Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips HTS-3115

152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips HTS3115 (Hemmabiosystem) 2 8,18 (10) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 12 januari 2007 - 20:38

H30jwm
  • H30jwm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Någon som vet vilka kablar man behöver om man har en Philips HTS-3115 till en Infocus IN72?
Räcker det med att jag köper en Hdmi kabel för att få så bra bild som möjligt? Räcker kablarna man får med till hembiosystemet.

#52

Postad 13 januari 2007 - 16:58

swefille
  • swefille
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu har jag testat spela upp avi filmer i systemt, funkar perfekt, bara man har en bra "DvDrip" så blir bilden bra.
Brände ut bilder, musik och två filmer (avi) på en dvd+r och allt fungerade bra. Jag la filmerna i en varsin mapp med en varsin undertext brevid (med exakt samma namn utan att dem slutatde på ".avi, .srt),
systemet läste detta utan problem.

Jag har fått ut ljudet från min tv till systemet genom scarten untan problem.
Har förut på internet på olika forum att vissa program sänds i 5.1, undrar då, hör jag dem programen i 5.1 på detta vis om jag nu skulle titta på ett sådanna program, eller måste ja ha en boxer för att detta ska fungera?
Jag har förtillfället inte någon boxer utan ser på dem kanalerna som komunen har gett ut i detta område.

#53

Postad 14 januari 2007 - 01:30

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej alla filmdiggare! :)
Efter att ha läst igenom tråden verkar det största problemet handla om ljud vid HDMI anslutning.
Vet inte om jag kan bidra med något då jag misstänker att ni som upplever det här problemet säkert har kollat igenom alla alternativ.
Vill bara nämna några saker som kanske kan vara av något värde:

1. Det står att det kan ta ett tag innan DVD systemet och indataenheten har upprättat kommunikation och initierats. Dock ej hur lång tid det tar :)
2. Kolla att ljudinställningen på HDMI Audio optionen verkligen är rätt inställd och inte står på AV utan antingen på "PCM" eller "ALL"
3. Det går inte att lyssna på SACD-skivor eller kopieringsskyddade DVD-Audio CPPM-källor via HDMI anslutningen
4. Om en DVI enhet används krävs en extra ljudkabel för ljudöverföring
5.De flesta äldre DVI-aktiverade enheter är inte HDCP-kompatibla och uppspelning är därför inte möjlig.
6.Det kommer inget ljud från HDMI källan om källenheten bara är DVI/HDCP-kompatibel.

Själv kör jag med gammal teve med Scart och det är inget problem att få ljud i systemet den vägen,det enda irriterande är att det låter skit när man byter kanal.

Sen så stör jag mig på att Elgiganten kör med falsk varudeklaration på sin hemsida. Dom påstår(såg det senast i dag) att HTS-3115 har equalizer, DTS digital ljudutgång, Dolby digital ljudutgång och vanlig Ljudutgång. Det har dom gjort så länge jag har haft koll på deras hemsida. Kan ju fatta hur många "svenssons" som gått på detta och tyckt -Oj vilken fin maskin, den har ju så mycket finesser och allt. Sen vet dom förmodligen inte vad hälften är för något och upptäcker därför inte heller utifall det saknas.
Jag köpte först HTS- 3100 på mellandagsrea för 1390kr och upptäckte sen att den saknade tror jag 6 av de saker som hemsidan påstod att den hade. Så jag började processa gentemot Elgiganten för att få kompensation. Det slutade med att jag fick en HTS-3115 inklusive soppa ersättning. Det lönar sig att klaga ibland :)

Jag tycker ändå att den här maskinen är helt okay. Har inga problem med brända skivor eller störande inslag överhuvudtaget. Håller med om att den förbannade fjärrkontrollen oftast hamnar upp och ner i handen däremot. Ljudet är okay om än något svagt i mellanregistret som nämnts förut. En Equalizer skulle sitta på plats faktiskt. Men på sikt så kommer jag nog byta ut åtminstone frontar och centern för att toppa ljudet något.

Redigerat av k driver, 14 januari 2007 - 01:34.


#54

Postad 14 januari 2007 - 01:46

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Någon annanstans har jag läst att för att få tv-ljudet genom hemmabiosystemet så behöver det finnas en optisk ljudingång, som jag kan koppla till min optiska ljudutgång på comhem-boxen.

Så frågan lyder: finns det någon optisk ljudingång på hemmabiosystemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Det fins ingen optisk ljudingång på hemmabiosystemet, endast en vanlig RCA ingång (AUX)

Redigerat av k driver, 19 januari 2007 - 00:44.


#55

Postad 14 januari 2007 - 15:58

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Någon annanstans har jag läst att för att få tv-ljudet genom hemmabiosystemet så behöver det finnas en optisk ljudingång, som jag kan koppla till min optiska ljudutgång på comhem-boxen.

Så frågan lyder: finns det någon optisk ljudingång på hemmabiosystemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Det fins ingen optisk ljudingång på hemmabiosystemet, endast en vanlig komposit stereo ingång

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, tack för svaret.

Finns det ngt sätt som man kan få allt tv-ljud via hemmabio-anläggningen?

#56

Postad 15 januari 2007 - 00:22

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Fel Post.

Redigerat av k driver, 15 januari 2007 - 00:50.


