Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Börja gymma

10620 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (PersonvÄgar) 1 3 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smarta klockor) 9 7,14 (20) Inga priser

#10301

Postad 20 januari 2017 - 11:22

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Du skulle ju börja sÄ smÄtt igen. Hur har det gÄtt med det?

Kommer att lÀgga en bestÀllning pÄ 3:an nu snart sÄ fÄr vi se hur man ligger till dÀr.


Hehe, ja du... Mina planer har gÄtt ganska dÄligt, men jag körde första passet i mÄndags efter ett par Ärs uppehÄll. StÀnger #2 relativt stabilt med högern och kunde göra fyra reps utan att resetta. VÀnstern fick jag igen efter en djurisk kamp, var helt lila i ansiktet och klarade inte mer Àn sÄ. :D Inte bra för egot alltsÄ!

Jag fÄr vÀl konstatera att jag har grymt mycket jobb framför mig om #3 ska bli aktuell.

#10302

Postad 21 januari 2017 - 22:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Marklyft idag. Helt körd i ryggen, höften och generellt hela kroppen. Gjorde tre Ättor pÄ 170 följt av tre sexor pÄ samma vikt fast frÄn en lÄg pall. Avslutade med en tolva pÄ 140 frÄn hög pall.

 

Hade med mig kameran ocksÄ och fÄngade en hel del bra stunder pÄ bild.

 

7gj9M1Oh.jpg

 

A3oqLF5h.jpg

 

4vKKBMgh.jpg

 

Riktigt kul att fota och kul att redigera och kolla pÄ i efterhand.



#10303

Postad 21 januari 2017 - 23:06

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

109 reps pÄ 60kg bÀnk förrgÄr, rÀtt nöjd, men svÄrt att öka hÀr, detta Àr psykiskt jobbigt att ens tÀnka tanken innan man sÀtter igÄng, men kul utmaning, mÄlet Àr 120 reps, fÄr se....



#10304

Postad 22 januari 2017 - 09:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

ok.

 

Nu har jag legat i tvÄ rejÀla influensor (helt olika sÄdana symptom-mÀssigt) pÄ en mÄnad. Inser att jag antagligen gÄtt ut för hÄrt i vanlig ordning pga nedsatt immunförsvar och mycken motivation. Ska nu trappa upp pÄ ett vettigt sÀtt för att slippa fler bakslag. Enda fördelen i krÄksÄngen Àr att jag inte Àr ensam i familjen om att ha Äkt dit tvÄ gÄnger, vilket antyder tvÄ helt olika flunsor och inte bara ned/övertrÀning.

 

Tips pÄ stegringsmodell?



#10305

Postad 22 januari 2017 - 12:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

109 reps pÄ 60kg bÀnk förrgÄr, rÀtt nöjd, men svÄrt att öka hÀr, detta Àr psykiskt jobbigt att ens tÀnka tanken innan man sÀtter igÄng, men kul utmaning, mÄlet Àr 120 reps, fÄr se....

 

JĂ€klar, det var inte illa! Jag ska faktiskt göra ett liknande test snart, tror dock 109 reps blir svĂ„rslaget. Kommer nog drabbas av mjölksyra lĂ„ngt innan dess. Men alltid kul att pressa kroppen. 



#10306

Postad 22 januari 2017 - 13:51

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jo, mjölksyran kommer mot slutet sÄ det heter duga, man fÄr liksom ta paus mellan varje reps över 90, riktigt jobbigt mentalt ocksÄ, man mÄste ha rÀtt instÀllning innan man börjar, annars Àr de kört tidigt,,,, jag tycker det Àr skitkul nÀr man lÀttar pÄ vikten och ökar repsen, inga skador heller som med tyngre vikter...



#10307

Postad 22 januari 2017 - 16:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Shit, det var inte dÄligt! SjÀlv Àr jag urkass pÄ reps. Gjorde ju strax över 40 reps pÄ 40kg pÄ fitnessfestivalen och det var jobbigt nog. 100+ reps skulle jag nog knappt ens klara med bara stÄngen :P



#10308

Postad 22 januari 2017 - 23:45

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

  • 198 inlĂ€gg
  • 0

109 reps pÄ 60kg bÀnk förrgÄr, rÀtt nöjd, men svÄrt att öka hÀr, detta Àr psykiskt jobbigt att ens tÀnka tanken innan man sÀtter igÄng, men kul utmaning, mÄlet Àr 120 reps, fÄr se....


Imponerande! Jag mÄste testa nÄgon dag men jag fixar knappast hÀlften av det skulle jag tro. Har du testat 100 rep curl, dÀr man kör 100 reps bicepscurl med tom stÄng pÄ sÄ kort tid som möjligt utan att sÀtta ner stÄngen? TÀnkte Àven testa den och se hur det gÄr.

