Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biorum-Akustik

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 30 oktober 2002 - 09:36

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Såg klart coolt ut, man undrar ju hur din fru/sambo gick med på att dra in ett sånt stort "rör". [:D]
Vore kul o lyssna in det nån gång.

#102

Postad 30 oktober 2002 - 10:06

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja tube traps är ju inte direkt diskreta. Man kanske skulle leta på något marmormönstrat tyg och få det att se ut som kolonner. Köra lite romeskt tema över hela rummet. Kanske en bubbelpol som man kan sitta i när man tittar på film? [:D]

De ser rejält byggda ut Carlesjo.

#103

Postad 31 oktober 2002 - 13:05

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Ingen dum idé Redrum! Det skulle kunna bli elegant värre med "marmor"pelare, man skulle ju kunna bygga in dem i nå´t fyrkantigt också om man gillar det bättre.

puttekula. Hur man får med fru/sambo på det hela. Tja, jag tog ett steg i taget.
En dag sa jag "jag funderar på att ställa några fina pelare i hembion, det ska visst vara jättebra för ljudet, bara prova alltså..."
Sen grejade jag med dem ute i garaget, och bar in den första pelaren en kväll när den var färdig. En tydlig ljudförbättring märktes genast vid tv-tittande och hon märkte det också.

Från den stund hon märkte skillnaden på ljudet har jag inte hört ett negativt ord. Och när den andra pelaren kom på plats var jag och barnen överens om att pelarna också höjer mysfaktorn i rummet, och frun säger inte emot.

Mitt tips är alltså att köra strategin att det bara är på prov, för sedan när alla märker resultatet, då finns ingen återvändo, ingen vill slänga ut dem...[:)]

Jag skulle nu vilja slänga ut garderoberna i rummet så att jag verkligen kan möblera maximalt med tuber..., men det får vänta lite...[:I]

Ps. Har nu lagt in en bild till under länken här nedan. Vi hörs!

#104

Postad 31 oktober 2002 - 17:54

Unregistered428872a2
  • Unregistered428872a2
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hejsan alla andra ljudgalningar[:)]

Jag är ny här på forumet då jag annars bara pysslar med bilstereo men vänjer man sig med bra ljud i bilen är det svårt att inte ha det hemma.

Då till problemet: Jag bor i en lägenhet med betongväggar[xx(] Det säger väll allt?

Jag har massvis med resonanser (ljuden drunknar i varann) och det låter "hårt".

Frågan är då om jag ska satsa på att bygga sånna här tuber eller om jag måste dämpa väggarna med lite mjukt material?

Sambofaktorn säger mig att klä väggarna blir VÄLDIGT svårt så tuberna kanske är det som gäller, men ger de så stor effekt i ett annars odämpat rum så att det är värt ett försök?

/ Lars

#105

Postad 31 oktober 2002 - 18:02

Unregisterede6e43986
  • Unregisterede6e43986
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
en liten fråga bara? Vad e tubetraps??? kort förklaring önskas.

#106

Postad 31 oktober 2002 - 20:03

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
HEJ Laggie...

https://www.minhembi...885&whichpage=2

HEJ Hanibal...

TubeTraps betyder rörformiga basfällor, eller en smula fritt översatt rörformiga kundfällor [B)]
Näe, skämt åsido... de hjälper upp akustiken och det är bra - men käka bas gör de inte [:)]

Håkan

#107

Postad 01 november 2002 - 09:35

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Laggie, tubetraps skulle göra mycket nytta i ditt rum! Und sehr willkommen!

Hannibal, kolla min länk här nedan så ser du hur mina tuber ser ut. Välkommen du också!

Håkan, Jo men en del bas käkar dom allt! [8D]Det har jag nog märkt! Sådetså[;)]

#108

Postad 01 november 2002 - 11:06

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Håkan, Jo men en del bas käkar dom allt! Det har jag nog märkt! Sådetså"

Jovisst, den övre basen... och den är väldigt viktig för just det där "torra" och "tajta" intrycket.
En baskagge är ju en djupt "fluffel" vid mycket låga frekvenser, men framför allt en kaskad av frekvenser mellan 50 och 200 och genom att hålla koll på den högre svansen blir det mycket bättre.

