Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba kommer satsa på högupplöst via nätet

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 februari 2008 - 17:09

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Satsar ej på blu-ray:

Toshiba kommer satsa på högupplöst via nätet

Toshiba kommer när som helst, troligen denna vecka att ta död på hd-dvd formatet. Enligt uppgifter till Prylportalen kommer företaget istället satsa på högupplöst film som laddas hem via nätet.

[2008-02-19 08:02]

Spekulationerna om framtiden för hd-dvd fortsätter. Inom kort, troligen under denna vecka kommer Toshiba att avslöja sina planer för framtiden. I går gick Toshiba ut och dementerade att deras hd-format skulle vara dött och begravet redan. ”Något sådant besked är inte fattat ännu”, meddelade Toshiba från huvudkontoret i Japan.

Enligt uppgifter till Prylportalen.se har Toshiba redan tagit ett beslut eller i alla fall skissat på något som innebär att hd-dvd faktiskt kommer att försvinna som format. Här är vad vi har fått fram så här långt från våra källor utomlands:

- Toshiba skrotar hd-dvd formatet, men gör det inte förrän vid årsskiftet. Fram tills dess kommer man att marknadsföra sina hd-dvd spelare som riktigt bra dvd-spelare.

- Toshiba kommer inte att gå över och stödja blu-ray. Man anser att blu-ray inom kort kommer att vara omodernt.

- Toshiba kommer istället att satsa på högupplöst film via nätet, streamat. Det är här tillväxten finns och det är här som utvecklingen inom kort kommer att ta fart.

Högupplöst film via nätet
Toshibas hd-dvd spelare är idag utrustade med lan-möjlighet, det betyder att med lite mjukvaruuppgraderingar så skulle det vara möjligt för alla de som köpt en hd-dvd spelare från Toshiba att i framtiden kunna ladda hem högupplöst film via nätet direkt till sina spelare.

Eftersom Microsoft också stödjer hd-dvd lär dessa två fortsätta samarbeta även framöver.

Prylportalen.se har haft täta kontakter med Toshiba utomlands och uppgifterna om att Toshiba kommer att skrota hd-dvd formatet är bekräftat från dessa håll.

Internt har informationen gått ut om detta och externt kommer man att kommunicera detta besked inom kort. Troligen under denna vecka.

#2

Postad 19 februari 2008 - 17:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Well, jag tror ändå att Toshiba är intresserade av att släppa en BD spelare framöver som det snackas om på nätet.
Men det dröjjer nog ett tag och tills dess kör dom väl med denna variant.

#3

Postad 21 februari 2008 - 22:53

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
If you can't beat them - join them, är ju ett gammalt talesätt. Men Toshiba verkar inte vilja begrava stridsyxan ännu.

#4

Postad 22 februari 2008 - 04:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Vissa saker som inte stämmer:

"- Toshiba skrotar hd-dvd formatet, men gör det inte förrän vid årsskiftet. Fram tills dess kommer man att marknadsföra sina hd-dvd spelare som riktigt bra dvd-spelare."

Spelarna skulle ju plockas bort i slutet av mars :)

"- Toshiba kommer inte att gå över och stödja blu-ray. Man anser att blu-ray inom kort kommer att vara omodernt."

mmm...lika omodernt som HD-DVD skulle ha varit inom kort då eller? :)

Allt detta är bara en massa bittert bullshit :P

#5

Postad 22 februari 2008 - 05:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Bittert kan det väl vara när man har förlorat en massa miljoner, men bullshit tror jag knappast att det är.

När vi precis har hittat den senaste värsting förstärkaren (t.ex.) så är i princip 2 generationer till av värstingsförstärkarens efterträdare redan specade och klara för produktion och den tredje är utvecklings-stadiet. Samma sak tror jag gäller i detta fallet.

Web-distribuerad film är ett av de naturliga stegen vidare. Toshibas beslut kan mycket väl handla om att man helt sonika satsar lite mer krut på nästa generation av film-distribution (eller 2 generationer fram), istället för att slösa pengar på ett format som saknar stöd på marknaden.

Hade dom istället vunnit "kriget" så hade det funnits en förtjänst att ta ut i HDDVD-formatet, men så är inte läget nu. Det handlar lite om att "mjölka " marknaden. Man lanserar inte gärna en tekniskt mycket mer avancerad produkt eller bättre för den delen, förrän man har försökt "mjölka " marknaden på de pengar som finns med de enklare produkterna först. Timing helt enkelt!

Att satsa på strömmande HD-film, betyder ju faktiskt att de sätter press på sina konkurrenter igen, genom att skaffa sej ett försprång i utvecklings arbetet av strömmande HD-film.

Smart drag!

#6

Postad 22 februari 2008 - 07:51

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
"Man anser att blu-ray inom kort kommer att vara omodernt"
Mycket trovärdigt uttalande när man har satsat så hårt på HD-DVD under en längre tid :) . Blu-ray är ju knappast mindre modernt än HD-DVD.

Möjligen kan HD-downloads bli något i framtiden (jag har fortfarande inte sett någon förklaring till hur man skall klara bandbreddsproblematiken), men de flesta vill nog inte sitta och vänta på HD-kvalité i flera år. Att "hoppa över" Blu-ray som Toshiba tänker göra låter inte särskilt strategiskt, utan mer som en prestigefråga. Det är ungefär som om Sony inte skulle lansera PS3 med motivationen att man satsar allt på att göra en bra PS4 år 2012 istället. Smart?

#7

Postad 22 februari 2008 - 08:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

- Toshiba kommer inte att gå över och stödja blu-ray. Man anser att blu-ray inom kort kommer att vara omodernt.

Vadå dålig förlorare.. :)

#8

Postad 22 februari 2008 - 08:13

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Eftersom Microsoft också stödjer hd-dvd lär dessa två fortsätta samarbeta även framöver.

Hoppas detta betyder att man snart kan köpa HD-filmer via Marketplace!:)

#9

Postad 22 februari 2008 - 08:28

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Det är knappast fråga om att vara dåliga förlorare utan det handlar mer om affärsstrategi och analyser av möjliga tillväxt marknader. Dom har troligtvis sett marknaden för optikska HD-media för liten. Genom att bli en leveratör
av blu-ray spelare skulle dom bara blivit en i mängden på en relativt liten marknad. Med HD-DVD var det annorlunda eftersom dom själva stod bakom tekniken så skulle dom tjäna pengar på licenser o.dyl. även om det inte var just deras spelare som såldes.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 22 februari 2008 - 08:34.


