Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer

3627 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 18 oktober 2009 - 18:01

palle77
  • palle77
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Vad tusan ska du med USB nätverksadapter till en WD HD TV Live? Anledningen till att den lanseras är ju för att den har nätverksanslutning till skillnad från den tidigare varianten...


... Ja ett trådlöst nätverkskort alltså, ok liknande nedan..



#152

Postad 18 oktober 2009 - 18:43

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Prylportalen testar:
http://www.prylporta...e-1.244451.html

#153

Postad 18 oktober 2009 - 20:36

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Ni som har skaffat denna, är programvaran stabil eller buggig. Tycker det är för lite input ang huruvida den uppför sig. Vill ogärna byta bort min WD HD TV som iofs är stabil men saknar nätverksanslutning mot ett osäkert kort. Kom med lite input ni som har den redan. Alternativet för mig är väl att skaffa WD HD TV Live och köra med ett USB nätverksadapter. Är fläktproblemet löst nu?

Tack sam för lite åsikter.

Mvh
Patrick L


Jag har bara testat den några dagar men kan komma med lite input såhär långt:

+
Priset
Storleken
Enkel att komma igång med
Tar allt jag slängt på den såhär långt

-
Fläkten låter mycket om man ej kör den på lägsta hastigheten
Seg i menyerna (lite buggigt tycke rjag, men lär bli bättre o bättre)
Jukebox verkar ej funka på WHS
Seg fjärrkontroll
Har problem att streama 1080 p trådat men tror det beror på min router

Hittills är jag nöjd men ser fram emot att kunna använda den mer när den blir stabilare i programvaran.

#154

Postad 19 oktober 2009 - 07:47

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Är fläktproblemet löst nu?


Nej. Det är lika illa på den fronten.

Däremot verkar det ha dykt upp en del tweaks och mods som kan hjälpa, t.ex. att montera en fläkt från Kjell&Co istället, eller beställa direkt med den där kylflänslösningen som det har länkats till tidigare i tråden.

#155

Postad 19 oktober 2009 - 10:57

cliff666
  • cliff666
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

Jag har bara testat den några dagar men kan komma med lite input såhär långt:

+
Priset
Storleken
Enkel att komma igång med
Tar allt jag slängt på den såhär långt

-
Fläkten låter mycket om man ej kör den på lägsta hastigheten
Seg i menyerna (lite buggigt tycke rjag, men lär bli bättre o bättre)
Jukebox verkar ej funka på WHS
Seg fjärrkontroll
Har problem att streama 1080 p trådat men tror det beror på min router

Hittills är jag nöjd men ser fram emot att kunna använda den mer när den blir stabilare i programvaran.


Du måste ha fått något måndags exemplar av din Xtreamer. Jag har en Popcorn Hour sedan tidigare och den är seg att stega omkring i menyer och liknande.

Min Xtreamer är blixtsnabb att bläddra i menyer mm. med har inte haft något problem med fjärrkontrollen heller. Har även för mig att dom berömmer spelaren för dess snabbhet i testet som det länkades till lite tidigare.

Men fläkten håller jag med att den suger. Jag kan inte äns ha min på Low.

#156

Postad 19 oktober 2009 - 11:07

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Ja det är möjligt att jag fått ett måndagsex i så fall, annars har vi olika uppfattning om vad som är snabbhet. Jag är dock kommunalarbetare så jag vet vad långsamhet innebär :lol: .

Fläkten har verkligen ett hysteriskt skärande ljud, men i low mode kan jag leva med den. Beror kanske på att jag har en xbox 360 också, med den på kan jag inte höra när brandvarnarna tjuter tror jag.

#157

Postad 19 oktober 2009 - 11:15

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

... Ja ett trådlöst nätverkskort alltså, ok liknande nedan..


Säg det då :lol:

#158

Postad 19 oktober 2009 - 20:38

jojje_l
  • jojje_l
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Menar ni på allvar att ni bara får ut 10-20 Megabit på ett .11n WLAN kort?
Eller menar ni 10-20 Megabyte/sek i överföringshastighet?

