Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#751

Postad 12 juni 2008 - 19:53

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
prefab >>
Det räcker då med analoga 2xRCA från TV:n (L/R out) till ljudprojektorn, samt koppla optiskt mellan ps3 o ljudprojektorn. Jag skulle gissa att TV:n har svårt att skicka DD/DTS vidare via HDMI till optisk utgång...

Koppla:
PS3 -> HDMI -> TV
PS3 -> Optisk digital kabel -> Ljudprojektor
TV -> 2xRCA -> Ljudprojektor

oscars >>
Skumt... Har tyvärr ingen aning, men prova att posta frågan i Koppla dator > Reciever, vilken kabel?

#752

Postad 16 juni 2008 - 16:53

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Tja!
Har problems med mina trådlösa hörlurar, sennheiser RS-140, de vill inte få ut ljudet som jag vill ur min förstärkare.(Sony DA-3200)
Jag vill ju kunna med lätthet växla mellan högtalarna och hörlurarna SAMT ha kontakten bak på förstärkaren. Men de har ju bara en 3.5mm plugg som jag satt till 2 RCA L/F. Men när jag pluggar in dessa på dels video 1 & 2, Tape/Cd-R samt MD/DAT, samtliga out så får jag inget ljud i dessa. Fick ljud på ena sättet jag koppla minns ej vilket nu men då var det även på högtalarna samtidigt. Får ljud från Tv/sat till lurarna men inte från dvd:en...

Jag har i dagsläget nu kopplat så här:
Bild: Ingen Box, antennsladd i tv'n, det är en Sharp-GA9E 37".
Dvd ---> HDMI in på Reccevier
HDMI out på Reccevier ---> TV
TV 'ns L/F ---> Recciver, Tv/Sat in L/F
Hörlurna ---> Reccvier, Video 1 out L/F

Någon idé?

// Dan

#753

Postad 17 juni 2008 - 19:46

oscars
  • oscars
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har lite problem med min nyligen inkopplade utrustning. Nu ser det ut på följande sätt:

Ljud dator, vanlig röd/vit ljudkabel -> förstärkare.
Bild dator, VGA -> TV
Ljud TV, vanlig röd/vit -> förstärkaren

Problemen med detta är:
1. Kan inte ha ljud från TVn och Datorn samtidigt.
2. När man spelar upp ljud från datorn (oavsett vilken ingång som är vald på förstärkaren), så blir det störningar i bilden på TVn. Detta är för mig lite av ett mysterium :S

Någon som har nån idé om vad man skulle kunna göra åt detta?


För den som går ovetandes kan jag nu meddela att jag hittade problemet.
Fråga mig inte varför, men när jag drog ut antennkabeln mellan vägg och förstärkare så försvann alla störningar, och ljudet blev också starkare än tidigare.

#754

Postad 22 juni 2008 - 15:16

Landarn
  • Landarn
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag är en nybörjare på högtalare osv. Och jag undrar varför mina fronthögtalare Proson Stratego top 10 Sah har 4 st utgångar på baksidan. Jag använder bara 2 st direkt in till förstärkaren. Vad är dom andra 2 till för?

Mvh Tobbe

#755

Postad 22 juni 2008 - 19:26

Unregistered1a3a4621
  • Unregistered1a3a4621
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjena
Har köpt en Samsung ps42q97 för ett par dagar sen, ska nu koppla ihop den med befintliga apparater d.v.s. min dvd : jvc xv-n316s
Bifogad fil  jvc_xv_316s.jpg   158,64K   0 Antal nerladdningar

och min digitalbox för boxer : force 530t.
Bifogad fil  force_530t.jpg   140,45K   0 Antal nerladdningar

Tvn har ju dom flesta in o utgångar medans dom andra apparaterna har ganska begränsade in o utgångsmöjligheter.
Frågan är hur kopplar jag ihop allt för bäst resultat ?

Tacksam för hjälp

Redigerat av Unregistered1a3a4621, 23 juni 2008 - 10:13.


#756

Postad 24 juni 2008 - 16:44

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Dum-Dan >>
Kan tyvärr inte hjälpa då jag inte ser en bra lösning själv.

Landarn >>
De är till för bi-wire alt. bi-amp. Sök här i forumet så ser du hur det går till.

MrSideburn >>
DVD -> komponentkabel -> TV
DVD -> digital coax -> receiver
Har du ingen receiver så kopplar du 2xRCA mellan DVD:ns Right/Left (Röd o vit plupp) till TV:ns L/R in.

digitalbox -> Scart -> TV (Välj RGB i menyn på digitalboxen som bildformat)
digitalbox -> dig. kabel -> receiver (Om du har receiver, annars går stereoljud via scart).

