Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#201

Postad 30 december 2008 - 19:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Och jag som tvingades sälja Stalingrad till AC3 bara för den inte funka på gen3 HD spelare nu är det omöjligt att få tag på nån :P jag är klart besviken :D ;)

Nice samling mannen

Tack, älskar stalingard förresten, sitter fint i hyllan ;)

#202

Postad 30 december 2008 - 19:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Här är min topp sedan augusti 2007 :D


Köper du så mycket Blu-Ray per år?! :P
Nu känner man ju tävlingsinstinkten komma igång.

#203

Postad 30 december 2008 - 19:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Köper du så mycket Blu-Ray per år?! :P
Nu känner man ju tävlingsinstinkten komma igång.

Då har du missat mitt nyårs löfte :D

#204

Postad 30 december 2008 - 20:05

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
haha om man blir besviken på bluray undrar jag vilka förväntningar man haft? samt tittar man inte på produkten man tänkt köpa innan man köper den? är man inte nöjd kanske man ska avstå köpet? konstigt med folk som startar trådar för o gnälla? ungefär som någon skulle starta en tråd för hans kassettband är minst lika bra som din cdspelare, för han inte hör någon skillnad? herregud människor.

#205

Postad 30 december 2008 - 20:12

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0

Här är min topp sedan augusti 2007 ;)


Härligt ! Men själv skulle jag aldrig kunna blanda dom som du har gjort om jag hade både BD och HD-DVD filmer i samma bokhylla :P :D

Sen undrar jag varför man har plasten kvar på vissa filmer, bort me skiten ;)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 30 december 2008 - 20:12.


#206

Postad 30 december 2008 - 20:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Härligt ! Men själv skulle jag aldrig kunna blanda dom som du har gjort om jag hade både BD och HD-DVD filmer i samma bokhylla :P ;)

Sen undrar jag varför man har plasten kvar på vissa filmer, bort me skiten ;)

Bokstavs ordning och osedda titlar :D

#207

Postad 30 december 2008 - 23:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

haha om man blir besviken på bluray undrar jag vilka förväntningar man haft? samt tittar man inte på produkten man tänkt köpa innan man köper den? är man inte nöjd kanske man ska avstå köpet? konstigt med folk som startar trådar för o gnälla? ungefär som någon skulle starta en tråd för hans kassettband är minst lika bra som din cdspelare, för han inte hör någon skillnad? herregud människor.



Det är ju exakt det vi gjort?? Läser du tråden så ser du. Testade Blu-Ray via en PS3a. Varit intresserad länge av en BDP-S350 men ville först se hur bilden "blev" på Blu-Ray, därav testet på PS3. Inte köpt något än.

#208

Postad 31 december 2008 - 00:04

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag väntar med spänning på Mushunts (trådskaparen) och de andra testarnas omdöme på Dark knight då tror jag det kan ta fart på allvar i denna tråd!! :)


Efter denna livliga debatt som startat i denna tråd, valde vi att testa igen ikväll!

Idag blev det bara på tvn som är 42" HD-Ready.

Vi drog fram soffan 1 m. Koppla in med samma HDMI kabel samt PS3. Ställde in Ps3 på 720p.

Dock testade vi en helt annan film. Vi valde Spider-man 3, vi hade tänkt vänta och testa med Dark Knight när den kommer, men vi ville testa igen och se hur det blev. Då vi dragit fram soffan.
Kan påpeka dock att kompisen ändra någon inställning på Ps3, och satte detta på "on".. vad det var minns jag ej exakt nu, men kommer återkomma med vad. Detta hade vi på "off" senast vi testa.

Kan ju glädja alla er som klankat ner på våra ögon etc, att IKVÄLL var det iaf en UPPLEVELSE! Sen om det beror på att vi flytta fram 1m, satte denna inställning på "on".. eller hade en helt annan film kan jag inte svara på tyvärr. MEN GUD vilken bild! KLARA färger, detaljer till 1000.. och JA vi körde även denna film i en DVD för att se.. och nu var det iaf SKILLNAD! Jag menar inte "lite" skillnad.. utan SKILLNAD!

