Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

#1451

Postad 02 mars 2012 - 17:19

Unregistered5e27366b
  • Unregistered5e27366b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ligger de kvar fortfarande? Jag har gjort exakt som du, men det höll bara några dagar.

Det verkar som kanallistan uppdateras när boxen startas. Nu har jag istället gjort en favoritlista med de kanaler som jag vill ha, samt programmerat min Harmony med sekvenser så HD kanalerna hamnar på rätt knapp. Problemet uppstår när man ska välja kanal 10 eller högre, då får man gå in i guiden eller listan istället.

#1452

Postad 03 mars 2012 - 13:54

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Hur ser folks EPG-data ut nu för tiden?
Hos mig är det inga förändringar.

SVT1/2HD + TV4HD strular fortfarande efter omläggningen den 21 Feb och visar bara EPG-data för 3 dygn.

"Boxer jobbar på det".....säger de nu.......

Redigerat av osvanberg, 03 mars 2012 - 13:55.


#1453

Postad 03 mars 2012 - 19:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Har just köpt en Humax BXR-HD från NetOnNet , allt fungerar som det ska utom det faktum att jag inte kan spela in på ett USB-minne.


Jag har inte hört talas om någon som har fått inspelning på USB-minne att fungera. De är helt enkelt för långsamma vid skrivning. Köp en hårddisk så funkar det. Det räcker bra med en slimmad 2,5" variant som får spänning via USB-porten.

Vissa diskar får man formatera till ext3 på datorn innan man kopplar in de till boxen. Så var det med min.

edit:
http://wdc.com/en/pr...cts.aspx?id=470

Redigerat av Ageve, 03 mars 2012 - 19:01.


#1454

Postad 03 mars 2012 - 22:22

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Jag har problem med Scart-inställningen. (Ja, ja - jag är en fossil som inte har tv med HDMI...)

Om jag ställer den till RGB så får jag krispiga och fina färger men problemet är att om boxen blir strömlös så återställs den till standard-dass-färger (CVBS).

I menyn står det fortfarande att den är inställd på RGB men det är den inte. Jag mäste slå över till CVBS och sedan tillbaka till RGB för att färgerna ska komma tillbaka på rätt sätt.

Detta händer inte om jag går till stand-by utan bara om jag bryter strömmen helt.
Någon mer som märkt detta / har någon idé om fix?

#1455

Postad 04 mars 2012 - 00:52

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jag har problem med Scart-inställningen. Någon mer som märkt detta / har någon idé om fix?


Hade faktiskt min HDTV inne på service för ett par veckor sedan. Körde då Humaxen mot en tjocktv med Scart.
Jag är tämligen säker på att jag bröt strömmen alla fall ett par gånger under den veckan jag körde så, och min box matade ut RGB-signal konstant. Inga problem med det.

#1456

Postad 04 mars 2012 - 09:13

gjo
  • gjo
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag har inte hört talas om någon som har fått inspelning på USB-minne att fungera. De är helt enkelt för långsamma vid skrivning. Köp en hårddisk så funkar det. Det räcker bra med en slimmad 2,5" variant som får spänning via USB-porten.

Vissa diskar får man formatera till ext3 på datorn innan man kopplar in de till boxen. Så var det med min.

edit:
http://wdc.com/en/pr...cts.aspx?id=470


Tack. Just provat med en extern hårddisk och det fungerar

#1457

Postad 04 mars 2012 - 10:03

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Hade faktiskt min HDTV inne på service för ett par veckor sedan. Körde då Humaxen mot en tjocktv med Scart.
Jag är tämligen säker på att jag bröt strömmen alla fall ett par gånger under den veckan jag körde så, och min box matade ut RGB-signal konstant. Inga problem med det.


Tack osvanberg för ditt svar. Antar att du kör med senaste mjukvaran (?).

Bara för att utesluta att det är TV:n som det beror på - Någon som vet om TV:n behöver få någon "startsignal" för att förstå att det är RGB-signal som den ska ta emot?

Jag har dock svårt att tro att det kan vara TV:n som det hänger på för allt är kopplat på samma sätt som jag hade till min Dilog som Boxer nyss tog död på och med den hade jag aldrig några problem med RGB.

PS. Ingen annan som råkat ut för mitt problem?