Beträffande riktigt låga frekvenser tycker jag mig ofta höra missuppfattningar som rör sig kring hörbarhet...
1. "Det finns ingen information inspelad under 20Hz" - JO, mycket !
2. "Man hör ändå inte under 20Hz" - JO, nästan en oktav under det "hör" man !
3. 40 Hz är en m-y-c-k-e-t djup ton, mycket djupare än många tror därför att den ofta associeras med sina högre harmoniska komponenter.

Du har fått till några jäkligt coola (de där "death metal" tyget) tuber som säkert - vilket du själv åxå rapporterar - är ett lyft för akustiken.
Jag har vrålfeta soffor som hjälper upp min situation, men inte gör den bra. Jag har klurat på tuber brevid min skärm för just övre bas och lägre mellanregister... men min fru skulle strypa mig [;)]

Men för att absorbesa d-j-u-p bas vid rumsresonanser får man nog använda annat.

med efterklang Håkan

#109

Postad 01 november 2002 - 17:13

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Håkan
...men framför allt en kaskad av frekvenser mellan 50 och 200 och genom att hålla koll på den högre svansen blir det mycket bättre...
...Du har fått till några jäkligt coola (de där "death metal" tyget) tuber som säkert - vilket du själv åxå rapporterar - är ett lyft för akustiken...

Tack..., men "deathmetal"-tyg...? Hehe, öh vad är det...? Har fått fler kommentarer på tyget, å jag vet, det är inte världens snyggaste. Det fina var att det var tyg på ena sidan å polyester på andra, alltså ett snabbt och lätt sätt att få både och i ett, sas. Själv har jag väl redan blivit hemmablind och vant mig, men nog borde jag/frun fixa nå´t snyggare...

"Svanskaskad mellan 50 och 200 Hz...", ok.. Ja inte vet jag, tycker det låter himla bra iallafall...[:I]

#110

Postad 12 november 2002 - 11:40

redneck
  • redneck
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Djup bas bör vara omöjligt att absorbera. Tänk på det: nere vid 30 hz så är våglängden mer än 20 meter. Hur dämpar du 20 m? Rent praktiskt så bör det inte funka...

#111

Postad 12 november 2002 - 12:33

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Har för mig att det är 17 meter vid 20 hz. Hur som hellst så finns det ingen direkt koppling mellan våglängden och förmågan att absorbera. Du behöver inte en 10 meters absorbent för att absorbera en 10 meters våg. Djupa ljudvågor uppträder dessutom mer som tryckförändringar i rummet. Trycket blir högst i hörnen av rummen varför man lämpligen placerar ett par tubetraps där, som fungerar som tryckutjämnare.

#112

Postad 12 november 2002 - 14:18

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Carlesjo ->
Vad fick du ge för rörskålarna, har du några kvar?

Var kan man få tag i dem?

#113

Postad 12 november 2002 - 14:29

Unregistered9477a2a6
  • Unregistered9477a2a6
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Tubetraps absorberar effektivt för frekvenser över ca 80-100 Hz. För lägre frekvenser går absorptionsfaktorn snabbt mot noll. För porösa absorbenter finns ett direkt våglängdsberoende för absorptionen, medan reaktiva absorbenter (panel, helmholtz) har ett något mer indirekt våglängdsberoende. Enkelt uttryckt behöver man alltid mycket stora konstruktioner för att absorbera låga frekvenser hur man än gör.

#114

Postad 12 november 2002 - 16:00

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Ja ja mycket visa ord. vad skall man ha då för att få bukt med basen. Har ett rum där jag kan göra som jag vill så fram med ritningarna på de olika konstruktionerna så man kan komma igång nån gång....

