Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basplacering

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 april 2010 - 19:48

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Kan ju bara svara för mina egna erfarenheter och här gör det stor skillnad när jag ändrar 0.x meter. Har dock valt att ändå ställa i millisekunder (man kan ställa antingen meter, feet eller millisek) ist p.g.a diverse reflexer som gör att avstånden inte ger en korrekt ljudbild ändå :) Har fått till det hyfsat men ljudet studsar så j--la mkt så det blir aldrig helt perfekt ;)

Fasen på basen och olika dippar/peakar kan vara svårt att få till om rummet har skumma resonanser. I mitt rum får jag en kraftig dipp runt 50hz hur jag än vrider o vänder på det. Gissar på att det har med rummets dimensioner tillsamans med ljudets enorma "reflektionsvillighet" att göra. Rummet är helt klart avgörande för slutresultatet! Med lite tur så kan TS dock få till det i sitt rum :) Personligen får jag leva med det tills det blir flytt verkar det som.

har nu plöjt igenom ett antal pdf filer om olika av recivrar och kan bara hitta meter och fot inget om tidskompensering jo ett avsnitt tar upp det och det audysey eller vad det heter .

#52

Postad 14 april 2010 - 11:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Idealet är att allt ljud skall komma från samma punkt, och när man justerar/kompenserar för skillnad i avstånd mellan olika högtalare i ett system gör man det genom att addera fördröjning.

Sen kan man ange fördröjningen i millisekunder, fot, meter, sjömil eller vad f-n man vill, men det är fortfarande en simpel fördröjning.

Rattar man på mellanregister/diskant kan det bli ganska dramatisk skillnad eftersom den kortare våglängden gör att fasläget påverkas mycket. Rattar man på basen händer i princip ingenting eftersom våglängden är så mycket större. 20Hz har t ex en våglängd på 17 meter...

Stående vågor/rumsresonans/utsläckning fixar man inte med ovanstående. Då behövs istället eq för att dämpa topparna...

#53

Postad 14 april 2010 - 16:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Idealet är att allt ljud skall komma från samma punkt, och när man justerar/kompenserar för skillnad i avstånd mellan olika högtalare i ett system gör man det genom att addera fördröjning.

Sen kan man ange fördröjningen i millisekunder, fot, meter, sjömil eller vad f-n man vill, men det är fortfarande en simpel fördröjning.

Rattar man på mellanregister/diskant kan det bli ganska dramatisk skillnad eftersom den kortare våglängden gör att fasläget påverkas mycket. Rattar man på basen händer i princip ingenting eftersom våglängden är så mycket större. 20Hz har t ex en våglängd på 17 meter...

Stående vågor/rumsresonans/utsläckning fixar man inte med ovanstående. Då behövs istället eq för att dämpa topparna...

Är det verkligen en fördröjning eller är det en bluff som dom som tillverkar tjänar pengar på för jag hör ingen skilnad oavsett hur många meter recivern står på men i bilen hörs det direkt när man gör ändringar .

#54

Postad 14 april 2010 - 16:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Är det verkligen en fördröjning eller är det en bluff som dom som tillverkar tjänar pengar på för jag hör ingen skilnad oavsett hur många meter recivern står på men i bilen hörs det direkt när man gör ändringar .

Grejorna i din bil gör förmodligen saker som har släktskap med stereobreddning, fuskstereo osv.
Programmen för HALL, DOME, ARENA osv i hembioförstärkarna är ungefär samma sak.

#55

Postad 14 april 2010 - 18:25

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Är det verkligen en fördröjning eller är det en bluff som dom som tillverkar tjänar pengar på för jag hör ingen skilnad oavsett hur många meter recivern står på men i bilen hörs det direkt när man gör ändringar .


Det borde bli skillnad, kanske använder den inte funktionen. Typ nån inställning "on/off" kanske. Garanterat ingen bluff här iaf :o

#56

Postad 14 april 2010 - 18:28

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Grejorna i din bil gör förmodligen saker som har släktskap med stereobreddning, fuskstereo osv.
Programmen för HALL, DOME, ARENA osv i hembioförstärkarna är ungefär samma sak.

nix sånt skit finns inte möjligen dom apparater som har sånt som audyssey implanterat .

