Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Induktionsspis

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2009 - 11:23

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Vår bostadsrättsförening blir av med stadsgasen till årsskiftet och styrelsen har därför låtit en elfirma dra in nya elstammar (3x 25A) i alla lägenheter för att tåla belastningen en elspis innebär. Tyvärr innebär detta att jag måste kasta ut min underbara gasspis och köpa en ny elektrisk. Eftersom jag gillar att laga mat och är van vid gasspisens reaktionsförmåga vill jag köpa en induktionsspis. Jag har redan kontrollerat alla mina kastruller och stekpannor med en magnet och så när som på en ultrabudget-grillpanna klarade alla sig.

Problemet är, vilken spis skall jag köpa? Plånboken håller inte direkt på att sprängas för tillfället så jag håller mig gärna under 15000kr. Någon som har några tips på prisvärda induktionsspisar? Jag vill ha en "helspis", inte häll och inbyggnadsugn.

#2

Postad 27 oktober 2009 - 12:22

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Kan du inte köra med tub om du nu gillar gas spisen så mycket?

#3

Postad 27 oktober 2009 - 14:31

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Nja, jag tror tyvärr inte vår rabiata styrelseordförande skulle uppskatta om jag hängde ett par Aga-flaskor utanför köksfönstret på fjärde våningen!

Redigerat av zarkov, 27 oktober 2009 - 14:31.


#4

Postad 27 oktober 2009 - 21:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag köpte en Husqvarna QSI7137W för någon månad sedan, finns i 60 bredd då 6137. Är nöjd med spisen bortsett från en sak och det är kontrollerna (rattarna) som är vinklade uppåt. De är något i vägen när man flyttar kastruller men väsrt är att det skvätts ganska mycket över kontrollerna och det är svårt att hålla rent. Jag har också provat toutchkontroller men de var jag inte heller så förtjust i, men troligen bättre än dessa rattar. Hade jag valt om spis så hade det blivit en induktionsspis, men med vanliga kontroller som vetter framåt istället

#5

Postad 28 oktober 2009 - 06:19

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Varför skulle dom hänga utanför fönstret?

#6

Postad 28 oktober 2009 - 07:59

Output
  • Output
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Varför skulle dom hänga utanför fönstret?

Du får inte ha flaskan inne i köket.

#7

Postad 28 oktober 2009 - 09:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Que, tack för de kloka orden, tack för att du delar med dig av erfarenheter. Alltid otrevligt när det är krångligt att hålla rent och är i vägen.

Fast nog borde det gå att pilla bort rattarna och därmed dels diska dem i diskhon men även komma åt runt där de sitter och göra rent? Brukar ju bara vara sitta fast via tryck mot ett metallvred, bara dra rakt upp och de kommer loss.

Och nej, gasflaskor i ett kök är inte optimalt. Egentligen inte heller på fasaden...

Redigerat av Monshi, 28 oktober 2009 - 09:20.


#8

Postad 28 oktober 2009 - 10:34

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Varför får man inte ha flaskorna i köket? i restaurang kök går det ju bra och i andra rum lika så

#9

Postad 28 oktober 2009 - 11:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Söker på nätet och finner att det inte finns något direkt förbud mot att förvara gasflaskor i kök men det ställs krav på hur de ska förvaras och ur stora de får vara. För att förvaras inomhus måste de stå i ett ventilerat skåp och vara på max 5 liter.

På balkongen får flaska P11 förvaras (26 liter).
http://www.raddnings...
och lite mer formellt
http://www.raddnings...g/pdf/20000.pdf

Får se hur länge framöver de länkarna fungerar på Räddningsverket inte finns längre, har övergått i MSB men allt material har uppenbarligen icke migrerats ännu

#10

Postad 28 oktober 2009 - 12:43

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Nåväl, tack för alla kloka ord om gasflaskor. Hade jag varit intresserad av att behålla min gasspis hade jag startat en tråd med en titel som "gasflaskor i lägenhetskök" eller liknande men nu gjorde jag inte det. Gasspisen skall ut och en induktionsspis skall in, end of story.

