Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung 65JS9005 är det ett fynd?

76 svar till detta ämne Samsung 65JS9005 samsung 2015
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 maj 2016 - 09:29

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Nu finns Samsung 65JS9005 för endast 21.000 på Cdon. Denna skärm har ju kostat 55.000 som ny. Någon som äger den och rekommenderar den?

Låter ju som ett riktigt fynd för en skärm som har HDR och fått högsta betyg i ljud & bild (nr 5 2015). Är det något jag missat eftersom de säljer ut den så billigt? Gillar inte curvade skärmar, men enligt ljud & bild är det bara till godo på denna modell.

#2

Postad 05 maj 2016 - 14:26

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Undrar inte om  Samsung UE75JU6475 är ett större fynd?

 

https://www.prisjakt....php?pu=3082979

 

Minskat från 50000 till 26000

 

Skavanker?


Redigerat av Ironse, 05 maj 2016 - 14:27.


#3

Postad 05 maj 2016 - 16:25

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Undrar inte om Samsung UE75JU6475 är ett större fynd?

https://www.prisjakt....php?pu=3082979

Minskat från 50000 till 26000

Skavanker?


Tror inte den modellen har HDR tyvärr. Så den går bort. Vill ha en skärm som stödjer HDR.

#4

Postad 09 maj 2016 - 20:11

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Onekligen ett fynd om det priset stämmer. TVn verkar grym, och det vore ju riktigt kul om den kunde droppa några tusen till nu när 2016 års modeller börjar rulla in i butikerna. Är själv sjukt sugen på den men fortfarande skeptiskt mot curved, mest för att andra verkar vara det..



#5

Postad 09 maj 2016 - 23:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är det för bra för att vara sant så....

Jag menar..de satte ju ett ursprungspris som vanliga dödliga inte har råd med. Samma sak med Drabanten. Ni vet den där bilen som påstods vara gjord av papp, men ändå köade folk i åratal för att få tag i den. :)

 

Var kritiska och försök tänka efter ordentligt. Det är inte så att jag säger att teven är dålig, men den bara måste ju vara skitbra när den en gång var så dyr, eller hur? 



#6

Postad 10 maj 2016 - 00:03

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Finns det inte olika typer av HDR? Vad är det man ska sattsa på? Dolby Vision?



#7

Postad 10 maj 2016 - 00:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag satsar på den apparat som har båda. Jag har tålamod att vänta ut en sådan apparat. Jag tror faktiskt det redan finns sådana apparater ute på marknaden. Dock vet jag inte om de finns i sverige. Det liknar lite debatten om dvd och divx som fanns i mitten på 90-talet. Eller vad det mot slutet av nittiotalet? Vi kommer i alla fall få se samma "krig", om och om igen.

 

Vilket HDR-system som vinner vet jag inte. Jag kan aldrig tänka mig att de kommer existera samtidigt hur länge som helst. Ungefär som DTS-MA och....och vad fan heter det där förlustfria formatet som fanns med i början? Dolby-HD? True-Hd?

 

Ha ha... helt lost!


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 maj 2016 - 00:19.


#8

Postad 10 maj 2016 - 06:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
 

Vilket HDR-system som vinner vet jag inte. Jag kan aldrig tänka mig att de kommer existera samtidigt hur länge som helst. 

Det behöver inte finnas nån vinnare och jag ser inga som helst problem med att HDR10 samexisterar med Dolby Vision.


Redigerat av pacman, 10 maj 2016 - 07:24.


#9

Postad 10 maj 2016 - 07:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Finns det inte olika typer av HDR? Vad är det man ska sattsa på? Dolby Vision?

HDR10 är bas-varianten så om det är nått man behöver så är det det. Idag innebär HDR-stöd i tv eller dylikt att man (som minst) supportar HDR10.

 

Från HDR-tråden, läs den för mer info:

För att sammanfatta hur det ser ut idag. Totalt landar vi på 4 olika HDR-format:

 

"HDR 10" - PQ EOTF, 10 bit, statisk metadata

Dolby Vision - PQ EOTF, 10-12 bit, dynamisk metadata

Philips/Technicolor - PQ EOTF, 10 bit, dynamisk metadata

BBC/NHK - HLG EOTF, 10 bit, inget metadata

 

De olika formaten skiljer sig bl.a. även i att de erbjuder olika "work-flows" på produktionssidan och i hur de hanterar bakåtkompatibilitet med SDR.

