Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Disney+

356 svar till detta Àmne streaming disney film serier
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 16 september 2020 - 11:56

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlĂ€gg
  • 0

LOL hoppas du skÀmtar?



#152

Postad 16 september 2020 - 11:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlĂ€gg
  • 0

Är bara 8 Ă„r sedan det hĂ€nde.

https://www.thelocal.se/20121214/45080


Har du bandat Kalle Anka eller? Man kan inte banda Kalle Anka.
 


Redigerat av Demon Slayer, 16 september 2020 - 12:00.


#153

Postad 16 september 2020 - 17:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • MĂ€stare

  • 3 845 inlĂ€gg
  • 2

Orka bry sig...



#154

Postad 17 september 2020 - 15:08

Agaton
  • Agaton
  • ForumrĂ€v

  • 670 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstÄr inte varför jag bara fÄr HD utan HDR via Disney+ appen pÄ min PS4 Pro? DÀremot, pÄ min Xbox One X fÄr jag bÄde 4K och HDR. Under Disney+ appens instÀllningar pÄ min Xbox One stÄr det "Upp till 4K Ultra HD" medan det pÄ samma instÀllningar pÄ min PS4 Pro bara stÄr "Upp till HD". NÄgon mer som har detta problem?



#155

Postad 17 september 2020 - 19:02

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstÄr inte varför jag bara fÄr HD utan HDR via Disney+ appen pÄ min PS4 Pro? DÀremot, pÄ min Xbox One X fÄr jag bÄde 4K och HDR. Under Disney+ appens instÀllningar pÄ min Xbox One stÄr det "Upp till 4K Ultra HD" medan det pÄ samma instÀllningar pÄ min PS4 Pro bara stÄr "Upp till HD". NÄgon mer som har detta problem?

Appen i PS4:an har helt enkelt inte stöd för det.



#156

Postad 19 september 2020 - 10:05

Unregistered8671ac60
  • Unregistered8671ac60
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon mer Àn jag som upplever brus i Dolby Vision?
Ser Star Wars Rise of the skywalker pÄ LG C9 men upplever att bilden Àr grynig/sandig. I utomhusscener skulle det kunna vara meningen, men inomhus?

Inte hunnit se fler DV-filmer Ànnu, sÄ kan inte sÀga om det Àr genomgÄende.

#157

Postad 19 september 2020 - 10:19

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon mer Àn jag som upplever brus i Dolby Vision?
Ser Star Wars Rise of the skywalker pÄ LG C9 men upplever att bilden Àr grynig/sandig. I utomhusscener skulle det kunna vara meningen, men inomhus?

Inte hunnit se fler DV-filmer Ànnu, sÄ kan inte sÀga om det Àr genomgÄende.

 

Har för mig det va en hel del filmgrain pĂ„ den... fattar inte varför man lĂ€gger pĂ„ mycket sĂ„nt!  :o



#158

Postad 19 september 2020 - 10:39

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Har för mig det va en hel del filmgrain pÄ den... fattar inte varför man lÀgger pÄ mycket sÄnt! :o


DĂ€rför att den Ă€r filmad pĂ„ 35mm = Äkta filmgrain.

#159

Postad 19 september 2020 - 10:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0
Skaffade Disney+ igÄr, och ser genom appen i min LG CX. IgÄr fick jag fin 4K bild. Men idag verkar det va omöjligt att behÄlla kvalitén. 4K varvas med dvd kvalite...
Inget fel pÄ mitt internet, sÄ kanske Àr det överbelastat frÄn deras sida?

#160

Postad 19 september 2020 - 11:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0

DĂ€rför att den Ă€r filmad pĂ„ 35mm = Äkta filmgrain.

 

Va bara vissa scener... 


Skaffade Disney+ igÄr, och ser genom appen i min LG CX. IgÄr fick jag fin 4K bild. Men idag verkar det va omöjligt att behÄlla kvalitén. 4K varvas med dvd kvalite...
Inget fel pÄ mitt internet, sÄ kanske Àr det överbelastat frÄn deras sida?

 

 

SĂ„ Ă€r det sĂ€kert...  :o

Nöjd annars? 



