Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1051

Postad 26 oktober 2010 - 21:51

Olle24
  • Olle24
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej alla glada,

Har precis köpt mitt första högtalar paket med min nya receiver, till min stora förvåning glömde jag att köpa kablar. Vilka kablar är det jag ska köpa? Vore väldigt tacksam för svar, måste jag skarva kablarna också eller är det inte bara plug and play?



Högtalarna; https://www.prisjakt...kt.php?e=145103
Receivern: http://www.fyndborse...TX-SR508-Silver

Tack på förhand!

#1052

Postad 26 oktober 2010 - 22:06

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...alarkabel/_1317 bara att skruva fast

#1053

Postad 27 oktober 2010 - 17:15

Olle24
  • Olle24
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Är det svårt att sätta ihop denna kontakt med kabeln?
http://www.fyndborse...alarkabel/_1321

Ska man ens göra det? Eller är det bara att dra den kabeln?

Redigerat av Olle24, 27 oktober 2010 - 18:59.


#1054

Postad 28 oktober 2010 - 14:09

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

bara att skruva fast

Viket av dessa ord förstår du inte? Man kan ha banankontakter med det behövs inte

#1055

Postad 10 november 2010 - 08:17

Orio
  • Orio
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
En liten fråga bara.

Jag har kopplat en HDMI från Tvn till HDMI out på förstärkaren.
Sedan en HDMI från HTPC till HDMI IN på förstärkaren.

Jag får inget ljud i högtalarna när jag kollar på tv.. Har jag kopplat något fel? Jag får ljud i högtalarna vid testljud så dom fungerar.
Behöver jag andra kablar?

#1056

Postad 15 november 2010 - 09:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du HTPC:n även som digitalbox? Annars förstår jag inte varför du skulle koppla HDMI out på receiver till HDMI (in?) på TV:n.

Prova inställningarna i receivern, ofta får man 'mappa' dom olika ingångarna till funktionsknapparna som 'Tv', 'Dvd' etc.
står beskrivet i manualen.

Fungerar ljudet när du använder HTPC:n till annat, men inte just tv-sändningar?

#1057

Postad 26 november 2010 - 15:08

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Använder mig av en Onkyo TX-SR 508 och kopplar den till min dator som har ett Asus Xonar D2. Kopplar med en S/PDIF från optical out på ljudkortet till optical in (game eller tv/dvd) på recievern men jag får inget ljud ändå. Vad gör jag för fel?

Edit: Vet inte ifall det skall vara så men när jag riktar ena änden av kabeln mot t.ex ett papper, min hand eller något annat så får jag ingen ljuspunkt mot det jag riktar. Självklart sitter den andra änden av kabeln i ljudkortet samtidigt som jag gör detta. Är kabeln av eller är det något som jag gör fel?

Redigerat av rytterstedt, 27 november 2010 - 10:28.


#1058

Postad 29 november 2010 - 07:42

Mrholmiz
  • Mrholmiz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Skaffade en ny tv o tänkte att nu ska allt kopplas in snyggt o fugerande, har dock kört fast ..
Det som ska kopplas ihop är en Marantz sr 5002, htpc med hdmi, xbox 360, sony bravia 3d tv, sony blueray 3d spelare ..

Hur gör jag lättast ? Jag måste väll köra xbox osv direkt till tvn för att jag ska kunna få en bra 3d signal ?
Hur gör jag då med ljudet, testade med att dra allt till tvn och sen en optisk sladd till stereon men lyckas inte få ut något ljud. Om jag lyckas få ljud kommer det att bli 5.1 ljud då ? Kanske bättre med komposit sladd ?

Det som ställer till mycket är att jag inte förstår stereon riktigt hehe.
Hjälp mig så jag kan få ut 5.1 när man lirar black ops 3D ;0)

#1059

Postad 29 november 2010 - 08:57

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
rytterstedt >> Kolla in i hålet på ljudkortet och se om det lyser rött när du spelar ljud. Gör det inte det är det nog en inställlning i windows om att skicka digitalt ljud.

