Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#951

Postad 03 april 2016 - 22:39

bonanza
  • bonanza
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 1

Nu tar SVT nästa steg. Måndagen den 11 april startar SVT sändningar av två nya HD-kanaler; Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD via Canal Digitals satellitplattform.

 

Bra där! Låt inte det misskötta marknätet blockera SVT:s utveckling.



#952

Postad 04 april 2016 - 01:54

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Härligt. Vilken mux kommer de ligga i hos Teracom?

 

?

 

"Nu tar SVT nästa steg. Måndagen den 11 april startar SVT sändningar av två nya HD-kanaler; Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD via Canal Digitals satellitplattform."

 

Vänta på mer (?) kapacitet i marknätet fungerar inte längre.



#953

Postad 04 april 2016 - 06:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Borde inte var nåt problem längre i marknätet efter omläggningen till DVB-T2/MPEG4.

Däremot är ju tillstånden tillbakalämnade så problemet är nog där.


Redigerat av Leatherface, 04 april 2016 - 06:43.


#954

Postad 04 april 2016 - 07:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Borde inte var nåt problem längre i marknätet efter omläggningen till DVB-T2/MPEG4.

Däremot är ju tillstånden tillbakalämnade så problemet är nog där.

Ja, man vågar inte reta upp befolkningen genom att kräva att de ännu en gång ska cykla till radiohandlaren och köpa en ny box.
"Skälen för att ändra planen är knutet till konsumentperspektivet. Den ursprungliga migrationsplanen lades med antagandet att penetrationen av mottagare med stöd för DVB-T2 skulle vara var betydligt högre än vad det faktiskt är idag."
Så nu har man satt sig i en knipa genom att kombinera evakuering av 700-bandet, 694–790 MHz, med oviljan/oförmågan att använda DVB-T2-tekniken dvs singelfrekvensnät över större områden och detta på grund av konsumenternas (förmodade?) motstånd och ointresse.
Varför har man kånkat hem HD-ready/FullHD-tv sedan 10 år tillbaka om man inte vill använda HD-funktionen? Många är inne på sin andra eller tredje platt-tv med alla finesser men vill ändå inte skaffa en DVB-T2 box? Är det möjligt eller hitte-på från Teracom och politikerna?
Varför inte kabel-tv och ip-tv använder möjligheten att sända Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD undandrar sig min bedömning. Får se om Canal Digital nu får efterföljare i detta avseende.
https://www.teracom....r-3/700-bandet/

 


Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 april 2016 - 07:41.


#955

Postad 04 april 2016 - 09:32

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

http://vipatv.svt.se...d-kvalitet.html



#956

Postad 04 april 2016 - 09:58

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Hoppas Barnk. HD o Kunskapsk. HD snart kommer via marknätet för bildkvaliteten är bättre i alla fall SVT1 HD O SVT2 HD 720p på maknätet jämfört med Canal Digital 1080i. Jag har både den nya boxen och den äldre HDPVR 5270 med lika resultat. Om signalen omvandlas fler gånger via sattelit och det händer något på vägen eller är kortare väg via marknätet. Kanske fler har märkt det eller kan kolla, speciellt ansiktsskärpan eller en svag slöja på bilden.



#957

Postad 04 april 2016 - 10:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hoppas Barnk. HD o Kunskapsk. HD snart kommer via marknätet för bildkvaliteten är bättre i alla fall SVT1 HD O SVT2 HD 720p på maknätet jämfört med Canal Digital 1080i. Jag har både den nya boxen och den äldre HDPVR 5270 med lika resultat. Om signalen omvandlas fler gånger via sattelit och det händer något på vägen eller är kortare väg via marknätet. Kanske fler har märkt det eller kan kolla, speciellt ansiktsskärpan eller en svag slöja på bilden.

Enligt Pers uttalande så gäller det att kabel och iptv-leverantörer fritt kan återsända de nya HD-kanalerna. Det gäller alltså inte marknätet, som är en helt annan deal.



