Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Philips 42PF9966-tråd

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 april 2004 - 08:19

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Här är en svensk manual (2,2 MB) och en engelsk (2,7 MB) för Philips 42PF9966.

Tyskt produktblad (ursprungligen hittad av AdMan). En större bild.

9966:an har alltså ingen separat tuner och har begränsat med upplösningar för DVI (åtminstone för 42:an). Så den kvarstående frågan är (förutom bildkvaliten förstås) om den är tillräckligt framtidssäker.

/Claes

Redigerat av Franz, 22 juni 2004 - 19:31.


#2

Postad 17 april 2004 - 08:36

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej,

Tänk på innan Ni köper Philips plasma! Philips är ur dåliga på "after sale" dvs köper du en apparat från t.ex. el-giganten så fungerar inte hemservicen på philips Plasman (trots att säljaren hävdade det när jag köpte mitt)! och efter samtal med deras service partner STRAX som utför hemservice på TV apparater, säger att bara philips egna (1 st) verkstad Servex i Norrköping som får göra något med dessa Plasma! dvs för varje litet fel måste man skicka plasman till Norrköping och vänta i ett antal veckor eller månader innan man får hem den igen! STRAX hävdar att andra Plasma tillverkare har på plats service eller byter de ut apparaten på plats!
Tycker att det är ur dåligt av philips!

George

Redigerat av Unregisteredae3fe204, 17 april 2004 - 08:38.


#3

Postad 17 april 2004 - 12:56

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Bra jobbat Solhaga, håller mig till din tråd i framtiden.

#4

Postad 17 april 2004 - 17:59

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Är det värt att köpa till en 5 ÅRS FÖRSÄKRING till plasman för 4 998:- eller en 3 ÅRS FÖRSÄKRING för 3 798:-. Täcker inte hemförsäkringen det mesta. Plasman blir ju onödigt dyr med dessa försäkringar. Man har ju som bekant alltid 2 Års produktgaranti.

Redigerat av Octopussy, 17 april 2004 - 18:00.


#5

Postad 17 april 2004 - 18:02

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag tycker Tv försäkringen är onödig om man har en bra hemförsäkring

mvh Andreas

#6

Postad 17 april 2004 - 18:27

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Vi teknikfreaks som är dumma nog för att vilja slänga ut 40 lappar på en TV,
blir nog själaglada om tvn skulle gå sönder strax efter garantitidens utgång.

Då finns det ju en anledning till att köpa en ny TV med den nya tekniken!

För inte tänkte ni har tvn hela dess tekniska livslängd
(30.000 timmar enligt Philips, dvs 4 timmars tittande 356 dagar om året i 20 år)?
Det är ju knappast en andra-tv att ha i sovrummet?

#7

Postad 19 april 2004 - 06:47

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
George:
Bra synpunkt.
Tror du dock inte att Philips blir tvungna att bygga ut servicenätet för plasma-tv (det samma borde väl gälla för LCD?). Enligt dem är ju flat-TV framtiden.

#8

Postad 19 april 2004 - 07:32

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Solhaga:
Tidigare har jag haft en Thomson 52" 16:9 bakproj TV. Har haft apparaten under 4,5 år. Under den tiden har jag haft 3 fel. Man bara ringer till Thomson och anmäler så kommer de hem till dig och reparerar (byter komponenter, moduler mm).
Philips vill att du skickar appraten till de, ingen annan är behörig att reparera deras Plasma, oavsätt felet!

mvh
George

#9

Postad 19 april 2004 - 10:32

Unregisteredb82ce8ab
  • Unregisteredb82ce8ab
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Vissa försäkringar är värda att köpa till, tex om hötalaren i plasman går sönder så slipper man skicka in hela plasman och vänta på att dom ska fixa högtalaren istället så får man en ny plasma. SÅ betala för fem år skulle jag göra.

/Martin

#10

Postad 19 april 2004 - 11:31

Unregisteredaa036c64
  • Unregisteredaa036c64
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Är det värt att köpa till en 5 ÅRS FÖRSÄKRING till plasman för 4 998:- eller en 3 ÅRS FÖRSÄKRING för 3 798:-. Täcker inte hemförsäkringen det mesta. Plasman blir ju onödigt dyr med dessa försäkringar. Man har ju som bekant alltid 2 Års produktgaranti.