 

HDR10 kan ses som "basformatet". Det mest spridda och det är det enda HDR-formatet som är obligatoriskt för UHD Blu-ray t.ex (de första UHDB-spelarna klarar bara HDR10, än så länge). Dolby Vision är väldigt likt HDR10 men kan ses som ett extra lager som läggs ovanpå HDR10 (mer info). Philips/Technicolors "selling point" tycks vara att SDR och HDR kan bakas in i samma signal (mer info). BBC/NHK är lite på samma linje och är speciellt framtaget för att användas vid live-sändningar, kan således bli mycket aktuellt när väl live-tv/streaming börjar få HDR (mer info).

 



#10

Postad 10 maj 2016 - 16:39

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Är det för bra för att vara sant så....

Jag menar..de satte ju ett ursprungspris som vanliga dödliga inte har råd med. Samma sak med Drabanten. Ni vet den där bilen som påstods vara gjord av papp, men ändå köade folk i åratal för att få tag i den. :)

 

Var kritiska och försök tänka efter ordentligt. Det är inte så att jag säger att teven är dålig, men den bara måste ju vara skitbra när den en gång var så dyr, eller hur? 

Vad försöker du säga..?

Att den var för högt prissatt eller att bara vara skeptisk?

 

Visst, priset säger knappast allt. Tester säger väl inte heller allt men ibland ganska mycket. Trots det bör man vara skeptisk, men är man lika skeptisk som jag så blir valet av TV ett väldigt långdraget sådant ifall jag ska bli än mer skeptisk :)



#11

Postad 11 maj 2016 - 03:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag menar att du ska ta en titt på teven före ett köp. Hade det gällt en bil eller vad som helst så hade jag bett om att prova produkten innan köp.



#12

Postad 16 maj 2016 - 20:34

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Jag menar att du ska ta en titt på teven före ett köp. Hade det gällt en bil eller vad som helst så hade jag bett om att prova produkten innan köp.


Givet, tack!

#13

Postad 17 maj 2016 - 12:35

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Var inne på Oled ett tag med. Men betala minst 45000 för en TV är inte så aktuellt för mig. Dessutom spelar jag mycket PS4 och Xbox One, då vet jag inte om Oled är det bästa.  

 

Kommer nog bli Samsung 65JS9005 för mig. Var ju en premium modell förra året med ett pris runt 50000 när den dök upp. Verkar fått toppbetyg precis överallt (experter) och har HDR. Nu ligger den på prick 20000. Priset är överkomligt för mig, om 5-6 år kanske jag vill byta upp mig till en 75 tum Oled och hoppas på lägre priser då. Värsta är att den på till exempel Dustin inte ens finns att beställa längre. På MediaMarkt finns den som beställningsvara. 

Har vägt fördelar och nackdelar mot varandra och för mig blir det då Samsungs 9005.

Fördelar:

1. Priset

2. HDR

3. Toppbetyg

4. En kabel till TV. Allt kopplas in i box.

5. Bra TV för både film, Tv spel och vanligt TV-tittande. 

 

Nackdelar: 

1.LCD

2. Kurvad skärm 

3. Sämre bild om man sitter långt på sidan?

 

Sista punkten är dock inget stort problem, då i mitt rum inte är så snäva vinklar. Sett på dessa skärmar i butik och man måste gå långt på sidan för att bilden ska försämras. Överdrivet problem anser jag. Ska inte sitta och kolla på tv flera meter åt vänster eller höger.

 

Men innan jag bestämmer mig till 100% så är jag nyfiken på att höra om det är någon på detta forum som äger denna skärm och kan dela med sig vad intrycken av skärmen är? 

 

 

Många här på forumet verkar inte gilla Samsungs skärmar, men äger just nu en Full HD Samsung 65 tum (UE65 C8705) från 2010 som jag varit mycket nöjd med. Den skärmen kommer jag ge bort till mina föräldrar. 



#14

Postad 18 maj 2016 - 14:36

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Slog till idag på Samungs UE65JS9005. Webhallen hade den för 20k. Tycker det var ett bra pris för en toppmodell som kostat 55000 förra året. Återstår att se hur nöjd jag blir när den kommer hem till mig. Återkommer med "dom". Ska också beställa Samsungs UHD spelare. Första Ultra HD filmen beställd med. Mad Max Fury Road. 



