Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Dune HD Neo 4k, eller ska man titta pÄ andra?

234 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2018 - 12:05

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Om man ska börja framtidssÀkra sig lite pÄ hemmabiofronten,vad ska man titta pÄ?

Allt gÄr mer o mer mot 4K sÄ det Àr kanske dags att börja byta ut grejerna hemma efterhand. Tv o projektor Àr ganska lÀtt, likasÄ en chromecast ultra och bluray/uhd spelare men mediaspelaren?

Vad ska man titta pÄ dÀr?

Jag tÀnkte införskaffa en NAS nu dÄ lagringsutrymmet börjar minska dÄ jag i dagslÀget sitter med en Dune D1-mediaspelare med enbart dockningsstation o den Àr lite "svajig" i driftsÀkerheten..

jag har ju varit jÀkligt nöjd med min Dune D1:a men den börjar fÄ det tufft kÀnns det som bla i atmos-ljud dÀr det faller bort ibland men annars Àr den klockren.

SĂ„g nu att det var pĂ„gĂ„ng en ny enhet frĂ„n Dune, en  android/mediaspelare typ som inte skulle kosta en förmögenhet.

https://dune-hd.com/...edia_players/52

Kan den vara nÄgot eller ska man överge Dune?

SĂ„g nu visst en nackdel med den,den hade bara usb 2.0,kan nog bli problem med hastigheten kanske?

Vad ska man ha för krav pÄ en spelare idag?

SÄ mycket finesser som möjligt tÀnkte jag, 4K, H. 265, HDR mm mm

 

MVH/Roger

 


Redigerat av flygsfors, 13 januari 2018 - 12:06.


#2

Postad 14 januari 2018 - 22:09

jj-finn
  • jj-finn
  • Amatör

  • 54 inlĂ€gg
  • 0

Dune slÀpper 5 nya spelare till rimliga priser + en dyr Dune HD Pro 4K Ultra (som Àr en variant av Dune HD Pro 4k)

 

  • Neo Series – Entry level
    • Dune HD Neo 4K – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box
      • Amlogic S905X
      • 1GB RAM, 8GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
    • Dune HD Neo 4K T2 – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver
      • Amlogic S905D
      • 1GB RAM, 8GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
    • Dune HD Neo 4K T2 Plus – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver
      • Amlogic S905D
      • 2GB RAM, 16GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
  • Sky series – Models with satellite receiver
    • Dune HD Sky 4K Plus – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver + DVB-S/S2 receiver
      • Amlogic S905D
      • 2GB RAM, 16GB flash, 2.5″ SATA HDD
      • 802.11ac Wi-Fi, 1Gbit Ethernet, Bluetooth, 2.5″ SATA HDD
      • Slot for CI/CI+ Conditional Access Modules to access premium DVB channels
  • Pro series – Premium models with high-end audio/video
    • Dune HD Pro 4K – Premium 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box
      • Realtek RTD1295
      • 2GB RAM, 16GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi 2T2R, 1Gbit Ethernet, Bluetooth
      • USB 3.0, SATA HDD port, HDMI input
      • Hi-End video quality, BD3D support, full support for HD audio
  • All models listed above support HDMI 2.0a, 4Kp60 with HDR and BT.2020, and run the original Linux based Dune HD software and Android OS simultaneously. You can also run Android apps while Dune HD media center is playing music or a video in the background. Widevine Level 1 DRM is also enabled for premium online video services such as Hulu+, Netflix, and others.

    The devices are said to support various various TV-optimized applications, plugins, extensions, GUI skins, collection management solutions, as well as integrations with home automation systems via the official Dune Store, 3-party vendors, or the one-million+ user’s community.

    You’ll find more details on Dune HD website, including price information (MSRP):

  • Dune HD Neo 4K – $99.90
  • Dune HD Neo 4K T2 – $124.90
  • Dune HD Neo 4K T2 Plus – $149.90
  • Dune HD Sky 4K Plus – $209.90
  • Dune HD Pro 4K – $199.99

So you’d still pay a premium compared to equivalent Android TV boxes on the market due to software support, and features like Widevine L1 DRM. Dune HD boxes are usually sold through distributors, and I could not find the new model for sale online, and very few of the older models.