Frågan var som sagt vilka induktionsspisar som rekommenderas? Que är den enda som svarat på detta (eller egentligen på frågan vilka spisar rekommenderas inte?) och hans/hennes slutsats är ungefär vad jag själv upplevt; touchreglering suger och sneda vred är ingen höjdare, om än bättre än touch.

Kravspec: induktionsspis med varmluftsugn och vertikalt monterade vridreglage. Max 15000kr (hellre 12000).

#11

Postad 28 oktober 2009 - 12:48

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma i det som tidigare sagts, man ska undvika touchkontroll. Har det själv på min Electrolux och det resulterar i att om något kokar över och det kommer vätska på touchkontrollen så stängs spisen av :)
Annars kan jag bara å det varmaste rekomendera induktion, så jäkla bra!

#12

Postad 28 oktober 2009 - 13:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
jadu, ber om ursäkt för sidospåret.

Använder vi Prisjakts filter och dina önskemål blir det inte många kvar
https://www.prisjakt...php?l=s43968977
men samtidigt kan man undra om Prisjakt har alla modeller som man kan hitta i butikerna?
vad vet jag.
Lägga extra gott ord om någon av dem kan jag inte, har inte erfarenhet av någon av dem.

Kan säga saker som jag skulle titta på också är hur varm spisen blir, hur varm ugnsluckan och om den har en barnsäkring. Samt du vet vilken färg du vill vilket drar ned antalet att välja på än mer.

#13

Postad 29 oktober 2009 - 06:17

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

Nåväl, tack för alla kloka ord om gasflaskor. Hade jag varit intresserad av att behålla min gasspis hade jag startat en tråd med en titel som "gasflaskor i lägenhetskök" eller liknande men nu gjorde jag inte det. Gasspisen skall ut och en induktionsspis skall in, end of story.

Frågan var som sagt vilka induktionsspisar som rekommenderas? Que är den enda som svarat på detta (eller egentligen på frågan vilka spisar rekommenderas inte?) och hans/hennes slutsats är ungefär vad jag själv upplevt; touchreglering suger och sneda vred är ingen höjdare, om än bättre än touch.

Kravspec: induktionsspis med varmluftsugn och vertikalt monterade vridreglage. Max 15000kr (hellre 12000).


Ber om ursäkt för att det blev så mycket ot, tänkte bara om du missat den möjligheten :)

#14

Postad 29 oktober 2009 - 10:01

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en spis från Husqvarna, en QSI6112X i rostfritt.

Den har varmluftsugn med stek-termometer och riktiga vred. Ville inte ha touch-knappar då det känns bökigt att jobba med, lättare att reglera snabbt med ett vanligt vred.

Går att köra den på 1, 2 eller 3-fas 230V så länge det finns en nolla i uttaget.
Kör min på 1-fas 20A säkring utan problem.

Är hur nöjd som helst med den!


#15

Postad 29 oktober 2009 - 10:14

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Now we're talking! Tack för den mentalstamina!

Har 3-fas med nolla och jord framdraget till spisuttaget så elförsörjningen blir inget problem. Lagom pris också och inbyggd termometer är ju smidigt. Kan man använda den som timer också?

Inga problem med visslingar eller sus från plattorna?

#16

Postad 29 oktober 2009 - 10:20

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min induktionsspis i 4 år. Min modell kommer fr Husqvarna och det är sk touchkontroller.
Det är inga som helst problem med de här kontrollerna överhuvudtaget. Och nej, spisen stängs inte av bara för att vatten råkar koka över...

Själv tycker jag touchkontroller är helt ok. Vred känns helt off om du frågar mig, men då har jag häll och inte en kombination spis/ugn. I en kombo kanske det endast finns med vred??? Jag tror du blir nöjd oavsett vilket du väljer. Tiden innan plattan blir varm är smått fantastisk.
Min vattenkokare kokar upp samma mängd vatten på längre tid än vad det tar för spisen att koka upp det i en kastrull.

