Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på Jura ena7 och Jura ena9?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 april 2011 - 20:17

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Förutom att skumma mjölk direkt i koppen utan att behöva flytta den vad är dom största skillnaderna mellan Jura Ena 7 och Ena 9?

#2

Postad 24 april 2011 - 22:16

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Skummningen i ENA9:an är ett helt nytt patenterat system av Jura, vilket inte finns på 7:an(den har en annan lösning) .Om det är så mycket bättre låter jag vara osagt.

Sen har du en snyggare finish på själva munstycket på 9:an (kromad look istället för siver/grå plast)

Jag har 9:an ,min bror har 7:an..vi är båda nöjda :)

Jag kan tycka att det är jäkligt smidigt, att bara ställa ett glas/kopp trycka på en knapp å låta maskinen fixa en perfekt kopp medans man plockar fram morgon fikat, istället för att stå å skumma mjölk, vänta ca 20-30 sek flytta glas å sen trycka igen.
Men det är ett I-lands problem det :)
Lycka till

#3

Postad 24 april 2011 - 22:26

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Skummningen i ENA9:an är ett helt nytt patenterat system av Jura, vilket inte finns på 7:an(den har en annan lösning) .Om det är så mycket bättre låter jag vara osagt.

Sen har du en snyggare finish på själva munstycket på 9:an (kromad look istället för siver/grå plast)

Jag har 9:an ,min bror har 7:an..vi är båda nöjda :)

Jag kan tycka att det är jäkligt smidigt, att bara ställa ett glas/kopp trycka på en knapp å låta maskinen fixa en perfekt kopp medans man plockar fram morgon fikat, istället för att stå å skumma mjölk, vänta ca 20-30 sek flytta glas å sen trycka igen.
Men det är ett I-lands problem det :)
Lycka till


Jag har gluttat i manualerna på båda dessa.
Det verkade dock som att man behövde ta lös fler delar på 9:an vid rengöring efter mjölkskuming...stämmer detta?

I övrigt, känner du någon skillnad i smakerna mellan 9:an och 7:an?
Blir det liknande skum?
Mvh
/Anders

#4

Postad 25 april 2011 - 09:49

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Ja alltså det rekomenderas att spola av "munsycket" .
Samtidigt så körs en rensning varje gång man stänger av maskinen, vilket jag alltid gör på kvällen. skulle man glömma så stängs ändå maskinen av sig själv efter en egen angiven tid å kör rensningen.
Rensningen tar kanske 10 sekunder å det spolas ut lite vatten ner i dropp brickan eller om man som jag, har ett kärl under.
Har man andvänt mjölk skummning så spolas även det rent, om inte så spolas bara kaffe utloppet.

Att ta isär å spola munsycket själv under kranen är plätt lätt å går snabbt. Bara trycka in två spärr-knappar ta ur munstycket å spola av, vinningen med det är att man då kan skölja hålet där mjölkskum slangen går in och att man kan ta isär munstycket till tre enkla delar för grov grengörning.

Min bror har aldrig/sällan mjölk hemma så där har jag aldrig fått "latte" ,vet inte heller om det är så att på 7:an så måste man köpa till ett skummunstycke ,som han ännu inte gjort.

Jag har under min tid som kaffe drickare(10 års tid) alltid föredragit "latte/cappucino" kaffe ,därför jag köpte min maskin. MEN upptäckte nu att, vanliga kaffet nu med fina bönor å med den fina creman som denna maskin producerar ger en bättre smak.
Nu blir det bara latte om man redan druckit mycket kaffe under dagen, eller sent på kvällen då jag brukar få svårt å sova om jag tar en kaffe för sent.

Kolla om det är så att du måste köpa till ett "skummnings munstycke" om du köper 7:an. vilket isf blir en extra kostnad.
I mitt fall fick jag även en Jura mjölk termos när man köpte 9:an (vilket annars kostar en 500-600 kanske)
så med dessa tillägg var inte skildnaden så stor.

Edit: blev lite osäker ifall det är så att min bror har ENA5 rent utav :)

Redigerat av Wizeguy, 25 april 2011 - 09:59.


#5

Postad 25 april 2011 - 16:19

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Tack för infon.
Blir att göra ett besök på affären imorgon och kolla in både Ena7 och Ena9

#6

Postad 11 maj 2011 - 17:13

Lazzzlo
  • Lazzzlo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Vill bara påtala att Jura just nu har kampanj på just ENA9, beställde just en själv :-)

#7

Postad 11 maj 2011 - 18:26

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag stod i valet och kvalet mellan ena7 och ena9 men köpte tillslut en Ena7 från tyskland 5700:- inkl. frakt och 1veckas leveranstid innan den kom hem till dörren.
Maskinen är helt ok men det går inte att jämföra espresson eller mjölkskummet som jag fick från min tidigare manuella maskin.
Sen om man skall klaga på något så blir kaffet lite småljummet även om man kör på varmaste så förvärmda koppar är nästan ett måste.
Jag skulle även vilja veta om någon tagit isär bönbehållaren för rengöring.

#8

Postad 20 maj 2011 - 08:05

Videoten
  • Videoten
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Vet ni om det finns något enkelt sätt att starta rengöringsprogrammet innan maskinen startar det (Dvs. Juras rengöringsprog startar efter 180 tillverkade espressos/kaffe).
Jag vet att det går att göra renspolning men om man vill köra det stora rengöringsprogrammet hur gör man då?
Känns lite fräschare att köra detta om maskinen stått nån vecka.

#9

Postad 20 maj 2011 - 08:12

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Jag har under min tid som kaffe drickare(10 års tid) alltid föredragit "latte/cappucino" kaffe ,därför jag köpte min maskin. MEN upptäckte nu att, vanliga kaffet nu med fina bönor å med den fina creman som denna maskin producerar ger en bättre smak.
Nu blir det bara latte om man redan druckit mycket kaffe under dagen, eller sent på kvällen då jag brukar få svårt å sova om jag tar en kaffe för sent.

Är det inte mängden koffein som spelar in om man kan sova eller inte? Oavsett om du dricker 1 liter mjölk till samma mängd kaffe så blir ju inte mängden koffein mindre?
Eller tänker jag fel?

Vill inte dryga mig, men tycker om att vara lite ordpolis :)

För övrigt är jag grymt sugen på att köpa en ENA9.

#10

Postad 20 maj 2011 - 08:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är det inte mängden koffein som spelar in om man kan sova eller inte? Oavsett om du dricker 1 liter mjölk till samma mängd kaffe så blir ju inte mängden koffein mindre?
Eller tänker jag fel?


helt korrekt. Koffeinet är det som bråkar för de flesta. En del kan visserligen tåla det/bygga upp en tolerans men för många innebär kaffe på kvällen störd nattsömn.

Men mängden kaffe påverkar givetvis samt olika former, olika bönor, har olika koffeinhalt. Mjölken i latten spelar nog inte alls in.

#11

Postad 20 maj 2011 - 21:05

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
ja det blev lite felformulerat...tar såklart lite kaffe



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.