Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips angående multiroom lösning

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2016 - 21:30

weko
  • weko
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Tjenare!

Nu börjar det bli dags att flytta från våran lyhörda hyresrätt och i samband med detta har intresset för hifi börjat återkomma.

Då jag är snickare finns det stora planer för renoveringar, bland annat tänkte jag peta in lite inwall speakers och dylikt.

Badrum, kök, kontor och vardagsrum är ställena där det är tänkt att finnas lite högtalare inbyggt och nu till den stora frågan..

Vad har jag för altenativ på "huvudenheter"?

Det optimala vore att kunna styra alla rummen via en app. Att inte kunna spela upp exempelvis musik i köket samtidigt som man glor film i vardagsrummet gör ingenting, men om möjligt vore även det väldigt schysst. Skulle också gärna vilja att en enhet kan styra allt, eller eventuellt låta en enhet styra vardagsrummet och en annan resterande. Blåtand vore också väldigt trevligt!

Så nu skulle gärna vilja höra vilka tankar, idéer eller förslag ni har!

Tack på förhand :)


Redigerat av weko, 28 augusti 2016 - 21:39.


#2

Postad 29 augusti 2016 - 09:11

marccar
  • marccar
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Sitter i precis samma sits som dig och håller nu på att bygga upp min multiroom lösning i huset. Blir badrum, kök, vardagsrum och matsal för min del. Är inte klar med mitt bygge än men tänkte ändå dela med mig av vad jag valt för lösning efter att jag gjort en del research under våren :)  

 

Jag har valt att satsa på Yamaha music cast. Känns som ett helt komplett system som har precis allt man kan önska när det gäller multiroom lyssning. Möjlighet till full styrning och anpassning av de olika rummen genom appen och möjlighet att ansluta externa bluetooth enheter är lite av det jag föll för. 

 

Finns massor av info på: http://se.yamaha.com...sual/musiccast/

 

Jag kommer att använda en RX A 2050 som huvudenhet men även yamahas billigare förstärkare skall gå utmärkt att använda.

 

Tittade även en del på Sonos men känslan var att det blev betydligt dyrare samt att jag lättare skulle kunna integrera mitt befintliga hemmabiosystem med Yamahas lösning. 

 

Detta är vad jag kom fram till, hoppas att det kanske kan ge dig något :) 

 

// marccar



#3

Postad 29 augusti 2016 - 09:17

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Säger SONOS, aldrig varit mer nöjd med något inköp än SONOS. Visst, dyrare än många andra lösningar och inte riktigt audiofil-hifi men grymt smidigt för alla i familjen att använda och mycket bra app till mobilen.

#4

Postad 29 augusti 2016 - 09:30

Andrex
  • Andrex
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Kolla på Bluesound när du ändå håller på , fungerar exakt som SONOS , men är lite mer HIFI och i mina ögon grymt mkt snyggare.



#5

Postad 29 augusti 2016 - 17:35

weko
  • weko
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Sitter i precis samma sits som dig och håller nu på att bygga upp min multiroom lösning i huset. Blir badrum, kök, vardagsrum och matsal för min del. Är inte klar med mitt bygge än men tänkte ändå dela med mig av vad jag valt för lösning efter att jag gjort en del research under våren :)

 

Jag har valt att satsa på Yamaha music cast. Känns som ett helt komplett system som har precis allt man kan önska när det gäller multiroom lyssning. Möjlighet till full styrning och anpassning av de olika rummen genom appen och möjlighet att ansluta externa bluetooth enheter är lite av det jag föll för. 

 

Finns massor av info på: http://se.yamaha.com...sual/musiccast/

 

Jag kommer att använda en RX A 2050 som huvudenhet men även yamahas billigare förstärkare skall gå utmärkt att använda.

 

Tittade även en del på Sonos men känslan var att det blev betydligt dyrare samt att jag lättare skulle kunna integrera mitt befintliga hemmabiosystem med Yamahas lösning. 

 

Detta är vad jag kom fram till, hoppas att det kanske kan ge dig något :)

 

// marccar

 

Tack som tusan Marccar och ni andra såklart!
 
Jag blev väldigt nyfiken nu på yamahas grejer, ska kolla lite mer på det! Återkommer säkert med fler frågor :)


#6

Postad 29 augusti 2016 - 17:37

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Qualcomm allplay. Använs inte enbart av ett märke utan flera. Panasinic, Fon, Monster, lazer, nuprime, kitsound m.m.

Jag har panasonic produkter samt en Fon.
Lirar bra ihop. Bluetooth, wifi, multiroom, sporify connect.

En mottagare att koppla till stereon ligger på 1000kr. Tex kopplad till en billig t-amp.

I köket hade jag hoppat infällt och köpt en panasonic all2. Snabbvalsknappar för radio är guld värt. Slippa leta efter telefonen bara för att lyssna på radio.