Tänk på att man ofta måste ha ett tillägg på hemförsäkringen för att den ska täcka TVn. Och dom brukar inte täcka mer än upp till 20,000:-. Mitt föräkringsbolag (Aktsam) håller på att se över just den försäkringen för att kunna täcka just HemmaBio och Plasma skärmar upp över 50,000.-.

Viktigt att kolla hur dit försäkringsbolag gör vid ev. problem med TVn. Dom kanske täcker om du tappar den. Men inte om den bara går sönder.

/Roffe

#11

Postad 19 april 2004 - 11:48

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Om den bara så sönder....och det inte täcks..se då till att tappa den oxå..

mvh Andreas

#12

Postad 19 april 2004 - 12:09

Unregisteredaa036c64
  • Unregisteredaa036c64
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Om den bara så sönder....och det inte täcks..se då till att tappa den oxå..

mvh Andreas

Aj aj.....antydan till försäkringsbedrägeri....?? :)

#13

Postad 19 april 2004 - 14:00

Unregistered1c9896e3
  • Unregistered1c9896e3
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Som ägare till en plasma och som sakkunnig (jobbar på ett försäkringsbolag) vill jag DEFINITIVT råda er till att ha en försäkring.

Vilken ni väljer låter jag vara osagt, affärens som är anpassad till den produkt du köper, eller det komplement man kan teckna till sin hemförsäkring. Tänk dock på att hemförsäkringens komplement oftast innehåller fler undantag än den allriskförsäkring som tecknas i affären. Glöm inte heller att det kan vara på sin plats att höja egendomsvärdet i bostaden när plasma köps. Allt för många är underförsäkrade och detta är inte kul att upptäcka om det händer något.

Det är så oerhört lätt att glömma bort försäkringen. Tänk er själv följande scenario:

Du köper en plasma. Killen i affären vill sälja in en försäkring men du tackar misstänksamt nej. Tänker att hemförsäkringen fixar detta. Eller att jag fixar det senare med mitt hemförsäkringsbolag om jag måste komplettera.
Du tar själv med dig plasman efter köpet. Vad tror du gäller om du tappar den på vägen upp till din bostad? Jo precis, 40 papp åt h-e!

Så tänk er för innan ni köper en skärm!

#14

Postad 19 april 2004 - 15:12

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Det här med att tappa skärmen låter fruktansvärt tråkigt, men just i det fallet täcks det av din hemförsäkring om du har kompletterat med "drulleförsäkring" tror jag...

#15

Postad 20 april 2004 - 14:27

Unregisteredaa036c64
  • Unregisteredaa036c64
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Det här med att tappa skärmen låter fruktansvärt tråkigt, men just i det fallet täcks det av din hemförsäkring om du har kompletterat med "drulleförsäkring" tror jag...

Visst, men den brukar bara täcka upp till 20,000:-

#16

Postad 20 april 2004 - 22:07

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Angående försäkringar (snacka om att byta ämne på en tråd snabbt):

Jag är väldigt kluven i frågan (se mitt tidigare inlägg i frågan).
Jag har väldigt svårt att "måla fan på väggen" samtidigt som det som det finns fall där det "lönar" sig med särskild försäkring kontra vanlig hemförsäkring.

Om man tänker så här:
Med en ekonomisk livslängd på kanske fem år skulle timkostnaden med 3 timmars tittande per dag bli 9:- istället för 8:- med en femårsförsäkring för 5.000:-.

Med ekonomisk livslängd menar jag att motsvarande tv knappast lär kosta 40.000:- om fem år.
Andra standarder mm lär göra att även den tekniska livlängden är förbi efter fem år och man vill kanske ändå byta upp sig.
Hur troligt är det då att man förlänger sin försäkring efter fem år?