#15

Postad 18 maj 2016 - 15:41

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Var inne på Oled ett tag med. Men betala minst 45000 för en TV är inte så aktuellt för mig. Dessutom spelar jag mycket PS4 och Xbox One, då vet jag inte om Oled är det bästa.  

 

Kommer nog bli Samsung 65JS9005 för mig. Var ju en premium modell förra året med ett pris runt 50000 när den dök upp. Verkar fått toppbetyg precis överallt (experter) och har HDR. Nu ligger den på prick 20000. Priset är överkomligt för mig, om 5-6 år kanske jag vill byta upp mig till en 75 tum Oled och hoppas på lägre priser då. Värsta är att den på till exempel Dustin inte ens finns att beställa längre. På MediaMarkt finns den som beställningsvara. 

Har vägt fördelar och nackdelar mot varandra och för mig blir det då Samsungs 9005.

Fördelar:

1. Priset

2. HDR

3. Toppbetyg

4. En kabel till TV. Allt kopplas in i box.

5. Bra TV för både film, Tv spel och vanligt TV-tittande. 

 

Nackdelar: 

1.LCD

2. Kurvad skärm 

3. Sämre bild om man sitter långt på sidan?

 

Sista punkten är dock inget stort problem, då i mitt rum inte är så snäva vinklar. Sett på dessa skärmar i butik och man måste gå långt på sidan för att bilden ska försämras. Överdrivet problem anser jag. Ska inte sitta och kolla på tv flera meter åt vänster eller höger.

 

Men innan jag bestämmer mig till 100% så är jag nyfiken på att höra om det är någon på detta forum som äger denna skärm och kan dela med sig vad intrycken av skärmen är? 

 

 

Många här på forumet verkar inte gilla Samsungs skärmar, men äger just nu en Full HD Samsung 65 tum (UE65 C8705) från 2010 som jag varit mycket nöjd med. Den skärmen kommer jag ge bort till mina föräldrar. 

 

Ditt inlägg gjorde mig också väldigt sugen på JS9005.

Jag känner precis som du ang. OLED.. var inte på LG 920 rätt länge men tekniken känns inte riktigt mogen efter allt vad man läst, och 2016 års OLED ligger långt ovanför smärtgränsen..

 

Verkar mest vara Webhallen som har den för bäst pris, vilket är synd då de endast har ångerrätt i 14 dagar, och då måste man dessutom betala frakten tillbaka, om man inte bor nära ett varuhus, vilket brukar hamna på 400-500 SEK enl. säljare på supporten jag nyss pratade med. 30 dagars öppet köpt som EG kör med kan ju komma att bli väldigt användbart om man får en dålig panel.

 

Är inne på Samsung 8505 också, vilken också är en testvinnare, men då missar man väl HDR..? Andra skillnader?

 

Slog till idag på Samungs UE65JS9005. Webhallen hade den för 20k. Tycker det var ett bra pris för en toppmodell som kostat 55000 förra året. Återstår att se hur nöjd jag blir när den kommer hem till mig. Återkommer med "dom". Ska också beställa Samsungs UHD spelare. Första Ultra HD filmen beställd med. Mad Max Fury Road. 

Kul! Återkom gärna!

 

Vilken Bluray-spelare blev det? Är inne på samma TV + sugen på Bluray spelare.



#16

Postad 18 maj 2016 - 16:21

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Ditt inlägg gjorde mig också väldigt sugen på JS9005.
Jag känner precis som du ang. OLED.. var inte på LG 920 rätt länge men tekniken känns inte riktigt mogen efter allt vad man läst, och 2016 års OLED ligger långt ovanför smärtgränsen..

Verkar mest vara Webhallen som har den för bäst pris, vilket är synd då de endast har ångerrätt i 14 dagar, och då måste man dessutom betala frakten tillbaka, om man inte bor nära ett varuhus, vilket brukar hamna på 400-500 SEK enl. säljare på supporten jag nyss pratade med. 30 dagars öppet köpt som EG kör med kan ju komma att bli väldigt användbart om man får en dålig panel.

Är inne på Samsung 8505 också, vilken också är en testvinnare, men då missar man väl HDR..? Andra skillnader?

Kul! Återkom gärna!

Vilken Bluray-spelare blev det? Är inne på samma TV + sugen på Bluray spelare.


Tack. Jag får hoppas på en bra panel då. Men hinner testa mycket på 14 dagar i alla fall.

Blir UBD-K8500 där The Martian ingår.

