Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OLED-TV eller LCD-projektor?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 februari 2024 - 21:16

Zorg
  • Zorg
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en TV eller en projektor.

Fördelen med TV:n är att det är en OLED så bilden är fantastisk. OLED är också en nackdel då risk finns för inbränning då jag nästan uteslutande kommer att spela på den och majoriteten av spelen har statiska GUI:n. En annan nackdel är att bilden "bara" är på 77".

Fördel med projektor är storleken på bilden, i mitt fall 117", och att risken för inbränning är minimal. Har på tidigare TV samt datorskärmar aldrig fått en inbränning. Körde då med LCD/LED. Nackdelen är att bilden inte är lika bra samt fläktljudet.

Vad är det då jag står och väljer mellan?

Jag kan via en bekant få köpa en LG OLED77C3 med cashback trots att perioden löpt ut. Han kan nämligen ändra så köpet registreras innan kampanjen gick ut i söndags så jag kan få tillbaka 9000 kr. Priset landar då på 18,000 kr.

Alternativet är att köpa en 4K-projektor och ramspänd duk för upp till 20,000 kr, som t.ex. Benq TK700STi eller ViewSonic PX701-4K samt Kingpin Screens 117"

Köper jag en projektor så måste jag köpa till två lampor då det kommer införas ett förbjud mot traditionella projektorlampor från januari 2026.

#2

Postad 04 juli 2024 - 16:27

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag går i liknande tankar. Jag har en Epson EH-TW9400 och en hemmagjord 128" Ramspänd duk.

 

För några dagar sen va jag helt inne på att köpa en LG OLED G4 77".

Sen snubbla jag in på TCL 98P745 4K UHD 98" för närmare halva priset.

 

Jag har kollat på massa YT tester mm.

Jag har även ändrat storleken på projektorn till 77" och 98" för att se om det blir för litet.



#3

Postad 04 juli 2024 - 22:59

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

Köp en laser o slipp oron med lampor , bara för att du har 2 ... kan gå i sönder långt innan beräknat , har testat tv men gick tillbaka till proj i gen , det är projekterad bild jag vill ha o som för mig känns film o bio , det blir inte samma känsla med en en skärm 

 

Å andra sidan de projar om nämns här . då är jag inte lika säker på att jag skulle valt proj innan tv , de har för mina krav för dåligt bild , främst kontrast(svärta) samt rörelsehantering 


Redigerat av nyborjare, 04 juli 2024 - 23:02.


#4

Postad 05 juli 2024 - 08:36

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 967 inlägg
  • 0
Kom det inte fram till att det inte kommer drabba projektorlampor med förbudet i nån tråd här? Så det behöver man ju inte tänka på iaf :)

Redigerat av Garrett, 05 juli 2024 - 08:37.


#5

Postad 05 juli 2024 - 10:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 264 inlägg
  • 0

Projektorns fördelar: Ljudtransparent duk och storleken över 100 tum. Kostnaden per tum kan bli låg.

 

Projektorns nackdelar: Lampor som bara ger tillräcklig ljusstyrka 1000-2000 timmar eller en beständig laserkälla för som adderar högre pris. Konvergensproblem och optiska svagheter. Begränsad i placeringsmöjligheterna. Dynamisk omfång begränsas totalt av rummet och duken. Minsta ströljus försämrar kontrast och färger. Vita väggar försämrar bilden genom att ljuset återreflekteras till duken. Specialdukar som delvis motverkar rumsljus och vita väggar är dyra och påverkar bilden. Fläkten låter i varierande grad om man inte bygger en lösning för detta. Enklare 4K-modeller modulerar från lägre panelupplösning.

 

Stor TV:s fördelar: Kan placeras där du vill ha den. Hög till mycket hög ljusstyrka som kan hantera situationer med ljusa rum. Bilden är mindre känslig för ströljus beroende på reflexfilter. Inget betydande ljusbortfall över tiden. HDR fungerar bra till mycket bra när det dynamiska omfånget matchas med ljusstyrka och kontrast, särskilt på OLED eller LCD-modeller med FALD. Perfekt konvergens och optisk skärpa över ytan. Renodlade spellägen med låg latens och extra funktionalitet.

 

Stor TV:s nackdelar: Inledande åbäke med att installera stora TV. Väldigt dyrt om man ska över 100 tum och nå högsta kvalitetsnivå. Vissa LCD-typer har begränsade betraktningsvinklar. Reflexfilter kan addera en hinna till bilden i ljusa miljöer.

 

Alla har förstås sina personliga behov där vissa för- och nackdelarna klingar starkare eller svagare. Subjektivt  och personligt kan man ta ritualen med en hemmabio samt "annan känsla" i det reflekterade ljuset från en projektorduk.



#6

Postad 05 juli 2024 - 11:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Stor TV:s nackdelar: Inledande åbäke med att installera stora TV. Väldigt dyrt om man ska över 100 tum och nå högsta kvalitetsnivå. Vissa LCD-typer har begränsade betraktningsvinklar. Reflexfilter kan addera en hinna till bilden i ljusa miljöer.

Jag vill även addera att centerhögtalaren inte går att placera bakom bilden. Så antingen blir det en tveksam placering på golv eller i tak, eller får man leva med den inbyggda.



#7

Postad 05 juli 2024 - 14:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 264 inlägg
  • 0

Jag vill även addera att centerhögtalaren inte går att placera bakom bilden. Så antingen blir det en tveksam placering på golv eller i tak, eller får man leva med den inbyggda.

En fråga om perspektiv: Är det en allmän nackdel med en TV? Eller är det en specifik fördel – själva syftet rent av – med en akustisk transparent duk? 

 

Jag tror att den som redan har en stor TV eller en standardduk på väggen och redan hanterat situation inte nödvändigtvis ser detta som en nackdel.

 

Däremot lär de som redan har högtalaren bakom duken sakna det alldeles enormt. En TV blir då en så mycket större förändring än man önskar sig. Kanske en no-go-situation som gör att man fortsätter med projektor. 



#8

Postad 05 juli 2024 - 16:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

En fråga om perspektiv: Är det en allmän nackdel med en TV? Eller är det en specifik fördel – själva syftet rent av – med en akustisk transparent duk? 

 

Jag tror att den som redan har en stor TV eller en standardduk på väggen och redan hanterat situation inte nödvändigtvis ser detta som en nackdel.

 

Däremot lär de som redan har högtalaren bakom duken sakna det alldeles enormt. En TV blir då en så mycket större förändring än man önskar sig. Kanske en no-go-situation som gör att man fortsätter med projektor. 

 

Ville bara nämna det.

 

För mig var det snudd på nödvändigt när jag bytte till en större duk. Redan innan med min gamla mindre duk stod centern mer eller mindre på golvet och det märktes ljudmässigt. Med den större duken hade jag kanske kunna klämma in den under om jag satt duken direkt mot taket och ställt högtalaren på golvet men det kändes som en direkt dålig lösning så jag skaffade en AT-duk istället.

 

Med samma storlek på en TV hade jag varit tvungen att ställa den på golvet, leva med den inbyggda högtalaren, eller fejkat center med sido-frontarna vilket ställt till det för alla som inte sitter i center. TVn hade dessutom täppt till portarna till mina subwoofers som sitter i väggen bakom.


Redigerat av Loco.spk, 05 juli 2024 - 16:10.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.