#10

Postad 22 februari 2008 - 14:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
För att göra Bluray omodernt ska deras onlinetjänst klara:
1080p med en bitrate på minst 30Mbit/s (AVC eller VC-1).
Lossless ljud, antingen Dolby True HD eller DTS Master Audio (max 18-25Mbit/s).

Det kräver alltså en bredbanduppkoppling på runt 50Mbit/s för varje användare. Hur många i Sverige
har en sådan uppkoppling? Hur många i USA? Hur många internetoperatörer kan hantera dessa datamängder?

Rena fantasier skulle jag vilja påstå. År 2015-2020 kanske, men inte nu.

Om alternativet nu är 720p med låg bitrate, och 384kbit Dolby Digital (som Apple använder) så har de
väldigt långt kvar om de ska slå ut Bluray, eller formatet som de precis har lagt ner, HD-DVD.

#11

Postad 22 februari 2008 - 15:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Switchar och teknik på bitrate som övertäffar HD DVD och blu-ray finns redan, den ända begränsningen är uppkopplingen hos svensson...

#12

Postad 22 februari 2008 - 15:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Switchar och teknik på bitrate som övertäffar HD DVD och blu-ray finns redan, den ända begränsningen är uppkopplingen hos svensson...


Japp, men hur kommer internetleverantörerna palla 40-50Mbit från tiotusentals kunder samtidigt, helt utan
avbrott och glitch i bilden?

Telias bredbands-TV är förresten ett exempel på hur långt tekniken har nått idag. Det får Boxer att se ut som HDTV
i jämförelse.

Redigerat av Ageve, 22 februari 2008 - 15:12.


#13

Postad 22 februari 2008 - 15:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Hoppas detta betyder att man snart kan köpa HD-filmer via Marketplace!<_<


Jajjemänsan i hårt komprimerad 720p och lossy 5.1 :)
Njaäj, jag hyr nog hellre mina BD filmer i 1080p, TrueHD, DTS-HD, PCM.
Men det är nog bara JAG det :)

Redigerat av Svante Skoog, 22 februari 2008 - 15:09.


#14

Postad 22 februari 2008 - 15:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jajjemänsan i hårt komprimerad 720p och lossy 5.1 :)


Kör sen upp den bilden på en 100" duk. Det blir säkert fint :)

#15

Postad 22 februari 2008 - 15:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Kör sen upp den bilden på en 100" duk. Det blir säkert fint :)


Åååååh vilka underbara komprimerings artefakter.
Awesome! :)

#16

Postad 22 februari 2008 - 15:32

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Jag tycker faktiskt att optiska skivor rent generellt känns lite omoderna.

#17

Postad 22 februari 2008 - 16:24

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
99% av tittarna är jättenöjda med kvaliteten på HD-TV.

Det finns alltid rum för en liten nich för folk med HD-projjar och 7.1 anläggningar.

#18

Postad 22 februari 2008 - 16:31

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag tycker faktiskt att optiska skivor rent generellt känns lite omoderna.


Kanske, men det finns ju inga alternativ. Jag kan tycka en USB-sticka med hyrfilmen på hade varit helt ok, men där är vi inte idag. Lika lite som det är realistiskt att hyra HD-film på nätet.

#19

Postad 22 februari 2008 - 20:31

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

För att göra Bluray omodernt ska deras onlinetjänst klara:
1080p med en bitrate på minst 30Mbit/s (AVC eller VC-1).
Lossless ljud, antingen Dolby True HD eller DTS Master Audio (max 18-25Mbit/s).

Det är inte på långa vägar nödvändigt att kunna erbjuda en sådan spec. över internet för att på allvar utgöra ett hot mot BD-discar...

Kolla hur många människor det är redan som sitter med allt ifrån HDReady till FullHD apparater. Antalet sålda sådana apparater är inte på långa vägar motsvarande antalet människor som faktiskt har en HD-källa att titta på!

Grejen är den att den stora marknaden inte består av oss entusiaster. Den stora marknaden består av "vanliga svenssons", som varken förstår bättre, vill förstå bättre eller bryr sej nämnvärt.

Utan hänsyn tagen till allt bättre komprimerings-algoritmer, så tror jag nog det finns fog för påståendet att BD, kan bli "omodernt" inom ganska kort tid. Framförallt om man tar hänsyn till vilken fördel distribution över internet faktiskt är.

Att sitta hemma och "browsa" ett filmbibliotek på nätet, fullt av HD-upplösta filmer och välja en film för en relativt liten summa pengar, som överlag ger en vettig bildkvalite på en numera vanlig 37-tummare, kan definitivt betraktas som ett hot mot BD. Detta tvivlar jag inte en sekund på.

Jag tror dock inte att vi kommer att få se BD totalt "dödat" av ett sådant distributions-alternativ, snarare kommer det vara så att B.D. kommer att fortsätta leva ett bra tag, framförallt bland "äkta" filmsamlare som många av oss t.ex., medan de stora massorna kommer att föredra enkelheten och kostnaden för att ladda ner en legal kopia, eller en strömmad video-fil...

Det kräver alltså en bredbanduppkoppling på runt 50Mbit/s för varje användare. Hur många i Sverige
har en sådan uppkoppling? Hur många i USA? Hur många internetoperatörer kan hantera dessa datamängder?

Det var inte så hemskt länge sedan jag läste om en dam längre upp i sverige som satt med en bredbands-uppkoppling på 3Tbps (tror jag att det var). Anledningen till att just hon satt med en sådan uppkoppling var visst för att hennes son ville använda just henne i demonstrations-syfte för att visa vilka prestanda som finns tillgängliga allaredan idag, med den teknik som finns tillgänglig idag.

Hennes son var visst ganska djupt involverad i bredbands-utbyggnaden i vårt land.

Detta är definitivt ett undantagsfall, men grejen är den att sedan vårt optiska stomnät börjar breda ut sej, så ökar nätets tekniska prestanda nära nog exponentiellt. Jag sitter med en stadsnäts-uppkoppling som medger mej en maximal hastighet på 100Mbps och det är med dagens mått ganska mediokert, med tanke på hur många Gbps lan som byggs nuförtiden...

Jag håller dock med om att antalet människor som idag har tillgång till 50Mbps kanske inte är så stort, men å andra sidan så har inte heller behovet varit så stort...

...Än så länge!