#958

Postad 04 april 2016 - 10:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Hoppas Barnk. HD o Kunskapsk. HD snart kommer via marknätet för bildkvaliteten är bättre i alla fall SVT1 HD O SVT2 HD 720p på maknätet jämfört med Canal Digital 1080i. Jag har både den nya boxen och den äldre HDPVR 5270 med lika resultat. Om signalen omvandlas fler gånger via sattelit och det händer något på vägen eller är kortare väg via marknätet. Kanske fler har märkt det eller kan kolla, speciellt ansiktsskärpan eller en svag slöja på bilden.

Nej, det är bestämt att SVT inte ska sända fler HD-kanaler i det digitala marknätet de närmaste åren. Man har dragit tillbaka ansökan om sändningstillstånd.
Bor man så att det varken finns fiber eller bra bredband på annat sätt återstår att skaffa parabol för man kan räkna med att satellitoperatörerna kommer att tillhandahålla Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD med början hos Canal Digital.
För övrigt är 720p/50 och 1080i/25 likvärdiga vad gäller informationsmängden (antalet bitar) i signalen:
"Datahastigheten på den okomprimerade signalen är 1.485 Gbit/s, dvs precis samma som 720p/50. Båda dessa format innehåller alltså lika mycket information, det som skiljer är hur denna information är fördelat spatialt".
http://www.svt.se/om...pertinformation
Det kan dock skilja i upplevelsen av tv-bilden vid olika typer av program - ibland kan 720p/50 ge "bättre" bild, ibland 1080i/25. Men generellt är upplösningarna likvärdiga. Annars skulle knappast SVT välja 720p/50 snarare än 1080i/25.
FullHD dvs 1080p/50 finns inte i Sverige hos någon operatör vad jag vet. 4K dvs 2160p/25 däremot finns det de som experimenterar med.
 


Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 april 2016 - 10:39.


#959

Postad 04 april 2016 - 11:10

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Nej, det är bestämt att SVT inte ska sända fler HD-kanaler i det digitala marknätet de närmaste åren. Man har dragit tillbaka ansökan om sändningstillstånd.
Bor man så att det varken finns fiber eller bra bredband på annat sätt återstår att skaffa parabol för man kan räkna med att satellitoperatörerna kommer att tillhandahålla Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD med början hos Canal Digital.
För övrigt är 720p/50 och 1080i/25 likvärdiga vad gäller informationsmängden (antalet bitar) i signalen:
"Datahastigheten på den okomprimerade signalen är 1.485 Gbit/s, dvs precis samma som 720p/50. Båda dessa format innehåller alltså lika mycket information, det som skiljer är hur denna information är fördelat spatialt".
http://www.svt.se/om...pertinformation
Det kan dock skilja i upplevelsen av tv-bilden vid olika typer av program - ibland kan 720p/50 ge "bättre" bild, ibland 1080i/25. Men generellt är upplösningarna likvärdiga. Annars skulle knappast SVT välja 720p/50 snarare än 1080i/25.
FullHD dvs 1080p/50 finns inte i Sverige hos någon operatör vad jag vet. 4K dvs 2160p/25 däremot finns det de som experimenterar med.
 

 

Tack för info, dock irriteras man lätt när det syns så bra ibland. Vetskapen gör att man kollar omedvetet efter det.



#960

Postad 04 april 2016 - 11:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
När ger en 1080i signal bättre bild än 720p, kräkreflexerna sätter ju in så fort något rör sig i bilden och man ser "linjerna" och allt upplevs som suddigt.

#961

Postad 04 april 2016 - 11:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

När ger en 1080i signal bättre bild än 720p, kräkreflexerna sätter ju in så fort något rör sig i bilden och man ser "linjerna" och allt upplevs som suddigt.

