Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1183 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 augusti 2011 - 16:26

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
detta känns ju klart bättre...bilden är på en gammal marantz dvd (sr-12s2)
den lät ju inte ljusår bättre än bladeliusen (har haft båda hemma) men feel good känslan blir ju bättre när man vet att det är riktigt påkostat innuti särskilt när apparaterna kostar såpass mkt

Bifogad fil  dv_003.JPG   1,32MB   0 Antal nerladdningar



sorry att jag är lite off topic.

kan tillägga att det även satt en kåpa över transporten som jag tog bort...transporten är tydligen densamma som användes i de lite mer påkostade sony es maskinerna.

Redigerat av robert293, 02 augusti 2011 - 16:38.


#102

Postad 02 augusti 2011 - 17:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Mycket märklig tråd...

Förstår inte riktigt vad Ageve egentligen vill ha sagt? Att det är billiga, enkla och få komponenter i Naims produkter och att de därför inte låter bra eller kan låta bra? Eller är det bara priset som diskuteras?


Läs första sidan i tråden så förstår du. Flera otrevliga inlägg utan någon som helst substans bakom påståenden. Om det inte vore för de inläggen så hade jag inte fortsatt argumentera.

#103

Postad 02 augusti 2011 - 17:31

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Var inte min avsikt att förstöra tråden men det är ett märkligt inlägg att såga en produkt bara för att den inte är full med komponenter. Naim har ju en annan filosofi om hur audio prylar skall byggas och är ett litet företag med högre priser än andra helt klart.

Men

När man tar sig tid att lyssna på deras enheter så sticker dom klart ut mot andra och det är i positiv riktning, pris och prestanda, oberoende av hur många komponenter eller vad dom kostar per styck som sitter i lådorna.

Naim har tex inga diskant bass balans eller hörlurs utgång på 5i eller XS2 bra eller dåligt det är upp till dig att avgöra.
Så få komponenter som möjligt för att få bästa ljud också upp till dig att avgöra vad som är bäst.

Man kan undra vad trådskaparen var ute efter?

År man intresserad av Naim så går man till en butik och lyssnar ev lånar hem och kanske besöker Naims egen web för
vidare information.

Volvo stor plåtlåda med lite innehåll och väldigt högt pris, mätvärden har jag ingen aning om men jag gillar inte att köra en Volvo.

Exklusiva viner för tex 500:- och upp kanske inte uppskattas av alla men det finns tillräckligt med entusiaster för en marknad.

Ja Ageve det är intressant med bilder, mätdata och informativt med dina förklaringar med det fortfarande
teoretisk nivå som saknar själ och vad upplevelsen blir in RealLife.

Var runt i drygt ett år innan jag slog till på Naim XS2 och CD5XS med Dali Helicon 300 MKii och jag lyssna på det mesta
Nad Denon Cambridge Primare Lyngdorf Classe (väldigt dyrt) Hegel osv osv osv och är väldigt nöjd.

Slutkläm....jag sitter inte och tittar i mina lådor utan låter dom spelar musik...Naim skall vara på dygnet runt och vad det kostar i elförbrukning kan vi ta i en annan tråd.

#104

Postad 02 augusti 2011 - 18:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

När man tar sig tid att lyssna på deras enheter så sticker dom klart ut mot andra och det är i positiv riktning, pris och prestanda, oberoende av hur många komponenter eller vad dom kostar per styck som sitter i lådorna.


Men nu var det faktiskt det tråden började med - lyssningsintryck. Sen kan man ju tycka vad man vill om att någon skriver ett inlägg och sedan försvinner från forumet.

Jag har också testat 5i och har inte skrivit att det är en dålig förstärkare. Jag tycker dock inte att den är något speciellt ljudmässigt och framförallt inte effektmässigt för pengarna den kostar. Det finns många konkurrenter i den prisklassen, och Naim är knappast den enda tillverkaren i världen som lägger ner tid på att utveckla en förstärkare med så bra ljud som möjligt för pengarna.

HDX är säkert inte dålig ljudmässigt heller, eftersom den mäter bra :( och det är inte heller prestandan jag har ifrågasatt, utan genvägarna de har tagit i konstruktionen, för att sedan marknadsföra den som något unikt.

