Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mythtv funktionabelt? WAF?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2010 - 14:15

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har jobbat en heldag med mythtv på en experimentburk och fått det att fungera. Kör 1 DVB-S kort, Open-sasc-ng, Mythbuntu 9.10 (mythtv 0.22).
Tänkte nu köra vid sidan av min vanliga box i någon vecka och se om det fungerar som det ska utan strul.
Är det någon här som kört Mythtv under en längre tid och kan delge sin tankar om hur det fungerar/inte fungerar?

Någon som kört med flera DVB kort och hur fungerar det med inspelningar, byter den automatiskt till ledig tuner? Hur fungerar det med att spela in från samma transponder?

#2

Postad 24 januari 2010 - 15:40

Rogrrr
  • Rogrrr
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har kört med MythTV sedan 2005. Iofs bara analogt med ett (1) PVR-350 men allt, och då menar jag allt, fungerar! :unsure: En heldag för setup är ju ingenting. Jag har just färdigställt mitt andra mythtv-system och har hackat sedan den 18 december då kärnan blev kompilerad. :)

Kör som sagt bara med ett TV-kort men stöden för flera ska vara väl utbyggt. Den finns flera "settings" för att prioritera korten. T,ex. LiveTV på ett kort med lägre prio om det riskerar att påverka kommande schemalagda program o.s.v.

WAF? Hög skulle jag tro. Frugan har klarat av att schemalägga inspelning av alla "Outsiders" eller "Unga mödrar" eller vad det nu var... Reboot-funktionen på fjärren är också uppskattad då iaf den gamla systemet hade en förmåga att hänga sig vid uppspelning och alltför ambitiös framåt-/bakåtspolning.

#3

Postad 24 januari 2010 - 15:44

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Har jobbat en heldag med mythtv på en experimentburk och fått det att fungera. Kör 1 DVB-S kort, Open-sasc-ng, Mythbuntu 9.10 (mythtv 0.22).
Tänkte nu köra vid sidan av min vanliga box i någon vecka och se om det fungerar som det ska utan strul.
Är det någon här som kört Mythtv under en längre tid och kan delge sin tankar om hur det fungerar/inte fungerar?

Någon som kört med flera DVB kort och hur fungerar det med inspelningar, byter den automatiskt till ledig tuner? Hur fungerar det med att spela in från samma transponder?

Jag har kört MythTV i snart 2,5 år och här är WAF:en hög som attan.

Dock så har jag det lite lättare hemma -- analog tv med två PVR-150. Har lyckats att undvika uppgraderingar och idag kör jag MythTV 0.20 på Xubuntu 7.10 som är grymt stabilt.

Angående DVB så har jag endast satt upp ett system (till svärmor) med ett Nova-T 500 med dubbla ingångar. Men där fungerar nu inspelningar på två tuners samt sasc-ng och newcs. Har ej provat flera inspelningar på samma mux.

Något av det krångligaste (imho) är att få allt att starta när man slår på datorn, dvs starta allt i rätt ordning. Det är väldigt jobbigt att behöva starta allt manuellt efter varje oplanerad (och planerad) omstart.

Lycka till och hör av dig om problem uppstår!

/ Pär

#4

Postad 24 januari 2010 - 15:53

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Har jobbat en heldag med mythtv på en experimentburk och fått det att fungera. Kör 1 DVB-S kort, Open-sasc-ng, Mythbuntu 9.10 (mythtv 0.22).
Tänkte nu köra vid sidan av min vanliga box i någon vecka och se om det fungerar som det ska utan strul.
Är det någon här som kört Mythtv under en längre tid och kan delge sin tankar om hur det fungerar/inte fungerar?

Någon som kört med flera DVB kort och hur fungerar det med inspelningar, byter den automatiskt till ledig tuner? Hur fungerar det med att spela in från samma transponder?


WAF här är mycket hög, både med MythTV för TV (2 tuners) samt XBMC för film som startar inifrån XBMC. Spotify remote via annan dator också klockrent.

Strular aldrig (inte ännu iaf), kör 9.10 mer stabilt än mina tidigare installationer.

/ D

#5

Postad 24 januari 2010 - 16:14

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Låter ju väldigt bra och lovande. Tack för era inputs.
En svart moln på denna ljusa himmel är väl att han som gör xmltv för Sverige drar ner på sitt engagemang. Förhoppningsvis så tar väl någon duktig person över, men man vet ju aldrig.

Du som fixade igång dubbla tuners på DVB-T. Hur gjorde du då?
Man lägger till båda korten under Capture cards, under Video sources så lägger man till t.ex. Satellit?
Har ju två satelliter som jag kan ha kanaler från, gör jag en eller två Sources då?
Sen under Input connections så lägger jag till båda korten och båda satelliterna, blir då 4 st delar under denna meny.
Men eftersom jag tar emot samma program och satelliter från båda korten så behöver jag inte göra en kanalsökning på andra kortet?
Förstår ni mina frågor?

BTW D_one, vad menar du med "samt XBMC för film som startar inifrån XBMC"? Läste om ett script som gjorde att man med en knapptryckning dödade frontendend och startade xbmc eller tvärt om, beror på vilket program som körs. Finns det alltså ett bättre sätt?

Redigerat av hellblz, 24 januari 2010 - 16:16.


#6

Postad 24 januari 2010 - 18:24

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

...

BTW D_one, vad menar du med "samt XBMC för film som startar inifrån XBMC"? Läste om ett script som gjorde att man med en knapptryckning dödade frontendend och startade xbmc eller tvärt om, beror på vilket program som körs. Finns det alltså ett bättre sätt?


Finns ingen anledning att döda frontend. :unsure:

Kopiera /usr/share/mythtv/themes/defaultmenu/mainmenu.xml till ~/.mythtv/mainmenu.xml
Editera den och lägg till en

<button>
		<type>XBMC_CLIENT</type>
		<text>XBMC</text>
		<text lang=&#34;SV&#34;>Film och Musik</text>
		<action>EXEC /usr/bin/xbmc > /dev/null</action>
	</button>

Då startar frontend XBMC, och skickar eventuella felmeddelanden till cyberrymden så att de inte fyller frontend.log.

När man avslutar XBMC kommer man tillbaka till frontend.

Funkar klockrent.

/ D

#7

Postad 24 januari 2010 - 19:25

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Japp, fungerar klockrent gjorde det. Tack så mycket :unsure:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.