#115

Postad 14 november 2002 - 17:45

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
jlinders, de kostade ca 500 kr/m, och jag har några kvar... Köpte dem från en isoleringsgrossist.

#116

Postad 15 november 2002 - 14:25

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
2 pelare a´2 meter blir då 2000:- Känns ganska mastigt då vanlig isolering i motsvarande mängd skulle kosta ca 300- 400:- men det kanske är svårt att lyckas att få det tätt.

#117

Postad 18 november 2002 - 03:33

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Lite mycket tubetraps snack för att vara en biorum-akustik tråd [:)] , här är några länkar med intressant läsning som jag hittade när jag surfade runt, http://www.hmaudio.s...tik/akust01.htm
http://www.hmaudio.s...na/lyssna01.htm

Finns lite info om oilka material och hur mycket de dämpar. Sen finns även info om lite olika konstruktioner och var de dämpar på frekvensskalan och hur mycket.

/Robert

#118

Postad 22 november 2002 - 22:57

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Funderan också på att fixa lite med akustiken i mitt rum men jag vet inte vilket material jag skall använda! Hoppas ni kan komma med tips!!!
Har tänk att bygga 'ramar' med rygg och fylla dem med ngt dämpande material och sedan klä dem med ett snyggt tyg.
Typ som denna gregge gjort: https://www.minhembi...asp?user=gregge
Fast jag skall då ha dämpmaterial i. Vad tycker ni jag skall ha för material? Jag har tänk att göra två stycken och placera dem brevid frontarna.
Tack på förhand...

#119

Postad 23 november 2002 - 12:54

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Hittade ett material [url="http://"http://www.bostroms.nu/BUTIK/produkter.pl?falt=5&varde=AQ001&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D6%26varde%3Dd%25E4mpmatta%26sok%3D1%26mall%3Dmall%5Fsok%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D6"]här[/url].
Kan det vara ngt?

#120

Postad 23 november 2002 - 15:55

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Här kommer byggbeskrivning på mina dämppaneler.

Per modul:

- Hyvlad plank, 21 x 95 mm. ca 4 x 1 m (de är på 390 cm standardmässigt). Bygg en ram på ca 1 x 1 meter. Fästes på väggen ca 15 cm upp från golv (ovankanten alltså ca 115 cm från golv), och bakom högtalarna så att högtalarnas ytterkanter hamnade på panelernas ytterkanter. En glipa i mitten blev det, som passar för TVn som "sticker in" lite (bildröret sticker som bekant ut på baksidan på en del apparater). Fäste med vinkeljärn, 4 st. Tätade insidans kanter mot väggen med Stokvis tätmassa. Oljade ramarna.

- Gullfiber. Tror jag köpte B-sorten, som är bättre på ljud. A-sorten bättre på värme. Kan ha varit tvärtom med sorteringen, men de vet i butiken. En bal. Skivorna är 95 mm tjocka, dvs passar perfekt in i ramen. Ramen fylls med gullfiber.

- Perforerad masonitskiva. Vitmålad på ena sidan. Köpte en skiva, räcker till två st paneler. Sågade till att passa ramen och spikade på med småspik runt om.

Köpte det mesta av ovanstående på Bauhaus.

- AKU skiva. Köpte ett ark om 3 m2 på Specialplast i Stockholm. Klippte till och täckte panelerna med denna. Köpte 40 mm tjocklek, men kan med fördel köpas 60 mm tjocklek.

Jag tänkte fortsätta så småningom och bygga två till, och fästa ovanför dessa så jag bygger på höjden. Ovanpå detta tänkte jag sen bygga nya ramar och täcka med något tunt snyggt tyg.

#121

Postad 23 november 2002 - 20:21

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Du har inga bilder på dem? Kan inte föreställa mig hur de ser ut!

#122

Postad 23 november 2002 - 20:58

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Tyvärr inga bilder ännu, har ej digitalkamera. Ska ta några bilder så småningom. Det dröjer ett tag eftersom jag är bortrest två veckor from imorgon.

