Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD60, DMP-BD80, D

368 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 20 november 2009 - 13:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

har du nån länk eller liknande till "hur" detta går till och vad man behöver?

Jag börjar bli lite...fundersam ang detta med blueray...

Tex BD80 kostar drygt 3K sedan svarar man på DVDirect att man fixar den regionsfri genom ombyggnad för 1195:- och jag börjar få vibbar från DVD´s barndom när allt var så komplicerat med tex regionsfrihet, mot idag då var och varannan dvd är så sjävlklart regionsfria.

Jag bestämde mig för ova blueray pga en recension i HiFi & Muisk där den var bra både som dvd, blueray och musik cd spelare, men det verkar vara mycket strul och osäkerhet kring hela biten, och det vore ju tråkigt om min samling av blandade regioner på dvd skulle stå oanvänd.

Det svåra är inte att göra den regfri på vanliga DVD, det gör du enkelt genom att följa någon av guiderna på nätet T.ex här: http://www.avforums....egion-hack.html dock krävs det att du har någon form av multifjärr för att få det att funka. Annars kan du lämna in den hos ett Panasonic centrum om du bor nära ett sånt.

För att göra spelaren regionsfri på Blu-ray däremot krävs det att man gör förändringar i hårdvaran i spelaren, kan bara varmt rekomendera DVDirect.net som jag köpte min Panna BD50 av :)

#252

Postad 20 november 2009 - 17:10

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Det svåra är inte att göra den regfri på vanliga DVD, det gör du enkelt genom att följa någon av guiderna på nätet T.ex här: http://www.avforums....egion-hack.html dock krävs det att du har någon form av multifjärr för att få det att funka. Annars kan du lämna in den hos ett Panasonic centrum om du bor nära ett sånt.

För att göra spelaren regionsfri på Blu-ray däremot krävs det att man gör förändringar i hårdvaran i spelaren, kan bara varmt rekomendera DVDirect.net som jag köpte min Panna BD50 av :D


Tack för svaret, ja det är säkert självklart för många detta med att det är "två delar" i en blueray, dels dvd och blueray och att dom var olika när det gällde regionsfrihet hade jag ingen aning om förän jag talade med en snubbe på HiFi Klubben idag...men men man lärs ig så sakteliga.

Kan väll tilläffa att när jag funderar på det så är det bara dvd'n i nuläget som "behöver" vara regionsfri för dom gamla rullarna skull, skall fundera lite på det.

#253

Postad 21 november 2009 - 00:13

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Impulsköpte en BD60 på NetOnNet efter jobbet idag. Passade även på att köpa några filmer, bland annat Transformers 2 (som förmodligen kan utnämnas till årets sämsta film).

Nåväl, är nöjd med spelaren även om den är lite seg ibland. Fantastiskt bra ljud med DTS-HD möjligheten!

Men...
Tycker jag upplever att bilden rycker en del vid panoreringar och liknande, ungefär som när man kollar på en mkv-film från HTPC. Nu sitter jag på en ganska gammal Panasonic PV60 HD-ready som inte har 24p om det kan spela någon roll?
Någon som har något tips för att motverka detta?

Tack.

#254

Postad 21 november 2009 - 14:00

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Men...
Tycker jag upplever att bilden rycker en del vid panoreringar och liknande, ungefär som när man kollar på en mkv-film från HTPC. Nu sitter jag på en ganska gammal Panasonic PV60 HD-ready som inte har 24p om det kan spela någon roll?
Någon som har något tips för att motverka detta?

Tack.
[/quote]

Lite lagg vid panorering har jag också uppmärksammat på min Panasonic 50PX8, men man får väll räkna med sådant med tanke på att teckniken inte hunnit utvecklas lika väl som DVD.

#255

Postad 21 november 2009 - 17:40

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Jag kör med en BD60 kopplad till en Panasonic V10'a och där är det absolut inga problem med lagg eller liknande vid panoreringa. Flyter på jättefint. Har tyvärr inga nra tips för inställningar till era apparater för att få det att flyta bättre. Tror dock inte det är BD60'ns fel, för som sagt så flyter det perfekt hos mig.

