Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Espressomaskin manuell

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2009 - 09:05

d96angl
  • d96angl
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Hej.

Jag går i tankarna att köpa en espressomaskin till min fru då hon snart fyller år.
Då vi redan har en kaffekvarn som vi är nöjda med så siktar jag in mig en manuell.
Det jag undrar är om man kan få några goda råd vad gäler vilket märke och modell som är prisvärd i prisklassen 3000 - 4000 kr?

Mvh
Andreas

#2

Postad 09 januari 2009 - 09:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ranchilio Silvia strax ovanför din budget.eller en Gaggia..har du nog bra kvarn?du vet att det krävs mycket tid?

#3

Postad 09 januari 2009 - 12:44

d96angl
  • d96angl
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Har följande kvarn:

Har funderat på följande espressomaskiner:


Är de värda att köpa?

Redigerat av d96angl, 09 januari 2009 - 12:45.


#4

Postad 09 januari 2009 - 13:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ett hett tips är att läsa på ordentligt på www.riktigtkaffe.se

Här är en tråd som tar upp hur din kvarn funkar med olika Espressomaskiner..
http://www.riktigtka...Solis Scala 166

Kan funka skapligt...Beror lite på vilken Espressomaskin du köper..
Bästa är om du läser om dom maskiner du fundera över på riktigtkaffe..


Det folk brukar rekomendera som är skaplig kvalitet för pengarna är en Rocky

Bifogad fil  rocky.jpg   25,94K   2 Antal nerladdningar

Jag har en Rocky +Silvia

Bifogad fil  Silvia.jpg   51,08K   1 Antal nerladdningar

#5

Postad 09 januari 2009 - 13:20

macmic
  • macmic
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Även jag har en rocky+silvia som jag är jättenöjd med, men om det verkligen är till din fru: Har hon tålamod att stå och pilla med en manuell maskin som dessa, eller vill hon bara ha en espresso fort och lätt ?

Om hon verkligen är intresserad och vet (eller är beredd att lägga ner tid på att lära sig) hur man gör en bra espresso så funkar nog dessa maskiner, rätt forum att fråga om kvalitet och detaljer på maskinerna är dock http://riktigtkaffe.se/

Men, om det är som jag misstänker; att hon bara vill ha en enkel maskin och få ut en espresso (kanske för att göra en latte?) så skulle jag vilja tipsa om antingen helautomatiska maskiner eller pods-maskiner, det blir inte fullt lika bra kaffe som en manuell kan göra när man gör rätt, men det blir helt ok på en tiondel av tiden och med en tiondel av 'slabbandet'.

Lycka till med valet i alla fall !

Redigerat av macmic, 09 januari 2009 - 13:21.


#6

Postad 09 januari 2009 - 14:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Är även riktigt nöjd med min kombination men ska jag var helt ärlig så skulle jag nog ha haft en helautomatare..
Vist är de kul att mixtra å labba på men det är mycket å greja med..Ibland skulle de va skönt å bara trycka på en knapp :(

#7

Postad 11 januari 2009 - 12:52

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Jag kör också en Rancilio Rocky kvarn, men med en Gaggia Classic espressobryggare. Är grymt nöjd med den kombinationen, speciellt efter att ha bytt ut Gaggians panarello mot ett ångrör från Rancilio. Helautomatiska maskiner ger märkbart sämre resultat.

Men som de tidigare har sagt, kolla in riktigtkaffe.se för mer tips och information.

#8

Postad 11 januari 2009 - 13:43

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag har hört att i princip alla maskiner som kostar typ under 4 tusen är skit och går sönder.

Jag har funderat på en nesspresso maskin.

Du köper kaffet färdigt i en liten förpackning som räcker till en kopp, har en kompis som har en sån maskin, kaffet blir extremt gott eftersom du alltid får super färskt kaffe.

Den jag tänker köpa kostar bara runt 2700:- sedan köper man ampuller online på nesspresso.com.

#9

Postad 11 januari 2009 - 14:29

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Nespresso är förvisso väldigt bekvämt och enkelt, men smakar tyvärr inte alls lika bra som nymalet kaffe kört i en manuell espressomaskin. Är mer likt resultatet från helautomatiska maskiner, möjligen snäppet sämre (beroende på maskin/kaffe förstås).

#10

Postad 11 januari 2009 - 15:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Sen är väl Nespresso kaffe ganska dyrt om jag inte kommer ihåg fel och inte såå stort utbud..