Mr Holmiz >> HDMI bör gå direkt från DVD/Xbox för att nyttja 3D i ditt fall. Ljudet får du ta med digitalkabel (optiskTOSLINK eller elektrisk RCA). Nackdelen är att du ej kan spela de nya ljudformaten, men kan få ut 5.1.
Vill du ha både 3D-bild och ljud genom förstärkaren så är det enda alternativet att skaffa en förstärkare som
är 3D-kompitabel...

#1060

Postad 29 november 2010 - 15:36

Mrholmiz
  • Mrholmiz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu får jag ljud ialf fast är bara xboxet som jag får 5.1 ljud ifrån.
Startar jag någon film från blueray spelaren eller datorn så är det bara stereo ljud

#1061

Postad 30 november 2010 - 08:21

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du kopplat in kablarna där det står digital in på förstärkaren?
Har du angett i bluray-spelarens meny att den skall skicka ljud via separat digitalutgång och ej HDMI? (Kanske sker automatiskt men ej säker)

Redigerat av mikeett, 30 november 2010 - 08:22.


#1062

Postad 03 december 2010 - 14:04

Mrholmiz
  • Mrholmiz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kör allt in i tvn via hdmi sen en optisk sladd från tvn till förstärkarens digital in.
Hittar inget i menyerna med att den skall skicka ljud via separat digitalutgång, funkar hur bra som helst via xboxet då stereon slår över till 5.1 när jag startar det.
Får bara stereo ljud när jag kör igång blueray spelaren.
Ringde sony support o fick lite hjälp. Testade att köra en vanlig dvd film med 5.1 ljud och det funkar även blu-ray filmer med vanligt dts ljud funkar, är när det är dts-hd som jag bara får stereo ljud.
Lite tråkigt då många nya filmer är det formatet verkar det som.
Kan man köra endast ljud via hdmi precis som jag gör med en optisk sladd nu ?

Redigerat av Mrholmiz, 04 december 2010 - 02:06.


#1063

Postad 07 december 2010 - 01:49

Svedsäter
  • Svedsäter
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag har en stereoförstärkare med två uppsättningar terminaler (A + B ) och högtalare med bi-wire-terminaler. Nu hade jag tänkt koppla in en subwoofer för att få lite mer punch i djupbasen. Kan jag koppla A till högtalarnas diskant/mellan-terminal och B till subwooferns högnivå-ingång och från subwooferns högnivåutgång till högtalarnas bas-terminal?

Tappar man mycket i signalkvalitén (och därmed ljudkvalité) genom att koppla på det här viset?

Kan vara bra att veta innan jag springer och köper sub och massa dyra kablar...

Tacksam för svar.

Mvh Erik

Redigerat av Svedsäter, 07 december 2010 - 01:50.


#1064

Postad 07 december 2010 - 09:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
MrHolmis>> OPtiska kabeln klara inte DTS-HD eller någon annan av de högupplösta formaten. När en apparat inte klarar t.ex. DTS-HD så bör den skicka core DTS (Vanlig DTS med maxad bitrate) vilken vanliga ditialkablar skall klara.

Nu kanske TV:n väljer att skicka ljudet i stereo istället då den inte klarar DTS-HD, DTS HD MA, DD HD etc. etc.

HDMI är en standard för bild och ljud, den kan användas för att skicka enbart bild, enbart ljud eller både bild och ljud ;)
Dock vet jag ej om du kan skicka bild via en HDMI-utgång, och ljud via en annan...

Svedsäter >> Det borde gå bra att koppla så OM subben delar signalen så att den spelar de lägsta frekvenserna och skickar vidare de högre...
Alternativa kopplingar
1) Koppla subben parallellt med B utgången och högtalarens bas. Kräver lite justering av högpassfiltret i subben så subben spelar där basen i högtalarna inte orkar med.
2) Koppla som ovan men alla kablar från A-utgången (högtalarterminalen byglad) = mindre högtalarkablar.
3) Koppla från A-utgången på förstärkaren till subbens högnivåingång. Koppla från subbens högtalarutgång till högtalarna (kräver att subben har ett högpassfilter mot högtalarutgången och högtalarterminalen är byglad).
4) Som ovan men med Stereons B-utgång till subben, från subben till högtalarens basingång. Förstärkarens A-utgång kopplas till högtalarnas mellan/diskant-ingång (ditt ursprungliga kopplingsförslag)

Redigerat av mikeett, 07 december 2010 - 09:47.