10-20 Megabit är ju under all kritik i så fall...

Har ni krypteringen rätt inställd, dvs. WPA och inte WEP?

Annars är det ju värdelöst, man får ju 20-30 Megabit på ett G-nätverk...

Ni som har testat, vad säger ni? Någon med en Popcorn som har jämförande siffror?
Kommer att lägga över alla filer på en monterad disk men vill inte vänta i flera timmar för 5 filmer att bli färdiga.

Är alltså intresserad av överföringshastighet till intern hårddisk vid kopiering, inte att streama filmen.

Redigerat av jojje_l, 19 oktober 2009 - 20:53.


#159

Postad 19 oktober 2009 - 22:20

palle77
  • palle77
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ok nu är en på väg i alla fall, så får vi se om man får riva isär den det första man gör med tanke på fläktproblemet.
Ni som bytt till 25mm fläkten från Kjell o Co, blir det bra, tyst? Bolt on vad jag förstår.

#160

Postad 20 oktober 2009 - 09:38

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Ok nu är en på väg i alla fall, så får vi se om man får riva isär den det första man gör med tanke på fläktproblemet.
Ni som bytt till 25mm fläkten från Kjell o Co, blir det bra, tyst? Bolt on vad jag förstår.


Finns ju annars en helt ljudlös passiv kylning som man kan köpa til Xtreamer B)
http://www.tranquilp...ia_players.html

#161

Postad 20 oktober 2009 - 20:55

ludret
  • ludret
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej, är det någon som vet om det går att sortera filmer på datum (när filerna skapades)? Om inte, vet ni om det pratas om att implementera detta i kommande patch?

#162

Postad 20 oktober 2009 - 23:59

Eddyh
  • Eddyh
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tala om för mig, vad jag gör för fel?
Får ingen signal på min proj via HDMI. Det är en Sanyo PLV-Z2 från 2002 med DVI-ingång.
Har aldrig haft några problem förut, varken med PS3 eller andra dvd:er med HDMI.
Har fan testat allt, tror jag. Kört med både coaxial och HDMI, och växlat fram och tillbaka för att kunna
ändra inställningar på TV-ut på Xtreamern och ingångarna på projen.
Har tänkt uppdatera mig till en full-hd proj, men jag vill köra slut på lampan först.
Schysst om man fick en förklaring.

#163

Postad 21 oktober 2009 - 19:00

Figgis
  • Figgis
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Går beställa på Dustin Home nu.

http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5775

#164

Postad 21 oktober 2009 - 19:46

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Någon som vet något om deras NAS server eTRAYz till Xtreamern. Är det 2.5" eller 3.5" diskar som får plats i den?

för den är klart intressant också att köpa

#165

Postad 21 oktober 2009 - 19:57

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Någon som vet något om deras NAS server eTRAYz till Xtreamern. Är det 2.5" eller 3.5" diskar som får plats i den?

för den är klart intressant också att köpa


Läste att den ska rymma 2 hårddiskar av valrfi storlek, iaf 2,5" eller 3,5". Fritt fram att blanda som man vill :rolleyes:
Får dock se med säkerhet när de släpper specifikationerna för den (om de ej redan är släppta, har ej kollat forumet idag).

#166

Postad 22 oktober 2009 - 05:53

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Går beställa på Dustin Home nu.

http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5775


den går att beställa från Xtreamer.nu också, samma pris.... :rolleyes:
jag pratade med Xtreamer ang. eTRAYz och de kommer eventuellt att sälja den också, men ska först testköra den själva för att se så att den fungerar som den ska! i övrigt meddelande dom att en ny firmware är på gång i dagarna, men det kanske ni redan visste? :unsure:

#167

Postad 22 oktober 2009 - 13:51

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Någon som testat firmware 2.0 betan ? Fanns tydligen ute på någon sida för nerladdning.