#161

Postad 19 september 2020 - 11:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Va bara vissa scener...
Nöjd annars?

Förutom ca 10-15 procent av Last Jedi, sÄ var hela trilogin filmad pÄ 35mm. Speciellt Force Awakens Ä Rise ser riktigt bra ut i 4K :)

Ja det Àr ju grymt bra utbud.
Problemet Àr bara att man inte riktigt vet vart man ska börja titta :D

Redigerat av Svante Skoog, 19 september 2020 - 11:44.


#162

Postad 19 september 2020 - 12:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
OcksÄ riktigt nöjd, förutom att jag inte hittat nÄgot sÀtt att sortera filmer/serier. Hade skulle vilja ha möjligheten att sortera pÄ ex namn eller utgivningsdatum.

Sedan blev jag förvÄnad att inte hitta Hulken-filmerna ibMarvel-sortimentet.

#163

Postad 19 september 2020 - 12:35

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0

Förutom ca 10-15 procent av Last Jedi, sÄ var hela trilogin filmad pÄ 35mm. Speciellt Force Awakens Ä Rise ser riktigt bra ut i 4K :)

Ja det Àr ju grymt bra utbud.
Problemet Àr bara att man inte riktigt vet vart man ska börja titta :D

 

Menade mer att det bara va vissa scener det va pĂ„tagligt/lite för mycket... inget jag störde mig vĂ€ldans pĂ„ direkt. :) Finns andra filmer som kan ha sjukt mycket grain... i onödan kan jag tycka... 

 

Har inte hoppat pÄ D+ tÄget Àn... men lockar ju en del, helst med att det Àr material frÄn National geagraphic ocksÄ+ Simpsons... Àr det fler sÄnt dÀr pÄ ingÄng tro? :)


OcksÄ riktigt nöjd, förutom att jag inte hittat nÄgot sÀtt att sortera filmer/serier. Hade skulle vilja ha möjligheten att sortera pÄ ex namn eller utgivningsdatum.

Sedan blev jag förvÄnad att inte hitta Hulken-filmerna ibMarvel-sortimentet.

 

Vart Àr Deadpool, Venom? :P

Kanske gÄr genom annat bolag, vet ej hur det funkar...


Redigerat av Garrett, 19 september 2020 - 12:35.


#164

Postad 19 september 2020 - 13:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Vart Àr Deadpool, Venom? :P
Kanske gÄr genom annat bolag, vet ej hur det funkar...


Tror inte Disney+ kommer att ha nÄgra R-rated filmer, vilket just Deadpool Àr.

Venom Àr en Sony titel, precis som Spider-Man.
Den finns iofs pÄ Netflix nu.

Ang Hulkens solo filmer, sÄ Àr det Universal som har rÀttigheterna till dom.

Det som Àr jobbigt med alla dessa nya streaming tjÀnster, Àr att allt inte blir samlat pÄ ett stÀlle.

Hade hoppats pÄ att Netflix skulle bli som Spotify för film, dÀr man kunde finna i stort sett allt. Men snart blir vÀl bara deras egna produktioner kvar hos dom.

#165

Postad 19 september 2020 - 13:53

Marcus B.
  • Marcus B.
  • ForumrĂ€v

  • 829 inlĂ€gg
  • 0
Utav de stora amerikanska bolagen sÄ Àr det bara Sony som inte har egen streaming tjÀnst. Det Àr intressant, dÄ de andra kommer lÀgga sitt content pÄ den egna tjÀnsten. Kvar Àr endast Sony som alla kan handla fritt av och vi kan förvÀnta oss se Sonys content oberoende pÄ streaming leverantör.

#166

Postad 19 september 2020 - 14:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
Tack Svante för klargörandet. Trist Àven om det Àr som du gissar att man inte kommer lÀgga upp R-rated.

#167

Postad 19 september 2020 - 14:43

Jpo
  • Jpo
  • AnvĂ€ndare

  • 217 inlĂ€gg
  • 0
Atmos fungerar inte pÄ sony 9005...