#757

Postad 27 juni 2008 - 21:56

Tuve
  • Tuve
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har köpt mig en Epson Projektor. Tänkte mig att jag behövde något annat än min smått gamla bildrörsTV. Så nu har jag sparat och sparat och äntligen fått ihop till en.

Grejen är den att jag inte har en aning hur jag ska koppla grejerna. Jag har alltid kört med Scart. Scart finns ju inte på denna.

Jag vill koppla in mitt 360 främst. Men också lite andra saker som mitt PS2 tex.
Hur har ni som har projektor löst att koppla ihop allt ni har till projektorn och går det att köpa förlängningskablar i te.x SIBA till sina konsoler. Jag vill ju också kunna koppla ihop ljudet till min receivern, men tyvärr verkar sladdarna för korta till konsolerna för att ni upp till taket där Projektorn ska vara till receivern.

Så, någon som kan hjälpa mig med sladdar, hur man kopplar ihop flera saker, vad alla ingångar där bak är för några och lite annat. Om det tex går att köpa en Hub-liknande sak som gör att allt blir kopplat i ett och samma hål?

Tack <3

Postad bild

#758

Postad 30 juni 2008 - 15:50

briljant
  • briljant
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hejsan!

Funderar på att fixa i ordning ett ordentligt hemmabiopaket och tänkte köpa rubbet på en gång. Det jag har idag är ett philips hemmabiopaket som det inte är något vidare drag i men dvd enheten är i allafall hd klar så den har jag tänkt spara. Sedan har jag fått en projje av en kollega som är riktigt bra faktiskt men med nackdelen att den inte har hdmi. Dator har man ju redan så den ska ju också kopplas in på något
bra sätt.

Allt som allt så hade jag tänkt koppla det så här

Ljud out och all video in till förstärkaren (har antingen tänkt köpa HK ar255 eller onkyo 606). Högtalare har jag inte bestämt än så tips där är ju också välkommna, funderar på antingen ett 5.0- eller 5.1-system beroende på pris.Video out kopplar jag såklart till projjen men sen är jag lite mer osäker. Ska man dra dem andra källorna för sig eller koppla ihop dem på något sätt innan förstärkaren?

Videokällor in:
-dator
-xbox 360 eller ps3
-dvd
-ev. boxer

Är det bäst att köra HDMI från alla källorna in i förstärkaren? Eftersom projjen inte har hdmi kanske det bara är slöseri? Från datorn ska jag nog dra en s-videon eftersom jag har för mig att det är bättre än RGB? Jag antar att HDMI kablarna klarar att föra över surround ljudet.

Värt att veta är att projektorn är en Data projektorn så den har PC-ingångar, s-video in och VGA /RGB ingång.

Tack för alla eventuella tips! :)

MVH

Redigerat av briljant, 30 juni 2008 - 15:54.


#759

Postad 30 juni 2008 - 23:32

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
jag var hos min polre i helgen. och han hade ett ysko problem som var.

När han spelde musik i sitt bio system och när han skulle bläddra över till valig kanal stängdes ljudet av :S an kör med en digitalbox.
Han har kopplat HDMI från DVD till TV.
cart från Digitalbox till tv.
Varför blir dt så? för sedan när han slår på dvd:n så tar den över allt så att bilden från dvdn kommer upp på skärmen. :S

vet inte om ja förklara å bra men :S

#760

Postad 01 juli 2008 - 15:45

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har en fråga om att koppla ihop mina olika enheter jag har tänkt att inhandla.
Då jag inte kan mycket om kablar o så, vänder jag mig till er.

Jag skall inhandla en ny tv:
Panasonic TH-42PX80
https://www.prisjakt...kt.php?r=279067

Sedan har jag tittat på detta surroundet, då jag inte vill ha stora högtalare hemma (ingen plats).
http://www.pioneer.s...-575/index.html

sedan kommer jag nog ha denna digitalbox, då jag har com hem hus känns det inte riktigt som jag har mycket att välja på.
Samsung DCB-B270Z
https://www.prisjakt...kt.php?p=213235


Det jag undrar är.
Då px80 inte har digitalljudingång, men det har hembiopaketet och boxen har digitalutgång.
Hur kopplar jag ihop allt detta o med vilka kablar?
Jag skulle gärna vilja använda mitt surround när jag även kollar på vanlig tv (digitalboxen)
skulle varit jätte bra o man fick hjälp med detta!