Allt detta har säkert nämnts i tråden redan, men jag förstår fortfarande inte vad det är att bli upprörd över.

#105

Postad 02 augusti 2011 - 18:29

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

När man tar sig tid att lyssna på deras enheter så sticker dom klart ut mot andra och det är i positiv riktning, pris och prestanda, oberoende av hur många komponenter eller vad dom kostar per styck som sitter i lådorna.

År man intresserad av Naim så går man till en butik och lyssnar ev lånar hem och kanske besöker Naims egen web för
vidare information.


Inte säkert att allas öron tycker att Naims enheter sticker klart ut i positiv riktning.
TheDoc lånade hem, lyssnade, och gillade inte, svårare än så är det inte.
Men visst, han lyssnade enligt egen utsago endast 30 minuter, hans första (och hittills enda) inlägg samma dag som han gick med i MinHemBio forum var en sågning av en kritikerrosad produkt, toppad med en kvällstidningsliknande rubrik.

#106

Postad 02 augusti 2011 - 18:31

Analog Sound
  • Analog Sound
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Intressant tråd.

Alla har rätt till sina åsikter men jag kan inte låta bli att tycka att vissa åsikter i denna tråden är helt åt skogen. Hur kan man välja bort, eller ens fundera på att välja bort, en produkt p.g.a. hur den ser ut på insidan, för valet av komponenter eller för hur den mäter i ett testprogram?

Är det inte ljudet som är den avgörande faktorn?

#107

Postad 02 augusti 2011 - 18:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Är det inte ljudet som är den avgörande faktorn?


Jag tror inte att någon har påstått något annat.

Problemet är väl snarare när man inte vill se kopplingen mellan ljudet och elektroniken som gör att det låter. Det är fysik bakom det hela, och Naim mäter när de konstruerar sina förstärkare. Om de inte hade gjort det, så hade det resulterat i en dålig produkt. Man kan se en hel del på en bild, iaf när det som i det här fallet handlar om vanliga Klass AB-förstärkare. Man kan se hur kylningen är dimensionerad, trafo/strömförsörjning, antal/typ av trissor, hur försteget är uppbyggt osv. Av det kan man dra slutsatsen att 5i är en ganska effektsvag förstärkare med tveksam kylning, slutstegskonstruktion som liknar en enkel hembioreceiver osv. Det är med andra ord inget man ska välja till tungdrivna högtalare eller om man gillar att spela högt/dynamiskt.

Fast återigen började tråden med lyssningsintryck, och jag har också "lyssnat" på 5i (lyssnade på högtalarna den var kopplad till).

Redigerat av Ageve, 02 augusti 2011 - 18:58.


#108

Postad 02 augusti 2011 - 18:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Alla har rätt till sina åsikter men jag kan inte låta bli att tycka att vissa åsikter i denna tråden är helt åt skogen. Hur kan man välja bort, eller ens fundera på att välja bort, en produkt p.g.a. hur den ser ut på insidan, för valet av komponenter eller för hur den mäter i ett testprogram?

Det självklara svaret är väl att många menar att man borde få en teknik som motsvarar det höga priset?

Är det inte ljudet som är den avgörande faktorn?

Vad som är den avgörande faktorn får var och en avgöra. Det är inte alltid enkelt att avgöra vikten av en förstärkare eller signalkälla då så mycket annat troligen är mer betydande för ljudet. Om man kunde göra en jämförelse på vad de som varit på en "Naimdemo" tycker om produkterna kontra de som istället får se på innanmätena och få komponenterna "sanningsenligt" beskrivna så kommer det garanterat att var många fler från "demogänget" som är positiva till ljudet än de som sett vad apparaterna innhåller. Så det funkar...

Lyssnade på Audiovector / Naim i vintras och blev inte imponerad. Behöver dock inte alls bero på Naim.

#109

Postad 02 augusti 2011 - 19:00

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Det självklara svaret är väl att många menar att man borde få en teknik som motsvarar det höga priset?

