Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Otroligt mycket Clouding Sony 65XE9305 ???

568 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 februari 2018 - 13:51

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Varför ska man vara petig och professionell köpare??? :)
 

Svaret är enkelt 

Du har en Kuro nu :)


Det är ju ungefär SAMMA bildkvalité på ALLA TV apparater idag. 

det kan se ut som det om man kollar på dom i en upplyst affär ja

 

jag säger som jag alltid brukar

en tv ska utvärderas i ett helt svart rum

då ser man verkligen hur den presterar


Vill man kolla på starka färger köper man en Samsung LED. Vill man kolla på sport köper man en Sony LED. Vill man kolla på 4K och spela spel köper man en OLED TV. 

Och vill man ha en naturlig levande bild så kollar man på en Kuro ;)

 

ska man blanda allt man kollar på och vill ha ett högt medelvärde på tvn med allt material så tippar jag ändå på att en tv som Panasonic DX900 fixar det bäst av alla.

Den är inte super bra på nåt men den håller en hög kvalitet på allt vilket är imponerande.

Även du hade nog varit riktigt nöjd med den tvn.

 

tyvärr verkar det inte komma nån liknande fald från Panasonic i år då dom har gått över till IPS.

DX900an är fortfarande den bästa från dom även i år.

 

Tippar på att Samsung kommer med några micro leds fald tvs i höst då kan det bli riktigt häftigt :)


Redigerat av sune bejas, 17 februari 2018 - 13:56.


#52

Postad 17 februari 2018 - 14:12

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

@Sune bejas

Du dödade precis min köpvilja för Sony 65XE9305! Hur kräsen ska man vara egentligen? En vanlig tittare njuter av sin tv genom att titta på HD kanaler och streama 4K filmer. Eventuellt spela spel.
Varför ska man vara petig och professionell köpare??? :)
Det är små detaljer som skiljer olika modeller. Vill man kolla på starka färger köper man en Samsung LED. Vill man kolla på sport köper man en Sony LED. Vill man kolla på 4K och spela spel köper man en OLED TV. Man kan väl kolla på HDR på ALLA eller? Hur petig ska man vara? hahaha
Det är helt otroligt hur folk är småpetiga! :)
Det är ju ungefär SAMMA bildkvalité på ALLA TV apparater idag. Koppla in en HD box, PS4, Apple tv 4k och man är nöjd.


Det e väl som med bilar. Vissa gillar volvo. Jag gillar Mercedes.
Alla har olika smak och är olika petiga och olika förutsättningar..,
Jag tex har alltid nån lampa tänd när jag kollar...så hur en tv presterar i ett becksvart rum spelar ingen större roll egentligen....men visst, ju bättre i mörkt rum desto mindre chans att du inte märker fel vid upplyst rum..
Kollade på de flesta tvn innan jag köpte min xe9305 men för mina ögon kändes sonyn mest allround med en bild jag gillar.
Visst en sony oled hade varit nice men 12000kr mer vid köptillfället kändes inte befogat.
Lgs oled kollade jag på i flera affärer men det va nåt i bilden som gjorde att jag inte gillade den...
Visst såg 4k demos fina ut men....
Aja nästa tv, om 3-4 år blir förmodligen oled :)

#53

Postad 17 februari 2018 - 14:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Lgs oled kollade jag på i flera affärer men det va nåt i bilden som gjorde att jag inte gillade den...
Visst såg 4k demos fina ut men....
Aja nästa tv, om 3-4 år blir förmodligen oled :)

kan du utveckla så vore det bra.

det behöver inte vara några facktermer utan beskriv skillnaderna i bild så kan man överstätta det till tekniska bildtermer senare :)



#54

Postad 17 februari 2018 - 14:29

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

kan du utveckla så vore det bra.
det behöver inte vara några facktermer utan beskriv skillnaderna i bild så kan man överstätta det till tekniska bildtermer senare :)


Jag e dålig på termer.
Men det va nåt med färgerna å rörelsehanteringen och uppskalningen. Svårt å förklara...kändes inte rätt bara.
Sonyn kändes mycket ljusstarkare oxå?
Detta dock bara i butik. Kan inte uttala mig om hur den skulle varit i hemmamiljö.

#55

Postad 17 februari 2018 - 14:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Men det va nåt med färgerna ..kändes inte rätt bara.
 

Den här modellen har väl Quantum Dots medans xe9005 inte hade det eller hur var det?

QD skapar mer naturliga och starkare färger

 

Om det stämmer så går det nog att översätta det du såg.

 

Färgerna och hela tonen i bilden på Sonyn var varmare än OLEDen som såg lite kall ut?

Du såg "fler" färger på Sonyn.

Färgerna hade även något högre kontrast och såg starkare och mer distinka ut.

Även vitt såg bättre och mer naturligt ut.

