Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung HT TX500 defekt

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 september 2010 - 15:21

dimension84
  • dimension84
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Om jag har hamnat rätt när det gäller det här, vet jag inte. Hoppas det! :-)

Det är så att jag har detta system och nu har jag ett litet problem med det. Allt började med att optiska ingången för ljudet började krångla och blev osynkat mellan bild och ljud. Ignorerade det, men nu är det större problem med det. Jag ville i början inte stänga av systemet, för det var nämligen så.. gjorde jag det så var det nästan omöjligt att starta det igen. Lyckades få igång den igen då, men nu har uppenbarligen den fått för sig att stänga av sig och nu står bara standby-lampan och blinkar, fort.. och det går inte att få igång den. Har provat med att bryta strömmen från väggen, men nej. Samma sak igen!

Är det nån som har en hum vad det kan vara för fel på det?

Skulle vara glad om nån kunde tala om det för mig. :-)

Ha en bra dag!

Mvh Erik!

#2

Postad 13 november 2010 - 14:50

Bear2010
  • Bear2010
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
har tyvärr inga svar, vill bara säga att jag har EXAKT samma problem...

ljudlagg, dock verkar det vara relaterat till min samsungtv, sedan förra veckan så vill den inte starta heller?

går inte att starta med fjärr eller knappen, lampan bara blinkar lite? "ibland" så lyckas den starta... hoppas nu på att den snart "lyckas" starta igen så ska jag inte stänga av den mer *ler*

jag har försäkring på den så ska skicka iväg den, förhoppningsvis så får jag ett svar på vad som var fel och kan vidarebefodra detta till dig ;-)

#3

Postad 17 november 2010 - 19:07

Unregistered8729d5e5
  • Unregistered8729d5e5
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Lustigt.

Har precis fått samma fel just nu.

När man trycker på powerknappen på receivern blinkar den röda lampan bara till och inget händer. Samma sak med fjärrkontrollens power-knapp.

Synkroniserad bugg kanske :).

#4

Postad 18 december 2010 - 22:42

Söcke-74
  • Söcke-74
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

har tyvärr inga svar, vill bara säga att jag har EXAKT samma problem...

ljudlagg, dock verkar det vara relaterat till min samsungtv, sedan förra veckan så vill den inte starta heller?

går inte att starta med fjärr eller knappen, lampan bara blinkar lite? "ibland" så lyckas den starta... hoppas nu på att den snart "lyckas" starta igen så ska jag inte stänga av den mer *ler*

jag har försäkring på den så ska skicka iväg den, förhoppningsvis så får jag ett svar på vad som var fel och kan vidarebefodra detta till dig ;-)

Undrar om du fått nåt svar??? Har samma problem, fast min powerlampa blinkar inte lika... Typ 3långa sekvenser o 1kort.
Liknar ju en felkod som ska tydas på nåt sätt. Men annars lika som era problem... Blnkar bara o det är stört omöjligt att få igång det.
Klart intresserad av svar om det nån som kan ge en förklaring

MVH
Söcke

#5

Postad 18 december 2010 - 23:04

Unregistered8729d5e5
  • Unregistered8729d5e5
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Ja det gick väl inte sådär jättelysande.

Jag lämnade in receivern på reparation. Efter nån vecka hörde onoff (där jag köpte den) av sig till mig och meddelade mig att det gick inte att reparera den. Eftersom produkten har utått ur sortimentet fick jag pengarna tillbaks för det jag köpte den för.

Högtalarna och subwoofern fick jag behålla. Antar att onoff ändå skulle slängt dessa och iddes inte ta hand om det. Därför ska jag se om jag kan sälja dem till nån. Sladdarna till högtalarna är ju vanliga sladdar med en minussladf oxh en plussladd eller hur man nu ska beskriva dem. Hur sm helst borde de kunna kopplas till en genrell receiver.