#10309

Postad 22 januari 2017 - 23:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Jag har gjort 50 reps pÄ 60, med studs. HÀlften dÀr! :D

#10310

Postad 23 januari 2017 - 06:15

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0
**** vad mÄnga reps alltsÄ... Har du testat med ca 100 kg (225 lbs)? En NFL-klassiker: http://www.cheatshee...html/?a=viewall

#10311

Postad 23 januari 2017 - 19:58

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlĂ€gg
  • 0

En kille pÄ gymmet filmade mina sumo marklyft och det visade sig att min rygg Àr som en ostbÄge pÄ första repetitionen men att resterande 4 reps ser klockrena ut. SÄ nu Àr frÄgan vad det beror pÄ, och hur f-n jag kan ÄtgÀrda detta?

 

Körde 5 X 160 kg.

 

Det kÀnns tungt pÄ första repetitionen ocksÄ medan resterande repetitioner kÀnns lÀtta.


Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 23 januari 2017 - 20:00.


#10312

Postad 23 januari 2017 - 23:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
StrÀckte mig som fan i ryggen idag. Jobbat med bÀltet och fick till det ett set, dÄ var det duktigt lÀtt att lyfta mÄste jag sÀga. Fungerar bra om man fÄtt den rÀtt.

#10313

Postad 24 januari 2017 - 22:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

En kille pÄ gymmet filmade mina sumo marklyft och det visade sig att min rygg Àr som en ostbÄge pÄ första repetitionen men att resterande 4 reps ser klockrena ut. SÄ nu Àr frÄgan vad det beror pÄ, och hur f-n jag kan ÄtgÀrda detta?

 

Körde 5 X 160 kg.

 

Det kÀnns tungt pÄ första repetitionen ocksÄ medan resterande repetitioner kÀnns lÀtta.

 

Kör du touch and go? Det lÄter som att du gör det och att ditt problem dÄ Àr att du inte vet hur man blir riktigt tight i startlÀget. DÀrför sÄ tappar du ryggen i första lyftet men sen nÀr du sÀnker ner vikten igen sÄ behÄller du trycket i kroppen och dÀrför klarar du dÄ av att hÄlla ryggen rÀtt.

 

HĂ€r Ă€r ett klockrent klipp med Pete Rubish nĂ€r han förklarar tekniken https://www.youtube.com/watch?v=73JZ5_oHyAg

Jag hĂ„ller med honom till 100% och min teknik Ă€r vĂ€ldigt lik hans om du kollar hĂ€r t.ex https://youtu.be/CjBMCy_hxOA?t=4m21s


Redigerat av Ala_95, 24 januari 2017 - 22:59.


#10314

Postad 24 januari 2017 - 23:39

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

**** vad mÄnga reps alltsÄ... Har du testat med ca 100 kg (225 lbs)? En NFL-klassiker: http://www.cheatshee...html/?a=viewall

38



#10315

Postad 25 januari 2017 - 06:02

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

38


Wow, grymt bra!

#10316

Postad 25 januari 2017 - 11:05

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Men sÄ kom Fredrik Smulter ;)

https://www.youtube.com/watch?v=TMhDitP7Qp8

 

Hittade nÄgot om att NFL-rekordet ligger pÄ typ 51 reps, vilket Àr rÀtt sjukt det ocksÄ. SjÀlv har jag gjort 10 reps som bÀst pÄ 100kg.



#10317

Postad 25 januari 2017 - 22:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Aha, man behöver inte köra hela lyft. Min kollega sa det, men jag körde pÄ ÀndÄ. Kan det vara sÄ att NFL-spelarna kör lÀngre lyft? Det hÀr rekordet frÄn 2011 Àr ju en indikation. Kanske svÄrt att se skillnaden pÄ lyftvÀg, men kolla armbÄgarna sÄ blir det tydligare. Det var den typen av lyft jag körde. Ska prova med korta lyft nÀsta gÄng, lÀr ju inte slÄ hundrakg eller Smulter ÀndÄ men en förbÀttring lÀr det bli :P

 

https://www.youtube.com/watch?v=kT5YHy0I9Ys



#10318

Postad 28 januari 2017 - 21:29

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlĂ€gg
  • 0

Kör du touch and go? Det lÄter som att du gör det och att ditt problem dÄ Àr att du inte vet hur man blir riktigt tight i startlÀget. DÀrför sÄ tappar du ryggen i första lyftet men sen nÀr du sÀnker ner vikten igen sÄ behÄller du trycket i kroppen och dÀrför klarar du dÄ av att hÄlla ryggen rÀtt.

 

 

Japp, det stÀmmer. Jag kör touch and go.


Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 28 januari 2017 - 21:29.


#10319

Postad 29 januari 2017 - 11:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
IgÄr hade jag ett riktigt bra markpass, har börjat hitta rÀtt stÀlle för bÀltet och satte pers utan att det ens var tungt annat Àn i hÀnderna (pronerat grepp).