Bilden såg mindre utspädd ut på Sonyn ?

 

ungefär nåt sånt va.

 

Allt hänger på hur SPDen ser ut.

Och om det finns 25% pixlar på hela ytan som inte tillför färgerna nåt eller inte.

Sonyn har en bättre och mer distinkt SPD (spektral power distribution) och inga vita fuskpixlar för ljusnivån

100% RGB pixlar som direkt boostar färgerna.

och eftersom inga pixlar tar upp 25% av ytan som en vit subpixel gör så kan man även räkna ut att RGB pixlarna på Sonyn är större (för att fylla ut tomrummet)

bilden och färgerna upplevs ha högre koncentration.


Redigerat av sune bejas, 17 februari 2018 - 14:53.


#56

Postad 17 februari 2018 - 16:07

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
@Sune bejas

Japp, jag har Pioneer Kuro i 50 tum.
Och HD bild på den är FANTASTISK!!
Jag vill gärna uppgradera från 50" till 65". Smärtgränsen är vid 15k-17k.
Man fick till och med frugans godkännande!
Så nu är det stor dilemma!
Antingen köper man STOR 65" SKÄRM LED eller sänker ribban och köper OLED 55" för 15k! Men, i mina ögon, 55 tum OLED är en VÄLDIGT liten TV! Jag får en skitdålig uppgradering med 5 tum extra storleksmässigt! Hur gör man???

#57

Postad 17 februari 2018 - 16:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

@Sune bejas

Japp, jag har Pioneer Kuro i 50 tum.
Och HD bild på den är FANTASTISK!!
Jag vill gärna uppgradera från 50" till 65". Smärtgränsen är vid 15k-17k.
Man fick till och med frugans godkännande!
Så nu är det stor dilemma!
Antingen köper man STOR 65" SKÄRM LED eller sänker ribban och köper OLED 55" för 15k! Men, i mina ögon, 55 tum OLED är en VÄLDIGT liten TV! Jag får en skitdålig uppgradering med 5 tum extra storleksmässigt! Hur gör man???

flyttar närmare, 55 " räcker då..



#58

Postad 17 februari 2018 - 16:29

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

En sak till....

Jag vet ju att det är clouding på denna nu, men märker inte av det i dom filmer och tv program jag tittat på så mycket.
Men som jag sa tidigare så har jag ju inte suttit och kollat på en hel film utan mest när barnen kollat nån film så har jag små tittat.

Kan det vara så då att sålänge man har local dimming på..... så släcker det ner dom partier som där är clouding så att det inte syns ?

Menar nu står man ju i valet av att lämna tillbaka den och stå utan tv igen, eller behålla den ? :(

Mikkiz.... Har du absolut ingen clouding alls på din?
Menar även om du tex drar upp maxstyrkan och försöker tvinga fram det ?
 

Tycker du ska byta ut din tv mot en annan som har bättre jämnhet i den ljusfördelande film "light guide" som inte ligger helt plant mot LCD-panelen. Kan förbättras med "local dimming" men det kommer alltid finnas kvar.



#59

Postad 17 februari 2018 - 16:58

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om detta spelar någon roll. Men xe9305 är belyst på ovankant och underkant. Således borde de svarta fälten bli mer grå och ha mer clouding? Tror att 9005:an bara är belyst från undersidan.

Redigerat av magnus76, 17 februari 2018 - 16:58.


#60

Postad 17 februari 2018 - 17:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tycker du ska byta ut din tv mot en annan som har bättre jämnhet i den ljusfördelande film "light guide" som inte ligger helt plant mot LCD-panelen. Kan förbättras med "local dimming" men det kommer alltid finnas kvar.

 

Ja problemet är bara att Elgiganten här i Halmstad har inte den kvar och kommer inte få in den igen :(
Då ska jag behöva köra ca 10 mil för att byta den.....

Det jag funderar på är att om jag nu inte ser det när den matas med en signal, kommer det att synas på ett annat sätt då ?
Som sagt är inte så insatt i detta.



#61

Postad 17 februari 2018 - 17:35

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

 Hur gör man???

ja du får väl göra som jag har gjort som senaste åren :)

köp hem och testa i 30 dagar 

Lämna tillbaka om du inte är nöjd

 

har själv haft en 65" och senaste en Sony 65X930C som jag tror jag gav runt 40K för 2016

https://www.rtings.c...iews/sony/x930c

 

bra tv men kunde inte mäta sig med 500Men vad gäller kontrast och svärta

då spelar 65" ingen roll. (alla är olika)

Prio 1 här som du kanske har förstått är kontrast/svärta och referensbild.

Personligen kollar jag inte på en halvbra 65"s bild när man har 500Men.

Som du redan vet som producerar en Kuro en otroligt levande och naturlig bild.

Det sätter jag högt i värde.