Att observera är att priserna varierar starkt, från 40.000:- till 55.000:- för en 42PF9965 exempelvis. Att då köpa där det är billigast och samtidigt låta femårsförsäkra tvn är kanske en bra strategi (dvs priset blir då 45.000:-).
Givetvis måste inköpstället ha gott renommé mm.
Jag antar att tvn blir återförsäkrad hos något "seriöst" försäkringsbolag; det vore ju synd om försäkringen slutar att gälla om inköpstället skulle gå i konkurs.

Som sagt, jag är väldigt kluven. För 5.000:- kan man ju göra mycket annat, köpa 25 dvd-filmer exempelvis. (För att inte tala om vad man kan göra med 45.000:-!)

/Claes

#17

Postad 21 april 2004 - 12:57

Unregisteredb82ce8ab
  • Unregisteredb82ce8ab
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hej,

men som jag skrev, vissa försäkringar där man just väljer att betala 5000:- extra för fem år ingår att man byter dirket istället för att vänta på att apparaten ska bli lagad. Hur kul kan det vara att bli av med plasman pga en högtalre är trasig??
Istället får du ut en ny direkt vilket jag föredrar.

/Martin

#18

Postad 21 april 2004 - 15:52

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hej,

men som jag skrev, vissa försäkringar där man just väljer att betala 5000:- extra för fem år ingår att man byter dirket istället för att vänta på att apparaten ska bli lagad. Hur kul kan det vara att bli av med plasman pga en högtalre är trasig??
Istället får du ut en ny direkt vilket jag föredrar.

/Martin

Hej,

Stämmer ej i mitt fall! Jag har 5 årsförsäkring på min 42pf9965 från el-giganten och MÅSTE skicka apparaten till Philips (Servex) för vart enda litet fel! dessutom kan det drjöa ett antal veckor eller månader innan man får hem apparaten. Villka försäkringar som har stöd för byte på plats eller reparation på plats ?

Som sagt, inte kul att att betala totalt 57000 (inkl försäkring) och inte ha på plats reperation eller byte! alltså UR DÅLIGT AV PHILIPS. Andra tillverkare har bätte service eller garanti avtal.

George

mvh
George

Redigerat av Unregisteredae3fe204, 21 april 2004 - 15:56.


#19

Postad 21 april 2004 - 17:58

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Okey George, jag får hoppas att Philips skärper tills det (eventuellt) blir min tur att köpa plasma-TV.

En helt annan (teknik!) fråga. Uppenbarligen saknar 9966:an komponentingångar.
Med risk för att någon kommer att svara "se tråd xxx" kommer så min fråga:
hur pass vanligt är det med kringutrustning som har komponentutgångar?
Är inte DVI, som 9966:an har, framtidssäkrare?

/Claes

#20

Postad 21 april 2004 - 19:19

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Okey George, jag får hoppas att Philips skärper tills det (eventuellt) blir min tur att köpa plasma-TV.

En helt annan (teknik!) fråga. Uppenbarligen saknar 9966:an komponentingångar.
Med risk för att någon kommer att svara "se tråd xxx" kommer så min fråga:
hur pass vanligt är det med kringutrustning som har komponentutgångar?
Är inte DVI, som 9966:an har, framtidssäkrare?

/Claes

Alla philips plasma saknar komponent, man använder komponent för att kunna acceptera progressive scan. Philips har "egen" inbyggd progrossive scan och därmed behöver inte komponent!
Jag tycker att RGB ger nästan till perfekt bild på min 42PF9965! har jämfört med Pioneer (434) och tycker att philips med PixelPlus slår pioneer ! använder en samsung DSR9500 parabolmottagare och RGB ut, perfekt bild!

Vad jag också vet är att Pioneer gör en D/A A/D omvadling i sin DVI...

George

#21

Postad 22 april 2004 - 06:19

Unregisteredaa036c64
  • Unregisteredaa036c64
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Vad jag också vet är att Pioneer gör en D/A A/D omvadling i sin DVI...

Är detta sant!!!!?????
Och dom skryter med att det är digitalt hela vägen.
Det är bara analogt mellan skärmen och dina ögon. :lol: :P :lol:

Vet inet om det påverkar något på kvaliteten, men ändå.

