Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

förstärkare/reciever med två HDMI utgång

16 svar till detta ämne receiver två hdmi ut 4k
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 september 2023 - 18:36

darrenj
  • darrenj
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej

Jag har inte postat nåt för nästan 10 år nu...

Jag har äntligen uppdaterat från min 12 år gammal BenQ W1000+ projektor till en mer modernt Optoma 4K laser projektor

Jag tror INTE att min suverän YamahaRX-V771 receiver stödjer 4K ut

 

Den är unik med YamahaRX-V771 receiver är att den har två HDMI ut, ena för vardagens TV och andra för projektorn

 

Jag letar nu efter något liknande som har två HDMI ut och senaste med 4K

Finns det någonting sjyst på marknaden eller måste jag söka utomlands via Amazon?

 

darrenj



#2

Postad 14 september 2023 - 20:45

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
Två hdmi ut finns på många receiverns t ex denon 2800 https://www.hifiklub...denavrx2800hbk/

#3

Postad 17 september 2023 - 10:09

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Tänk på att de kan strula. Gör de för mig med en marantz för 20 papp. Kopplar jag 2 bildvisare tv o proj där bara en av dessa är 4k då säger marantz att den inte hittar en 4k bildvisare jävligt störigt

#4

Postad 18 september 2023 - 09:25

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Då är det olika.I min Yamaha CX-A5100 var båda utgångarna kopplad till både en 4k TV och den andra till en HD enhet utan att något krånglade.



#5

Postad 18 september 2023 - 10:14

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Då är det olika.I min Yamaha CX-A5100 var båda utgångarna kopplad till både en 4k TV och den andra till en HD enhet utan att något krånglade.

Förutsatt att man använder den rätt. Vilket du tydligen har gjort. :)

 

Har man bägge kopplade och valda blir det så här (ur manualen): 

"När ”OUT 1+2 ” är vald, matar enheten ut videosignaler med den högsta upplösningen som båda de anslutna TV-apparaterna (eller projektorerna) har stöd för. (Till exempel, om du har anslutit en 1080p TV till HDMI OUT 1-jacket och en 720p TV till HDMI OUT 2-jacket, matar enheten ut 720p videosignaler."

 

Även om den ena står i standby.

Kan bli andra störningar också.



#6

Postad 18 september 2023 - 11:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Förutsatt att man använder den rätt. Vilket du tydligen har gjort. :)

 

Har man bägge kopplade och valda blir det så här (ur manualen): 

"När ”OUT 1+2 ” är vald, matar enheten ut videosignaler med den högsta upplösningen som båda de anslutna TV-apparaterna (eller projektorerna) har stöd för. (Till exempel, om du har anslutit en 1080p TV till HDMI OUT 1-jacket och en 720p TV till HDMI OUT 2-jacket, matar enheten ut 720p videosignaler."

 

Även om den ena står i standby.

Kan bli andra störningar också.

Använder rätt, testade så klart olika varianter även testat olika kablar , till slut kontaktade jag både butik och servicepartner i Sverige vilka bekräftar att Marantz kan ha detta problem 



#7

Postad 18 september 2023 - 11:20

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Använder rätt, testade så klart olika varianter även testat olika kablar , till slut kontaktade jag både butik och servicepartner i Sverige vilka bekräftar att Marantz kan ha detta problem 

Var det du som hade problem att få bild vid start av proj?

Kan inte Marantz, men många problem jag och andra haft har löst sig om man bara aktiverar aktuell utgång.

Ett annat alternativ, om man har möjlighet, är att stänga av helt (knapp eller bryta strömmen till) på den man inte använder.



#8

Postad 18 september 2023 - 13:15

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Det senaste som ställde till det var när jag bytte till optisk HDMI till projjen.

Fick växla och starta i en viss ordning annars tappade det bort handskakningen fullkomligt.

Gick inte att hamna rätt utan att stänga ner och börja om.

Nu testar jag att låta förstärkaren sköta upp- nedskalning till projjen. Så att den alltid skickar 1080p på den utgången.

Blir inte så många steg som ska skaka hand. 

Får se om det hjälper? :)



#9

Postad 18 september 2023 - 14:18

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Var det du som hade problem att få bild vid start av proj?

Kan inte Marantz, men många problem jag och andra haft har löst sig om man bara aktiverar aktuell utgång.

Ett annat alternativ, om man har möjlighet, är att stänga av helt (knapp eller bryta strömmen till) på den man inte använder.

Stämmer , det var när jag kör telias box, om jag startar den innan proj o förstärkare dvs att den känner av en förändring på ut, då ballar den ur, måste ha allt igång innan boxen , exakt ! stänger jag av med mer än fjärr dvs drar ut 220 v kontakten då funkar det , då känner den inte av icke 4k på utgången , så det går att komma förbi ,men man vill ju helst att allt skall dra igång med fjärren 



#10

Postad 18 september 2023 - 14:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Det senaste som ställde till det var när jag bytte till optisk HDMI till projjen.

Fick växla och starta i en viss ordning annars tappade det bort handskakningen fullkomligt.

Gick inte att hamna rätt utan att stänga ner och börja om.