Nu upplevde man iaf en känsla! Kändes underbart, för besvikelsen la sig! Man fick hoppet tillbaka!
Så jag vet faktiskt inte om detta beror på en annan film? Soffan närmare? Svårt att svara på.. men till och med min kompis halv blinda morsa sa "Jäklar vilken skarp bild ni har pojkar"...

Så jag är nöjd iaf! Jag känner hoppet igen! Tyvärr kommer jag inte kunna fortsätta se BD då jag inte äger en spelare.. men kommer se Dark Knight när den kommit.. som någon skrev, ju mera man tittar, desto mera fast blir man.

Så, stora frågan? VAD gick fel häromdagen?? Fel filmer? Dålig kvalitet? Jag vette fan.. men nu blev man iaf nöjd. FÖR det var en "stor" skillnad!

/Ante

#209

Postad 31 december 2008 - 00:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är ju exakt det vi gjort?? Läser du tråden så ser du. Testade Blu-Ray via en PS3a. Varit intresserad länge av en BDP-S350 men ville först se hur bilden "blev" på Blu-Ray, därav testet på PS3. Inte köpt något än.


Vad är dina valmöjligheter?

Skall du köpa nytt och funderar mellan Blu-ray och DVD. Eller gäller funderingen om du skall köpa något eller ej?Personligen skulle jag inte köpa en DVD spelare idag.

Som, jag förstår det så såg ni skillnad men hade väntat er mera. Alla har ju rätt att ha förväntningar och tyvärr blir dom inte alltid uppfyllda. Om en 40" räcker för att se någon jätteskillnad har jag ingen uppfattning om, har aldrig testat. Däremot tror jag att "HD-Ready" och "Full-HD" inte är så väldigt avgörande. Den stora skillnaden är att DVD-spelaren eller TV'n måste "efterbehandla" DVD-skivan för att skapa bilden. En del apparater gör detta bra, en del mindra bra och några direkt dåligt. Blu-ray har helt andra förutsättningar för att leverera en bra bild. Och ljudet är inte direkt dåligt heller :) .

Innan du bestämmer dig så fixa en skiva som håller referensklass, både DVD och Blu-ray.

Om du SKALL köpa något men vet inte riktigt vad. Tänk dig för väldigt noga innan du köper en DVD. Jag tror att risken för att ångra sig är ganska stor om du nu börjat titta lite på HD material. Men det är dina pengar så det är du som skall bli nöjd och ingen annan.

EDIT: Såg just att du skrivit något när jag knackade ihop ovanstående. Låter som ni gjorde referenstestet jag nämnde. Jag antar att DVD inte är lika lockande längre? Jag tycker inte SD är dåligt, men HD är mycket bättre.

Redigerat av Mr_Tom, 31 december 2008 - 00:17.


#210

Postad 31 december 2008 - 00:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vad är dina valmöjligheter?

Skall du köpa nytt och funderar mellan Blu-ray och DVD. Eller gäller funderingen om du skall köpa något eller ej?Personligen skulle jag inte köpa en DVD spelare idag.

Som, jag förstår det så såg ni skillnad men hade väntat er mera. Alla har ju rätt att ha förväntningar och tyvärr blir dom inte alltid uppfyllda. Om en 40" räcker för att se någon jätteskillnad har jag ingen uppfattning om, har aldrig testat. Däremot tror jag att "HD-Ready" och "Full-HD" inte är så väldigt avgörande. Den stora skillnaden är att DVD-spelaren eller TV'n måste "efterbehandla" DVD-skivan för att skapa bilden. En del apparater gör detta bra, en del mindra bra och några direkt dåligt. Blu-ray har helt andra förutsättningar för att leverera en bra bild. Och ljudet är inte direkt dåligt heller :) .

Innan du bestämmer dig så fixa en skiva som håller referensklass, både DVD och Blu-ray.

Om du SKALL köpa något men vet inte riktigt vad. Tänk dig för väldigt noga innan du köper en DVD. Jag tror att risken för att ångra sig är ganska stor om du nu börjat titta lite på HD material. Men det är dina pengar så det är du som skall bli nöjd och ingen annan.