#168

Postad 19 september 2020 - 15:27

beat_strandh
  • beat_strandh
  • MĂ€stare

  • 3 845 inlĂ€gg
  • 0
Det mÄ vara jobbigt att inte allt Àr samlat pÄ ett stÀlle men hellre typ Disney+ som man vet kommer ha alla sina titlar kvar Àn Netflix som efter nÄtt Är har titlar som försvinner.

#169

Postad 19 september 2020 - 17:01

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Tack Svante för klargörandet. Trist Àven om det Àr som du gissar att man inte kommer lÀgga upp R-rated.

Inga problem :)

 

Ser dock ut som att Disney planerar en avdelning för sina R-rated filmer, sÄg jag nu.

https://geektyrant.c...r-rated-content

 

Hoppas detta blir av, speciellt med alla FOX titlar som dom nu Àger, som t.ex. Alien, Die Hard, Predator m.m.



#170

Postad 19 september 2020 - 17:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlĂ€gg
  • 0

Det mÄ vara jobbigt att inte allt Àr samlat pÄ ett stÀlle men hellre typ Disney+ som man vet kommer ha alla sina titlar kvar Àn Netflix som efter nÄtt Är har titlar som försvinner.

Ja detta Àr en av de största minuserna med streaming för mig. Jag kan helt plötsligt vilja se f.eks Red Dwarf frÄn början igenn. Som konkret exempel skulle jag plöjja igenom Dr.Who och sÄ hade dom tatt bort de första 4 sesongerna :mellow:



#171

Postad 20 september 2020 - 13:31

Agaton
  • Agaton
  • ForumrĂ€v

  • 670 inlĂ€gg
  • 0

GÄr det att Àndra fÀrg och ljusstyrka pÄ undertexterna Disney+ pÄ Xbox One X? Hur i sÄ fall?



#172

Postad 20 september 2020 - 16:43

Ovisen
  • Ovisen
  • AnvĂ€ndare

  • 161 inlĂ€gg
  • 0
Fler som kör appen via tv:n som det buggar för? Ibland fÄr jag inte igÄng appen, Àr bara svart bild. HjÀlper inte om jag av installerar och tar hem pÄ nytt eller startar om tv:n. Men andra ord ibland gÄr det jÀtte bra, ofta startar inte alls.

#173

Postad 20 september 2020 - 16:48

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Ibland kraschar appen under laddningen för mig. Laddningscirkeln bara snurrar men kommer inte vidare. DÄ funkar det att avsluta och starta om. Detta pÄ en Samsung (2019).

/r

#174

Postad 20 september 2020 - 17:01

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Finns Simpsons i 4:3?

#175

Postad 20 september 2020 - 17:04

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 0

Finns Simpsons i 4:3?

Ser inte sÄ ut, tyvÀrr.



#176

Postad 20 september 2020 - 17:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Under ”Mer Info” kan man Ă€ndra bildformat.

 

Bifogad fil  E9784BAC-97AF-487C-9B7E-8702BE845B76.jpeg   114,46K   7 Antal nerladdningar


Redigerat av Dr. Zaius, 20 september 2020 - 17:28.


#177

Postad 20 september 2020 - 18:52

King Cobra
  • King Cobra
  • ForumrĂ€v

  • 724 inlĂ€gg
  • 0

Skaffade Disney+ igÄr, och ser genom appen i min LG CX. IgÄr fick jag fin 4K bild. Men idag verkar det va omöjligt att behÄlla kvalitén. 4K varvas med dvd kvalite...
Inget fel pÄ mitt internet, sÄ kanske Àr det överbelastat frÄn deras sida?


Har samma problem nu. Verkar vara överbelastad server. 4k osv funkar problemfritt pÄ Netflix osv.
Det tar Àven ganska lÄng tid att starta appen pÄ TVn. LÄng laddtid medans Netflix startar direkt.

#178

Postad 20 september 2020 - 19:04

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Upplever inga problem nu nĂ€r jag tittar genom ïŁżtv`n.