 

Kombinationen med nästan oled svärta och kontrast men med bättre färger och en mer naturlig bild (enligt mig) gör 500Men näst intill omöjlig att rubba på för nån tv idag.

Det skulle väl vara en PWM driven micro led fald med 10K+ zoner och 4000 nits i ljusstyrka som skulle göra att man stallde undan 500M för gott.

vi får se när den tvn kommer..det kan dyka upp lite av det i höst hoppas jag på.

HDR med rätt tv kommer förmodligen att begrava 500Men ändå vare sig man vill det eller inte.

SDR tekniken har sina begränsningar även om tvn håller referensklass.

 

 

ang 65 kontra 50"

Det skiljer i storlek men nån wow känsla finns inte heller hos 65" tycker jag

då måste man nog upp till Samsung the wall om det ska hända nåt ;)

 

att byta ner sig igen från 65" till 50" på 500Men tog väl bara en dag sen hade man vant sig med den mindre bilden.

det är bara när man har 65" och 50" sida vid sida det tycks skilja massor.

 

Glödande svärta åker bort direkt trots att bilden håller 65"  

SONY%2065X930C%20vs3.jpg


Redigerat av sune bejas, 17 februari 2018 - 18:17.


#62

Postad 17 februari 2018 - 18:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok då ska vi se om jag kan ladda upp lite bilder....

Nu släckte jag ner i hela rummet och jag kunde inte ens se handen framför mig.
Satte upp styrkan av brightnes på MAX och satte på en film.

Inte EN ÄNDA CLOUDING syntes :) :) :) 

Jag tog min mobil och tog lite bilder, men kom ihåg....min mobil ljusar tydligen upp bilderna så försökte göra så gott jag kunde.
Men om det inte ens i ett totalt mörkt rum med MAX ljusstyrka förekommer clouding...då ska det väl inte komma alls på en annan film eller ?

Här kommer lite bilder direkt från mobilen :

OBS..... Den blåa lampan under tv är från Tv-Boxen.....och den lilla ljusstrimma längst ner på bilderna är från tv bänken.



Bifogad fil  28208532_2027096484210561_895937258_o.jpg   37,15K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  28208727_2027096450877231_687025158_o.jpg   112,34K   2 Antal nerladdningar


Och denna är totalt mörker man ser bara lampan / texten från tv boxen.

Bifogad fil  28217924_2027096504210559_1908291557_o.jpg   25,51K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 17 februari 2018 - 18:09.


#63

Postad 17 februari 2018 - 18:08

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 2

Har en 75" ZD9 och local dimming är inte aktiverart i menyerna, vilket jag inte bryr mig om. Så fort local dimming aktiveras så har jag inga problem med clouding.

Tyckte att min Pioneer Kuro 60"  och min Oled 65" E6 hade för liten bildyta så de såldes.

Sitter ny helnöjd med min Sony LED tv, vill man dra nytta av HDR och även 4K så bör man ha en tv som är ljusstark och så stor som möjligt.

 

Här har ni en länk, 50" tv anser jag är alldeles för litet, särskilt idag när det finns 4K HDR filmer att tillgå.

 

http://www.comparetv...9&tv2=50&a2=169


Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 17 februari 2018 - 18:09.


#64

Postad 17 februari 2018 - 18:18

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

mstoltz:

Svärtan och kontrasten ser riktigt bra ut! (förmodat att kameran inte klipper för mycket ;))

imponerande för att vara edge lit lcd.

 

behåll tvn sen är det väl bara att hoppas på att en firmware fixar problemet när clouding syns och local dimmingen tycks vara avstängd

det är ju mer en bugg med tvn och borde kunna åtgärdas.


Redigerat av sune bejas, 17 februari 2018 - 18:22.


#65

Postad 17 februari 2018 - 18:30

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Jag har haft 2st xe9305 och båda har haft clouding på precis samma ställe som dig helt sjukt. Syns mest när man byter källa eller uppstarten av olika program.

#66

Postad 17 februari 2018 - 19:18

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Ok då ska vi se om jag kan ladda upp lite bilder....
Nu släckte jag ner i hela rummet och jag kunde inte ens se handen framför mig.
Satte upp styrkan av brightnes på MAX och satte på en film.
Inte EN ÄNDA CLOUDING syntes :) :) :) 
Jag tog min mobil och tog lite bilder, men kom ihåg....min mobil ljusar tydligen upp bilderna så försökte göra så gott jag kunde.
Men om det inte ens i ett totalt mörkt rum med MAX ljusstyrka förekommer clouding...då ska det väl inte komma alls på en annan film eller ?
Här kommer lite bilder direkt från mobilen :OBS..... Den blåa lampan under tv är från Tv-Boxen.....och den lilla ljusstrimma längst ner på bilderna är från tv bänken.
attachicon.gif28208532_2027096484210561_895937258_o.jpg
attachicon.gif28208727_2027096450877231_687025158_o.jpgOch denna är totalt mörker man ser bara lampan / texten från tv boxen.
attachicon.gif28217924_2027096504210559_1908291557_o.jpg


Ändrade du inställningarna i tvn?

