Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny antennkabel eller antennförstärkare för att få en bättre bild?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juli 2010 - 18:13

razzia
  • razzia
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!! Skriver här då jag behöver lite proffshjälp då jag själv är en amatör på detta område.

Jag köpte igår en ny plasma-tv. En LG 42PQ2000. Jag köpte då även till en HDMI-kabel (tror jag den heter) som jag använder när jag tittar på DVD och spelar tv-spel på min Playstation 3. Använder den även när jag kopplar in min dator och har då riktigt bra bild så jag vet att det inte är fel på TV:n.

Problemet är när jag ska kolla på vanlig TV. Bilden är inte dåligt men ganska grynig och inte alls den skärpan jag hade önskat. Troliga orsaken är att jag har analog tv genom antennutag och min kabel är gammal och den billigaste man kan tänka sig och till råga på allt är den är ca 8meter.

Jag behöver hjälp med att förbättra bilden men det finns vissa saker jag inte kan göra:

Jag vet att det enklaste att göra är att skaffa digital-tv men jag kan varken skaffa det via marknätet eller satellit då det inte finns i den staden jag bor. Jag skulle kunna köpa en parabolantenn till satelliitmottagning men tyvärr får jag inte sätta upp en sådan för min hyresvärd. Det andra jag inte kan göra är att korta ner sladdlängden då antennutaget sitter på ena sidan rummet där det är en gipsvägg och då kan jag inte kan sätta upp TV:n på väggen där utan den sitter på andra sidan rummet där jag har betongvägg så jag har dragit kabeln runt rummet längs väggarna.

Det jag kan göra är att köpa en ny kabel och jag har sett att det finns kablar från 30kr upp till 700kr på pricerunner, ska även till Expert i morgon och kolla om det finns några kablar där. Min fråga är, skulle detta göra någon skillnad om jag köpte en bättre kabel, har någon här provat detta? Vilken kabel skulle jag i så fall köpa? Kan tänka mig max 700kr.

Har även sett att man kan köpa antennförstärkare, skulle detta annars vara ett alternativ för att få en bättre bild? Vilken ska man satsa på i så fall? Kan tänka mig samma där max 700kr.

Tror ni något av dessa skulle kunna göra en skillnad, är inte beredd att köpa något som bara ger en marginell skillnad. Finns det andra saker man kan göra eller köpa till för att förbättra bilden? Vore det bra att köpa både en ny fin kabel och kabelförstärkare?

Tacksam för hjälp mvh Rasmus

#2

Postad 07 juli 2010 - 10:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Prova först att byta antennkabel. Du kan köpa en på Clas Ohlson eller Coop vilka nu som har 8 meter långa antenkablar.

Skulle detta inte hjälpa så är bör antennuttaget kontrolleras.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.