#1065

Postad 07 december 2010 - 23:20

Mrholmiz
  • Mrholmiz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
"Nu kanske TV:n väljer att skicka ljudet i stereo istället då den inte klarar DTS-HD, DTS HD MA, DD HD etc. etc."

Verkar inte bättre, trodde det skulle bli kul med ny tv men mest bry med att få allt att funka som man vill.
Tackar för hjälpen ialf

#1066

Postad 08 december 2010 - 00:18

Svedsäter
  • Svedsäter
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

MrHolmis>>
Svedsäter >> Det borde gå bra att koppla så OM subben delar signalen så att den spelar de lägsta frekvenserna och skickar vidare de högre...
Alternativa kopplingar
1) Koppla subben parallellt med B utgången och högtalarens bas. Kräver lite justering av högpassfiltret i subben så subben spelar där basen i högtalarna inte orkar med.
2) Koppla som ovan men alla kablar från A-utgången (högtalarterminalen byglad) = mindre högtalarkablar.
3) Koppla från A-utgången på förstärkaren till subbens högnivåingång. Koppla från subbens högtalarutgång till högtalarna (kräver att subben har ett högpassfilter mot högtalarutgången och högtalarterminalen är byglad).
4) Som ovan men med Stereons B-utgång till subben, från subben till högtalarens basingång. Förstärkarens A-utgång kopplas till högtalarnas mellan/diskant-ingång (ditt ursprungliga kopplingsförslag)


Subben jag isf ska ha delar signalen och skickar bara vidare det som är över vald delningsfrekvens, 50-100Hz.
Anledningen till att jag vill ha separata kopplingar för diskant och bas är för att mina högtalare har väldigt fina hybriddiskanter. Jag inbillar mig att dessa matas med en bättre signal om jag kopplar som jag tänkt.
Jag kan ju köra vanlig bi-wire från A-terminalen och koppla subben till B. Men då inbillar jag mig å andra sidan att det riskerar att bli lite kaka på kaka, dvs att både högtalarna och subben kommer lira samma frekvenser någonstans mellan ca 40-70Hz. En ojämn övergång så att säga. En fördel med detta alternativ är ju att jag inte måste ha subben igång. Till många musikstilar tycker jag basen i högtalarna är tillräcklig. Men till viss musik och film saknas den där punchen som känns i bröstet.

Det jag egentligen är ute efter är ju om, och isf hur mycket signalen påverkas negativt av att koppla en sub till ett renodlat 2.0-system? Nu snackar vi generella termer.

Mvh Erik

#1067

Postad 10 december 2010 - 10:09

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Det jag egentligen är ute efter är ju om, och isf hur mycket signalen påverkas negativt av att koppla en sub till ett renodlat 2.0-system? Nu snackar vi generella termer.

Det är en mycket bra fråga som jag inte vågar svara på. Du får mycket bättre svar om du ställer den frågan i en annan tråd och kanske i en annan del av forumet

#1068

Postad 31 december 2010 - 00:07

Hassan_Kebabovic
  • Hassan_Kebabovic
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hur många Scart-Kablar behöver jag för att få samma kvalitet som HDMI?

#1069

Postad 02 januari 2011 - 01:27

TheTornado
  • TheTornado
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Hur många Scart-Kablar behöver jag för att få samma kvalitet som HDMI?

https://www.minhembi...s...t&p=1668613

#1070

Postad 09 januari 2011 - 18:02

garyyyy
  • garyyyy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag köpte en DVI -> HDMI kabel idag för att koppla in datorn till tvn, problemet är att jag inte får någon signal. Jag har en LG PK550. Datorn hittar tvn och jag har försökt med både kloning, bara använda en skärm och dualview. Får ingen signal i något utav lägena.

Någon som har en aning om vad jag har gjort för fel?

#1071

Postad 15 januari 2011 - 13:11

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Har funderat på följande setup och undrar hur jag ska koppla för det ska bli rätt?