#67

Postad 17 februari 2018 - 20:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Så har nu kollat på hela filmen som heter "LIFE" ...
Många mörka scener i rymden och jag kan inte vara mer glad :)

Det verkar som att cloduingen enbart syns när ingen källa / signal är på.
Under hela filmen syntes inte någon clouding till över huvudtaget :)

Mikkiz...jag ändrade lite dvs höjde ljusstyrkan till max osv :)

 



#68

Postad 17 februari 2018 - 20:33

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Jag har haft 2st xe9305 och båda har haft clouding på precis samma ställe som dig helt sjukt. Syns mest när man byter källa eller uppstarten av olika program.


Tack för info!

Då ska jag satsa på Sony 65xe9005!

#69

Postad 17 februari 2018 - 20:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har haft 2st xe9305 och båda har haft clouding på precis samma ställe som dig helt sjukt. Syns mest när man byter källa eller uppstarten av olika program.

 

 

Tack för info!

Då ska jag satsa på Sony 65xe9005!

 

Ja för mig gör det absolut inget att det dyker upp när man byter källa eller uppstart av program !
Så länge det inte syns på det man tittar på, dvs tv, film, spel osv :)

Själva bilden och tv är ju helt otroligt bra...... 
 


Redigerat av mstoltz, 17 februari 2018 - 20:40.


#70

Postad 17 februari 2018 - 20:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

clouding är en ojämnhet i panelen som ska synas oavsett hjälpmedel, förstår inte hur du inte kan se ett uns av det i en film med mörka scener, även om tv:n dimmar ner så kan ju inte en dimming hur bra den än är känna av vart cloudingen är och dimma mer där......  men är du glad med det du ser så får du behålla den,,, jag ser clouding oavsett dimming eller inte hela tiden, speciellt om man vet vart det är.... en grå yta så syns de tydligt ju, även i film....

 

så vida nu inte sony har en dimming som mirakulöst känner av vart den läcker och dimmar mer där, vilket så klart är omöjligt..  jag säger inte emot de du ser själv, är du nöjd så är väl de bra, bara så förvånad att du inte ser det..


Redigerat av hundrakg, 17 februari 2018 - 20:45.


#71

Postad 17 februari 2018 - 20:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

clouding är en ojämnhet i panelen som ska synas oavsett hjälpmedel, förstår inte hur du inte kan se ett uns av det i en film med mörka scener, även om tv:n dimmar ner så kan ju inte en dimming hur bra den än är känna av vart cloudingen är och dimma mer där...... men är du glad med det du ser så får du behålla den,,, jag ser clouding oavsett dimming eller inte hela tiden, speciellt om man vet vart det är.... en grå yta så syns de tydligt ju, även i film....

så vida nu inte sony har en dimming som mirakulöst känner av vart den läcker och dimmar mer där, vilket så klart är omöjligt.. jag säger inte emot de du ser själv, är du nöjd så är väl de bra, bara så förvånad att du inte ser det..

Det e mycket du inte förstår... ha ha ha :)
Sony e mirakulöst bra :)

Redigerat av mikkiz, 17 februari 2018 - 20:48.


#72

Postad 17 februari 2018 - 20:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det e mycket du inte förstår... ha ha ha :)
Sony e mirakulöst bra :)

du har nog rätt, dimming i en sony tv är ju samma sak som oled tv, perfekt svärta, trots väldigt ojämn panel, haha.. varför en köpa oled då, sony led är ju samma sak.. :rolleyes:



#73

Postad 17 februari 2018 - 20:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag e dålig på termer.
Men det va nåt med färgerna å rörelsehanteringen och uppskalningen. Svårt å förklara...

 

 

Så här ser det ut när jag går in på home menyn.
Skymtar lite clouding i nästan svart rum. Nere till höger.
 

du kan ju så mycket !!!   men vänta. säger du att en sony kan ha clouding, hehe,



#74

Postad 17 februari 2018 - 20:57

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

clouding är en ojämnhet i panelen som ska synas oavsett hjälpmedel, förstår inte hur du inte kan se ett uns av det i en film med mörka scener, även om tv:n dimmar ner så kan ju inte en dimming hur bra den än är känna av vart cloudingen är och dimma mer där...... men är du glad med det du ser så får du behålla den,,, jag ser clouding oavsett dimming eller inte hela tiden, speciellt om man vet vart det är.... en grå yta så syns de tydligt ju, även i film....

så vida nu inte sony har en dimming som mirakulöst känner av vart den läcker och dimmar mer där, vilket så klart är omöjligt.. jag säger inte emot de du ser själv, är du nöjd så är väl de bra, bara så förvånad att du inte ser det..