#57

Postad 15 januari 2007 - 00:39

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Nu har jag testat spela upp avi filmer i systemt, funkar perfekt, bara man har en bra "DvDrip" så blir bilden bra.
Brände ut bilder, musik och två filmer (avi) på en dvd+r och allt fungerade bra. Jag la filmerna i en varsin mapp med en varsin undertext brevid (med exakt samma namn utan att dem slutatde på ".avi, .srt),
systemet läste detta utan problem.

Jag har fått ut ljudet från min tv till systemet genom scarten untan problem.
Har förut på internet på olika forum att vissa program sänds i 5.1, undrar då, hör jag dem programen i 5.1 på detta vis om jag nu skulle titta på ett sådanna program, eller måste ja ha en boxer för att detta ska fungera?
Jag har förtillfället inte någon boxer utan ser på dem kanalerna som komunen har gett ut i detta område.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte lyckats få ut något surroundljud på mitt system även när det annonserats att programmet sänts med 5.1 kodning. Jag misstänker att du kör med en "vanlig" teve utan HDMI anslutning precis som jag och för mig funkar surrounden enbart när jag kör DVD filmer och inte annars. Man får förvisso ljud i de bakre högtalarna även med CD skivor med då är det bara tvåkanalig surround vi pratar om.
Någon som vet vad som krävs för att få surround även på tevesändningarna? En ny anläggning kanske? :)

Redigerat av k driver, 15 januari 2007 - 00:42.


#58

Postad 15 januari 2007 - 00:48

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Okej, tack för svaret.

Finns det ngt sätt som man kan få allt tv-ljud via hemmabio-anläggningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Förhoppningsvis så har din teve en separat audio out utgång och i så fall borde du kunna köra en vanlig RCA kabel från teven och in i Aux på hemmabion. Den här anläggningen lämnar inga andra alternativ vad gäller den biten då den saknar allt ifråga om digitala ljudingångar/ljudutgångar.
Men i den här prisklassen så kanske man inte ska räkna med det heller

Redigerat av k driver, 19 januari 2007 - 00:33.


#59

Postad 15 januari 2007 - 01:51

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det här med ljudet verkar krångligt (var precis på väg att beställa detta system).

Du skriver att för att få ljud ifrån tvn så får man använda sig av audio-out, hur fungerar det exakt för en som inte ens vet vad det är?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kollar på teven om du har utgångar som det står Line out eller Audio out på. Har du det så kopplar du en RCA kabel, ( röd/vita kontakter) där och kopplar sen den andra änden i AUX ingången på Hemmabion. Då bör du få teve ljudet i hemmabion. RCA kablar är väldigt vanligt förekommande och går att köpa i stort sett överallt.
Om du har en gammal teve utan den här HDMI anslutningen så är det bara att köra med den medföljande Scart kontakten mellan teven och hemmabion så får du ljud i hemmabion.

#60

Postad 15 januari 2007 - 08:58

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0


Det här med ljudet verkar krångligt (var precis på väg att beställa detta system).

Du skriver att för att få ljud ifrån tvn så får man använda sig av audio-out, hur fungerar det exakt för en som inte ens vet vad det är?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kollar på teven om du har utgångar som det står Line out eller Audio out på. Har du det så kopplar du en RCA kabel, ( röd/vita kontakter) där och kopplar sen den andra änden i AUX ingången på Hemmabion. Då bör du få teve ljudet i hemmabion. RCA kablar är väldigt vanligt förekommande och går att köpa i stort sett överallt.
Om du har en gammal teve utan den här HDMI anslutningen så är det bara att köra med den medföljande Scart kontakten mellan teven och hemmabion så får du ljud i hemmabion.

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, tack för hjälpen!
Ja det är HDMI jag tänker köra.

Kolla tex denna TV, Länk
Det står på Anslutningar ljud = RCA.
Innebär det då att den skulle funka med den sladden (RCA) till hemmabioanläggningen och således få allt tv-ljud via anläggningen?


En annan tv har specifikation: Utgångar: Analog ljudutgång (2xRCA) .
Vilket är samma som första tvn? Fungerar?

#61

Postad 15 januari 2007 - 13:51

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Okej,  tack för hjälpen!
Ja det är HDMI jag tänker köra.

Kolla tex denna TV, Länk
Det står på Anslutningar ljud = RCA.
Innebär det då att den skulle funka med den sladden (RCA) till hemmabioanläggningen och således få allt tv-ljud via anläggningen?


En annan tv har specifikation: Utgångar:  Analog ljudutgång (2xRCA) .
Vilket är samma som första tvn? Fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det bör funka! Ser inga hinder för att det inte skulle göra det. Med reservation för allt jag inte vet om just HDMI anslutningen och hur Teven prioriterar den ingången. Men jag är tämligen säker på att det kommer att lira helt okay. Sen kan ju volymförhållandena variera beroende på hur mycket kräm det finns i din Teve. Du kanske får dra på lite mer på hemmabion om teven skickar en klen ljudsignal. Men det är nog inget större problem. Hoppas det fixar sig!

#62

Postad 15 januari 2007 - 15:49

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Okej,  tack för hjälpen!
Ja det är HDMI jag tänker köra.