#22

Postad 22 april 2004 - 06:41

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0

Alla philips plasma saknar komponent, man använder komponent för att kunna acceptera progressive scan. Philips har "egen" inbyggd progrossive scan och därmed behöver inte komponent!
Jag tycker att RGB ger nästan till perfekt bild på min 42PF9965! har jämfört med Pioneer (434) och tycker att philips med PixelPlus slår pioneer ! använder en samsung DSR9500 parabolmottagare och RGB ut, perfekt bild!

Vad jag också vet är att Pioneer gör en D/A A/D omvadling i sin DVI...

George

Så om jag tolkar ditt svar rätt är 9966:ans avsaknad av komponentingångar och det faktum att den har en egen progressive scan något man inte behöver bry sig om.
Det är väl till och med så att jag (om jag köper en 9966:a) inte behöver köpa en DVD-spelare med progressive scan (som jag ändå inte kan koppla till 9966:an)?

Intressant att du jämför med 434:an. Det är en stark kandidat för inköp.
Vad jag kan förstå har inte den rasat i prisnivå på samma sätt som 9965:an har. Med dagens prisnivåer hade säkert 9965:an blivit bästa köp i M3.

Intressant det där om Pioneers "omvandlingar".
Någon som vet hur 9966:an gör?

/Claes

#23

Postad 22 april 2004 - 07:56

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
rwiklund: Ursäkta, efter mina forskningar och läsningar i avforums.com
http://www.avforums....threadid=126498
så visade sig att det är digitalt hela vägen ! men det fanns stora tveksamheter till pioneer HDMI som man kan läsa mycket om under avforums.com.


Solhaga: Helt rätt, tycker att philips är prisvärd för sitt 39999 kr MEN philips har ursel service politik!

George

#24

Postad 24 april 2004 - 21:56

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
För att höja WAF lite kunde tillverkarna sälja eller ge bort fullskaleplanscher på plasmatv:arna, varför inte med Brad Pitt eller något.

Jag gjorde en egen plansch igår på 9966:an, efter lite klipp och klistrande.
Nu diskuteras det inte längre hemma om varför vi skall ha en plasmatv,
utan var den skall vara och hur man gömmer undan sladdarna, det lär ju bli en del.

Så nästa gång det bär av till någon affär, så lär jag få med frun ;) .

#25

Postad 24 april 2004 - 22:02

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Solhaga: Säg till när Du bestämt Dig så ska jag nog kunna förhandla fram ett bra pris om vi köper i grupp!

Ursäkta en novis men vad är RGB och DVI och HDMI? Jag vet ju ungefär men det vore skitbra att få en basicförklaring om någon här känner sig kunnig nog till definitioner... Liksom skillnaden mellan XGA, VGA och SVGA? Är det något jag måste ta hänsyn till?
Det verkar svårt att avgöra vilken plasma som är bättre bara genom tekniska specar - kontrast och upplösning verkar vara det enda som är drekt jämförbart.

Vad är viktigast att tänka på anser Ni?

#26

Postad 24 april 2004 - 22:34

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Thomhave:
Jag har bestämt mig, men själva inköpet måste vänta tills:

- det finns oberoende recensioner, antingen på nätet eller någon tidning,
- jag har sett den,
- priset är rätt.

Recensionerna måste naturligtvis vara positiva, "bättre än 9965:an".
Det rätta priset anser jag vara under 35.000:- .
Detta baserar jag på att 9965:an just har dykt under 40k-strecket samt att 9966:an är billigare att tillverka.
Detta krav kan dock innebära att jag får vänta tills hösten, tillgång och efterfrågan du vet.

Men om du ger mig "an offer I can´t resist", så vet man ju aldrig!

RGB, DVI, HDMI? Tja, för att göra en lång historia kort:

RGB ger bästa analoga bild från exvis dvd-spelare, Xbox,
DVI är digital, ger absolut bäst bild, exempelvis från dator med dvi-grafik,
HDMI, är DVI-i med ljud. Mao både digitalt Ljud och Bild i en kabel

Andra termer är komponentvideo (yuv) från dvd med progressive scan (onödigt för 9966:an), S-VHS samt givetvis CVBS, den vanliga kompositvideon.