Samsung 8505 vet jag inte så mycket om. Men om den saknar HDR är den kanske inte så aktuell. Speciellt om du kommer köpa en ultrahd bd spelare. Sedan måste tv:n ha 2.2 hdmi för att kunna spela upp från UBD-K8500.

#17

Postad 18 maj 2016 - 18:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
JS8 stödjer HDR.
Vet inte om den gör det bra dock.

#18

Postad 18 maj 2016 - 18:32

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

JS8 stödjer HDR.
Vet inte om den gör det bra dock.

Vad innebär det? Bildhantering? Bör det inte vara en viss "standard", så att säga? Jag är dock väl medveten att vissa tillverkare kör olika definitioner av HDR ("ready" osv), men ska inte HDR innebära 10-bit färgstöd (eller vad det heter..)

Redigerat av Danne2k7, 18 maj 2016 - 18:33.


#19

Postad 19 maj 2016 - 05:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

JS8 är "HDR compatible" enl CEA vilket är den relevanta definitionen.
https://www.cta.tech...’-Displays.aspx

Vad jag menar är att även om signalen kan tas emot och visas så är det inte säkert att bildkvalitén är bra.


Redigerat av pacman, 19 maj 2016 - 08:30.


#20

Postad 19 maj 2016 - 07:44

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

JS8 är "HDR compatible" enl CEA vilket är den relevanta definition.
https://www.cta.tech...’-Displays.aspx

Vad jag menar är att även om signalen kan tas emot och visas så är det inte säkert att bildkvalitén är bra.

 

Är det samma sak med 9005:an? Att det inte säkert att bildkvalitén är bra med HDR? I så kanske jag får fundera på att avbeställa TV:n. TV:n kanske inte ens fungerar bra med Samsungs UBD-K8500? Någon som vet om kombinationen JS9000 och UBD-K8500 fungerar?

 

Var ju stödet för HDR som var en av orsakerna till att jag beställde TV:n. Så rörigt så det känns som vi konsumenter blir vilseledda. 


Redigerat av castortroy33, 19 maj 2016 - 08:20.


#21

Postad 19 maj 2016 - 08:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är samma sak med alla tv-apparater oavsett signaltyp. Oavsett om vi pratar HDR eller gammal vanlig SDR så kommer inte kompatibilitet med en viss signaltyp garantera att denna signal visas med bra bildkvalité. 

 

Så rörigt så det känns som vi konsumenter blir vilseledda.

 

Well, i så fall har "vi konsumenter" alltid blivit vilseledda. HDR gör egentligen ingen skillnad i det avseendet.

 

Men ja, att återge HDR är mer krävande att återge än SDR så man kan möjligen säga att det blivit svårare att återge bilden bra. Men det är ju så det är, desto mer avancerade saker blir, desto mer komplicerat blir det att hantera dem/nyttja dem till fullo.


Redigerat av pacman, 19 maj 2016 - 08:27.


#22

Postad 19 maj 2016 - 08:35

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Det är samma sak med alla tv-apparater oavsett signaltyp. Oavsett om vi pratar HDR eller gammal vanlig SDR så kommer inte kompatibilitet med en viss signaltyp garantera att denna signal visas med bra bildkvalité.

Well, i så fall har "vi konsumenter" alltid blivit vilseledda. HDR gör egentligen ingen skillnad i det avseendet.

Men ja, att återge HDR är mer krävande att återge än SDR så man kan möjligen säga att det blivit svårare att återge bilden bra. Men det är ju så det är, desto mer avancerade saker blir, desto mer komplicerat blir det att hantera dem/nyttja dem till fullo.


Okej. Så jag kan bara hoppas på att min nya tv 9005 hanterar bra HDR med ultra HD blu ray? Känns som en chansning då. Försökte googla hur denna tv modell funkar med just Samsungs ultra HD bd spelare. Men finner ingen info om det?

#23

Postad 19 maj 2016 - 08:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tjaa, kan du inte få information om hur den presterar via egna, eller andras, observationer eller recensioner så återstår bara att chansa ja. Men poängen är att det gäller såväl SDR som HDR. 

 

edit: Personligen tror jag, i nån mån, inte riktigt på kombinationen edge-LED LCD och HDR. I betydelsen att prestandan inte riktigt finns där "rent fysiskt". Edge-LED LCD är inte speciellt High Dynamic Range skulle man kunna säga.