Ja jag vet inte hur det funkar men som jag skrev innan så såg jag ingen clouding genom hela filmen....och det var mörkt i rummet.

Bilderna jag postade innan var i totalt mörker...och som du ser finns ingen clouding.

Jag hoppas ju naturligtvis att det håller i sig.... men ropar inte hej ännu, har ju bara sett en film än så länge 😉

#75

Postad 17 februari 2018 - 21:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kunde inte hålla mig, sorry, de är väl klart som fasiken att led lider av clouding oavsett teknik av dimming.... allt annat är skitsnack, eller ser man inte det(vill ej se det)... eller har man inte kollat tillräckligt mycket/noga..


Ja jag vet inte hur det funkar men som jag skrev innan så såg jag ingen clouding genom hela filmen....och det var mörkt i rummet.

Bilderna jag postade innan var i totalt mörker...och som du ser finns ingen clouding.

Jag hoppas ju naturligtvis att det håller i sig.... men ropar inte hej ännu, har ju bara sett en film än så länge

mörka scener nära svart syns mindre, gråa scener syns de mer.... kolla mer filmer. när du märker det så tänker du nog annorlunda, speciellt med så pass dåligt utgångsläge du har i första bilderna du visade..

 

men som jag sa. det är du som ska ha tv:n, är du nöjd ,,,,bra..



#76

Postad 17 februari 2018 - 21:04

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

clouding är en ojämnhet i panelen som ska synas oavsett hjälpmedel, förstår inte hur du inte kan se ett uns av det i en film med mörka scener, även om tv:n dimmar ner så kan ju inte en dimming hur bra den än är känna av vart cloudingen är och dimma mer där......  men är du glad med det du ser så får du behålla den,,, jag ser clouding oavsett dimming eller inte hela tiden, speciellt om man vet vart det är.... en grå yta så syns de tydligt ju, även i film....
 
så vida nu inte sony har en dimming som mirakulöst känner av vart den läcker och dimmar mer där, vilket så klart är omöjligt..  jag säger inte emot de du ser själv, är du nöjd så är väl de bra, bara så förvånad att du inte ser det..


Det är precis som du säger. Dimmar inte alls lika bra där cloudingen är. Har som sagt haft 2st xe9305 och har en kvar hemma.

#77

Postad 17 februari 2018 - 21:06

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1

du har nog rätt, dimming i en sony tv är ju samma sak som oled tv, perfekt svärta, trots väldigt ojämn panel, haha.. varför en köpa oled då, sony led är ju samma sak.. :rolleyes:


Jag jag förstår inte varför inte alla köper xe9305. Den e felfri :)

du kan ju så mycket!!


Tackar :)

#78

Postad 17 februari 2018 - 21:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det är precis som du säger. Dimmar inte alls lika bra där cloudingen är. Har som sagt haft 2st xe9305 och har en kvar hemma.

så är det, men snart ballar väl tråden ut med att jag är den enda som tror detta, haha, tur man har EN i alla fall som är med på noterna hur det är..



#79

Postad 17 februari 2018 - 21:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag lyssnar på er alla och som sagt ... ska kolla mer filmer och utvärdera om det blir att lämna tillbaka eller behålla 😉

Bilderna jag visade i början av detta var tagen med mobilen och ljusades upp en hel del av mobilen.

Tiden får utvisa... har 3 veckor kvar av öppna köpet 😉

#80

Postad 18 februari 2018 - 10:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har haft 2st xe9305 och båda har haft clouding på precis samma ställe som dig helt sjukt. Syns mest när man byter källa eller uppstarten av olika program.


Den som du har kvar är det clouding på den med ?

Har för mig att jag läst någonstans att ibland kan clouding förekomma där man fäster foten i tv med skruvarna om man spänner dom för hårt.....
Vet ju inte om detta stämmer för det förekommer ju clouding ovanpå tv med.

Men vad är det som gör att det blir clouding... menar vad är det i panelen som är fel ?

Har också för mig att jag läst att det är för att det är spänningar i panelen, men vet som sagt inte.

#81

Postad 18 februari 2018 - 10:31

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

1. Bilden var lite grön, men detta fixas lätt med inställningarna. Jag har tyvärr inte haft tid att finkalibrerar den, och oftast så har det inte behövts heller.

2. Clouding ? Ja det finns....... tex om man tittar på en film med svarta kanter uppe och nere, så kan man se att det lyser igenom tex från undertexter osv.....

Detta går att tweaka till så att det blir mindre i inställningarna. Sedan kan man lura ögat lite också med att sätta en lampa bakom tv som lyser lite svagt, på det sättet blir inte cloudingen så påtagligt.

