Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda laptop som brygga till ett WLAN

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 december 2005 - 11:42

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Hej,

i min tro att WinXP är plug'n'play byggde jag en korsad TP kabel och kopplade xbox 360:en till laptopen. Efter det bryggade jag WLAN kortet med Ethernet kortet (i laptopen) i tron att allt skulle fungera som jag ville, men inte!

Kan inte någon skriva eller peka till en snabb guide för hur man kan använda en laptop med winxp som brygga eller router till en xbox 360, så man slipper dra kabel eller köpa en hårdvarubrygga?

Om ingen är mogen för den uppgiften skriver jag en själv när jag väl kommit på hur fan man skall göra :blink:

Syns på Live (snart :wub: )

/LillKille

#2

Postad 14 december 2005 - 13:02

wonty
  • wonty
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hej, några frågor kommer upp när jag läser ditt inlägg.

1. kan du pinga ap med laptopen?
2. har du kollat at det inte blir ip krock med ap eller att det är rätt iprange på bryggan så den inte når för den är på fel nät?
3. får du en pc eller annan enhet att funka genom samma kopplign?
4. har du testat att sätta ett giltligt ip på xboxen och definera dns och så?

Hoppas du får det att funka det skall inte var några konstigheter igenligen, men vi vet alla hur datorer är när man minst önskar det :blink:

här är en lite guide till bridging http://www.windowsne...s/wxpbrdge.html

#3

Postad 14 december 2005 - 13:48

Unregisteredf051601a
  • Unregisteredf051601a
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hej,

Jah gar testat denna konfiguration och "tyvärr" fungerade det direkt. Det var ju i och för sig trevligt för mig, men det är ju svårt att veta vad som kan krångla. Jag körde dessutom med en rak kabel och det fixade sig ändå.

Man kan få problem med bryggfunktionen om inte den trådlösa adaptern stödjer promiscuous mode. Det är dock inte hopplöst, utan man kan forcera kortet i compatibility mode:

C:\> netsh bridge show

[notera nummer på trådlösa adaptern]

C:\> netsh bridge set a 1 e

[byt ev ut 1 mot annan siffra ovan enligt show-kommandot och kolla sedan att det tagit]

Härmed inte sagt att ditt problem beror på detta, men kan vara värt ett försök innan laptopen åker ut genom fönstret...

/J

Edit: Stavfel

Redigerat av Unregisteredf051601a, 14 december 2005 - 15:23.


#4

Postad 14 december 2005 - 15:16

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Tack för alla konstruktiva och kvalificerade svar! Skall försöka mer ingående ikväll. Igår kväll kopplade jag bara in det och hoppades på det bästa. Orkade inte knixa runt med massa inställningar osv. Det tar ju bort värdefull speltid :)

Det jag försökte dock var att sätta statiska adresser på samma subnet på bägge maskiner, men fick ingen respons på pingen från laptopen. Men när jag satte samma adress på bägge så upptäckte laptopen krocken, så någon sorts kontakt bör de väl fått. Svarar xbox:en på ping?

Länken ovan var informativ, kan ett troligt "problem" vara att jag måste sätta laptopen som gateway för Xboxen ? Det gjorde jag inte. Jag trodde XP:s bryggfunktion var helt transparent och således borde väl min router (mellan WAN och laptop) agera gateway då allt ligger på samma subnet?

Jag är inte helt haj på WLAN och krupps råd var guld värt. Vet dock inte om jag vågar sätta mitt kort i promiskiuös mode ... det låter lite slampigt :)

Ikväll skall jag sätta mig, ha lite mer tålamod och skriva en dummie guide om hur jag gick till väga som jag postar här sen.

Tack ännu en gång,

LillKKille

#5

Postad 14 december 2005 - 15:37

Unregisteredf051601a
  • Unregisteredf051601a
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hehe, promiscuous låter värre än vad det är. Normalt sett filtrerar kortet bort alla ethernet-frames som inte är adresserade till kortets egen MAC-adress, broadcastadress eller någon av de multicastadresser man "prenumererar" på.

I promiskuöst läge levererar den alla inkommande frames vidare till drivrutinen och operativsystemet. Vet inte hur slampigt det är, men det är ju ett lustigt vald benämning :)

/J

#6

Postad 15 december 2005 - 17:03

Unregisteredb618af10
  • Unregisteredb618af10
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
De borde inte vara nått problem,för ja kör själv följande konfig, 'Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter blablabla....', då kommer nätverkskortet på datorn att få en adress och sen dela ut en adress till boxen (och jag har kört live genom det på gammla boxen)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.