 

MEN! Det kan trots det faktiskt vara så att ett visst material som visas i HDR av edge-LED LCD totalt sätt ser bättre ut än om samma material visas i SDR av samma edge-LED LCD. Så helt poänglöst måste det inte vara. Mao, man lär aldrig uppnå "kick-ass HDR" men eventuellt finnas "bättre än när man kör SDR" inom räckhåll iaf.


Redigerat av pacman, 19 maj 2016 - 09:13.


#24

Postad 19 maj 2016 - 10:04

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Tjaa, kan du inte få information om hur den presterar via egna, eller andras, observationer eller recensioner så återstår bara att chansa ja. Men poängen är att det gäller såväl SDR som HDR. 

 

edit: Personligen tror jag, i nån mån, inte riktigt på kombinationen edge-LED LCD och HDR. I betydelsen att prestandan inte riktigt finns där "rent fysiskt". Edge-LED LCD är inte speciellt High Dynamic Range skulle man kunna säga.

 

MEN! Det kan trots det faktiskt vara så att ett visst material som visas i HDR av edge-LED LCD totalt sätt ser bättre ut än om samma material visas i SDR av samma edge-LED LCD. Så helt poänglöst måste det inte vara. Mao, man lär aldrig uppnå "kick-ass HDR" men eventuellt finnas "bättre än när man kör SDR" inom räckhåll iaf.

 

 

Tack för svaret. Du är mycket kunnig inom detta område. Få hem 9005:an nästa vecka eller i slutet av denna. Ska iväg och köpa Samsungs UBD-K8500 i dagarna i samband med detta. Spännande att se hur det blir.

Kommer tillbaka i tråden med resultatet. 

Om inte UBD-K8500 kan spela bra med TV:n så får jag väl ta kostaden för att skicka tillbaka skärmen. 


Redigerat av castortroy33, 19 maj 2016 - 10:08.


#25

Postad 19 maj 2016 - 10:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Man kan tycka att en Samsung borde funka med en Samsung...

 

Ser fram mot din feed-back. Och du, vid det laget vet du mer om det här än vad jag gör... ;)



#26

Postad 19 maj 2016 - 11:27

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Du är mycket kunnig inom detta område. Få hem 9005:an nästa vecka eller i slutet av denna. Ska iväg och köpa Samsungs UBD-K8500 i dagarna i samband med detta. Spännande att se hur det blir.

Kommer tillbaka i tråden med resultatet. 

Om inte UBD-K8500 kan spela bra med TV:n så får jag väl ta kostaden för att skicka tillbaka skärmen. 

 

+1 på allt du sa!

Jag tror nog det blir sjukt bra, men beror väl på hur pass kräsen man är.. ;)

Ser verkligen fram emot din recension. Blev det webhallen?



#27

Postad 19 maj 2016 - 11:42

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Nu är det jobbigt..!

 

JS9005 65" för 20k (Webhallen)

eller

JS8505 65" för 18k (Elgiganten)

 

 

JS9005 är ju en bättre TV, bättre bildhantering (på pappret), testvinnare osv, grymt pris.

Nackdelen, finns endast hos Webhallen, svårare vid retur (bor långt bort) och endast 14 dagar öppet köp vs. Elgiganten 30 dagar. Kostnad på uppåt 500 kr vid retur 

 

JS8505 är ju samma storlek och säkerligen helt klart jämförbar vad gäller prestanda/bildkvalitet. 2000 kr billigare och mycket enklare vid ev. retur (har 50 min bilväg till Elgiganten), dessutom längre provtid.

 

Hur hade NI tänkt?! :unsure:  :unsure:

Lutar åt att satsa på 9005 och hoppas att jag inte får en skit-panel..
 


Redigerat av Danne2k7, 19 maj 2016 - 11:43.


#28

Postad 19 maj 2016 - 11:42

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Skulle nog ändå satsat på 9005:an. Men återkommer till dig när jag kört den mer själv och kan ge en mer rättvis bedömning. Lycka till med ditt köp. 


Redigerat av castortroy33, 19 maj 2016 - 11:59.


#29

Postad 19 maj 2016 - 14:20

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Här en kille på Youtube som lagt upp mycket klipp med UBD-K8500 och kusinen Samsung JS9500. Skillnaden mellan dessa två skärmar kan inte vara så stor. Ser lovande ut.  :)

 

https://www.youtube....h?v=R3NcG01Af0Y


Redigerat av castortroy33, 19 maj 2016 - 14:21.