Jag sitter med en DVD idag. Men varit sugen på en Blu-Ray spelare länge. Testade med en PS3 häromdagen för att se hur "bra" blu-ray blev.. tyvärr kände man att det inte blev så stor skillnad.. MEN idag testade vi igen med annan film, närmare avstånd.. och GUD vilken skillnad. Så mitt val kommer bli en BD-Spelare framöver. Vet dock inte riktigt vad än.. finns så många olika.. kommer bli en helt annan femma vilken man skall ha.. men antar att de flesta spelarna gör sitt "jobb"..?

#211

Postad 31 december 2008 - 00:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja tyckte du först att det inte var så stor skillnad mellan dvd och blu-ray så tror jag nog att valet av spelare kvittar åtminstone bildmässigt...

#212

Postad 31 december 2008 - 00:20

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Jag sitter med en DVD idag. Men varit sugen på en Blu-Ray spelare länge. Testade med en PS3 häromdagen för att se hur "bra" blu-ray blev.. tyvärr kände man att det inte blev så stor skillnad.. MEN idag testade vi igen med annan film, närmare avstånd.. och GUD vilken skillnad. Så mitt val kommer bli en BD-Spelare framöver. Vet dock inte riktigt vad än.. finns så många olika.. kommer bli en helt annan femma vilken man skall ha.. men antar att de flesta spelarna gör sitt "jobb"..?


Vilken film testade ni? :)

#213

Postad 31 december 2008 - 00:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag sitter med en DVD idag. Men varit sugen på en Blu-Ray spelare länge. Testade med en PS3 häromdagen för att se hur "bra" blu-ray blev.. tyvärr kände man att det inte blev så stor skillnad.. MEN idag testade vi igen med annan film, närmare avstånd.. och GUD vilken skillnad. Så mitt val kommer bli en BD-Spelare framöver. Vet dock inte riktigt vad än.. finns så många olika.. kommer bli en helt annan femma vilken man skall ha.. men antar att de flesta spelarna gör sitt "jobb"..?


Tänker inte påstå att jag djuplodat marknaden men ett tips. Om du idag har en det DVD filmer, kolla hur bra Blu-ray spelaren klarar DVD. En del gör tyvärr det ganska dåligt efter vad jag hört.

#214

Postad 31 december 2008 - 00:22

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vilken film testade ni? :)


Spider-Man 3, blev klockren bild! Helnöjd med den! :blink:

Tänker inte påstå att jag djuplodat marknaden men ett tips. Om du idag har en det DVD filmer, kolla hur bra Blu-ray spelaren klarar DVD. En del gör tyvärr det ganska dåligt efter vad jag hört.


Varit sugen lite på : https://www.prisjakt...kt.php?e=336842

#215

Postad 31 december 2008 - 01:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Kul att ni fick se skillnaden,kan varit någon inställning i Ps3 som gjorde det hela. :)

#216

Postad 31 december 2008 - 06:22

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Kan ju glädja alla er som klankat ner på våra ögon etc, att IKVÄLL var det iaf en UPPLEVELSE! Sen om det beror på att vi flytta fram 1m, satte denna inställning på "on".. eller hade en helt annan film kan jag inte svara på tyvärr. MEN GUD vilken bild! KLARA färger, detaljer till 1000.. och JA vi körde även denna film i en DVD för att se.. och nu var det iaf SKILLNAD! Jag menar inte "lite" skillnad.. utan SKILLNAD!


Skönt att höra - nu rekommenderar jag er att genast återigen testa de filmer som fick er så besvikna förra gånge, dvs Die Hard 4.0, Shooter och Pirates of the Caribbean 3, eftersom samtliga dessa tre också har bild i referensklass. Vi snackar alltså riktigt bra utgåvor där också, så det var knappast dessa som var problemet förra gången ni testade. Lycka till och gott nytt år!

#217

Postad 31 december 2008 - 15:17

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Vilken tråd detta har blivit... :blink:

Jag har haft BR ett kortare tag nu och detta till en 40" Hd ready TV. Och skillnaden är stor. Jag sitter cirka 2.5m från TV:n. Jag kan gå fram till en meter från TV:n och ändå uppleva en bild utan problem. På dvd blir det genast svårare.

Upplösningen 720p på en 40" räcker långt, men det är även stabiliteten på färgerna som är viktig.

