Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Excito Bubba|Two

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Excito Bubba Two 80GB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Excito Bubba Two 500GB (NAS-servrar) 4 (0) Inga priser
Excito Bubba Two 1TB (NAS-servrar) 5 7,83 (5) Inga priser

#1

Postad 18 november 2008 - 02:34

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag har ingen större erfarenhet av NAS, men tycker att ovanstående Bubba|Two verkar grymt intressant! Svensktillverkad, tillgänglig utifrån via webben på enkelt sätt, gigabitanslutning, stöder bittorrenthämtning, fungerar som mailserver, fixar Soundbridge och snart även Slimserver. Dessutom snygg, fläktlös och förhållandevis billig. 80-500-1000 GB. Bara en disk, men kan köra RAID1 via eSATA och ytterligare en extern disk.
Är det någon som har erfarenhet av den? Tycker den känns fräsch och lite annorlunda.

Redigerat av Joppe Apa, 18 november 2008 - 02:37.


#2

Postad 18 november 2008 - 13:11

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Den verkar bra på pappret, förutom avsaknaden av NFS.
Helt klart coolt att den kommer fungera som Wlan-router efter firmwareuppgradering (som dock inte kommit ännu).

Helt klart ett sjysst alternativ.

#3

Postad 18 november 2008 - 13:18

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
NFS? Vad innebär det? Är lite ny på det här med nätverk.

#4

Postad 18 november 2008 - 14:27

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag kör en sedan en månad ungefär. Funkar finfint. Agerar brandvägg och router i mitt nät.

Obs att det inte räcker med en firmware-uppgradering för att få WLAN, du behöver en tilläggsdongel också (USB).

NFS går bra att köra, bara att apt-getta.

#5

Postad 19 november 2008 - 01:48

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
NFS - är det när ansluten dator använder ansluten NAS som om det vore en intern HDD? Istället för att köra via webb-interface? Vad betyder apt-getta? Kan en gammal man få lite hjälp här?

#6

Postad 19 november 2008 - 02:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

NFS - är det när ansluten dator använder ansluten NAS som om det vore en intern HDD? Istället för att köra via webb-interface? Vad betyder apt-getta? Kan en gammal man få lite hjälp här?

Networked File System - http://en.wikipedia....ork_file_system vi kan väl säga att det är som Windows-shares fast i *nix-världen.
apt-get är ett program för att installera programvaror på *nix-OS (främst Linux).

#7

Postad 19 november 2008 - 08:10

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Vet du inte vad det är, behöver du det inte :)

#8

Postad 20 november 2008 - 11:10

jonte_
  • jonte_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Är det någon som har erfarenhet av den? Tycker den känns fräsch och lite annorlunda.

Har haft min i cirka 2 veckor.
Design- och funktionsmässigt är jag nöjd hittills. Råkade ut för lite strul med en uppdatering och fick mycket bra service från Excito.

Det man kan notera med produkten är att det trots allt är en relativt ny produkt. Målet som jag förstår det på Excito är att vanliga användare utan djupare linux-kunskaper ska kunna hantera och sköta enhetens primära funktioner via webb-gränssnittet, men man kanske inte riktigt är där än. På god väg dock!

Jag är själv relativt nybörjare med Linux, men har hittills klarat det mesta jag velat göra, framförallt med hjälp av Excito och deras levande (och kunniga) forum

Jämförde Bubba|Two med en rebellisk tonåring, lite svår att ha att göra med om man inte vet exakt vad man pysslar med. Men det blir ju folk av dem med en vacker dag :P

#9

Postad 17 februari 2009 - 14:38

tonka76
  • tonka76
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja höra erfarenheter angåen torrenklienten på denna maskin. Och en annan fråga, kan man installera Glftpd på denna?

//Tony

#10

Postad 01 mars 2009 - 09:50

renato
  • renato
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
:P OOO!! Im in löve!!! hehehe..
Låter som en underbar liten sak :blink:
Och kommer i min favorit färg!!
Med den kan man ju leka med i dagar ;)

Men.. jaa.. jag får väll forätta drömma.. måste ha $$..
MEn den är värt 4k.. trots att den bara har en hd plats..
Hade velat att nån större sida hade testat den ordentligt..
Och inte som vissa brukar bara skrapar på ytan..

Bara en liten fråga.. hur lätt är det att nån hackar den..
Att den har kanske all din epost och privata filer..
Har ni hört nåt?

Redigerat av renato, 01 mars 2009 - 09:54.


#11

Postad 28 mars 2009 - 13:56

razor1394
  • razor1394
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja höra erfarenheter angåen torrenklienten på denna maskin. Och en annan fråga, kan man installera Glftpd på denna?