#256

Postad 21 november 2009 - 20:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Men...
Tycker jag upplever att bilden rycker en del vid panoreringar och liknande, ungefär som när man kollar på en mkv-film från HTPC. Nu sitter jag på en ganska gammal Panasonic PV60 HD-ready som inte har 24p om det kan spela någon roll?
Någon som har något tips för att motverka detta?

Tack.


Lite lagg vid panorering har jag också uppmärksammat på min Panasonic 50PX8, men man får väll räkna med sådant med tanke på att teckniken inte hunnit utvecklas lika väl som DVD.


Har inte med att blu-ray skulle ligga efter dvd,tvärtom så ligger blu-ray långt före dvd.
Att era plasmor inte stödjer 24p spelar en stor roll.

#257

Postad 21 november 2009 - 20:53

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Har inte med att blu-ray skulle ligga efter dvd,tvärtom så ligger blu-ray långt före dvd.
Att era plasmor inte stödjer 24p spelar en stor roll.


hehe kanske inte så jag menar. DVD har utvecklats under längre tid, blu-ray är relativt nytt än och är inte fullt lika utveklat(även om det är bättre än DVD på många vis).

Ex så är vad jag förstår de flesta spelare för blu-ray väldigt sega och att komma ihåg positioner och liknande är inte helt perfekt. Jag är inte så jätte insatt men det känns verkligen som att blu-ray spelare har generellt en bit kvar för att uppnå samma smidighet som en DVD spelare har i dagens läge.

#258

Postad 21 november 2009 - 23:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det börjar komma snabba spelare, som LG och Oppo och även Sony.
Possitionsminne har något med Java skivorna de som har BD live,kan inte stoppa och starta på samma ställe.

#259

Postad 22 november 2009 - 13:30

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Har kombinationen BD60 + Pioneer 5090H och har inga problem med panoreringar.

#260

Postad 22 november 2009 - 14:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Själv har jag BD-55 och Panasonic plasma och har aldrig haft det problemet heller.

#261

Postad 22 november 2009 - 17:49

CrownH
  • CrownH
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Köpte mig en Panasonic BD80 idag och har en fråga angående surrandet som uppstår när spelaren läser skivan. Tycker att det låter bra mycket och undrar om den ska vara såpass högljudd?

Tack på förhand

#262

Postad 22 november 2009 - 18:07

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Har kollat ett par filmer sen inköpet av BD60:an i fredags, kan kan konstatera att Transformers 2 hackar lite smått vid panorering, Reservoir Dogs rycker också lite smått, men Död Snö (grym film) fungerar perfekt.

Tanken med Blu Ray spelare är ju att slippa alla jobbiga inställningar, fix och trix som oftast uppkommer när man kollar via HTPC:n. Förväntar mig att det skall vara perfekt rent funktionsmässigt, men det kanske var att förvänta sig för mycket? :/

#263

Postad 22 november 2009 - 21:39

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Har kollat ett par filmer sen inköpet av BD60:an i fredags, kan kan konstatera att Transformers 2 hackar lite smått vid panorering, Reservoir Dogs rycker också lite smått, men Död Snö (grym film) fungerar perfekt.

Kollade precis på Transformers 2. Har en BD60 i kombo med en Panasonic V10. Finns inte tillstymmelse till hack vid panoreringar eller liknande. Flyter på hur bra som helst.
Har du en TV som stödjer 24P på ett korrekt sätt? Har du stallt in BD60'n att "skicka ut" 24P?

#264

Postad 23 november 2009 - 08:26

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Hej.

Kollade även på filmen There will be blood i gårkväll, och samma sak där. Bilden flyter helt enkelt inte och detta uppfattas ganska störande i längden. - Nej, TV:n har inte stöd för 24p, men gamla DVD-filmer på min ännu äldre DVD-spelare fungerar ju perfekt?