Tack
Mvh
Rikard


Gah, råkade lägga frågan i fel del av forumet, jag har ändrat detta o lagt den i allmänna delen om kablar.
Sry

Redigerat av lacunaz, 01 juli 2008 - 15:48.


#761

Postad 01 juli 2008 - 15:57

Gramer
  • Gramer
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan använda en optisk kabel för att få ljudet från boxen till ljudpaketet
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=197

Edit: Du behöver inte ta ljudet via tvn. Du skickar det direkt från boxen till ljudpaketet med en sådan kabel jag länkade till.

Redigerat av Gramer, 01 juli 2008 - 16:00.


#762

Postad 01 juli 2008 - 16:06

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Man tackar så mycket.

Ville bara va säker på att det funkade o göra så innan jag köpte grejjerna =)

Sen är la de bara o köpa hdmi kabel från hembio till tv.

Är det lönt att använda de Scart o kablar som följer med boxen tex, eller e det värt pengar att köpa nytt.
Vill ha så bra bild som möjligt.

#763

Postad 01 juli 2008 - 18:15

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tuve >>
Det bästa är om du kan koppla allt via receivern och sedan vidare med 1 kabel till projektorn, beror på vilken receiver du har. komponent (röd, grön, blå kontakt) är antagligen att föredra för dig för bästa bild. alt. om din receiver är av nyare modell kanske den t.om. kan signalkonvertera till HDMI. Återkom med vilken receiver du har.

briljant >>
Onödigt att konvertera till HDMI om projektorn inte har det. Däremot har den väl komponent, förösk då att koppla in så mycket som möjligt via komponent till förstärkaren och sedan komponent till proj. Om boxer-boxen saknar komponent ut, så kan du skaffa en scart->komponentkonverterare.

FlesHunter >>
Jag har lite svårt att förstå riktigt vad du menar, TV:n kan känna av när en viss apparat slås på och då växla över till den ingången (som dvd-spleare, digitalbox, etc)

lacunaz >>
Börja med den scartkabeln, är du inte nöjd med bilden kan du prova dyrare varianter och se om det tillför något.
Brukar gå att låna eller köpa på öppet köp så du kan lämna tillbaks kablarna om det inte skulle bli bättre.

#764

Postad 03 juli 2008 - 12:08

Tuve
  • Tuve
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Tuve >>
Återkom med vilken receiver du har.


Det är en Technics SA-DX930
En rätt så gammal receiver då vill säga.

Postad bild

#765

Postad 03 juli 2008 - 17:53

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hej har en fråga.

Vet inte vilka kablar jag behöver.

Jag ska köpa Panasonic px80
Com hem box : Samsung DCB-B270Z
Hembiosystem: Pioneer DCS-575 - digital optisk in.

Frågan är, vilka kablar behöver jag?

Räcker det med hdmi kabel mellan px80 och hembiosystemet för att se vanlig digital tv med surround?

eller behöver jag koppla andra kablar?

Behöver jag koppla digital optik kabel?

tack

#766

Postad 03 juli 2008 - 22:43

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
okej, men tack iaf... ja vet inte hur ja skulle förklara men. han vill ju ha på musik sammtidit han kollar på tv. men när hn ska göra det så stängs ljudet av ur biosystemet :S

#767

Postad 04 juli 2008 - 20:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tuve >>
Om din xbox har HDMI kopplar du
xbox->HDMI->proj
xbox->dig. ljudkabel->receiver
ps2->komponent->proj
ps2->dig.ljudkabel->receiver

Annars bör du skaffa en komponentväxel och koppla både xbox och ps2 via den till projektorn.

lacunaz >>
Om din hmbioförstärkare klarar av att konvertera Scart RGB till HDMI så ja, annars får du koppla
comhem-box->SCART->TV
comhembox->digital ljudkabel->receiver

FlesHunter >>
Har förstärkaren zon2-möjligheter? Prova aatt ställ in dom isåfall...
Annars får du välja musikinställning medans polarn ser på TV...

#768

Postad 09 juli 2008 - 12:04

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Morsan har en Benq W100 projektor och en CDC 7000 ST digital parabol box.
Dessa är förtillfället ihop kopplade med Scart ut på digitalboxen -> Scart till Komponent konverterare -> Komponent in på projektorn.
Konverteraren är ungefär en sådan här: https://www.prisjakt...kt.php?o=145733 kommer inte ihåg exakt model/tillverkare då det var över ett år sedan den inhandlades.

Bilden är ok men den har ett ganska kraftigt lila-stick. Är ganska säker på att det beror på konverteraren och på projektorn kan man inte justera färgerna var för sig.
Har därför tänka ordna med en inkoppling som ger bättre bild.