Annars är det en otroligt bra tv !!!

Någon jag också märkt är att spelar man tex PS4 eller Xbox one, så är det bättre att man använder läget Grafik istället för läget Spel. Detta ger lite mindre input lag .

 

Grön bild?

 

Clouding?

 

Mindre input lag?

 

Lampa bakom TV?

 

Inga problem jag har på OLED C7


Redigerat av Ironse, 18 februari 2018 - 10:39.


#82

Postad 18 februari 2018 - 10:55

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Grön bild?
 
Clouding?
 
Mindre input lag?
 
Lampa bakom TV?
 
Inga problem jag har på OLED C7


Jaha?

#83

Postad 18 februari 2018 - 10:59

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jaha?

 

Hur får man grön bild?

 

Måste gå in på inställningar aktivera RGB få fram grön bild



#84

Postad 18 februari 2018 - 11:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Grön bild?

 

Clouding?

 

Mindre input lag?

 

Lampa bakom TV?

 

Inga problem jag har på OLED C7

 

1. Grön bild.... Ja i ett av lägena tyckte jag att bilden verkade lite grönaktig, och fler som har reagerat på detta , men enkelt fixat, finns inget grönstick nu...

2. Clouding.....Ja det finns, men syns inte när en Källa / signal är på, dvs mest när man startar upp tv eller program, syns inte sedan.

3. Input lag...ja jag tyckte att det var lite mindre på grafikläget.

4. Lampa bakom tv....Ja många kör med antingen LED strip eller ambient light, och som jag tips jag skaffat led strip, en lampa bakom tv....
Skönt för ögonen ibland med....Vad är det konstiga med detta ?

5. Du har en Oled C7....men det är ju kanon att du är nöjd med den....

Som sagt alla tekniker har ju sina för och nackdelar...... gäller ju att priotera vad man kan leva med och inte.
Och som jag skrivit ett antal gånger så var Oled inget för mig för att jag spelar en hel del och har barn som gärna har på en viss kanal med logga under en längre tid.... så jag hade inget lust att behöva oroa mig över inbränningar.

Sony65XE9305 är annars en jättebra tv, med riktigt fin bild och en riktigt Ljuskanon som man har nytta av när man ser / spelar i HDR tex.
Tror inte en Oled kommer upp i den ljusstyrkan ?


 


Redigerat av mstoltz, 18 februari 2018 - 11:09.


#85

Postad 18 februari 2018 - 12:35

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Grön bild?
 
Clouding?
 
Mindre input lag?
 
Lampa bakom TV?
 
Inga problem jag har på OLED C7


Cloudingen är iaf inte i närheten lika störande som alla banding o röd/rosa tint b7/c7an har. Hade 4 st olika b7or innan det blev xe9305.

1. Grön bild.... Ja i ett av lägena tyckte jag att bilden verkade lite grönaktig, och fler som har reagerat på detta , men enkelt fixat, finns inget grönstick nu...
2. Clouding.....Ja det finns, men syns inte när en Källa / signal är på, dvs mest när man startar upp tv eller program, syns inte sedan.
3. Input lag...ja jag tyckte att det var lite mindre på grafikläget.
4. Lampa bakom tv....Ja många kör med antingen LED strip eller ambient light, och som jag tips jag skaffat led strip, en lampa bakom tv....
Skönt för ögonen ibland med....Vad är det konstiga med detta ?
5. Du har en Oled C7....men det är ju kanon att du är nöjd med den....
Som sagt alla tekniker har ju sina för och nackdelar...... gäller ju att priotera vad man kan leva med och inte.
Och som jag skrivit ett antal gånger så var Oled inget för mig för att jag spelar en hel del och har barn som gärna har på en viss kanal med logga under en längre tid.... så jag hade inget lust att behöva oroa mig över inbränningar.
Sony65XE9305 är annars en jättebra tv, med riktigt fin bild och en riktigt Ljuskanon som man har nytta av när man ser / spelar i HDR tex.
Tror inte en Oled kommer upp i den ljusstyrkan ?


Max ljust styrkan på b7/c7 är typ som om du har 20-25 i ljusstyrka på xe9305.

#86

Postad 18 februari 2018 - 12:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Cloudingen är iaf inte i närheten lika störande som alla banding o röd/rosa tint b7/c7an har. Hade 4 st olika b7or innan det blev xe9305.

Max ljust styrkan på b7/c7 är typ som om du har 20-25 i ljusstyrka på xe9305.

 

Håller med dig.....

Ojdå....så lågt....Men måste man inte då sitta i nästan becksvart rum för att få en bra ljusstyrka när man ser på HDR osv ??