#179

Postad 20 september 2020 - 19:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
Inte heller nÄgra problem via @TV

#180

Postad 20 september 2020 - 20:01

Colonel
  • Colonel
  • LĂ€rjunge

  • 347 inlĂ€gg
  • 0

Inga problem för mig heller via Apple TV 4K



#181

Postad 20 september 2020 - 21:54

tTW
  • tTW
  • LĂ€rjunge

  • 330 inlĂ€gg
  • 0

Kollade lite snabbt och det ser ut att vara mycket bra men absolut inte sÄ mycket som jag trodde. Komplett 40-tals arkiv? Jag ser bara enstaka saker som Àr sÄ gamla, var ska man leta? Serier?

Notera att Ärtionde-grupperingen under Disney through the years-kategorin inte tar hÀnsyn till faktiska releasedatum, enbart Ärtal, dom tre första frÄn 1932(efter Steamboat Willie frÄn 1928), Santa's Workshop, Babes in the woods och Flowers and Trees, presenetras i bakvÀnd kronologisk ordning. Inte heller Àr dom sorterade pÄ bokstavordning.

Synd. Eftersom Disney's chefer tydligen sagt att Disney+ ska vara en mer arkiv-liknande tjÀnst, som inte roterar titlar som konkurrenterna, sÄ hade det varit vÀlkommet om dom utmÀrkte sig lite pÄ den punkten och just ordnade upp utbudet i mer genomtÀnkta kronologiska list-format för dom som ser ett vÀrde i att plöja historiedokument i korrekt tidsordning.
 

 

Via appen:

Sök> Disney Genom tiderna, dÀr har de samlat för Ären.

Tack Mushunt, lite udda att lÀgga kategorier under sök-alternativet, dÀr förvÀntar man sig inget annat Àn en sökruta.

 

Tittade pÄ Santas Christmas frÄn 1932 dÀr har de klippt bort en sekvens pÄ 24s. Det Àr mellan nÀr de lockar hÄret pÄ en docka och han skickar ivÀg flygplanet. Jag förstÄr inte varför de klippt bort detta. Filmer för mig Àr ett tidsdokument.

Historierevisionism har varit populÀrt dÄ och dÄ genom tiderna i vissa senare mycket kritiserade samhÀllen, sÄ Àven i dagens samhÀlle. Jag noterade dock att det saknades en varning om att Santa's Workshop förvanskats. Det kom upp en sÄn nÀr jag startade upp Adventures in Babysitting, som har fÄtt filmens överlÀgset bÀsta replik utbytt. :(

Dessutom fick jag upp Santa's Workshop med svensk dubbning, trots att jag trodde att allt var instÀllt pÄ engelska? Kommer appen har lÀrt sig nu att jag alltid vill ha engelskt ljud pÄ min profil, nÀr jag valt det manuellt en gÄng extra pÄ en dubbad titel?



#182

Postad 20 september 2020 - 22:50

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Varierar kanske beroende pĂ„ vilken uppspelare man anvĂ€nder? Med iPad och ïŁżtv som jag testat med sĂ„ Ă€r det senaste valda sprĂ„ket pĂ„ ljudspĂ„ret och textningen som anvĂ€nds tills det att man vĂ€ljer nĂ„got annat.



#183

Postad 21 september 2020 - 11:24

Chamber
  • Chamber
  • ForumrĂ€v

  • 840 inlĂ€gg
  • 0
Blivit mycket Disney+ den senaste tiden, kul att de satsar sÄ mycket pÄ bildkvalitén dÄ den hÄller lika hög kvalité som iTunes skulle jag sÀga. Blir skarp och fin bild Àven i filmer som bara Àr i 1080p.

#184

Postad 21 september 2020 - 17:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Historierevisionism har varit populÀrt dÄ och dÄ genom tiderna i vissa senare mycket kritiserade samhÀllen, sÄ Àven i dagens samhÀlle. Jag noterade dock att det saknades en varning om att Santa's Workshop förvanskats. Det kom upp en sÄn nÀr jag startade upp Adventures in Babysitting, som har fÄtt filmens överlÀgset bÀsta replik utbytt. :(


SÄ j*vla tröttsamt...
I Tom Hanks filmen Splash, sÄ har dom anvÀnt CGI för att förlÀnga hÄret pÄ Daryl, sÄ det tÀcker över hennes nakna röv. Det ser förjÀvligt dÄligt ut.
Filmen Àr PG rated, och pÄ 80-talet sÄ var det inga problem, att hon visade rumpan. Men nu i dagens PK samhÀlle sÄ Àr det tydligen vÀldigt farligt...