 

https://www.cnx-soft...-set-top-boxes/

 

Dune HD Pro 4K Ultra:

  • Realtek RTD1296
  • 4GB RAM
  • 32 GB internal flash
  • ESS SABRE DAC (ES9038PRO)
  • XLR out
  • 2x 3.5HDD
  • MRSP of 799$

http://dune-hd.com/e...edia_players/58

 

TrÄd om Dune HD Pro 4k (Ultra) pÄ avsforum

http://www.avsforum....ml#post55243614


Redigerat av jj-finn, 14 januari 2018 - 22:51.


#3

Postad 15 januari 2018 - 16:03

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

Vill man ha en spelare som fungerar precis som sin gamla D1 sĂ„ Ă€r jag helt övertygad om att en Neo 4K kommer vara precis lika bra mediauppspelare. IgenkĂ€nningsfaktorn lĂ€r vara riktigt hög. Även om det nu ingĂ„r en inbyggd scrapper sĂ„ kommer ju alla, inklusive YaDis, att fungera precis som tidigare. Kan inte tĂ€nka mig att USB2 skulle innebĂ€ra nĂ„got hinder, om man nu inte sitter pĂ„ en gammal disk frĂ„n 2002 dĂ„ förstĂ„s. 

 

DĂ€remot sĂ„ tror jag inte för en sekund att Netflix skulle tillĂ„ta dessa maskiner spela upp Netflix i 4K. Google ska tydligen ocksĂ„ vara lite halvkinkiga med vilka apparater som fĂ„r köra Youtube i 4K. SĂ„ Android-delen torde vara rĂ€tt ointressant. NĂ„got man visar upp som coola features, men som man aldrig anvĂ€nder. Förmodligen har man dom tjĂ€nsterna i nĂ„gon annan del i hemmabion. 

 

SÄ filer i 4K, hdr och atmos/dts x ska inte vara nÄgra problem (det stÄr dock inget om atmos eller dts x pÄ hemsidan, men min gamla 4K Solo hade inga problem med det), samma fast streamat - tror jag inte lika mycket pÄ.



#4

Postad 16 januari 2018 - 20:42

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Vill man ha en spelare som fungerar precis som sin gamla D1 sĂ„ Ă€r jag helt övertygad om att en Neo 4K kommer vara precis lika bra mediauppspelare. IgenkĂ€nningsfaktorn lĂ€r vara riktigt hög. Även om det nu ingĂ„r en inbyggd scrapper sĂ„ kommer ju alla, inklusive YaDis, att fungera precis som tidigare. Kan inte tĂ€nka mig att USB2 skulle innebĂ€ra nĂ„got hinder, om man nu inte sitter pĂ„ en gammal disk frĂ„n 2002 dĂ„ förstĂ„s. 

 

DĂ€remot sĂ„ tror jag inte för en sekund att Netflix skulle tillĂ„ta dessa maskiner spela upp Netflix i 4K. Google ska tydligen ocksĂ„ vara lite halvkinkiga med vilka apparater som fĂ„r köra Youtube i 4K. SĂ„ Android-delen torde vara rĂ€tt ointressant. NĂ„got man visar upp som coola features, men som man aldrig anvĂ€nder. Förmodligen har man dom tjĂ€nsterna i nĂ„gon annan del i hemmabion. 

 

SÄ filer i 4K, hdr och atmos/dts x ska inte vara nÄgra problem (det stÄr dock inget om atmos eller dts x pÄ hemsidan, men min gamla 4K Solo hade inga problem med det), samma fast streamat - tror jag inte lika mycket pÄ.

 

De var vĂ€l lite sĂ„ jag tĂ€nkte med denna frĂ„gan om Neo,att den skulle vara snarlik med min D1:a , har varit nöjd Yadis o inget annat krĂ„ngel heller för den delen. 

SÄg Àven HD Pro varianten o skippar man ultran sÄ landar det pÄ överkomliga pengar,vet bara inte vad skillnaden blir för de verkar vara vÀldigt annorlunda under skalet i hÄrdvara.

FĂ„r bara hoppas att de slĂ€pps snart sĂ„ folk fĂ„r börja testa dom IRL. 