Vad som är den avgörande faktorn får var och en avgöra. Det är inte alltid enkelt att avgöra vikten av en förstärkare eller signalkälla då så mycket annat troligen är mer betydande för ljudet. Om man kunde göra en jämförelse på vad de som varit på en "Naimdemo" tycker om produkterna kontra de som istället får se på innanmätena och få komponenterna "sanningsenligt" beskrivna så kommer det garanterat att var många fler från "demogänget" som är positiva till ljudet än de som sett vad apparaterna innhåller. Så det funkar...

Lyssnade på Audiovector / Naim i vintras och blev inte imponerad. Behöver dock inte alls bero på Naim.



Det är svårt det här eftersom det i slutändan är så många faktorer som spelar in, många av dem subjektiva. Jag själv lyssnade tex. relativt nyligen på den här instegsmodellen från Naim mot en Arcamstärkare till samma pris. Mellan dessa två så var Naim - maskinen totalt överlägsen. För en annan lyssnare skulle det kanske ha varit tvärtom. Den största skillnaden var "attacken" i trumslagen, distinkt och brutalt jämfört Arcam. Det tilltalade i alla fall mig. Själv har jag modellen över, XS2 som är betydligt vassare...

el julio

#110

Postad 02 augusti 2011 - 19:06

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

De flesta små tillverkare köper färdiga komponenter och ibland hela kretslösningar. De har helt enkelt inte resurser till att utveckla drivverk, och såklart inte hårddiskar, processorer osv.

Jag är inget Linn-fan, men de är lite unika eftersom de så vitt jag vet endast använder egenkonstruerade kretslösningar. Komponenterna i sig däremot, är som alltid tillverkade av andra, inkl eventuella drivverk osv. De har med andra ord inga ihopkok liknande Naim HDX..

Inte för att jag är hundra men Dartzeel handbygger väl lite också?
/Mats

#111

Postad 02 augusti 2011 - 19:17

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Naim har den egenheten att de ska spelas in och stå på, det kan var stor skillnad på det man hör i butik som kanske inte är inspelat. deras kablar är också ett kapitel isig.

5i passar nog bäst med mindre högtalare och i ett litet rum. Stor skillnad på 5i vs XS2 som vanligt blir det bara bättre ju
längre upp på stegen du kommer och du betalar med faktor 2-5 för små förbättringar så dyrt lär det bli.

Vissa kan ju lägga ner tusentals med kronor på högtalarkabel tillskillnad från Naims NACA5 som ligger på 195:-/m
eller varför inte tvinna egna....

#112

Postad 02 augusti 2011 - 19:25

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

deras kablar är också ett kapitel isig.


Skulle du kunna utveckla detta? Seriöst nyfiken på vad du menar.

#113

Postad 02 augusti 2011 - 19:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Naim har den egenheten att de ska spelas in och stå på, det kan var stor skillnad på det man hör i butik som kanske inte är inspelat.

Vad menar du att det är hos Naim som skulle orsaka den egenheten / skillnaden mot övriga?

#114

Postad 02 augusti 2011 - 19:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

deras kablar är också ett kapitel isig.


Skulle du kunna utveckla detta? Seriöst nyfiken på vad du menar.


Vill du verkligen ha en kabeltråd till? :(

Redigerat av Ageve, 02 augusti 2011 - 19:27.


#115

Postad 02 augusti 2011 - 19:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Skulle du kunna utveckla detta? Seriöst nyfiken på vad du menar.

Dom är väl insmorda för hand med ormolja kanske?

Men även jag är lite nyfiken på detta svar.

#116

Postad 02 augusti 2011 - 19:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Är det inte ljudet som är den avgörande faktorn?



Knappast. Det är mycket annat som verkar vara viktigare än ljudet.

#117

Postad 02 augusti 2011 - 19:31

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Vad menar du att det är hos Naim som skulle orsaka den egenheten / skillnaden mot övriga?


Jag vet inte så många märken där man rekommendera att de ska stå påslagna och spelas in på samma sätt
eller längd som NAIM.

När jag fick hem mina grejer lät det inte som jag hade vänta men efter par dagar och sedan veckor som sedan blev månader så lät det fantastisk bra.