Är orolig för att Disney kommer att censurera fler och fler klassikers.

Var det inte HBO som hade plockat bort Gone with the Wind, pga att PK polisen Àr i farten igen.

#185

Postad 22 september 2020 - 07:58

Yocke
  • Yocke
  • ForumrĂ€v

  • 685 inlĂ€gg
  • 0

Var det inte HBO som hade plockat bort Gone with the Wind, pga att PK polisen Àr i farten igen.

 

Den Àr tillbaks, men med varningstext innan:

 

https://variety.com/...ery-1234648726/



#186

Postad 23 september 2020 - 18:50

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0

Under ”Mer Info” kan man Ă€ndra bildformat.

E9784BAC-97AF-487C-9B7E-8702BE845B76.jpeg


Bra!

Skillnad i bild mellan versionerna? Fick för mig att jag lÀste att 4:3 var en gammal variant och inte i HD?

#187

Postad 23 september 2020 - 19:26

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 0

Bra!

Skillnad i bild mellan versionerna? Fick för mig att jag lÀste att 4:3 var en gammal variant och inte i HD?

4:3 vs 16:9 Àr ju bara bredd:höjd-förhÄllandet, det sÀger inget om upplösningen, dvs hur mÄnga pixlar i höjd och bredd det Àr. Dessutom fanns inte HD i Simpsons begynnelse. Det var inte förrÀn halvvÀgs in i sÀsong 20 som det blev 16:9 och HD.

 

Att se de första 19Âœ sĂ€songerna i 4:3 sĂ„ fĂ„r du hela bilden. Den till 16:9 omgjorda bilden kapar del av toppen och botten för att fĂ„ ut en 16:9-bild vilket gör att det blir Ă€nnu lĂ€gre upplösning eftersom bilden zoomas in.


Redigerat av boombaaz, 23 september 2020 - 19:28.


#188

Postad 24 september 2020 - 13:17

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Allt det har jag koll pÄ.

Det jag menade var att jag lÀste nÄnstans att 4:3 versionen pÄ + var frÄn en gammal scan i sd medans 1:78 versionen Àr frÄn en nyare hd scan

#189

Postad 24 september 2020 - 14:31

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 0

Allt det har jag koll pÄ.

Det jag menade var att jag lÀste nÄnstans att 4:3 versionen pÄ + var frÄn en gammal scan i sd medans 1:78 versionen Àr frÄn en nyare hd scan

 

Nu kan jag inte tala för andra men jag ser hellre hela bilden i lite sÀmre kvalitet Àn den kapade bilden (nu pratar vi 480p 4:3 eller 720p 16:9). man mÀrker att bilden Àr kapad...de har inte lyckats göra det pÄ ett bra sÀtt om det nu ens var möjligt. Sedan vet jag inte om kvaliteten Àr sÄ hög pÄ originalen att HD-versionen ger nÄgon större vinst. Det Àr ju ganska enkelt tecknat och ont om smÄ detaljer i bilderna som skulle vinna pÄ högre upplösning.



#190

Postad 24 september 2020 - 15:00

tTW
  • tTW
  • LĂ€rjunge

  • 330 inlĂ€gg
  • 1

Simpsons sÀsong 20 och framÄt Àr native 16:9, sÀsong 14-19 Àr filmat digitalt i 1.37:1, men jag Àr osÀker pÄ upplösningen pÄ den digitala kopian som editing och post-production gjordes pÄ, det rör sig om Ären 2002-2009, dvs det gapet som Àr före Red One slog igenom och de facto standarden för digital film blev 4K, huruvida det Àr 1080 eller lÀgre borde gÄ att söka fram, men oavsett sÄ Àr det garanterat inte 4K vid E/PP, varvid 1.78:1-croppningen har lÀgre native upplösning Àn 1080, och ni har sÄledes en poÀng gÀllande sÀsongerna 14-19. Widescreen-versionen ger lÀgre ursprungsupplösning Àn 1080, vilket Àr ett rÀttvist straff för dom som Àr dumma nog att vÀlja croppning före original-format. :D