#168

Postad 23 oktober 2009 - 06:04

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Någon som testat firmware 2.0 betan ? Fanns tydligen ute på någon sida för nerladdning.



tyvärr inte. hörde att den hade ett HD GUI utöver funktionella fixar och bättre nätverk. Nuvarande GUIt gör sig inte så bra på stor bild så det skall bli skönt.

Redigerat av nikmar, 23 oktober 2009 - 06:22.


#169

Postad 23 oktober 2009 - 08:31

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Någon som testat firmware 2.0 betan ? Fanns tydligen ute på någon sida för nerladdning.


Jag har kört 2.0 i knappt 2 veckor, funkar bra så här långt, den stora skillnaden ligger i GUI:t (framförallt det estetiska).
Jag skulle dock gärna se att de lägger lite fokus på att optimera filstödet, som det är nu så funkar MKV, AVI, MPEG filer nästan helt utan problem, WMV däremot är ett kapitel för sig, även ASF och FLV ställer till en del problem.

Jag har ju tidigare kört XBMC på XBox där dessa filer knappast funkar bra (och fortfarande gör när jag väl orkar starta XBox:en).

#170

Postad 23 oktober 2009 - 12:05

mberggren
  • mberggren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är det möjligt att koppla det på följande sätt.

Iom att jag har en extern HD med nästan 1 TB musik det lite svårjobbat med en sådan GUI att behöva bläddra sig upp och ner i all oändlighet. Om man nu inte har lust att lägga allt i diverse mapp strukturer.

Om man istället gör så här.

- PC trådlöst med extern HD tillkopplad
- Extreamer trådlöst eller trådat till min router.
- Extermer kopplat till min reciever antingen med analog eller HDMI

Kan jag exekvera t.ex mp3 filer lokalt från min PC trådlöst och detta går i sin tur igenom Xtreamer trådlöst och sedan in i förstärkaren ?

Mvh
Magnus

#171

Postad 23 oktober 2009 - 12:31

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Om jag förstår frågan rätt så är det du vill göra att skicka en musikström från datorn som Xtreamern kan spela upp.

Även om det går att lösa tror jag inte att xtreamer är rätt pryl för detta. Det känns som att du tar en sidofunktion. musikuppspelningen, och moddar den till en speciallösning.

Det borde finnas andra produkter och lösningar som kan låta dig överföra musik från datorn till stereon trådlöst betydligt smidigare, då jag antar att det är fysiskt knepigt att dra en kabel från datorn till stereon?

En netbook kopplad till stereon med trådlöst nätverk och Windows media player/Itunes/Winamp kanske?

#172

Postad 23 oktober 2009 - 15:15

mberggren
  • mberggren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Blev kanske ett litet sidospår ja :D .. är lite inne på vilka möjligheter det finns med denna pryl.

En netbook kopplad till stereon med trådlöst nätverk och Windows media player/Itunes/Winamp kanske?
Detta låter som en bra alternativ. Ska checka på det.
Det är inte fysisk omöjligt att dra en fysisk kabel till datorn, men vill helst slippa det.

Så den ultimala lösningen hade varit följande:
- Du har ett nätverk med switch/trådlös router som du kopplar både dina en extern hd och din (extreamer) till. Dessa externa "sharar" du ut på nätverket. Från din PC som går på det trådlösa går du bara in i dina "shararde" mappar och exkverar en fil, sen sänds detta vidare till t.ex (extreamer) som tar hand om eventuell ljud och video kodning och sänder detta vidare in i förstärkaren som tar sig an resten.

Kanske är det en HTPC som hade varit min lösning ?

Om det är fler som är min situation som kan tipsa mig om vilken som är den enklaste och smidigaste produkten eller lösning till detta :D :D

Just nu använder jag en PMS media server mot min PS3 SLIM och detta funkar till viss helt ok "ibland". Är inte helt nöjd med denna lösning då den har lite nackdelar och ser efter en bättre och enklare lösning för all min media. Har ett väldigt stort media biblitek med både film, musik och bilder.

Xtreamer verkar schysst för du kan ha en e-sata extern hd kopplad på nätverket och spela upp både film och musik ifrån utan att ha datorn igång ?