Jag kan ibland ångra att jag inte köpte större TV än 40" men det var en kompromiss jag gjorde mellan plånboken, SD TV och HD som jag skaffade långt senare än själva TV:n.

Jag har sett första skivan på Planet Earth på BR nyss och de landskapsbilder som fanns där, ojojoj, det var så fint. Jag vill nästan gå in i TV:n och vara med där. :)

#218

Postad 31 december 2008 - 15:21

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag kan ibland ångra att jag inte köpte större TV än 40" men det var en kompromiss jag gjorde mellan plånboken, SD TV och HD som jag skaffade långt senare än själva TV:n.

Konstarerar det samma. Har köpt 2st platt TV på 2 år och har kommit fram till att det få bli en projektor nästa gång.

#219

Postad 31 december 2008 - 15:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Konstarerar det samma. Har köpt 2st platt TV på 2 år och har kommit fram till att det få bli en projektor nästa gång.

Samma här, skaffade projjen-full hd, för 2 månader sedan, as coolt :)

#220

Postad 31 december 2008 - 15:26

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Konstarerar det samma. Har köpt 2st platt TV på 2 år och har kommit fram till att det få bli en projektor nästa gång.

Ett klart förnuftigt beslut eftersom en större bildyta (80 -120") gör sig väldigt bra med "normala" betrakningsavstånd (3-4 m) och Full HD (blu-ray).

#221

Postad 31 december 2008 - 17:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 008 inlägg
  • 0

Idag blev det bara på tvn som är 42" HD-Ready.

Vi drog fram soffan 1 m. Koppla in med samma HDMI kabel samt PS3. Ställde in Ps3 på 720p.


Testade du med 1080i på samma TV?

Många spelare skalar ner bilden till 720p lite sämre än vad TVn skalar om från 1080i till TVns upplösning.

Kul att ni blev nöjda med bilden iaf. Du kanske skulle ändra topicen till "problemet löst" eller liknande? :lol:

#222

Postad 31 december 2008 - 18:39

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Många i denna tråd verkar ha missat att Mushunt inte jämförde vanlig DVD - UTAN uppskalning - (som det var förr) och Blu-Ray. Utan vanlig DVD - MED uppskalning till 1080p - och Blu-Ray. Det är naturligtvis en viss skillnad. Om man därför läser vad han skriver så behöver det inte vara missnöje mot Blu-Ray han framför. Istället kan det vara så att uppskalning via DVD faktiskt kan som i det här fallet, på en 42" TV, funka riktigt bra! Ja, nästan som Blu-Ray. Då är hans inlägg istället cred till DVD med uppskalning, vilket jag håller med kan funka riktigt bra med rätt DVD-film och rätt apparat. PS3s DVD är ju bland de bästa på marknaden om jag inte minns fel. Och då är det ju inte så konstigt att man inte ser så stor skillnad på en 42" TV. Istället är det precis som någon sa innan i tråden att det är på de betydligt större skärmarna/dukarna som Blu-Ray verkligen kommer till sin rätt. Då ser man oundvikligen skillnaden! :lol:

#223

Postad 31 december 2008 - 19:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jo en ren dvd och uppskalad dvd är en enrom skillnad, det ser väl vem som helst tror jag.

#224

Postad 31 december 2008 - 19:13

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har varit lite i samma sits för ca 1 år sen när jag hade en Mitsu 3000 720 projje. Fick då se en Infocus IN82 (1080p DLP) med bluray film, bilden var riktigt bra när jag fick se i butiken,
Fick då låna hem IN82'an. Har själv en PS3 så jag inhandlade lite Blueray filmer.

Man hade ju en förväntning på att det skulle vara en himmelsk upplevelse, som första gången man fick se DVD. Denna känsla infann sig inte dessvärre. Visst bilden blev bättre, men ingen sådan känsla.
Då pryltoken i mig fick mig att inhandla IN82'an, så har jag köpt på mig en hel hoper blurayfilmer så måste jag säga att det VERKLIGEN är bra.

Har väldigt svårt att se DVD nuförtiden, bilden är så otroligt dålig. Känns lite som VHS nu, har även slutat helt att köpa DVD då detta känns som att slänga pengarna i sjön.
Har en Sony 46" 1366x768 (alltså inte full HD). När jag ser Blueray och DVD på den så tycker jag inte att det är någon direkt jätteskillnad, man bör gå upp i 100" eller större för att man skall se de stora skillnaderna.