#11

Postad 11 januari 2009 - 22:57

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Sen är väl Nespresso kaffe ganska dyrt om jag inte kommer ihåg fel och inte såå stort utbud..

Finns massor att välja på, just nu 18 olika sorter, allt ifrån svagt till mycket starkt kaffe. bara att hitta en favorit, ungefär 3kr per kapsel, en kapsel räcker till 3-4 koppar.

Jag kör med snabb kaffe just nu och de blir betydligt dyrare per kopp.

Fördelen med de här är ju att de är enkelt och de går snabbt att få sig en kopp nybryggt kaffe, har haft manuell kaffemaskin och de tar för lång tid att göra en kopp kaffe och skillnaden är inte så stor mot en nesspresso kopp så de är värt besväret, de är kul i början men till slut orkar man inte allt bök med att göra en kopp kaffe.

#12

Postad 12 januari 2009 - 00:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ok...Så de finns så pass många.
Kommer väl mer och mer kanske..

jasså ja trode att det var en kapsel/kopp ?

#13

Postad 12 januari 2009 - 15:19

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Här är min kombo.
Gaggia Classic
Postad bild

Har nu kompleterat med en Gaggia MDF/2
Postad bild
Blir riktigt gott kaffe.
/Simz

Jag kör också en Rancilio Rocky kvarn, men med en Gaggia Classic espressobryggare. Är grymt nöjd med den kombinationen, speciellt efter att ha bytt ut Gaggians panarello mot ett ångrör från Rancilio. Helautomatiska maskiner ger märkbart sämre resultat.

Men som de tidigare har sagt, kolla in riktigtkaffe.se för mer tips och information.

Ångröret är det ända som jag inte är nöjd med.
Var köper man ångrör?
MVH Simz

#14

Postad 12 januari 2009 - 21:16

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

har haft manuell kaffemaskin och de tar för lång tid att göra en kopp kaffe och skillnaden är inte så stor mot en nesspresso kopp så de är värt besväret, de är kul i början men till slut orkar man inte allt bök med att göra en kopp kaffe.


Äh...hävdar raka motsatsen. Ju mer man använder sin manuella maskin, desto bättre! Kaffet blir godare när man blivit lite rutinerad och då tar det dessutom ingen längre stund att göra en kopp.

Har följande kombo:



//P

#15

Postad 12 januari 2009 - 21:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vad jag tycker är värst är att jag har problem att få tag i kaffe lokalt..
De flesta ställen på nätet tar ju groteska summor i frakt

#16

Postad 12 januari 2009 - 21:35

macmic
  • macmic
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Vad jag tycker är värst är att jag har problem att få tag i kaffe lokalt..
De flesta ställen på nätet tar ju groteska summor i frakt


Många som säljer på nätet t.ex. kaffemaskinen (f.ö. min favoritkaffebutik) har fraktfritt om ordern är över en viss summa (hos kaffemaskinen är det 995), så du får helt enkelt köpa mycket kaffe på samma gång så löser det sig :)
Kanske du har någon kompis som är kaffefrälst som du kan dela med ?

#17

Postad 12 januari 2009 - 22:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Sitter å går igenom ett 30 tal som säljer kaffe..
hittat nått ställe som har fraktfritt över 300 spänn...Inte så farligt..

Annars är väl de billigaste 59 spänn i frakt..Inte så illa heller.

Tyvärr ingen jag kan dela med..Alla jag känner skakar bara på huvudet när dom får veta vad det kostar..

Och än mer när jag säger att ja har budgetgrejor :)

Edit
kaffemaskinen är en riktigt bra sida..Synd man inte bor så man bara kan traska in

Redigerat av moparman, 12 januari 2009 - 22:01.


#18

Postad 12 januari 2009 - 22:04

macmic
  • macmic
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

kaffemaskinen är en riktigt bra sida..Synd man inte bor så man bara kan traska in


Jopp, ren och skär lycka varje gång :)

#19

Postad 12 januari 2009 - 23:03

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Gaggia Classic och en Isomac Macinacaffee Prof (kvarn) här. Fungerar kanon till det mesta. Enda jag saknar är ett längre ångrör. Idag kör jag på gaggias standardrör men utan skum-tillsattsen. Så jag får köra rätt små mjölkkannor. Max 2 koppar åt gången. Men det fungerar rätt bra.

Läs på, och förrutom riktigtkaffe så kolla även http://www.coffeegeek.com.