Kolla tex denna TV, Länk
Det står på Anslutningar ljud = RCA.
Innebär det då att den skulle funka med den sladden (RCA) till hemmabioanläggningen och således få allt tv-ljud via anläggningen?


En annan tv har specifikation: Utgångar:   Analog ljudutgång (2xRCA) .
Vilket är samma som första tvn? Fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det bör funka! Ser inga hinder för att det inte skulle göra det. Med reservation för allt jag inte vet om just HDMI anslutningen och hur Teven prioriterar den ingången. Men jag är tämligen säker på att det kommer att lira helt okay. Sen kan ju volymförhållandena variera beroende på hur mycket kräm det finns i din Teve. Du kanske får dra på lite mer på hemmabion om teven skickar en klen ljudsignal. Men det är nog inget större problem. Hoppas det fixar sig!

<{POST_SNAPBACK}>


Strålande!
Jag tackar ödmjukast för hjälpen =)
Det blir att inhandla ett sånt Philips-system och sedan så kör jag på det ett tag innan jag köper ett ordentligt som passar alla mina krav.
Jag ser det som ett utmärkt budgetalternativ att köra på tills vidare.

#63

Postad 15 januari 2007 - 23:42

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Alltså, i mitt fall så verkar jag inte få ihop det. Jag får köra ut ljudet från tv:n via audio out(2*rca) till aux-ingången på hts-3115, problemet är att jag oxå vill ha möjlighet att spela upp mp3:or från datorn, vilket jag oxå skickar ut via 2*rca. Finns det kanske ngn form av adapter där man kan köra in rca från 2 källor till en ingång(i detta fallet hts-3115)? Vill jag spela musik får jag då givetvis ha tv:n avstängd, går detta o finns det ngn sån adapter/box?

edit. hittade en sorts förgrening på kjell&co, tror ni det kommer att funka?
http://www.kjell.com...1350000,1660000

Redigerat av mangoman, 15 januari 2007 - 23:49.


#64

Postad 16 januari 2007 - 03:10

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Strålande!
Jag tackar ödmjukast för hjälpen =)
Det blir att inhandla ett sånt Philips-system och sedan så kör jag på det ett tag innan jag köper ett ordentligt som passar alla mina krav.
Jag ser det som ett utmärkt budgetalternativ att köra på tills vidare.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltid glad att kunna hjälpa :)
Jag tycker du gör rätt i att börja med ett lite billigare system som ändå låter helt okay och sen upptäcka på sikt vad du vill förbättra.
En liten varning bara:
Jag testade att byta ut sidofronthögtalarna till mina vanliga stereohögtalare som låter kanon med min stereo men det lirade inte alls särskilt bra. På vissa saker lät det helt okay men på andra blev det allt för grumligt. Totalt sett blev det ändå sämre tyckte jag.

Sådana här system oavsett hur bra eller dåligt dom låter är ju kalibrerade för att passa som en helhet och komplettera varandra. Så det är ingen självklarhet att bara för att man byter ut t.ex fronthögtalarna till några som i sig låter bättre så blir det ett bättre ljud totalt sett.
Lite som att blanda ett fint vin med ett mindre bra och tro att man får ett godare vin.
Pröva tycker jag ändå man kan göra för man kan ju ha turen att högtalarna smälter in bra också.


Vissa högtalare är också mer svårdrivna vilket också påverkar balansen på ljudet. Min tanke framöver blir nog att skaffa mig ett helt komplett samtrimmat högtalarsystem som är avsett att lira ihop. Man kan naturligtvis testa med att byta ut ett par högtalare till något bättre men att dom låter skitbra i stereon är alltså ingen garanti för att dom måste höja den totala ljudkvalitén på hemmabion. Tyvärr.

LÅt mig höra vad du tycker när du har lyssnat in dig på det!
Ha det bra!

#65

Postad 16 januari 2007 - 16:22

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Alltså, i mitt fall så verkar jag inte få ihop det. Jag får köra ut ljudet från tv:n via audio out(2*rca) till aux-ingången på hts-3115, problemet är att jag oxå vill ha möjlighet att spela upp mp3:or från datorn, vilket jag oxå skickar ut via 2*rca. Finns det kanske ngn form av adapter där man kan köra in rca från 2 källor till en ingång(i detta fallet hts-3115)? Vill jag spela musik får jag då givetvis ha tv:n avstängd, går detta o finns det ngn sån adapter/box?

edit. hittade en sorts förgrening på kjell&co, tror ni det kommer att funka?
http://www.kjell.com...1350000,1660000

<{POST_SNAPBACK}>


Den du länkade till ska funka. Det finns även växlar med flera ingångar för en lite dyrare slant än den du länkade till.
http://www.clasohlso...aspx?id=1647015

Använder själv en växel med tre ingångar som har en ratt där man väljer vilken ingång som skall vara aktiv. Funkar hur bra som helst!

Det är bara att åka!

#66

Postad 16 januari 2007 - 22:20

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Yepp, det blev 4>1 rca-switch, funakr utmärkt...

#67

Postad 16 januari 2007 - 23:43

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Yepp, det blev 4>1 rca-switch, funakr utmärkt...

<{POST_SNAPBACK}>


Schysst! Vet du vad som krävs för att man ska få surround även på tevesändningar?
Är det digitalbox som gäller då eller?