T

#123

Postad 23 november 2002 - 21:45

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
OK...
Fortfarande ingen som har kommentarer på [url="http://"http://www.bostroms.nu/BUTIK/produkter.pl?falt=5&varde=AQ001&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D6%26varde%3Dd%25E4mpmatta%26sok%3D1%26mall%3Dmall%5Fsok%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D6"]dessa[/url]?

#124

Postad 18 december 2002 - 13:07

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Dags o väcka denna tråd till liv. Jag är nu inne på att bygga dämppaneler till mitt rum för att inte få ett så "hårt" ljud från mina frontar. Väggen är idag endast av ren betong, vilket medför lite tråkigt ljud främst vad det gäller musik. Vad bör jag använda för material och hur skall jag gå tillväga? Mina initiala tankar är att jag ska använda mig av :

* träskiva i någon form (skall borras en massa hål i den?)
* rockwool
* Nån form kraftigt tyg att bekläda panelen med

Tips o idéer mottages tacksamt.

#125

Postad 19 december 2002 - 19:32

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Tips o idéer " :
Regla upp bakväggen och 1½m framåt på vardera sida med 4''×1'' i cc-60
Använd cellgummilister för tätning bakom reglarna mot vägg
Isolera med fluffigaste sortens gullfiber, dvs. stoppa in 58cm breda skivor i mellanrummen (Behöver du venlilation invid betongväggen - typ källarbetongväggar - blir det grisigare med lister, masonit och mellanrum... å kanske därmed 5''×1''-reglar)
Montera masonit på reglarna - ohålad i hörnet och täthålad däremellan... med eventuellt en ohålad i mitten
Regla upp ett nytt lager med 3''×1''
Lägg gullfiber (25 kilos densitet) mellan reglarna
"Häftpistola" fast ett snitsigt genomsläppigt tyg - inte nödvändigtvis tunt men definitivt inte tätt
Ta fram dina snygga målade lister som du haft förberedda och lista av mot tak och reglar
Eftersom så många får spunk när jag skriver ; "hmm, här får man fundera och testa - du kanske skulle mäta och räkna", så skrev jag en sån här "Jag är bergis"-lista.
Men, jag är inte alls bergis utan återger vad JAG skulle gjort... inspirerad av vad jag läst, begripit och andra som gjort.

bedrägligt tvärsäker Håkan

#126

Postad 20 december 2002 - 00:46

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Tack för alla tips Håkan. Vet inte om jag varit riktigt tydlig, jag har sneglat på de paneler som redrum har gjort (som han har bakom sina högtalare). Så det sista jag vill göra är att förändra i det "synliga" rummet, tanken är att leka med akustiken i min "fuskvägg" som är 60 cm djup.

#127

Postad 20 december 2002 - 10:17

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"leka med akustiken i min "fuskvägg" som är 60 cm djup."

Har du en "fuskvägg" på 60cm att leka med ???
Om det betyder att du har ett djup på 60cm att avvara är det ju bara jätteisolering som gäller. Med 60cm djup dödar du allt över drygt 100 Hz och får en väsentlig effekt så lågt som 60. Vad menar du med "fuskvägg" ?
Har du ett tomrum... sitter det gipsskivor på reglar framför detta tomrum... [?][?][?]

Om du har dylika djup att "leka med" är det inte så mycket att tveka på - en busslast gullfiber !

Håkan

#128

Postad 20 december 2002 - 12:11

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Japp Håkan, Jag har byggt en ram av reglar (2" 4") 60cm ut från frontväggen. Där gömmer jag högtalare och övrig utrustning, kolla gärna mina bilder (länken "Mer bilder på Blue Planet " (byggbilder)) så ser du lite hur det ser ut. I "tomrummet" finns det inget förutom reglar och ren betong. Om du har sett mina bilder så kanske du har sett att mina väggar är klädda i bil/båtmatta samt att jag har heltäckningsmatta i rummet. Om jag nu skulle pressa in för mycket gullfiber i "fronten", finns det risk för att jag dödar ljudet då ?