#30

Postad 19 maj 2016 - 17:09

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Här en kille på Youtube som lagt upp mycket klipp med UBD-K8500 och kusinen Samsung JS9500. Skillnaden mellan dessa två skärmar kan inte vara så stor. Ser lovande ut. 

 

 

https://www.youtube....h?v=R3NcG01Af0Y

Såg riktigt fint ut både på Bluray och 4k varianterna!

Man ser att hand, hår och ansikte uppvisar något mer detaljer och större kontrastrikedom på 4k klippet, men som han säger, utan någon extrem skillnad.

 

Har inte sett den filmen så ser fram emot det.


Redigerat av Danne2k7, 19 maj 2016 - 17:10.


#31

Postad 19 maj 2016 - 21:24

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Blev en beställning till slut!

 

Satt och kikade på Webhallens lagerstatus på postorder, var endast 2 st kvar hela dagen, sen runt 18-tiden var det plötsligt bara 1 kvar, så då kunde jag inte hålla mig längre. Blev en Samsung Bluray-spelare också, Samsung BD-J7500/XE Blu-Ray, men jag är för snål för 4k-spelare, tror jag blir nöjd ändå.

 

Ser ut som att jag fick den sista på lagret, förutsatt att de inte får in fler.

Hoppas verkligen det är värt pengarna.

 

Lagerstatus Postorder stock_0.png Ej i lager

#32

Postad 19 maj 2016 - 21:43

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Återkoppla gärna på era apparater. Tittade på en sån här hemma hos föräldrarna och den hade ganska ordentlig bleed från kantbelysningen. Fantastisk bild i övrigt, men pga detta problem är jag inne på JS9500 som inte är edge lit. Men 8000 kr i prisskillnad är ju ganska mycket.



#33

Postad 20 maj 2016 - 06:17

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Återkoppla gärna på era apparater. Tittade på en sån här hemma hos föräldrarna och den hade ganska ordentlig bleed från kantbelysningen. Fantastisk bild i övrigt, men pga detta problem är jag inne på JS9500 som inte är edge lit. Men 8000 kr i prisskillnad är ju ganska mycket.

JS9500 är bakbelyst vilket ska vara en fördel. Var någon kille på youtube som hade haft JS9005:an och JS9500:an beevid varandra och gjort lika tester och inte kunnat se skillnad på bild mellan de båda skärmarna och menade den extra kostnaden för 9500 modellen är att kasta pengar i sjön. Men vet inte om det var HDR bild med ultra bd som de testat. Möjligt 9500 modellen har en fördel för just HDR.

Har fått hem samsungs ultra hd spelare nu med The Martian. Hopppas att min tv JS9005 modell kommer idag. Återkommer så fort jag testat.

Testat samsungs ubd-k8500 igår med min gamla full hd och fungerar bra som "vanlig" full hd bd spelare med. Mina intryck av den är att den är snabb och inte så avancerad, ungefär som en vanlig bd spelare från Samsung. Bra appar för youtube och Netflix. Tyvärr saknas HBO Nordic. Men den appen finns i min nya tv.
Negativt är fjärrkontrollen. Maken till sämre fjärr har jag aldrig varit med om. Liten och svårt komma åt knappar. Men gör inte så mycket för mig då jag använder Logitch Harmony. Sedan tycker jag bildinställningarn på spelaren är obefintliga.

Redigerat av castortroy33, 20 maj 2016 - 06:28.


#34

Postad 24 maj 2016 - 21:25

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Smart Led alternativet i bild menyn fullkomligt förstör bilden? Halva skärmen blir upplyst när det är subs på film tex.

Nästan lite clouding lik känsla på ljuset. Värt att skicka tillbaka den bara för denna miss?



#35

Postad 24 maj 2016 - 21:30

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Smart Led alternativet i bild menyn fullkomligt förstör bilden? Halva skärmen blir upplyst när det är subs på film tex.

Nästan lite clouding lik känsla på ljuset. Värt att skicka tillbaka den bara för denna miss?

 

Samma sjukdom på alla samsung 2015?



#36

Postad 24 maj 2016 - 21:37

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Samma sjukdom på alla samsung 2015?

Nja vad jag läst verkar det vara hyfsat sällsynt på 9005 iaf, verkar funka fint för dem flesta, dock vet jag ej om dem kör subs då. Och det är ju främst på kvällen när det är mörkt som det stör. Därför jag undrade om det bara var jag som fått ett måndags ex eller om posten misshandlat den på vägen hem till mig..