#5

Postad 29 januari 2018 - 09:17

Crille99
  • Crille99
  • ForumrĂ€v

  • 801 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som hört nÄgot nytt angÄende release datum pÄ nya Dune serien??

#6

Postad 30 januari 2018 - 22:08

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som hört nÄgot nytt angÄende release datum pÄ nya Dune serien??


Hade varit klart intressant om de snart kunde slÀppa dom...

#7

Postad 30 januari 2018 - 22:33

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

  • 3 990 inlĂ€gg
  • 0
StÄr ju pÄ hemsidan, maj för Pro och Q3 för Pro Ultra. https://dunehd-europ...php?page=pro4ku

#8

Postad 24 mars 2018 - 11:41

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0
Ingen svensk ÄterförsÀljare Àn av de nya dune mediaspelarna? Det Àr vÀldigt dött om dom om man inte kan ryska för dÀr Àr det mer aktivitet och Google translate i ryska kan bli riktig underhÄllning... Neo har kommit ut pÄ marknaden men det lutar mer Ät dune hd pro istÀllet dÄ den har mer pulver innanför skalet och den har atmos mm i sina spec men inte pÄ Neo. TyvÀrr Àr inte pro ute Àn, vÀntas i mars stÄr det men vi fÄr se, la en intresseanmÀlan hos en ÄterförsÀljare i Tyskland sÄ de mailar nÀr den kommer till butik.

#9

Postad 09 april 2018 - 08:12

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

Ibland kĂ€nns det ju rĂ€tt bra att ha fel. Det ser ut som att det kommer spelare den hĂ€r mĂ„naden ut pĂ„ marknaden. 

 

https://www.duneplay.../dunehdpro4knew - Jag Ă€r rĂ€tt förvĂ„nad över att Netflix funkar i 4K, men kul. Funkar Dolby vision? ingen aning. 

 

Det lutar Ät att shielden byts ut ganska omgÄende hÀr. Saknar verkligen att ha en Dune.



#10

Postad 09 april 2018 - 10:06

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Ibland kÀnns det ju rÀtt bra att ha fel. Det ser ut som att det kommer spelare den hÀr mÄnaden ut pÄ marknaden.

https://www.duneplay.../dunehdpro4knew - Jag Àr rÀtt förvÄnad över att Netflix funkar i 4K, men kul. Funkar Dolby vision? ingen aning.

Det lutar Ät att shielden byts ut ganska omgÄende hÀr. Saknar verkligen att ha en Dune.


Äntligen! Kan vĂ€l Ă€rligt erkĂ€nna att jag Ă€r lite svag för Dune som mĂ€rke ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r lite dĂ€rför jag vĂ€ntat pĂ„ denna.

#11

Postad 09 april 2018 - 15:35

Wicap
  • Wicap
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

Dune slÀpper 5 nya spelare till rimliga priser + en dyr Dune HD Pro 4K Ultra (som Àr en variant av Dune HD Pro 4k)

 

  • Neo Series – Entry level
    • Dune HD Neo 4K – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box
      • Amlogic S905X
      • 1GB RAM, 8GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
    • Dune HD Neo 4K T2 – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver
      • Amlogic S905D
      • 1GB RAM, 8GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
    • Dune HD Neo 4K T2 Plus – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver
      • Amlogic S905D
      • 2GB RAM, 16GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi, 100Mbit Ethernet, Bluetooth
  • Sky series – Models with satellite receiver
    • Dune HD Sky 4K Plus – 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box + DVB-T/T2/C receiver + DVB-S/S2 receiver
      • Amlogic S905D
      • 2GB RAM, 16GB flash, 2.5″ SATA HDD
      • 802.11ac Wi-Fi, 1Gbit Ethernet, Bluetooth, 2.5″ SATA HDD
      • Slot for CI/CI+ Conditional Access Modules to access premium DVB channels
  • Pro series – Premium models with high-end audio/video
    • Dune HD Pro 4K – Premium 4Kp60 HDR media player + Android Smart TV box
      • Realtek RTD1295
      • 2GB RAM, 16GB flash
      • 802.11ac Wi-Fi 2T2R, 1Gbit Ethernet, Bluetooth
      • USB 3.0, SATA HDD port, HDMI input
      • Hi-End video quality, BD3D support, full support for HD audio
  • All models listed above support HDMI 2.0a, 4Kp60 with HDR and BT.2020, and run the original Linux based Dune HD software and Android OS simultaneously. You can also run Android apps while Dune HD media center is playing music or a video in the background. Widevine Level 1 DRM is also enabled for premium online video services such as Hulu+, Netflix, and others.