SVT sänder alltid i 720p oavsett plattform, såvitt jag vet. Canal Digital sänder inget annat än det leverantörerns tillhandahåller. Deras HD-utbud är en mix av kanaler i 1080i och 720p. Problemet ligger snararare i att deras box endast kan sättas till en fast utsignal och ej till "auto"?

(Mitt svar är mer riktat till @Tore3.)


Redigerat av agpath, 04 april 2016 - 12:00.


#962

Postad 04 april 2016 - 12:02

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Borde inte var nåt problem längre i marknätet efter omläggningen till DVB-T2/MPEG4.

Däremot är ju tillstånden tillbakalämnade så problemet är nog där.

Nja, jag vet inte om det stämmer riktigt...

 

Hela poängen med frekvensomläggningen är väl att man ska frigöra 700 MHz-bandet och i kvarvarande frekvensutrymme finns det nog bara plats för 6 muxar, och det är anledningen till att de flesta muxarna konverteras till dvb-t2.

 

Man kommer alltså ha plats för samma antal kanaler som idag men i färre muxar.



#963

Postad 04 april 2016 - 12:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Nja, jag vet inte om det stämmer riktigt...

Hela poängen med frekvensomläggningen är väl att man ska frigöra 700 MHz-bandet och i kvarvarande frekvensutrymme finns det nog bara plats för 6 muxar, och det är anledningen till att de flesta muxarna konverteras till dvb-t2.

Man kommer alltså ha plats för samma antal kanaler som idag men i färre muxar.

Visst är det märkligt att man fryser utvecklingen av HD i marknätet:
"I den ursprungliga planen var tanken att nyttja DVB-T2 i en större omfattning och ge möjlighet till ett kraftigt ökat utbud av hdtv-kanaler. Efter samråd med programbolag och Boxer har Teracom dock tagit fram en reviderad plan. Den nya planen gör att befintliga HD- programtjänster bibehålls och att ytterligare en HD-programtjänst kan tillkomma till följd av den minskade migreringen till DVB-T2."
"ytterligare en HD-programtjänst"? Är inte den nu fylld av Animal Planet HD?
Har man inte tänkt på att vissa av Boxers kanaler kommer att erbjudas från källan endast i HD framöver?
Hur gör man då med kapaciteten i marknätet? Släcker ned de kanaler som går från SD till HD?

Jag tycker dock att skälet till frysningen av HD-utvecklingen ekar väldigt ihåligt:
"Skälen för att ändra planen är knutet till konsumentperspektivet. Den ursprungliga migrationsplanen lades med antagandet att penetrationen av mottagare med stöd för DVB-T2 skulle vara var betydligt högre än vad det faktiskt är idag."
https://www.teracom....r-3/700-bandet/


Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 april 2016 - 12:50.


#964

Postad 04 april 2016 - 14:56

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

SVT sänder alltid i 720p oavsett plattform, såvitt jag vet. Canal Digital sänder inget annat än det leverantörerns tillhandahåller. Deras HD-utbud är en mix av kanaler i 1080i och 720p. Problemet ligger snararare i att deras box endast kan sättas till en fast utsignal och ej till "auto"?

(Mitt svar är mer riktat till @Tore3

"Auto" borde väl vara fixat med en enkel mjukvaru uppdatering om det nu hjälper för man har prövat att ändra för hand utsignalen, utan nämnvärd skillnad tycker jag. Ska kolla mera, sen har man alltid berömt Canal Digital för deras bra bild men det kanske gör mycket till att man har en 65" tv nu, nyanserna o skillnaderna i upplösning blir tydligare an 55".



#965

Postad 04 april 2016 - 15:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Nja, jag vet inte om det stämmer riktigt...

 

Hela poängen med frekvensomläggningen är väl att man ska frigöra 700 MHz-bandet och i kvarvarande frekvensutrymme finns det nog bara plats för 6 muxar, och det är anledningen till att de flesta muxarna konverteras till dvb-t2.

 

Man kommer alltså ha plats för samma antal kanaler som idag men i färre muxar.