Eftersom 9966:an har inbyggd video, är det bra att den har DVI, dvs digital, ingång.
En extern tuner för framtida videoformat skulle då kunna användas (vem vet vad som gäller om fem år).

Vad det gäller datorgrafikupplösningen bör det observeras att 42pf9966:an inte har XGA-grafik, men SVGA (800x600) räcka en bit

Det finns längre och korrektare svar; Go Google eller några andra trådar i detta forum.

/Claes

Redigerat av solhaga, 27 april 2004 - 06:31.


#27

Postad 25 april 2004 - 09:31

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag är också med på affären om vissa vilkor uppfylls!

Helst runt 40.000kr, måste se och gilla nya 9966-an samt den måste definitivt vara bättre än nuvarande 9965-a

Då ska vi komma ihåg att 9965 är ju en ypperlig maskin för dagens 39900kr, tycker jag i alla fall.

Vi kanske kan få ett kanon pris om vi är 3st som köper var sin 9966? ;-)

#28

Postad 25 april 2004 - 10:13

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Det tror jag nog. Alltid någon som är villig att minska sin egen marginal för att göra en större affär på en gång. Såvida nu inte det blir en fantastisk efterfrågan och att de beställs snabbare än de kan levereras - då blir det ju säljarens marknad och priset lär snarare gå upp.

#29

Postad 26 april 2004 - 12:21

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
HDMI har inget med HDTV att göra utan är bara DVI-i med ljud. Mao både digitalt Ljud och Bild i en kabel.

#30

Postad 26 april 2004 - 14:03

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0

HDMI har inget med HDTV att göra utan är bara DVI-i med ljud. Mao både digitalt Ljud och Bild i en kabel.

Alltid lär man sig nåt eller Där har man för att man skall försöka visa sig duktig!
(Jag har ändrat i mitt inlägg). Tack Octopussy

Redigerat av solhaga, 27 april 2004 - 06:33.


#31

Postad 27 april 2004 - 08:26

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Det var inget försök på att vara redig bara informativ <_<
HDMI Kommer bli standar om inte allt för länge tror jag.

#32

Postad 27 april 2004 - 09:34

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag tänkte på en annan sak, nämligen kontrastförhållanden.

Både 9965-an och 9966-an har 1000:1 i kontrastförhållande

Vissa andra Plasmor, t.ex Panasonic har så mycket som 3000:1

Är det stor skillnad?

#33

Postad 27 april 2004 - 11:25

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Angående kontrastförhållande:

Mäter de olika tillverkarna på samma sätt?
Kommer siffrorna från en och samma mätning i exempelvis en test?

Annars vet jag inte. En snabb koll bland trådarna ger inget bra svar.
En CRT ligger på 500:1 enligt en tråd.

Det är nog mer intressant siffra för en LCD-tv, där det kan vara problem med svärtan.

#34

Postad 27 april 2004 - 12:46

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Fick idag erbjudande från ett företag i Motala ( Schepps AB ) att få köpa nya
Philips 42PS9966 för 45.000kr inkl.frakt

Låter som ett bra pris tycker jag.

man kanske kan få ner priset ytterligare om vi är 2-3st spekulanter?

#35

Postad 27 april 2004 - 13:05

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
det ska vara Philips 42PF9966 och inget annat <_<

#36

Postad 27 april 2004 - 14:53

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Ursäkta misstänksamheten, men Google gav följande:

Din sökning - Schepps Motala - matchade inte något dokument.

Har du någon information om företaget?

Ett tips om du vill ändra något i ditt inlägg (exvis PS till PF), använd redigera.

#37

Postad 27 april 2004 - 15:06

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Det är någon som heter Stefan på Schepps AB som jag fick mail av.

Han har annonserat på Blocket andra plasma TV.