Igår när jag kollade på film för första gången på xe9305, var en helt annan upplevelse.
Speciellt när det är rymdfilmer, där ljuset sakta kommer skarpare och skarpare  tills det nästan är bländande.....var riktigt häftigt :)
Och då var det inte ens full 4k och HDR, utan uppskalad version...men wow va grymt det var ...

Som jag sagt så har jag inte sett clouding på den ännu i alla fall .....sålänge en källa/signal är på.
Utan bara när det startar upp eller vid vissa menyer som man har uppe vid det tillfället.

 



#87

Postad 18 februari 2018 - 12:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Som OLED-ägare måste jag faktiskt inflika att den svärtan som moderna LCD:er i 10 000 krs-klassen och uppåt faktiskt är fullt acceptabel enligt mig (och då är mitt rum helt mörklagt). Jag skulle definitivt inte ha något emot att gå tillbaka till LCD i just det avseendet. Det främsta jag gillar med OLEDs är färghanteringen, den är verkligen bra när vitbalansen står rätt till.



#88

Postad 18 februari 2018 - 13:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Som OLED-ägare måste jag faktiskt inflika att den svärtan som moderna LCD:er i 10 000 krs-klassen och uppåt faktiskt är fullt acceptabel enligt mig (och då är mitt rum helt mörklagt). Jag skulle definitivt inte ha något emot att gå tillbaka till LCD i just det avseendet. Det främsta jag gillar med OLEDs är färghanteringen, den är verkligen bra när vitbalansen står rätt till.

 

Vad härligt att höra från någon som faktiskt också äger en OLED ;)
Att man inte bara höjder varken LED eller OLED till skyarna, utan att man kan tycka om båda 2 på olika sätt.

Jag sagt det innan, alla har sina för och nackdelar och det gäller att hitta den som passar en bäst :)

Jag ska även erkänna att igår när jag såg filmen på den nya tv, var första gången jag såg på en film i helt mörklagt rum.
Med min andra äldre LED så hade vi alltid någon sorts ljus i rummet, en liten lampa eller nått , mest för ögonen, men hjälpte ju även till med att förbättra svärtan.

Detta behövdes inte igår och det var en helt annan upplevelse. :)


Redigerat av mstoltz, 18 februari 2018 - 13:09.


#89

Postad 18 februari 2018 - 13:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Svärta i all ära, men har man väl sett hur en riktigt bra skärm presterar så förstår man också hur helheten är. I torsdags hade jag förmånen att besöka ett par colorister, varav en av de satt med en kalibrerad Dolby Vision-skärm för drygt 380 000 kr som han ljussatte svenska filmer med. Fastän svärtan kunde vara lite klassiskt upplyst som den ibland är på LCD:er så var bilden helt otroligt njutbar. Redan i Rec.709 var färgomfånget helt makalöst och gav en närmast drömlik bild. Svårt att beskriva, men det påminde mycket om hur man upplever bilden på en riktigt bra biograf (typ Victor) med en fläckfri filmkopia. Den får ens fina OLED att kännas klen och fattig, vilket inte är särskilt konstigt då Dolbyn kostar tjugo gånger så mycket och är avsedd till helt andra ändamål.

 

Och de två filmerna som var uppe för grading var Strul och Vinterviken. Kanske inte något som OLED-ägarna idag skulle använda för demo men det kanske blir referensfilmer längre fram? :)



#90

Postad 18 februari 2018 - 13:35

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1
Ja det här med led vs oled tjafset lär aldrig ta slut.
Alla har olika förutsättningar. Man har Olika tycke och smak/budget/anv område m.m.
Köp det du gillar mest och var nöjd :)

#91

Postad 18 februari 2018 - 13:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja det här med led vs oled tjafset lär aldrig ta slut.
Alla har olika förutsättningar. Man har Olika tycke och smak/budget/anv område m.m.
Köp det du gillar mest och var nöjd :)

 

Bra sagt ;)



#92

Postad 18 februari 2018 - 13:43

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Off topic men det diskuteras ändå här. Ingen TV är perfekt, alla tekniker har sina brister och det gäller att hitta en TV vars brister man stör sig minst. För mig personligen kommer en LCD aldrig att kunna funka av den anledning att vi sitter väldigt brett hemma. Frugan sitter alltid åt höger, jag i mitten och åt vänster. Ibland kommer 3-4 kompisar och vi tittar på fotboll och då, oavsett hur bra bild TV har i sweet spot, funkar det inte. Alla har sina premisser och går efter dem.