En annan sak jag inte hunnit grottat ned mig i sen jag skaffade spelaren är HD-ljudet. I Transformers och Reservoir Dogs fick jag DTS HD-ljud vilket var mycket trevligt att lyssna på. Men på sista filmen There will be blood fick jag MultiCH PCM 48k. Antar det är innebär okomprimerat ljud? Hur som helst var inte ljudet alls lika imponerande och detaljerat som i föregående filmer, vissa scener när dialogen blev väldigt hög och intensiv började till och med center högtalaren "skära" sig :( Har aldrig någonsin upplevt det tidigare.
Hur skall inställningarna för ljudet se ut egentligen?

//Mattias

#265

Postad 23 november 2009 - 09:03

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej.

En annan sak jag inte hunnit grottat ned mig i sen jag skaffade spelaren är HD-ljudet. I Transformers och Reservoir Dogs fick jag DTS HD-ljud vilket var mycket trevligt att lyssna på. Men på sista filmen There will be blood fick jag MultiCH PCM 48k. Antar det är innebär okomprimerat ljud? Hur som helst var inte ljudet alls lika imponerande och detaljerat som i föregående filmer, vissa scener när dialogen blev väldigt hög och intensiv började till och med center högtalaren "skära" sig :( Har aldrig någonsin upplevt det tidigare.
Hur skall inställningarna för ljudet se ut egentligen?

//Mattias

Är du säker på att There will be blood har HD-ljud. Dom Blu-Ray utgåvor som jag hittat på nätet nu verkar inte ha det utan "bara" Dolby digital 5.1. Alltså inget HD ljud. Kolla på baksidan av filmen vad det står att det är för ljudformat.
Inte alla Blu-Ray filmer har HD-ljud.

Redigerat av TomasL, 23 november 2009 - 09:32.


#266

Postad 23 november 2009 - 09:22

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung ps42 q97 Plasma. Inte full hd, har aldrig varit minsta hackigt.
Kommer inte ihåg vad jag ställt in på bd60 under bild, om det nu skulle bero på någon inställning.

#267

Postad 23 november 2009 - 11:01

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Är du säker på att There will be blood har HD-ljud. Dom Blu-Ray utgåvor som jag hittat på nätet nu verkar inte ha det utan "bara" Dolby digital 5.1. Alltså inget HD ljud. Kolla på baksidan av filmen vad det står att det är för ljudformat.
Inte alla Blu-Ray filmer har HD-ljud.


Jodå, är nästan 100% säker på att filmen enligt emballaget skulle ha HD-ljud. I ljudmenyn i filmen fanns möjligheten att välja HD.
En dum fråga. Vad innebär skillnaden mellan PCM 5.1 och t.ex Dolby HD/DTS HD?

Beträffande ryckningarna är det inte själva filmen som hackar vi panoreringar, utan det upplevs snarare att bilden visas i för låg framerate än vad TV:n visar. Ungefär som när man kollar på en 50hz film på en 60hz TV.

//Mattias

#268

Postad 23 november 2009 - 13:44

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Vad kör du med för förstärkare?
Hur är BD60'n inställt att skicka ljudet? PCM eller bitstream?

#269

Postad 23 november 2009 - 16:14

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Förstärkaren är en Harman Kardon 255 med senaste firmware, kör även allt via en HDMI-splitter.

Ljudet på varje avkodning, Dolby True HD, DTS-HD osv, är inställt på "Bitstream", däremot är den nedersta inställningen (kommer inte ihåg vad det stod, är på jobbet just nu) vald till PCM.

#270

Postad 23 november 2009 - 16:18

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

En dum fråga. Vad innebär skillnaden mellan PCM 5.1 och t.ex Dolby HD/DTS HD?

egentligen ingenting. när du packar upp ett TrueHD/HDMA-spår blir det exakt den PCM-strömmen som skulle legat på skivan om de valt att använda PCM istället, bara det att THD/HDMA tar betydligt mindre plats.

#271

Postad 23 november 2009 - 20:47

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Kollade även på filmen There will be blood i gårkväll, och samma sak där. Bilden flyter helt enkelt inte och detta uppfattas ganska störande i längden. - Nej, TV:n har inte stöd för 24p, men gamla DVD-filmer på min ännu äldre DVD-spelare fungerar ju perfekt?