#38

Postad 27 april 2004 - 15:36

Unregistered360af96d
  • Unregistered360af96d
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Det jag är mest intresserad över är hur stor skillnad i bildkvalitet det är mellan DVI/HDMI och RGB
Samt om DVI/HDMI har bekväma saker som RGB har som t ex byta automatisk bildkälla när saker slåspå och ändra mellan widescreen, 4:3 osv

Är lite sugen på ny dvd o reciever men ska inte köpa plasma för i höst. Därför undrar jag om det är tillräckligt stor skillnad med DVI/HDMI mot RGB så man ska vänta med inköp för dvd o reciever... <_<

Och sen har jag inte fått någon riktig information angående denna Ambilight...
Är det olika ljusfärger beroende på vad som visas på TV:n eller är det så att man får välja mellan 6 olika färger? :D

#39

Postad 27 april 2004 - 17:40

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Såg precis att 9965-an säljs inte längre på netonnet?

#40

Postad 29 april 2004 - 06:49

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
unia1234:
Jag tycker att 45.000:- för 9966:an är för högt, så jag avvaktar.
Mannen i fråga är dock verklig enligt mina eftersökningar och har hållit på med elektronik ett tag, så det är nog "lugnt" att köpa via honom.
Kan han även erbjuda försäkring typ 5000:-/5 år?

blabar:
9966:an har en autosetting för att alltid erhålla "störst" bild. Vet dock inte hurpass smart den är. Det är ju svårt att få något sådant testat hos en handlare.

Om DVI har företräde framför RGB? Jag tror att det fungerar som så att "sist in vinner".
Någon annan som har ett bättre svar?

Skillnad DVI/RBG? Sök i trådarna och du skall finna.

Ambilight är något slags bakgrundbelysning som skall bero på rumsbelysningen.
Antingen väldigt bra eller totalt oanvändbart.

Jag hade en tv för 35 år sedan med bakgrundsbelysning (en vanlig 25 W kronljuslampa på baksidan).
Det var trevligt och "skonsammare" för ögonen enligt den tidens mode.
Det var inte lika roligt när man inte hade haft på den på ett tag och den luktade bränt damm när man satte på den.
Redan efter ett år blev trasiga lampor inte utbytta, jag brydde mig dock inte.
Så jag antar att det inte var något att ha.

#41

Postad 29 april 2004 - 08:09

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Vilka efterforskningar har Du gjort?

Kan tänka mig att betala 40.000kr för en 9966-a men vill gärna se den först i en affär. Undrar hur länge det dröjer innan första recensioner kommer?

Vill ha plasman inköpt i början på juni, med tanke på EM och OS! :-)

Ambilight bygger väl på sensorer och inget annat!

Hade inte 9965-an liknande lösning? Har för mig det?

Ni som har en 9965-a, hur funkar det? Är Ni nöjda med den auto anpassningen av
skärmens bild till ljusförhållanden i rummet?

#42

Postad 02 maj 2004 - 19:57

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Ambilight är bakgrundsbelysning som är beroende av rumsbelysningen. Det har inget med själva tv-bilden att göra. Sensorerna används för att mäta rumsbelysningen.


Från Philips:

Ambilight technology is the background lighting emanating from the back of the television onto the wall. This innovative technology blends well with any room interior and allows for the adjustment of light intensity and color to either red, green, blue or a combination thereof to fit the consumer’s personal preference. The lighting system can be manipulated via the remote control for color choice and brightness, or consumers can set the Full Active Control feature for automatic control. When the television is in the off position, the lighting can be used to provide a unique ambience for the room.

Ambilight technology sensors determine how much light is in the room and controls the TV light output accordingly – a dark room will trigger less light whereas a bright room will cause more light output. Ambilight technology dramatically reduces glare and reflections on the television screen by screening light sources that strike the front of the set. The light also reduces eyestrain thus providing a more relaxing viewing experience for consumers.

#43

Postad 03 maj 2004 - 10:32

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Solhaga

Om Du tycker att 45.000kr är för dyrt för en Philips 42PF9966 så får Du nog vänta ett bra tag för att den ska gå under 40.000kr

Om ett år kanske så.............. :unsure:

Du har väl sett att Elgiganten tar 49.995kr för Philips 42PF9966

#44

Postad 03 maj 2004 - 10:51

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Du har säkert rätt unia1234, men innan apparaterna verkligen finns i sinnevärlden och priset inte bara är schablonberäknat, så vet vi ju inte.
Gogglat med "Philips 42PF9966" ger inte direkt vid handen att det finns några att leverera, bara beställningsvaror.