Dom intressanta sÀsongerna Àr ju dock 1/2-13(Àven om man kan ha personliga Äsikter om vart det gick snett mellan 8-13), dessa Àr filmade pÄ 35mm och kan sÄledes scannas om till 4K eller mer, MEN edit och post-production skedde inte pÄ 35mm-film, utan det filmade materialet för det mesta pÄ TV pÄ den tiden överfördes scen-vis till SD-video för den perioden vi pratar om, dÀr E/PP gjordes i analog SD-upplösning, eftersom man ÀndÄ inte skickar 35mm-kopior till TV-kanaler vÀrlden över, utan just videoband. Att scanna om Àldre TV-serier frÄn 35mm till native HD, 4K eller mer Àr sÄledes extremt omstÀndigt dÄ det i stort sett alltid krÀvs ny edit och post-production, i mycket större grad Àn för en lÄngfilm, dÀr man istÀllet direkt kan lÀgga pengarna pÄ att rensa gryn och smuts pÄ filmen, frÄn en fÀrdigklippt 35mm-kopia.

Sen ska vĂ€l Ă€ven tillĂ€ggas att om det Ă€r en typ av TV-serier dĂ€r denna frĂ„ga Ă€r extremt ointressant, ivarjefall enligt mig, sĂ„ Ă€r det just animerade TV-serier. Om man sitter och stör sig sig pĂ„ eventuella synliga spĂ„r utav avsaknaden av native HD/4K kĂ€lla, sĂ„ fokuserar man nog pĂ„ fel grejer. Är det nĂ„n form av videomaterial som enkelt kan skalas upp tillrĂ€ckligt snyggt, sĂ„ Ă€r det just animerat för TV. Utav alla gamla TV-serier i Disney's och Fox arkiv frĂ„n 1950-2000 som intĂ€kterna frĂ„n Disney+ förhoppningsvis kommer gĂ„ till att restaurera frĂ„n 35mm till 4K, sĂ„ hoppas jag innerligt att Simpsons ligger absolut allra lĂ€ngst ner i högen.

Diskussionen avslöjar dock en brist med Disney+, jag startade upp s01e01 och fick upp det i croppad Widescreen som default, och stoppade genast för att leta reda pÄ vart sjutton man Àndrade det(jag hade lÀst innan att bÄda valen fanns), men att vÀlja vilken version man vill se borde komma upp som ett pÄtvingat aktivt val inför första uppspelningen, att automatiskt lura pÄ okunniga mÀnniskor den croppade versionen skapar bara mer intellektuellt begrÀnsade mÀnniskor i samhÀllet av den typ som behöver varningar pÄ kaffemuggen och backspegeln, om att saker naturligtvis Àr varma och stora. :huh:

Edit: Diskussionen fick mig att gÄ igenom abonnemangets samtliga profiler och stÀlla in rÀtt instÀllning pÄ Simpsons, men vet nÄn om finns det fler serier pÄ Disney+ dÀr den instÀllningen finns?


Redigerat av tTW, 24 september 2020 - 15:22.


#191

Postad 24 september 2020 - 18:21

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0

Nu kan jag inte tala för andra men jag ser hellre hela bilden i lite sÀmre kvalitet Àn den kapade bilden (nu pratar vi 480p 4:3 eller 720p 16:9). man mÀrker att bilden Àr kapad...de har inte lyckats göra det pÄ ett bra sÀtt om det nu ens var möjligt. Sedan vet jag inte om kvaliteten Àr sÄ hög pÄ originalen att HD-versionen ger nÄgon större vinst. Det Àr ju ganska enkelt tecknat och ont om smÄ detaljer i bilderna som skulle vinna pÄ högre upplösning.

Samma hÀr.

Är bara nyfiken om bildkvalliten Ă€r likvĂ€rdig pĂ„ bĂ„da versionerna.