Boxen har bara Scart-ut. Den skickar RGB + S-Video eller Komposit.
Projektorn har 2x Komponent in, 1x DVI-I/DVI-A in, 1x Komposit in.

Försökte skick RGB signalen direkt till DVI-A via en Scart>VGA -> VGA Kabel -> VGA>DVI-A
Scart>VGA konverteraren är ungefär en sådan här:
http://www.kjell.com...1350000,1680000 inte exakt den men funktionen borde vara samma, den följde med vid köp av en annan projektor.
VGA>DVI-A är en som följt med vid köp av ett grafikkort.

Får dock ingen bild vid den inkopplingen. Borde inte ovan koppling fungera eller har jag tänkt helt fel?
Någon som har något förslag på hur jag ska göra?

#769

Postad 10 juli 2008 - 17:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Lilastick brukar man få vid NTSC om apparaterna är inställda för RGB, men det kan vara en färginställning som spökar.

1. prova att i digitalboxen växla mellan NTSC och RGB och se om lila-sticket försvinner.

Du kan tyvärr inte koppla en Scart->VGA kabel direkt då du förlorar synksignalen (spelaren lämnar RGBS(kompositsync), projektorn förvntar sig RGsB (Sync on Green). men det går nog att lösa enl RGB scart till VGA, Bygga egen kabel från DVD till Projektor enl. manualen så klarar W100 ej 576i (PAL)via VGA-ingången utan endast 480i (NTSC) plus de vanliga datorupplösningarna...

Redigerat av mikeett, 10 juli 2008 - 17:14.


#770

Postad 19 juli 2008 - 17:51

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej alla.

Har inte varit i Hifi träsket på länge pga sambo förhållande haha... ( men sant )

Jag har, Marantz 7002, cd Mar, 6001 ose, BD50 blueray m.m.

Hdmi fanns inte när jag senast hade hemmabio anläggning.. Och min fråga är:

Vilka kablar ska man ha mellan SACD cd:n till förstärkaren? Koax, Optisk eller Rca?

Mellan Dvd och Förstärkare, bara Hdmi?

Mycket tacksam för grundliga svar....

mvh Tobbe

#771

Postad 23 juli 2008 - 10:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Mellan SACD och receiver, RCA om du tror att SACD har bättre DAC:ar, annars koax eller optisk. Jag tror RCA passar bättre, men låt dina öron avgöra vilket som blir bäst.

Mellan BD50 och receiver skulle jag kopplat HDMI (både bild och ljud).

#772

Postad 23 juli 2008 - 10:47

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej.

Tack för svaret. Jag har optisk för tillfället mellan cd och förstärkaren men ska testa med rca kabel för att se om det är någon skillnad...

Mellan Dvd och förstärkare har jag hdmi och det funkar. Var nyfiken på om det fanns bättre sätt att koppla.

mvh Tobbe

#773

Postad 25 juli 2008 - 12:19

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Det går iofs att koppla analogt 5.1 mellan BD50 och receiver, men jag tror inte att ljudet blir till det bättre, men det är bara vad jag tror. Du kan alltid låna hem lite kablar och prova.

#774

Postad 28 juli 2008 - 16:03

Unregisteredc4470b68
  • Unregisteredc4470b68
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Edit: Den här posten kan tas bort. Jag hittade det jag sökte efter. Tack ändå.

Redigerat av Unregisteredc4470b68, 28 juli 2008 - 19:40.


#775

Postad 31 juli 2008 - 14:12

Unregistered328b9a4d
  • Unregistered328b9a4d
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tjenare skulle vilja veta om jag har kopplat på det mest optimala sättet som finns? Vet att det skulle vara bättre om min reciver hade HDMI portar men det finns inte så då får man nöja sig.:D

TV: Samsung LE-40F86
Receiver: Yamaha RX-v540RDS
DVD: Samsung 1080P7
Playstation 3
Dator med Geforce 7300GS
Comhem digitalbox (Samsung)
Frontar: Proson Twin 2010 SAH
Surround: Proson Reality Sat 31 SH
Center: Proson Reality center 32 SH

Idag är det kopplat så här:

PS3 ---> TV (HDMI) (2 meter emellan)
PS3 ---> Receiver (Optisk)

DVD---> TV (HDMI) (1 meter emellan)
DVD---> Receiver (Coaxial)

DBT---> TV (Scart) (1 meter emellan)
DBT---> Receiver(Optisk)

Dator---> TV (DVI/HDMI) (5 meter emellan)
Dator---> Receiver (Optisk)

Frontarna är inte bi-ampade men möjligheten finns. Blir det MKT bättre ljud om man bi-ampar?
Centern och sattarna är inte bi-ampvänliga så dom får köra som dom gör.
Placeringen av centern är under TVn.
Placering av sattarna är i öronhöjd och 1,5 meter ifrån sweetspot.
Om det är någon som kan min receiver så kan dom gärna komma med tips på inställningar (hara bara ställt in ljudvolymen på alla, och även avståndet från sweetspot till resp högtalare.