Om du inte har stöd för 24p på teven så får du ut 60Hz vilket alltid hackar något, precis som NTSC discar på DVD. På 50Hz (PAL) DVD slipper man detta men då får man istället speed-up. Antagligen den skillnaden du upplever...

Redigerat av HD-Ready, 23 november 2009 - 20:49.


#272

Postad 23 november 2009 - 21:12

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Tackar för svaren.

Men en normal plasma-tv skall väl inte ha några problem att hantera en NTSC (60hz) signal och visa 30 bildrutor per sekund?

#273

Postad 24 november 2009 - 00:04

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Tackar för svaren.

Men en normal plasma-tv skall väl inte ha några problem att hantera en NTSC (60hz) signal och visa 30 bildrutor per sekund?


Nej, men film är inte inspelad i 30fps därför hackar det.

#274

Postad 26 november 2009 - 19:36

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hur bra är BD80 på att skala upp DVD-filmer? :lol:

#275

Postad 01 december 2009 - 11:07

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Har själv aldrig råkat ut för några frysningar.
Men det verkar som det är många som har dessa problem så du är nog långt ifrån ensam.


Tydligen har det nu kommit ny firmware (ver 2.2) som ska lösa problemen med frysningar.

Är det någon som vet var i Stockholm man kan få hjälp att göra en BD60 regionsfri för dvd till ett överkomligt pris? Jag hade tänkt höra med Panasonic Center i Skanstull men dom har tydligen lagt ner verksamheten. Dvdirect tar 1195 kr, men då får man den moddad även för bd.

#276

Postad 01 december 2009 - 11:18

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Aha, ska bli intressant detta. Jag var på väg att skicka tillbaka min spelare på grund av frysningar. Kanske 2.2 fixar problemet.

Förövrigt kan jag ju säga att jag inte är imponerad av snabbheten på denna maskinen, och det är jag inte ensam om. Kanske 2.2 även fixar lite av detta om man har tur.

#277

Postad 01 december 2009 - 11:50

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Tydligen har det nu kommit ny firmware (ver 2.2) som ska lösa problemen med frysningar.

Japp, v2.2 kom för nedladdning via dator igår och släpps för online nerladdning via spelaren idag.

#278

Postad 01 december 2009 - 14:50

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Jag gjorde själv DVD "hacket" från AVSforum på min DMP-BD60. Funkade skitbra! Alla DVD diskar jag provat
kör nu igång utan problem.
Man bör ha en Logitech Harmony fjärr vad jag förstår. Själv har jag en Harmony One.


Hm, enligt info på Avforums (se inlägg #741) till vilket det länkats i den här tråden funkar det inte med Logitech, eller har det någon betydelse vilken modell?

Den "One For All URC-7030" det talas om i på Avforums hittar jag inte på Prisjakt, däremot en massa andra modeller.

Redigerat av Dunbar, 01 december 2009 - 14:52.


#279

Postad 01 december 2009 - 15:07

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Japp, v2.2 kom för nedladdning via dator igår och släpps för online nerladdning via spelaren idag.

Synd att Panasonic inte mer detaljerat talar om vad uppdateringarna innehåller än BD-V Playability.

#280

Postad 01 december 2009 - 21:59

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Ja en detaljerad realese note hade inte varit dumt!
Jag märker då ingen skillnad efter uppdatering. Jag hade iochförsig inte något problem med frysningar innan heller.

#281

Postad 02 december 2009 - 02:01

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Hm, enligt info på Avforums (se inlägg #741) till vilket det länkats i den här tråden funkar det inte med Logitech, eller har det någon betydelse vilken modell?

Den "One For All URC-7030" det talas om i på Avforums hittar jag inte på Prisjakt, däremot en massa andra modeller.


Jag använde inte detta hack du hänvisar till. Detta måste programmeras in vilket inte Hamony One stöder.

I en annan tråd på AVSForum kan man be om ett inloggningskonto för Harmony som du sedan flashar till din fjärr.
Sedan använder man sin egen fjärr för att fixa spelaren. Tar några sek, funkar perfekt. Sen loggar du in
på ditt eget Harmonykonto igen och uppdaterar tillbaka dina egna inställningar.
Kommer tyvärr inte ihåg länken/tråden.