Om bilden nu skulle vara sÀmre pÄ 4:3 varianten sÄ vÀljer jag den ÀndÄ sÄ klart

Redigerat av budwhite, 24 september 2020 - 18:27.


#192

Postad 24 september 2020 - 18:29

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0

Simpsons sÀsong 20 och framÄt Àr native 16:9, sÀsong 14-19 Àr filmat digitalt i 1.37:1, men jag Àr osÀker pÄ upplösningen pÄ den digitala kopian som editing och post-production gjordes pÄ, det rör sig om Ären 2002-2009, dvs det gapet som Àr före Red One slog igenom och de facto standarden för digital film blev 4K, huruvida det Àr 1080 eller lÀgre borde gÄ att söka fram, men oavsett sÄ Àr det garanterat inte 4K vid E/PP, varvid 1.78:1-croppningen har lÀgre native upplösning Àn 1080, och ni har sÄledes en poÀng gÀllande sÀsongerna 14-19. Widescreen-versionen ger lÀgre ursprungsupplösning Àn 1080, vilket Àr ett rÀttvist straff för dom som Àr dumma nog att vÀlja croppning före original-format. :D

Dom intressanta sÀsongerna Àr ju dock 1/2-13(Àven om man kan ha personliga Äsikter om vart det gick snett mellan 8-13), dessa Àr filmade pÄ 35mm och kan sÄledes scannas om till 4K eller mer, MEN edit och post-production skedde inte pÄ 35mm-film, utan det filmade materialet för det mesta pÄ TV pÄ den tiden överfördes scen-vis till SD-video för den perioden vi pratar om, dÀr E/PP gjordes i analog SD-upplösning, eftersom man ÀndÄ inte skickar 35mm-kopior till TV-kanaler vÀrlden över, utan just videoband. Att scanna om Àldre TV-serier frÄn 35mm till native HD, 4K eller mer Àr sÄledes extremt omstÀndigt dÄ det i stort sett alltid krÀvs ny edit och post-production, i mycket större grad Àn för en lÄngfilm, dÀr man istÀllet direkt kan lÀgga pengarna pÄ att rensa gryn och smuts pÄ filmen, frÄn en fÀrdigklippt 35mm-kopia.

Sen ska vĂ€l Ă€ven tillĂ€ggas att om det Ă€r en typ av TV-serier dĂ€r denna frĂ„ga Ă€r extremt ointressant, ivarjefall enligt mig, sĂ„ Ă€r det just animerade TV-serier. Om man sitter och stör sig sig pĂ„ eventuella synliga spĂ„r utav avsaknaden av native HD/4K kĂ€lla, sĂ„ fokuserar man nog pĂ„ fel grejer. Är det nĂ„n form av videomaterial som enkelt kan skalas upp tillrĂ€ckligt snyggt, sĂ„ Ă€r det just animerat för TV. Utav alla gamla TV-serier i Disney's och Fox arkiv frĂ„n 1950-2000 som intĂ€kterna frĂ„n Disney+ förhoppningsvis kommer gĂ„ till att restaurera frĂ„n 35mm till 4K, sĂ„ hoppas jag innerligt att Simpsons ligger absolut allra lĂ€ngst ner i högen.

Diskussionen avslöjar dock en brist med Disney+, jag startade upp s01e01 och fick upp det i croppad Widescreen som default, och stoppade genast för att leta reda pÄ vart sjutton man Àndrade det(jag hade lÀst innan att bÄda valen fanns), men att vÀlja vilken version man vill se borde komma upp som ett pÄtvingat aktivt val inför första uppspelningen, att automatiskt lura pÄ okunniga mÀnniskor den croppade versionen skapar bara mer intellektuellt begrÀnsade mÀnniskor i samhÀllet av den typ som behöver varningar pÄ kaffemuggen och backspegeln, om att saker naturligtvis Àr varma och stora. :huh:

Edit: Diskussionen fick mig att gÄ igenom abonnemangets samtliga profiler och stÀlla in rÀtt instÀllning pÄ Simpsons, men vet nÄn om finns det fler serier pÄ Disney+ dÀr den instÀllningen finns?