Provade Àven av vinkla in armbÄgarna och det gav en jÀdrans stabilitet i hela ryggen. Rubish Àr inte sÄ dum pÄ teknik :D

#10320

Postad 30 januari 2017 - 23:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Har fÄtt hyra en lÀgenhet i andra hand. HÄller pÄ och flyttar in nu och jag skulle bÀra ner en massa gamla grejor frÄn lÀgenheten ner till kÀllarförrÄdet. LÀgenheten ligger pÄ tredje vÄningen, ingen hiss. Tog dit en polare som Àr jÀkligt stark, typ 185 lÄng och 125kg muskler. Bar bokhyllor, vitrinskÄp, tjock-tv och grejor. Avslutade med den gamla tvÀttmaskinen som stod i badrummet. Den var inte sÄ stor sÄ vi tÀnkte att den Àr nog inte sÄ tung. Tji fick vi, den var svintung! UppÄt 100kg skulle jag tro, om inte Ànnu mer. Tog oss typ 5-10 minuter att fÄ ner den tre och en halv vÄning och vi var helt slut nÀr vi var fÀrdiga. Sen ivÀg till gymmet för marklyft. Gjorde en tia pÄ 190kg, nytt reps-pers. Sen efter det sÄ fick jag hjÀlpa till att bÀra in ett nytt löpband nerför trappen till gymmet, det vÀgde nog en bra bit över 100kg ocksÄ. Sen tre femmor pÄ 190 i mark. Kommer kÀnnas i ryggen imorgon!



#10321

Postad 01 februari 2017 - 17:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
IgÄr kvÀll lÀste jag att Johnny Wahlqvist har avlidit pga hjÀrtstillestÄnd. Han började tydligen att ansamla vatten i kroppen tidigare i januari och har legat inne pÄ nÄgon cardioavdelning pÄ sjukan under sina sista dagar :(

#10322

Postad 01 februari 2017 - 17:52

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlĂ€gg
  • 0

Har fÄtt hyra en lÀgenhet i andra hand. HÄller pÄ och flyttar in nu och jag skulle bÀra ner en massa gamla grejor frÄn lÀgenheten ner till kÀllarförrÄdet. LÀgenheten ligger pÄ tredje vÄningen, ingen hiss. Tog dit en polare som Àr jÀkligt stark, typ 185 lÄng och 125kg muskler. Bar bokhyllor, vitrinskÄp, tjock-tv och grejor. Avslutade med den gamla tvÀttmaskinen som stod i badrummet. Den var inte sÄ stor sÄ vi tÀnkte att den Àr nog inte sÄ tung. Tji fick vi, den var svintung! UppÄt 100kg skulle jag tro, om inte Ànnu mer. Tog oss typ 5-10 minuter att fÄ ner den tre och en halv vÄning och vi var helt slut nÀr vi var fÀrdiga. Sen ivÀg till gymmet för marklyft. Gjorde en tia pÄ 190kg, nytt reps-pers. Sen efter det sÄ fick jag hjÀlpa till att bÀra in ett nytt löpband nerför trappen till gymmet, det vÀgde nog en bra bit över 100kg ocksÄ. Sen tre femmor pÄ 190 i mark. Kommer kÀnnas i ryggen imorgon!

 

Vad du kÀmpar1

 

Vad sÀger din tjej/sambo om det?



#10323

Postad 01 februari 2017 - 19:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

IgÄr kvÀll lÀste jag att Johnny Wahlqvist har avlidit pga hjÀrtstillestÄnd. Han började tydligen att ansamla vatten i kroppen tidigare i januari och har legat inne pÄ nÄgon cardioavdelning pÄ sjukan under sina sista dagar :(

 

Riktigt trist, han blev ju inte ens gammal :(

 

Vad du kÀmpar1

 

Vad sÀger din tjej/sambo om det?

 

Jag lever singellivet ;)



#10324

Postad 01 februari 2017 - 20:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Nej, 44 tror jag :(

#10325

Postad 02 februari 2017 - 16:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
43 verkar det som att han blev :(

Jag brukar ha hittat min stickpoint för pronerade marklyft. En trea pÄ 140 utan magnesium och en femma med. StÄngen rullar ur hÀnderna efter det. Vill inte börja köra med remmar igen utifall att jag drar nÄgot Ät skogen som jag brukar göra förr eller senare.

Är för övrigt jĂ€vligt jobbigt med mark, har inte kondisen för det. Speciellt inte efter mitt cardiopass före, 45 minuter och jag Ă€r genomblöt!

#10326

Postad 02 februari 2017 - 19:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

43 verkar det som att han blev :(

Jag brukar ha hittat min stickpoint för pronerade marklyft. En trea pÄ 140 utan magnesium och en femma med. StÄngen rullar ur hÀnderna efter det. Vill inte börja köra med remmar igen utifall att jag drar nÄgot Ät skogen som jag brukar göra förr eller senare.