 

Ja det är färre muxar men du går över till både DVB-T2 och MPEG4 vilket ger betydligt fler kanaler per mux.

Det är inget problem att få plats med SVT's HD kanaler då alla muxar gått över till DVB-T2/MPEG4 bortsett från MUX1. Det var också planen från början men övergången dröjde och då valde SVT att lämna tillbaka tlilstånden.

MPEG4 ger dubbla antalet kanaler jämfört med MPEG2 och sen har vi DVB-T2 som ger uppåt 50% mer bandbredd per mux så om det är 5 kanaler i MPEG2/DVB-T så kan man sända 15 kanaler i SD med samma kvalite med MPEG4/DVB-T2.

Dessutom så är det ju ett par kanaler som enbart kommer sända i HD efter April 2017 med om inte tillstånden har ändrats igen.


Redigerat av Leatherface, 04 april 2016 - 15:10.


#966

Postad 04 april 2016 - 15:15

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Jag hoppas du har rätt och kvarvarande muxar kommer nyttjas effektivare, men jag måste erkänna att jag är skeptisk...



#967

Postad 04 april 2016 - 15:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Just nu verkar det ju som att MUX2 kommer vara kvar i MPEG2/DVB-T men läser man på den här sidan

 

http://www.radioocht...or-marksand-tv/

 

så kan man läsa det här

 

"Tillstånden gäller under tiden 1 april 2014 - 31 mars 2020. Kanalerna TV3, TV4 och Kanal 5 kommer att få sända parallellt i både sd- och hd-kvalitet fram till 31 mars 2017."

 

Jag antar att MUX2 då också går över till DVB-T2/MPEG4 då SD versionerna av dom släcks ner.

Har inte läst nånstans om att dom tillstånden har ändrats.

 

Man kan också läsa att tillståndsgivningen hade utgått från minst 5 sändarnät och det blir alltså 6 sändarnät nu.


Redigerat av Leatherface, 04 april 2016 - 15:23.


#968

Postad 04 april 2016 - 18:04

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Skall man gå vidare och göra marknätet bättre, eller i alla fall fler kanaler är det tyvärr HEVC / H.265 som gäller. Tyvärr därför att det är stora summor att byta ut alla boxar. 



#969

Postad 04 april 2016 - 21:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ja skulle ju vara det optimala men finns knappt några TV än med det så lär nog dröja.
Kanske efter 2020 då även MUX1 går över.



#970

Postad 04 april 2016 - 22:31

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Gött,kunskapskanalen visar mycket intressanta program:)

#971

Postad 05 april 2016 - 08:23

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

När ger en 1080i signal bättre bild än 720p, kräkreflexerna sätter ju in så fort något rör sig i bilden och man ser "linjerna" och allt upplevs som suddigt.

 

Jag gjorde en egen koll igår kväll och jämförde Canal Digital o Viasat  parabol sändningar med dom HD kanaler dom båda sänder SVT, TV3, Kanal5. Mycket överaskande är det Viasat som klart har bästa bilden med en över 7 år gammal HD mottagare från Samsung med 720p mot Canal Digitals nya box? Tvn är en ny Sony 65X8505 men jag har också prövat en ny Samsung  65JS9505 med lika intryck. Ledsamt är det, man har alltid berömt Canal Digital för sin fina bild. Man kan ju tycka att utvecklingen på 7 år borde bli bättre än sämre. Canal Digital borde göra en utredning av sin lina om det  är hårdvaran eller mjukvaran är bristfällig och borde snäppas opp! Det är från min horisont.