Det borde bli skillnad, kanske använder den inte funktionen. Typ nån inställning "on/off" kanske. Garanterat ingen bluff här iaf :o

Nej har kollat alla inställningar sedan 2006 då jag köpte den det verkar som om man får ta fram mätapparaturen och kolla upp saken.

#57

Postad 14 april 2010 - 20:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

nix sånt skit finns inte möjligen dom apparater som har sånt som audyssey implanterat .

Audysseys bilprylar verkar mest jobba med eq, så att man får jämn frekvensgång i de positioner där folks huvuden brukar vara.

Har du funktioner i din så att man kan flytta högtalarna "utanför" bilen så är det definitivt fråga om delayeffekter, fas-trixande och sådant man brukar förknippa med stereobreddning och liknande.

#58

Postad 15 april 2010 - 20:10

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Ni är ursäktade, kan avslöja att jag spenderat halva dagen åt att flytta min sub runt i lyan och köra lite varianter. nu står den bredvid soffan längst ner till höger i bild (den fina bilden).

Dock märkte jag en skumm grej när jag skulle soundchecka, när jag spelade musik från datorn (kopplat med en vanlig rca kabel) så kunde jag inte ställa in så subben skulle spela, då gick den bara på antingen 2.0 eller 5.0 Jag har för övrigt en Yamaha v465

Ställ in den på both i submenyn!

#59

Postad 15 april 2010 - 22:22

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0

Är det verkligen en fördröjning eller är det en bluff som dom som tillverkar tjänar pengar på för jag hör ingen skilnad oavsett hur många meter recivern står på men i bilen hörs det direkt när man gör ändringar .


Det gör skillnad i surroundbilden. Lyssna ordentligt till en bra surroundscen så hör du rätt tydligt hur det skiljer sig när du nollar och lägger värdena för högt.

Ett lämpligt exempel är introt i 2fast 2furious i dts-HDMA på bluray, har inte hört den i DVDversionen så jag utgår från det jag känner till, (racescenen), väldigt bra nyttjande av surroundeffekter i hela den scenen.

Hör du inte skillnad på noll och 5m avstånd i en vettig biostärkare med audyssey i den scenen har du fel på grejerna, jag testade exakt detta och timingen och djupet totaldyker om jag ställer allt till noll eller 5m. Ställer jag in allt på rätt avstånd så duckar jag för bilarna i kurvorna. (spelar nog mindre roll på decimetern när men ställer jag in på extremavstånd så misstämmer ljudbilden)

Vadan hatet mot audyssey? Förvisso är deras autokalibrering för hembio inte klockrent men det är klart bättre än att lämna det hela okalibrerat dvs det är bra för en normalkonsument. Dom som tillverkar biostärkare skulle nog mer än gärna slippa betala avgifter till audyssey för att dom använder deras produkter.. fanns det något bättre till rimliga pengar skulle istället det användas. Logiken i ditt påstående haltar rätt kraftigt här tyvärr.

edit: dessutom har avståndsinställningen man själv kan göra ingenting med audyssey att göra egentligen. Kör man eq-fritt och bara ställer in ljudnivå+avstånd på högtalarna är inte audyssey ens inblandat och gör jag det så hör jag klar och tydlig skillnad på 0m och 5m. (har ca 2.7-3m från alla högtalare i mitt system.)

Redigerat av Unregistered1017, 15 april 2010 - 22:52.


#60

Postad 16 april 2010 - 13:45

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
OK sorry men jag orkade inte läsa alla inlägg i tråden en jag har lite att bidra med när det gäller placering av sub. Enligt en av pod casts:en på http://twit.tv/htg när dom snacka med en forskare inom ljud så sa han att prova ALLTID att placera subben i ett hörn till att börja med. Beroende på rummet ska kan detta behöva ändras men oftast inte. Två av världens bästa subbas-tillverkare REL och JL audio säger exakt samma sak. Anledningen är att subben får naturlig förstärkning i hörn vilket kommer göra att den låter som en dyrare(bättre sub). Den kommer kunna få naturlig hjälp med riktigt låga frekvenser med. Utöver detta så integrerar den mycket bättre med resten av högtalarna med (du hör inte vart basen kommer ifrån den bara finns där). Så bara att möblera om rummet och övertala tjejen :blink:

P.s. man kan ALDRIG få jämn bas i hela rummet med bara en sub..man kan förbättra det väldigt mycket med EQ osv men det är svårt. En extremt stor förbättring är att skaffa en till sub så man får bra bas på fler ställen i rummet (optimalt är 4 subbar i ett rektangulärt rum). Med en sub kommer du alltid få leta efter Sweet spoten där det finns bra bas.