#68

Postad 17 januari 2007 - 10:52

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Yepp, det blev 4>1 rca-switch, funakr utmärkt...

<{POST_SNAPBACK}>


Schysst! Vet du vad som krävs för att man ska få surround även på tevesändningar?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, vet inte tyvärr...

#69

Postad 17 januari 2007 - 14:45

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
ingen som testat att koppla in scarten OCH hdmi?...vad händer när du slår på en dvd?...

och framförallt, får du ljud vid vanliga tvsändningar då?.. ska prova idag om ingen annan redan testat.

#70

Postad 18 januari 2007 - 01:13

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
testat lite idag:
Jag kör hdmi till tv från hts-3115.
Med scart från tv till hts-3115 samtidigt inkopplad så kan man köra ut ljudet från tv till Hts, kör jag dvd så kan jag se bilden genom både scart o hdmi.
Vill man inte ha bilden via scartkabeln kan man istället köpa en scartkontakt som har uttag för 2*rca o med riktningsväljare(in/out), då tar du ljudet från tv:ns audio out (rca) till scart, detta funkar oxå.
Ex: http://www.kjell.com...1350000,1680000
Så nu lämnar jag tillbaks min 4>1 rca-switch som inhandlades igår :(
Jag kör nu:
dvd-bild via hdmi (fjärrkontroll dvd)
Tv-ljud via nämnda scartadapter(audio out till scart) (fjärrkontr tv)
Ljud från pc till audio in på hts(2*rca) (fjärrkontr aux)

Däremot tror jag att man för att få äkta 5:1 ljud från tv-sändningarna måste ha optisk ljudingång på receivern vilket där ju inte är på hts-3115

#71

Postad 18 januari 2007 - 12:14

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
du menar altså att du får ljud från tvsändingarna med scart till scart kabel från tvn?..

inte scart-rca kabel, för det vet jag att det funkar.. det har jag testat.. problemet för mig är att jag har datorn inkopplad på den ingången för att spela lite musik..

#72

Postad 18 januari 2007 - 21:13

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

testat lite idag:
Jag kör hdmi till tv från hts-3115.
Med scart från tv till hts-3115 samtidigt inkopplad så kan man köra ut ljudet från tv till Hts, kör jag dvd så kan jag se bilden genom både scart o hdmi.
Vill man inte ha bilden via scartkabeln kan man istället köpa en scartkontakt som har uttag för 2*rca o med riktningsväljare(in/out), då tar du ljudet från tv:ns audio out (rca) till scart, detta funkar oxå.
Ex:  http://www.kjell.com...1350000,1680000
Så nu lämnar jag tillbaks min 4>1 rca-switch som inhandlades igår  :)
Jag kör nu:
dvd-bild via hdmi    (fjärrkontroll dvd)
Tv-ljud via nämnda scartadapter(audio out till scart)  (fjärrkontr tv)
Ljud från pc till audio in på hts(2*rca)    (fjärrkontr aux)

Däremot tror jag att man för att få äkta 5:1 ljud från tv-sändningarna måste ha optisk ljudingång på receivern vilket där ju inte är på hts-3115

<{POST_SNAPBACK}>

Se där ja! Trägen vinner som det heter. ;)
Det trista i sammanhanget är ju att HDMI kopplingen inte verkar kunna skicka ljudsignaler åt båda håll så att man kan köra teveljudet i HTS-315 utan att behöva köra "agentkopplingar" på det här sättet.
Riktigt svagt måste jag säga. Bra gjort att ändå lyckas klura ut ett sätt att få det hela att lira som du ville. Well Done!

#73

Postad 18 januari 2007 - 23:55

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

du menar altså att du får ljud från tvsändingarna med scart till scart kabel från tvn?..

inte scart-rca kabel, för det vet jag att det funkar.. det har jag testat.. problemet för mig är att jag har datorn inkopplad på den ingången för att spela lite musik..

<{POST_SNAPBACK}>



yepp, scart till scart funkar...

#74

Postad 19 januari 2007 - 00:02

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

testat lite idag:
Jag kör hdmi till tv från hts-3115.
Med scart från tv till hts-3115 samtidigt inkopplad så kan man köra ut ljudet från tv till Hts, kör jag dvd så kan jag se bilden genom både scart o hdmi.
Vill man inte ha bilden via scartkabeln kan man istället köpa en scartkontakt som har uttag för 2*rca o med riktningsväljare(in/out), då tar du ljudet från tv:ns audio out (rca) till scart, detta funkar oxå.
Ex:  http://www.kjell.com...1350000,1680000
Så nu lämnar jag tillbaks min 4>1 rca-switch som inhandlades igår  :)
Jag kör nu:
dvd-bild via hdmi    (fjärrkontroll dvd)
Tv-ljud via nämnda scartadapter(audio out till scart)  (fjärrkontr tv)
Ljud från pc till audio in på hts(2*rca)    (fjärrkontr aux)

Däremot tror jag att man för att få äkta 5:1 ljud från tv-sändningarna måste ha optisk ljudingång på receivern vilket där ju inte är på hts-3115

<{POST_SNAPBACK}>

Se där ja! Trägen vinner som det heter. ;)
Det trista i sammanhanget är ju att HDMI kopplingen inte verkar kunna skicka ljudsignaler åt båda håll så att man kan köra teveljudet i HTS-315 utan att behöva köra "agentkopplingar" på det här sättet.
Riktigt svagt måste jag säga. Bra gjort att ändå lyckas klura ut ett sätt att få det hela att lira som du ville. Well Done!