#776

Postad 02 augusti 2008 - 23:47

GrooSweden
  • GrooSweden
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej på er duktiga.

En snabbis:
Kan man koppla in två 4 ohms surroundhögtalare till 8 ohms fronter och center och subwoofer? Eller blir det obalans?
På specen på min receiver (Pioneer VSX-D511) står det att man ska använda 8-16 ohms högtalare.


Bakgrund om nån är intresserad.
Har flyttat biosystemet till källaran i och med köpet av projektor (Epson TW700). Men jag tycker mina fronthögtalare, AudioPro Ego515, är för stora. Så för att återanvända så mycket som möjligt sätter jag mina gamla surround högtalarna AP Ego121 som fronter då dom är röstmatchade med centerhögtalaren Ego313. Så återstår att köpa nya surrar. Jag fastna för ett par AudioPro image 12. Men nu visade att dom har 4 ohms impedans. Dom andra högtalarna är 8 ohm.
Blir det obalans och får surround högtalarna relativt förhög nivå, eller ?

Tack om nån kan bringa klarhet!

#777

Postad 03 augusti 2008 - 11:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
gustavhoo >> Ser bra ut. Bi-ampning avlastar förstärkaren och KAN ge bättre ljud, men det beror på förstärkarna och högtalarna och gud vet vad, men det bästa är om du bi-ampar och avgör om du tycker att det låter bättre.

GrooSweden >> Skall inte vara några problem då surrounder inte brukar vara särskillt effektkrävande. 4 Ohmare kan du gott och väl koppla in så länge du inte tänkt parallellkoppla dom.

#778

Postad 03 augusti 2008 - 13:51

GrooSweden
  • GrooSweden
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

GrooSweden >> Skall inte vara några problem då surrounder inte brukar vara särskillt effektkrävande. 4 Ohmare kan du gott och väl koppla in så länge du inte tänkt parallellkoppla dom.


Tusen tack för detta snabba svar! Jag ska testa koppla in dom ikväll då...

#779

Postad 04 augusti 2008 - 12:16

Unregistered02db8051
  • Unregistered02db8051
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hej, jag tänkte köpa och dra om kablarna när jag får hem den nya receivern (Onkyo 606).
Jag hade tänkt fortsätta med Supra kablar till komponenterna och undrar då vad som blir optimalt?
Jag vill naturligtvis köra med så lite kablar som möjligt, men är lite osäker ändå på vad jag behöver
för att få bild och ljud till allt.

TV: SAMSUNG LE40M86BD
Receiver: ONKYO TX SR606 (får hem den under veckan).
PS3
Xbox 360
HTPC (som har HDMI och Optisk toslink).

Alltså så här har jag kopplat just nu.
HDMI PS3 via TV, Toslink via PS3 och Receiver.
HDMI XBOX360 via TV, Toslink via XBOX360 och Receiver.
HDMI HTPC via TV, Toslink via HTPC och Receiver.

Kommer jag kunna skippa toslink för att få ljud, och enbart gå på HDMI? eller är jag ute och cyklar?

#780

Postad 04 augusti 2008 - 12:25

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej.

Om du har hdmi i förstärkaren så räcker det väl med det.. Har du Hdmi utgångar på förstärkaren?

mvh Tobbe

#781

Postad 04 augusti 2008 - 12:43

Unregistered02db8051
  • Unregistered02db8051
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hej.

Om du har hdmi i förstärkaren så räcker det väl med det.. Har du Hdmi utgångar på förstärkaren?

mvh Tobbe


Japp, det finns fyra stycken HDMI-in och en stycke -out på den nya receivern.

#782

Postad 04 augusti 2008 - 14:44

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Då kan du koppla in allt till förstärkaren via hdmi och sen hdmi ut till tvn så får du både bra ljud och bild! Om du dock har projektor så måste du köpa en switch...