Nu testar jag att låta förstärkaren sköta upp- nedskalning till projjen. Så att den alltid skickar 1080p på den utgången.

Blir inte så många steg som ska skaka hand. 

Får se om det hjälper? :)

Ja så är det ! man kan komma förbi mitt problem med om jag skickar ut 1080 från marantz o låter projen skala om till 4k, så det är ingen panik , men trots vad alla säger satt jag inte skall göra så, att låta marantz skala att det skall projen göra, så vill jag inte ha det så , för jag gillar bilden bättre om projen får en "färdig" 4 signal, man brukar väl annars säga att nyaste produkten skalar bäst o det är ju projen i mitt fall , men som sagt jag vill inte :) 



#11

Postad 18 september 2023 - 14:42

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Ja så är det ! man kan komma förbi mitt problem med om jag skickar ut 1080 från marantz o låter projen skala om till 4k, så det är ingen panik , men trots vad alla säger satt jag inte skall göra så, att låta marantz skala att det skall projen göra, så vill jag inte ha det så , för jag gillar bilden bättre om projen får en "färdig" 4 signal, man brukar väl annars säga att nyaste produkten skalar bäst o det är ju projen i mitt fall , men som sagt jag vill inte :)

Tvärtom för mig: ny förstärkare, "gammal" proj. :)

Det är problemet med generella "sanningar" inom ljud och bild.

Att dom alltid ska gälla när det finns X antal kombinationer av utrustning/rum/personligt tycke med mera.

Gör också "fel". T.ex. kör jag frontarna Large. Så får subben sköa lfe-kanalen. B)



#12

Postad 18 september 2023 - 14:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Ja så är det ! man kan komma förbi mitt problem med om jag skickar ut 1080 från marantz o låter projen skala om till 4k, så det är ingen panik , men trots vad alla säger satt jag inte skall göra så, att låta marantz skala att det skall projen göra, så vill jag inte ha det så , för jag gillar bilden bättre om projen får en "färdig" 4 signal, man brukar väl annars säga att nyaste produkten skalar bäst o det är ju projen i mitt fall , men som sagt jag vill inte :)

 

Det beror på prisklass och prestanda i receivern. Ofta sker all bildbehandling (skalning, de-interlacing, menysystem) i receivers av en liten FPGA av kostnadsskäl och är då begränsad utifrån vad denna har för prestanda. Min Yamaha RX-V685 exempelvis, en några år gammal receiver i mellanklassen, gör ett skrattretande dåligt jobb att skala om eftersom den har en klen Intel Cyclone IV-FPGA som sköter bildskalning och menysystem. Resultatet är bl.a. horribel färgblödning eftersom allt sker i YCbCr 4:2:2. Där gör till och med min gamla Sony-TV från 2008 ett bättre jobb.

 

Har man en receiver med bekräftat bra bildskalning kan den förstås visa sig vara bättre än bildvisaren, men då krävs att tillverkaren har satt in tillräckligt bra hårdvara och tillhörande mjukvara för ändamålet.



#13

Postad 18 september 2023 - 14:52

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Marantz sr 7015

#14

Postad 18 september 2023 - 23:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Marantz sr 7015

 

I den prisklassen sitter det nog riktigt bra hårdvara för videoskalning. :)

 

I OP:s RX-V771 sitter det samma Intel Cyclone IV som i min RX-V685 med därtill hörande begräsningar.

 

I båda fallen kan det strula med flera anslutna bildvisare eftersom E-EDID kan strömförsörjas av receivern, läsas av och lagras även om apparaterna inte är på. Då gäller det att receivern verkligen utesluter den apparat som är kopplad till den HDMI-utgång som inte är aktiv.


Redigerat av Zacabeb, 18 september 2023 - 23:31.


#15

Postad 19 september 2023 - 08:06

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

I den prisklassen sitter det nog riktigt bra hårdvara för videoskalning. :)

 

I OP:s RX-V771 sitter det samma Intel Cyclone IV som i min RX-V685 med därtill hörande begräsningar.

 

I båda fallen kan det strula med flera anslutna bildvisare eftersom E-EDID kan strömförsörjas av receivern, läsas av och lagras även om apparaterna inte är på. Då gäller det att receivern verkligen utesluter den apparat som är kopplad till den HDMI-utgång som inte är aktiv.

Då är det där den misslyckas, att utesluta ena utgången 



#16

Postad 19 september 2023 - 19:53

darrenj
  • darrenj
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej

Traden har haft sin eget liv.. fascinerande diskussion

Men jag tror jag kommer välja den prisklass som är bäst för mig just nu Denon AVR-22800H. den verkar flera funktioner jag leta efter

 

Men en fråga till. Klara av min nuvarande YamahaRX-V771 4k sändning till min ny projektor? Eller är bara ut och cyklar? 

 

#17

Postad 20 september 2023 - 07:22

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Har kollat Yamaha RX-V771 data och den klarar inte av av 4k eller Ultra-HD som borde vara den rätta benämningen då 4k är ett filmformat och Ultra-HD är ett TV-format (16:9).


Redigerat av hmarkstrom, 20 september 2023 - 07:23.





Även taggad med receiver, två hdmi ut, 4k

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.