#282

Postad 02 december 2009 - 14:12

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Synd att Panasonic inte mer detaljerat talar om vad uppdateringarna innehåller än BD-V Playability.


På AVSForum säger endel att dom fått info från Panasonic tech support om att frysningsbuggen skall vara
fixad med 2.2. Berodde tydligen på att bufferten blev överfull under vissa omständigheter.
Om detta är sant får man väl se.. Kan bara påminna mig om en frysning sen 2.1.. Länge sen nu.. Men om buggen
är helt fixad nu så ännu bättre..

#283

Postad 03 december 2009 - 06:14

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Hur bra är BD80 på att skala upp DVD-filmer? ;)


märkligt att ingen kan svara på min fråga ;) någon av er som skriver inlägg här antar jag äger en BD80??

#284

Postad 03 december 2009 - 08:16

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

På AVSForum säger endel att dom fått info från Panasonic tech support om att frysningsbuggen skall vara
fixad med 2.2. Berodde tydligen på att bufferten blev överfull under vissa omständigheter.
Om detta är sant får man väl se.. Kan bara påminna mig om en frysning sen 2.1.. Länge sen nu.. Men om buggen
är helt fixad nu så ännu bättre..


De e konstgit med tanke på enligt panasonic i Sverige så finns det ingen frysning bugg, utan har man problem med detta så ska man byta ut enheten.

#285

Postad 03 december 2009 - 08:36

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

märkligt att ingen kan svara på min fråga ;) någon av er som skriver inlägg här antar jag äger en BD80??

Jag tycker den gör ett fantastiskt jobb att skala upp dvd filmer. Den fick väldigt bra kritik också i bio hemma tror jag det var för just detta. (hade den för att läsa testerna på Blue Ray innan jag köpte).

Det blir mycket snyggare än på min gamla halvdyra panasonic dvd och Xbox 360.

#286

Postad 03 december 2009 - 08:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag tycker den gör ett fantastiskt jobb att skala upp dvd filmer. Den fick väldigt bra kritik också i bio hemma tror jag det var för just detta. (hade den för att läsa testerna på Blue Ray innan jag köpte).

Det blir mycket snyggare än på min gamla halvdyra panasonic dvd och Xbox 360.

Hemmabiotidningen: 2009 / 7 - Panasonic DMP-BD80
HiFi Musik: 2009 / 10 - Panasonic DMP-BD80

Går att beställa på www.hemmabiotidningen.se resp. www.hifi-musik.se

#287

Postad 03 december 2009 - 08:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Hemmabiotidningen: 2009 / 7 - Panasonic DMP-BD80
HiFi Musik: 2009 / 10 - Panasonic DMP-BD80

Går att beställa på www.hemmabiotidningen.se resp. www.hifi-musik.se

Läste ena tidningen, men de menader att bd 60 presterar lika bra som bd 80 på dvd uppskalning...
Jag är helnöjd med bilden i alla fall.... Och sen att spelaren är så tyst.... det uppsakttas

#288

Postad 03 december 2009 - 09:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Läste ena tidningen, men de menader att bd 60 presterar lika bra som bd 80 på dvd uppskalning...
Jag är helnöjd med bilden i alla fall.... Och sen att spelaren är så tyst.... det uppsakttas

Jo, det är ju i princip samma maskin. Det som skiljer är att BD80 har

High Clarity Sound
Analogt 7.1 ut
Digitalt Coax ut
6 mm högre

Har också för mig att jag läste någonstans att BD80 var lite robustare eller om det gällde BD35/55

#289

Postad 03 december 2009 - 13:09

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Hur pass användavänlig är Panasonicen? Typ menyer, inställningar och navigering. Jag läste t.ex. att någon störde sig på att det vid dvd-uppspelning var svårt att komma tillbaka till skivans meny, och att det inte fanns något enelt sätt att byta subtitles (även detta vid dvd-uppspelning tror jag).