<{POST_SNAPBACK}>


Visst är det tråkigt att hdmi:n inte funkar på bägge hållen...men..men..
Verkar som om jag trots allt får behålla min 4>1 rca-switch, tänker plugga in ett x-box o köra som mediacenter o nu är ju anslutningarna slut på hts:en :ph34r:
Frågan är ju då om jag får ljud även i dom bakre högtalarna när jag kör ett spel? Givetvis blir det ju inte tal om äkta 5:1 ljud, men ngn form av analogt surroundljud bör det väl bli?

#75

Postad 19 januari 2007 - 00:07

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

du menar altså att du får ljud från tvsändingarna med scart till scart kabel från tvn?..

inte scart-rca kabel, för det vet jag att det funkar.. det har jag testat.. problemet för mig är att jag har datorn inkopplad på den ingången för att spela lite musik..

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken ingång använder du datorn i?
Om du har behov av att använda hemmabions förstärkare till fler externa apparater så rekommenderar jag i alla fall en RCA växel till AUX ingången. Då får du ju 2-3 ingångar till att mata in prylar i. Däremot så är det nog att föredra att köra teveljudet via Scarten i hemmabion eftersom den ingången är sammanlänkad med teveknappen på fjärren samt de förprogrammerade ljudinställningar som finns för olika filmtyper (Action,Drama osv) Möjligtvis så är de ljudinställningarna något mer anpassade för film än de som du får via AUX: Jazz, Rock osv. Även om jag personligen tycker skillnaden är minimal mellan dom båda. Samma inställningar fast under olika namn. Jag hatar förprogrammerade ljudinställningar och tycker det är sorgligt att man inte kan lägga in en Equalizer som standard på ALLA hemmabioanläggningar, eller åtminstone en separat bas och diskant kontroll. :)

#76

Postad 19 januari 2007 - 00:15

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har haft denna hemmabio i 3 dagar nu och är skit nöjd! Har kopplat den till min projektor hd70 via hdmi och får mycket bra kvalitet på dvd filmer samt dvdrippar (väljer upplösning 720p på dvd:en). Dvdripparna kör jag genom USB(min mp3 spelare 1gb). Men de behöver inte vara dvd-rip kört nästan alla slags format. Några funkade inte men fixade det genom att kovertera de till divx så...

Men när jag la upp en videoklipp som är 720p och kör genom USB så står det upplösningen kan
inte köras, men man kan ju välja i menyn om man vill köra 720 eller 1080p. Så kan man inte spela upp 720p filmer och serier!?

#77

Postad 19 januari 2007 - 00:18

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Visst är det tråkigt att hdmi:n inte funkar på bägge hållen...men..men..
Verkar som om jag trots allt får behålla min 4>1 rca-switch, tänker plugga in ett x-box o köra som mediacenter o nu är ju anslutningarna slut på hts:en :)
Frågan är ju då om jag får ljud även i dom bakre högtalarna när jag kör ett spel? Givetvis blir det ju inte tal om äkta 5:1 ljud, men ngn form av analogt surroundljud bör det väl bli?

<{POST_SNAPBACK}>

Behåll switchen du, den kan rädda ens arsle ibland faktiskt. Tror tyvärr att det enbart är via DVD 5.1 filmer du får ett äkta 5.1 surround ljud i just denna anläggning. Den typ av "surround" du får om du kör spel via Aux ingången är endast tvåkanalig. Det blir som stereo fram och stereo bak.
Men lite effekt och rumskänsla blir det ju i alla fall.

#78

Postad 19 januari 2007 - 01:10

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Bara ett litet sidospår:
Jag tycker personligen det är lite feeling att inte alltid ha ljudet ut i hemmabioanläggningen när man tittar på vanliga tevesändningar, för jag tycker man får mer kontrast och upplevelse när man väl bestämmer sig för att kolla en schysst film då. Då känns ljudet och surrounden fräschare och mer intressant än om man har det på hela tiden. Är det någon annan som har samma känsla?

Sen vill jag slå ett slag för energisparsfunktionen på den här maskinen. Någon saknade möjligheten att somna till en CD skiva på kvällen läste jag förut. Grejen är att det går utmärkt att somna till en CD eftersom när skivan är färdigspelad så slår maskinen av inom en halvtimme under förutsättning att man inte trycker in några nya kommandon på fjärren.

Bra grej även om en Timer skulle varit ännu bättre.

Redigerat av k driver, 19 januari 2007 - 16:02.


#79

Postad 20 januari 2007 - 16:34

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
det går juh filmer även på vanligt tv-tittande?..

#80

Postad 21 januari 2007 - 02:01

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

det går juh filmer även på vanligt tv-tittande?..

<{POST_SNAPBACK}>

Visst gör det det! Tänkte mest på annan typ av teveprogram. Jag gillar att boosta upp just när jag hyrt en film och vräka på ordentligt. Annan typ av tevetittande (nyheter,serier,reportage osv) känns okay att lyssna på via tevens högtalare. Men alla blir väl frälsta på sin religion som det heter.
Jag gillar kontrasten i alla fall.