#972

Postad 05 april 2016 - 08:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Gött,kunskapskanalen visar mycket intressanta program:)

Ja, jag har verkligen sett fram emot Kunskapskanalen i HD.
Som det nu är försöker jag spela in från SVT HD om programmet går där också (t ex nya Nature The Hunt) men vissa äldre naturprogram
kommer åter i Kunskapskanalen och då blir det perfekt om också den kanalen finns i HD.
Barnkanalen/SVT24 är mindre intressant för mig om den även finns i HD men eftersom SVT har en HD-signal tar jag tacksamt emot (om nu Com hem hämtar sig från chocken att de ska behöva besvära sig med ytterligare två HD-kanaler. Det är som att det sitter väldigt långt inne hos Com hem det där med HD-kanaler och de brukar skylla på att så många av deras kunder saknar HD-box och förmodligen blir ledsna om nya kanaler kommer i HD och de bara har box för SD. Jag säger då det).



#973

Postad 05 april 2016 - 12:35

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Gött,kunskapskanalen visar mycket intressanta program:)

 

Dom borde väl komma på Viasats plattform också i HD då är jag nöjd.



#974

Postad 05 april 2016 - 19:58

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Just nu verkar det ju som att MUX2 kommer vara kvar i MPEG2/DVB-T men läser man på den här sidan

 

http://www.radioocht...or-marksand-tv/

 

så kan man läsa det här

 

"Tillstånden gäller under tiden 1 april 2014 - 31 mars 2020. Kanalerna TV3, TV4 och Kanal 5 kommer att få sända parallellt i både sd- och hd-kvalitet fram till 31 mars 2017."

 

Jag antar att MUX2 då också går över till DVB-T2/MPEG4 då SD versionerna av dom släcks ner.

Har inte läst nånstans om att dom tillstånden har ändrats.

 

Man kan också läsa att tillståndsgivningen hade utgått från minst 5 sändarnät och det blir alltså 6 sändarnät nu.

 

Den tidsplanen har övergivits och gjorts om ett antal gånger nu. Planen är nu att mux 1-3 ska sända i DVB-T1 de närmaste åren. Mux4 tas bort och mux5 går över till DVB-T2 i etapper fram till april 2017. Eventuellt kan saker börja hända runt 2019-2021 då ytterligare ett nät kan behöva gå över till T2.

 

http://www.pts.se/up...tser-2016_2.pdf

 

Tidigare verkar det ha planerats utifrån att det bara skulle finnas fem muxar efter 2017 och då var en totalövergång för mux 2-5 enda möjligheten att behålla utbudet. Nu lyckades Teracom planera in en sjätte mux,vilket gör att platsbristen inte är lika akut. Samtidigt valde man dock att ha kvar tre muxar i T1, vilket gör att de inte kan användas för HD-kanaler.

 

HD-versioner av Barnkanalen och Kunskapskanalen är således inte att vänta i marknätet den närmaste tiden.



#975

Postad 06 april 2016 - 11:01

thno2
  • thno2
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Nya planen är att efter omläggningen kommer marknätet att bestå av sex nät, tre DVB-T1-muxar och tre DVB-T2-muxar.

 

Det enda som händer vid omläggningen är att mux 5 blir DVB-T2 och mux 4 släcks ner.

 

https://www.teracom....700-mhz-bandet/



#976

Postad 06 april 2016 - 15:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Låter ju som ett idiotiskt beslut enligt mig att inte fortsätta övergången med resterande muxar bortsett från mux1.



#977

Postad 14 juni 2016 - 19:29

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Tittar på SVT's sändningar från EM. Alla reportage har så usel bild att man blir mörkrädd. Inte några detaljer alls, uppskalad SD? Tog en screenshot från SVT-play som ser lika uselt ut som Via Canal Digital (DVB-S)

 

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  svthd.png   684,58K   1 Antal nerladdningar


#978

Postad 15 juni 2016 - 06:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Nja. Kan man inte se enskilda hårstrån på huvudet? Jag vet inte. Är det verkligen så kass upplösning?



#979

Postad 15 juni 2016 - 07:15

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Tycker tv4s sändningar sett bättre ut på de matcher jag sett. Kör med canal Digital satellit.

Redigerat av vilse, 15 juni 2016 - 07:15.