Edit: Hur fungerar det att använda en BD60 som CD-spelare? Jag menar inte ljudmäsigt utan rent funktionellt. Är det segt/långsamt? Hur funkar det att byta låt/spola i låtar. Kommer man att sakna sin gamla CD-spelare?

Redigerat av Dunbar, 03 december 2009 - 19:17.


#290

Postad 05 december 2009 - 20:59

Unregistered62d5cc16
  • Unregistered62d5cc16
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har nu haft en BD-60 i ca en månad o måste väl säga att det enda som inte är så himla bra e just användarvänligheten. Det är trögt o går mycket sakta att komma in i menyerna o lite halvsvårt i bland att hitta saker o ting.

Blev lite av en kulturkrock efter att ha haft en Denon dvd 1740 som var användarvänligheten själv.

E lite osäker på om jag hade velat han den som cdspelare....

#291

Postad 06 december 2009 - 00:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Har nu haft en BD-60 i ca en månad o måste väl säga att det enda som inte är så himla bra e just användarvänligheten. Det är trögt o går mycket sakta att komma in i menyerna o lite halvsvårt i bland att hitta saker o ting.

Blev lite av en kulturkrock efter att ha haft en Denon dvd 1740 som var användarvänligheten själv.

E lite osäker på om jag hade velat han den som cdspelare....

Köpte hem en BD60 idag och måste väl säga att det är en riktig "kulturkrock" att gå från DVD till BD-spelare. Jösses så segt att starta en film... Men bilden är grymt bra :unsure:. Har bara hunnit med o kolla lite BD så DVD o CD kommer senare. Har räknat med att ha den som enda spelare. Hade ställt in mig på en BD80 men ångrade mig då jag har 2-kanal och kom fram till att High Clarity inte var värt skillnaden i pris. Snålt dock att inte utgångskontakterna var guldpläterade.

#292

Postad 06 december 2009 - 22:11

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Har kört min BD60 två veckor nu.

Förutom att bilden rycker vid uppspelning av BD-filmer och att den tjuter lite från den optiska enheten så är jag ganska nöjd.
DVD-filmer flyter på perfekt. Ingen som har en förklaring till det? :)


Kan även hålla med om att ibland är det faktiskt knepigt att navigera sig fram i menyerna via fjärrkontrollen. Hur fasen skippar man t.ex trailer i början av en film och hoppar direkt till "huvudmenyn"?

#293

Postad 06 december 2009 - 23:39

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jepp spelaren är grymt seg, men jag tycket att det blev något bättre med den nya uppdateringen.

Det där med menyerna är jag inte häller så säker på. Popup vet jag att de e den där enklare menyn inne i BD filmer.

#294

Postad 07 december 2009 - 08:33

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Köpte hem en BD60 idag och måste väl säga att det är en riktig "kulturkrock" att gå från DVD till BD-spelare. Jösses så segt att starta en film... Men bilden är grymt bra :P. Har bara hunnit med o kolla lite BD så DVD o CD kommer senare. Har räknat med att ha den som enda spelare. Hade ställt in mig på en BD80 men ångrade mig då jag har 2-kanal och kom fram till att High Clarity inte var värt skillnaden i pris. Snålt dock att inte utgångskontakterna var guldpläterade.


Jo spelaren kanske är seg jämfört med en dvd spelare, men enligt testerna jag läste före köp så var denna nästan en av de snabbaste,..... Så det finns mycket värre....
Ett test var hur många minuter tar det att få igång Pirates of T C.... 3... det säger en hel del om spelarnas slöhet om man har med ett sånt moment i testerna. :)

#295

Postad 07 december 2009 - 10:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Köpte hem en BD60 idag och måste väl säga att det är en riktig "kulturkrock" att gå från DVD till BD-spelare. Jösses så segt att starta en film... Men bilden är grymt bra :). Har bara hunnit med o kolla lite BD så DVD o CD kommer senare. Har räknat med att ha den som enda spelare. Hade ställt in mig på en BD80 men ångrade mig då jag har 2-kanal och kom fram till att High Clarity inte var värt skillnaden i pris. Snålt dock att inte utgångskontakterna var guldpläterade.