Redigerat av Slim Shady, 04 mars 2012 - 10:04.


#1458

Postad 04 mars 2012 - 10:43

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Antar att du kör med senaste mjukvaran (?).
TV:n behöver få någon "startsignal" för att förstå att det är RGB-signal som den ska ta emot?


Hallå,

Jo, jag kör med senaste SW.
Nej, RGB signalen matas bara på - analogt. Ingen "startsignal" eller liknande förekommer.

#1459

Postad 04 mars 2012 - 14:56

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hehe, har ni som bor i Stockholmsområdet märkt att ni nu kan se på SVT1HD och samtidigt SPELA IN på SVT2HD?! :-)
(Eller tvärtom) Nähä.... :rolleyes:

Och ÄNNU bättre: det går nu att SPELA in på BÅDA kanalerna *SAMTIDIGT*, jo det är sant, se här:
Postad bild

Postad bild

Upptäckte det av en slump efter MUX-bytet för nån vecka sedan! Detta handlar alltså om en Humax BXR-HD (med extern USB 2.5" Hårddisk)
som endast har en (1) inbyggd mottagare! :-) Detta beror förstås på MUX-valet på Nackasändaren. Men konstigt att ingen annan märkt detta???
^_^

Redigerat av Murgatroyd, 04 mars 2012 - 14:59.


#1460

Postad 04 mars 2012 - 15:51

Unregistered0a5c943d
  • Unregistered0a5c943d
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej

Min kanalista som jag editerade ligger kvar som jag skapade den

var dock också inne i setup.db och undertablell menuconfig och editerade dynamic update från 1 till 0

för mig funkar detta kanon.

Det verkar som kanallistan uppdateras när boxen startas. Nu har jag istället gjort en favoritlista med de kanaler som jag vill ha, samt programmerat min Harmony med sekvenser så HD kanalerna hamnar på rätt knapp. Problemet uppstår när man ska välja kanal 10 eller högre, då får man gå in i guiden eller listan istället.



#1461

Postad 04 mars 2012 - 16:55

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Hehe, har ni som bor i Stockholmsområdet märkt att ni nu kan se på SVT1HD och samtidigt SPELA IN på SVT2HD?! :-)
(Eller tvärtom) Nähä.... :rolleyes:

Och ÄNNU bättre: det går nu att SPELA in på BÅDA kanalerna *SAMTIDIGT*, jo det är sant, se här:
Postad bild

Postad bild

Upptäckte det av en slump efter MUX-bytet för nån vecka sedan! Detta handlar alltså om en Humax BXR-HD (med extern USB 2.5" Hårddisk)
som endast har en (1) inbyggd mottagare! :-) Detta beror förstås på MUX-valet på Nackasändaren. Men konstigt att ingen annan märkt detta???
^_^


Är det någon på andra platser i landet som kan bekräfta ifall detta fungerar?

#1462

Postad 04 mars 2012 - 22:15

Esoteric
  • Esoteric
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har en BXR HD+ (med HDD) och får inte DD 5.1-ljud (endast 2.0) med SVT 1 & 2 ABC HD men med TV4 HD och SVT "SD". Har senaste programvaran och har gjort en ny kanalsökning efter 21/2. Läste i SVT HDTV-tråden https://www.minhembi...0 att det ev. skulle kunna vara ett problem med mottagaren som låser på AAC-signalen (2.0) istället för DD 5.1. Om det är fallet så borde ngn annan ha samma problem? Lösning?

#1463

Postad 04 mars 2012 - 22:42

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Bara för att utesluta att det är TV:n som det beror på - Någon som vet om TV:n behöver få någon "startsignal" för att förstå att det är RGB-signal som den ska ta emot?

Det finns en status-signal (pin 16, retur på pin 14) som måste ha rätt spänningsnivå (1-3V) för att TV:n skall använda RGB. CVBS finns ju även vid RGB (för att sync skall fungera) så det kan möjligen vara så att spänningen blir för låg eller feltolkas så att TV:n använder CVBS istället för RGB. Signalen är anpassad med 75ohm i båda ändar så om du kontrollmäter är det lämpligt att ha TV:n ansluten.