Är för övrigt jĂ€vligt jobbigt med mark, har inte kondisen för det. Speciellt inte efter mitt cardiopass före, 45 minuter och jag Ă€r genomblöt!

 

LÀr dig hook grip? Vad Àr fel med att anvÀnda remmar?



#10327

Postad 02 februari 2017 - 19:47

Hoggeman
  • Hoggeman
  • AnvĂ€ndare

  • 243 inlĂ€gg
  • 0

Ont som fn..under vÀnster skulderblad efter remmar och 200kg för en tid sedan. KÀnns inte helt bra...



#10328

Postad 02 februari 2017 - 22:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

I stort sett frisk efter en helvetisk decemberslut och januari med dubbla tiodagarsinfluensor och dÀrefter halsfluss.

 

MÅSTE gĂ„ ut mjukt nu men har sĂ„n vansinnig trĂ€ningsabstinens av all sorts trĂ€ning just nu sĂ„ det kommer bli skitsvĂ„rt...



#10329

Postad 02 februari 2017 - 22:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

LÀr dig hook grip? Vad Àr fel med att anvÀnda remmar?

Hook grip kommer aldrig gÄ, för smÀrtsamt.

Jag vill inte börja lyfta sÄ mycket tyngre dÄ jag alltid drar sönder nÄgot nÀr jag börjar lasta pÄ vikt :D

#10330

Postad 03 februari 2017 - 09:41

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • LĂ€rjunge

  • 259 inlĂ€gg
  • 0

Hook grip gör mest ont med lÀgre vikt tycker jag, man har en tendens att dra för snabbt dÄ. Men nu tÀnker jag nÀstan aldrig pÄ att det gör ont, Har inte kört alternativt grepp pÄ jÀttelÀnge. Men jag kör vanligt grepp sÄ mycket jag kan innan jag skiftar till hook grip.



#10331

Postad 07 februari 2017 - 20:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Fick upp 240 i marken igÄr, rÀtt bra med tanke pÄ att jag Àr helt otoppad och var rÀtt sliten sen böjen i lördags

https://www.youtube.com/watch?v=Vy_2B4475vU&feature=youtu.be

 

BÀnk och rehab idag. Fick besök av en gammal kompis frÄn Norrköping som hade varit hÀr uppe och jobbat. Vi körde lite bÀnk tillsammans och jag provade att lasta pÄ lite för första gÄngen sen DM i november. Gick upp till 100kg och gjorde tvÄ fyror. Tappade axeln framÄt i fjÀrde repet pÄ bÄda seten sÄ nöjde mig dÀr och körde annat istÀllet. Fick bra kontakt med ryggen idag ocksÄ, rehaben gÄr bra. Avslutade med lutande hantelpress, som jag kan köra utan problem nu, och gjorde bland annat tvÄ tior pÄ 31kg.



#10332

Postad 08 februari 2017 - 03:47

Conjacken
  • Conjacken
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0

Tjabba! NÄgon som har nÄgot tips pÄ hur en nybörjare som jag ska ta tag i saker och ting?

Jobbar stĂ€ndigt natt (eller ja, har fĂ„tt det förklarat för mig att jag jobbar dag, kvĂ€ll och natt av folk runt ikring mig :rolleyes: ) jobbar 15-02.

Lite oregebunden sluttid dÄ jag slutar nÀr jag Àr klar sÄ att sÀga, kan ibland vara 2400, eller 0400..

 

Vet inte ifall jag ska gymma före eller efter jobbet?

 

Iom att jag kan sluta sent (och har en timme ungefÀr till jobbet) sÄ kan ju dagarna bli rÀtt korta dÄ jag i princip bara jobbar och sover ifall jag slutar sent.

SvÄrt att fÄ nÄgon riktig dygnsrytm, Àven med kosten. Har sÀllan bra aptit dÄ jag stiger upp, brukar bli hungrig ungefÀr dÄ jag kommer pÄ jobbet..

 

Vet att det mesta gÀller bra rutiner, har försökt men de försvinner lika fort som de kommer tycker jag.

 

En vanlig dag (om jag slutat tidigt natten innan dvs) stiger jag vĂ€l  upp ca 11-12 och pysslar pĂ„ med grejer, försöker Ă€ta ifall aptiten finns. Duschar, gör mackor till jobbet och sticker sedan vid ca 14.00 tiden. Jobbar dĂ„ frĂ„n 15- ca 21 dĂ„ jag ibland har tid att Ă€ta (brukar försöka fĂ„ i mig mackorna mellan 15-20) hinner jag inte Ă€ta sĂ„ kan de bli sĂ„ sent som 24.00 innan jag Ă€ter middag sĂ„ att sĂ€ga.

Slutar ca 02, hemma vid 03 och innan man varvat ner och lagt sig Àr klockan 0430 kanske.

Brukar sikta pÄ att sova ca 6-7 timmar för att fÄ nÄgon sorts fritid mellan jobben.