#129

Postad 20 december 2002 - 13:46

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Nuuuu kommer jag ihåg. Du är ju den där som gjort en apläcker biosalong !!! himla snyggt !!!

Vi tar den här först ; "Om jag nu skulle pressa in för mycket gullfiber i "fronten", finns det risk för att jag dödar ljudet då ?".

Näe, det är en audiofil missuppfattning. Låt mig få pröva en tes :
Rummet lever ett akustiskt liv som du med ögon och öron förmår kompensera för och leva med. Det som är störande för ljudupplevelsen är i första hand två saker :

1) Tidiga reflexer som din hjärna inte förmår separera från direktljudet och som därmed skapar ryckig frekvens och fasgång och oprecis ljudbild - alltså INTE eko.
2) Kraftigt betonade resonanser i basen (sugningar är ofta mycket smalbandiga och inte alls lika störande) som gör den entonig och oartikulerad.

I 3:dje hand kommer en efterklangsmiljö, dvs. "eko", och den kan i värsta fall vara komplicerande för din hjärna när det gäller att hålla isär vad det är som är rummet och vad som är inspelning... åsså i extrema fall att det blir burkig klang - men då är man så långt ut på resonansskalan att rummet kan betraktas som direkt olämpligt (och sannolikt omöblerat).
För flerkanaligt ljud är det ofta önskvärt med ett dött rum så akustiken enkom återges av det inspelade ljudet. För ljudinspelningar är en "live end" inte helt fel, dvs. en normal mysig rumsefterklang - ditt rum blir som en "loge" till musikinspelningsrummet... du får liksom ett eget "bås" som gubbarna uppe på läktaren i Mupparna.

Åsså tar vi akustiken...

Framme vid duken är det himla bra om du får till en "dead end" !
Med ditt 60cm-tomrum har du kalasläge för att dämpa ut väggarna. Regla mot väggarna och skapa dämpade hålrum som du klär med masonit ; både hålad och ohålad... mest hålad. Dessutom kan du överväga att klä dessa dämpade hålrum med ytterligare dämpning för bättre högfrekvensabsorbtion. Har du stora volymer (typ från golv till tak) kan även helmholzt-resonatorer vara en bra ide.

Om du bara vill testa vad en dämpning av "tomrummet" kan innebära för akustiken är ju en trave madrasser lämpliga testobjekt. Leta reda på alla du har i huset, låna ihop några till, å filtar å doningar. Bulla upp allt i tomrummet och känn efter... blir det torrare, klarare och bättre definition ??

Sedan har vi "sidstudsarna".
Vad jag ser så står dina högtalare några dm från sidoväggarna och att dämpa ut den reflexen kan - även om det låter paradoxalt - avsevärt bredda ljudbilden. Jovisst, utan förbryllande tidiga reflexer med interferens som följd får de inspelade faskillnaderna möjlighet att skapa det bredd som inspelningsteknikern hoppades.
Bara några snitsiga dämppaneler vid sidan av högtalarna kan göra underverk. De behöver inte vara några shabrak med 20cm tjocklek. Två snitsigt tygklädda 7cm tjocka 80×80-paneler som fånga direktreflexen å du är hemma...

Håkan

#130

Postad 20 december 2002 - 15:34

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Puttekula, kul att du är på G med akustiken !
Efter Håkans inlägg känner jag mig lite överflödig..., hmm, men de där tidiga reflexerna är också nå´t jag tänkte på. Vid mina första reflektionspunkter har jag tubetraps, vilket funkar bra i mitt rum.

Om jag hade ett rum som du, skulle jag inte tveka, utan ställa stora tuber i de bakre hörnen och vid första refl-punkt, samt fylla upp tomrummet där framme med gullfiber, som Håkan sa. Oj, va kul du kommer ha det!!! Lycka till, å God Jul!

