Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybygge av nybörjare

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2010 - 16:32

Unregisteredcb6fd25e
  • Unregisteredcb6fd25e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag hade egentligen tänkt köpa en Dreambox, men insåg efter lite funderande att man lika gärna kan gå ett steg längre och bygga en HTPC. Fråga ett är om det är vettigt under rådande omständigheter? ;)

Tanken är att den nya burken ska vara båda filserver, mediabibliotek och TV-server för samtliga datorer i hushållet (f.n. 8 stycken) plus TV-apparater (2st). Nuvarande TV-apparater är f.n. båda uppkopplade mot lokalt kabelnät samt Viasat, men överväger förändringar på den fronten. I alla händelser vore det bra om vår nya HTPC kan bli så flexibel som möjligt och kan distribuera TV m.m. till hela nätverket så att vi slipper slagsmål om befintliga TV-apparater. Vi är många i familjen och har många datorer, men jag vill inte gärna köpa lika många TV-apparater av flera skäl. Det ska även gå att använda burken som speldator.

Mina konfigurationstankar så här långt:
Stor HTPC-låda som rymmer ATX för många expansionsplatser och har inbyggd kortläsare.
Moderkort: MSI 790FX-GD70
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition (med vattenkylning för tyst gång)
Minne: 4GB 1600MHz DDR3
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670"PCS" 1GB
HDD: 2 x Western Digital Caviar Black 1TB 3,5" (Har tänkt köra hårddiskspegling via RAID 1 för extra trygghet) Möjligen en separat disk för OS och programvara.
ODD: Lämplig Blu-rayläsare
TV-kort: Hauppauge HVR4000-HD (som har både DVB-T och DVB-S)
CAM: ??? Beror på om jag har Viasat kvar eller ej. Vill givetvis inte köra i separat box. T-Rex? Boxkey? Jag vet inte vad som funkar eftersom jag är nybörjare på detta.

Ovanstående körs mot klienter i Gigabitmiljö via Netgearbrandvägg, alt. med 200Mbit Homeplugs för att slippa dra en massa tråd överallt. WiFi funkar sådär i delar av huset.

Burken är tänkt att köras huvudsakligen med Ubuntu och MythTV samt NewCS, men även W7 vid behov (PC-spel).

Vad har jag missat? Vad bör jag tänka på? ;) Tacksam för all feedback :(!!

/Pooh

Redigerat av Unregisteredcb6fd25e, 21 februari 2010 - 16:33.


#2

Postad 21 februari 2010 - 16:53

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag hade egentligen tänkt köpa en Dreambox, men insåg efter lite funderande att man lika gärna kan gå ett steg längre och bygga en HTPC. Fråga ett är om det är vettigt under rådande omständigheter? ;)

Tanken är att den nya burken ska vara båda filserver, mediabibliotek och TV-server för samtliga datorer i hushållet (f.n. 8 stycken) plus TV-apparater (2st). Nuvarande TV-apparater är f.n. båda uppkopplade mot lokalt kabelnät samt Viasat, men överväger förändringar på den fronten. I alla händelser vore det bra om vår nya HTPC kan bli så flexibel som möjligt och kan distribuera TV m.m. till hela nätverket så att vi slipper slagsmål om befintliga TV-apparater. Vi är många i familjen och har många datorer, men jag vill inte gärna köpa lika många TV-apparater av flera skäl. Det ska även gå att använda burken som speldator.

Mina konfigurationstankar så här långt:
Stor HTPC-låda som rymmer ATX för många expansionsplatser och har inbyggd kortläsare.
Moderkort: MSI 790FX-GD70
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition (med vattenkylning för tyst gång)
Minne: 4GB 1600MHz DDR3
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670"PCS" 1GB
HDD: 2 x Western Digital Caviar Black 1TB 3,5" (Har tänkt köra hårddiskspegling via RAID 1 för extra trygghet) Möjligen en separat disk för OS och programvara.
ODD: Lämplig Blu-rayläsare
TV-kort: Hauppauge HVR4000-HD (som har både DVB-T och DVB-S)
CAM: ??? Beror på om jag har Viasat kvar eller ej. Vill givetvis inte köra i separat box. T-Rex? Boxkey? Jag vet inte vad som funkar eftersom jag är nybörjare på detta.

Ovanstående körs mot klienter i Gigabitmiljö via Netgearbrandvägg, alt. med 200Mbit Homeplugs för att slippa dra en massa tråd överallt. WiFi funkar sådär i delar av huset.

Burken är tänkt att köras huvudsakligen med Ubuntu och MythTV samt NewCS, men även W7 vid behov (PC-spel).

Vad har jag missat? Vad bör jag tänka på? ;) Tacksam för all feedback :(!!

/Pooh



Jag skulle rekommendera att du sätter ännu större hårddiskar så att det rymms ännu mer.
Jag började med 500GB och sen blev det 1.5 Tb och nu är jag uppe i 2.5Tb.
Man kan aldrig får för mycket diskutrymme :-)

#3

Postad 21 februari 2010 - 20:20

Unregisteredcb6fd25e
  • Unregisteredcb6fd25e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tål givetvis att fundera på. Det chassi jag tittat mest på har "bara" plats för fyra diskar, men om man nöjer sig med två till att börja med kan man givetvis bygga ut senare. Vi är inte sådana som spelar in en massa, men det kan ju ändra sig :(. Musik har man ju en del, men knappast mer än 50GB ens på lite sikt.

Glömde tidigare att nämna att jag tänkt mig att installera MediaPortal på barnens datorer för att de ska kunna titta på vad de vill utan onödiga konflikter.

#4

Postad 21 februari 2010 - 20:35

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Tål givetvis att fundera på. Det chassi jag tittat mest på har "bara" plats för fyra diskar, men om man nöjer sig med två till att börja med kan man givetvis bygga ut senare. Vi är inte sådana som spelar in en massa, men det kan ju ändra sig :(. Musik har man ju en del, men knappast mer än 50GB ens på lite sikt.

Glömde tidigare att nämna att jag tänkt mig att installera MediaPortal på barnens datorer för att de ska kunna titta på vad de vill utan onödiga konflikter.


Nej, vi spelar heller inte in så värst mycket, men när man har två barn i olika åldrar så blir det ju så att man spelar in en hel del åt dem. Dessutom vill de ju aldrig ta bort inspelningen heller. Själv tar jag bort allt som jag har sett. :-)

Just nu spelar jag in på runt 2000 kbit/s men om jag skulle vilja öka hastigheten för att få bättre kvalitet så minskar ju antalet möjliga timmar som jag kan spela in. Själv har jag bara plats för 2 diskar in min Antec Fusion så jag har varit illa tvungen att ta så stora diskar som möjligt och som inte är allt för dyra.

Magnus



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.