#37

Postad 24 maj 2016 - 22:01

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Smart Led alternativet i bild menyn fullkomligt förstör bilden? Halva skärmen blir upplyst när det är subs på film tex.
Nästan lite clouding lik känsla på ljuset. Värt att skicka tillbaka den bara för denna miss?

Hmm störande.. Men är det en bildförbättringsfunktion? Lät som den går att stänga av?

Fick min JS9005 65" igår och packade upp den idag, inte hunnit testa den, men s*tan vad enorm den är 😂😂

Redigerat av Danne2k7, 24 maj 2016 - 22:03.


#38

Postad 24 maj 2016 - 22:16

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hmm störande.. Men är det en bildförbättringsfunktion? Lät som den går att stänga av?

Fick min JS9005 65" igår och packade upp den idag, inte hunnit testa den, men s*tan vad enorm den är

Ja exakt, men det ser ut som att jag får lite clouding med den avstängd. Sitter och kollar samma scener ur Daredevil i 4k på netflix nu, och kan säga att det ser bra mycket bättre ut idag än vad den gjorde igår med Smart Led på, det intygar tjejen om också.

Så vet ej om det kommer och går eller vad det nu är. Aja jag är nöjd för tillfället, får ta och hålla ögonen öppna på det i ett par dagar framöver. Förutom det här problemet verkar det vara en riktigt fin apparat  :)



#39

Postad 25 maj 2016 - 07:31

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Smart Led alternativet i bild menyn fullkomligt förstör bilden? Halva skärmen blir upplyst när det är subs på film tex.

Nästan lite clouding lik känsla på ljuset. Värt att skicka tillbaka den bara för denna miss?

 

 

Konstigt. Fick hem skärmen igår. Upplever inte alls det. Kommer med ett längre omdöme senare.



#40

Postad 25 maj 2016 - 08:45

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Konstigt. Fick hem skärmen igår. Upplever inte alls det. Kommer med ett längre omdöme senare.


Härligt! Det såg bättre ut igårkväll, tidigare främst i Netflix i mörka scener och mörk belysning som jag kunde urskilja det, med subs på. Ska se om jag kan återskapa problemet ikväll, men hoppas att jag fått bukt på problemet :)

Redigerat av JoeyMattsson, 25 maj 2016 - 08:45.


#41

Postad 25 maj 2016 - 14:01

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Härligt! Det såg bättre ut igårkväll, tidigare främst i Netflix i mörka scener och mörk belysning som jag kunde urskilja det, med subs på. Ska se om jag kan återskapa problemet ikväll, men hoppas att jag fått bukt på problemet :)

Hela tråden håller andan nu tror jag, glöm inte rapportera! :)

 

Jag ska provköra min lite ikväll, blir mest digital-TV (SD/HD) samt 1080p fr. datorn.

 

Vilka inställningar använder ni? Kalibrering eller har ni snott inställningar rakt av från någon recension?



#42

Postad 25 maj 2016 - 14:32

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Hela tråden håller andan nu tror jag, glöm inte rapportera! :)

Jag ska provköra min lite ikväll, blir mest digital-TV (SD/HD) samt 1080p fr. datorn.

Vilka inställningar använder ni? Kalibrering eller har ni snott inställningar rakt av från någon recension?



Kul att du med fick hem din skärm samtidigt som mig. Lycka till.
Första intrycket är att denna 65 tum kändes mindre än min förra platta skärm (också 65 tum), men är säkerligen bara för att jag inte vant mig vid en kurvad panel. Men efter ett par timmar tänkte jag inte på det alls, utan kändes perfekt.

Testade först att ha samma inställningar som de haft i recensioner, men passade inte mig och min panel så bra. Sedan har alla olika behov.
Men efter ett par timmars trixande så fick jag till det bra. Motion plus gjorde jag mina egna inställningar, ingen av de färdiga inställningarna fick bukt med problemet. Var "såpaeffekt" och ryckigt med de andra.

Men fick till det riktigt bra och problemet försvann helt. Bra med TV:n är att man kan ha olika inställningar för olika källor då de kan vara väldigt olika.

Redigerat av castortroy33, 25 maj 2016 - 15:45.


