 å vet inte hur länge ja orkar vänta på om den kanske dyker upp eller inte alls..

#41

Postad 24 januari 2013 - 18:41

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

855:an har en mycket bättre bildbehandlingsenhet (än 755:an), detta bla gör att skärmen kommer mer till sin rätt.

Varsågod, läs själva:
855:an
http://www.flatpanel...l&id=1336720019

755:an
http://uk.hardware.i...le-all-round-tv


Du länkar till två olika tester med olika resultat, mer än hardware fått fram 0,06cdm2 i svärta på 855, mitt i mellan vad jag skrev ovan från hdtv test. så mycket bättre svärta är svårt att då säga.
Likadant vad gäller bildkvalite hdtv test har t.ex bättre betyg på 40-46 av 855, sämre på 55 tummaren.

Flatpanel anger inte ens storleken, vad jag kunde se.

Möjligt 855 har något bättre bildbehandling och blinkande ljus i olika zoner,
Svårbedömt, även efter användar omdöme.

Något som köparen själv får bedöma.

En sak att inte glömma är ju vilken bildskälla man har också, t.ex. TV boxen som sköter omskalning, bildbehandling, DVD, Dator osv.

Redigerat av ffodil, 24 januari 2013 - 19:10.


#42

Postad 24 januari 2013 - 19:43

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Har hittat en butik i samma stad som kan sälja hx755 till mig.
Har pratat med flera olika butiker som har dem (855/755) å de är ingen större skillnad säger dem, vet inte om man lita på dem, dock en mina föräldrar känner som säljer dessa å sa de bara är en grej som är skillnad och inget mer, så inget stor skillnad då antar jag.
Finns absolut ingen stans där jag bor att få tag på 855 å vet inte hur länge ja orkar vänta på om den kanske dyker upp eller inte alls..

Kika på en HX755 och se om den passar dig. :)

#43

Postad 24 januari 2013 - 20:32

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Kika på en HX755 och se om den passar dig. :)

Köp nånstans med öppet köp. Hade en HX753 hemma som åkte tillbaka till Netonnet dagen efter pga ljusgenomsläpp i alla fyra hörnen. Gick inte att justera bort. Skitstörigt när man kollar på film i 2.35:1 format, men även i mörka scener i 16:9 format. Personligen vägrar jag betala i runda slängar 8k för en teve med detta fel. För ett fel är precis vad det är även om tillverkare och återförsäljare gärna säger att det tyvärr är något som följer med LED-LCD tekniken i varierande grad. Har haft ett flertal säljare/expediter som sagt " jo jag har clouding på min teve hemma, men bilden är så bra i övrigt så jag bryr mig inte". Grattis, kul för dig. Tack, men nej tack säger jag! Äger f.ö tre st "tjocka" LCD apparater (dvs inte LED-LCD) och ingen av dem har minsta clouding. Det var bättre förr på CCFL-teknikens dagar... :)

//P

#44

Postad 25 januari 2013 - 07:17

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
skillnad på 775 och 885 på den biten då? eller hade du bara ren otur å fick ett dåligt exemplar? så länge det inte är så kraftig ljusgenomsläpp är ja glad, så man inte ser en strålkastare upp till objektet som ska lysas upp i en mörk scen.

eller ska man slå till på en TX-P55VT50Y........ känner mig sjukt velig. och ännu veligare om ja köper den och sen inte nöjd med den. har fönster i mitt rum, bakom å på sidan, dock går solen upp här så efter kl12 är solan över men dock är det väll ljust på dagen, men samtidigt. hur länge är det sommar och finns annat att göra än se på tv på dagen, tror jag.

vad är de för skillnad på den och TX-L55WT50Y?? kan få mer rabatt på denna, därför ja undrar

Redigerat av rajjejosefsson, 25 januari 2013 - 07:54.


#45

Postad 25 januari 2013 - 09:42

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte om jag hade otur, men enligt vad jag läst så verkar Sony ha mindre problem med clouding jämfört med tex Samsung. Personligen är jag j-vligt petig med clouding. Tycker det är skitstörigt och vägrar betala för en teve med det problemet. Om det är väldigt lite och man måste anstränga sig för att se det så skulle det väl vara ok, men den HX753 som jag hade hemma hade för stora problem. Vet inte om 855 är bättre när det gäller clouding, men det finns säkert info i nån tråd om du letar...

//P

#46

Postad 25 januari 2013 - 09:50

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har kollat som en dåre! Frågan är om en plasma är ett bättre köp? Vad är de negativa med å använda den som dator lite?

#47

Postad 25 januari 2013 - 09:54

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1
Med plasma har du en hel räcka med andra defekter att ta hänsyn till, flimmer, buzzing, IR...

#48

Postad 25 januari 2013 - 10:44

rajjejosefsson
  • rajjejosefsson
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Varför vill folk ha plasma för då de evnuellt kommer förekomma? Blir tokig.

Redigerat av rajjejosefsson, 25 januari 2013 - 10:46.


#49

Postad 25 januari 2013 - 10:48

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Ja det är obegripligt ;)
Skämt å sido, LCD och plasma har olika svagheter, det är upp till var och en att välja vad man tror sig stå ut med.

#50

Postad 25 januari 2013 - 10:52

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Har kollat som en dåre! Frågan är om en plasma är ett bättre köp? Vad är de negativa med å använda den som dator lite?


Allt det där LCD vs plasma har du ju redan fått info. om tidigare. Resten kan bara du själv avgöra.
Förstår att du är ute efter ett säkert kort. Men det finns inte. Alla har sina för och nackdelar.

Plasman har några stora fördelar, men nackdelar som gör att t.ex. jag själv inte kan använda den.
Hur det skulle passa för dig, kan åter igen bara du själv avgöra. Råden här på forumet kan bli lite snedvridet, för just dig, som jag sagt tidigare till dig. Kan göra dig bara mer förvirrad i TV jungeln.

Det bästa är att läsa runt, kolla t.ex. omdöme osv. för att få en uppfattning om vilka som har säkrast jämn bakgrundsbelysning osv. Vilket tycks vara största frågan för dig.

Ett tips, exempel, (för jag vill inte leda in dig på någon speciell) vad gäller jämn bakgrundsbelysning som jag observerat är att Sharp 60-70 741 mod. Av samtliga tror 12 omdöme finns inte någon, tror jag, som nämner ojämt panel-ljus, det enda som näms är just jämt. Det garanterar inget, men en fingervisning.

Redigerat av ffodil, 25 januari 2013 - 11:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.