#1464

Postad 05 mars 2012 - 08:37

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Har en BXR HD+ (med HDD) och får inte DD 5.1-ljud (endast 2.0) med SVT 1 & 2 ABC HD men med TV4 HD och SVT "SD". Har senaste programvaran och har gjort en ny kanalsökning efter 21/2. Läste i SVT HDTV-tråden https://www.minhembio...0 att det ev. skulle kunna vara ett problem med mottagaren som låser på AAC-signalen (2.0) istället för DD 5.1. Om det är fallet så borde ngn annan ha samma problem? Lösning?

I denna mottagare måste du ALLTID välja ljudläge på DD kanaler som har flera ljudformat efter en kanalsökning för att få DD5.1.
Har du en gång gjort valet med högtalarknappen så behövs det inte igen utan mottagaren växlar mellan DD2.0 och DD5.1 tills nästa gång du gjort en kanalsökning
/M

Redigerat av Unregistered98bc0f60, 05 mars 2012 - 09:08.


#1465

Postad 05 mars 2012 - 09:03

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Har en BXR HD+ (med HDD) och får inte DD 5.1-ljud (endast 2.0) med SVT 1 & 2 ABC HD men med TV4 HD och SVT "SD". Har senaste programvaran och har gjort en ny kanalsökning efter 21/2. Läste i SVT HDTV-tråden https://www.minhembio...0 att det ev. skulle kunna vara ett problem med mottagaren som låser på AAC-signalen (2.0) istället för DD 5.1. Om det är fallet så borde ngn annan ha samma problem? Lösning?

Om jag minns rätt och så som jag upplever det så sänder SVT HD de flesta programmen i DD2.0 utan det är bara vissa program som de sänder i 5.1. Tycker att man lite då och då får bläddra i genom ljudformaten.

#1466

Postad 05 mars 2012 - 09:47

deetee
  • deetee
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Humaxen har aldrig krånglat med SmartWi, däremot har min Sony TV inte uppdaterat automatiskt några gånger. Drag ut kortet och stoppa in det igen löser problemet. Använder SmartWi 2.

Ok, jag använder SmarWi 1... kanske inte är lika bra.
Nån som använder SmartWi 1 med Humax-boxen och får kodupdateringarna att funka?

#1467

Postad 05 mars 2012 - 11:25

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Det finns en status-signal (pin 16, retur på pin 14) som måste ha rätt spänningsnivå (1-3V) för att TV:n skall använda RGB. CVBS finns ju även vid RGB (för att sync skall fungera) så det kan möjligen vara så att spänningen blir för låg eller feltolkas så att TV:n använder CVBS istället för RGB. Signalen är anpassad med 75ohm i båda ändar så om du kontrollmäter är det lämpligt att ha TV:n ansluten.


Tack för bra info. Nu verkar problemet dock ha självläkt!
Förstår inte alls varför för allt är kopplat som förut men nu rör jag inget om det inte kommer tillbaka...peppar peppar

#1468

Postad 05 mars 2012 - 11:36

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Är novis på denna box men jag kan ju se att det varit problem med serieinspelningar tidigare men att det verkar ha blivit bättre med nya SW.

Jag hade dock problem igår. Markerade Wallander igår för inspelning (med serieinspelning) och då markerades även del 2 efter nyheterna. Den andra inspelningen startade dock aldrig. Markeringen fanns där och den låg även i schemalistan men kom sagt aldrig igång. Boxen var påslagen hela tiden. Är det sådant här som brukar hända och funkar det i så fall bättre om jag hade markerat delarna för inspelning manuellt?

#1469

Postad 05 mars 2012 - 12:05

fragge
  • fragge
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Ok, jag använder SmarWi 1... kanske inte är lika bra.
Nån som använder SmartWi 1 med Humax-boxen och får kodupdateringarna att funka?


Jag kör med gamla smartWi till min BXR-HD+ utan problem, jag har det nya hd-kanalskortet från boxer.

#1470

Postad 05 mars 2012 - 13:30

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Är det någon på andra platser i landet som kan bekräfta ifall detta fungerar?