 

Vad tror ni, ska man gymma direkt efter jobbet vid 03 ca och sedan Àndra rutinen till att man lÀgger sig 06 (sÄ kroppen hinner varva ner och man fÄr i sig nÄn mat) och sedan upp mellan 12-1330? Eller Äka till gymmet innan jobbet vid ca 1300?

Har ni nÄgra bra tips hur man som nybörjare ska trÀna? Har gymmat tidigare men inget överdrivet, ett par gÄnger i veckan nÄgra mÄnader för nÄgot Är sedan. Behöver alla tips och rÄd man kan fÄ =)

Ber om ursÀkt ifall det blir luddigt!



#10333

Postad 08 februari 2017 - 08:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Tjabba! NÄgon som har nÄgot tips pÄ hur en nybörjare som jag ska ta tag i saker och ting?

Jobbar stĂ€ndigt natt (eller ja, har fĂ„tt det förklarat för mig att jag jobbar dag, kvĂ€ll och natt av folk runt ikring mig :rolleyes: ) jobbar 15-02.

Lite oregebunden sluttid dÄ jag slutar nÀr jag Àr klar sÄ att sÀga, kan ibland vara 2400, eller 0400..

 

Vet inte ifall jag ska gymma före eller efter jobbet?

 

Iom att jag kan sluta sent (och har en timme ungefÀr till jobbet) sÄ kan ju dagarna bli rÀtt korta dÄ jag i princip bara jobbar och sover ifall jag slutar sent.

SvÄrt att fÄ nÄgon riktig dygnsrytm, Àven med kosten. Har sÀllan bra aptit dÄ jag stiger upp, brukar bli hungrig ungefÀr dÄ jag kommer pÄ jobbet..

 

Vet att det mesta gÀller bra rutiner, har försökt men de försvinner lika fort som de kommer tycker jag.

 

En vanlig dag (om jag slutat tidigt natten innan dvs) stiger jag vĂ€l  upp ca 11-12 och pysslar pĂ„ med grejer, försöker Ă€ta ifall aptiten finns. Duschar, gör mackor till jobbet och sticker sedan vid ca 14.00 tiden. Jobbar dĂ„ frĂ„n 15- ca 21 dĂ„ jag ibland har tid att Ă€ta (brukar försöka fĂ„ i mig mackorna mellan 15-20) hinner jag inte Ă€ta sĂ„ kan de bli sĂ„ sent som 24.00 innan jag Ă€ter middag sĂ„ att sĂ€ga.

Slutar ca 02, hemma vid 03 och innan man varvat ner och lagt sig Àr klockan 0430 kanske.

Brukar sikta pÄ att sova ca 6-7 timmar för att fÄ nÄgon sorts fritid mellan jobben.

 

Vad tror ni, ska man gymma direkt efter jobbet vid 03 ca och sedan Àndra rutinen till att man lÀgger sig 06 (sÄ kroppen hinner varva ner och man fÄr i sig nÄn mat) och sedan upp mellan 12-1330? Eller Äka till gymmet innan jobbet vid ca 1300?

Har ni nÄgra bra tips hur man som nybörjare ska trÀna? Har gymmat tidigare men inget överdrivet, ett par gÄnger i veckan nÄgra mÄnader för nÄgot Är sedan. Behöver alla tips och rÄd man kan fÄ =)

Ber om ursÀkt ifall det blir luddigt!

 

Nu har jag ingen erfarenhet att jobba dom tider du jobbar men jag har lite erfarenhet av att jobba 18-06 i alla fall.

 

Jag skulle rekommendera att du lĂ€gger sig sĂ„ fort som möjligt efter jobbet. 04:30 Ă€r för sent, lĂ€gg dig direkt. Kroppen har sin naturliga dygnsrytm och den kommer du aldrig kunna komma runt, försök till det stör bara kroppen negativt. Jobbar du lĂ€nge, typ till fyra, sĂ„ kan det vara svĂ„rt att hinna med att trĂ€na, tyvĂ€rr. Du mĂ„ste sova. Nu vet jag inte hur gammal du Ă€r men jag tror Ă€ndĂ„ att du bör nog inte sova mindre Ă€n sju timmar per natt. Slutar du normaltid sĂ„ borde du kunna lĂ€gga dig vid strax efter 3, sova till typ 10:30. DĂ„ har du 4.5h pĂ„ dig att vakna, Ă€ta frukost, trĂ€na, ta dig till jobbet. Det bör du hinna gott och vĂ€l pĂ„. Ät frukost direkt nĂ€r du vaknar sĂ„ du har nĂ„got i magen tills du ska trĂ€na. Ät igen direkt nĂ€r du kommer pĂ„ jobbet. Har du inte möjlighet till det sĂ„ Ă€t precis innan du kommer dit. Det blir din lunch sĂ„ att sĂ€ga. Sedan försöker du Ă€ta middag vid typ 7-9 kanske. 