Kan man styra Xtreamer med sin laptop ?

#173

Postad 23 oktober 2009 - 15:33

Norwegian
  • Norwegian
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Denna hade varit ett alternativ om det inte vore för den högljudda fläkten. Finns en del skriverier om detta samt en drös med Youtube-klipp.

#174

Postad 23 oktober 2009 - 22:33

Unregistered2b2618db
  • Unregistered2b2618db
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
till alla som blir avskräckta av fläktljudet, varsågod

http://www.youtube.c...feature=related

#175

Postad 24 oktober 2009 - 02:54

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

En netbook kopplad till stereon med trådlöst nätverk och Windows media player/Itunes/Winamp kanske?



en ny netbook för att spela upp musik låter dyrt/dumt. jag fick nyligen samma frågan av en bekant "att spela musik wireless från laptop till stereo" och efter lite efterforskning så var detta det bästa jag hittade i dagsläget. creative har ju en del dyrare lösningar också, sen finns det sonos som är ännu värre.

dock så är deessa rätt så dyra lösning jämfört med priset av en xtreamer (1250kr inkl. frakt & usb wifi med N). man får även tänka på att detta behovet (wifi audio - laptop > reciver) från oss krävande användare är relativt nytt i sig och det inte finns så många produkter ännu som klarar våra specifika krav :D

Det är inte fysisk omöjligt att dra en fysisk kabel till datorn, men vill helst slippa det.

Så den ultimala lösningen hade varit följande:
- Du har ett nätverk med switch/trådlös router som du kopplar både dina en extern hd och din (extreamer) till. Dessa externa "sharar" du ut på nätverket. Från din PC som går på det trådlösa går du bara in i dina "shararde" mappar och exkverar en fil, sen sänds detta vidare till t.ex (extreamer) som tar hand om eventuell ljud och video kodning och sänder detta vidare in i förstärkaren som tar sig an resten.

Kanske är det en HTPC som hade varit min lösning ?

Om det är fler som är min situation som kan tipsa mig om vilken som är den enklaste och smidigaste produkten eller lösning till detta :D :D



alla på detta forum vill ju helst slippa kablar :P
xtreamer är inte något du kopplar till nätverket för att dela ut media! tanken är ju att xtreamern spelar upp framförallt video, o i andra hand musik o sist internet streams, direkt till din (förstärkare) tv/projektor. den skall alltså stå brevid din reciver etc. antingen läser din xtreamern från
1) intern disk (bra)
2) usb kopplad disk (bättre)
3) nätverks disk (bäst)

Just nu använder jag en PMS media server mot min PS3 SLIM och detta funkar till viss helt ok "ibland". Är inte helt nöjd med denna lösning då den har lite nackdelar och ser efter en bättre och enklare lösning för all min media. Har ett väldigt stort media biblitek med både film, musik och bilder.

Xtreamer verkar schysst för du kan ha en e-sata extern hd kopplad på nätverket och spela upp både film och musik ifrån utan att ha datorn igång ?

Kan man styra Xtreamer med sin laptop ?



jag har kört samma kombo (PMS + PS3 (phat & slim)) genom både trådat och trådlöst nätverk men är också missnöjd med prestandarn. lagg i 720p och 1080p skall man inte ens tänka på... flac audio spelar helt ok men mp3 hackar till 1ggr/min.

jag vet inte var du hade tänkt att koppla in en e-sata, däremot har xtreamern stöd för din externa usb disk.

du skall inte styra xtreamern med en laptop utan med den tillhörande fjärrkontrollen! det är lite det som är tanken med den, att slippa pilla med en dator :D

#176

Postad 24 oktober 2009 - 13:03

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jaha då har man lagt en beställning från xtreamer.net, får se när den hittar hem :)

Sen kommer jag nog även att köpa Xtreamer eTRAYz sen när den kommer i november. Fast den stora frågan är om jag ska köpa en passiva kylningen eller bara sätta ditt en stor fläkt på sidan.

