JohanLI - Vet inte om jag vill kalla det "mörka" högtalare, bättre kanske, men de är då också mkt dyrare eftersom de har bättre element med större frekvensomfång, bättre delningsfilter, bättre material samt mer gediget byggda lådor.
Dina Dali är rätt bra högtalare i sin prisklass - en prisklass där högtalarna som du också märkt oftast låter ljust.
Det kan också vare en orsak till varför H/K-recivrar, med sin mörka ljudkaraktär, är så populära till högtalare kring 5 000:- eftersom H/K lyckas kompenserar för högtalarnas "ljusare" karaktär.
Tyvärr vet jag ingen högtalare i Dalis prisklass som både låter bra och samtidigt mörkt. Jag tycker inte heller att du ska leta efter mörka högtalare i denna prisklass efter de oftast låter sämre i övrigt, men kanske ngn annan kan komma med bra förslag. Svårigheten är att hitta högtalare som både låter mycket (stort ljud) och samtidigt bra i denna prisklass.
En högtalare jag själv tyckte lät mkt bra kring 3 000-4 000 kr (tidigt 90-tal) var Heybrook HB2, men de tillverkas inte längre. De lät dock inte heller mörkt, men otroligt bra för sin storlek och pris.
Hoppas jag inte ställt till det för dig, eftersom jag i mitt tidigare tvåkanals Hi fi-liv rört mig med helt andra värderingar. Jag har alltid föredragit ett varmt, luftigt, detaljrikt och naturtroget ljud. Gillade själv rörförstärkare samt det fantastiska ljud en MC-pickup för över 10 000 kunde leverera från vinyl.
Mvh JB