#81

Postad 21 januari 2007 - 20:04

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
jo jag skulle aldrig lyssna på det vid vanligt tvtittande, utan enbart då det är film på tv.. där håller jag helt med dig.

#82

Postad 21 januari 2007 - 23:50

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Nu är läget som så att stående fronthögtalare för sig verkligen inte i min nya lägenhet, så en tanke som slog mig, kan man skruva av fronthögtalarna ifrån stativen och istället skruv på de bakre högtalarna på stativen?


En annan sak jag undrar är om ngn vet hur lång lina det är till de bakre två högtalarna?

#83

Postad 22 januari 2007 - 01:21

mangoman
  • mangoman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Nu är läget som så att stående fronthögtalare för sig verkligen inte i min nya lägenhet, så en tanke som slog mig, kan man skruva av fronthögtalarna ifrån stativen och istället skruv på de bakre högtalarna på stativen?


En annan sak jag undrar är om ngn vet hur lång lina det är till de bakre två högtalarna?

<{POST_SNAPBACK}>


nästan säker på att det var 10m kabel till dom bakre högtalarna...

#84

Postad 23 januari 2007 - 00:34

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag är skapligt nöjd med denna hemmabio... dock finns det en sak som stör mig... och jag vet inte om det är en allmän bugg eller om det bara är fel på min maskin.

När jag stänger av den, så slås den på igen efter ett par minuter. Är det någon med samma problem?

Jag har den kopplad till en Philips Plasma TV med scart och HDMI. Det kvittar vad den är inställd på (DVD, Aux eller TV) så går den igång igen efter en stund. Gör så även om TV:n är avslagen.

Låter kanske inte som ett stort problem... men för den som lagt sig och vaknar av ett dånande intro till en film så känns det ganska stort.

Ska prova ladda ner senaste drivrutinerna och installera dem... funkar inte det så lämnar jag tillbaka den - om ingen annan kan hjälpa mig vill säga.

#85

Postad 23 januari 2007 - 20:57

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
låter som nåt galet, så har då min aldrig betett sig.

#86

Postad 23 januari 2007 - 22:09

phonexx
  • phonexx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Om man ser tex Sagan om Ringen eller andra liknande filmer, får man liksom riktig filmkänsla med den här hemmabion? räcker ljudet till eller känns det som att det saknas något? ljudvolym?

Jag var iväg till elgiganten idag och kollade på den men i dvd'n så spelade dom Shrek (suck)..inte den film med de vassaste ljudeffekterna direkt, så det blev svårt att avgöra hur bra den egentligen var.

#87

Postad 24 januari 2007 - 00:14

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

När jag stänger av den, så slås den på igen efter ett par minuter. Är det någon med samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag hade det problemet vid något tillfälle,dock aldrig nu. Tryck bara snabbt på fjärren så att "Standby" visas och lampan vid avstängningsknappen lyser rött. Då skall den vara avstängd. Tyvärr minns jag inte riktigt vad det var jag gjorde annorlunda när jag hade samma problem som dig.
Återkommer i frågan i fall jag klurar ut det.

Redigerat av k driver, 24 januari 2007 - 00:54.


#88

Postad 24 januari 2007 - 00:51

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Om man ser tex Sagan om Ringen eller andra liknande filmer, får man liksom riktig filmkänsla med den här hemmabion? räcker ljudet till eller känns det som att det saknas något? ljudvolym?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju väldigt relativt vad man menar med tillräcklig volym och filmkänsla.
Hur stort rum ska du ha den i t.ex? Har du några andra referenser vad gäller hemmabiosystem som du jämför med eller?

Man kan säga så här: Om du bor i en lägenhet och inte har så stort rum då räcker volymen och blir över kan jag lova. Vissa tycker att basen är lite klen men jag delar inte riktigt den uppfattningen då det skakar rätt duktigt i mitt rum om jag vräker på lite. Beror helt och hållet på hur ljudet är mixat i filmen.

Det som är något svagt i basen är i så fall definitionen och klarheten om man ska klaga på något. Dock inget större problem vid film tycker jag.

Kollade filmen " Amadeus" nyligen och den innehåller ju enbart klassisk musik och då avslöjas ju bristerna i dom flesta ljudanläggningarna, så även denna. Men inte så pjåkigt ändå faktiskt.

Men filmkänsla får du definitivt med den här anläggningen.Surrounden finns ju där och det som skiljer är ju bara kvaliten på ljudet och inte själva förmågan att leverera surroundeffekter.

Jag är själv riktigt nöjd med den och jag är ändå musiker som jobbar med ljud dagligen. Dock lyssnar jag inte på musik särskilt ofta på den, där har jag bättre prylar att ta till.

Redigerat av k driver, 24 januari 2007 - 00:55.


#89

Postad 25 januari 2007 - 10:48

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
precis, förvänta dig inte finlir på hög nivå vid vanligt musiklyssnande, hade man fått det, så hade den definitivt kostat mer än 2000:- :). Men för film funkar den ypperligt... jag har sett sagan om ringen på den, och det låter då kanonbra, slå på fast and the furious, början är juh perfekt till att testa systemet lite..


för vanlig musik duger det om du inte har så stora krav... men framförallt subben är för liten för att kunna spela kontrollerat vid vanlig musik.


annars är den nog det bästa alternativet i denna prisklassen...