HK 3490 -> Mini dsp ->T.AMP TA2400

Alltså får jag signal in till HK 3490 från datorn eller liknande. Signal in till HK 3490 har jag, men vill veta hur jag ska koppla signal vidare till PA-steget via mini dsp?

Tacksam för svar!

#1072

Postad 15 januari 2011 - 23:09

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en ny Sony TV (KDL55EX500) och en Sony BDP-S470 Blu-ray DVD.

Nu till ett problem som jag också har hittat lösningen på. DVD'n är kopplad via HDMI till TV'n och därifrån går ljudet i en optisk kabel till Sony förstärkaren. Dolby digital ljudet från DVD'n funkade men inte DTS. Efter en del huvudbry drog jag en koaxkabel direkt från DVD'n till förstärkaren och då funkade det. Så alltså, glöm DTS via HDMI. <_<

Redigerat av AC3, 15 januari 2011 - 23:10.


#1073

Postad 19 januari 2011 - 13:45

lachmac
  • lachmac
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

jag har ett högtalarkit från min fina gamla Philips MX5700. Det är en liten avart på ett 5+1 system, med två subbar(?). Nu har förstärkaren lagt ner, och köper jag en 5.1 förstärkare så har den bara 1 utgång till subwoofer. Kan jag trycka in bägge i samma utgång, eller kommer något att gå sönder då?

#1074

Postad 19 januari 2011 - 13:48

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Hej,

jag har ett högtalarkit från min fina gamla Philips MX5700. Det är en liten avart på ett 5+1 system, med två subbar(?). Nu har förstärkaren lagt ner, och köper jag en 5.1 förstärkare så har den bara 1 utgång till subwoofer. Kan jag trycka in bägge i samma utgång, eller kommer något att gå sönder då?


Det ska inte vara några bekymmer om du använder en Y-link.

Redigerat av PH2000, 19 januari 2011 - 13:49.


#1075

Postad 31 januari 2011 - 13:09

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Jag köpte en DVI -> HDMI kabel idag för att koppla in datorn till tvn, problemet är att jag inte får någon signal. Jag har en LG PK550. Datorn hittar tvn och jag har försökt med både kloning, bara använda en skärm och dualview. Får ingen signal i något utav lägena.

Någon som har en aning om vad jag har gjort för fel?

Kolla med manualen för TV vilka upplösningar den accepterar över HDMI. Vanligtvis 480i/p, 520 i/p, 720(i)/p, 1080i/p 50/60 Hz... (720 = 1280x720, 1080 = 1920x1080)

#1076

Postad 07 februari 2011 - 22:17

slaxhman1
  • slaxhman1
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kopplar ihop följande:

Sony dvd med hdd, där boxerkortet sitter
PS3
Laptop, Asus N73j
Samsung 50", ca 3 år
Onkyo tx-nr808

Kopplar allt via hdmi till receivern som går med hdmi till tv'n.

Men jag lyckas inte få 5.1 ljud från datorn, den envisas med att tolka det som pcm. Egenskaperna för Realtek-kortet i datorn är satta till att mottagaren stödjer både dts och dolby digital. Vad är det mer för inställningar jag kan behöva göra? Kör filmerna i VLC eller powerDVD.

#1077

Postad 10 februari 2011 - 08:45

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Misstänker att du även behöver ställa in ljudegenskaperna i VLC och PowerDVD...

#1078

Postad 03 april 2011 - 07:52

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om jag kan koppla min 2-kanalsstärkare till min sub, som jag i nuläget har kopplad till min surroundstärkare? Alltså dela subben på två stärkare?

#1079

Postad 03 april 2011 - 10:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag gissar att det är en aktiv sub med 1 RCA-ingång, skulle den ha två RCA-ingångar så vore det bara att koppa en förstärkare till varje ingång väl för enkelt ;)
Antingen kan du koppla en Y-kabel från subben och koppla in förstärkarna på var sin kontakt.
Kan finnas en viss risk att förstärkarna inte tycker om det om de råkar bli påslagna samtidigt...

Jag hade nog föredragit en RCA-växel, finns billigt på t.ex. Clas Ohlsson Välj då exempelvis att enbart använda de röda in/utgångarna på växeln :P

#1080

Postad 04 april 2011 - 10:41

Klaesson
  • Klaesson
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej!