#980

Postad 15 juni 2016 - 08:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Tycker tv4s sändningar sett bättre ut på de matcher jag sett. Kör med canal Digital satellit.

Man brukar ju säga att 720p som SVT använder ska vara bättre vid bilder med mycket rörelse eftersom hela bilden uppdateras 50 gånger per sekund.
TV4 HD sänds i 1080i dvs varannan bildrad uppdateras 25 gånger per sekund och rent generellt lämpar sig alltså interlaced bättre om det inte händer så mycket i bilden utan den är mer statisk.
Grovt generaliserat skulle man alltså helst se själva matcherna på SVT och snacket i EM-studion på TV4!
Men den upplevda kvaliteten i sändningar från EM i SVT resp. TV4 beror på så mycket mer än teorierna kring upplösningen och tekniken.
Beroende på hur man får  hem signalen (kabel, satellit, marknätet, bredband...) och vilken utrustning man har så kan resultatet bli mer eller mindre bra. Dessutom vet vi inte så mycket om vilka vägar och vilka omvandlingar signalen från Frankrike utsätts för innan den tas emot i våra hem.
Men har man sett cykel och alpint på Eurosport HD så finns det ett benchmark för hur sportsändningar ska se ut i HD.
Vi får dock inte glömma att fotbolls-EM tas emot i hela Europa och jag kan tänka mig att många tittare ser matcherna i SD via analoga marknät och kanske även på äldre tv-aparater.



#981

Postad 15 juni 2016 - 20:23

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Nja. Kan man inte se enskilda hårstrån på huvudet? Jag vet inte. Är det verkligen så kass upplösning?

 

Vad menar du med att du inte vet, du ser väl vad du kan se? I det här fallet en svart suddig massa som med viss fantasi och tidigare erfarenhet av den mänskliga anatomin kan antas vara "hår".  Huden ser dock lika livlös ut som Sveriges insats mot Irland. 



#982

Postad 21 juni 2016 - 13:47

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0

Nu kommer Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD även i Canal Digitals kabel-TV nät fast inte i alla nät.

 

https://www.canaldig...ce/nyheter.html

 

"SVT 24 och Kunskapskanalen kommer också att sändas i HD.

 

Har du en HD-box kommer du att kunna se kanalerna i fortsättningen. Fast med bättre ljud och skarpare bild.

 

Det finns ett fåtal kabel-tv-nät som inte klarar den nyare sändningstekniken. Det betyder att följande kanaler utgår helt och hållet, DR1, Barnkanalen, SVT24, Kunskapskanalen och ..... Separat information har skickats till de som är berörda."



#983

Postad 14 juli 2016 - 10:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

I Telia-tråden surras det om att Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD nu sänds i Telias IPTV-utbud, men utan HD-logga. Kan detta berkäftas? Vilka operatörer sänder nu de nya SVT HD-kanalerna och vilka kommer?



#984

Postad 14 juli 2016 - 10:48

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

I Telia-tråden surras det om att Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD nu sänds i Telias IPTV-utbud, men utan HD-logga. Kan detta berkäftas? Vilka operatörer sänder nu de nya SVT HD-kanalerna och vilka kommer?

Canal Digital har dessa, även där utan HD-logga vad jag kan se just nu.



#985

Postad 14 juli 2016 - 12:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Canal Digital har dessa, även där utan HD-logga vad jag kan se just nu.

Aha, så det är det SVT själva som sänder ut det utan logga. Om Telia nu helt plötsligt har lagt till dessa i sitt HD-paket finns kanske hopp för fler operatörer. Surt nog knappast för fri sändning via marknät.

 

Kom på att även SVT 1 och 2 tog bort HD-loggan för ett tag sedan.


Redigerat av agpath, 14 juli 2016 - 12:17.


#986

Postad 14 juli 2016 - 15:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kom på att även SVT 1 och 2 tog bort HD-loggan för ett tag sedan.