De prisindikationer jag har sett är motstridiga; en del sätter ett högra pris på 9966:an än 9965:an, andra ett lägre.

Med tanke på att:
den är mindre,
den tillhör en senare generation (?) samt
den inte har en extern tuner,
så är den billigare att tillverka.

Om huruvida Philips tänker låta detta slå igenom på priset ut till generalagenterna och om huruvida dessa tänker låta detta slå igenom till handlarna samt om huruvida dessa tänker låta detta slå igenom till oss konsumenter kan vi bara gissa.

#45

Postad 03 maj 2004 - 14:21

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Är det någon som ringt Philips i Sverige och fått mera exakta och pålitliga besked om när den finns ute i butik? Tycker det verkar vara mycket snack och vaga besked från alla återförsäljare när dom har den i butik så man får se den med egna ögon.

Vad är det som gäller nu? När finns den att beskåda??

#46

Postad 03 maj 2004 - 15:29

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har märkt samma sak, på Elgiganten säger de i slutet på maj.

Kan någon kolla upp det, tack. :unsure:

#47

Postad 03 maj 2004 - 18:59

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Fick reklam från Euronics i lådan idag.

Såg att PHILIPS 42PF9966 kostar hos de 57.990kr! Saftigt tycker jag!

Ringde för att fråga om den fanns hemma men så klart inte, säljaren talade om för mig att han hade en mycket bättre plasma hemma dock, vilken frågade jag, Panasonic TH42PA30 för 54.990kr

Bilden var mycker bättre på Pannan är Philipsen påstod säljaren men vad vet jag?

Man vill ju gärna se själv och avgöra det!

Såg även på engelska forum att många verkar skit nöjda med sina FUJITSU P42HHS30 men där snackar vi 60.000kr omräknat från pund!

Någon som säljer FUJITSU P42HHS30 i Sverige?

Redigerat av Unregistered5ccad315, 03 maj 2004 - 19:01.


#48

Postad 03 maj 2004 - 19:30

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Jag fick oxå reklambladet från Eurånics idag. 58.000:- är i häftigaste laget, de ligger minst 20.000:- för högt.
Panasonic:en du nämnde kan fås för 45.000:-.
Hifiklubben har Fujitsu:n för 60.000:-.

Så det är väl bara till att vänta tills närmsta Eurånicsaffär har fått in 9966:an, tillbringa några eftermiddagar eller lördagar med att jämföra med de andra plasmorna, ställa en massa tekniska frågor till försäljarna (och försöka låta bli att skratta åt svaren) för att sedan beställa via någon nätfirma. (Va, gick Eurånics i konkurs?). Skämt åsido, varför kan inte Eurånics sätta ett vettigt pris från början och faktiskt få sålt lite plasmaskärmar?

#49

Postad 03 maj 2004 - 20:08

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Visst är det så Solhaga! :unsure:

Vad tror Du att det blir för plasma för Din del då?

Jag tänker inte lägga ut 60`för Fujitsun, Panan kan vara ett alternativ dock tror jag faktiskt att Philips 9966-an blir en höjdare!

Kan man dessutom få den för 45`-40`så lär det blir affär.

Såg igår på nätet en modell som heter 9996, skit häftig design. Se själv:

http://www.1-877camc...m/42pf9996.html

För min del känns dessa punkter viktiga:

HDTV ready
DVI-i ingång
cool samt tilltalande design ( ej som t.ex Pioneer )

Redigerat av Unregistered5ccad315, 03 maj 2004 - 20:11.


#50

Postad 04 maj 2004 - 10:31

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Unia1234:
Jag tror camcorder är lite fel ute. Det är 42PF9986 som bilden visar, en LCD-Tv.
Se svensk manual (1,7 M) samt tyskt produktblad och en större bild..
Häftig design, häftigt pris. Runt € 10.000.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.