G

#17

Postad 29 oktober 2009 - 12:59

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har inte använt termometern så mycket så jag tror den bara visar grader. Spisen i sig har en inbyggd "äggklocka" men den går inte att koppla till att t.ex. stänga av en platta. Möjligt att det finns i dyrare modeller.

Jag köpte min spis hos en lokal handlare, de hade rätt bra erbjudande, tror jag betalade 15.000 för den. Köpte nämligen som ett paket med fläktkåpa.

Visst visslar det lite från plattorna, är lite som en syrsa eller så. Tänkte lite på det i början men nu efter 6mån så tänker jag inte ens på det. Blir mer som en indikation på att den jobbar. Tror det kan ha lite att göra med olika kärl också. Har inte så stor arsenal att testa med.

Även jag har gömt vattenkokaren längs in i skåpet, spisen är snabbare. Kokar vi te för två personer på kvällen så kokar vattnet upp snabbare än det tar att göra i ordning två muggar med te-kulor.

#18

Postad 29 oktober 2009 - 20:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Själv så behövde jag ha en 70cm spis, så utbudet väldigt begränsat, i princip så var det två att välja mellan. Som jag skrev så skulle jag ha valt en spis med vanliga kontroller som vetter framåt. Om man ska ha en 60cm spis så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem att hitta en sådan, såg flera på MM och har för mig att Coop sålde en sådan också. Köpte min på Elon och får säga att det var väldigt bra service, för 500:- fick jag den hemkört, den gamla bortkört samt att jag fick ett vägguttag monterat bakom spisen (den gamla hade fast installation). Priset gick faktiskt att pruta ner 2000:- också, så de matchade bästa pris på prisjakt, var väldigt nöjd. Rådet är att maska ut sökningen på prisjakt till det man önskar, och ta med dig listan till butiken, så vill de vara med så har du priset att jämföra med och pruta med. Min spis låter faktiskt en hel del från plattorna, nästan som det är en fläkt som startar, det kanske är en fläkt, för det låter även något efter man stänger av den

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 oktober 2009 - 20:53.


#19

Postad 08 november 2009 - 21:37

riper
  • riper
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Zarkov, jag letar också efter en induktionsspis med mekaniska vred på framsidan för max 15k. :) Jag vill ha display också så man kan ha timer etc. Helst i svart också men verkar finnas väldigt få. Ser att tråden varit tyst i en dryg vecka, har du kanske köpt en? Jag hittar själv ingen annan än Husqvarnan som någon tipsa om.

Skulle vilja ha Cylinda SKI 682VL SV (https://www.prisjakt...kt.php?p=469105) fast med display. Konstigt nog är den svarta svartare här: http://www.whitegood...w3.asp?pid=2153. Känns som att prisjakts variant bör va den som kallas rostfri eller så är det än äldre version av modellen eller liknande. Den har iaf popout-vred vilket är grymt. Snygg och billig men saknar dislay. ;)

Prisjakt visar 8st (induktion, under 15k, mekaniska vred), https://www.prisjakt...php?k=s44470423
men det är bara 2 av dem som har vred till plattorna också. Dessa:

Electrolux EKD60150 (Vit)
https://www.prisjakt...ukt.php?p=97774

Cylinda SKVR 692 I (Rostfri)
https://www.prisjakt...kt.php?p=187300
Denna saknar display så inget för mig iaf.

Hittade även denna, osäker varför den inte visades i förra sökningen:
Gorenje EI67321AX (Rostfri)
http://www.gorenje.s...spisar?c=229478
Skummade igenom manualen (http://products.gore...me=230773sv.pdf) som var imponerande tydlig. Schysst med en display i själva hällen som visar aktuell effektnivå för varje platta samt om booster används.
Inte hört så mycket om Gorenje, hmm, var billig också! ;)

Någon som har tips på andra?

Redigerat av riper, 08 november 2009 - 22:38.