#90

Postad 25 januari 2007 - 17:17

phonexx
  • phonexx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Okej!
jag ska nog åka till Onoff någon dag när dom fått in anläggningen.
Vardagsrummet är väl ca 9x4m stort ungefär. (mätte med steg)
Tror ni hemmabion räcker till?, den är bara till för film och sånt. Till musik så har jag en stereoanläggning redan så =).
Just nu har jag bara TV-högtalarna så jag har inte så mycket å jämföra med.

|--------<TV>------------|
|----------------------------|
|------<soffa>-----------|
|----------------------------| Det är ca 2-3m till tvn från soffan

Redigerat av phonexx, 25 januari 2007 - 17:21.


#91

Postad 25 januari 2007 - 22:03

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Okej!
jag ska nog åka till Onoff någon dag när dom fått in anläggningen.
Vardagsrummet är väl ca 9x4m stort ungefär. (mätte med steg)
Tror ni hemmabion räcker till?, den är bara till för film och sånt. Till musik så har jag en stereoanläggning redan så =).
Just nu har jag bara TV-högtalarna så jag har inte så mycket å jämföra med.

|--------<TV>------------|
|----------------------------|
|------<soffa>-----------|
|----------------------------|  Det är ca 2-3m till tvn från soffan

<{POST_SNAPBACK}>


Bra beskrivning! Om du nu sitter så pass nära teven och att detta fungerar med din möblering så innebär ju det att du inte behöver sprida ut högtalarna så långt ifrån dig. Har själv mina ganska nära vilket naturligtvis hjälper upp trycket något. Jag tror att du kan satsa på den här anläggningen eftersom den precis som Jokkoman säger säkerligen är bäst i sin prisklass.

Glöm inte prisgarantin som ON OFF lämnar bara. Sök upp det billigaste stället du kan på nätet och skriv ut deras pris och ON OFF ska sälja till samma pris. Bara som en påminnelse även om du säkert vet detta redan. Hoppas du blir nöjd! :D

#92

Postad 26 januari 2007 - 01:21

dalys
  • dalys
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Läste igenom tråden men såg ingen info angående om USB-ingången klarar externa USB-hårddiskar? Så någon som har testat det? USB-minnen och verkar ju funka i alla fall. Går det kanske, om man skulle ha datorn nära, att koppla en sladd i mellan datorn och det här systemet och streama filmer på det viset? Borde ju finnas mjukvara för att emulera ett USB-minne om det skulle behövas. Jag antar att AC3 5.1 ljud i divx/xvid filer funkar bra?

#93

Postad 28 januari 2007 - 01:20

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Läste igenom tråden men såg ingen info angående om USB-ingången klarar externa USB-hårddiskar? Så någon som har testat det? USB-minnen och verkar ju funka i alla fall. Går det kanske, om man skulle ha datorn nära, att koppla en sladd i mellan datorn och det här systemet och streama filmer på det viset? Borde ju finnas mjukvara för att emulera ett USB-minne om det skulle behövas. Jag antar att AC3 5.1 ljud i divx/xvid filer funkar bra?

<{POST_SNAPBACK}>


manual

Släng ett öga här...

#94

Postad 29 januari 2007 - 03:32

dalys
  • dalys
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Läste igenom tråden men såg ingen info angående om USB-ingången klarar externa USB-hårddiskar? Så någon som har testat det? USB-minnen och verkar ju funka i alla fall. Går det kanske, om man skulle ha datorn nära, att koppla en sladd i mellan datorn och det här systemet och streama filmer på det viset? Borde ju finnas mjukvara för att emulera ett USB-minne om det skulle behövas. Jag antar att AC3 5.1 ljud i divx/xvid filer funkar bra?

<{POST_SNAPBACK}>


manual

Släng ett öga här...

<{POST_SNAPBACK}>


Hm, kollade i den och även FAQen på deras sida nu, får lite dubbla budskap:

Med det här DVD-systemet kan du öppna och visa datafiler (JPEG, MP3 eller Windows Media™ Audio) från en USB-hårddisk eller USB-minneskortläsare. Det går inte att redigera och kopiera data.

USB-enhetskompatibilitet – Du kan bara ansluta USB-hårddiskar eller USB-minneskortläsare till USB-porten. Det går inte att ansluta andra USB-enheter.

HDD is not supported as the large storage capacity makes navigation very difficult. Transfer the music files (mp3) and photos (jpg) into a flash drive.

The USB port does not support the connection of other USB devices except USB flash drive or USB memory card readers.

Antar att det är svenskarna som inte översatt korrekt och att det inte går då. :)

#95

Postad 29 januari 2007 - 20:52

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

bilden är OTROLIGT skarp med hdmi och den upplösningen jag har på tvn (1024x1080).

vart en sån förbaskad skillnad motför scart att jag var tvungen att testa den gammla DVDn och scarten igen för att vara säker på att jag inte bara inbillade mig!.

jag fick ett toppen pris av technistore på paketet inkl HDMI kabel pga lite strul med min tv som pajjade efter bara 4tim när jag fått den..



/mvh jocke

<{POST_SNAPBACK}>



Intressant, för mig är HDMI en besvikelse. Se min tråd i ämnet Länk

Någon här som har ngn lösning?