    The devices are said to support various various TV-optimized applications, plugins, extensions, GUI skins, collection management solutions, as well as integrations with home automation systems via the official Dune Store, 3-party vendors, or the one-million+ user’s community.

    You’ll find more details on Dune HD website, including price information (MSRP):

  • Dune HD Neo 4K – $99.90
  • Dune HD Neo 4K T2 – $124.90
  • Dune HD Neo 4K T2 Plus – $149.90
  • Dune HD Sky 4K Plus – $209.90
  • Dune HD Pro 4K – $199.99

So you’d still pay a premium compared to equivalent Android TV boxes on the market due to software support, and features like Widevine L1 DRM. Dune HD boxes are usually sold through distributors, and I could not find the new model for sale online, and very few of the older models.

 

https://www.cnx-soft...-set-top-boxes/

 

Dune HD Pro 4K Ultra:

  • Realtek RTD1296
  • 4GB RAM
  • 32 GB internal flash
  • ESS SABRE DAC (ES9038PRO)
  • XLR out
  • 2x 3.5HDD
  • MRSP of 799$

http://dune-hd.com/e...edia_players/58

 

TrÄd om Dune HD Pro 4k (Ultra) pÄ avsforum

http://www.avsforum....ml#post55243614

Fattar inte varför man skall ha en dyr DAC och XLR i en mediaspelare, om man vill ha en dyr mediaspelare sÄ Àr det vÀl för att fÄ ut flerkanalsljud ÀndÄ. DÄ mÄst den ju ha minst 6st XLR ut...



#12

Postad 06 maj 2018 - 11:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0

Ibland kĂ€nns det ju rĂ€tt bra att ha fel. Det ser ut som att det kommer spelare den hĂ€r mĂ„naden ut pĂ„ marknaden. 

 

https://www.duneplay.../dunehdpro4knew - Jag Ă€r rĂ€tt förvĂ„nad över att Netflix funkar i 4K, men kul. Funkar Dolby vision? ingen aning. 

 

Det lutar Ät att shielden byts ut ganska omgÄende hÀr. Saknar verkligen att ha en Dune.

 

 

Äntligen! Kan vĂ€l Ă€rligt erkĂ€nna att jag Ă€r lite svag för Dune som mĂ€rke ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r lite dĂ€rför jag vĂ€ntat pĂ„ denna.

 

Har tittat genom trÄden pÄ AVS-forum och nu verkar (frÀmst brittiska) köpare fÄtt de första exemplaren :) AVS Forum

DÀremot verkar inte Blu-ray/UHD menyer fungera Ànnu, sÄ jag avvaktar sjÀlv till den funktionen kommer (om den kommer)



#13

Postad 08 maj 2018 - 11:37

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

  • 48 inlĂ€gg
  • 0
Fick hem Dune HD Pro 4K igÄr.
Med det lilla jag testa igÄr sÄ blev jag inte sÄ jÀtte impad. Spelade inte alla filmer i rÀtt frame fast jag valt att den skulle vÀxla. Zappiti one och Apple TV 4K klar detta utan problem med samma filer.
Youtube 720p med 4K material.
Skall se om jag kan resets den igen.
För nÀr jag testade 1080p50 och sedan vÀxlade tillbaka igen att auto vÀxla var det Ànnu fler filer som spelades upp med fel frames.

#14

Postad 08 maj 2018 - 18:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0
NÀr jag köpte min HD Max för mÄnga Är sen stÀllde jag först pÄ 1080p24 och auto, det funka inge bra. Fick ett tips om att köra 1080i50 och auto som grundinstÀllning, sen har det aldrig krÄnglat. Kanske vÀrt att testa Àven med denna spelare?

