Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha rx-v4a settings

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 april 2024 - 18:55

Carlson89
  • Carlson89
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Köpte ny förstärkare nyligen, pillat lite på inställningarna. Men får inte till det helt som jag vill ha.
Någon som har en yamaha rx-v4a och kan hjälpa mig lite?

Tycker inte jag får till ett bra basljud på låga volymer?
Vad ska jag med olika scener till?
Kan man ändra "trögheten" på volymkontrollen?
Andra inställningar som är värt att se över? Har rätt dålig koll på förstärkare och dess funktioner

Kopplar till förstärkaren är 2 frontar, en sub samt 2 bookshelf över zonB i köket
Primärt spelar jag upp ljudet direkt från tvn och dess appar, en ps4 och en dator är kopplad via hdmi ingångarna till förstärkaren

Tacksam för all hjälp

#2

Postad 02 april 2024 - 20:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Jag kan inte svara på allt, men ett par saker:

 

Scener är till för att koppla samman ingångar med önskade inställningar så att man kan hämta in dem med ett enda knapptryck. Säg exempelvis att du vill ha en inställning för musiklyssning från tv:n där receivern återger stereoljudet som det är och en för tv-tittning som mixar upp stereoljud till 5.1, utan att behöva ändra de inställningarna manuellt varje gång. Då kan du istället lagra de inställningarna i förväg i varsin scen.

 

Det går inte att ändra hastigheten på volymkontrollen, däremot borde det som på tidigare modeller gå att ställa in en maxvolym som inte går att överskrida samt bestämma om muteknappen ska tysta ljudet helt eller dämpa det med 20 dB.



#3

Postad 03 april 2024 - 21:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Gällande volymratten, kanske det går att välja mellan linjär och logaritmisk signaldämpning. Dessa två skiljer sig i hur volymknappen dämpar ljudsignalen. Och jag har för mig att den logaritmiska upplevs behöva mer snurr på volymen för att upplevas som rejält högre.

Redigerat av PML73, 03 april 2024 - 21:26.


#4

Postad 04 april 2024 - 07:37

Carlson89
  • Carlson89
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Ska sätta mig i helgen och kika på inställningarna, se om det hjälper mig :)

Tips på hur jag kan få bättre bastryck vid lägre volymer?
Eller andra parametrar?
Eqn kan justera de flesta frekvenser, men vilket ljud är från vilken frekvens?
Kan inte gå in i settings samtidigt som jag har bild från tvn, utan den växlar över till en hdmi ingång. Kan för all del använda datorn då. Vad ska jag spela på för ljud för att lättast kunna justera EQn?

När jag startar tvn är det inte alltid ljudet hoppar över automatiskt till förstärkaren, utan går över tvns inbyggda högtalare.
Ibland funkar det, men ibland måste jag stänga av "spela ljud via hdmi" för att sen välja den igen så hoppar det igång

Är det förstärkaren eller tvn som bråkar i det läget?
Och vad är lösningen i så fall?

#5

Postad 04 april 2024 - 08:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag har en rx v6a och en lg g1 och har handskakningsproblem liknande ditt. Byter inte till rätt ingång och ”decoder off” ibland. Har källorna till yamahan och därifrån till arc på tv. Kanske tvärtom funkar bättre källorna till tv och arc till stärkaren,lite bökigt bara på g-modellerna. Ang meny på tv går bara via hdmi ingångarna,inte tv inbyggda appar. Du kan ladda hem yamaha music cast där kan man ändra bas diskant rumsstotlek mm.



#6

Postad 04 april 2024 - 10:52

Carlson89
  • Carlson89
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag har en rx v6a och en lg g1 och har handskakningsproblem liknande ditt. Byter inte till rätt ingång och ”decoder off” ibland. Har källorna till yamahan och därifrån till arc på tv. Kanske tvärtom funkar bättre källorna till tv och arc till stärkaren,lite bökigt bara på g-modellerna. Ang meny på tv går bara via hdmi ingångarna,inte tv inbyggda appar. Du kan ladda hem yamaha music cast där kan man ändra bas diskant rumsstotlek mm.



Ska ta hem appen, synkar den via Bluetooth?
Förstärkaren startar när jag startar tvn, men inte alltid ljudet flyttar över till förstärkaren via arc. Hade det aldrig funkat hade felsökningen vara lättare, men nu vet jag inte ens var jag ska börja.
Hur har du löst ditt med din yamaha?

#7

Postad 04 april 2024 - 12:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Inte handskakningsproblemen, för bökigt och flytta sladdarna. Jag har en harmony one då jag trycker bara på helpknappen så ställer den in sig rätt. Till Apple-appen krävs wifi för att styra stärkaren.



#8

Postad 04 april 2024 - 15:17

Carlson89
  • Carlson89
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vad innebär handskakningsproblem?

#9

Postad 05 april 2024 - 07:26

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Vad innebär handskakningsproblem?

Att enheterna inte kommunicerar mellan varandra som de ska. Ibland kan byte av kablar räcka, ibland gillar prylarna inte varann helt enkelt. Jag vet inte.Det finns andra här på forumet som kan det sånt bättre.


Redigerat av Askungen, 05 april 2024 - 07:40.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.