#783

Postad 06 augusti 2008 - 18:03

corehex
  • corehex
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
hej kan någon hjälpa mig identifiera om jag verkligen kan koppla in det här "hemmabio" systemet, det verkar för mig ganska weirdd
Bifogad fil  DSC00324lq.jpg   183,92K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00325lq.jpg   222,69K   0 Antal nerladdningar

#784

Postad 08 augusti 2008 - 23:09

magc
  • magc
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan, en dvd kopplad till tv via hdmi kabel, ska tv hoppa till dvdläge automatiskt när dvd startas eller funkar det bara med scart (så är det för mig)

#785

Postad 08 augusti 2008 - 23:21

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Hejsan, en dvd kopplad till tv via hdmi kabel, ska tv hoppa till dvdläge automatiskt när dvd startas eller funkar det bara med scart (så är det för mig)



Hej.

Vad jag vet så är det vara scrt som fungerar automatiskt. Hdmi måste man byta kanal själv.

mvh Tobbe

#786

Postad 12 augusti 2008 - 15:36

Schnuff
  • Schnuff
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej om ja inte missförstått så är det här rätt ställe att posta frågan.
Har köpt mig ett pa nya datorhögtalare Logitech Z-5500 och nu när jag ska koppla ihop det så har jag då dragit alla sladdarna från högtalarna till subwoofern och även styrgrunkan man får med. Sedan är det då meningen att man ska dra sladdar från datorn till styrgrunkan (3st). En för främre och bakre högralarna och en för center och subwoofern. Men nu är problemet att jag har 1 ljudingång på datorn kanske 2 (har 3st lika dana ingångar brevid varandra en för ljud, en är mikrofon och den sista vet jag inte) Så hur ska jag göra för att få de å funka?

#787

Postad 12 augusti 2008 - 17:11

evolution001
  • evolution001
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan, jag har sökt så gått jag kan angående denna fråga men tyvärr inte hittat något svar.
Jag skriver därför ett inlägg i denna tråd i hopp om att få någon hjälp.

Jag har kopplat en hdmi-sladd från min bärbara dator (Dell M1330) till tvn (samsung s86 32") för att kunna se HD material på tvskärmen. För att sedan få ut 5.1 DD/DTS så är jag sedan tvungen att koppla en optisk kabel från tvn till förstärkare. Förstärkaren tar nämligen inte emot ljudsignaler via hdmi
Allting fungerar klockrent förutom att jag inte får ut 5.1 ljudet! Kan det bero på att tvn inte klarar av att ta emot 5.1ljudet från hdmi ingången och sedan skicka den via optiska utgången (vore väl konstigt?) Eller är i datorn som problemet kan ligga i.

Funderar på om man ska köpa en ny receiver som klarar av att ta emot ljudet via hdmi. Vilken skulle ni rekommendera då? Kan tilläga att jag även har ps3 och vill få ut okomprimerat pcm? eller vad det nya formatet innebär. Jag har också 5 små högtalare och en subwoofer om det spelar någon roll. Kan man koppla ett 5.1högtalarkit till en 7.1 receiver? Jag har hört talas om Onkyo TX-SR606 men det är en 7.1 receiver.

Vore väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig!

#788

Postad 14 augusti 2008 - 00:17

Jokkisen
  • Jokkisen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, sitter i köptankar på anläggning o försöker få ihop hur jag ska koppla allt...men just nu känns det att klocka e mycket ;).

Har tänkt att koppla ihop följande:

TV Panasonic TH-42PZ85

Hemmabio Panasonic SC-PT860

Digital-TV Comhems HD-PVR......så småningom

PS3

Vill ju ha ljudet från vanlig TV och Ps3 i Hemmabion.
Jag e med på att man kopplar respektive med HDMI till TV men måste man även koppla en optisk från tv till hemmabion eller rentav varsin optisk
från Ps3/Box--->Hemmabio...har ju bara en optisk in på Hemmabio...:S

Tacksam för svar så jag kan börja shoppa :P

Redigerat av Jokkisen, 15 augusti 2008 - 01:49.


#789

Postad 15 augusti 2008 - 19:59

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Schnuff >> Det skall räcka med att koppla front, rear, sub+center till styrgrunkan. Vilka utgångar datorn har utgångar beror på vilket ljudkort du använder (eller vilket moderkort om du använder de inbyggda ljudkortet)...

evolution001 >> TV:n kan ej skicka vidare någon dig. ljudsignal, du får dra ljudet direkt från datorn till förstärkaren. Antingen digitalt eller analogt. Läs igenom tråden Koppla dator > Reciever, vilken kabel?