#177

Postad 24 oktober 2009 - 15:10

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Jaha då har man lagt en beställning från xtreamer.net, får se när den hittar hem :)

Sen kommer jag nog även att köpa Xtreamer eTRAYz sen när den kommer i november. Fast den stora frågan är om jag ska köpa en passiva kylningen eller bara sätta ditt en stor fläkt på sidan.


Är oxå väldigt sugen på en sådan. Kommer nog lägga en beställning innan 1/11. Dock funderar jag lite kring detta:

Jag vill helst ha lösningen med kylfläns (http://www.tranquilp...ia_players.html), och vad jag kan förstå kan man beställa Xtreamer från denna sidan med förmonterad kylfläns, med bibehållen garanti, för 8€ extra.

Några frågor:
* Ryker garantin ifall man byter fläkt eller monterar själv denna kylfläns?

* Jag är också intresserad av eTRAYz och vill få möjlighet att köpa den för 59€. Kan man beställa Xtreamern (inkl. monterad kylfläns) från länken ovan och bibehålla rätten till den billigare prislappen för eTRAYz eller gäller 59€ endast det fall man beställer från shop.xtreamer.net (och därmed utan möjlighet till förmonterad kylfläns)?

Tack på förhand!

/M

Redigerat av eztoril, 24 oktober 2009 - 15:12.


#178

Postad 24 oktober 2009 - 16:07

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Är oxå väldigt sugen på en sådan. Kommer nog lägga en beställning innan 1/11. Dock funderar jag lite kring detta:

Jag vill helst ha lösningen med kylfläns (http://www.tranquilp...ia_players.html), och vad jag kan förstå kan man beställa Xtreamer från denna sidan med förmonterad kylfläns, med bibehållen garanti, för 8€ extra.

Några frågor:
* Ryker garantin ifall man byter fläkt eller monterar själv denna kylfläns?

* Jag är också intresserad av eTRAYz och vill få möjlighet att köpa den för 59€. Kan man beställa Xtreamern (inkl. monterad kylfläns) från länken ovan och bibehålla rätten till den billigare prislappen för eTRAYz eller gäller 59€ endast det fall man beställer från shop.xtreamer.net (och därmed utan möjlighet till förmonterad kylfläns)?

Tack på förhand!

/M





Det var den kylflänsen jag tänkte på om jag skulle ha passiv kylning. Tror bara att du får det rabatterade priset på eTrayz om du köper den från deras egen shop, om jag inte har helt fel så måste man ange serienumret sen när man beställer den och då ser dom var man har köpt den.

#179

Postad 24 oktober 2009 - 16:21

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Det var den kylflänsen jag tänkte på om jag skulle ha passiv kylning. Tror bara att du får det rabatterade priset på eTrayz om du köper den från deras egen shop, om jag inte har helt fel så måste man ange serienumret sen när man beställer den och då ser dom var man har köpt den.


Tror också detta. Hur är det då med garantin när man öppnar upp för montering av kylfläns?

/M

#180

Postad 24 oktober 2009 - 21:36

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Är det korrekt uppfattat att eTRAYz inte kan beställas eller ens förbeställas förrän efter 1/11 samt att priset för denna ligger på 59€ för folk som beställt/köpt sin Xtreamer Media streamer innan den 1/11?

Vissa hemsidor påstår att man kan förbeställa eTRAYz redan nu (Itech News Net), men jag kan inte hitta den i webshopen (shop.xtreamer.net) samt att deras forum nämner att beställning först tas emot efter 1/11.

Jag vill ju inte missa detta erbjudande....

/M

Redigerat av eztoril, 24 oktober 2009 - 21:37.


#181

Postad 25 oktober 2009 - 18:24

Figgis
  • Figgis
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Några frågor till er som köpt den.

Hur funkar det egentligen att kolla på film med den trådlösa överföringen?

720p resp 1080p?

Vad använder ni för routrar?

Måste man ha en HDD i ?

Edit:fråga om HDD

Redigerat av Figgis, 25 oktober 2009 - 20:28.