Ju fler sådana här tjänster som erbjuds över internet desto mer kommer behoven ute i var mans stuga att öka. I vart fall efterfrågan, vilket i sin tur leder till en uppåtgående spiral som leder till ännu snabbare utveckling av bredbands-utbyggnaden. Det är inte alls orimligt att anta att det redan om 5 år är så att huvuddelen av den svenska befolkningen kan få tillgång till bandbredd på 50 Mbps eller mer. Med huvuddelen så menar jag en andel av folket på kanske 70-80%...

Det går ju faktiskt att fixa över 50Mbps t.o.m. över vanliga sopiga tele-koppar-trådar! Den tekniken har redan flera år på nacken...

Nä, jag tror nog att både Bill Gates och Toshiba har en poäng i det de säger angående ett utnyttjande av internet för distribution av media. Det man kan spekulera i handlar mer om tidsperspektiv och vilket pris sådana tjänster kommer att få...

Tekniken är det vi minst behöver oroa oss för...
Den finns ju redan...

#20

Postad 22 februari 2008 - 21:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Jag är inte lika övertygad.

Om/när bredbandstjänsterna ersätter något, så är det isåfall vanlig TV, och traditionell filmuthyrning som får
stryka på foten. Det finns ett antal filmkanaler idag, och har funnits i många år. Det finns även ett stort utbud
av hyrfilm. De har inte utgjort något seriöst hot mot köpfilm.

Det är två helt olika marknader. På den ena har bredbandstjänsterna en stor chans att ta över helt. På den andra,
inte en suck, åtminstone inte inom de närmaste 10 åren.

#21

Postad 22 februari 2008 - 23:16

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Ju fler sådana här tjänster som erbjuds över internet desto mer kommer behoven ute i var mans stuga att öka. I vart fall efterfrågan, vilket i sin tur leder till en uppåtgående spiral som leder till ännu snabbare utveckling av bredbands-utbyggnaden. Det är inte alls orimligt att anta att det redan om 5 år är så att huvuddelen av den svenska befolkningen kan få tillgång till bandbredd på 50 Mbps eller mer. Med huvuddelen så menar jag en andel av folket på kanske 70-80%...


Problemet är inte bandbredden i accessnäten längst ute hos användarna. Problemet är kapaciteten i backbone-näten. De nät där all trafik ska passera om man ska sätta upp en central streamingtjänst som alla ska kunna nå. Det är ju redan nu problem med att kunna hantera all trafik från tex YouTube och torrents. Och det räcker inte bara med att lägga en massa fiber. Trafiken måste switchas och routas också. Det var länge sedan som kablarna var flaskhalsen i näten, nu är det routrarna.

Jag sitter och lyssnar på streamad webradio på jobbet på dagarna. Varje dag så är det ett antal störningar i den strömmen och då är det inte speciellt hög bitrate. Att kunna streama HD-material med tillräcklig QoS (Quality of Service) till vem som helst tror jag ligger en bra bit bort.

Något som jag tror är rimligare är om film-distributörerna har lokala datacenter som ligger nära de nät som de ska streama till, eller möjligtvis dedikerade egna linor ut till olika stadsnät. Men då gäller det att man har tillgång till dessa nät för att kunna använda tjänsterna. Möjligtvis skulle olika multicast-lösningar kunna fungera också, men då blir det inte riktigt så "on-demand" som man skulle vilja ha det. Och frågan är om världen inte behöver gå över till IPv6 för att få det att fungera i stor skala.

Fast jag kan ju naturlligtvis ha helt fel också. :(

#22

Postad 22 februari 2008 - 23:58

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
mycket prat om streaming. Varför inte tjänst att ladda ner film som man sedan har x antal dygn för ett hyrpris och ett pris för permanent. Är ju hur många som helst som sitter och väntar på sin download, tror inte det skulle vara några problem att ha en lista man bara väljer vilka filmer man vill se nästa dag..

Jag tror ärligt toshiba inte har någon stor chans på denna marknaden om microsoft inte varit snälla mot dem i samarbete när de tillverkar någon hårdvara. Mjukvaran lär microsoft fixa själva

#23

Postad 23 februari 2008 - 00:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

För att göra Bluray omodernt ska deras onlinetjänst klara:
1080p med en bitrate på minst 30Mbit/s (AVC eller VC-1).
Lossless ljud, antingen Dolby True HD eller DTS Master Audio (max 18-25Mbit/s).

Det kräver alltså en bredbanduppkoppling på runt 50Mbit/s för varje användare. Hur många i Sverige
har en sådan uppkoppling? Hur många i USA? Hur många internetoperatörer kan hantera dessa datamängder?

Rena fantasier skulle jag vilja påstå. År 2015-2020 kanske, men inte nu.

Om alternativet nu är 720p med låg bitrate, och 384kbit Dolby Digital (som Apple använder) så har de
väldigt långt kvar om de ska slå ut Bluray, eller formatet som de precis har lagt ner, HD-DVD.


Dom nya Sirius4 o Thor5 satelliterna har en bandbredd på 50Mbit/s...Det är IDAG och inte 2020.
Nu kommer dom ju naturligtvis låta 3-4 strömmar dela på en transponder då ingen eg är intresserad av så höga hastigeheter...........
Så med en snar utökning av HDTV, HD-PPV, HD-VOD så kommer nyhetsbehaget av BD snabbt att försvinna om inte spelarna kommer ner i max 1000kr samt skivorna för 99kr..
för att citera AGEVE : "Rena fantasier skulle jag vilja påstå. År 2015-2020 kanske, men inte nu."

#24

Postad 23 februari 2008 - 00:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Dom nya Sirius4 o Thor5 satelliterna har en bandbredd på 50Mbit/s...Det är IDAG och inte 2020.
Nu kommer dom ju naturligtvis låta 3-4 strömmar dela på en transponder då ingen eg är intresserad av så höga hastigeheter...........


Och vad har det med video on demand att göra? :(

HDTV via satellit är förövrigt halvdant (om man ska vara snäll) bildmässigt, jämfört med Blu-ray och HD-DVD.
Bandbredd kostar pengar, och därför sparar de in på bitraten, med sämre bild som följd.

Men det är som sagt helt irrelevant i diskussionen. Den handlar om film via internet.

#25

Postad 23 februari 2008 - 00:45

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
det som spelar roll är inte kvalitén på bilden, det är kvalitén på tjänsten, så sluta tjafsa bildkvalitén nu.

Redigerat av Unregistered989, 23 februari 2008 - 00:45.


#26

Postad 23 februari 2008 - 00:54

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Dom nya Sirius4 o Thor5 satelliterna har en bandbredd på 50Mbit/s...Det är IDAG och inte 2020.
Nu kommer dom ju naturligtvis låta 3-4 strömmar dela på en transponder då ingen eg är intresserad av så höga hastigeheter...........