Well, my 10 cents in this debatt =D

#225

Postad 31 december 2008 - 19:17

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Som sagt det där med förväntan kan vara ett gift ibland :lol:

#226

Postad 31 december 2008 - 19:21

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Oj oj oj, här blev det lite fel...

Många i denna tråd verkar ha missat att Mushunt inte jämförde vanlig DVD - UTAN uppskalning - (som det var förr) och Blu-Ray. Utan vanlig DVD - MED uppskalning till 1080p - och Blu-Ray. Det är naturligtvis en viss skillnad.

Nja, de såg även på en HD Ready-apparat.

Om man därför läser vad han skriver så behöver det inte vara missnöje mot Blu-Ray han framför.

Har du läst trådens rubrik? :D

Istället kan det vara så att uppskalning via DVD faktiskt kan som i det här fallet, på en 42" TV, funka riktigt bra! Ja, nästan som Blu-Ray.

Hmm, generellt sett är det här en överdrift utan dess like. Man kan aldrig få en bättre bild än källan, dvs det är omöjligt att förbättra en bild genom att skala upp den. Snarare försämras alltid bilden något. Teoretiskt gör sig en bild som allra bäst när den pixelmappas.

PS3s DVD är ju bland de bästa på marknaden om jag inte minns fel.

Då minns du nog fel, rätt rejält dessutom. Däremot har ps3 fått lovord som bd-spelare.

Och då är det ju inte så konstigt att man inte ser så stor skillnad på en 42" TV. Istället är det precis som någon sa innan i tråden att det är på de betydligt större skärmarna/dukarna som Blu-Ray verkligen kommer till sin rätt. Då ser man oundvikligen skillnaden! :lol:

Nej man behöver nödvändigtvis inte en stor skärm. Vilken skillnad man upplever beror i huvudsak av två faktorer som är beroende av varandra - betrakningsavstånd och bildstorlek.

Redigerat av jonsod76, 31 december 2008 - 19:42.


#227

Postad 31 december 2008 - 19:29

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Vad man däremot kan diskutera är ju om filmen blir bättre med Blueray?
Ska jag vara ärlig så blir den ju inte det.
På bion som finns i den stad jag bor så tycker jag att bilden är i princip DVD kvalitet, oskarp och suddig. Men då är ju bildytan jättestor istället. Men inte blir en dålig film bättre om man har bättre kvalitet,

#228

Postad 31 december 2008 - 19:40

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Vad man däremot kan diskutera är ju om filmen blir bättre med Blueray?
Ska jag vara ärlig så blir den ju inte det.
På bion som finns i den stad jag bor så tycker jag att bilden är i princip DVD kvalitet, oskarp och suddig. Men då är ju bildytan jättestor istället. Men inte blir en dålig film bättre om man har bättre kvalitet,

Klart intressant frågeställning! Och dessutom högst avgörande för bd användarevärde.

Jag tror att det kan skilja sig mycket från person till person. Jag själv anser att bildkvaliten är klart betydelsefull (jag har även proj och ser uteslutande bd på storbild). Jag har vart på "riktig" bio vid några tillfällen sedan jag skaffade mig bd och proj och då blivit riktigt besviken. Så i mitt fall så tycker jag bd tillför en hel del.

Eller, själva filmen blir ju inte bättre, men jag tycker upplevelsen av filmen blir det.

Ja, ja detta är egentligen OT och kanske bör diskuteras i en annan tråd.

#229

Postad 01 januari 2009 - 00:34

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nja uppskalning är inget man egentligen måste ha i alla lägen. Pio rekommenderar sina kunder att köra 576i respektive 480i från sina dvd-spelare. Alltså att skalningen i tv:n ska vara bättre än den i dvd spelare. Har man som jag en tv från 2005 så är en bra dvd spelare ett absolut måste enligt mig.

Trådskaparen: Det är inte så att du lyckats aktivera vitast vitt på ditt PS3 och därmed uppfattat bilden som bättre? Jag tycker det blir bättre med.