#6

Postad 19 december 2010 - 20:31

Söcke-74
  • Söcke-74
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Okej... Tack allafall...

jag själv har precis efter mycke pillande o grejande fått igång satyget till ljudsystem igen.
Måste ju greja lite innan man börjar skälla ut folk kors o tvärs. :)
Sen är väll frågan om det funkar nu igen eller om jag bara råkade greja igång det för stunden. Men iallafall.

1:Stängde av strömmen... Lät det vara strömlöst flera timmar innan mitt tålamod klara mer.
2:Drog ut alla (sladdar) kontakter...Tänkte jag skulle kolla om jag fick igång det bara av det.
3:Satte i strömmen igen... wow! Powerlampan lyste med fast sken... Blinka inte alls.. Men de ville inte gåigång för det... Heldött.
Men det blinka trots allt inte... Satte i kabel efter kabel... Tills jag kom till Hdmikabeln... Då började det blinka.
Slet ut den o gav fasen i det igen. Orka inte bry mig....
3:Par timmar gick, tålamodet kom tillbaka o jag fippla lite... Walla!!!! Det gick igång så jag pilla i hdmikabeln... Stängde av det o på igen o det funkar som vanligt.
Frågan är hur länge bara....

Kollat runt lite ute på nätet... Jag verkar ju inte vara ensam om dethär.
Ska prata lite med samsung teksupporten o se vad dom tycker.

Men mina erfarenheter av dom är ju att de är rätt självgoda... de har "SÄKERT" aldrig hört talas om dethär felet.

ja jag har snackat med dom förut... Har haft andra samsungprylar som inte hållt måttet riktigt.
Konstigt att man aldrig lär sig av misstagen.

Får väll se vad dom har att säga....

#7

Postad 21 december 2010 - 18:19

Söcke-74
  • Söcke-74
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Så!!!!

Nu har systemet sagt upp sig tydligen för gott. Vad Samsung sa... Ja, det var väll som man kunde tänka sig.
Deras support hade aldrig hört talas om dethär felet. "OVÄNTAT"
Samsung är nog ganska självgoda när det gäller deras grejer. Dessutom tröttna nog tanten på mina frågor o vart ganska tjurig.
Sen sa hon att dom bara hade ett års garanti på produkterna ifrån samsung... Jag köpte ju grejen i Sverige sa jag... Det innebär ju 2års garanti enligt konsumentköpslagen.

Nog snackat om det...
Blir väll o slå cp-spelaren i golvet o ta ut skivan som sitter i.... Innan jag kastar ****t i containern.

#8

Postad 29 december 2010 - 00:11

henrikberg1
  • henrikberg1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

har tyvärr inga svar, vill bara säga att jag har EXAKT samma problem...

ljudlagg, dock verkar det vara relaterat till min samsungtv, sedan förra veckan så vill den inte starta heller?

går inte att starta med fjärr eller knappen, lampan bara blinkar lite? "ibland" så lyckas den starta... hoppas nu på att den snart "lyckas" starta igen så ska jag inte stänga av den mer *ler*

jag har försäkring på den så ska skicka iväg den, förhoppningsvis så får jag ett svar på vad som var fel och kan vidarebefodra detta till dig ;-)


Ljudlagget hade jag också och lämnade in recievern och blev av med det problemet men det kan ju inte vara problemfritt och nu kan den inte spela upp några dvd-filmer utom death race av nån anledning. Och anledningen till att jag tittade i det här forumet är av anledningen att jag fått den blinkande lampan jag också och det verkar ju inte finnas nån lösning på problemet. Bara kasta skiten o aldrig mera samsung.

#9

Postad 29 december 2010 - 11:01

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Så!!!!