Redigerat av philipbtz, 16 april 2010 - 14:41.


#61

Postad 16 april 2010 - 14:39

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Lite info.
Avståndsfördröjningen i hemmabiorecivrar är ju just en ren tidsfördröjning i ms.....ingenting annat!!
Ljudet breder ut sig med 340m/s och man kompenserar för olika avstånd till högtalarna genom att fördröja ljudet så att ljudet ifrån en puls ska nå en samtidigt ifrån samtliga högtalare.
Olika förstärkare har dock olika precisa inställningar, en del kan ställa i ms och en del enbart i 10-tals ms steg (eller i cm steg eller dm steg). I praktiken tror jag inte att stegen är så stora att man inte kan få till en bra inställning i vilket fall (även om mindre steg naturligtvis teoretiskt är bättre)

Att jämföra bashantering med utsläckning/stående vågor osv. med en bil fungerar inget vidare eftersom kupen i en bil är så liten att den i princip förvandlas till en enda tryckzon och därför slipper alla dom problemen.
Det är alltså inte hemmabiorecievrarna som har mycket sämre inställningar än din bilstereo, utan din bilstereo som helt enkelt jobbar i en mycket enklare miljö. :D

Audyssey och andra system tar däremot hänsyn till mycket mer som tex. avstånd/kanalnivå/tonkurva(equalizer) och ibland även fasförskjutningar. Hur bra dom hanterar det är däremot en helt annan fråga :blink:


För att återknyta till trådskaparen så rekommenderar även jag att han provar att flytta runt subben (och/eller lyssningspositionen) i rummet för att hitta en bättre placering.
En bra tumregel är att sätta subben där du vill sitta och lyssna, sätter på en bastung låt och sen kryper du runt längs väggarna för att höra vart basen låter bäst/mest.....där bör subben sen placeras.

Redigerat av Unregistered4b026b86, 16 april 2010 - 14:44.


#62

Postad 16 april 2010 - 14:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

OK sorry men jag orkade inte läsa alla inlägg i tråden en jag har lite att bidra med när det gäller placering av sub. Enligt en av pod casts:en på http://twit.tv/htg när dom snacka med en forskare inom ljud så sa han att prova ALLTID att placera subben i ett hörn till att börja med. Beroende på rummet ska kan detta behöva ändras men oftast inte. Två av världens bästa subbas-tillverkare REL och JL audio säger exakt samma sak. Anledningen är att subben får naturlig förstärkning i hörn vilket kommer göra att den låter som en dyrare(bättre sub). Den kommer kunna få naturlig hjälp med riktigt låga frekvenser med. Utöver detta så integrerar den mycket bättre med resten av högtalarna med (du hör inte vart basen kommer ifrån den bara finns där). Så bara att möblera om rummet och övertala tjejen :blink:

P.s. man kan ALDRIG få jämn bas i hela rummet med bara en sub..man kan förbättra det väldigt mycket med EQ osv men det är svårt. En extremt stor förbättring är att skaffa en till sub så man får bra bas på fler ställen i rummet (optimalt är 4 subbar i ett rektangulärt rum). Med en sub kommer du alltid få leta efter Sweet spoten där det finns bra bas.


Det råder delade meningar om det där. Man måste nog testa i varje enskilt fall. Så här skrev en klok och erfaren rumsakustikexpert i frågan. :D

"Använder man en enstaka subwoofer inträngd i ett hörn bakom huvudhögtalarna kommer artikulationen i basregistret till på köpet att bli ännu mera usel än subwooferns egna brister. Alltid. Det beror inte på subwoofern i sig utan är en konsekvens av de akustiska lagarna. Naturlagar bryter man inte ostraffat. Att använda en ensam och redan naturligt resonant subwoofer i ett hörn straffar sig direkt."
"För varje kvalificerad installation rekommenderar jag att man börjar med att använda minst 2 stycken moduler. Detta oavsett ens krav om ljudtrycksresurser. Skälet till att använda dubbla moduler är nämligen att en solomodul, oavsett hur kapabel den är, av rumsakustiska orsaker inte kan prestera en lika högvärdig ljudkvalitet som två moduler.