#20

Postad 13 januari 2009 - 07:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Vad jag tycker är värst är att jag har problem att få tag i kaffe lokalt..
De flesta ställen på nätet tar ju groteska summor i frakt


Själv kör jag med Zoegas bönor numera och jag tycker kaffet jag får på de bönorna blir väldigt bra. Zoegas espressobönor kan du få tag på i de flesta livsmedelsbutiker misstänker jag. Jag har också pröva lite dyrare bönor som t ex Mauro och det har blivit bra kaffe med de också, men sett till pris/smak så tycker jag personligen att Zoegas bönor är väldigt prisvärda. Dessutom är de ju mer tillgängliga jämfört med sina lite mer exklusiva konkurrenter...

//P

#21

Postad 13 januari 2009 - 09:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ok...Tack för tipset.Ska ta å testa :-)

Bra som bas kaffe..Sen kan man ju köpa dyrare kaffe ibland

Edit
Har legat lågt en längre tid..Knappt orkat göra nå Espresso men igår fick ja som tillbaka suget så ja började om igen och jag blir lika förvånad varje gång hur olika Espresson blir beroende på dosering/tampning.
Har inte fått till nå riktigt gott kaffe igår men första jag gjorde blev riktigt lyckad trots att kaffet är gammalt och inget vidare..

Sen är det ju otroligt hur olika kaffe kräver olika nivåer på malningen.
Det trode inte jag i början..Tur jag har en bra kvarn för vissa bönor kräver verkligen finmalt sen så har jag märkt att eftersom bönorna åldras kan man måste ställa om kvarnen..En hel vetenskap :)

Edit
Tack för tipset...Zoega var riktigt bra..Mycket bättre än vad jag trode ..
Grymt prisvärt ;)

Redigerat av moparman, 16 januari 2009 - 14:33.


#22

Postad 16 januari 2009 - 19:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Kör ni med maskiner och kvarnar för uppåt 10000:- och använder Zoegas bönor?? :)

#23

Postad 16 januari 2009 - 20:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Brukar vanligtvis inte göra det men Zoega var riktigt bra för att vara ett billikaffe

Rwanda Gatsinga är mitt favoritkaffe..

Dock ska sägas att Zoegas kaffe var betydligt godare än tex mokaflor..Testat 3 sorter..

#24

Postad 16 januari 2009 - 22:14

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Kör ni med maskiner och kvarnar för uppåt 10000:- och använder Zoegas bönor?? :)


Ja...eftersom jag tycker kaffet blir gott!

Tycker du att de som köper dyra kolsyremaskiner ska köpa buteljerat vatten och använda till sin dryck också eftersom vattnet i kranen är gratis?

//P

#25

Postad 16 januari 2009 - 23:34

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Ångröret är det ända som jag inte är nöjd med.
Var köper man ångrör?
MVH Simz


Jag köpte det hos kaffemaskinen.se (i deras Göteborgsbutik). Det är ett Ranciliorör, du hittar det på deras hemsida under reservdelar/Rancilio. Väldigt lätt att montera, finns dessutom en guide med bilder på riktigtkaffe.se som beskriver hur det ska gå till.

Det blir en enorm skillnad på skumningen!

#26

Postad 17 januari 2009 - 17:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ja...eftersom jag tycker kaffet blir gott!

Tycker du att de som köper dyra kolsyremaskiner ska köpa buteljerat vatten och använda till sin dryck också eftersom vattnet i kranen är gratis?

//P

Vilken bra jämförelse du gjorde där. Verkligen på spiken...
Drick Zoegas om du är nöjd, men sedan när gick Zoegas och eventuellt de andra svenska märkena upp i topp över kaffeinköp och rostning? ;)

#27

Postad 17 januari 2009 - 22:07

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Vilken bra jämförelse du gjorde där. Verkligen på spiken...
Drick Zoegas om du är nöjd, men sedan när gick Zoegas och eventuellt de andra svenska märkena upp i topp över kaffeinköp och rostning? :rolleyes:


Allvarligt talat...varför kan jag inte tycka att Zoegas bönor ger mig bra kaffe med mina förutsättningar? Har aldrig påstått att de är världsbäst på kafferostning. Har endast påstått att JAG tycker Zoegas kaffe är riktigt prisvärt. Din åsikt att det måste vara "fiiiiiiina" bönor när man har utrusting för mer än X kronor får stå för dig, men i mina öron låter det bara som klassisk snobbism...