Nu har Jag Humax-BXR+ Och på den kan jag spela in två kanaler, inget konstigt med det men det går samtidigt att time skifta ett tredje program. spelar man in två program på samma mux kan jag titta och time skifta alla andra kanaler utan begränsning.
Men om jag spelar in på två olika muxar så är jag begränsad att titta och time skifta på dom två muxarna. och då blir även dom kanaler jag inte kan titta på gråade i kanallistan.
detta har inte med vilken mast eller mux att göra, och det gick innan omläggningen.

har du testa att titta på tv3hd samtidigt som du spelar in svt1hd och svt2hd.?

Redigerat av Unregistereddceea937, 05 mars 2012 - 13:33.


#1471

Postad 05 mars 2012 - 15:03

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Nu har Jag Humax-BXR+


Jag tänkte närmast på dem som har boxen utan hårddisk, den med bara en tuner - är det någon mer som kan spela in SVT1HD och SVT2HD samtidigt på den?

#1472

Postad 05 mars 2012 - 15:36

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Jag tänkte närmast på dem som har boxen utan hårddisk, den med bara en tuner - är det någon mer som kan spela in SVT1HD och SVT2HD samtidigt på den?

Spelar ingen roll, principen är egentligen den samma i detta fall. Funkar det för signaturen Murgatroyd så funkar det för alla med den boxen efter omläggningen av muxarna förra månaden då båda numer ligger på samma mux oavsett var i landet man bor.

#1473

Postad 05 mars 2012 - 16:21

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag tänkte närmast på dem som har boxen utan hårddisk, den med bara en tuner - är det någon mer som kan spela in SVT1HD och SVT2HD samtidigt på den?


Du kan med stor säkerhet spela in Tv4 HD och Kanal 5 HD Samtidigt.
Och du behöver inte svara på min fråga ;)

Redigerat av Unregistereddceea937, 05 mars 2012 - 16:21.


#1474

Postad 05 mars 2012 - 16:25

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll, principen är egentligen den samma i detta fall. Funkar det för signaturen Murgatroyd så funkar det för alla med den boxen efter omläggningen av muxarna förra månaden då båda numer ligger på samma mux oavsett var i landet man bor.


Okej, det låter bra! Det vore ändå trevligt ifall någon fler kunde bekräfta att det fungerar som det ska... Och att till exempel serieinspelning och timeshift och annat fungerar när man kör inspelning av båda kanalerna samtidigt.

Du kan med stor säkerhet spela in Tv4 HD och Kanal 5 HD Samtidigt.
Och du behöver inte svara på min fråga ;)


Vilken fråga? Alltså, jag har ingen box, jag funderar på att köpa... så om det är frågan om tv3 och de andra kanalerna så blir det svårt att svara på...

#1475

Postad 05 mars 2012 - 16:37

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Okej, det låter bra! Det vore ändå trevligt ifall någon fler kunde bekräfta att det fungerar som det ska... Och att till exempel serieinspelning och timeshift och annat fungerar när man kör inspelning av båda kanalerna samtidigt.



Vilken fråga? Alltså, jag har ingen box, jag funderar på att köpa... så om det är frågan om tv3 och de andra kanalerna så blir det svårt att svara på...

Men var har du skrivit att du skall köpa en box. du har visat bilder på hur du har spelat in två kanaler.förlåt att jag antog att det var din box. ;)
Kan med stor säkerhet säga att funkar det på den boxen du nu tagit bilderna från så går det med andra boxar också.
Har inget med att du tar signalen från Nacka sändaren.

Redigerat av Unregistereddceea937, 05 mars 2012 - 16:39.


#1476

Postad 05 mars 2012 - 17:04

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Alltså, jag har ingen box, jag funderar på att köpa...

Om du inte har en USB hårdisk liggande och dessutom gillar problem, så köp en med inbyggd hårdisk.
Det är mitt råd. De 2000:- extra är nog väl använda pengar.

#1477

Postad 05 mars 2012 - 17:16

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Men var har du skrivit att du skall köpa en box. du har visat bilder på hur du har spelat in två kanaler.förlåt att jag antog att det var din box. ;)


Nej, jag citerade bara killen som spelat in och tagit bilderna, men det är lugnt, jag tror att vi rett ut det här, nu ;)

Om du inte har en USB hårdisk liggande och dessutom gillar problem, så köp en med inbyggd hårdisk.
Det är mitt råd. De 2000:- extra är nog väl använda pengar.