#182

Postad 25 oktober 2009 - 18:33

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
720p funkar hyfsat och oftast, 1080p funkar inte över den trådlösa just nu.

De ska ha bättrat på nätverkshastigheten i den kommande firmwaren, så då får vi se om det blir bättring på den fronten.

Jag kör med D-link DIR-655.

Är det korrekt uppfattat att eTRAYz inte kan beställas eller ens förbeställas förrän efter 1/11 samt att priset för denna ligger på 59€ för folk som beställt/köpt sin Xtreamer Media streamer innan den 1/11?


Ja, det är rätt uppfattat.

Bli inte för exalterad innan vi vet prestandan på den... det finns gott om billiga NAS-lösningar, och jag har provat en del, men de har varit riktigt dåliga. Kanske är den här bra, nen jag väntar med att beställa tills jag har sett lite mer specar och prestandatester.

Redigerat av Sigma78, 25 oktober 2009 - 18:31.


#183

Postad 25 oktober 2009 - 18:43

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag kan inte köra 1080p trådat, det hackar. Någon med samma problem med trådat nätverk?

#184

Postad 25 oktober 2009 - 19:48

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Jag kan inte köra något trådat, har nå skit med kommunikation från dator - router trådlöst. Har en D-link Dir 635.

#185

Postad 25 oktober 2009 - 20:04

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Jag kan inte köra 1080p trådat, det hackar. Någon med samma problem med trådat nätverk?


Vad har du för lina? 100 Mbit/s eller högre hastighet i både router/switch samt kablage, hoppas jag?

/M

#186

Postad 25 oktober 2009 - 22:33

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Ja, det är rätt uppfattat.

Bli inte för exalterad innan vi vet prestandan på den... det finns gott om billiga NAS-lösningar, och jag har provat en del, men de har varit riktigt dåliga. Kanske är den här bra, nen jag väntar med att beställa tills jag har sett lite mer specar och prestandatester.


Jo, det är sant. Jag funderar vad det är som skiljer exvis vissa NAS med plats för två HDD:s som kostar kanske 2-3000 spänn utan HDD medan andra (tvådiskars) kan gå på 700 spänn? Vad får man för de extra pengarna?

Funktionalitet sägs ibland, men vad beträffar eTRAYz tycker jag den har det mesta. Prestanda säger också man ibland och för mig som inte ägt någon NAS kan jag bara gissa vad man menar. Menar man hur många MB/sek man kan skriva/läsa från disken? Är det någon mer som inbegrips i begreppet prestanda? Förklara gärna för en newbie på NAS-området...

Tack på förhand!

/M

Redigerat av eztoril, 25 oktober 2009 - 22:39.


#187

Postad 25 oktober 2009 - 22:44

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Vad har du för lina? 100 Mbit/s eller högre hastighet i både router/switch samt kablage, hoppas jag?


Jag har en gigabiteswitch men däremot en 54 mb router, så jag gissar att byter jag ut den borde det lösa sig.

#188

Postad 26 oktober 2009 - 08:33

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag har en gigabiteswitch men däremot en 54 mb router, så jag gissar att byter jag ut den borde det lösa sig.


Ehh, din router har inget med ditt lokala nätverk att göra så att byta ut den hjälper inte ett smack! Jag utgår ifrån att du bara använder en av portarna på routern (till switchen).

#189

Postad 26 oktober 2009 - 08:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Jo, det är sant. Jag funderar vad det är som skiljer exvis vissa NAS med plats för två HDD:s som kostar kanske 2-3000 spänn utan HDD medan andra (tvådiskars) kan gå på 700 spänn? Vad får man för de extra pengarna?

Funktionalitet sägs ibland, men vad beträffar eTRAYz tycker jag den har det mesta. Prestanda säger också man ibland och för mig som inte ägt någon NAS kan jag bara gissa vad man menar. Menar man hur många MB/sek man kan skriva/läsa från disken? Är det någon mer som inbegrips i begreppet prestanda? Förklara gärna för en newbie på NAS-området...