 

Hur mÄnga dagar i veckan jobbar du? Du jobbar ju rÀtt lÄnga pass ÀndÄ sÄ du borde ha en hel del lediga dagar. Jag jobbar ju 06-18 eller 18-06 vilket innebÀr att jag inte hinner trÀna mellan arbetspassen (förutom nÀr jag stÀller om frÄn dag till natt vilket sker tvÄ gÄnger pÄ fem veckor). DÀrför lÀgger jag all min trÀning till mina lediga dagar (vilket Àr i snitt fyra dagar i veckan).



#10334

Postad 08 februari 2017 - 09:43

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Nu Àr det nog rÀtt sÄ individuellt, men jag tror ocksÄ pÄ att trÀna innan jobbet snarare Àn efter. Har sjÀlv jobbat skift och provade dÄ att trÀna efter jobbet (slutade 06:00), men jag hade sen vÀldigt svÄrt att sova vilket gjorde att jag vaknade vÀldigt sent och hade mycket svÄrare att vÀnda tillbaka till dagskift igen. Det som funkade bÀst för mig var att lÀgga mig direkt nÀr jag kom hem, gÄ upp runt 12:00 och sen trÀna strax innan jag gick pÄ skiftet (eller under dagen om jag började sen) och Àta direkt nÀr jag kom till jobbet. Det hÀr var dock ett par Är sen nu, inte sÄ sÀker pÄ att jag orkat med pÄ samma sÀtt numera.

 

Som nybörjare kan det vara vĂ€rt att inte köra sĂ„ lĂ„nga och hĂ„rda pass till en början. Det duger gott med 30-40 min, bĂ€ttre att du kör flera gĂ„nger per vecka Ă€n ett fĂ„tal lĂ„nga pass. Annars finns det risk att du tröttnar om du kĂ€nner att du bara jobbar och trĂ€nar hela tiden. Jag kör sjĂ€lv bara 30-40 min (5-6 ggr i veckan) men rĂ€tt sĂ„ intensiva pass utan vila. 



#10335

Postad 08 februari 2017 - 13:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

jag har en kompis (samma som gjorde min dexa-mÀtning tom) som ocksÄ trÀnade efter jobbet, som han slutade sex pÄ morgonen. han hade inga problem med det, sÄ jag tror ocksÄ att det Àr individuellt. det absolut viktigaste Àr att du fÄr nog med sömn. de hormonella nivÄerna brukar vara lÄga pÄ kvÀllen, men det kan lika gÀrna ha med att det Àr dÄ mÄnga varit uppe lÀnge. i din situation sÄ hade jag nog ÀndÄ valt att sova innan trÀningen =)



#10336

Postad 08 februari 2017 - 17:42

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0
Har börjat köra pullovers med hantel igen efter att i princip glömt bort den övningen. Har nu börjat fÄ ont vid revbenen strax under vÀnster bröstmuskel, Àr osÀker pÄ om det hör ihop med övningen eller om det bara Àr en slump. NÄgon med erfarenhet av detta?

#10337

Postad 08 februari 2017 - 17:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Det kan ju vara ett revben som lÄst sig, kommit lite fel under nÄgon rep. Det Àr ju en övning som expanderar bröstkorgen ordentligt och gör mycket rörelser i omrÄdet. Men Àr det det sÄ borde du kunna kÀnna av det vid djupa andetag ocksÄ.

#10338

Postad 08 februari 2017 - 19:00

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Det kan ju vara ett revben som lÄst sig, kommit lite fel under nÄgon rep. Det Àr ju en övning som expanderar bröstkorgen ordentligt och gör mycket rörelser i omrÄdet. Men Àr det det sÄ borde du kunna kÀnna av det vid djupa andetag ocksÄ.


Jag kan kÀnna nÄgon slags kÀnsla i omrÄdet om jag andas in maximalt, dÄ ömmar det till knappt mÀrkbart precis nÀr jag slÀpper ut luften.

#10339

Postad 08 februari 2017 - 19:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Jag har haft nÄgot liknande men dÄ vid expansion av bröstkorgen. OM det Àr det sÄ kan man antingen göra rörelseövningar som flexar kotpelaren, strÀcka sig uppÄt ELLER vila ett litet tag, det gÄr över ganska snabbt. För mig sÄ la det sig efter nÄgon dag typ.

Men det Àr ju inte sÀkert att det Àr det. Kan ju vara en strÀckt muskel ocksÄ. Typ samma "rehab" som jag lÀrt mig, men ÀndÄ.

#10340

Postad 08 februari 2017 - 20:32

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Jag har haft nÄgot liknande men dÄ vid expansion av bröstkorgen. OM det Àr det sÄ kan man antingen göra rörelseövningar som flexar kotpelaren, strÀcka sig uppÄt ELLER vila ett litet tag, det gÄr över ganska snabbt. För mig sÄ la det sig efter nÄgon dag typ.