//Tony


Glftpd är stängd källkod och finns bara för x86-32. Det går att installera på x86-64 också med hjälp av 32 bitars libs. Eftersom Bubba:n kör PowerPC så är det inget att fundera mer på. Proftpd ska fungera alldelles utmärkt för vanligt användande.

Jag vill gärna veta hur WAN-LAN presterar och om någon provat något miniPCI 802.11n kort. Jag blir glad om någon kan berätta mer.

Jag är främst intresserad av hur den är som router. Jag kommer att koppla in en 8 portars Gigabit switch i LAN men främst är det trådlöst som gäller så det är väldigt viktigt att jag hittar ett miniPCI som fugnerar bra.

#12

Postad 29 mars 2009 - 01:21

rockit4
  • rockit4
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fina grejer.
Fick min i tordags och än så finns som sagt inget stöd från fabrik för NFS eller CIFS. Men det e pågång.
Har man lite linuxvana (som jag) så tar det inte så långt tid att få igång på egen hand. Så nu sparar Dreamboxen så fint alla instpelningar. Har skrivit ihop en guide och lagt ut på deras forum för folk som vill göra samma sak men som kanske inte kan så mycket om linux.
Nu ska jag ta tag i torrentservern och få den att fungera. Den kräver nog lite linuxkunskaper för att kunna få ut max av den. Men jag är väldigt nöjd hittils.
Detta är ju en dator så det mesta går ju att få som man vill. Dock så ställer ju PPC till det lite..
Men men priset på 4000kr är ju väldigt bra.

Redigerat av Gunnarssons, 29 mars 2009 - 01:24.


#13

Postad 29 mars 2009 - 22:00

Unregistered1030b3f2
  • Unregistered1030b3f2
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
razor1394: Wan-Lan klarar den väldigt bra. En kompis har den och det är inga problem med 100Mbit. Har dock inte provat mer än så, men 12MByte/s åt varje håll ska väl räcka för de flesta=)

/ Jonas

#14

Postad 30 mars 2009 - 00:03

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0
istället för att köpa en färdig NAS, varför inte bygga en egen? finns ju programvaror där ute som t.ex. FreeNAS.org som gör just detta.

köpa färdigt, det kanske är för de lata dock eller okunniga dock?

#15

Postad 30 mars 2009 - 07:07

rockit4
  • rockit4
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

istället för att köpa en färdig NAS, varför inte bygga en egen? finns ju programvaror där ute som t.ex. FreeNAS.org som gör just detta.

köpa färdigt, det kanske är för de lata dock eller okunniga dock?


Du har ju inte sett den, det hörs ju :)
Den är inte större än en extern hårddisk och full av möjligheter.
Det är inte programvaran i den som lockar.. det är ju Debian. Jag har knackat kod hela helgen för att få den som jag vill.

#16

Postad 31 mars 2009 - 11:26

razor1394
  • razor1394
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

istället för att köpa en färdig NAS, varför inte bygga en egen? finns ju programvaror där ute som t.ex. FreeNAS.org som gör just detta.

köpa färdigt, det kanske är för de lata dock eller okunniga dock?


Därför att det är svårt att få tag på en burk i det formatet, med den effektförbrukningen, med de möjligheterna och med PowerPC (vilket jag ser som en fördel gentemot x86).

Jag är kanske lat men inte okunnig, speciellt inte inom Linux eller hårdvara.

Just nu har jag fyra routers som alla brister på någon punkt.

Med Bubba kan jag trycka in ett miniPCI av vad jag antar valfri sort så länge det stöds av Debian. Blir antagligen ett Intel 802.11bgn här...

Nu är tyvärr Bubba TWO 1TB slut hos Indomo.

Jag har sett att det går att beställa billigare inom EU (utanför Sverige) men har tappat länkarna. Jag ska leta vidare.

edit:

Bubba TWO 1TB kostar €375 direkt från Excito alltså är det ingen större skillnad men där borde den finnas i lager iaf.

Att den klarar 100Mbit/s låter fint men det uppgraderas snart till 1000Mbit/s här. Alternativt så har jag hunnit flytta dit det redan är 1000Mbit/s i bostaden.

Redigerat av razor1394, 31 mars 2009 - 11:31.