Tack på förhand!

/M


Jo, det är lätt att få det att låta bra genom att trycka in en massa funktioner i en klen hårdvara, men hur bra fungerar alla de där funktionerna? Kommer mediaservern att börja hosta och spotta och sluta fungera om du har ett för stort bibliotek eller om det är fördelat på för många kataloger? Kommer torrent-klienten att ge någon nerladdningsprestanda att prata om? Finns det möjlighet att konfigurera rättigheter och användare, både på LAN och på den inbyggda FTP-servern så som man vill? Vilka format, specifikt på playlists klarar mediaservern?

Det finns massor av begränsningar som kan finnas, och på billigare enheter är risken större att funktionaliteten som de stoltserar med bara är basic.

Prestanda, ja, till viss del handlar det om Mb/s vid sekventiell överföring, men det handlar också om random read/write och åtkomsttider. Som exempel började min gamla Lacie network space 1Tb på 5-6MB/s, men så fort den blev över 60-70% full dök prestandan ner till 1-1,5 Mb/s, vilket inte räcker någonstans. Redan maxprestandan var i tunnaste laget. Den fick också slut på minne då och då, troligen var min mediastruktur för komplicerad (auto-sorterad artist/album), och när den fick slut på minne stängde den ner SMB-tjänsten, med följd att den blev otillgänglig på nätverket.

QNAP 219P som jag tittar på har en nätverksprestanda på över 50MB/s, jag tror till och med att den klarar uppåt 70-80, men jag är inte helt säker på. Så visst får man mer när man går upp i pris, och den stora frågan, som alltid, är: vad behöver jag och vad är jag beredd att betala för?

Vad jag vet om eTRAYz så verkar den vara bättre än andra under tusenlappen, men verkar inte att ha mycket att hämta mot de större och dyrare lösningarna. Vi får se vad testerna säger....

#190

Postad 26 oktober 2009 - 11:55

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Ehh, din router har inget med ditt lokala nätverk att göra så att byta ut den hjälper inte ett smack! Jag utgår ifrån att du bara använder en av portarna på routern (till switchen).



Japp använder bara en port från routern till switchen. . Dock har jag förstått att datan ändå går via routern så att den påverkar, jag ska låna hem en dling 655 och se om det blir någon skillnad.

#191

Postad 27 oktober 2009 - 07:25

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

QNAP 219P som jag tittar på har en nätverksprestanda på över 50MB/s, jag tror till och med att den klarar uppåt 70-80, men jag är inte helt säker på. Så visst får man mer när man går upp i pris, och den stora frågan, som alltid, är: vad behöver jag och vad är jag beredd att betala för.


Brossans Qnap 201 maxade ut på 16-18mb/s. Min Scaleo 2205 maxar ut på runt 75mb/s (diskens max). NAS prestandar handlar även om CPU och minne i enheten. Är den en 300mzh arm processor och 32mb ram så kommer man inte långt varesig det gäller ftp, torrent, mediaerver eller mb/s.


Japp använder bara en port från routern till switchen. . Dock har jag förstått att datan ändå går via routern så att den påverkar, jag ska låna hem en dling 655 och se om det blir någon skillnad.


I en switch går datan den kortaste vägen, dvs inte inom routern. din router är egentligen bara en switch med en WAN port på och lite extra features. sen så är 54mbit en wifi speed, inte en kabel speed. så du har antagligen 100mbit på portarna i din router. däremot så är kan inte en "100mbit" router skicka så mycket data i verkligheten utan brukar ligga runt 60-70mbit i bästa fall. en DIR-655 som du nämner är 1000mbit men har en verklig maxhastighet runt 250-300mbit (througput).

#192

Postad 27 oktober 2009 - 10:07

Unregistered26461015
  • Unregistered26461015
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har problem med undertexter? Har döpt filmen resp. undertextsfilen till samma. Fungerar varken med högupplösta och lågupplösta filmer, dock så fungerar det med inbäddade filer.. streamar från mitt netgear stora. Hur får jag det att fungera?