#43

Postad 25 maj 2016 - 14:40

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Härligt! Det såg bättre ut igårkväll, tidigare främst i Netflix i mörka scener och mörk belysning som jag kunde urskilja det, med subs på. Ska se om jag kan återskapa problemet ikväll, men hoppas att jag fått bukt på problemet :)

 

Jag tror inte att du inte får bukt med problemet =) Om du verkligen vill leta efter problemet är det inte för mörka scener du ska använda utan lite halvt om halvt. Är det för ljust så ser du inte det för då är panelen så pass ljus att den ändå kan visa undertexten. Är den för mörk så luras TV:n med att inte göra undertexten för ljus så att fenomenet uppstår - den kommer att synas bra ändå.

 

Den amatörmässiga analysen gjorde jag och  det var detta fenomenet som slutligen fick min F9005 är flyga ut genom dörren fortare än kvickt =) När man väl upptäckt det så satt man bara och letade efter det och blev mer knäckt varje gång =)


Redigerat av hugeman, 25 maj 2016 - 18:01.


#44

Postad 25 maj 2016 - 20:32

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Sitter och testar nu och der verkar bero mycket på materialet man kollar på.
Ibland ser man ganska tydligt hur skärmen lyser upp med smart led på, men stänger man av det verkar det lösa det. Jag har inga väl tränade tv ögon, men utan smart led så är det inget jag märker av.
Har försökt dokumentera men svårt att få med det på bild eller video.

#45

Postad 25 maj 2016 - 22:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
På? Menar du "low/låg" då eller?

#46

Postad 25 maj 2016 - 22:27

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

På? Menar du "low/låg" då eller?

Ja exakt, så nu ser det ut såhär: med smart led på låg/low så verkar jag få problem med ljuset från subsen i vissa scener, speciellt när jag kollar på mörkare scener, men svärtan(?) ser bättre ut och med liten eller noll clouding.
Jag använder daredevil på Netflix som referens.
Med smart led avstängt så kan jag avtyda lite clouding i hörnen på stillbilder, men väldigt sällan eller aldrig i film. Men det känns som att svärtan får sig en liten törn. Subsen sköter sig bra då och kan utan problem kolla.

För det mesta när jag har smart led på low så är subsen inget jag märker av, men lite drygt när det väl händer.

Redigerat av JoeyMattsson, 25 maj 2016 - 22:28.


#47

Postad 26 maj 2016 - 06:17

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Ja exakt, så nu ser det ut såhär: med smart led på låg/low så verkar jag få problem med ljuset från subsen i vissa scener, speciellt när jag kollar på mörkare scener, men svärtan(?) ser bättre ut och med liten eller noll clouding.
Jag använder daredevil på Netflix som referens.
Med smart led avstängt så kan jag avtyda lite clouding i hörnen på stillbilder, men väldigt sällan eller aldrig i film. Men det känns som att svärtan får sig en liten törn. Subsen sköter sig bra då och kan utan problem kolla.
För det mesta när jag har smart led på low så är subsen inget jag märker av, men lite drygt när det väl händer.

Är det bara på Netflix du märker av detta problem? Jag har smartled på högsta och upplever inte samma sak. Kör Netflix med. Skickar med en bild.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   84,42K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av castortroy33, 26 maj 2016 - 06:20.


#48

Postad 26 maj 2016 - 06:47

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
4k på tv:n ser fantastiskt ut. Här från 4k material från tuben. Fotat bara någon meter från tv:n.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   91,31K   3 Antal nerladdningar


#49

Postad 26 maj 2016 - 06:56

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Är det bara på Netflix du märker av detta problem? Jag har smartled på högsta och upplever inte samma sak. Kör Netflix med. Skickar med en bild.


Ja det verkar som det, ska kolla efter hur det är på tex. HBO och med plex. Framförallt om det är en scen och kameravinkeln inte ändras men dem slutar prata, då ser man bakgrunden lysa upp och färgerna tvättas ut rätt ordentligt. Har fö. vita subs.

Redigerat av JoeyMattsson, 26 maj 2016 - 06:58.


#50

Postad 26 maj 2016 - 07:11

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Jag

Ja det verkar som det, ska kolla efter hur det är på tex. HBO och med plex. Framförallt om det är en scen och kameravinkeln inte ändras men dem slutar prata, då ser man bakgrunden lysa upp och färgerna tvättas ut rätt ordentligt. Har fö. vita subs.


Jaha då förstår jag. Du menar att precis efter undertexten slocknat blir det en "clouding" eftersläpning?




Även taggad med Samsung 65JS9005, samsung, 2015

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.