#96

Postad 30 januari 2007 - 15:17

k driver
  • k driver
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Läste igenom tråden men såg ingen info angående om USB-ingången klarar externa USB-hårddiskar? Så någon som har testat det? USB-minnen och verkar ju funka i alla fall. Går det kanske, om man skulle ha datorn nära, att koppla en sladd i mellan datorn och det här systemet och streama filmer på det viset? Borde ju finnas mjukvara för att emulera ett USB-minne om det skulle behövas. Jag antar att AC3 5.1 ljud i divx/xvid filer funkar bra?

<{POST_SNAPBACK}>


manual

Släng ett öga här...

<{POST_SNAPBACK}>


Hm, kollade i den och även FAQen på deras sida nu, får lite dubbla budskap:

Med det här DVD-systemet kan du öppna och visa datafiler (JPEG, MP3 eller Windows Media™ Audio) från en USB-hårddisk eller USB-minneskortläsare. Det går inte att redigera och kopiera data.

USB-enhetskompatibilitet – Du kan bara ansluta USB-hårddiskar eller USB-minneskortläsare till USB-porten. Det går inte att ansluta andra USB-enheter.

HDD is not supported as the large storage capacity makes navigation very difficult. Transfer the music files (mp3) and photos (jpg) into a flash drive.

The USB port does not support the connection of other USB devices except USB flash drive or USB memory card readers.

Antar att det är svenskarna som inte översatt korrekt och att det inte går då. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Klart förvirrande, :D

#97

Postad 01 februari 2007 - 09:06

danneeeee
  • danneeeee
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Får inget ljud när jag ser TV bara när jag ser på DVD. Har anslutit via HDMI kabeln.
TV jag har är en Lg 42PC1R.
Blir lite sne då jag vill kunna sitta å spela nya zelda med riktigt bra ljud.

Nån fler som haft problem med detta?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har precis köpt 3115 och har också en LG42PC1R. Samma här, inget ljud från TVn till surroundet med enbart HDMI. Antar att LG42PC1R inte kör ut ljud från HDMI. Dock får jag ljud när SCARTEN är ikopplad.

Min lösning är följande (funkar bra):
Kopplat in både HDMI och SCART.
- Kör HDMI källa när jag ska kolla på DVD ed.
- SCARTen sitter där enbart för att få TV ljud i surroundsystemet.
- Återstående ljudingång på 3115 kopplad med datorn.

Ganska kul och enkelt att på det här sättet se skillnaden i bild när man växlar mellan AV (scart) och HDMI ingången på TVn. Gör det i menyerna tex så ser man klart och tydligt vilken skillnad det blir :)

#98

Postad 01 februari 2007 - 09:53

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Får inget ljud när jag ser TV bara när jag ser på DVD. Har anslutit via HDMI kabeln.
TV jag har är en Lg 42PC1R.
Blir lite sne då jag vill kunna sitta å spela nya zelda med riktigt bra ljud.

Nån fler som haft problem med detta?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har precis köpt 3115 och har också en LG42PC1R. Samma här, inget ljud från TVn till surroundet med enbart HDMI. Antar att LG42PC1R inte kör ut ljud från HDMI. Dock får jag ljud när SCARTEN är ikopplad.

Min lösning är följande (funkar bra):
Kopplat in både HDMI och SCART.
- Kör HDMI källa när jag ska kolla på DVD ed.
- SCARTen sitter där enbart för att få TV ljud i surroundsystemet.
- Återstående ljudingång på 3115 kopplad med datorn.

Ganska kul och enkelt att på det här sättet se skillnaden i bild när man växlar mellan AV (scart) och HDMI ingången på TVn. Gör det i menyerna tex så ser man klart och tydligt vilken skillnad det blir :)

<{POST_SNAPBACK}>



Jag löste tv-ljudet med en RCA-sladd för 39:-, funkade också bra =)

Hursomhelst, du märker alltså stora skillnader på HDMI vs Scart?
Mkt intressant då jag inte märker någon skillnad alls, vilket var en rejäl besvikelse.

Har du grejat något i inställningarna för HDMI ?

#99

Postad 01 februari 2007 - 12:49

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Mycket prat om bild men hur tycker ni anläggningen låter?

Det verkar inte finnas diskanter bara bredbandselement märks detta! eller låter det bra ändå.



/Peter

Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 01 februari 2007 - 12:50.


#100

Postad 01 februari 2007 - 22:14

Jokkoman8515
  • Jokkoman8515
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
allt beror på vad man är ute efter..

om man tror att man ska få, kanonsub, toppen frontar, tillfredställande surroundhögtalare, super bild, massa ingångar, och kanonljud vid musik uppspelning.

då har man köpt i fel prisklass..


men vill man inte satsa 2 månadslöner på hemmabion, utan mest vill ha en bra känsla, klart och bra ljud för pengarna när man ser film och ev vanlig tv, en bra dvd, hdmi utgång, samt ett tillfredställande ljud vid dom flesta musiksorter och ett relativt stilrent paket.. då är det prisvärt som tusan..

det verkar ibland som att folk har svårt att jämnföra saker i sin egen klass, äpplen och päron är inte samma sak.. så är det bara.

men är man på det klara med det, så tror jag inte att du blir mer nöjd med nåt annat paket under 3k.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.