Och vad har det med video on demand att göra? :(

HDTV via satellit är förövrigt halvdant (om man ska vara snäll) bildmässigt, jämfört med Blu-ray och HD-DVD.
Bandbredd kostar pengar, och därför sparar de in på bitraten, med sämre bild som följd.

Men det är som sagt helt irrelevant i diskussionen. Den handlar om film via internet.


VOD sker beställning via internet men distribution i TV infrastrukturen (Sat/Kabel/Internet).
Ja bandbredd kostar pengar, men vi pratar inte gratis här heller... men heller knappast 200kr+ per film!

#27

Postad 23 februari 2008 - 01:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

det som spelar roll är inte kvalitén på bilden, det är kvalitén på tjänsten, så sluta tjafsa bildkvalitén nu.


:(

Man ska alltså marknadsföra det som HD, och bilden förväntas därmed se klart bättre ut än DVD... men bildens
kvalitet spelar ingen roll? Det låter inte särskilt logiskt.


VOD sker beställning via internet men distribution i TV infrastrukturen (Sat/Kabel/Internet).
Ja bandbredd kostar pengar, men vi pratar inte gratis här heller... men heller knappast 200kr+ per film!


Om du ska kunna beställa en film, när du vill, till bara dig, så kommer det självklart att ta upp massor med bandbredd.
Via satellit är det inte att tänka på, inte heller via kabel-TV. Via internet i dagsläget möjligtvis med DVD-kvalitet,
eller kraftigt komprimerad 720p.

De halvmesyrer till VOD som finns idag, är ju inte VOD. De sänder bara samma film på flera kanaler med tids-
fördröjning (edit: TV då).

Redigerat av Ageve, 23 februari 2008 - 01:13.


#28

Postad 23 februari 2008 - 01:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

det som spelar roll är inte kvalitén på bilden, det är kvalitén på tjänsten, så sluta tjafsa bildkvalitén nu.


Jasså .. inte det ..

Kan läsa i tråd efter tråd på detta forum .. om folk som klagar på bilden på sin tv eller från sin box.
Att sändningarna är för dåliga osv osv ..

Vad man kan utläsa av detta forum .. så spelar bildkvalitén mycket stor roll

Jag skullie inte lägga 2 timmar för att se på en film i dålig kvalité på en tv som kostar
20.000 eller projje som bara den kostar 25.000

För övrigt har Toshiba gjort en jättemiss i sitt mission impossible att ta upp kampen ensam
mot alla andra .. De har losat och bör dra sig tillbaka ett bra tag och fundera på vad de INTE
skall göra. Tror inte ett skit på vad rubriken i denna tråden säger ..

Maveric :(

Redigerat av Unregistered1103, 23 februari 2008 - 01:12.


#29

Postad 23 februari 2008 - 01:16

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Jag är inte lika övertygad.

Om/när bredbandstjänsterna ersätter något, så är det isåfall vanlig TV, och traditionell filmuthyrning som får
stryka på foten. Det finns ett antal filmkanaler idag, och har funnits i många år. Det finns även ett stort utbud
av hyrfilm. De har inte utgjort något seriöst hot mot köpfilm.

Det är två helt olika marknader. På den ena har bredbandstjänsterna en stor chans att ta över helt. På den andra,
inte en suck, åtminstone inte inom de närmaste 10 åren.


Precis, om/när digital distribution kommer att slå så är det på hyrmarknaden (VOD) och inte på köpmarknaden. Tänk på att iTunes nu under ett år har erbjudit så man kan köpa och "äga" film, vilket enligt de själva varit en mindre lyckad affär. Nu erbjuder de hyrfilm istället.

Sedan så kommer det till Blu-ray där vi i någon form kommer att kunna föra över filmen från skivan till en dator/htpc/server/whatever och i någon form kunna titta vart/när/hur vi själva vill. Läs mer

#30

Postad 23 februari 2008 - 01:29

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

det som spelar roll är inte kvalitén på bilden, det är kvalitén på tjänsten, så sluta tjafsa bildkvalitén nu.


Jasså .. inte det ..

Kan läsa i tråd efter tråd på detta forum .. om folk som klagar på bilden på sin tv eller från sin box.
Att sändningarna är för dåliga osv osv ..

Vad man kan utläsa av detta forum .. så spelar bildkvalitén mycket stor roll

Jag skullie inte lägga 2 timmar för att se på en film i dålig kvalité på en tv som kostar
20.000 eller projje som bara den kostar 25.000

För övrigt har Toshiba gjort en jättemiss i sitt mission impossible att ta upp kampen ensam
mot alla andra .. De har losat och bör dra sig tillbaka ett bra tag och fundera på vad de INTE
skall göra. Tror inte ett skit på vad rubriken i denna tråden säger ..

Maveric ;)


detta forum utgör en mycket liten del av sveriges befolkning. jag tror att för folk i allmänhet så gäller det att;
1. det ska fungera.
2. det ska vara smidigt.

Man ska alltså marknadsföra det som HD, och bilden förväntas därmed se klart bättre ut än DVD... men bildens
kvalitet spelar ingen roll? Det låter inte särskilt logiskt.


missade att det stod högupplöst i titeln, diskuterade mer om nätdistribution i allmänhet :(

#31

Postad 23 februari 2008 - 01:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

detta forum utgör en mycket liten del av sveriges befolkning. jag tror att för folk i allmänhet så gäller det att;
1. det ska fungera.
2. det ska vara smidigt.


Detta forum står för en mycket stor del av opinionsbildningen vad gäller ljud o bild.
Tom tidskrifterna läser o plagierar vad som skrivs på forumet. ( har många ex på det )
Aftonbladet/prylportalen läser mycket frekvent på minhembio. för att ta ett exempel.

Det är vad jag vet :(

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 23 februari 2008 - 01:44.


#32

Postad 23 februari 2008 - 06:35

RedDevil74
  • RedDevil74
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

För att göra Bluray omodernt ska deras onlinetjänst klara:
1080p med en bitrate på minst 30Mbit/s (AVC eller VC-1).
Lossless ljud, antingen Dolby True HD eller DTS Master Audio (max 18-25Mbit/s).

Det är inte på långa vägar nödvändigt att kunna erbjuda en sådan spec. över internet för att på allvar utgöra ett hot mot BD-discar...

Kolla hur många människor det är redan som sitter med allt ifrån HDReady till FullHD apparater. Antalet sålda sådana apparater är inte på långa vägar motsvarande antalet människor som faktiskt har en HD-källa att titta på!