En annan anledning att jag "nöjer mig" med Zoegas bönor är att det inte behövs dyrare bönor för att kaffet ska bli bra med min manuella maskin. Kanske är det så att man måste ha exklusivare bönor för att det ska smaka bra om man använder helautomatisk maskin? Vad vet jag... ;)

//P

#28

Postad 18 januari 2009 - 00:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ge Zoega en chans..Vem vet ni kanske också gillar det :D

Nu är jag ingen kaffeexpert som kan säga att vissa smakar citron eller choklad eller kanel eller whatever och jag har även provat rätt mycket dyra sorters kaffe och vist är det skillnad men Zoegas är långt ifrån det sämsta jag provat.

Jag blev ärligt klart överaskad..Trode inte att det skulle prestera i närheten så bra.

Men de är klart att skulle jag ha en affär i min håla som sålde kvalitetsbönor så skulle jag ju oftast välja det..

Så känner ni på kaffemaskinen att ni vill starta en till affär så kan ni öppna en i Piteå :)

#29

Postad 18 januari 2009 - 05:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Allvarligt talat...varför kan jag inte tycka att Zoegas bönor ger mig bra kaffe med mina förutsättningar? Har aldrig påstått att de är världsbäst på kafferostning. Har endast påstått att JAG tycker Zoegas kaffe är riktigt prisvärt. Din åsikt att det måste vara "fiiiiiiina" bönor när man har utrusting för mer än X kronor får stå för dig, men i mina öron låter det bara som klassisk snobbism...

En annan anledning att jag "nöjer mig" med Zoegas bönor är att det inte behövs dyrare bönor för att kaffet ska bli bra med min manuella maskin. Kanske är det så att man måste ha exklusivare bönor för att det ska smaka bra om man använder helautomatisk maskin? Vad vet jag... :)

//P

Snobbism? :D
Jag använder också Zoegas, till och från. Då deras kilopris är bra mycket lägre än de italienska märkena.
Men det är skillnad...

Däremot kan jag hålla med att av de svenska märkena så är Zoegas klart bäst!
Både Gevalia och Löfbergs lila misslyckas med allt vad bönor heter.
Ta t.ex Löfbergs svarta "guld" påse, ska tydligen vara speciella espresso bönor för 120kr/kilot.
Jag har aldrig smakat något så dåligt...och denna böna är testad av mig på flera maskiner.
T.om av Zoegas Intenzo/Forza och Mollbergs får man en crema, av Löfbergs får du ett ******** blask! Undvik.

Får jag fråga vilken sort från Zoegas du föredrar?



mmm tar en kopp nu, av denna böna, Postad bild
inköpt på Mediamarkt, som har en hel del bra bönor.

http://www.italcaffe...ancrema-eng.htm
Visst, den kostade 179kr/kilot. Men fy fan vilken smak!

Redigerat av Falcy, 18 januari 2009 - 05:42.


#30

Postad 18 januari 2009 - 10:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Den här jag testat.

Bifogad fil  Espresso.jpg   37,13K   2 Antal nerladdningar


Mins favoriter :)


Bifogad fil  bild.jpg   15,86K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   4,2K   1 Antal nerladdningar

Edit
Var det där kaffet färdigmalt ?

Redigerat av moparman, 18 januari 2009 - 10:03.


#31

Postad 18 januari 2009 - 12:44

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Får jag fråga vilken sort från Zoegas du föredrar?


Köper den Zoega böna som moparman visar på bild i sitt sista inlägg. Händer också att jag köper Zoegas lösvikts espressobönor om det är slut på färdigförpackat. Vet inte om det är samma böna som det är i påse, men jag tror det...känner ingen direkt smakskillnad.

Har också använt Mauro DeLuxe en hel del och det blir också fin espresso, men jag tycker nog faktiskt det är lite överskattat. Har också haft Lavazza och Molinari hemma (samt några till som jag inte kommer ihåg namnet på), men i slutändan har jag aldrig ansett att eventuell smakskillnad jämfört med Zoega bönorna rättfärdigat till högre priser. Dock är man ju aldrig sämre än att man kan ändra sig, så vad som finns i min kvarn om, säg ett halvår, vet jag ju inte...

//P

#32

Postad 18 januari 2009 - 15:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Håller faktiskt med angående Mauro..Nog är den god men den är inte så god som många forumiter framställer den som.

Inte Teh Holy Grail men..