Det är för att SVT 1 och 2 från grund och botten produceras i HD. Standardupplösta SVT 1 och 2 är alltid nedskalat från den färdiga produkten.

 

EDIT: Naturligtvis är inte allt material på SVT 1 och 2 i HD till och börja med men ni förstår nog vad jag menar...


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 14 juli 2016 - 15:26.


#987

Postad 14 juli 2016 - 15:45

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

I förekommande fall visar SVT i övre vänstra hörnet under några sekunder i början av programmet "HD" och då oftast även "5.1 ljud".
I övrigt står det bara SVT1 resp SVT2 i övre högra hörnet på både på SD och HD. Åtminstone hos Com hem.
Hoppas verkligen Com hem tar in Kunskapskanalen HD och Barnkanalen HD.
Men de är inte särskilt pigga på att lägga till några kanaler hos Com hem för då minskar vinsten.
Ta bort kanaler och höja priset går däremot bra. Dock tillhandahåller SVT både Kunskapskanalen och
Barnkanalen i HD utan extra kostnad för operatörerna så det ska inte behöva ta så lång tid för oss abonnenter
att få ta del av dessa.



#988

Postad 14 juli 2016 - 17:43

thno2
  • thno2
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att alla SVT kanaler idag är i HD(720p) hos Telia om man har fiber eller fiber-lan, via xDSL kan man av tekniska anledningar inte ta få HD så man får då en nerkodad SD(Wide 480p) ström istället. SVT använder inte begreppet HD längre då 720p är ny standard upplösning. Nästa "HD" blir någon typ av HDR med mycket bättre kontrast och färgdjup men det lär dröja då hela kedjan från kameror till skärmar i hemmen måste bytas ut.



#989

Postad 14 juli 2016 - 19:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Vad har Svt för planer om 4k blir populärt? Är nästa steg 1080i?



#990

Postad 14 juli 2016 - 19:42

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
1080i är det väl inte någon som vill ha. Det är i princip en upplösning skapad för bildrör, med samma pixelklocka och bandbredd som 720p. Sammanflätad video är en irriterande relik.

2160p är också ganska långsökt eftersom det är få som kan dra riktig nytta av den högre upplösningen och den äter bandbredd i onödan.

1080/100p med HDR och WCG är väl det som är mest attraktivt för många tv-bolag nu när BT.2100 äntligen är spikad. Men det kommer nog ta sin tid att etablera det, eftersom hela kedjan från infångst till utsändning måste uppgraderas. För att inte tala om problemet med distributionen av det hela till tittaren.

Redigerat av Zacabeb, 14 juli 2016 - 22:38.


#991

Postad 14 juli 2016 - 20:01

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Lär dröja med > 720p/1080i i Sverige, men hoppas jag har fel och det händer förr än senare.

 

Andra är ju mer på G: https://corporate.sk...picture-quality

 

Edit: Har 4k-utrustning (TV + stärkare) sen drygt halvåret men vänjer mig aldrig vid sport i interlaced... PL/CL i progressivt är en dröm.


Redigerat av Kanelen, 14 juli 2016 - 20:05.


#992

Postad 14 juli 2016 - 20:05

thno2
  • thno2
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Vad har Svt för planer om 4k blir populärt? Är nästa steg 1080i?

Här finns lite information;

 

SVT avvaktar med ultra-HD

 

https://vipatv.svt.s...d-ultra-hd.html



#993

Postad 14 juli 2016 - 20:16

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Tycker jag låter som en sund och genomtänkt hållning från SVT´s sida.



#994

Postad 14 juli 2016 - 20:17

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Hittade https://vipatv.svt.s...ller-10-ar.html publicerad för 1 mån sen.

 

För SVT handlar det om att kanske på sikt gå över till HD-formatet 1080p50 istället för 720p50 som SVT sänder idag och 1080i25 som vi producerar i, medan andra tittar på Ultra HDTV (video med upplösningen 3640x2160 pixlar) och därefter 8K (video med upplösningen 8192x4360 pixlar).