#15

Postad 08 maj 2018 - 22:15

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Dune HD Pro 4K igÄr.
Med det lilla jag testa igÄr sÄ blev jag inte sÄ jÀtte impad. Spelade inte alla filmer i rÀtt frame fast jag valt att den skulle vÀxla. Zappiti one och Apple TV 4K klar detta utan problem med samma filer.
Youtube 720p med 4K material.
Skall se om jag kan resets den igen.
För nÀr jag testade 1080p50 och sedan vÀxlade tillbaka igen att auto vÀxla var det Ànnu fler filer som spelades upp med fel frames.


Trist att det ska vara sÄ mycket problem. Tycker det Àr bara krÄngel med den pÄ AVS forumet sÄ man kan undra varför man slÀpper ut en "ofÀrdig" produkt som ser fantastisk ut pÄ pappret men levererar inte sedan.

#16

Postad 05 juli 2018 - 07:09

ncc1701e
  • ncc1701e
  • ForumrĂ€v

  • 504 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Dune HD Pro 4K igÄr.
Med det lilla jag testa igÄr sÄ blev jag inte sÄ jÀtte impad. Spelade inte alla filmer i rÀtt frame fast jag valt att den skulle vÀxla. Zappiti one och Apple TV 4K klar detta utan problem med samma filer.
Youtube 720p med 4K material.
Skall se om jag kan resets den igen.
För nÀr jag testade 1080p50 och sedan vÀxlade tillbaka igen att auto vÀxla var det Ànnu fler filer som spelades upp med fel frames.

Hade en Dune sen tidigare men sĂ„lde pga att den inte klarade av Atmos /HEVC osv, men sĂ„ grymt nöjd med den. Kör nu en nividia shield, men inte helt vĂ€n med den, lider lite av sound drops osv, Hur funkar din Dune HD Pro 4K nu ? Fortfarande problem som ni nĂ€mnde tidigare ? Eller sĂ„ blir det en Zappiti .
 



#17

Postad 24 juli 2018 - 21:26

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har man precis packat upp en Dune HD Pro 4K. Har provat klipp ur ett gÀng filmer och sett en hel film och stötte inte pÄ nÄ konstigheter alls. HDR hoppade igÄng precis som det ska, ljudet (Atmos) fungerade utmÀrkt. Bild och ljud presterar precis sÄ bra som man Àr van vid. Hoppa fram och tillbaka som vanligt med pil-knapparna fungerade som vanligt, undertexter fungerade precis som vanligt. Ja, helt enkelt sÄ fungerade fil-uppspelning precis sÄ Dune-ligt som man Àr van vid.

 

Jag har inte testat nÄ android-appar, Youtube och Netflix finns i TvŽn och fungerar utmÀrkt. Har inte installerat nÄgon torrentklient för tankning. Har inte testat att köra nÄgra spel eller nÄgot annat heller. Jag har inte provat Kodi/SPMC. Jag har inte kollat om Dvd-iso, eller nÄgot annat urgammalt format fungerar. Inget av detta har nÄgon som helst betydelse för mig.

 

Provade lite snabbt att scanna en extern disk (80 titlar) till My Collection och det tog lite mer Ă€n en minut. Inga fel, smidigt och snabbt plus att det var inga konstigheter att ha filmer och serier blandade. Hela grĂ€nssnittet och handhavandet Ă€r vĂ€ldigt zippy. Avslutningsvis: Vilken fantastisk fjĂ€rrkontroll.     



#18

Postad 25 juli 2018 - 09:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
Samma hÀr, har testat och utvÀrderat den nu i en vecka, frÀmst med mkv filer(1080 och UHD), som nÀstan hela mitt bibliotek bestÄr av. Det jag saknar frÄn den gamle Àr att man inte kan skippa i kapitel med skipknapparna och sen har den i ett par filmer börjat glida(som om frame interpolation) var pÄ. Det har bara varat nÄgra sekunder, men den gamle D1:an buggade i princip aldrig. FÄr hoppas detta blir bÀttre med framtida mjukvarufixar.

Annars Àr jag mycket nöjd och positivt överraskad över hur lik den Àr de gamla stabila modellerna, men med UHD funktion.

Den kör Àven mitt gamla MyMovies bibliotek, vilket kÀnns riktigt bra dÄ jag har lagt mycket tid med Ären pÄ att hÄlla det uppdaterat.