Men det Àr ju inte sÀkert att det Àr det. Kan ju vara en strÀckt muskel ocksÄ. Typ samma "rehab" som jag lÀrt mig, men ÀndÄ.

Har haft detta ett tag, kÀnner bara av det vid vissa övningar pÄ gymmet - inte annars. Kanske gÄr över vad det lider!

Redigerat av Kamui, 08 februari 2017 - 20:32.


#10341

Postad 09 februari 2017 - 02:07

Conjacken
  • Conjacken
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag ingen erfarenhet att jobba dom tider du jobbar men jag har lite erfarenhet av att jobba 18-06 i alla fall.

 

Jag skulle rekommendera att du lĂ€gger sig sĂ„ fort som möjligt efter jobbet. 04:30 Ă€r för sent, lĂ€gg dig direkt. Kroppen har sin naturliga dygnsrytm och den kommer du aldrig kunna komma runt, försök till det stör bara kroppen negativt. Jobbar du lĂ€nge, typ till fyra, sĂ„ kan det vara svĂ„rt att hinna med att trĂ€na, tyvĂ€rr. Du mĂ„ste sova. Nu vet jag inte hur gammal du Ă€r men jag tror Ă€ndĂ„ att du bör nog inte sova mindre Ă€n sju timmar per natt. Slutar du normaltid sĂ„ borde du kunna lĂ€gga dig vid strax efter 3, sova till typ 10:30. DĂ„ har du 4.5h pĂ„ dig att vakna, Ă€ta frukost, trĂ€na, ta dig till jobbet. Det bör du hinna gott och vĂ€l pĂ„. Ät frukost direkt nĂ€r du vaknar sĂ„ du har nĂ„got i magen tills du ska trĂ€na. Ät igen direkt nĂ€r du kommer pĂ„ jobbet. Har du inte möjlighet till det sĂ„ Ă€t precis innan du kommer dit. Det blir din lunch sĂ„ att sĂ€ga. Sedan försöker du Ă€ta middag vid typ 7-9 kanske. 

 

Hur mÄnga dagar i veckan jobbar du? Du jobbar ju rÀtt lÄnga pass ÀndÄ sÄ du borde ha en hel del lediga dagar. Jag jobbar ju 06-18 eller 18-06 vilket innebÀr att jag inte hinner trÀna mellan arbetspassen (förutom nÀr jag stÀller om frÄn dag till natt vilket sker tvÄ gÄnger pÄ fem veckor). DÀrför lÀgger jag all min trÀning till mina lediga dagar (vilket Àr i snitt fyra dagar i veckan).

 

Jo det lÄter klokt. Anledningen varför jag sover sÄ pass lite Àr vÀl pga att jag inte lÀgger mig direkt jag kommer hem antar jag, vill ha lite tid före jobbet att bara andas ut ibland, hatar att stressa innan jobbet!

Jag jobbar mÄndag-torsdag kvÀll. SÄ jag har fredag till söndag ledigt. Min arbetstid Àr ju som sagt 15-02 = 10h +1h rast (som jag brukar försöka klÀmma in nÄgonstans dÀr det finns tid) sÄ Àr 10x4 jag jobbar.

Jag Àr 25 :)

 

Nu Àr det nog rÀtt sÄ individuellt, men jag tror ocksÄ pÄ att trÀna innan jobbet snarare Àn efter. Har sjÀlv jobbat skift och provade dÄ att trÀna efter jobbet (slutade 06:00), men jag hade sen vÀldigt svÄrt att sova vilket gjorde att jag vaknade vÀldigt sent och hade mycket svÄrare att vÀnda tillbaka till dagskift igen. Det som funkade bÀst för mig var att lÀgga mig direkt nÀr jag kom hem, gÄ upp runt 12:00 och sen trÀna strax innan jag gick pÄ skiftet (eller under dagen om jag började sen) och Àta direkt nÀr jag kom till jobbet. Det hÀr var dock ett par Är sen nu, inte sÄ sÀker pÄ att jag orkat med pÄ samma sÀtt numera.

 

Som nybörjare kan det vara vĂ€rt att inte köra sĂ„ lĂ„nga och hĂ„rda pass till en början. Det duger gott med 30-40 min, bĂ€ttre att du kör flera gĂ„nger per vecka Ă€n ett fĂ„tal lĂ„nga pass. Annars finns det risk att du tröttnar om du kĂ€nner att du bara jobbar och trĂ€nar hela tiden. Jag kör sjĂ€lv bara 30-40 min (5-6 ggr i veckan) men rĂ€tt sĂ„ intensiva pass utan vila. 

Aha, tack för tipsen :) Är vĂ€l litegran sĂ„ att jag tĂ€nker att det Ă€r lika bra att gymma nĂ€r jag vĂ€l Ă€r pĂ„ gymmet dĂ„ jag i princip inte vet om jag kommer sluta 02 eller 06, slutar jag 06 lĂ€r jag ju inte gymma dagen efter sĂ„ att sĂ€ga.