En ensam hörnplacerad basmodul spelar nämligen maximalt effektivt bara på lyssningsrummets alla fula resonanser, varmed alla musikaliska konturer suddas ut, artikulationen blir dålig, alldeles i onödan. Eller också får modulen svårt att generera bas alls (placerad mitt i rummet i en eller flera dimensioner). Rent psykoakustiskt brukar ståendevågen mellan höger och vänster sidovägg vara den otrevligaste.

Använder man däremot två (eller flera) moduler kan man eliminera betydande rumsakustiska problembeteenden, och hörnplaceringar blir både möjliga och lämpliga utan ljudkvalitetskompromisser. Lite förenklat kan man säga, att dubbla basmoduler har ungefär samma förmåga att spela artikulerat i basområdet, som ett par kvalificerade fullregistersystem."

Redigerat av hassesolo, 16 april 2010 - 14:47.


#63

Postad 16 april 2010 - 15:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det råder delade meningar om det där. Man måste nog testa i varje enskilt fall. Så här skrev en klok och erfaren rumsakustikexpert i frågan. :blink:

"Använder man en enstaka subwoofer inträngd i ett hörn bakom huvudhögtalarna kommer artikulationen i basregistret till på köpet att bli ännu mera usel än subwooferns egna brister. Alltid. Det beror inte på subwoofern i sig utan är en konsekvens av de akustiska lagarna. Naturlagar bryter man inte ostraffat. Att använda en ensam och redan naturligt resonant subwoofer i ett hörn straffar sig direkt."
"För varje kvalificerad installation rekommenderar jag att man börjar med att använda minst 2 stycken moduler. Detta oavsett ens krav om ljudtrycksresurser. Skälet till att använda dubbla moduler är nämligen att en solomodul, oavsett hur kapabel den är, av rumsakustiska orsaker inte kan prestera en lika högvärdig ljudkvalitet som två moduler.

En ensam hörnplacerad basmodul spelar nämligen maximalt effektivt bara på lyssningsrummets alla fula resonanser, varmed alla musikaliska konturer suddas ut, artikulationen blir dålig, alldeles i onödan. Eller också får modulen svårt att generera bas alls (placerad mitt i rummet i en eller flera dimensioner). Rent psykoakustiskt brukar ståendevågen mellan höger och vänster sidovägg vara den otrevligaste.

Använder man däremot två (eller flera) moduler kan man eliminera betydande rumsakustiska problembeteenden, och hörnplaceringar blir både möjliga och lämpliga utan ljudkvalitetskompromisser. Lite förenklat kan man säga, att dubbla basmoduler har ungefär samma förmåga att spela artikulerat i basområdet, som ett par kvalificerade fullregistersystem."


Ok vi håller med om att man skall helst ha minst två subbar för bra återgivning. Tycker nästan hela inlägget endast handlar om just att man skall ha två stycken basar istället för bara en. Detta är det inget tvivel om. Men du nämner ganska lite om hur och varför man inte skall placera en ensam bas i ett hörn. Det ENDA du nämner är:

"Använder man en enstaka subwoofer inträngd i ett hörn bakom huvudhögtalarna kommer artikulationen i basregistret till på köpet att bli ännu mera usel än subwooferns egna brister. Alltid. Det beror inte på subwoofern i sig utan är en konsekvens av de akustiska lagarna. Naturlagar bryter man inte ostraffat. Att använda en ensam och redan naturligt resonant subwoofer i ett hörn straffar sig direkt."


Inget illa menat men det din kloka gubbe skriver ovan tycker jag mest är svammel . Liksom vad är det för lagar och brister han pratar om? Jag tycker mest stycket är en introduktion till hans argument till varför man just skall ha två stycken subbar. Tycker inte i sig att han beskriver att placeringen är dålig utan just konceptet av att endast ha en sub är uselt. Men om man bara har en sub så har jag aldrig kunnat integrera denna bra när den står på annat ställe än ett hörn. Det är möjligt att det bara är REL-subbar som är extremt kräsna på placering men enligt minst ett par andra källor så tycker dom med att det är ett bra ställe att börja med.