#193

Postad 27 oktober 2009 - 11:27

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

I en switch går datan den kortaste vägen, dvs inte inom routern. din router är egentligen bara en switch med en WAN port på och lite extra features. sen så är 54mbit en wifi speed, inte en kabel speed. så du har antagligen 100mbit på portarna i din router. däremot så är kan inte en "100mbit" router skicka så mycket data i verkligheten utan brukar ligga runt 60-70mbit i bästa fall. en DIR-655 som du nämner är 1000mbit men har en verklig maxhastighet runt 250-300mbit (througput).


Han kör delvis trådlöst, och då går datan genom routern.

#194

Postad 27 oktober 2009 - 11:37

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag kör såhär:

Modem-Router-trådat till switch-trådat till xtreamer från switchen

Dessutom kör jag trådlöst med routern till en laptop+en iphone.

#195

Postad 27 oktober 2009 - 15:44

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har problem med undertexter? Har döpt filmen resp. undertextsfilen till samma. Fungerar varken med högupplösta och lågupplösta filmer, dock så fungerar det med inbäddade filer.. streamar från mitt netgear stora. Hur får jag det att fungera?


Vad är det för filformat på undertexterna?

#196

Postad 27 oktober 2009 - 21:12

samme
  • samme
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Fick äntligen min Xtreamer idag från tyskland (För ca 1250 inkl. frakt)

Satte upp en NFS share mot min NAS i form av en QNAP 209 Pro trådlöst via Ruckus Mediaflex, och döm om min förvåning när jag utan problem kan spela upp 1080p MKV filmer! Ser otroligt lovande ut hittills!!

Edit: kan tillägga att jag kör senaste firmwaren

Redigerat av samme, 27 oktober 2009 - 21:24.


#197

Postad 27 oktober 2009 - 22:38

Unregistered26461015
  • Unregistered26461015
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vad är det för filformat på undertexterna?


.srt

#198

Postad 27 oktober 2009 - 22:57

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

....
Vad jag vet om eTRAYz så verkar den vara bättre än andra under tusenlappen, men verkar inte att ha mycket att hämta mot de större och dyrare lösningarna. Vi får se vad testerna säger....


OK, tack för svaret. Lite av idén jag ser att beställa Xtreamern nu innan den 1 nov är ju att få chans att köpa eTRAYz:n billigare, men om denna NAS är undermålig funderar jag på ifall inte min ps3:a (+ PS3 Media Server) kan ersätta Xtreamern totalt och man isåfall satsar de pengarna på en riktig NAS, eller?

Tänker jag fel och missar något här?
Tack på förhand!

/M

Redigerat av eztoril, 27 oktober 2009 - 23:43.


#199

Postad 28 oktober 2009 - 03:56

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

.srt


Ok, det bör fungera med .srt redan från början. Läste dock på forumet om en som haft problem och lösningen var att flytta upp undertexterna då de hamnade för långt ner på skärmen?
KAn vara värt ett försök iaf. Annars kan du ju alltid testa konvertera dem till .sub och se om det går bättre. :)

"try pressing the "subtitle" button, and place the subtitles higher -> I think they are working properly but they are hidden down under the screen view."

#200

Postad 28 oktober 2009 - 09:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

OK, tack för svaret. Lite av idén jag ser att beställa Xtreamern nu innan den 1 nov är ju att få chans att köpa eTRAYz:n billigare, men om denna NAS är undermålig funderar jag på ifall inte min ps3:a (+ PS3 Media Server) kan ersätta Xtreamern totalt och man isåfall satsar de pengarna på en riktig NAS, eller?

Tänker jag fel och missar något här?
Tack på förhand!

/M


Om den är undermålig eller inte beror i stort på ditt behov och vilka andra alternativ du tittar på. En QNAP 219P kostar mer än eTRAYz och Xtreamer tillsammans, även till ordinariepris, så det är inte förvånande att den är bättre, eller hur?

Vi vet inte prestandan på eTRAYz än, så den är ett wild card, och det får man vara medveten om.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.