Det var bara ett tips för de som kan vara intresserade av Naim

#118

Postad 02 augusti 2011 - 19:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

När jag fick hem mina grejer lät det inte som jag hade vänta men efter par dagar och sedan veckor som sedan blev månader så lät det fantastisk bra.

Eller så hade både dina öron och din hjärna vant sig och anpassat sig till och efter ljudet?

#119

Postad 02 augusti 2011 - 19:36

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Skulle du kunna utveckla detta? Seriöst nyfiken på vad du menar.


Deras slutsteg kräver ht-kabel med visst motstånd (impedans, induktans? vad vet jag), helst Naims egna kabel NACA5 som är minst sagt speciell (styv/oböjlig), och minst 3.5 meters längd, helst 5 eller 7 meter, garantin på slutsteget kan t.o.m. förfalla om man inte följer kabelkravet.

Deras integrerade stärkare (Nait-5i och XS har nämnts i denna tråd) har inte samma krav på ht-kabel.
Själv kör jag en Chord-kabel från min XS.

Naim är lite speciella där ... och så har vi DIN-kontakter i.st.f. RCA-kontakter (RCA finns, men DIN rekommenderas som överlägset bättre).

Redigerat av Unregistered1588, 02 augusti 2011 - 19:39.


#120

Postad 02 augusti 2011 - 19:43

Analog Sound
  • Analog Sound
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Små kretskort med kort signalväg och få komponenter är det bästa så Naim gör helt rätt här. Sedan att påstå att Naim Nait 5i är effektsvag, liknar en enkel hembioreceiver i sin uppbyggnad, är inget för tungdrivna högtalare eller om man gillar spela högt/dynamiskt kan inte bli mer fel.

Naim Nait 5i har stenhård kontroll på basen så man måste upp i minst det dubbla för att få en integrerad förstärkare som närmar sig lika bra kontroll. Hegel 200 har samma kontroll men låter sämre i övrigt. Och den kostar 25.000 kr.

Mitt ljudideal har jag hittat i Naim Nait 5i och Totem Arro. För mig så finns det inte bättre ljud. Detta är ren livsnjutning att lyssna på och kommer att stå hemma hos mig i många, många år.

Känns menlöst att diskutera när man diskuterar med personer som går efter ögonen och mätningar.

#121

Postad 02 augusti 2011 - 19:47

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Små kretskort med kort signalväg och få komponenter är det bästa så Naim gör helt rätt här. Sedan att påstå att Naim Nait 5i är effektsvag, liknar en enkel hembioreceiver i sin uppbyggnad, är inget för tungdrivna högtalare eller om man gillar spela högt/dynamiskt kan inte bli mer fel.

Naim Nait 5i har stenhård kontroll på basen så man måste upp i minst det dubbla för att få en integrerad förstärkare som närmar sig lika bra kontroll. Hegel 200 har samma kontroll men låter sämre i övrigt. Och den kostar 25.000 kr.

Mitt ljudideal har jag hittat i Naim Nait 5i och Totem Arro. För mig så finns det inte bättre ljud. Detta är ren livsnjutning att lyssna på och kommer att stå hemma hos mig i många, många år.

Känns menlöst att diskutera när man diskuterar med personer som går efter ögonen och mätningar.


Nice... en som har fattat vad det handlar om, lycka till och njut av musiken.

#122

Postad 02 augusti 2011 - 19:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag vet inte så många märken där man rekommendera att de ska stå påslagna och spelas in på samma sätt
eller längd som NAIM.

När jag fick hem mina grejer lät det inte som jag hade vänta men efter par dagar och sedan veckor som sedan blev månader så lät det fantastisk bra.

Det var bara ett tips för de som kan vara intresserade av Naim

Okej, varför skulle du låta bättre efter en månad menar du? Kan förstå att det skulle låta bättre när komponenterna blivit varma men varför en månad?

Redigerat av Johan_i_burken, 02 augusti 2011 - 19:49.


#123

Postad 02 augusti 2011 - 19:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Känns menlöst att diskutera när man diskuterar med personer som går efter ögonen och mätningar.