Grejen är den att den stora marknaden inte består av oss entusiaster. Den stora marknaden består av "vanliga svenssons", som varken förstår bättre, vill förstå bättre eller bryr sej nämnvärt.

Utan hänsyn tagen till allt bättre komprimerings-algoritmer, så tror jag nog det finns fog för påståendet att BD, kan bli "omodernt" inom ganska kort tid. Framförallt om man tar hänsyn till vilken fördel distribution över internet faktiskt är.

Att sitta hemma och "browsa" ett filmbibliotek på nätet, fullt av HD-upplösta filmer och välja en film för en relativt liten summa pengar, som överlag ger en vettig bildkvalite på en numera vanlig 37-tummare, kan definitivt betraktas som ett hot mot BD. Detta tvivlar jag inte en sekund på.

Jag tror dock inte att vi kommer att få se BD totalt "dödat" av ett sådant distributions-alternativ, snarare kommer det vara så att B.D. kommer att fortsätta leva ett bra tag, framförallt bland "äkta" filmsamlare som många av oss t.ex., medan de stora massorna kommer att föredra enkelheten och kostnaden för att ladda ner en legal kopia, eller en strömmad video-fil...

Det kräver alltså en bredbanduppkoppling på runt 50Mbit/s för varje användare. Hur många i Sverige
har en sådan uppkoppling? Hur många i USA? Hur många internetoperatörer kan hantera dessa datamängder?

Det var inte så hemskt länge sedan jag läste om en dam längre upp i sverige som satt med en bredbands-uppkoppling på 3Tbps (tror jag att det var). Anledningen till att just hon satt med en sådan uppkoppling var visst för att hennes son ville använda just henne i demonstrations-syfte för att visa vilka prestanda som finns tillgängliga allaredan idag, med den teknik som finns tillgänglig idag.

Hennes son var visst ganska djupt involverad i bredbands-utbyggnaden i vårt land.

Detta är definitivt ett undantagsfall, men grejen är den att sedan vårt optiska stomnät börjar breda ut sej, så ökar nätets tekniska prestanda nära nog exponentiellt. Jag sitter med en stadsnäts-uppkoppling som medger mej en maximal hastighet på 100Mbps och det är med dagens mått ganska mediokert, med tanke på hur många Gbps lan som byggs nuförtiden...

Jag håller dock med om att antalet människor som idag har tillgång till 50Mbps kanske inte är så stort, men å andra sidan så har inte heller behovet varit så stort...

...Än så länge!

Ju fler sådana här tjänster som erbjuds över internet desto mer kommer behoven ute i var mans stuga att öka. I vart fall efterfrågan, vilket i sin tur leder till en uppåtgående spiral som leder till ännu snabbare utveckling av bredbands-utbyggnaden. Det är inte alls orimligt att anta att det redan om 5 år är så att huvuddelen av den svenska befolkningen kan få tillgång till bandbredd på 50 Mbps eller mer. Med huvuddelen så menar jag en andel av folket på kanske 70-80%...

Det går ju faktiskt att fixa över 50Mbps t.o.m. över vanliga sopiga tele-koppar-trådar! Den tekniken har redan flera år på nacken...

Nä, jag tror nog att både Bill Gates och Toshiba har en poäng i det de säger angående ett utnyttjande av internet för distribution av media. Det man kan spekulera i handlar mer om tidsperspektiv och vilket pris sådana tjänster kommer att få...

Tekniken är det vi minst behöver oroa oss för...
Den finns ju redan...


Det kommer ju alltid finnas någon form av köp film för alla samlare runt om i världen, det kommer aldrig nedladdningsbara filmer kunna ersätta, dom kan kanske i viss mån konkurrera ut Hyr filmer i videobutiker.
Så att Blu-ray skulle försvinna på grund av konkuransen från ladda ner film från nätet kan ju folk bara glömma

#33

Postad 23 februari 2008 - 09:08

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

För att göra Bluray omodernt ska deras onlinetjänst klara:
1080p med en bitrate på minst 30Mbit/s (AVC eller VC-1).
Lossless ljud, antingen Dolby True HD eller DTS Master Audio (max 18-25Mbit/s).

Det är inte på långa vägar nödvändigt att kunna erbjuda en sådan spec. över internet för att på allvar utgöra ett hot mot BD-discar...

Kolla hur många människor det är redan som sitter med allt ifrån HDReady till FullHD apparater. Antalet sålda sådana apparater är inte på långa vägar motsvarande antalet människor som faktiskt har en HD-källa att titta på!

Grejen är den att den stora marknaden inte består av oss entusiaster. Den stora marknaden består av "vanliga svenssons", som varken förstår bättre, vill förstå bättre eller bryr sej nämnvärt.

Det går alltid att diskutera hur många Mbit/s som krävs för att få rimlig kvalité, men om det rätta svaret är 10mbit eller 20mbit är inte särskilt intressant - för jag har svårt att tro att ens 2MBit/s (sämre än DVD) hade fungerat idag. Som andra har påpekat finns det mer än bara en flaskhals för att det skall fungera.

Den mest uppenbara är hos slutanvändaren, där få personer idag har över 10mbit Internetuppkoppling. Jämför det med hur många som har tillgång till en DVD-spelare. Alla har inte heller satellit/kabel-tv, så det är inget alternativ. För att konkurrera med film på skiva måste ju HD-downloads vara tillgängliga för nästan alla (inte bara en klick personer i Sverige som sitter med sin 10Mbit/24Mbit internetuppkoppling - vilket i och för sig inte så många gör här heller).

Nästa problem är kapaciteten hos filmdistributören. Skall man sända ut HD-kvalité till hela Sverige via Internet går det åt så mycket bandbredd så det inte finns att köpa för pengar. Hur man än väljer att sända informationen blir det miljontals Mbit/s, och det är inte lätt att ordna (nu pratar jag inte om hur mycket data som optiskt fiber klarar av i teorin, utan hur mycket man faktiskt kan routa med realistisk prislapp).

Problem nummer tre har vi här... (för övrigt sitter nog mindre än en av promille av befolkningen på 100mbit uppkoppling, så det är inte särskilt mediokert)

Jag sitter med en stadsnäts-uppkoppling som medger mej en maximal hastighet på 100Mbps och det är med dagens mått ganska mediokert, med tanke på hur många Gbps lan som byggs nuförtiden...

Jag håller dock med om att antalet människor som idag har tillgång till 50Mbps kanske inte är så stort, men å andra sidan så har inte heller behovet varit så stort...