#230

Postad 01 januari 2009 - 01:27

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
Gott nytt år!
Jag skulle bara stänga av datorn som jag glömt på... :lol:

Då minns du nog fel, rätt rejält dessutom. Däremot har ps3 fått lovord som bd-spelare.


Så PS3 är dålig på DVD? Konstigt, det ser inte så ut när jag tittar, och det verkar inte bara vara jag som har fel... :D

Nja uppskalning är inget man egentligen måste ha i alla lägen. Pio rekommenderar sina kunder att köra 576i respektive 480i från sina dvd-spelare. Alltså att skalningen i tv:n ska vara bättre än den i dvd spelare. Har man som jag en tv från 2005 så är en bra dvd spelare ett absolut måste enligt mig.


Har man en bildvisare som inte är native 720 eller 1080, så måste teven skala om i vart fall. Med andra ord så är du alltid beroende av tevens omskalningsprestanda oavsett om DVD'n skalar upp eller inte, och att sätta två omskalare efter varandra ger generellt sett ett sämre resultat. Så eftersom många Pioneer inte är native 720, så kan man inte rekommendera extern omskalning, men det måste inte tolkas som at tevens omskalning är bättre.

#231

Postad 01 januari 2009 - 10:26

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Edit: Det är bara på Pioneer 9G serie jag har hört detta. Alltså de med full hd upplösning.

#232

Postad 01 januari 2009 - 10:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Nja uppskalning är inget man egentligen måste ha i alla lägen. Pio rekommenderar sina kunder att köra 576i respektive 480i från sina dvd-spelare. Alltså att skalningen i tv:n ska vara bättre än den i dvd spelare. Har man som jag en tv från 2005 så är en bra dvd spelare ett absolut måste enligt mig.

Trådskaparen: Det är inte så att du lyckats aktivera vitast vitt på ditt PS3 och därmed uppfattat bilden som bättre? Jag tycker det blir bättre med.


Är inte jag som äger enheten, men jag frågade kompisen, vad det var för inställning han satte på "on".. och det var nog som du säger detta med "vitast vitt".. hette något med "Super White (HDMI) ON/Off" den satte han på ON.

#233

Postad 01 januari 2009 - 11:27

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0

Klart intressant frågeställning! Och dessutom högst avgörande för bd användarevärde.

Jag tror att det kan skilja sig mycket från person till person. Jag själv anser att bildkvaliten är klart betydelsefull (jag har även proj och ser uteslutande bd på storbild). Jag har vart på "riktig" bio vid några tillfällen sedan jag skaffade mig bd och proj och då blivit riktigt besviken. Så i mitt fall så tycker jag bd tillför en hel del.

Eller, själva filmen blir ju inte bättre, men jag tycker upplevelsen av filmen blir det.

Ja, ja detta är egentligen OT och kanske bör diskuteras i en annan tråd.


Håller med, denna frågeställningen är också mycket intressant. Filmen i sig kanske inte blir bättre, men det som har hänt på de senare åren har i alla fall gett mig 2 påtagliga förbättringar. Det första var att byta projektor från HS-60 till min nuvarande, vilket medgav större duk utan att se screen-dooren. Nästa steg var bluray, vilket gjorde att jag flyttade in soffan 1 m i rummet (sitter på 2,7 m med 92") eftersom den tekniska bildkvaliteten medger det.

För mig gör det en väldig skillnad i att inlevelsen i filmen ökar då en större del av synfältet täcks in. Detta ger faktiskt ett lyft i många filmer som faktiskt bara beror på teknisk utveckling. Kanske lite OT, men jag tycker ändå inte det eftersom det är största vinsten med BD för mig.

#234

Postad 01 januari 2009 - 11:46

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Så PS3 är dålig på DVD? Konstigt, det ser inte så ut när jag tittar, och det verkar inte bara vara jag som har fel... :lol:

Var har jag skrivit att ps3 är dålig på DVD? Det var påståendet om att ps3 är en av de maskiner som är bäst på marknaden på DVD som jag reagerade på, för det stämmer inte. I jämförelse skulle jag snarare kalla den bra på DVD.