Nu har systemet sagt upp sig tydligen för gott. Vad Samsung sa... Ja, det var väll som man kunde tänka sig.
Deras support hade aldrig hört talas om dethär felet. "OVÄNTAT"
Samsung är nog ganska självgoda när det gäller deras grejer. Dessutom tröttna nog tanten på mina frågor o vart ganska tjurig.
Sen sa hon att dom bara hade ett års garanti på produkterna ifrån samsung... Jag köpte ju grejen i Sverige sa jag... Det innebär ju 2års garanti enligt konsumentköpslagen.

Nog snackat om det...
Blir väll o slå cp-spelaren i golvet o ta ut skivan som sitter i.... Innan jag kastar ****t i containern.


Du blandar ihop det med reklamationsrätt.

I sverige är det 6mån garanti det lägsta och 3år reklamationsrätt. Skillnaden mellan dom två är att vid garanti så behöver du inte bevisa att felet är ursprungligt medan vid reklamation så måste du bevisa att det är ett ursprungsfel.

#10

Postad 26 februari 2011 - 16:27

Söcke-74
  • Söcke-74
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Du blandar ihop det med reklamationsrätt.

I sverige är det 6mån garanti det lägsta och 3år reklamationsrätt. Skillnaden mellan dom två är att vid garanti så behöver du inte bevisa att felet är ursprungligt medan vid reklamation så måste du bevisa att det är ett ursprungsfel.


Enligt konsumentombudsmannen... När det gäller teknikprylar... det blir troligt att företaget ska påvisa att du ska ha gjort fel saker med prylarna för att de gått sönder...
En lcd-tv.... Hemma-bio... Går skiten sönder av sig själv har FELET varit sen första stund. Sällan kan du göra något utan att byta ut störredelar av prylarna....

Nja... Jag tror jag vet vad jag snackar om....
Man ska aldrig ge sig.... Då vinner du mycke..

Frågan är... ex. En tv som sitter på väggen säger helt plötsligt upp sig efter 1år o 2dagar... det blir inget mer än att företaget du köpt tv på ska fixa den vad de än kommer med.... ALLTID!!!!!!!
TRO MIG!!!!

Söcke

#11

Postad 04 januari 2013 - 20:38

silas
  • silas
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,
det är ju ett tag sedan denna tråd var aktiv, men jag har fått exakt samma problem som ni beskriver med HT-TX500.
Har läst om många olika varianter på orsaksbeskrivningar och förslag till lösningar men lyckades inte få till det med någon av dessa, så jag gjorde lite efterforskningar som nu har lett fram till en lösning som faktiskt fungerar :D

Symptomen var alltså att att mottagaren inte startade utan bara blinkade till i standby. Senare övergick detta till ett frekvent blinkande och enheten svarade då inte på något kommando alls.

Samsungs auktoriserade verkstad i Göteborg hävdade utan att titta på den (antar att felet är vanligt) att nätdelen var kass och att dessa inte längre finns som reservdel, och att hela systemet därför kunde kasseras. Detta svar kunde jag naturligtvis inte acceptera för ett sånt här fint system... <_<

Letade lite på nätet och kom över servicemanualen till HT-TX500 där det i felsökningsdelen fanns ett avsnitt för just "Power failure".
Bifogad fil  4-1-1 power failure.PNG   9,1K   88 Antal nerladdningar

Via detta identifierade jag mycket riktigt ett elfel på nätdelens sekundärsida.
Det var pin5 och pin6 på connector SWA2 som inte matades med >5V (de låg på drygt 1V), vilket systemet tydligen kontrollerar vid uppstart.
Bifogad fil  swa2_pin.PNG   10,42K   86 Antal nerladdningar

Systemet kan startas upp om SWA2 kopplas ur helt, men då finns ingen ström till ens display, så det är svårt att göra något i detta mode.