#17

Postad 31 mars 2009 - 16:26

razor1394
  • razor1394
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
WLAN delen är inte ens klar när jag tittar i Excito:s forum. Ny bakplåt med ett speciellt miniPCI kort behövs. Antennerna ska sitta som på en router där bak (bakplåten).

http://forum.excito....;highlight=wlan

#18

Postad 08 april 2009 - 16:00

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0
Ny ägare till en Bubba|Two och hittills är jag ganska nöjd. Det som fick mig att köpa en var hur tyst och energisnål den är. Dock är jag lite besviken på läs-/skrivhastigheten, men det går väl att leva med.

#19

Postad 09 april 2009 - 20:18

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Får min efter påsk.
Kommer med kommentarer när jag lekt med den ett tag.
Intressant liten skapelse med stor potential till överkomligt pris.

#20

Postad 09 april 2009 - 21:54

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Får min efter påsk.
Kommer med kommentarer när jag lekt med den ett tag.
Intressant liten skapelse med stor potential till överkomligt pris.

Ungefär mina erfarenheter nu efter ett par dagar :wub:. Absolut inget linuxproffs, men det är ju skoj att testa sig fram lite.

Redigerat av Phindus, 14 april 2009 - 13:04.


#21

Postad 15 april 2009 - 18:02

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Leker nu lite med Bubban men kan inte påstå att den är helt stabil.
Låser sig ibland vid stora filöverföringar, torrentklienten är inte stabil, ansluter jag en USB HDD till den så kan jag ej radera filer...varken via windows eller webgränssnittets filhanterare.

Finns säkert med buggar som visar sig senare men bara hoppas de utvecklar stabilare mjukvara och finslipar webgränssnittet.

Lite dyrt med 4 lökar om den bara ska köras som lagringsdisk och inte duger till annat.

#22

Postad 15 april 2009 - 19:21

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Ousch....fanskapet strömmar inte till mina xbox 360.
Nu blev jag riktigt besviken.

#23

Postad 30 maj 2009 - 11:11

renato
  • renato
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ousch....fanskapet strömmar inte till mina xbox 360.
Nu blev jag riktigt besviken.


Ja.. du är visst inte ensam..
Läs här.
http://forum.excito....&...&hilit=xbox

#24

Postad 01 januari 2010 - 13:40

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på den här pjäsen faktiskt.

Rippar skivor för glatta livet sedan jag skaffade min squeezebox och insåg snabbt att jag vill ha allt media någon annanstans än
min stationära PC.

Har det hänt något kul i form av uppdateringar och liknande?

Samt undrar jag om den är användbar för totalt Linux-intoleranta användare?
(jag vet vad Linux är men har ALDRIG använt det)

#25

Postad 30 mars 2010 - 00:04

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Bubban är numera även utrustad med wifi, funkar klockrent.
Uppdateringar har gjort den stabil, upplever inget trassel med den alls.
För att utnyttja den fullt ut bör man kanske vara kunnig på Linux men även jag är helt okunning på det och klarar att hantera den till mina ändamål.
Kör med en Logitech Squeezebox Radio och det funkar klockrent, både att strömma min musik och Internetradio.

Jag är mycket nöjd!

Redigerat av Caper, 30 mars 2010 - 00:07.


#26

Postad 30 mars 2010 - 07:18

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Bubban är numera även utrustad med wifi, funkar klockrent.
Uppdateringar har gjort den stabil, upplever inget trassel med den alls.
För att utnyttja den fullt ut bör man kanske vara kunnig på Linux men även jag är helt okunning på det och klarar att hantera den till mina ändamål.
Kör med en Logitech Squeezebox Radio och det funkar klockrent, både att strömma min musik och Internetradio.

Jag är mycket nöjd!

Japp, jag är också väldigt nöjd med min. Enda klagomålet är att den inte skriver och läser så snabbt, trots Gigbaitkort.

#27

Postad 13 april 2010 - 19:05

Unregistered97866a2a
  • Unregistered97866a2a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Japp, jag är också väldigt nöjd med min. Enda klagomålet är att den inte skriver och läser så snabbt, trots Gigbaitkort.


Hmm, intressant. Kan du berätta lite om vad du får för prestanda och vid vilka 'fall' typ, kopiera stora filer. Kan du streama 720p/1080p mkv'er från den etc etc?

#28

Postad 13 april 2010 - 19:30

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Hmm, intressant. Kan du berätta lite om vad du får för prestanda och vid vilka 'fall' typ, kopiera stora filer. Kan du streama 720p/1080p mkv'er från den etc etc?

Jaja, det är inga problem. Hastigheterna ligger oftast runt 6.5 MB/s när man kopierar stora filer.

#29

Postad 22 september 2010 - 17:25

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Lite intressant läsning om tekniken bakom och hur Excito tänker

Länk till Elektronik Tidningen
http://www.etn.se/in...n...le&id=52083



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.