#235

Postad 01 januari 2009 - 13:07

lillprinsen
  • lillprinsen
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag tycker ps3:an gör ett grymt jobb med uppskalning av dvd, hur den är i jämförelse med andra har jag inge aning om, men bra är den.

#236

Postad 01 januari 2009 - 14:00

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Har en Toshiba HD-XE1 och den är definitivt starkare på DVD.
Har en Pioneer 560HX och upplever den något starkare på dvd.

Jag tycker ps3:an gör ett grymt jobb med uppskalning av dvd, hur den är i jämförelse med andra har jag inge aning om, men bra är den.



#237

Postad 01 januari 2009 - 16:19

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Är inte jag som äger enheten, men jag frågade kompisen, vad det var för inställning han satte på "on".. och det var nog som du säger detta med "vitast vitt".. hette något med "Super White (HDMI) ON/Off" den satte han på ON.



Vart hittar man den inställningen på ps3an? har letat runt men inte hittat...

#238

Postad 01 januari 2009 - 16:27

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Seriöst !!!


Sitter man med en 40" FullHD och större, Blu-ray spelare, HDMI kabel och sedan sitter man och jämför olika filmer i DVD format och Blu-ray format för att sedan komma fram till att " Äh, det var inte så stor skillnad på DVD & Blu-ray".


Då ÄR det dags att ringa och boka en tid hos en optiker!!


Mvh


Tror inte det, saken är det att vi andra har så höga krav till skillnad mot dig.

Visst ser man lite skillnad, men det är ju inget man hoppar på golvet över, det krävs högre upplösningar än så.

Dessutom är 3D den stora grejen som kommer, redan i USA har man börjat sälja apparater som stöder den nya 3D standarden, det kan däremot ge en upplevelse utan liknelse, speciellt porrfilmer.

#239

Postad 01 januari 2009 - 16:28

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Har du senaste uppdateringen? Sony har adderat flera funktioner successivt, tror inte man kunde reglera detta i ursprungsfirmware, i takt med att formatet och Ps3 utvecklats har de stärkt Ps3 som Bluerayspelare.

Koppla upp dig mot internet om du kan (förutsatt att du inte har senaste uppdateringen vill säga) eller ladda ner den från Sony Playstations hemsida, bränn och uppdatera.

Vart hittar man den inställningen på ps3an? har letat runt men inte hittat...



#240

Postad 01 januari 2009 - 16:33

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Så bra för dig :rolleyes:

Dessutom är 3D den stora grejen som kommer, redan i USA har man börjat sälja apparater som stöder den nya 3D standarden, det kan däremot ge en upplevelse utan liknelse, speciellt porrfilmer.



#241

Postad 01 januari 2009 - 16:50

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Själv sitter jag med en 40" hd ready och matar med en ps3.

Har köpt min första BD film, Ironman och hoppades kunna se något som fick mig att vilja köpa BD i fortsättningen.
Men jag upplevde inget märkvärdigt alls, nu har jag ju inte heller sett ironman på dvd men ändå, såg ut i klass med vanliga dvd filmer som uppskalas.

Vad som däremot imponerat här hemma är svt hd under os, där kunde man ibland se otroligt fin bilder, där är enda gången jag blivit imponerad av bilden.

Så att säga att alla bör se skillnad är inte helt givet,kanske om man har båda utgåvorna men annars tror jag det är grymt svårt.


Hej!
Jag hadde en Philips 7331, 720p och böt till en 7403 full hd tv och skillnaden jag märkte var super stor. Tidigare var blue-ray bra på 720p men nu öppnade sig en ny värld med 1080p 24, om folk inte blir impade av detta måste det vara felinställt. Man kanske bör ha en full hd tv för att se skillnaden.

/Peter

#242

Postad 01 januari 2009 - 16:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Helst en stor duk.

#243

Postad 01 januari 2009 - 17:18

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Visst ser man lite skillnad, men det är ju inget man hoppar på golvet över, det krävs högre upplösningar än så.

Knappast, åtminstone inte om du inte vill ska sitta helt klistrad intill bilden (vilket de flesta nog inte föredrar) eller ha gigantiska bildstorlekar (vilket så gott som är omöjligt då teknik för det inom konsumentsegmentet saknas.). Blu-rays upplösning räcker t.ex. till för en bild som är 130" med ett betrakningsavstånd på 4 m. Blu-ray räcker alltså väldigt långt med tanke på just upplösningen.