Grejen är att jag har en disk liggande och det känns då onödigt att slänga ut 2000:-. Men vad menar du, är det något mer krångel med boxen utan hårddisk, utöver det att man måste plugga in en hd? Alltså, fungerar den sämre än den andra boxen? Och i så fall på vilket sätt?

#1478

Postad 05 mars 2012 - 18:52

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Alltså, fungerar den sämre än den andra boxen? Och i så fall på vilket sätt?


Bara ett läshuvud till exempel.......

#1479

Postad 05 mars 2012 - 18:58

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
JohanJ mm.
Det är den uppfattning man får när man läser denna tråd. Läs exempelvis inlägg #1059 och #1062.
Men jag kan ha fel, någon som har den utan + ,kan kanske rätta mig. Jag vet att den med + fungerar ganska bra.
För de 2000:- får du en extra digitalmottagare samt en tyst 500 GB hårdisk.

#1480

Postad 05 mars 2012 - 19:16

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jo, jag har fått den uppfattningen också (det var bl a därför jag ville få lite feedback från andra som har den) men just de där två posterna innehåller, för mig personligen, problem som inte känns akuta, och om det nu går att spela in två olika kanaler (jag ser nästan uteslutande på 1:an och 2:an) samtidigt vad har jag då för nytta av en extra digitalmottagare?

#1481

Postad 05 mars 2012 - 22:14

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Rullar displaytexten så där irriterande fortfarande på Humax BXR-HD? Annars en bra prisvärd box idag om man vill åt HD?

#1482

Postad 06 mars 2012 - 07:01

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Rullar displaytexten så där irriterande fortfarande på Humax BXR-HD?

Det rullar.
Men jag "ser" det inte längre.

#1483

Postad 06 mars 2012 - 09:28

deetee
  • deetee
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag kör med gamla smartWi till min BXR-HD+ utan problem, jag har det nya hd-kanalskortet från boxer.

Hm... ok, jag har inte det nya hd-kortet, kanske är det som är felet.
Vad kör du med för firmware-version på SmartWin? Har du gjort nån speciell inställning?

#1484

Postad 06 mars 2012 - 09:37

fragge
  • fragge
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Hm... ok, jag har inte det nya hd-kortet, kanske är det som är felet.
Vad kör du med för firmware-version på SmartWin? Har du gjort nån speciell inställning?

Vet inte riktigt, men det är flera år sedan jag uppdaterade den. Inga speciella inställningar.
Har en Sagem 94250 PVR och en Dilog PVR box på den utöver Humax HD+ boxen.

#1485

Postad 06 mars 2012 - 09:43

PeterWelzien
  • PeterWelzien
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Är novis på denna box men jag kan ju se att det varit problem med serieinspelningar tidigare men att det verkar ha blivit bättre med nya SW.

Jag hade dock problem igår. Markerade Wallander igår för inspelning (med serieinspelning) och då markerades även del 2 efter nyheterna. Den andra inspelningen startade dock aldrig. Markeringen fanns där och den låg även i schemalistan men kom sagt aldrig igång. Boxen var påslagen hela tiden. Är det sådant här som brukar hända och funkar det i så fall bättre om jag hade markerat delarna för inspelning manuellt?

Vi försökte spela in ett program igår. Vi markerade det för inspelning i EPGn och boxen indikerade att den spelade in (REC lös i displayen och powerknappen lös röd), men nu kan vi inte hitta inspelningen på boxen. Så någonting har inte fungerat som det skall.

Vi har dock gjort ett antal lyckade inspelningar tidigare, så förhoppningsvis är det här bara en sällsynt bug.

#1486

Postad 06 mars 2012 - 11:01

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Nu har Jag Humax-BXR+ Och på den kan jag spela in två kanaler, inget konstigt med det men det går samtidigt att time skifta ett tredje program. spelar man in två program på samma mux kan jag titta och time skifta alla andra kanaler utan begränsning.
Men om jag spelar in på två olika muxar så är jag begränsad att titta och time skifta på dom två muxarna. och då blir även dom kanaler jag inte kan titta på gråade i kanallistan.
detta har inte med vilken mast eller mux att göra, och det gick innan omläggningen.

har du testa att titta på tv3hd samtidigt som du spelar in svt1hd och svt2hd.?


