Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

65", P-Station 4, Fotboll. Jag har noll koll idag!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 april 2015 - 13:47

Obfleur
  • Obfleur
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjenare!

 

Jag har helt tappat kontakten med tv-apparater och alla tekniska förkortningar. Har dock gjort mitt bästa för att läsa på här på forumet och jag har väl ett litet hum om vad jag är ute efter (och vad jag då skall titta på för olika typer av tv-apparater). Känner mig dock fortfarande vilse så jag ser om det finns mer hjälp att få!

 

I alla fall så är det som så att jag just nu har en 50" Samsung som jag köpte 2009 (rätt säker på att det är en plasma, men har tyvärr inte stenkoll på vad det är för modell).

Det är dock dags att byta ut denna då jag ibland måste luta mig fram för att läsa mindre text (tänk SMS:en man mottager i GTA V).

 

Jag är givetvis sugen på att utöka storleken - men det absolut viktigaste är att bildkvalitén förbättras. Samtidigt är jag ingen überfantast när det gäller teknik - jag behöver alltså inte ha det absolut senaste och bästa.

Tv:n kommer till 90% att användas till mitt Playstation 4. Större delen av tiden spenderas vid tv-spel, men jag kör även Netflix och Viasat (fotboll! MFF!) via Ps4:an.

 

Mina förutsättningar är ungefär som följer:

- Osäker på hur långt från soffan tv:n står. Jag höftar på 3,5 - 4 meter dock! Får dubbelkolla det ikväll.

- Playstation 4 styr min värld. Tv:n används till 90% för Ps4 (spel, Netflix, fotboll).

- Tv:n kommer vara ganska "centrerad" (har en U-soffa som den står framför) och väldigt sällan så kommer någon sitta mer än 1.5 meter "utanför" tv-skärmen, så att säga.

- Jag önskar en god bildkvalité!

- Ljud spelar ingen roll då jag kopplar tv:n till ett surroundsystem.

 

Som sagt så behöver jag inte det absolut senaste. Jag är blott intresserad av att min Ps4:a skall återge en bra bild.

 

Nu kommer den tunga frågan: är det möjligt att finna en tv på 60 - 65" för max 15.000:- som uppfyller mina krav om att ha en bra spelkväll? Har ni kanske rentav några förslag på rak arm?

 

Jag förstår helt och hållet att det absolut bästa är att åka till en butik och helt enkelt stirra på tv:n :) Men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag beger mig iväg!

Som sagt så är jag vilse i alla betäckningar och förkortningar och vill gärna få nåt form av tips vad det är jag söker. Typ "Leta efter en LED-tv, med DVS samt INÖK" (bara hitta på förkortningar där).

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

 

EDIT: Söker man på Pricerunner så hittar man 65":are för 7900:-, men jag ställer mig ytterst frågande till om dessa är köpvärda. Min polare säger "Varför lägga 15.000:- när du kan köpa en för 7900:-? Bilden blir bättre än den du har idag oavsett! Helt onödigt att bränna 15.000:-". Men Finlux, Luxor och DigiHome inger inte mycket respekt - men jag kanske har helt fel.


Redigerat av Obfleur, 15 april 2015 - 13:51.


#2

Postad 15 april 2015 - 14:14

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
http://www.netonnet....ep/214591.5290/

Fantastisk tv till ett bra pris. Finns spelläge, passiv 3D, snygg och totalt sett en av fjolårets bästa tv! Något som kan vara negativt är formen på tvn som gör att den ser lite annorlunda ut om man hänger upp den på väggen.

jag själv skulle aldrig köpa en billig tv då bilden blir så mycket sämre(ändå håller alla på att försvara billiga tv-apparater enbart för dom är billiga). Jag skulle aldrig heller köpa en riktig highend tv då jag tycker man får extremt lite för prispålägget.

#3

Postad 15 april 2015 - 16:34

Obfleur
  • Obfleur
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag bugar och bockar för det rappa, och specifika, svaret :) Ska bege mig till Netonnet och spana på den!



#4

Postad 16 april 2015 - 07:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Jag förstår helt och hållet att det absolut bästa är att åka till en butik och helt enkelt stirra på tv:n

Jo men tyvärr är det inte fullt så enkelt.

 

Vad alla som beger sig till butik ska ha med sig är att det finns 3 saker som påverkar bildkvalitén mer än nått annat:

 

1) Insignal

2) Inställningar

3) Rummets ljusförhållanden

 

Dvs 3 saker som inte har ett skit med tv-apparatern som sådan att göra (eller iaf 2, 3:an går delvis att koppla till egenskaper hos apparaten iofs).

 

Det typiska är nämligen att man springer runt i butiker där 1-2-3 inte bara är sub-optimala utan framförallt varierande. Så efter en dags springande så tror Herr Svensson att denne spenderat dagen med att jämföra [bildkvalitén från] tv-apparater när det i själva verket är en salig röra av olika former av 1-2-3 som denne har "jämfört". 

 

Med det sagt uppmuntrar jag att man både tittar och stirrar men att man ska vara medveten om att fallgropparna är många.



#5

Postad 16 april 2015 - 08:26

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Amen Pacman! Jag använder mig enbart av en avvägning av användarerecentioner och proffstester vid val av ny elektronik. Tv är ju speciellt en sådan sak där det är ganska osexigt att gå och kolla på tv apparater där vissa är inställda med butiksinställningen och får bilden via komponent. Samtidigt står några andra och får bild från hårddisk med det finaste 4k demomaterialet och kalibrerade.

#6

Postad 16 april 2015 - 11:56

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

http://www.netonnet....ep/214591.5290/

Fantastisk tv till ett bra pris. Finns spelläge, passiv 3D, snygg och totalt sett en av fjolårets bästa tv! Något som kan vara negativt är formen på tvn som gör att den ser lite annorlunda ut om man hänger upp den på väggen.

jag själv skulle aldrig köpa en billig tv då bilden blir så mycket sämre(ändå håller alla på att försvara billiga tv-apparater enbart för dom är billiga). Jag skulle aldrig heller köpa en riktig highend tv då jag tycker man får extremt lite för prispålägget.

 

Är ute efter ny tv här med och har lite samma funderingar som TS.

 

Hur står sig denna modellen mot årets som är 4K i ren bildkvalitet?

Vi ser mkt Netflix och kommer isf den vägen att få tillgång till 4K material.


Redigerat av tomasgbg, 16 april 2015 - 11:57.


#7

Postad 30 april 2015 - 16:52

Obfleur
  • Obfleur
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Dagen D börjar närma sig. Har haft ögonen på Sony KDL65W955BBAEP nu ett tag  http://www.netonnet....ep/214591.5290/

 

men även LG 65UB950V har gjort mig nyfiken  http://www.netonnet....0v/210595.5290/ .

 

Blir det nån större prestandaskillnad mellan dessa två tv-apparater? Skall som sagt spela tv-spel och köra Netflix (via Ps4). Har ett rum som jag mörklägger utan problem. Annars blir det Sony-tvn!

Tack för all hjälp :)



#8

Postad 01 maj 2015 - 17:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är var du placerar belysning som är viktig, inte hur bra mörkläggningen är. Du kan ha helt svarta väggar hemma, men om bordslampan är bakom dig så syns den i tv-skärmen. En bra belysning är ett måste så du inte anstränger ögonen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.