Så vad jag gjorde för att komma runt felet utan att behöva byta några komponenter var helt sonika att med en bygeltråd sno 5V från pin8 på SWA1.
Bifogad fil  swa1_swa2.PNG   23,51K   113 Antal nerladdningar

Exakt vad pin8 driver vet jag inte, men startlogiken får sina 5V och systemet initieras som vanligt. Efter uppstart kan bygeln tas bort, då den egna, lägre matningen verkar räcka som drivspänning.
För säkerhets skull gjorde jag ett litet hål i höljet på baksidan av mottagaren och släppte ut bygeltråden från pin8 samt tråden från pin5 (som är gemensam med pin6), så att dessa kan kopplas isär för at undvika överbelastning av komponenterna vid längre drift.
Bifogad fil  swa1_swa2_pcb.PNG   43,38K   82 Antal nerladdningar

Hoppas att någon har nytta av detta :)

#12

Postad 04 januari 2013 - 22:17

Unregistered8729d5e5
  • Unregistered8729d5e5
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Oj jäklar vad ambitiöst att svara på den här tråden :). Men otroligt schyst att du tog dig tid med ritningar och allt möjligt.

Det jag gjorde (för över ett år sedan) var att hävda nån slags garanti så att OnOff (där jag köpte den från) skulle ta in den för reparation. Och det reparationsställe som OnOff i Umeå anlitar sade att den var för gammal = kassera. Därför fick jag en ny anläggning till motsvarande inköpspris vilket var schyst... eller så fick jag pengarna tillbaks.

Dock töntigt att de inte kan laga den. Jag försökte sälja grejerna som typ reservdelar men ingen nappade så det blev ju soptippen helt enkelt. Planerat åldrande i all sin glans.

#13

Postad 04 januari 2013 - 22:28

silas
  • silas
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu är ju det lite sent för mig att åberopa någon form av garanti längre och dessutom har jag också köpt det på Expert som ju inte existerar längre.
Nåväl, nu fungerar ju det igen så...

#14

Postad 12 mars 2013 - 10:33

shahghadami
  • shahghadami
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Thank you silas for your solution.
I test it and it work :)
but i change two 2.2 micro farad electrolytic capacitors ( C41, ..) and the problem solved.

#15

Postad 23 mars 2013 - 11:17

Unregistered88d61068
  • Unregistered88d61068
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tack Silas för lösningen. Nu har jag ett fungerade högtalarsystem igen =)

#16

Postad 22 maj 2013 - 10:01

niklas_SWED
  • niklas_SWED
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Grymt Silas! Mitt fungerar nu också åter igen! :)

#17

Postad 09 januari 2014 - 00:17

Goldmann
  • Goldmann
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Får jag fråga hur ni gjorde i praktiken? Helt med en bild om ni tagit en sådan.

Förstår att man ska montera en koppling mellan dessa, men är lite av en novis på elkopplingar ändå... :)

#18

Postad 20 maj 2014 - 00:25

InspectorDeno
  • InspectorDeno
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1
Har ett defekt ljudsystem precis som alla andra här. Indikatorlampan på kontrollenheten blinkade bara till men startade aldrig upp och vi visste inte om det var förstärkaren eller kontrollenheten som felade.
Följde silas råd och meckade upp nätdelen för att koppla bygeltråd från pin 8 på SWA1 till pin5 eller 6 på SWA2, men systemet startade inte om inte både pin5 och pin6 fick sina >5V.
Dessa ska förmodat få gemensam spänning men tänker att jag nämner detta ändå ifall någon annans system inte startar genom att bara koppla ihop 5an eller 6an.
Bygeltråden går nu alltså från pin8 in i både pin5 och pin6 och än så länge är problemet löst :)
Tack silas för en detaljerad lösning på problemet, tänker att jag kan slänga med en dropboxlänk till servicemanualen också med alla kopplingsscheman och diagram ifall någon kan tänkas behöva det.
Går väl att googla fram om inte annat.

https://www.dropbox....koI7LrrJH6_uBga

#19

Postad 12 juli 2014 - 20:13

041marmoh
  • 041marmoh
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
har samma problem, och har läst igenom alla vägledningar. kan ingenting om elektronik, tror ni att jag kan fixa detta om jag följer tråden?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.