Det tog nÄgot halvÄr före 4:3(orginal) kom upp pÄ plus. Det var först efter kritik som D fixade detta. Den klippta 16:9 versionen var den Ànda som fanns frÄn början.

#193

Postad 27 september 2020 - 21:41

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som har koll pÄ om det finns en smidig instÀllning för undertexter?
Lite som Viasat har ”Auto”.

Kollar man t.ex. Simpsons kan undertexter vara skönt, men sedan om man slÄr pÄ en Disney-klassiker dubbad till svenska mÄste man sÄledes gÄ in och stÀnga av undertexterna.
Det Ă€r ju inget jĂ€ttejobb att slĂ„ pĂ„ svenska texter/stĂ€nga av undertexter (iaf inte pĂ„ en ATV), men man kan ju hoppas att en ”Auto”-funktion kommer i framtiden.

#194

Postad 29 september 2020 - 06:31

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Gjorde en snabb överblick mellan Simpsons 4:3 och 16:9. Ingen skillnad i bildkvalitet vad jag kunde se. Det som blev tydligt var hur pass klippt/inzommad 16:9 versionen Àr.

#195

Postad 11 oktober 2020 - 07:31

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Blir ingen Bio för Pixar/Disney filmen Soul som gĂ„r direkt till Disney+ istĂ€llet och har premiĂ€r den 25 december.

https://www.flatpane...l&id=1602217332



#196

Postad 13 november 2020 - 14:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Började kolla pÄ Marvel igÄr. Har aldrig sett nÄgon av alla filmer som finns.

Började med Captain America.. Riktigt bra tycker jag. 

tĂ€nkte se dom i kronologisk ordning.  

 

Vissa listor har med Incredible hulk nÀr man söker pÄ Google men dom finns inte med pÄ Disney+



#197

Postad 13 november 2020 - 14:40

D.J
  • D.J
  • Wannabe

  • 29 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som har koll pÄ om det finns en smidig instÀllning för undertexter?
Lite som Viasat har ”Auto”.

Kollar man t.ex. Simpsons kan undertexter vara skönt, men sedan om man slÄr pÄ en Disney-klassiker dubbad till svenska mÄste man sÄledes gÄ in och stÀnga av undertexterna.
Det Ă€r ju inget jĂ€ttejobb att slĂ„ pĂ„ svenska texter/stĂ€nga av undertexter (iaf inte pĂ„ en ATV), men man kan ju hoppas att en ”Auto”-funktion kommer i framtiden.


TyvÀrr gÄr det inte vad jag vet, men man kan ha olika instÀllningar per konto.
Vi har löst detta genom att ha ett konto för barnen dÀr ljudet Àr pÄ svenska utan undertexter och pÄ vÄrat konto sÄ kör vi pÄ engelska.

#198

Postad 13 november 2020 - 14:40

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 0

Började kolla pÄ Marvel igÄr. Har aldrig sett nÄgon av alla filmer som finns.
Började med Captain America.. Riktigt bra tycker jag. 
tĂ€nkte se dom i kronologisk ordning.  
 
Vissa listor har med Incredible hulk nÀr man söker pÄ Google men dom finns inte med pÄ Disney+

 

Det Àr för att Universal Àger rÀttigheterna till The Incredible Hulk.

https://www.business...19-11?r=US&IR=T


Redigerat av Dr. Zaius, 13 november 2020 - 14:43.


#199

Postad 13 november 2020 - 17:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr gÄr det inte vad jag vet, men man kan ha olika instÀllningar per konto.
Vi har löst detta genom att ha ett konto för barnen dÀr ljudet Àr pÄ svenska utan undertexter och pÄ vÄrat konto sÄ kör vi pÄ engelska.

Smart, tack för tipset 👍

FĂ„r hoppas pĂ„ en auto-funktion framöver 🙏

#200

Postad 13 november 2020 - 20:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

klar med andra delen. Captain Marvel.

Gillade denna riktigt mycket. ren underhÄllning. perfekt till ett par öl :)






Även taggad med streaming, disney film serier

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.