Men testa Gatsinga och Monsun Malabar

Bifogad fil  monsun.jpg   14,23K   0 Antal nerladdningar

#33

Postad 18 januari 2009 - 23:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag hoppar in här hoppas det är lungt :). Jag har riktigt svårt att få till skummet :) Det blir typ bara mycket å "ihåligt" inte krämigt som det ska vara. Här ni några tips?
Maskin är en C3 Coffee Center Milano. Jag kör med lavazza Qualità rossa bönor men kaffe känns lite svagt, beror det på bönonrna eller maskinen tro?

MVH Tim!

Redigerat av Timpolanen, 18 januari 2009 - 23:40.


#34

Postad 18 januari 2009 - 23:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte så mycket om din Espressomaskin men hittade detta inlägg

Har köpt en C3 Coffee center Toscana, men kaffet blir himla blaskit för mig också. Jag har laborerat med lite olika kaffesorter och nått ett bättre resultat, men det är fortfarande inte bra. Och något jag lagt märke till är att jag får grymt mycket bättre resultat om jag använder malet färdigmaletkaffe (vilket ju är lite skumt). Har dock inte samma bönor, så imorgon lär det bli att gå och fixa en kaffesort i både bönform och färdigmalen

http://www.riktigtka...e Center Milano

Skulle jag ge mig på en gissning så tror jag en hel del beror på maskinen.
Men det är bara prova dig fram..Kanske hittar du nått kaffe som ändå passar bättre :)

Billiga automatare brukar ha problem att få till bra skumm..
Du måste upp ordentligt i pris isåfall.

Min funkar skapligt att skumma om jag temeratursurfar den.

Helst skulle jag vilja ha en där jag både kan skumma mjölk å göra Espresso utan väntetid

#35

Postad 19 januari 2009 - 19:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte så mycket om din Espressomaskin men hittade detta inlägg

Har köpt en C3 Coffee center Toscana, men kaffet blir himla blaskit för mig också. Jag har laborerat med lite olika kaffesorter och nått ett bättre resultat, men det är fortfarande inte bra. Och något jag lagt märke till är att jag får grymt mycket bättre resultat om jag använder malet färdigmaletkaffe (vilket ju är lite skumt). Har dock inte samma bönor, så imorgon lär det bli att gå och fixa en kaffesort i både bönform och färdigmalen

http://www.riktigtka...e Center Milano

Skulle jag ge mig på en gissning så tror jag en hel del beror på maskinen.
Men det är bara prova dig fram..Kanske hittar du nått kaffe som ändå passar bättre :)

Billiga automatare brukar ha problem att få till bra skumm..
Du måste upp ordentligt i pris isåfall.

Min funkar skapligt att skumma om jag temeratursurfar den.

Helst skulle jag vilja ha en där jag både kan skumma mjölk å göra Espresso utan väntetid


Okej tack för intresset :D Grejjen är att jag tror att det blir skum innan mjölken blir varm och då blir det bara skit skumm. Jag har för mig att man fick bra skumm i början dock :). Men själva munstycket hur ska det vara placerat? Långt ner i glaset eller på ytan av mjölken?

#36

Postad 19 januari 2009 - 20:59

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Okej tack för intresset :D Grejjen är att jag tror att det blir skum innan mjölken blir varm och då blir det bara skit skumm. Jag har för mig att man fick bra skumm i början dock :unsure:. Men själva munstycket hur ska det vara placerat? Långt ner i glaset eller på ytan av mjölken?


Det är en hel vetenskap att få till bra mjölkskum. Kolla forumet på riktigtkaffe.se...har för mig att det ska finnas bra trådar om hur man skummar mjölken bäst.

//P

Edit: hittade en tråd på riktigtkaffe.se med totalt 25 sidor. Förmodligen finns det en del tips i den...

http://www.riktigtka...read.php?t=3664

Redigerat av peppelito, 19 januari 2009 - 21:00.


#37

Postad 01 februari 2009 - 20:49

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Ska bara snabbt tipsa om C3 Café Italia II.


Jag köpte en sådan i somras, och som nybörjare tycker jag den gör riktigt jäkla bra kaffe.
Denna apparat utklassar det mesta man får ute på café med hästlängder. Det kan bero på att jag gillar stark espresso, och att de flesta gör den för svag, enligt min smak. Men likväl är detta en grymt prisvärd maskin!