Eller snarare personer med sunt förnuft skulle jag vilja säga som nyans till detta.

Men kul att du är nöjd, det kan ingen ta ifrån dig.

#124

Postad 02 augusti 2011 - 19:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag vet inte så många märken där man rekommendera att de ska stå påslagna och spelas in på samma sätt
eller längd som NAIM.

Ok - jag tänkte om det fanns en plausibel teknisk förklaring. Olika tillverkares rekommendationer om inspelning tar jag med en nypa salt...

När jag fick hem mina grejer lät det inte som jag hade vänta men efter par dagar och sedan veckor som sedan blev månader så lät det fantastisk bra.

Nu uppskattade du tydligen inte direkt masse70s inlägg men tillvänjning är knappast något som man skall utesluta när man försöker utvärdera ev. inspelningseffekter. Mycket svårt att jämföra när det skiljer så mycket i tid...

#125

Postad 02 augusti 2011 - 19:53

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Okej, varför skulle du låta bättre efter en månad menar du? Kan förstå att det skulle låta bättre när komponenterna blivit varma men varför en månad?


Kan ej ge en bra förklaring, gjorde bara enligt rekommendation från tidigare Naim ägare och det stämmer.

Just do it and go on with life.

#126

Postad 02 augusti 2011 - 19:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Små kretskort med kort signalväg och få komponenter är det bästa så Naim gör helt rätt här. Sedan att påstå att Naim Nait 5i är effektsvag, liknar en enkel hembioreceiver i sin uppbyggnad, är inget för tungdrivna högtalare eller om man gillar spela högt/dynamiskt kan inte bli mer fel.


Okej, så du menar alltså att fysikens regler och förutsättningarna för Klass AB har upphört eftersom det står Naim på lådan. Intressant, för jag upplevde inte det när jag testade den.

Jag antar att du tycker att XS är mycket sämre, eftersom den har fler och större komponenter :rolleyes:


Känns menlöst att diskutera när man diskuterar med personer som går efter ögonen och mätningar.


Det är också meningslöst att diskutera med personer som inte läser vad andra skriver.

#127

Postad 02 augusti 2011 - 19:57

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Ok - jag tänkte om det fanns en plausibel teknisk förklaring. Olika tillverkares rekommendationer om inspelning tar jag med en nypa salt...


Nu uppskattade du tydligen inte direkt masse70s inlägg men tillvänjning är knappast något som man skall utesluta när man försöker utvärdera ev. inspelningseffekter. Mycket svårt att jämföra när det skiljer så mycket i tid...


Ja det är möjligt men vad är det som gör att vi upplever att vissa grejer låter bättre än andra

Och inte att underskatt hur du placerar högtalarna och avstånd mm mm

#128

Postad 02 augusti 2011 - 20:00

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Små kretskort med kort signalväg och få komponenter är det bästa så Naim gör helt rätt här. Sedan att påstå att Naim Nait 5i är effektsvag, liknar en enkel hembioreceiver i sin uppbyggnad, är inget för tungdrivna högtalare eller om man gillar spela högt/dynamiskt kan inte bli mer fel.

Naim Nait 5i har stenhård kontroll på basen så man måste upp i minst det dubbla för att få en integrerad förstärkare som närmar sig lika bra kontroll. Hegel 200 har samma kontroll men låter sämre i övrigt. Och den kostar 25.000 kr.

Mitt ljudideal har jag hittat i Naim Nait 5i och Totem Arro. För mig så finns det inte bättre ljud. Detta är ren livsnjutning att lyssna på och kommer att stå hemma hos mig i många, många år.

Känns menlöst att diskutera när man diskuterar med personer som går efter ögonen och mätningar.


Nice... en som har fattat vad det handlar om, lycka till och njut av musiken.


Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att Herr Analog Sound reggar sig 2h innan inlägget o råkar skriva något som faller Herr Tode i smaken? :rolleyes:

#129

Postad 02 augusti 2011 - 20:03

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad av NAIM så kan jag rekommendera Mether-Audio i Stockholm, där kan ni gör hemma hos besök och lyssna på det mesta i NAIM väg och bilda er en egen uppfattning och kanske få bra förklaringar på hur det hänger ihop.

förutsättning är ett öppet sinne och rena öron.

Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att Herr Analog Sound reggar sig 2h innan inlägget o råkar skriva något som faller Herr Tode i smaken? :rolleyes:


Javisst... Kennedy blev mördad av Bob Dylan.

#130

Postad 02 augusti 2011 - 20:17

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Kliv upp ur sandlådan nu! Åter till topic tack!

#131

Postad 02 augusti 2011 - 20:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Kliv upp ur sandlådan nu! Åter till topic tack!


Du tog min spade :rolleyes:

#132

Postad 02 augusti 2011 - 20:19

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Kliv upp ur sandlådan nu! Åter till topic tack!


Inte lätt när det är både högt och lågt här....

#133

Postad 02 augusti 2011 - 20:27

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Damn vad ni är coola... :rolleyes:

#134

Postad 02 augusti 2011 - 20:31

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Haha - den här tråden borde nog låsas för allas skull :rolleyes:

#135

Postad 02 augusti 2011 - 20:44

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Haha - den här tråden borde nog låsas för allas skull :rolleyes:

Varför skall alla intressanta/roliga trådar låsas? Ok, jag vill inte ha flashback här men lite munhugg måste väl vara ok?

#136

Postad 02 augusti 2011 - 20:50

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Diskussion är bra och demokratiskt. Förstår dock inte riktigt varför vissa är så hispiga, är väl ingen som säger att Nait 5i låter dåligt (förutom den frånvarande TS) bara att den kanske är lite för dyr för vad man får?

#137

Postad 02 augusti 2011 - 20:51

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Varför skall alla intressanta/roliga trådar låsas? Ok, jag vill inte ha flashback här men lite munhugg måste väl vara ok?

Absolut! Bara rädd att vissa i denna tråd sedan länge fått slut på argument och behöver gå och lägga sig efter att ha kämpat stenhårt för Naim i skyttegravarna idag... :rolleyes:

#138

Postad 02 augusti 2011 - 20:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Kan ej ge en bra förklaring, gjorde bara enligt rekommendation från tidigare Naim ägare och det stämmer.

Just do it and go on with life.


Jag kanske har missuppfattat det, men menar de att förstärkaren ska stå igång en hel månad innan man spelar?

#139

Postad 02 augusti 2011 - 20:53

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Diskussion är bra och demokratiskt. Förstår dock inte riktigt varför vissa är så hispiga, är väl ingen som säger att Nait 5i låter dåligt (förutom den frånvarande TS) bara att den kanske är lite för dyr för vad man får?


Precis! (undrar också var TS tog vägen, hade varit toppen om han/hon kommit in och avgjort matchen) :rolleyes:

#140

Postad 02 augusti 2011 - 20:56

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag kanske har missuppfattat det, men menar de att förstärkaren ska stå igång en hel månad innan man spelar?

Det var så jag också fattade...

#141

Postad 02 augusti 2011 - 21:00

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
[quote name='Johan_i_burken' date='Aug 2 2011, 21:56 ' post='3345183']
Det var så jag också fattade...
[/quote

Nix... men det blir bättre med tiden som den står på och spelas in, bör ta ca 2 veckor. konstigt va....

#142

Postad 02 augusti 2011 - 21:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det var så jag också fattade...


- Den här förstärkaren låter inte speciellt bra...
- Nej, det förstår du väl. Den har bara varit igång en vecka. Kom hit om 3 veckor, så ska du få höra!

- Jag tänkte lyssna på musik. Går det bra att jag startar upp din anläggning?
- Jadå, men kom tillbaks om en månad - du kan ju inte lyssna på en kall Naimanläggning!

Ser också ett problem hos återförsäljarna. Hur gör de över helgerna, står alla förstärkare igång, och om inte, hur går det om någon kommer in på måndag morgon och vill provlyssna en förstärkare, eller rentav efter semestern?

Redigerat av Ageve, 02 augusti 2011 - 21:02.