#131

Postad 20 december 2002 - 15:44

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Tack Håkan för ditt långa och innehållsrika svar. Nu har jag lite att jobba med. Jag kommer nog börja som du sa att ställa dit några madrasser för att se vad det ger. När jag reglar mot väggen, hade du tänkt att jag gör en ram och fyller den med t ex rockwool (med masonit på baksidan(mot väggen))? Jag är inte "händiga harry" så var gärna övertydlig hur konstruktionen skall se ut så ska jag nog klura ut det. Det är svårt att få tag i folk som är akustik-kunniga, synd att man inte känner nån som bor i närheten (skulle behöva en insats känner jag). Tack så länge i alla fall Håkan, hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år.

carlesjo: Det var länge sedan. Du trivs fortfarande med dina tubes? [:)] När det gäller tubes, behöver dem vara ända upp till tak (mina surround är liksom i vägen)? Blir det kristinehamn över jul?

#132

Postad 20 december 2002 - 16:46

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Bilder på dämppaneler kommer här

http://hem.passagen....lund/Bilder.htm

Om inte länken syns direkt, tryck return i adressfältet.

T

#133

Postad 20 december 2002 - 18:32

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Jag är inte "händiga harry" så var gärna övertydlig hur konstruktionen skall se ut "

Att be mig vara övertydlig innebär ordbajsvarning !!!

Skämt åsido. Det slog mig att bilderna från ditt rum indikerade källarvåning. Isåfall är isolering av betongväggen ett riskfyllt företag med tanke på fukt. Du behöver kanske någon form av ventilation !
Du lär ha någon form av spalt närmast väggen med in och utlopp i över resp nederkant. Detta kan du lösa med exempelvis masonit på lister (du gör en ny innervägg alltså), eller varför inte korrugerad plast som du ställer med kanalerna vertikalt.

Nåja, tänk efter före och testa först med alla sängkläder du kan hitta !

Håkan

#134

Postad 20 december 2002 - 23:01

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Håkan: Testade faktiskt lite eftermiddags med lite madrasser och se på f*n, man kunde faktiskt skönja vad det skulle kunna bli för ljud om jag isolerade lite runt om högtalarna. Nåja, det blir väl inget jobbande med detta före jul men kul är det att se att små förändringar kan ge STORA resultat. Tack!

#135

Postad 23 december 2002 - 09:22

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Puttekula. Tjena själv du [:D]
Jag trivs fortfarande ypperligt med mina tubes, tycker faktiskt att jag har ett kanonljud. Kul så länge det varar. Dock har jag ingen IRL-kompis som har bättre bio än jag, så jag har bara mina tidigare "uppsättningar" att jämföra med (kanske är tur det...)

Tuber från golv till tak är det optimala, men kompromisser är väl en del av livet, det känner jag mig varse iallafall, efter ett antal år med fru å barn...[:)]

Var du med i tv eller, gick det bra?
Nä det blir inte Krhmn i jul, päronen kommer ner till oss istället...
Ha en God Jul. Själv ser jag fram emot ungarnas julklappar hehehe, bl a Ice Age... Vi hörs (och syns?)
carlesjo

#136

Postad 23 december 2002 - 16:40

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Jorå, jag var med i TV. Jag har nu äntligen fått en kopia som jag ska göra digital och på något sett få den synlig för alla här på forumet. Jag säger som du, har ingen IRL-kompis som jag kan bolla akustikproblem med. Inte roligt när man är värst [:)]

#137

Postad 27 december 2002 - 10:29

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by puttekula
...Jag säger som du, har ingen IRL-kompis som jag kan bolla akustikproblem med. Inte roligt när man är värst [;)]

Det kostar att ligga på topp...[8D][:D]
Skulle verkligen gärna göra ett besök i Blue Planet...

Ser fram emot din tv-debut!

#138

Postad 18 mars 2003 - 12:16

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Var ute å städade garaget igår, och vad hittar jag? Två fina rörskålar som står där oanvända, hade nästan glömt att jag köpte 6 st [:I], jag använder ju bara 4...