I slutet av april månad kommer jag äga ett par wigo 160 högtalare och en reciever vid namn Yamaha RX-V667..

Jag vill koppla datorn -> recievern, och sedan recievern till tvn. Vilka kablar ger bäst kvalite ljud och bildmässigt?
(datorn har optisk + hdmi)

Har nu även ett par tjocka högtalarkablar (från clasohlson tror jag).. Hur "beskär" jag dom bäst? måste nämligen korta av dom och fixa till dessa.. vilka knep rekommenderar ni?

Tackar oerhört mkt för svar ;)

//Mackan

#1081

Postad 04 april 2011 - 11:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Med en HDMI-kabel mellan dator o receiver kan du skicka både bild och ljud (Om datorn skickar ljud via HDMI)
Sedan HDMI-kabel mellan receiver och TV. Ställ in en upplösning i datorn som TV:n klarar av via HDMI.

Skär högtalarkablarna så att de är ungefär lika långa till frontarna. Vill du koppla i och ur högtalarna ofta/ byta receiver så löda på banankontakter i ändarna. Annars brukar det räcka med att bara skruva fast kopparkablarna i skruvterminalerna på receiver och högtalare.

#1082

Postad 09 april 2011 - 07:07

Unregistered0ee9a922
  • Unregistered0ee9a922
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
har lite problem men hur jag ska lösa det här hemma.

just nu har jag en dator kopplad till 2 skärmar(1080p) och ska lägga till en TV(LG PK350n).
alla portar på grafikkortet är använda men tänkte köpa en dvi splitter och sätta en dvi till hdmi till TVn.

hittar ingen hos komplett så får bli från kjell och co (finns i närheten) http://www.kjell.com...00000,168000000
dock gör texten mig osäker.
är det inte samma produkt som http://www.dustinhom...5010117596.aspx?

edit: tack på förhand

Redigerat av Unregistered0ee9a922, 09 april 2011 - 07:10.


#1083

Postad 09 april 2011 - 09:11

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Kjells splitter är en passiv slpitter avsedd för två källor kopplad till 1 TV, du vill koppla tvärtom vilket är lugnt om bara allt är rätt kopplat i splittern.

Annars finns en DVI-växel för bara en hundring till.

Jo, visst verkar det vara samma produkt. Köp hem och prova, fungerar det inte til din belåtenhet så finns alltid ångerrätten :)

#1084

Postad 14 april 2011 - 22:37

ninjaspirit
  • ninjaspirit
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Köpte mig en fin Epson tw-700 men såklart har jag lite problem med att koppla in ljudet.

Det enda jag har i väg gällande hdmi-mediaspelare är min laptop och den har endast hdmi-uttag

Bilden blir fin och allt men jag får inte mer ljud än datorhögtalarna och det suger.

I dagsläget har jag en sony hemmbiosystem inkopplat.

Iallfall förenklart.

Det jag har:

- Epson tw-700

- Sony HCD-S300(INKOPPLAT)
http://track-monkey....k/ebay/Sony.htm

- sony str-de595(inte inkopplat)
http://hifi-leipzig....oe7tr9l0rl2f9f1

- Laptop "mediaspelare" med hdmi-uttag

Hur får jag ljud i annat än datorhögtalarna?

behöver jag kanske tvingas gå ut o köpa mig en reciever med hdmistöd?

#1085

Postad 15 april 2011 - 07:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Hej!
Ett litet billigare alternativ kan vara ett externt USB-ljudkort.
Dock får du nog koppla det till din sony str-de595 i så fall,
men en hyffsad förstärkare med HDMI ligger i hyffsad prisklass idag...
Lyckas du sälja 595:an så blir mellanskillnaden för en bra begagnad receiver med HDMI inte stor, kanske inte ens större än priset för ett bra USB-ljudkort...

#1086

Postad 30 maj 2011 - 15:12

Oskarss
  • Oskarss
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

För några dagar sedan fick jag en begagnad subwoofer av en god vän. Som ni ser på den bifogade bilden så har jag redan 2 högtalare, 2 10" och en diskant i vardera. Problemet är att jag kan inte få ljud i alla högtalare samtidigt, får endast ljud i två högtalare samtidigt, spelar ingen roll hur jag kopplar in.