På den tiden jag bodde i studentlägenhet hade jag också 100mbit uppkoppling. Problemet var att flera hundra personer delade på 1Gbit ut mot Internet. Så ser det ut idag. Alla räknar med en viss utnyttjandegrad och hoppas på att alla inte skall sätta igång och använda sin fullständiga kapacitet samtidigt.

Vi har alltså inte bara problemet med att på tok för få personer har tillgång till 10Mbit uppkopplingar, utan om alla med betydligt sämre uppkopplingar börjar utnyttja det lilla dom har, så skulle inte kapaciteten i näten räcka till. Om både filmdistributören och slutkonsumenten har mycket bra uppkopplingar så hjälper det inte när all data måste passera 5-10 routrar och flaskhalsar på vägen.

Det är alltså tre bandbreddsproblem som måste lösas innan vi ens kommer att få se HD-kvalité till någon större mängd personer.
1) Slutanvändarens uppkoppling
2) Filmdistributörens uppkoppling
3) Alla flaskhalsar på vägen

Det jag är minst orolig för är slutanvändarnas uppkoppling, och då skall man komma ihåg att det inte är många % av befolkningen som ens idag skulle kunna ta emot HD-kvalite den vägen.

Det går ju faktiskt att fixa över 50Mbps t.o.m. över vanliga sopiga tele-koppar-trådar! Den tekniken har redan flera år på nacken...

Japp, men idag är den ändå bara en klick människor som kan få ut 24Mbit via sin ADSL (tänk på att det är "upp till 24Mbit", vilket innebär att du i princip måste bo i din telestation för att få den hastigheten :( ). Visst, om några år kanske...

Det man kan spekulera i handlar mer om tidsperspektiv och vilket pris sådana tjänster kommer att få...

Ja, tidsperspektiv är det intressanta ordet här. Jag säger inte att vi inte kommer att få se HD-downloads, men Blu-ray kommer ha en mycket stor spridningen den dagen det blir verklighet (dvs med mycket stor spridning och utbud)

Tekniken är det vi minst behöver oroa oss för...

Tekniken är det enda jag oroar mig för. Någon brist på vilja att gå över till en välfungerande HD-download tjänst har jag svårt att se, men det kommer dröja länge (pga att vi måste vänta in teknikutvecklingen och att den får spridning) innan det här kommer bli annat än ett komplement.

Den finns ju redan...

Vad? Internet - jo, det finns ju. Något som uppfyller de tre kapacitetsproblem jag nämnde ovan? Dessvärre inte.

Dom nya Sirius4 o Thor5 satelliterna har en bandbredd på 50Mbit/s...Det är IDAG och inte 2020.

Jag vet att jag börjar bli tjatig, men hur många har satellitmottagare? Om alla i hela världen hade satellitmottagare (då har vi löst kapacitetsproblem nummer 1 - det lättaste), hur löser vi de andra problemen?

Så med en snar utökning av HDTV, HD-PPV, HD-VOD så kommer nyhetsbehaget av BD snabbt att försvinna om inte spelarna kommer ner i max 1000kr samt skivorna för 99kr..

Min gissning är att Blu-ray spelarna kommer kosta mindre än 1000kr innan jag har sett min första streamade HD-film i hög kvalité. Då hör jag ändå till den lilla mängd personer som har HTPC med 24mbit internetuppkoppling, samt ett stort intresse av att testa nya tekniker.

Edit:
Vid närmare eftertanke så kommer jag kanske leta upp och testa någon HD-streamtjänst innan den dagen BD-spelarna kostar 1000kr - men min poäng var att HD-downloadtjänsterna inte kommer ha någon större spridning då.

Redigerat av alpha, 23 februari 2008 - 09:23.


#34

Postad 23 februari 2008 - 10:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Dom nya Sirius4 o Thor5 satelliterna har en bandbredd på 50Mbit/s...Det är IDAG och inte 2020.
Nu kommer dom ju naturligtvis låta 3-4 strömmar dela på en transponder då ingen eg är intresserad av så höga hastigeheter...........

HDTV via satellit är förövrigt halvdant (om man ska vara snäll) bildmässigt, jämfört med Blu-ray och HD-DVD.
Bandbredd kostar pengar, och därför sparar de in på bitraten, med sämre bild som följd.
Men det är som sagt helt irrelevant i diskussionen. Den handlar om film via internet.

Men jämförelsen är ändå bra för vi kommer att få se prestige HD från OS 2008 -med dom som har kapacitet att utnyttja detta vill säga.
HD 4k är framtiden med HDTV, det är säkert den standard vi kommer att få se -hoppas jag...

#35

Postad 23 februari 2008 - 11:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Man ska alltså marknadsföra det som HD, och bilden förväntas därmed se klart bättre ut än DVD... men bildens
kvalitet spelar ingen roll? Det låter inte särskilt logiskt.

Jag håller med om att det inte låter logiskt, men den stora massan som marknaden uppträder mycket sällan logiskt.

Det finns ju som sagt gott om folk som letar efter HD-upplösta apparater och ratar andra, trots att upplösningen är av underordnad betydelse då vi pratar om ren bildkvalite. Något som gör det än mer komiskt för de som är lite mer intresserade (som vi t.ex.) är att väldigt många har inte någon HD-källa alls, men ändå gärna framhäver inför sina vänner och bekanta hur otroligt bra bilden ifrån deras nya HD-tv är!?

Den stora massan vill kunna tro att det dom har skaffat är det bästa tänkbara (åtminstone för den spenderade summan), men de har inget behov av att VETA om det verkligen stämmer.

Lanseras en FUNGERANDE tjänst som åtminstone ger en bildkvalite jämförbar med dagens tv och som kan skryta med att vara högupplöst, så kommer de allra flesta "svenssons" att uppskatta detta.

Oavsett om man är i närheten av vad ett högupplöst format som t.ex. BD klarar av att prestera i form av bildkvalite.

Abstrakta begrepp som bildkvalite och ljudkvalite har ALDRIG varit några storsäljande argument ibland de stora massorna som hellre läser några broschyrer, pratar med lite säljare och sen handlar. Det som säljer mest är funktionalitet och detta ser vi tydliga spår av även i detta forum.

Det finns krav på kvalite men dessa är oftast begränsade till att det ska se/låta något så när vettigt om bara funktionaliteten är på topp. Det är ju liksom detta som är grundläggande för den tekniska utvecklingen. Folk köper hellre en "HD-tv" istället för en lågupplöst, man köper hellre en surround-reciever som kan avkoda 38 olika ljudformat än en reciever som låter mycket bättre men bara klarar av DD och DTS o.s.v....