Jokkisen >>
Köp en optisk switch
Koppla
PS3 -> HDMI -> TV
PS3 -> optisk switch -> Hemmabio

Om du använder TV:ns inbyggda dig. box
TV -> optisk switch (dig. box -> optisk switch)
Om du ser på analog TV så kopplar du
TV -> 2xRCA -> hemmabio

Så småningom
HD-PVR -> HDMI -> TV
HD-PVR -> optisk switch

Sedan finns det switchar med fjärr o.d. men då blir det dyrare...

#790

Postad 23 augusti 2008 - 19:42

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hej.

Har varit här o frågat innan men är tillbaka igen med ett problem.

Har idag inhandlat och kopplat ihop

Panasonic px80

Pioneer dcs - 575

Och Com Hem standard digitalbox.


Allt funkar väldigt bra förutom...

Får inte surround ljud när jag kollar på digitaltv.

jag har köpt en optisk kabel - PROFIGOLD Sound - Optical Interconnect OPT - OPT 3.0m
Skall denna funka till detta?

Har kopplat denna mellan digitalboxen och surroundet.
Sedan kopplat HDMI kabel mellan surround och tv.
Scart från digitalbox till tv.

Har jag glömt nått?

Tack

#791

Postad 24 augusti 2008 - 10:06

Pierre22
  • Pierre22
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hur koppla ihop med HDMI i stället för Scart?
TV: Sony KDL-40D3000
DVD-spelare: LG RH257H
Telia Digital-TV med digitalbox från Motorola

Jag är ganska ny på hur man kopplar ihop TV, DVD-spelare och digitalbox. Det har funkat bra när jag använt Scart-kablar mellan apparaterna men nu vill jag använda HDMI-kablar för att få bättre bild. Ett problem i sammanhanget är väl kanske att digitalboxen och DVD-spelaren endast har en HDMI-kontakt vardera. TV:n har 3 HDMI-kontakter. Någon på det här forumet kanske vet hur jag bäst kan få ihop det?

Jag vill kunna spela in TV program på DVD-spelarens hårddisk och spela upp på TV:n. När jag inte använder DVD-spelaren vill jag kunna titta på TV utan att ha DVD-spelaren påslagen.

Jag har testat följande
Digitalbox Scart till DVD-spelare, HDMI från DVD-spelare till TV, samt en direkt koppling med HDMI mellan digitalbox och TV. Problemet är att jag måste byta källa för singnaler (mellan AV2 och AV5) om DVD spelaren ska användas. Finns det inte något enklare sätt? Det finns väl inget sätt jag kan ha HDMI mellan alla delare av systemet? Jag tänker på att det bara finns en HDMI kontakt på digitalboxen resp. DVD-spelaren.

Tacksam för hjälp och tips!

#792

Postad 24 augusti 2008 - 16:20

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
lacunaz >> Se på ett program som sänds i surround :) Långt ifrån allt sänds i surround...

Pierre22 >>
Tyvärr är det enklaste att växla mellan AV2 och AV5... Jag gissar att TV:n saknar autosensing (automatiskt känner vilken bildingång som är aktiv).

#793

Postad 06 september 2008 - 19:11

ddaniel91
  • ddaniel91
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hallå allihop.

Jag är verkligen nybörjare inom detta område, och skulle behöva lite hjälp.

Det är så att jag för ett tag sedan skaffade en DVD spelare med 5.1 ljud (budgetvariant, förmodligen värdelöst). Det blev egentligen aldrig något bra ljud med högtalarna kopplade till DVD-spelaren, ingen bas eller någonting.
Nu är det så här att DVD spelaren har gått sönder, men jag skulle vilja slippa besväret med att slänga högtalarna. Istället skulle jag vilja koppla dem till datorn, och kolla om de kan prestera bättre tillsammans med mitt ljudkort.
Till saken: det är bara så att högtalarna anslöts med... jaa, vad kallar man dem "klämma-fast-kablar", vet inte vad de heter (som sagt; nybörjare). Jag skulle vilja koppla om dem till något/någon sorts kabel så att jag kan köra dem i datorn; surroundljud då.
Jag har inte läst så noga i denna tråden; det kanske redan finns svar på min fråga någonstans här...

MVH/ Daniel

Redigerat av ddaniel91, 06 september 2008 - 21:18.


#794

Postad 10 september 2008 - 08:59

Unregistered6e9c8bba
  • Unregistered6e9c8bba
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Inspelningsbar dvd-tv-digitalbox

Har försökt att optimera kopplingen mellan dessa, men är tyvärr en riktig novis på detta.Vill kunna switcha mellan digitalbox och dvd även när man ser en film på dvdn. Hur gör man? Video inställningar i dvdn?Måste man alltid dra digitalboxen till dvdn för att kunna spela in eller kan man köra digitalbox->tv->dvd?