På receivern finns det ett speakers reglage bestående av två knappar, A och B.

I läge A får jag ljud i höger och vänster högtalare, men ej subwoofern.

I läge A + B får jag ljud i Subwoofern och En högtalare

I läge B får jag ingen ljud alls.

Nedan följer en bild på hur jag kopplat mina högtalare utan Subwoofern, så hur ska jag koppla in Subwoofern så jag får ljud i alla tre samtidigt, ifall det ens är möjligt? Och vilket läge skall jag använda på "Speakers" Reglaget?


https://www.minhembi...c_id=387250.jpg

Ursäkta för den dåliga bilden, men jag hoppas att ni får ett humm om vad jag menar!

Tack på förhand,
Oskar

#1087

Postad 30 maj 2011 - 21:56

Unregisteredc0d4a845
  • Unregisteredc0d4a845
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Har lite frågor om hur jag ska koppla min anläggning för att få bästa kvalitet.
Som videokälla ska jag använda min dator som har
Moderkortet: Asus P7P55D-E PRO (https://www.prisjakt...kt.php?p=517759)
Grafikkortet: Okänt märke modell ATI RADEON 5870 (https://www.prisjakt...kt.php?p=541323 , troligen samma spec som det)

TV: LG 42LD750 (http://www.dustinhom...5010546952.aspx)
Förstärkare: Yamaha RX-V667 (https://www.prisjakt...kt.php?p=618137)

Min fråga är hur jag på bästa sätt kopplar bild och ljud från datorn till TV och Reciever.

Har funderat på att köpa en Supra HDMI-HDMI-kabel (http://www.fynda.se/...php?prodid=1859) från dator till förstärkare och en likadan från förstärkare till TV.
Det jag ej är säker på är om jag får ljud via hdmi från datorn, och om det isåfall ger lika bra kvalitet som Coax/Optisk, har även utgångar till det från datorn.

Blir smidigt om allt går via HDMI men vill absolut ej förlora ljudkvalitet.
Krävs långa kablar vilket gör att priset går ner rätt kraftigt om jag slipper ha separat bild och ljudkabel.

Bonusfråga:
Är Supra Rondo 4x4 (http://www.fynda.se/...php?prodid=2259) overkill för mina frontar Yamaha NS777 (https://www.prisjakt...ukt.php?p=20741)?
Ska bi-ampa dessa.

Bifogar lite bilder över hur jag tänkt möblera.
http://data.fuskbugg...
http://data.fuskbugg...
http://data.fuskbugg...
http://data.fuskbugg...
http://data.fuskbugg...

Ursäktar för wall of text och rörigt formulerat.
Tacksam för svar!

#1088

Postad 31 maj 2011 - 07:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Oskarss>> Jag antar att subben är passiv (ingen inbyggd förstärkare). Jag vet inte vilken impedans den subben har men med nuvarande setup så är det svårt att koppla in den. Här följer iaf några alternativ
1. Skaffa en receiver med sub-out + extra slutsteg, gärna med internt delningsfilter. (kostar en del)
2. Skaffa en äldre hembioreceiver, med pre-out samt pre-in så du kan koppla sub-out till ett av slutstegen.
brukar kräva att man ställer in frontarna som small så all bas skickas till subben.
2. Skaffa delningsfilter + extra slutsteg (kostar ännu mer)



liro600 >> Borde fungera utmärkt då 5870 kan bitstreama ljud via HDMI se review.
Högtalarkablarna fungerar säkert bra till din utrustning. Kör på!

#1089

Postad 31 maj 2011 - 18:43

Oskarss
  • Oskarss
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Oskarss>> Jag antar att subben är passiv (ingen inbyggd förstärkare). Jag vet inte vilken impedans den subben har men med nuvarande setup så är det svårt att koppla in den. Här följer iaf några alternativ
1. Skaffa en receiver med sub-out + extra slutsteg, gärna med internt delningsfilter. (kostar en del)
2. Skaffa en äldre hembioreceiver, med pre-out samt pre-in så du kan koppla sub-out till ett av slutstegen.
brukar kräva att man ställer in frontarna som small så all bas skickas till subben.
2. Skaffa delningsfilter + extra slutsteg (kostar ännu mer)



liro600 >> Borde fungera utmärkt då 5870 kan bitstreama ljud via HDMI se review.
Högtalarkablarna fungerar säkert bra till din utrustning. Kör på!