Mvh

#64

Postad 16 april 2010 - 15:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag är liksom du ingen expert. Jag ville bara belysa att det finns olika åsikter i frågan och att man alltid måste anpassa sig till det individuella fallet. :blink:

#65

Postad 16 april 2010 - 15:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag håller med. Min poäng var bara att hörnplacering var en bra utgångspunkt och det har visat sig fungera mycket väl för mig så jag var bara ivrig att säga detta. Men som sagt jag är ingen expert heller och om man inte har ett rektangulärt rum så är det klart att man kan behöva göra kompromisser. Har hört proffs säga att dom kan få en sub att fungera nästan vart som helst i rummet med rätt inställningar men detta har iaf jag aldrig lyckats med. Som någon annan nämnt kan man ju köra klassiska metoden med att placera subben där man sitter och krypa runt och lyssna vart man får mest bas. Men ifall denna placering kommer ge bra integrering med frontarna har jag ingen aning.

#66

Postad 17 maj 2010 - 08:59

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Min sub står numera i ett hörn och det funkar helt okej. I frågan om att skaffa en till sub måste jag nog kika om min förstärkare fixar en sådan biff.
Att ha en till sub kanske inte är så högt upp på prioritetslistan när sommaren står för dörren, men en vacker dag kanske ;)

#67

Postad 17 maj 2010 - 09:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Klart stärkaren klarar det, bar att köpa en Y-splitt så är saken biff... ;)

#68

Postad 17 maj 2010 - 21:00

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Ställ basen där din lyssningsplats är, gå runt i rummet och lyssna vart basen låter bäst, ställ då baslådan där (om du kan)

#69

Postad 18 maj 2010 - 00:35

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Det enda som händer är att suben får ett bättre vägg stöd.


Finns nog ingen avreciver som har tids kompensering det finns nog bara i bilstereo världen.


Tidskomp är inget annat än delay för att få alla element/högtalare lira i absolut fas.
Sorgligt att se att forumet förfallit sedan legender som JB, krasse m.fl blivit mindre aktiva.

#70

Postad 18 maj 2010 - 04:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tidskomp är inget annat än delay för att få alla element/högtalare lira i absolut fas.
Sorgligt att se att forumet förfallit sedan legender som JB, krasse m.fl blivit mindre aktiva.

Mera nyheter om att det skall vara fas med i bilden också andra på kablarna sen gör en setup då gniker maskinen direkt om fas fel.
varför går det inte att höra hur mycket delayen är om man ställer den på 0 meter eller 20meter så borde det gå att höra eller om man kör en högtalare 0 meter och den andra på 20 meter så skall man kunna höra det för man gör det i en bilstereo med tidskomp.

#71

Postad 18 maj 2010 - 10:47

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Mera nyheter om att det skall vara fas med i bilden också andra på kablarna sen gör en setup då gniker maskinen direkt om fas fel.
varför går det inte att höra hur mycket delayen är om man ställer den på 0 meter eller 20meter så borde det gå att höra eller om man kör en högtalare 0 meter och den andra på 20 meter så skall man kunna höra det för man gör det i en bilstereo med tidskomp.


Jodå det hörs men studier har visat att människor är olika känsliga för fasfel.
Vissa hör inte ens om dom kastat om polerna.

#72

Postad 22 maj 2010 - 10:49

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Klart stärkaren klarar det, bar att köpa en Y-splitt så är saken biff... :angry:

Det är så enkelt alltså? Shit. Ja då kanske man kan tjacka en Y-split för 59 spänn och bara testa med någon skitbas

#73

Postad 23 maj 2010 - 09:42

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Igår satt jag och lyssnade på fenomenala Iron Maidens Flight 666 konsert på BD med tösen. Jag ville fläska på lite extra skrytbas så jag rattade upp basen rätt mycket, men när jag gick åter till soffan och slog mig ner så hördes väldigt klen bas.
Jag har ett ganska öppet vardagsrum med anläggningen mitt i längs en vägg och soffan mitt emot. Men när man sitter i soffan så är basen som lägst i hela rummet, står man däremot i halen så är det galet mycket dunder och brak.

Jag förstår att det är svårt att beskriva ordentligt hur rummet ser ut och en massa andra faktorer, men jag har ritat lite snyggt hur rummet ser ut ungefär (i paint!) som ni ska få kika. Kanske kan någon räv ge mig placeringstips.