Jag letade raskt fram de fyra kvarvarande gipslocken och min sista flaska trälim, och limmade ihop locken med skålarna. Så nu är det bara att smälla på polyestern, så har jag två tubetraps till. Var jag nu ska ställa dem...[:D]

puttekula, när får man se tv-debuten..., eller har jag missat nå´t...?

#139

Postad 18 mars 2003 - 15:05

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Aha, kul att du hittade ett par tubes till [^] . Jag ska bara till nån firma som överför VHS-->digitalt format. Vilket år som helst, jag ska ta tag i det nu tänkte jag.

#140

Postad 31 mars 2003 - 02:51

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Är ny i forumet och även novis vad gäller hemmabio. (En av de se för tillfället endast drömmer om egen filmsalong :] )

Jag har ett vardagsrum som består av fyra väggar toktjock betong vilket gör att det ekar enormt då man är många eller då man vill ha hög volym på tv/stereo.
Eftersom jag ännu inte har ett dedikerat biorum har jag, p.g.a. flickvännens estetiska sinne, inte möjlighet att sätta in tubetraps, plattor eller liknande. Har en idé som jag skulle vilja testa på er som verkar ha förstått akustik.
Min tanke är att sätta upp två stycken vajrar längs ena långsidan i rummet. På den inre vajern har jag tänkt hänga upp ett hyfsat tjockt tyg och på den yttre vajern ett tunnare tyg. Det sistnämda är mer av estetiska skäl. Sedan är min tanke att man kan dra fram gardinerna vid behov.
Vad tror ni? Löser det mitt problem?

#141

Postad 31 mars 2003 - 12:01

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Det hjälper till viss del, för högre toner. Prova vetja´!
De lägre kommer man dock inte åt med bara tyger.

#142

Postad 31 mars 2003 - 13:52

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Jag var hos Statens Provningsanstalt(SP) för ett litet tag sedan med testobjekt. I deras kammare för att testa apparaters utstrålning och tålighet för påstrålade radiovågor så fick jag stora stora ögon. Runt om överallt sitter det dämpande höga spetsiga pyramider längs med tak och väggar. Dom sticker ut ca 40 cm från vägg/tak, dom är gjorda av något skummat material typ hårdare skumgummi. Dämpningen av ljud där inne var GRYM! Rummet var väl 5 x 10 meter men det känndes trångt som i en tvärfylld garderob! Snacka om att örat och ögat inte var överens. Man upplever vilket oväsen kroppen för åxå, pulsen som dunkar, man sväljer etc. Jag började direkt fundera "Hmm... man sätter en högtalare där.. och...". Ifall dom har en öppen dag på SP i Borås så kan det vara skoj att gå in där ett slag, bara för den enorma upplevelsen av (näst intill) maximal dödhet.

#143

Postad 01 april 2003 - 11:12

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Coolt, de där pyramiderna funkade ju då både som diffusor och absorbent!
Menar du att örat trodde att det var en fylld garderob, men ögat såg att det var ett stort rum ?

#144

Postad 01 april 2003 - 13:16

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Exakt! mitt öra + hjärnan kunde inte fatta att det saknas eko'n eftersom ögat så tydligt väggar golv och tak! Enda stället som den erfarenhetsmässigt upplevt liknande är när man stuffar in huvet i sin garderob, eller hellre, sin flickväns garderob(tre - fyra ggr så mycket kläder). Akustiskt döda rum är perfekta ställen för lite panikångest [:)] Luften känns t.o.m. mer "kompakt" där... knäppt.
Fast, SP har nog en bit kvar till Bell laboratories döda rum... Helt klotrund med en liten spång ut till testplattformen mitt i klotet. Den är typ 99,9% dämpande. Minns ej exakta data men den är ca 10 m invändigt.

#145

Postad 01 april 2003 - 16:29

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by carlesjo
Det hjälper till viss del, för högre toner. Prova vetja´!
De lägre kommer man dock inte åt med bara tyger.