Okej! Tackar för svaret, väntar nog med det projektet och köper nytt ljudpaket om ett tag :)

Mvh!

#1090

Postad 22 juni 2011 - 15:49

Callaway
  • Callaway
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej!
jag har precis inskaffat en Yamaha RX-V567 + högtalare och ska börja koppla in och ersätta den gamla dvd/receivern allt i ett paketet.

Innan hade jag
CanalaDigital HD-box med HDMI till TV
Tvix 6500 med HDMI till TV samt coax till DVD/Receivern.
Tittar på TV med HD-boxen (HDMI 1) och film, musik mm genom tvixen (HDMI 2). Båda med 5.1 anläggningen.

Hur gör man nu med en "riktig" förstärkare för att få det optimalt ljudmässigt? Har inget behov av att skala upp bilden genom Yamhan, tror jag iaf.....eller?
Hjälp en rookie...

Redigerat av Callaway, 22 juni 2011 - 15:51.


#1091

Postad 23 juni 2011 - 07:24

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag hade kopplat
HD-box -> HDMI -> RX-V567
Tvix -> HDMI -> RX-V567
RX-V567 -> HDMI -> TV
detta håller ned antalet kablar, du använder receivern som ljud/bild-växel + lite andra möjligheter.

#1092

Postad 28 juni 2011 - 18:05

Unregistered623b8a4f
  • Unregistered623b8a4f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag köpte dessa kablar, 4meter: http://www.fynda.se/...php?prodid=1751

Ena ledaren är koppar, andra är förtennad koppar.




Hur vet jag vilken av dessa som är + o - , kan dessvärre inget om detta. :)

Behöver jag köpa något mer eller är dom bara att skruva in sedan?

Alltså, behöver jag köpa något liknande som; http://www.fynda.se/...php?prodid=4252

Högtalarna jag köpte var Dynavoice Magic F-6
Förstärkare: Yamaha RX-V367

Mvh
Makuew

Redigerat av Unregistered623b8a4f, 28 juni 2011 - 18:06.


#1093

Postad 28 juni 2011 - 22:27

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Att ledarna är olika är bara till för att underlätta att koppla 'rätt'. D.v.s. plus från förstärkaren till plus på högtalaren.
Det spelar ingen roll vilken av ledarna du använder som plus eller minus bara du kopplar de lika i båda ändar.

Kan du skruva fast kabeländarna i terminalerna så måste du inte skaffa banankontakter.
Fast bananer underlättar när man behöver koppla om :P

#1094

Postad 28 augusti 2011 - 16:19

Unregistered1cf1d560
  • Unregistered1cf1d560
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Halloj, har lite problem här hemma med ihop koppling av mitt system. Har sedan innan haft ett 5.1 system från Sony med förstärkaren i blu-rayn (sony BDV-370). Men har nu fått tag på en lite äldre förstärkare av min far. Det är en andersson R1. Men van jag försätt så är allt vanliga högtalarkontakter förutom subwoofern som behöver vara inkopplad med en rca kontakt. Felet blir då att subwoofern som jag har till mitt sony system är exakt som högtalarna vanlig högtalarkabel. Finns det något man kan använda för att få detta till att fungera? Skulle vara tacksam för alla svar.

#1095

Postad 28 augusti 2011 - 19:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Hej!
Jag fann inga specar för Andersson R1 men gissar att den inte har 'vanliga' högtalarutgångar för subwoofer.
Du skrev inte vilken subwoofer det är, så här kommer 2 lösningar beroende på vilken variant du har.

1. Subwoofern är aktiv (en elkabel går från vägguttag till subwoofern), då brukar man koppla parallellt från förstärkaren till subwoofern från main/front L och main/front R. Har subwoofern 3 ingångar kopplar du front L+ till subwooferns L+, likadant med R, sedan kopplar du en av - till subwooferns -. Har subwoofern bara 2 högtalarterminaler väljer du L eller R att koppla ifrån. Du kan då förlora lite bas om den går i andra kanalen...