#7

Postad 30 augusti 2016 - 07:58

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Slutstegs alternativ:


https://www.hembiobu...ida=12&istart=1


 9.990kr


http://www.eluxson.s...7-sta-1506.html


5395kr



http://cdon.se/hemel...CFcQcGAodMI0JJg


3st såna. 990x3 : 2970kr


http://cdon.se/hemel...ome-electronics


En sån här till köket: 1895kr

Klocka och snabbval guld värt i köket.


Slutnota:

14855kr med rotel steget.


10260kr med img slutsteget.

#8

Postad 30 augusti 2016 - 08:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Hur folk slår på förstärkarna i sådana här anläggningar vet jag inte. Kanske är de på slagna hela tiden.

#9

Postad 30 augusti 2016 - 15:25

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Heos är vettigt också, väldigt likt SONOS och har bra tryck i sina grejer :)



#10

Postad 30 augusti 2016 - 20:40

weko
  • weko
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Det som skulle passa mig bäst kanske vore en förstärkare och receiver, ha möjlighet till olika kanaler samt blåtand.. problemet då kanske är att inte kunna spela upp i olika rum samtidigt från en och samma enhet?

#11

Postad 31 augusti 2016 - 06:17

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det som skulle passa mig bäst kanske vore en förstärkare och receiver, ha möjlighet till olika kanaler samt blåtand.. problemet då kanske är att inte kunna spela upp i olika rum samtidigt från en och samma enhet?


Med en förstärkare eller receiver. Vet inte men tror bara du kan spela upp från en källa och sedan välja vilka kanaler som ska vara på. Tror inte du kfn spela olika musik i olika rum samtidigt.

Vill du spela upp genom blåtand så kan panasonic allplay serie skicka vidare signalen till flera enheter.

Även harman kardons omni serie kan det. Men passa dig från den, den är inte bra. Har provat deras omni adapt.

#12

Postad 31 augusti 2016 - 07:11

marccar
  • marccar
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Det som skulle passa mig bäst kanske vore en förstärkare och receiver, ha möjlighet till olika kanaler samt blåtand.. problemet då kanske är att inte kunna spela upp i olika rum samtidigt från en och samma enhet?

 

Med Music cast går det lägga upp zon 2 på en reciever som ett eget "rum". Du kan sedan välja valfri källa som är ansluten till någon av music cast enheterna och spela upp i valfritt rum (flera rum på samma gång om så önskas). Går även spela upp olika källor i olika rum samtidigt. Allt styrs via appen.

 

När du skriver blåtand menar du då att du vill sända material från telefonen till multiroom systemet med bluetooth?  



#13

Postad 31 augusti 2016 - 19:11

weko
  • weko
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Med Music cast går det lägga upp zon 2 på en reciever som ett eget "rum". Du kan sedan välja valfri källa som är ansluten till någon av music cast enheterna och spela upp i valfritt rum (flera rum på samma gång om så önskas). Går även spela upp olika källor i olika rum samtidigt. Allt styrs via appen.

När du skriver blåtand menar du då att du vill sända material från telefonen till multiroom systemet med bluetooth?


Jaa precis, kunna dra upp spotify lite smidigt via luren :)

Jag sitter och bollar lite med mig själv om olika alternativ. Eftersom jag bara vill ha inwall högtalare och inget annat så velar jag lite om man skulle köra 1 system till hemmabion och ett annat till resten av huset. Men jag ska titta ännu närmare på det du skriver om yahamas grejer.. tänker lite på blåtandens räckvidd därav tankarna angående 2st

#14

Postad 31 augusti 2016 - 21:04

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Körde enbart blåtand ett tag. Kök. vardagsrum. tvrum. Sovrum.

Se mitt arkiv.

Önskade spela samma musik i flera rum framför allt kök och vardagsrummet. Hittade inget som gick bra med blåtand och multirum. Köpte faktiskt min panasonic all2 pga blåtanden och re-streama. Då all2 också har spotify connect så kör jag bara det då det är så mycket smidigare än blåtand. Detta gjorde att jag byte ut blåtand enheterna till flera spotify connect enheter. Radio kör jag genom qualcomm allplay radio detta lika smidigt som spotify connect.

#15

Postad 01 september 2016 - 21:33

weko
  • weko
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Körde enbart blåtand ett tag. Kök. vardagsrum. tvrum. Sovrum.

Se mitt arkiv.

Önskade spela samma musik i flera rum framför allt kök och vardagsrummet. Hittade inget som gick bra med blåtand och multirum. Köpte faktiskt min panasonic all2 pga blåtanden och re-streama. Då all2 också har spotify connect så kör jag bara det då det är så mycket smidigare än blåtand. Detta gjorde att jag byte ut blåtand enheterna till flera spotify connect enheter. Radio kör jag genom qualcomm allplay radio detta lika smidigt som spotify connect.


Men jag vill ju ha inwall högtalare

#16

Postad 01 september 2016 - 23:33

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Men jag vill ju ha inwall högtalare


Menar bara att du ska hoppa bluetooth. Sonos, yamaha music cast, bluesound m.m har smidigare grejor. Att du ska ha inwall spelar ju mindre roll det är ju inte högtalarmenbranet som tar emot signalen. Men jag fattar, ska lämna dig ifred.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.