Jag kan bara växla mellan att se på SVT1HD eller SVT2HD då jag spelar in samtidigt på båda dessa kanaler.

Innan omläggningen kunde jag bara spela in tex SVT1HD och bara se på SVT1HD under tiden. (inget kanalbyte alls)

(Jag använder min Humax-BXR med extern USB hårddisk endast för de fria kanalerna, dvs har inget Boxer abb.)

#1487

Postad 06 mars 2012 - 11:05

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jo, jag har fått den uppfattningen också (det var bl a därför jag ville få lite feedback från andra som har den) men just de där två posterna innehåller, för mig personligen, problem som inte känns akuta, och om det nu går att spela in två olika kanaler (jag ser nästan uteslutande på 1:an och 2:an) samtidigt vad har jag då för nytta av en extra digitalmottagare?


Personligen har jag bara gott att säga om Humax-BXR utan inbyggd hårddisk, den har fungerat perfekt för mig som bara spelar
in och kollar på SVTHD kanalerna, jag har inget Boxer abb alltså. Ett fynd för ca 1500:-

#1488

Postad 06 mars 2012 - 11:29

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Personligen har jag bara gott att säga om Humax-BXR utan inbyggd hårddisk, den har fungerat perfekt för mig som bara spelar
in och kollar på SVTHD kanalerna, jag har inget Boxer abb alltså. Ett fynd för ca 1500:-


Roligt att höra... Hur är det med serieinspelningar - har för mig att någon i tråden klagade på dem när det gäller boxen utan hd?

Redigerat av JohanJ, 06 mars 2012 - 11:31.


#1489

Postad 06 mars 2012 - 11:35

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag kan bara växla mellan att se på SVT1HD eller SVT2HD då jag spelar in samtidigt på båda dessa kanaler.


Kan du kika på t ex Fyran, och timeshiftea samtidigt som du spelar in en av SVT:s HD-kanaler?

#1490

Postad 06 mars 2012 - 15:44

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
De hära med att kunna spela in två kanaler med Humax BXR utan +. är ganska intressant.
Lite skumt om det inte går tex att spela in Svt1HD och Tv4HD, för det borde ju gå att göra så så länge en håller sig till samma mux. men en måste väl har abb för att få se övriga HD kanaler än Svt´s.

#1491

Postad 06 mars 2012 - 19:53

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Kan du kika på t ex Fyran, och timeshiftea samtidigt som du spelar in en av SVT:s HD-kanaler?


Nix! Det funkar inte, testade att spela in på SVT1HD och den enda kanal jag kan se på då (förutom SVT1HD) är SVT2HD.
Det omvända gäller även för SVT2HD. Innan omändringen av Terracom gick det bara att se på den kanalen man spelade in på
eftersom Boxen bara har en mottagare. Jag har som jag skrev innan bara fria kanaler.

#1492

Postad 06 mars 2012 - 19:59

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
En fråga angående Humax-BXR utan inbyggd hårddisk:
Kan man nånstans se vilken typ av ljudspår som spelats in eller sänds för tillfället?
Alltså AAC 2-kanals eller DD (AC-3 5.1)?

Som det är nu måste jag slå på surroundstärkaren och testa om det är 2.0 eller 5.1 ljud.
(Ser då på displayen på surroundstärkaren vilken ljudtyp det är)

#1493

Postad 06 mars 2012 - 20:29

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Nix! Det funkar inte, testade att spela in på SVT1HD och den enda kanal jag kan se på då (förutom SVT1HD) är SVT2HD.
Det omvända gäller även för SVT2HD. Innan omändringen av Terracom gick det bara att se på den kanalen man spelade in på
eftersom Boxen bara har en mottagare. Jag har som jag skrev innan bara fria kanaler.


Det verkar rimligt - så länge kanalerna ligger på samma mux/nät så kan man spela in två samtidigt (kanske till och med fler?) och även spela in en och se en annan. Det fungerar säkert också för dig att se SVT24 samtidigt som du spelar in Kunskapskanalen, till exempel.
Hade du någon erfarenhet av om serieinspelningar fungerar bra på denna box? Och fungerar det med timeshift på SVT1HD samtidigt som du spelar in SVT2HD, eller omvänt?
Stort tack för feedbacken...