Postad bild

Hej! har lite brist på tid just nu men råkade passera denna fråga. Om jag förstår frågan rätt så lyssnade du på blu-ray. Alltså över fler högtalare än fronthögtalarna. Är det samma problem närdu lyssnar på stereo. Problemet behöver nödvändigtvis inte bero på suben. Tror att Haaseosolo är brapå hur ställa upp en flerkanalsanläggning.
Hur högt upp har du bakhögtalarna. Har själv bakhögtalarna mkt högt upp. Men även härkanskeman skallpröva sig fram.

Skulle jag ha subar skulle jag själv ha två eftersom problemen med utsläckningar minskar då. Idealt bör nog också soffan stå ut lite från bakväggen.

#74

Postad 23 maj 2010 - 19:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Nu är soffan klassikt placerad i mitten av en långvägg. Jag förstår att basen låter dåligt. Och som det inte var nog är själva subwoofern också placerad längre in på en långvägg.

Jag skulle ställa subwoofern i ett hörn eller nära ett, sedan skulle jag knalla omkring i rummet och leta efter en lämplig plats att ställa soffan på. Personligen skulle jag inte ha soffan ens i närheten av en vägg utan ha soffan på entredjedel av rummets längd och ha utrustningen och fronthögtalare på kortsidan istället.

#75

Postad 18 juni 2010 - 07:57

Unregistered43229
  • Unregistered43229
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
En fråga ang basplacering, tänkte prova tipset att ställa basen där man brukar sitta och kolla vart det låter bäst men använder ni nån speciell basskiva eller vad?

#76

Postad 18 juni 2010 - 20:55

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Kan du flytta dom i mili/sekunder kan du flytta basen så den ligger presis över ditt huvod kan du flytta vänster front 180 grader medans höger front flyttas bakåt det är tisdskompensering jag har det i bilstereon och det är läskigt vilken ljud bild man kan få till med det alla står på huven och spelar.


Jo, tidsskillnader är till stor del det hörseln bygger på för att uppfatta riktningen på ljud.
Tyvärr har dom inte fattat det, dom ljudtekniker som mixar ljudet i musik och filmer eftersom dom för det mesta bara reglerar stereon med panorering och nivåskillnader. Jag skrev ett annat inlägg om det förut:
https://www.minhembi...s...52801&st=30

Dock med att leka lite på inställningarna på bilstereon så kan du säkert få även en monoinspelning (t ex sångaren i en låt) att låta som den ligger ute på vägen till vänster :-)

När man gör inspelningar så är stereobilden en av dom viktigaste faktorerna för lyssnings-upplevelsen.
Jag har sen jag skrev förra inlägget gjort flera inspelningar med 2 rundupptagande mickar med 30 cm mellan och sen en ca 28 cm rund ljudabsorberande skiva mellan mickarna - avståndet mellan mickarna ger tidsförskjutningar på inspelningen på upp till 1 ms mellan kanalerna och skivan ger nivåskillnader i dom högre frekvenserna som ger ännu tydligare stereobild (genom att den "skuggar" den mikrofon som är vänd från ljudkällan).
Vid t ex en inspelning vid en väg så kan man nästan "se" varje fordon som åker förbi.
Bäst stereo får man då med hörlurar eller om man sitter mitt mellan högtalarna eller bara lite bakom (60-90° vinkel mot 23° som oftast är standard för musik-lyssning) - med vanliga "musik-högtalare" behöver man dock anpassa frekvens-gången en aning då eftersom dom annars är anpassade för att stå framför en (det har ju att göra med att hörseln är olika känslig beroende på vilken vinkel ljudet kommer från vid höga frekvenser) - en dip på ca 8-10 dB vid 6-7 kHz, ganska så bredbandig (som lätt fixas med t ex EQ) brukar bli bra.
I en bil sitter man ju oftast redan så eftersom man har diskant och mellanregister-högtalarna bredvid sig t ex i dörrarna (och då är troligen även frekvens-gången oftast redan injusterad efter det).


En fråga ang basplacering, tänkte prova tipset att ställa basen där man brukar sitta och kolla vart det låter bäst men använder ni nån speciell basskiva eller vad?


Det är väl bara ladda ner ett program som kan generera testtoner (sen dra en kabel till anläggningen om ni inte redan har den inkopplad till datorn - annars är det bara spara testtoner som wav, bränna på en skiva sen ta och testa) - t ex Audacity funkar bra:
http://audacity.sour...e.net/download/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.