- Andra tekniker som diskuteras är HDR (High Dynamic Range) och högre bildhastigheter än dagens 25 bilder per sekund, säger Mikael Lindberg.



#995

Postad 14 juli 2016 - 22:00

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att alla SVT kanaler idag är i HD(720p) hos Telia om man har fiber eller fiber-lan, via xDSL kan man av tekniska anledningar inte ta få HD så man får då en nerkodad SD(Wide 480p) ström istället. 

 

Nu pratar du i natt mössan. Telia har inte släppt ut Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD än till kunder

Kanal platserna för HD är 414 och 487 



#996

Postad 15 juli 2016 - 05:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

1080i är det väl inte någon som vill ha. Det är i princip en upplösning skapad för bildrör, med samma pixelklocka och bandbredd som 720p. Sammanflätad video är en irriterande relik.

2160p är också ganska långsökt eftersom det är få som kan dra riktig nytta av den högre upplösningen och den äter bandbredd i onödan.

1080/100p med HDR och WCG är väl det som är mest attraktivt för många tv-bolag nu när BT.2100 äntligen är spikad. Men det kommer nog ta sin tid att etablera det, eftersom hela kedjan från infångst till utsändning måste uppgraderas. För att inte tala om problemet med distributionen av det hela till tittaren.

 

WCG? Wide Colour Gamut kanske?



#997

Postad 15 juli 2016 - 07:09

thno2
  • thno2
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Nu pratar du i natt mössan. Telia har inte släppt ut Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD än till kunder

Kanal platserna för HD är 414 och 487 

På gång i alla fall, multicast strömmarna ligger ute...

 



#998

Postad 15 juli 2016 - 07:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nu pratar du i natt mössan. Telia har inte släppt ut Barnkanalen och Kunskapskanalen i HD än till kunder

Kanal platserna för HD är 414 och 487 

Exakt citat från Telia:

"Kanalerna i HD ska vara på kanalplats 487 respektive 414 och jag har dem där på en testbox på jobbet så de kanalerna finns iaf. Men antagligen kommer man läggas på dem nästa gång man uppdaterar kanallistorna för alla kunder.

 

Markus Johansson

Telia kundservice"

Frågan är om de manuellt går att söka fram?



#999

Postad 15 juli 2016 - 10:33

Edvon
  • Edvon
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hittade https://vipatv.svt.s...ller-10-ar.html publicerad för 1 mån sen.

 

"Dock produceras inte allt material på SVT i HD. Fortfarande görs de lokala nyheterna i SD."

 

Jag tycker att det ser ut som att även de flesta inslagen i riks-nyheterna sänds ut i SD, även om vi har HD i studion. Varför? Om jag zappar över till nyheterna på TV4 så ser de flesta inslag ut att vara inspelade i och sändas ut i HD. Här tycker jag att det är tråkigt att svt är så efter. Eller ta Godmorgon Sverige till exempel. Den live-sända studiodelen ser skaplig ut om du tittar på det direkt. Men om de i live-sändningen ska gå tillbaka och visa något de gjorde tidigare på morgonen så är det helt plötsligt en inspelning i SD-kvalitet vi får se. Detsamma gäller sammandraget som de visar senare under dagen, vilket ser förfärligt ut kvalitetsmässigt. Detta måste ju bero på någon gammal standard rent tekniskt och praktiskt vid inspelningen. Men VARFÖR? Känns väldigt förlegat bara.


Redigerat av Edvon, 15 juli 2016 - 10:33.


#1000

Postad 16 september 2016 - 07:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha uppdaterad info om vilka operatörer som nu sänder SVT Barnkanalen HD och Kunskapskanalen HD. Vårt tidigare privatägda fibernät har köps av Telia och blivet anslutet till stadsnätet. Vilket innebär att vi från 2017 ska kunna välja operatör fritt. Vi pratar alltså i detta fall IPTV.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.