Citerar mig själv. Köpte Icaeage3 och man fick med både BD o DVD. Körde dom parallellt på BD60 och min gamla Pio DVD 656. Vilken skillnad. Körde sen DVD's i BD60 och kan bara konstatera att den väcker liv även i DVD-skivor. Avsevärt mycket bättre bild än från DVD-spelaren. Måste också ge CD-avspelning beröm. BD60 gör sig mycket bra som en allroundmaskin.

#296

Postad 07 december 2009 - 11:25

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Citerar mig själv. Köpte Icaeage3 och man fick med både BD o DVD. Körde dom parallellt på BD60 och min gamla Pio DVD 656. Vilken skillnad. Körde sen DVD's i BD60 och kan bara konstatera att den väcker liv även i DVD-skivor. Avsevärt mycket bättre bild än från DVD-spelaren. Måste också ge CD-avspelning beröm. BD60 gör sig mycket bra som en allroundmaskin.


Ska jag förstå det som att du inte håller med Boccob och Arson- om bristande användarvänlighet?

#297

Postad 07 december 2009 - 11:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Ska jag förstå det som att du inte håller med Boccob och Arson- om bristande användarvänlighet?

Användarvänligheten kan ju diskuteras men jag tror inte den är mycket sämre/bättre än andra BD-spelare (Oppo och PS3 undantaget när det gäller snabbhet) . Jag pratade mer om upplevelsen av film o musik. Filmvisning överglänser den gamla DVD rejält och CD med vanligt 2-kanalsljud är minst lika bra.

Trög maskin, ja framförallt för BD men så tycks ju de flesta spelare på marknaden vara men dom är oftast dyrare. BD60 (gav 1895:-) måste nog anses som ett fynd i prisklassen.

Menyhanterandet tycker jag är ok, har en Panna-TV så man känner ju igen sig.

#298

Postad 07 december 2009 - 12:05

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Användarvänligheten kan ju diskuteras men jag tror inte den är mycket sämre/bättre än andra BD-spelare (Oppo och PS3 undantaget när det gäller snabbhet) . Jag pratade mer om upplevelsen av film o musik. Filmvisning överglänser den gamla DVD rejält och CD med vanligt 2-kanalsljud är minst lika bra.

Trög maskin, ja framförallt för BD men så tycks ju de flesta spelare på marknaden vara men dom är oftast dyrare. BD60 (gav 1895:-) måste nog anses som ett fynd i prisklassen.

Menyhanterandet tycker jag är ok, har en Panna-TV så man känner ju igen sig.

Det finns ju en funktion i BD60 där du kan få spelaren att starta upp snabbare men den drar mer ström då.
Att BD spelare tar mer tid att starta upp beror mer på att de har blivit som en dator.

- Arson Angående att den rycker vid BD-filmer beror nog mer på din inställning i apparaten eller ifall din tv inte stödjer 1080p24. Kör själv med denna (BD60) och inställningen jag använder är 1080p24 till min Pioneer 5090H och den rycker inte det minsta i bilden.

#299

Postad 07 december 2009 - 12:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det finns ju en funktion i BD60 där du kan få spelaren att starta upp snabbare men den drar mer ström då.
Att BD spelare tar mer tid att starta upp beror mer på att de har blivit som en dator.

- Arson Angående att den rycker vid BD-filmer beror nog mer på din inställning i apparaten eller ifall din tv inte stödjer 1080p24. Kör själv med denna (BD60) och inställningen jag använder är 1080p24 till min Pioneer 5090H och den rycker inte det minsta i bilden.

24p är avslaget som default. Jag hade lite ryckningar innan men efter att ha slagit på det så flyter bilden fint. Men det gäller att TV'n stödjer det också.

#300

Postad 07 december 2009 - 13:24

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det finns ju en funktion i BD60 där du kan få spelaren att starta upp snabbare men den drar mer ström då.
Att BD spelare tar mer tid att starta upp beror mer på att de har blivit som en dator.

Jo jag vet. Men det känns lite onödgt. Ska jag se på film i ett par timmar orkar jag nog med några minuter i uppstart.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.