#1494

Postad 07 mars 2012 - 10:32

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Humax utan + är tydligen inte godkänd för Boxer TV-Navigator. Någon som vet vad det betyder?

#1495

Postad 07 mars 2012 - 10:56

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Det verkar rimligt - så länge kanalerna ligger på samma mux/nät så kan man spela in två samtidigt (kanske till och med fler?) och även spela in en och se en annan. Det fungerar säkert också för dig att se SVT24 samtidigt som du spelar in Kunskapskanalen, till exempel.
Hade du någon erfarenhet av om serieinspelningar fungerar bra på denna box? Och fungerar det med timeshift på SVT1HD samtidigt som du spelar in SVT2HD, eller omvänt?
Stort tack för feedbacken...


Har nu testat att spela in på Kunskapskanalen och Barnkanalen/SVT24, det går utmärkt att spela in båda samtidigt, men det går inte
att se andra kanaler då man spelar in en eller bägge av dessa. Samma som med SVT1HD & SVT2HD alltså.

Har även testat timeshift med samtidig inspelning på antingen SVT1HD eller SVT2HD och det fungerar utmärkt, likaså att spela upp redan inspelat material från hårddisken samtidigt som både SVT1HD & SVT2HD spelas in.

Vad gäller serieinspelningar så har jag knappt använt det..., vet att de få gånger jag ändå gjort detta så har det fungerat.

Redigerat av Murgatroyd, 07 mars 2012 - 10:58.


#1496

Postad 07 mars 2012 - 11:06

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Har nu testat att spela in på Kunskapskanalen och Barnkanalen/SVT24, det går utmärkt att spela in båda samtidigt, men det går inte
att se andra kanaler då man spelar in en eller bägge av dessa. Samma som med SVT1HD & SVT2HD alltså.

Har även testat timeshift med samtidig inspelning på antingen SVT1HD eller SVT2HD och det fungerar utmärkt, likaså att spela upp redan inspelat material från hårddisken samtidigt som både SVT1HD & SVT2HD spelas in.

Vad gäller serieinspelningar så har jag knappt använt det..., vet att de få gånger jag ändå gjort detta så har det fungerat.


Jag har nu beställt en. Hämtar den under dagen och återkommer när jag hunnit testa lite... Stort tack för hjälpen, Murgatroyd! Och även ni andra som bidragit till tråden!

#1497

Postad 07 mars 2012 - 12:15

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag tror du gjort ett bra och prisvärt val, lycka till!

#1498

Postad 07 mars 2012 - 16:54

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Problem. När jag, via Guiden, markerat ett program på SVT1 HD för inspelning och sedan försöker markera ett program, som börjar samtidigt, på SVT2 HD, får jag upp en ruta som säger Inspelningskonflikt och där jag måste välja att bocka av det första programmet för att kunna bocka i det andra. Gör jag något galet? Jag kan heller inte titta på TV4 och spela in på någon av SVT1 HD eller SVT2 HD samtidigt? Ni som har fått det här att fungera, vad har ni för version på mjukvaran i boxen? Och är det någon som har nån idé om vad som kan vara fel?

#1499

Postad 07 mars 2012 - 17:18

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Tryck bara "BACK" på fjärren då du får upp meddelandet om överlappning vid inspelning av STV1HD och SVT2HD samtidigt, detta gäller direktinspelning.
Har aldrig testat att spela in 2st program via TIMER.

Att det inte går att titta på TV4 och spela in SVT1HD är helt korrekt, som jag skrev tidigare funkar det bara att spela in SVT1HD & SVT2HD eller
Kunskapskanalen & Barn/SVT24 samtidigt. Denna box har innan omläggningen aldrig klarat att visa mer än den kanalen man för tillfället spelar in.
Efter omläggningen blev det en extra 'feature' med min upptäckt, i alla fall via Nackasändarens MUX.

Min mjukvara är samma som vid leverans:
Postad bild

Redigerat av Murgatroyd, 07 mars 2012 - 17:25.


#1500

Postad 07 mars 2012 - 17:42

vilden
  • vilden
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Det rullar.
Men jag "ser" det inte längre.


Köpte en i slutet av februari, uppdaterade direkt till senaste fw och jag har aldrig sett någon rullande text i displayen, konstigt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.