Har ingen kvarn till den utan kör malda bönor. Har fastnat för Lavazzas bruna burk som finns på willys för typ 35 spänn.
Postad bild

Detta är säkerligen inget för kaffenördarna här på forumet som lägger tusentals kronor på sitt kaffemakeri, men för en nybörjare som jag väl får kalla mig (fast att jag har provat det dyra också) så duger detta finfint!

/seb

#38

Postad 17 mars 2009 - 09:07

frX
  • frX
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Detta är säkerligen inget för kaffenördarna här på forumet som lägger tusentals kronor på sitt kaffemakeri, men för en nybörjare som jag väl får kalla mig (fast att jag har provat det dyra också) så duger detta finfint!

/seb




Såhär ser min setup ut. Jag började med en C3 som jag köpte för nån hundralapp. Sedan blev det en Gaggia Classic och en innova i-2 kvarn. Allt eftersom jag lärde mig mer blev kraven högre. NU är jag emellertid nöjd med dagens setup och det känns som den kommer hänga med ett tag (hoppas jag) :)

#39

Postad 17 mars 2009 - 09:50

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Köpte först en Rancilio Silva av en kaffenörd som köpt en ny HX-maskin. Skulle sedan köpa en begagnad kvarn via blocket och gick därifrån med en kvarn samt spontantköpt ECM Giotto...

Brukade köra på Mauro de Luxe bönor men har gått över till Caffe del Doge - Doge Negro samt färskrostade italienska bönor från Sibyllans kaffe. Båda rekommenderas varmt.

Redigerat av letmefly, 17 mars 2009 - 09:50.


#40

Postad 17 mars 2009 - 10:02

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
För att återknyta till orginaltråden. Rekar Rancilio Silva så länge du inte ska göra fler än en latte åt gången. Vid aningen större volymer är det rätt nice med en HX-maskin även om det skulle spräcka budgeten rätt rejält...

#41

Postad 02 september 2009 - 14:26

Unregistered64ab0350
  • Unregistered64ab0350
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
För er som funderar på nespresso så kan jag säga att när det gäller kvalitén på espresson du får i koppen så spelar de i minst samma liga som de dyrare helautomatiska maskinerna- om inte bättre. Manuellt har alltid potentialen att bli överlägset bäst men i ärlighetens namn så vill jag påstå att man meckar minst lika många dåliga koppar som bra koppar när man kör manuellt, iallafall jag och då har jag ändå hållt på i ganska många år.

Jag har 2 st Jura-maskiner och jag skulle vilja påstå att nespresson blir minst lika bra. Jag ratade också nespresso i beggynelsen utan att egentligen förstå vad jag pratade om, man kan inte bilda sig en uppfattning på ett fåtal koppar, kanske med ett kaffe som inte faller en i smaken, det kan man ju knappast lasta maskinen för.

Redigerat av Unregistered64ab0350, 02 september 2009 - 14:29.


#42

Postad 23 september 2009 - 08:16

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Manuellt har alltid potentialen att bli överlägset bäst men i ärlighetens namn så vill jag påstå att man meckar minst lika många dåliga koppar som bra koppar när man kör manuellt, iallafall jag och då har jag ändå hållt på i ganska många år.


Jag håller absolut inte med om detta. Visst, alla "shottar" blir inte perfekta, men på min La Pavoni, som för övrigt är en äkta manuell maskin, till skillnad från de semi-automatiska som diskuteras i denna tråd, så blir nästan alla riktigt bra. Däremot hade jag en Rancilio Silvia innan och den var betydligt kinkigare.

Men, man ska absolut vara beredd på att få jobba lite innan man får till den perfekta espresson, och en bra kvarn är nästan ett måste i längden.

#43

Postad 17 december 2009 - 08:08

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
TS benämner den maskin han söker/sökte som en manuell maskin och då får man hålla isär halvautomatiska och de som verkligen är manuella. Själv kör jag med en helt manuell och visst kan man få det att smaka hur som helst ifall man inte bryr sig och slarvar. Men redan de första kopparna när maskinen var ny blev goda i ganska rask takt.

Min utrustning består i dagsläget av följande vilket fungerar mycket bra:
http://www.lapavoni.it/model.asp?id=25
http://www.lapavoni.it/model.asp?id=74
http://www.lapavoni.it/model.asp?id=86

Men tror man sig vilja trycka på knappen och slippa få variationer i sitt kaffe är det fel väg att gå anser jag!

mvh

TMC

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.