#93

Postad 18 februari 2018 - 13:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag bryr mig inte om det är oled eller led eller vad det är, har bara haft led, o kommer säkerligen ha led som nästa tv också, dock kommer jag nog att föröka få ett ex där clouding är acceptabel när den syns, även om tv:n har bra hantering med dimming, så är utgångsläget viktigt, ett dåligt ex är bara att byta.... om det är rimligt så klart, en 65" är ganska stor o jobbigt att packa ner, köra en bra bit, o sen ska man börja om från början igen, så jag förstår att man gärna behåller.... de bästa vore ta hem 3 olika, behålla en , hehe

 

sen gällande svärtan, håller med om att dagens led är ok med bra dimming, men att de ska vara i närheten av oled, nääää, beror på hur kritisk man är, oled är SVART, KOLSVART, stor skillnad mot nerdimmad svart på led...


Redigerat av hundrakg, 18 februari 2018 - 13:48.


#94

Postad 18 februari 2018 - 13:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sedan är ju betraktningsvinkeln överlägsen på oled...

 

jag höjer inte oled, jag gillar själv led, men jag måste erkänna att oled överlag slår led på mycket, även om led har mer tryck i ljuset o lite annat till fördel. så måste jag ändå buga o bocka för oled som vinnare oavsett, har sett många oled hos kompisar ganska ofta, bilden är helt enkelt bättre mer behaglig överlag, ingen snack om saken, dock förstår jag fördelarna med led, men tror ändå oled väger över för de flesta..

 

men för mig blir de led ändå. :)  men de beror på pengar o lite annat..



#95

Postad 18 februari 2018 - 14:06

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Har följt ett antal diskussioner Ang Led vs Oled och i de flesta trådar finns det alltid ngr som ska tala om hur jäkla mkt bättre en Oled är. Det hamnar närmast på sandlåde nivå.
Är själv på G med att köpa ny tv och det blir inte Oled 😎.
Det passar helt enkelt inte mitt rum.
Kommer bli en Sony eller en Samsung Om ni undrar. 😊

#96

Postad 18 februari 2018 - 14:14

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Om du syftar på mitt inlägg då propagerar jag inte för OLED utan förklarar varför jag valde den.
För mig funkar LCD inte pga. betraktningsvinklar, för andra funkar det. Sen har jag aldrig fattat sån hängivenhet till bara en teknik så att man hyllar den ena och spottar den andra. Alla har sina för och nackdelar men ju mer konkurans, desto borde vara bättre för oss konsumenter.

#97

Postad 18 februari 2018 - 14:19

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

sedan är ju betraktningsvinkeln överlägsen på oled...
 
jag höjer inte oled, jag gillar själv led, men jag måste erkänna att oled överlag slår led på mycket, även om led har mer tryck i ljuset o lite annat till fördel. så måste jag ändå buga o bocka för oled som vinnare oavsett, har sett många oled hos kompisar ganska ofta, bilden är helt enkelt bättre mer behaglig överlag, ingen snack om saken, dock förstår jag fördelarna med led, men tror ändå oled väger över för de flesta..
 
men för mig blir de led ändå. :)  men de beror på pengar o lite annat..


Får man fråga vad du har för led?

#98

Postad 18 februari 2018 - 14:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Får man fråga vad du har för led?

 en curved samsung led 1080p, inget speciellt alls, duger för pengarna.... bra svärta och ingen clouding dock :) så de byter jag inte på länge......


visst rätt tramsigt att predika mellan 2 olika tekniker, man har olika krav såklart.....

men oled är ju enligt mig ett steg längre fram...



#99

Postad 18 februari 2018 - 14:29

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

jag bryr mig inte om det är oled eller led eller vad det är, har bara haft led, o kommer säkerligen ha led som nästa tv också, dock kommer jag nog att föröka få ett ex där clouding är acceptabel när den syns, även om tv:n har bra hantering med dimming, så är utgångsläget viktigt, ett dåligt ex är bara att byta.... om det är rimligt så klart, en 65" är ganska stor o jobbigt att packa ner, köra en bra bit, o sen ska man börja om från början igen, så jag förstår att man gärna behåller.... de bästa vore ta hem 3 olika, behålla en , hehe

 

sen gällande svärtan, håller med om att dagens led är ok med bra dimming, men att de ska vara i närheten av oled, nääää, beror på hur kritisk man är, oled är SVART, KOLSVART, stor skillnad mot nerdimmad svart på led...

 

Såg Promotheus i en butik och såg clouding direkt på de svarta kanterna

 

Har nu sett Promotheus igen när den går på cmore

 

Svart är svart

 

Sen kan det handla om vad man går ifrån

 

Jag går från plasma till OLED kändes naturligt

 

Går man från LCD kanske man tycker senaste LCD är bättre än den tidigare LCD man hade



#100

Postad 18 februari 2018 - 14:29

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jag pekar inte ut ngn speciell.
Diskussionen tenderar i många fall hamna lite snett.😊

Jag vill ge en känga till tillverkarna som levererar alldeles för många exemplar med fel som banding/clouding m m.
Hade de gjort mer rätt från början hade vi inte diskuterat detta så mkt som vi gör.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.