#143

Postad 02 augusti 2011 - 21:05

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

- Den här förstärkaren låter inte speciellt bra...
- Nej, det förstår du väl. Den har bara varit igång en vecka. Kom hit om 3 veckor, så ska du få höra!

- Jag tänkte lyssna på musik. Går det bra att jag startar upp din anläggning?
- Jadå, men kom tillbaks om en månad - du kan ju inte lyssna på en kall Naimanläggning!

Ser också ett problem hos återförsäljarna. Hur gör de över helgerna, står alla förstärkare igång, och om inte. Hur går det om någon kommer in på måndag morgon och vill provlyssna en förstärkare?



Dom står på.....stäng av om du åker på semester eller är bort en längre tid.
Är dom inspeldde så kommer dom igång snabbt... men återigen ström på även om du ej lyssnar.

Kom igen nu kids var lite seriösa och visa intresse annars natti natti.

Redigerat av Tode, 02 augusti 2011 - 21:19.


#144

Postad 02 augusti 2011 - 21:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Kom igen nu kids var lite seriösa och vissa intresse annars natti natti.


Fast allvarligt talat, transistorer fungerar bäst vid låga temperaturer. Det samma gäller övriga komponenter i en modern Klass-AB konstruktion. Någon uppvärmningsperiod finns inte i praktiken, möjligtvis de första minuterna efter uppstart.

I servicemanualer rekommenderas det ibland att förstärkaren ska ha nått arbetstemp innan man justerar tomgångspänning. Det brukar handla om 5-20 minuter.

På rörtiden kunde det finnas anledning att låta förstärkaren stå igång en stund innan spelning.

En månad i påstådd uppvärmningstid är faktiskt komiskt.

Redigerat av Ageve, 02 augusti 2011 - 21:25.


#145

Postad 02 augusti 2011 - 21:27

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Fast allvarligt talat, transistorer fungerar bäst vid låga temperaturer. Det samma gäller övriga komponenter i en modern Klass-AB konstruktion. Någon uppvärmningsperiod finns inte i praktiken, möjligtvis de första minuterna efter uppstart.

I servicemanualer rekommenderas det ibland att förstärkaren ska ha nått arbetstemp innan man justerar tomgångspänning, bias (om den är justerbar och inte automatisk) osv. Det brukar handla om 10-20 minuter.

På rörtiden kunde det finnas anledning att låta förstärkaren stå igång en stund innan spelning.


Du kan slä på grejerna och spela direkt självklart men ljud blir bättre om dom får stå på dygnet runt.
Så det är väl bara att göra det.


ingen har nämnt en månad i uppvärmning...missförstånd eller så var jag otydlig

#146

Postad 02 augusti 2011 - 21:28

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Har du några uppmätta tester på det eller är det bara dina lyssningsintryck?

#147

Postad 02 augusti 2011 - 21:39

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Jag lät min Nait XS-2 stå på precis som Naim rekommenderar men jag kan ,handen på hjärtat, inte säga att det lät hörbart sämre om jag började lyssna på musik direkt efter att jag slagit på den efter en resa eller liknande. Hörde ingen större skillnad på RCA och DIN heller faktiskt. Däremot med externt nätagg tillkopplat men det är ju en annan femma.

#148

Postad 02 augusti 2011 - 21:39

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Har du några uppmätta tester på det eller är det bara dina lyssningsintryck?


Natti Natti kids

#149

Postad 02 augusti 2011 - 21:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

ingen har nämnt en månad i uppvärmning...missförstånd eller så var jag otydlig


Du skrev det längre upp i tråden.

Okej, varför skulle du låta bättre efter en månad menar du? Kan förstå att det skulle låta bättre när komponenterna blivit varma men varför en månad?

Kan ej ge en bra förklaring, gjorde bara enligt rekommendation från tidigare Naim ägare och det stämmer.

Just do it and go on with life.


Redigerat av Ageve, 02 augusti 2011 - 21:46.


#150

Postad 02 augusti 2011 - 21:42

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Äsch....hur många här inne kan höra skillnad på några nivåmatchade förstärkare. Jag tror det är ytterst få (om ens någon)...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.