Hade vÀl iallafall tÀnk prova gymma minst 4 dagar i veckan.

 

Hade tÀnkt prova kolla med nÄgra kompisar vilka tider dom gymmar och sÄ, ifall man kan hÀnga med och lÀra sig lite grunder igen.



#10342

Postad 10 februari 2017 - 05:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle definitivt trÀna innan jobbet, alternativt pÄ "lunchrasten" pÄ jobbet om du kan kÀnna att du kan ta dig den tiden utan att stressa...

 

 

men det var ett osedvanligt otrevligt schema du hade mÄste jag sÀga, Àven för en nattmÀnniska som jag.



#10343

Postad 10 februari 2017 - 09:16

Birkanoff
  • Birkanoff
  • MĂ€stare

  • 2 532 inlĂ€gg
  • 0

Kört "maxvecka" nu efter att ha kört 5/3/1 ett halvÄr och ja det gick ju bra trots att det inte blev regelrÀtt maxning utan höll igen en hel del för att inte riskera ryggen.

 

Sen skulle dessa siffrorna varit nÄdda för nÄgra Är sedan men ja, man fÄr ju sakta ned lite nu nÀr man Àr gammal som gatan och kroppen inte Àr med hela tiden.

 

Böj

Gammalt PR: 170kg

Nytt PR: 200kg

 

https://youtu.be/JcnMlg5GUzc

 

BĂ€nk

Gammalt PR: 120kg

Nytt PR: 140kg

 

Mark

Gammalt PR: 190kg

Nytt PR: 220kg

 

https://youtu.be/Dea9gYv2nbA



#10344

Postad 10 februari 2017 - 09:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
SÄg ut som att det fanns en hel del mer att hÀmta i marken :)

#10345

Postad 10 februari 2017 - 09:34

Birkanoff
  • Birkanoff
  • MĂ€stare

  • 2 532 inlĂ€gg
  • 0

SÄg ut som att det fanns en hel del mer att hÀmta i marken :)

 

Ja i alla tre lyften skulle jag sÀga att det finns mer. Men fÄr vara nöjd ÀndÄ. Nu blir det deff och klen igen.



#10346

Postad 10 februari 2017 - 12:00

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Snyggt! Böjen sÄg lite grund ut men med tanke pÄ vilken fart du hade sÄ tror jag att du skulle kunna sÀtta nÄgra kilon mer och till bÀttre djup. Det sÄg inte ens tungt ut. Marken sÄg bra ut ocksÄ, 230 borde inte vara nÄgra problem tror jag.



#10347

Postad 12 februari 2017 - 15:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Fick ta i lite i fredags

https://www.youtube.com/watch?v=AD16OI5Hkv8&feature=youtu.be

Fick en rejÀl slÀng av parkinson pÄ nervÀgen ocksÄ, ser inte sÄ farligt ut men det kÀndes som att jag hade ett metspö pÄ axlarna. Lite svÄrt att se djupet frÄn den hÀr vinkeln men det hade nog fÄtt godkÀnt pÄ tÀvling tror jag. Lite mindre Àn tvÄ veckor kvar nu tills jag ska tÀvla, blir nog 205-215-225 i böjen dÄ.



#10348

Postad 13 februari 2017 - 14:54

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • LĂ€rjunge

  • 259 inlĂ€gg
  • 0

Just nu kör jag mest fler reps och mindre vikt. 4x8 pÄ 140 i mark, 4x8 pÄ 125 i knÀböj samt 4x8 pÄ 100kg i bÀnken. Kör sÄ fast 4x10 pÄ alla andra övningar ocksÄ. Mest för att trÀna min uthÄllighet och bygga upp musklerna. Sen ska jag gradvis gÄ Ät andra hÄllet igen. Men kommer nog köra sÄhÀr nÄgra mÄnader. Började efter Ärsskiftet. Sen ökar jag vikten med 5kg minskar ett set till 3x8 för att sen köra 4x8 pÄ den vikten med.



#10349

Postad 13 februari 2017 - 19:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

jag har börjat hjÀlpa ett par klasskompisar i marklyft. ena killen har ökat sina vikter med ganska precis 25%. vad har jag hjÀlpt till med? mest sagt det Rubish rekommenderar, samt lÀnkat startpositionsvideon av Thrall. Jag kommer bli deprimerad nÀr min klasskompis gÄr om mig i marken, lÀr vÀl hÀnda om en mÄnad eller sÄ :D



#10350

Postad 14 februari 2017 - 12:42

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Har ni tips pÄ hur man kan undvika smÀrta i benhinnorna? Sprang kanske 500m imorse och har rejÀlt ont fortfarande...typ 4h senare.

 

Tror ni man kan trÀna bort problemen eller mÄste man typ operera? Fick benhinneinflammation i lumpen och sen dess Àr jag extremt kÀnslig för att springa pÄ asfalt/hÄrt underlag.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.