Bra, det är precis de höga tonerna som är bekymret för tillfället. Tack för stödet. [;)]

#146

Postad 02 april 2003 - 06:24

Unregistered33181009
  • Unregistered33181009
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tjo!

Har ett lite bekymmer. Det räker inte att man är hembiofanatiker, man är ju helfrälst när det gäller akvarier.

Hur påverkar dessa rums-akustiken? Det blir ett massivt (~1000L) kar under bioduken. Centerhötalaren tänkte jag placera på akvariets framkant och duken tänkte jag flytta fram till akvariets främre kant. Då kan man juh ha massor med dämpmaterial bakom duken. [;)]

Men jag är lite orolig för akvariet. Vatten är ju ruskigt reflektivt och glaset som omger den är juh inte det minsta bättre. Akvariet blir inte höger än ca. 1 meter från golvet men det är ju en bra stor reflektions yta. Har för mig att det är nåt man inte önskar sig i biorums sammanhang...

#147

Postad 02 april 2003 - 09:29

Unregistered2d8444de
  • Unregistered2d8444de
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag funderade lite över placering av dämpplattor och ev tube traps igår och kom fram ill följande funderingar.

Tubetraps bör ju stå i hörn för att vara som mest verksamma. Helst i bakhörnen (för att sedan fylla på i övriga hörn).

Har jag fått allt rätt så långt?

Pga möblering och waf funderade jag på alternativa placeringar och kom på att jag helt missat ett hörn, nämligen det mellan vägg och tak.

Hur stor skillnad i effekt blir det om jag så att säga "lägger" tuber i hörnet vägg/tak jämfört med att ha dom i hörnet vägg/vägg?

/Anders

#148

Postad 02 april 2003 - 10:17

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
tape: Vad som ofta händer när man sätter en center på TV'n eller i ditt fall akvariet är att högtalarelementen uppfattar den stora ytan som en baffel. När det gäller t.ex. en 28" tv så får man en förstärkning av ljudet runt 150-200Hz. När man kör ett pink noise svep från högtalare till högtalare så hör man att ljudet från center'n låter lite "varmare". Har du en inbyggd equalizer i ditt försteg/dekoder för centerkanalen så kan det vara lämpligt att använda sig av den. Jag var hos en polare som hade en Yamaha nå'nting-nå'nting integrerad förstärkare, den hade till min förtjusning en centerkanals eq.

#149

Postad 03 april 2003 - 01:04

Unregistered33181009
  • Unregistered33181009
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Paxmax: Hmm. vet inte. Tror inte att jag har det. Köpte en Marantz sr7300 i måndags. ;)
Har inte lärt mig alla finesser i den ännu. Centern kommer inte att ligga på själva akvariet. Jag kommer att ha en ljusramp så center hamnar på den. Det borde juh gå att isolera ljudet på nått sätt så man slipper baffel-effekten. Tänkte om man har en liten frigolitskiva mellan. Jag har juh Anthony Gallos Micro högtalare, så de är inte så stora. För övrigt så ligger den ju på en o-ring av gummi (orginal lösning från AG). Beroende på hur hög Rampen bilr, snickrar den själv, går det juh att sätta fast den med ett högtalarfäste på framsidan istället för ovan... Tänkte ha någon sorts gardin till akvariet så det inte lyser ut i rummet när man ser på film. Inte så kul med reflektionerna från frontglaset (2000x600) heller...

#150

Postad 03 april 2003 - 13:38

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
tape: 2000x600 !??! Ahh.. du odlar krokodiler? [:o]
Baffelberoendet är nog olika från högtalare till högtalare. Min centerhögtalare(M&K s-125) tycker inte om min TV, ej heller tycker Atlantics THX 350 center heller om TV:n(tills den blev EQ:ad). Ju större luftspalt desto bättre, tjock gardin på akvariefronten = utmärkt, det suger musten ur ljudet och reflexer där. Smart grej med gardinen, det kan vara lite distraherande om dina krokodiler plaskar runt i synfältet när man tittar på film.. [;)]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.