2. Subwoofern är passiv (ingen elkabel går direkt till subwoofern), du behöver ett slutsteg mellan subwooferutgången på förstärkaren och subwoofern
förstärkare -> RCA-RCAkabel -> slutsteg -> högtalarkabel ->subwoofer. Kostar en slant beroende på vilket slutsteg du väljer...

Jag vet inte om jag gör mig förstådd eller bara babblar. :unsure:
Om du är tveksam återkom gärna med mer info om subb och förstärkare (fann inga specar på din andersson R1)
gärna bilder på 'baksidorna' så jag ser in o utgångar.

#1096

Postad 30 augusti 2011 - 16:39

Norbjer
  • Norbjer
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har ett problem med onkyo tx-sr875. Har den kopplad till en gammal samsung tv(LE40R5) med en hdmi-kabel.
Köpte en A.C Ryan playon essential 1tb som jag kopplade in till onkyon med en hdmi-kabel. I onkyons set up har jag aktiverat bildutmatning via hdmi och valt dvd som hdmi-in-1 där jag sen kopplade in A.C Ryan. Men när jag sen sätter på allt så visar onkyon och tv no signal. Hade en ps3 inkopplad tidigare där A.C:n nu är inkopplad och då fungerade allt frid och fröjd. Provade en gång och koppla en 360 elite på exakt samma vis då visades oxå no signal. Har även provat en wd tv live och då kom signalen fram ibland efter lite omstart och in och utragning av hdmi-kabeln till wd tv liven men när jag väl fått fram signalen så fungerade det bra tills man stängde av.
Men nu har jag alltså köpt en A.C Ryan vars signal inte släpps fram till TVn. Har testat att koppla den direkt till TVn med HDMI-kabeln och en optisk-kabel till onkyon och då fungerar det, så det är inget fel på kablar eller A.C Ryan. Använder häller inte långa HDMI-kablar den längsta är 2 m.
Är det fel på onkyon eller finns det någon mjukvara i den som kan uppdateras på något sätt eller fungerar den helt enkelt inte ihop med vissa produkter?
extremt tacksam för alla sorts svar
/Norbjer

#1097

Postad 25 september 2011 - 16:01

LskErik
  • LskErik
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej!

Ska införskaffa mig en projektor nu (Epson EH- TW3200) och ska se på film, spela PS3 och se på tv på den. Vill även försöka ha datorn inkopplad i den och använda XMBC. Ljudet ska då skötas av en Pioneer VSX-521(http://www.fynda.se/....php?prodid=460)

Hur ska jag koppla ihop så PS3, dator, boxer får bild och ljud via förstärkaren till projektorn? Min boxer går via scart och det har inte Epson EH- TW3200 så hur kopplar jag då?

Ska även ha ett par Dynavoice Challenger M-65 ex som högtalare.

Tacksam för svar!

Redigerat av LskErik, 25 september 2011 - 16:04.


#1098

Postad 26 september 2011 - 10:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
LskErik:
Du kan välja att koppla RGB-composit (och välja komposit i inställningarna på boxen) men då får du skräpbild.
Du kan uppgradera Boxer-boxen till en HD-box med HDMi-utgång.
Ett annat alternativ är att köpa en scart-komponent omvandlare fast det är inte heller gratis...
Hyffsad och 'billig' lösning är att koppla bilden direkt till TV:n med scart och ljudet till förstärkaren.

#1099

Postad 26 september 2011 - 20:16

LskErik
  • LskErik
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Skulle en Onkyo TX-NR609 göra samma som en Pioneer VSX-52 skulle kunna göra? Såg att den hade Spotify stöd så den är intressant. Men den verkar sakna några ingångar
https://www.prisjakt...kt.php?e=826676

Redigerat av LskErik, 26 september 2011 - 20:31.


#1100

Postad 26 september 2011 - 21:59

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Onkyon är troligtvis det bättre valet, men sedan handlar det om tycke och smak om ljudbild, ljudkalibrering, funktioner o.d.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.