Den lilla grupp människor som vi entusiaster är, har i bästa fall en möjlighet att påverka, men den avgörande faktorn för vad vi kommer att få se på marknaden har vi i praktiken inte någon som helst möjlighet att påverka. Vad som kommer att bli stort på marknaden tror jag helt avgörs av vad som går att sälja till den stora massan.
Jag tror alltså inte att det har så stor betydelse om vi entusiaster sitter och hojtar om att komprimerings-artefakterna är för många och för stora, eller att bildkvalite är sämre. Står det HD och det är lättåtkomligt och dessutom prismässigt intressant, ja då kommer "svenssons" att slå till.

Det finns ju som sagt hur många som helst lysande exempel redan på detta om man ser till antalet sålda "HD-upplösta" tv-apparater och sätter det i proportion till antalet människor som har tillgång till en HD-källa...

Det säljs ju redan "FULLHD"-upplösta 32"-are?
Något som i praktiken är fullständigt meningslöst om man sitter på normalt på normalt avstånd till tv'n (2-3 meter).
Upplösningen i ett sådant fall är inget annat än en "papperstiger" eller ett sälj-argument och grejen är den att det räcker för de allra flesta svenssons! Det behöver inte finnas någon som helst verklig betydelse hos specarna. Är bara den generella bildkvalite OK (varken mer eller mindre) så funkar HD-argumentet som det avgörande argumentet för konsumentens del.

Därav detta överdrivna fokus på just "HD", två bokstäver som lösryckta helt saknar betydelse och som sammansatta knappt har någon betydelse ändå!

#36

Postad 23 februari 2008 - 12:11

f3br
  • f3br
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Nej, jag tror inte att filmer över nätet kommer ta över film på skiva inom den närmsta framtiden. Det kan möjligen bli ett komplement, men inte mer än så. Det finns 2 enkla anledningar:
1. Tekniken. Som det redan har sagts 10.000 gånger sitter folk med för dålig internet-uppkoppling för att klara av HD-film över nätet. Storstäderna är en sak där fiberanslutning nästan börjar bli standard, men ute på "landsbyggden" och i mindre städer finns bara ADSL (om ens det i vissa fall) och det räcker inte. Och nu pratar vi om Sverige där uppkopplingarna i stugorna ligger i världsklass...
Den enda tekniken jag känner till, som inom en överskådlig framtid kan förse fler med bättre uppkoppling, är 4G (eller vad det nu kommer att heta), som kanske kan leverera ut lite hastighet. Men det är fortfarande en bra bit kvar tills 4G blir standard. Om jag inte minns helt fel är det väl testning nu borta i Japan, och vi vet ju hur långt före Japan ligger. För dem är vi fortfarande kvar på medeltiden.
2. Teknikintresset. Visst kan många uppskatta fördelarna med film över nätet, men samtidigt tror jag film på skiva går mer hem hos de flesta. Ett stort antal Svenssons har ju ingen större koll på det här med datorer (eller mediaspelare), och det är många som har problem bara att starta en sådan. Jag tror inte de är målgruppen som har sin dator kopplad till TV:n. Det är mycket som kan strula för dem, och det är tryggare och enklare att bara välja en film i hyllan (som man dessutom kan ta på!), stoppa in i DVD:n/BD:n och sedan bara köra igång.

Nej, jag gillar ny teknik och så, men jag tycker det är roligare att samla på filmer som jag sedan kan välja mellan i filmskåpet när jag vill kollla på något. Att strömma en film över nätet låter klart smidigt men jag ser för mycket problem med det för att det ska vara något hett alternativ.

#37

Postad 24 februari 2008 - 02:04

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Är det någon som har sett något annan info om att Toshiba skulle satsa på downloads vi internet än rena spekulationer från Prylportalen????

Ingen annan verkar skriva om det och alla verkar vara helt eniga om att Internet inom närmaste åren inte kan upplåta tillräcklig bandbredd runt om i världen.

Varför skulle dom gå tvärt emot dom stora HD trenderna TV/PPV/VOD via Satellit o Kabel samt BD via skivor?

Vad jag skulle tro att dom kommer att göra är att dom utrustar sina nya TV apparater med DVB-S/C HDtuners, trycker in enn Hårddisk samt sätter på en Ethernetplug.
Allt rattas enkelt med en fjärris och så konsumenterna blir glada.
Trolig lansering Höst/vinter 08 i USA och UK där iaf HDTV/HDPPV/HDVOD redan finns utbrettoch har en stark tillväxt. Naturligtvis kompletterar dom med en extern box för som som redan köpt TV.

#38

Postad 24 februari 2008 - 02:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Är det någon som har sett något annan info om att Toshiba skulle satsa på downloads vi internet än rena spekulationer från Prylportalen????

Ingen annan verkar skriva om det och alla verkar vara helt eniga om att Internet inom närmaste åren inte kan upplåta tillräcklig bandbredd runt om i världen.


Har inte heller sett det på fler ställen.

Toshiba må ha förlorat HD-kriget, men de är inte korkade.

#39

Postad 24 februari 2008 - 16:44

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Toshiba är bara dåliga förlorare, haha så blu ray kommer bli omodernt inom kort ? jo tjena vilken planet lever dom i, för varje såld ps3 så blir blu ray marknaden bara större och större, vi får se om några år hur omodern blu ray blir då toshiba.

#40

Postad 24 februari 2008 - 18:52

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Jag tror hårddisken kommer slå ut fristående skivspelare. Världen kommer bli mer allt virtuel med virtuel lagring istället för fysiska föremål som skivor. Länge leve datorn !

#41

Postad 24 februari 2008 - 19:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Jag tror hårddisken kommer slå ut fristående skivspelare. Världen kommer bli mer allt virtuel med virtuel lagring istället för fysiska föremål som skivor. Länge leve datorn !


Jepp, kul när hårddisken krashar :D
Sånt har man ju råkat ut för en hel del genom åren. Men en jäkla massa bilder, spel osv borta :)
Fördelen med en fysisk skiva är att den inte helt plötsligt kan sluta att fungera av sig själv.

#42

Postad 24 februari 2008 - 19:20

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Är man orolig för hårdiskkrashar så är det ju bara att applicera en raidlösning. Med dagens priser på hårddiskar så är ju det knappast ett problem.