#244

Postad 01 januari 2009 - 20:38

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jo en ren dvd och uppskalad dvd är en enrom skillnad, det ser väl vem som helst tror jag.


All DVD är uppskalad på HD-kapabla bildvisare. Annars skulle bilden bara bli en liten ruta mitt i. Sen om det är dvd-spelaren eller bildvisaren som står för den bästa skalningen, ja det får man prova sig fram till.

#245

Postad 01 januari 2009 - 21:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Borde ändra namnet på tråden,då trådskaparen äntligen märkt stor skillnad och är nöjd. :rolleyes:

#246

Postad 02 januari 2009 - 03:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 008 inlägg
  • 0

Visst ser man lite skillnad, men det är ju inget man hoppar på golvet över, det krävs högre upplösningar än så.


Högre upplösningar än vad?

Sitter du med en 100" duk och bara ska kolla på material som är filmat med IMAX-kameror, eller på 70mm film och liknande, då kan du börja fundera på mer än 1080p, annars inte.

Bluray kan annars återge bättre bild än de flesta filmer som har spelats in, men betyder såklart inte att alla filmer plötsligt får superkvalitet bara för att de hamnar på en BD-skiva.

#247

Postad 02 januari 2009 - 08:46

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Tror inte det, saken är det att vi andra har så höga krav till skillnad mot dig.

Visst ser man lite skillnad, men det är ju inget man hoppar på golvet över, det krävs högre upplösningar än så.

Dessutom är 3D den stora grejen som kommer, redan i USA har man börjat sälja apparater som stöder den nya 3D standarden, det kan däremot ge en upplevelse utan liknelse, speciellt porrfilmer.



Höga krav har inget med att se skillnad mellan DVD & Blu-ray!!

Men då kan väl du sitta och små mysa med 3D till porrfilmerna så njuter jag uvav formatet Blu-ray!


Mvh

#248

Postad 02 januari 2009 - 11:00

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Mycket tjat om bilden ..... Verkligen synd att trådskaparen inte
upptäckt de nya högupplösta ljudformaten också

Exempelvis...
Dolby True HD
PCM 5.1
DTS HD MA

#249

Postad 02 januari 2009 - 11:12

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Mycket tjat om bilden ..... Verkligen synd att trådskaparen inte
upptäckt de nya högupplösta ljudformaten också

Exempelvis...
Dolby True HD
PCM 5.1
DTS HD MA


Som jag skrivit i efterföljande inlägg så har jag sett i efterhand och är nöjd med bilden! Ljudet kan jag dock inte säga något om då jag inte testat, då förstärkaren inte hade stöd för de nya formaten, men jag tvivlar inte en sekund på att det är dåligt, snarare tvärtom, själv tycker jag att DTS ger ett kanon ljud, så min vildaste fantasi kan tänka mig hur underbart DTS HD MA kan vara :)

#250

Postad 02 januari 2009 - 14:52

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Faktum är att det är ljudet som imponerar mest i min bok. Med Kung-Fu Panda satt jag och brottades för att hålla tillbaka tårar. Återigen, Roy Orbison with Friends: Black & White på HD-DVD gav mig en upplevelse där jag för första gången kände mig golvad av min egna utrustning.
Insikten var att jag faktiskt (!) inte behöver uppgradera på ett tag utan med godan ro kan lägga pengarna på film.

HD-DVD:s död är och förblir det bästa som hände 2008, har aldrig köpt så mycket film och haft så mycket kul. Filmer jag aldrig skulle skaffa var ju bara att ta när dollarn var som lägst, runt 30 SEK för de billigaste... Those were the days :(


Som jag skrivit i efterföljande inlägg så har jag sett i efterhand och är nöjd med bilden! Ljudet kan jag dock inte säga något om då jag inte testat, då förstärkaren inte hade stöd för de nya formaten, men jag tvivlar inte en sekund på att det är dåligt, snarare tvärtom, själv tycker jag att DTS ger ett kanon ljud, så min vildaste fantasi kan tänka mig hur underbart DTS HD MA kan vara :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.