Redigerat av Unregistered6e9c8bba, 10 september 2008 - 09:01.


#795

Postad 12 september 2008 - 20:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
ddaniel91 >> Högtalarna behöver kopplas genom en förstärkare och den var inbyggd i din förra dvd/surroundanläggning.
Datorns ljudutgång är lågnivå (analogt och/eller digitalt beroende på ljudkort).

Så om du inte vill slänga högtalarna så får du antingen koppla via förstärkaren (med trasig dvd-spelare) se vad den har för ljudingångar och se om de passar mot någon av datorns ljudutgångar.
Att du inte fick bra bas eller kanonljud beror tyvärr inte enbart på dvd-spelaren/surroundanläggingen utan även högtalarna...

Bra ljud får man tyvärr endast av separata enheter, en dvd-spelare/dator, en förstärkare och en uppsättning bra högtalare.

areko >> Om din digitalbox har två videoutgångar (scart, komponent, komposit...) så kan du dra en till TV:n och en till dvd-spelaren.
Om boxen har 2 scart. Scart1->DVDspelare, scart2 ->TV
om boxen har komponent och scart, komponent + ljud R/L out -> TV, scart -> dvd-spelare
om boxen har komposit och scart, komposit + ljud R/L -> TV, scart -> dvd-spelare.

#796

Postad 19 september 2008 - 12:16

anders4337
  • anders4337
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Köpte i veckan hemmabiopaket bestående av Sony STR-DG520 (receiver), Yamaha 5.1 system, samt Sony BDP-S350 (Blu-ray spelare). Har kopplat in allt enligt bruksanvisningarna, men får inget ljud ur satellithögtalarna och centerhögtalaren. Använder HDMI från DVD->receiver och även HDMI från receiver ->TV, samt optisk digitalkabel från DVD -> receiver.

#797

Postad 20 september 2008 - 15:22

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Kolla vad de olika spelarna är inställda på att skicka ut för signaler. På dvd-spelaren, kolla att den vet att den ska skicka ut genom den optiska och att det inte är nån dum inställning som gör att den bara skickar stereo. På recievern finns vanligen en autofunktion så att den känner av att det är surroundljud som kommer in, men kolla för säkerhets skull att den står rätt.

#798

Postad 24 september 2008 - 09:23

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite bara.
Jag ska köpa mitt första "riktiga" hemmabiopaket imorgon. Ska köpa samma förstärkare och högtalarpaket som anders4337. Kommer köpa en dvd om nån månad, kör xboxet så länge.
Är inte så haj på detta med kopplingar m.m. Men om jag fattat det rätt så vad jag behöver för sladdar till detta här är en hdmi sladd som går mellan tvn o receivern? en hdmi sladd mellan 360 o receivern? en hdmi sladd mellan dvd och receivern? en Optisk kabel mellan dator och receivern?
Är det några mer kablar jag behöver eller räcker detta för att få ljud och bild till alla komponenterna? Eller behöver jag dra optiska kablar mellan dvd/360 och receivern också för att få ljud?

Kan någon förklara det så gott det går?

Tack på förhand!

#799

Postad 24 september 2008 - 16:33

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Alla här på forumet borde ju veta hur det ska kopplas eftersom dom flesta har hemmabio :D Hade varit schysst ifall jag kan få svar rätt snabbt för ska åka o handla imorgon, så man vet vad som måste köpas :)

Tack på förhand!

#800

Postad 24 september 2008 - 21:06

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag tror inte den där recievern kan ta in ljudet via HDMI nu när jag letat lite på säljarnas hemsidor. Det tog jag först för givet då jag läste första inlägget. Bara för att en maskin har HDMI är detta ingen självklarhet utan i dessa fall är HDMI-kontakterna där för att man ska kunna ha recievern som bildväxlare också.

Det betyder att man behöver koppla den med optiska kablar för ljudet även från en blurayspelare/spelmaskin/dekoder.

Så i ditt fall, en hdmi från receiver till TV.
Tre optiska kablar från dator, från 360 och från dvd till reciever. Dock har recievern bara två optiska ingångar så du måste byta beroende på källa eller skaffa en optisk switch.

Det kan vara problem med HDMI och optisk kabel samtidigt på 360:n. Till eliten kom en adapter, men annars kan den köpas löst, eller så kan man göra det på fulsättet, se 360-forumet här.

Kolla att kablar till högtalarna medföljer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.