#43

Postad 24 februari 2008 - 19:20

jekroth
  • jekroth
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
visst finns det en massa nya spännande tekniker som kommer att komma och gå men som sagt om de skall slå så måste det till en ###### massa användare

bandbredd har det snackats mycket om lika så hur mycket man kan krama ur en teleldning men verkligheten är att jag som bor mitt i mellansverige först nu 2008 kunde lägga mitt modem på hyllan och koppla upp mig på adsl lina 24 mb som hemma hos mig ger 6.77 mb ner och 0.77 upp alternativet har varit mobilt "bredband" med löfte upp till 3.6mb och verlig hastighet strax t över 0.5 mb.
sen tror jag att folk blir mer och mer kräsna gällande ljud och bild och jag är nog beredd att hålla med dessa svennar som talar om hu mycket bättre bild de fått när de nu bytt till hd tv även med avsaknaden av HD källa för med den nya tv följde det alldeles säkert med nyare teknik uppskalning bildhanterare mm som den gamla inte hade

jag tror inte att nätfilm på något sätt kommer att konkurera med Blåskivorna frågan som jag undrar mer över är hur lång tid det kommer att ta innan dom går om vanliga dvdn

#44

Postad 24 februari 2008 - 19:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Toshiba är bara dåliga förlorare, haha så blu ray kommer bli omodernt inom kort ? jo tjena vilken planet lever dom i, för varje såld ps3 så blir blu ray marknaden bara större och större, vi får se om några år hur omodern blu ray blir då toshiba.

Den tekniska utvecklingen accelererar allt fortare och fortare. Jag tror att det finns en överhängande risk att man sätter hånskrattet i halsen!
Det räcker med en blick i backspegeln för att inse att det inte alls är otroligt att både BD och andra skivformat blir omoderna inom relativt kort tid. För vad är det vi ser i vår backspegel?

Commodore, Nintendo 8-bitars, Sega, Playstation (one), GameCube, PS2'or, Xbox, Xbox360 och PS3'or!
Både maskinerna och formaten avlöser varandra i en allt snabbare takt. Det finns ingen som helst rimlig anledning att i detta perspektivet anta att BD kommer att överleva mer än 10 år även om det stöds av fler spelkonsoler.
Kolla lite på skiv-utvecklingen. Vinylen var ensam herre på täppan i väldigt många år, Det tog ett bra tag för CD-formatet att ta över marknaden trots alla fördelar, medan dvd-formatet mer eller mindre har exploderat i jämförelsen med t.ex. CD-formatets utbredning.

Jag tror att det är mycket rimligt att vi kommer att få se en HD-upplöst BOOM med hastigare utvecklings-takt än vad vi tidigare har sett. Det finns rimlig anledning att föreställa sej detta om man ser det lite ur ett historiskt perspektiv. Men detta innebär faktiskt också att livslängden också blir rejält mycket kortare innan nästa format, mer eller mindre dödar marknaden för bl.a. BD. Vad som sen blir "nästa steg" återstår att se. Om utvecklingstakten fortsätter att öka, så är det inte alls möjligt att Bill Gate's profetia blir sann och att i praktiken all skivdistribution mer eller mindre dör. En rest kommer nog att leva kvar länge, på ungefär samma grunder som vinylen de senaste åren har fått ett litet uppsving igen. Men den stora marknaden kommer inte att hantera skiv-format i någon större utsträckning...

Jag tror stenhårt på att de som sitter och letar efter filmer och musik lagrat på skivor, kommer att vara genuina samlare och inte alls representativa för den stora massan som gärna konsumerar och förbrukar meda på löpande band, eller ska jag säga "bredband" :) ...

BD ger jag högt räknat 10 år, innan försäljningen har stagnerat och visar på fallande försäljnings-siffror. HÖGST!!!
Detta betyder förmodligen att det kanske fortfarande går att köpa BD's så länge som 15-20 år framåt, precis som det går att köpa vinyl fortfarande, men omfattningen av BD-försäljningen kommer nog också att vara helt jämförbar med omfattningen av dagens vinyl-försäljning.

D.v.s. obefintlig i praktiken!

Redigerat av Unregistered959, 24 februari 2008 - 19:30.


#45

Postad 24 februari 2008 - 19:33

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Toshiba är bara dåliga förlorare, haha så blu ray kommer bli omodernt inom kort ? jo tjena vilken planet lever dom i, för varje såld ps3 så blir blu ray marknaden bara större och större, vi får se om några år hur omodern blu ray blir då toshiba.

Med tanke på att Toshiba är hyfsat inblandade i PS3-tillverkningen så kommer de nog inte gråta blod.

#46

Postad 24 februari 2008 - 19:35

Unregistered05be3fbe
  • Unregistered05be3fbe
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
varför oroas folk för att nya format ska överleva hela livet, det är bara att acceptera att olika format blir gamla och att filmbolagen hittar nya sätt at ta dina pengar.

vad säger inte att film på skivor är inte redan föråldrat, jag tror nästa steg är inte nätet och inte skivor jag tror att det blir flashminnen "som är billiga och snabba" hoppas jag.

men vad vet jag ? blir det byte av samma takt av olika format som senaste 10 åren så lär det bli minst ca 20 olika ny format innan man blir vanvårdad på äldreomsorgen.

#47

Postad 24 februari 2008 - 20:55

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Massor av text

Mycket välskrivet och jag håller med fullständigt.

#48

Postad 25 februari 2008 - 09:46

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Har bara en sak å säga:

Jag vill gärna äga mina filmer fysiskt, tack för mig.

#49

Postad 25 februari 2008 - 10:42

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

BD ger jag högt räknat 10 år, innan försäljningen har stagnerat och visar på fallande försäljnings-siffror. HÖGST!!!


Men...det är ju BRA ju!! De flesta jag känner har inte ens haft en DVD-spelare i 10 år (inklusive mig själv). Snarare max 8 år (PS2:ans intåg).

När ni diskuterat tidigare har det låtit som att BD faller i glömska snarare inom 10 månader än år. Eller ett till två år iaf. 10 år är bra. Får det leva och frodas så länge är jag nöjd. :blink:

#50

Postad 25 februari 2008 - 15:12

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Toshiba är bara dåliga förlorare, haha så blu ray kommer bli omodernt inom kort ? jo tjena vilken planet lever dom i, för varje såld ps3 så blir blu ray marknaden bara större och större, vi får se om några år hur omodern blu ray blir då toshiba.


Nu när du fick vräkt ur dig det mot Toshiba så kan du väl berätta var någon representant sagt det du påstår. Någon här skriver att någon annan site har skrivit att de har sagt så medan ingen annan nyhetssite i världen har konfirmerat detta får dig inte att själv ifrågasätta?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.