#20

Postad 09 november 2009 - 15:21

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Nejdu Riper, det finns verkligen inte många att välja på.

Jag har inte köpt någon spis än, jag har precis avtalat med en elektriker att de skall komma och fixa det sista av elinstallationen innan jag beställer en. Jag tittade lite snabbt på de spisar du föreslår och Gorenjen såg ju ganska trevlig ut. Cylindan saknar ju som sagt display och även om det inte är något krav skulle jag uppskatta det. Elektroluxen har utgått hos Tretti.se? (ersättare EKD60053W? den verkar dock sakna display)

#21

Postad 09 november 2009 - 20:46

riper
  • riper
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Mmm Gorenjen ser helt klart lovande ut. Jag mejlade deras support ang om den hade timer (ala äggklocka) och det har den! :) Den finns tyvärr inte i svart som jag hade hoppats så får nog bli den i rostfritt. Den finns i vitt också.

Någon som har erfarenhet av produkter från Gorenje?

Jag frågade även tretti.se om vilka induktionsspisar som levereras med fastsatt sladd och fick svaret:
"Skulle säga att alla induktionsspisar levereras utan att kabeln sitter fast.
Normalt följer kabeln med men sitter inte fast, detta för att man inte
ska installera spisen ifall man inte har behörighet.
"

Det låter kanske vettigt men vore ju smidigt om man bara kunde koppla in den i väggen själv (i de fall man har uttaget redan).

#22

Postad 09 november 2009 - 21:53

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Jag frågade även tretti.se om vilka induktionsspisar som levereras med fastsatt sladd och fick svaret:
"Skulle säga att alla induktionsspisar levereras utan att kabeln sitter fast.
Normalt följer kabeln med men sitter inte fast, detta för att man inte
ska installera spisen ifall man inte har behörighet.
"

Det låter kanske vettigt men vore ju smidigt om man bara kunde koppla in den i väggen själv (i de fall man har uttaget redan).

Anledningen till att sladden inte är monterad är att en induktionsspis (generellt sett) kräver 3 st faser + nolla + jord medan en vanlig 3-fasspis klarar sig med 3 faser + jord. Det är inte alla vägguttag för 3-fasspisar som har nolledaren framdragen och kopplar man inte en induktionsspis då så kan den gå sönder (även om jag aldrig hört om ett sådant fall).

Om sladden inte är monterad så minskar risken att någon bara pluggar in spisen i väggen i ett uttag där nollan saknas och skadar spisen. Tror tillverkarna resonerar som så att folk som är kompetenta nog att ansluta sladden baka på spisen även klarar av att kontrollera att det är rätt el i uttaget.

#23

Postad 09 november 2009 - 23:21

riper
  • riper
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Anledningen till att sladden inte är monterad är att en induktionsspis (generellt sett) kräver 3 st faser + nolla + jord medan en vanlig 3-fasspis klarar sig med 3 faser + jord. Det är inte alla vägguttag för 3-fasspisar som har nolledaren framdragen och kopplar man inte en induktionsspis då så kan den gå sönder (även om jag aldrig hört om ett sådant fall).

Om sladden inte är monterad så minskar risken att någon bara pluggar in spisen i väggen i ett uttag där nollan saknas och skadar spisen. Tror tillverkarna resonerar som så att folk som är kompetenta nog att ansluta sladden baka på spisen även klarar av att kontrollera att det är rätt el i uttaget.


Aha där lärde man sig nåt. Vet du om det var standard att dra fram även nollan 1985 (huset som min lägenhet ligger i är byggt då)? Om man inte har det, krävs det mycket jobb för att dra fram nollan?

Har ett sånt här eluttag (bilden). Kontakten har 3 pinnar så antar min gamla spis inte använder nollan som du beskrev.Bifogad fil  spiskontakt.JPG   268,21K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av riper, 09 november 2009 - 23:36.


#24

Postad 10 november 2009 - 11:55

zarkov
  • zarkov
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Läs inlägg #7 här: http://www.byggahus....400v-uttag.html



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.