/Marcus

#19

Postad 25 juli 2018 - 21:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende det sista dÀr Marcus.... Under flera Är har man pÄ My Movies forum kunnat lÀsa om en ny version av My Movies för Dune, med nya funktioner, som det inte blivit nÄgot av. Vad jag förstÄtt sÄ Àr problemet i spelarna och Dune (HDI?) har inte varit vÀrsta intresserad av att göra nödvÀndiga förÀndringar av spelarna. Har det skett nÄgon förÀndring hÀr med denna spelare?

 

SjÀlv har jag alla filmer som BDMV och Video_TS för att kunna köra med menyer etc, sÄ jag fÄr vÀl hoppas att min HD Max lever för evigt.... Eller kan denna spelare spela upp dessa?



#20

Postad 25 juli 2018 - 21:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende det sista dÀr Marcus.... Under flera Är har man pÄ My Movies forum kunnat lÀsa om en ny version av My Movies för Dune, med nya funktioner, som det inte blivit nÄgot av. Vad jag förstÄtt sÄ Àr problemet i spelarna och Dune (HDI?) har inte varit vÀrsta intresserad av att göra nödvÀndiga förÀndringar av spelarna. Har det skett nÄgon förÀndring hÀr med denna spelare?

 

NÀ, man fÄr anvÀnda samma grÀnssnitt som tidigare. Men det fungerar bra med undantag att man fÄr vÀlja att nya UHD skivor fÄr vara HD DVD istÀllet för annars blir de inte markerade i Dunes grÀnssnitt. Finns kanske nÄgot sÀtt att lösa det pÄ som Àr mer rÀtt, men jag gjorde sÄ och det fungerar för mig. Jag vÀljer nÀstan alltid film i grÀnssnittet pÄ duken. De visas dock som UHD filmer i MyMovies-appen ÀndÄ, sÄ rÀtt ok lösning. Ett nytt grÀnssnitt hade varit trevligt, men det gamla tycker jag fortfarande Àr rÀtt ok.

 

SjÀlv har jag alla filmer som BDMV och Video_TS för att kunna köra med menyer etc, sÄ jag fÄr vÀl hoppas att min HD Max lever för evigt.... Eller kan denna spelare spela upp dessa?

 

Ja, den nya spelar dessa ocksĂ„ utan problem. Annars fĂ„r jag nog en HD Max över utöver D1:an jag nyss bytte för jag har en sĂ„dan i sovrummet och den blir nog snart utbytt ocksĂ„ :)  Ska köra denna nĂ„gra veckor för att bekrĂ€fta att allt lirar över tid.

 

/Marcus



#21

Postad 25 juli 2018 - 22:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Det gamla grĂ€nssnittet Ă€r helt OK, men det var flera Ă„r sen jag lĂ€ste att My Movies hade nytt pĂ„ gĂ„ng för Dune och att spelarna var problemet; och dĂ„ hade det ju varit roligt att se vad som kan bli bĂ€ttre! 

 

SjÀlv gör jag tvÀrtom, jag har nog inte haft igÄng grÀnssnittet pÄ skÀrmen pÄ ett par Är... AnvÀnder alltid paddan för att vÀlja film och starta den, synd bara att man inte kan vÀlja BD-Lite frÄn appen.

 

NÀr du skriver "spelar utan problem", menar du dÄ som BD-Lite eller Àven med menyer?

 

Min HD Max funkar Àn, nÀr den inte gör det sÄ fÄr jag vÀl fundera pÄ vad jag ska ha; men jag vill gÀrna fortsÀtta med My Movies.

 

Tack för svar Marcus! :)



#22

Postad 26 juli 2018 - 09:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Det gamla grĂ€nssnittet Ă€r helt OK, men det var flera Ă„r sen jag lĂ€ste att My Movies hade nytt pĂ„ gĂ„ng för Dune och att spelarna var problemet; och dĂ„ hade det ju varit roligt att se vad som kan bli bĂ€ttre! 

 

SjÀlv gör jag tvÀrtom, jag har nog inte haft igÄng grÀnssnittet pÄ skÀrmen pÄ ett par Är... AnvÀnder alltid paddan för att vÀlja film och starta den, synd bara att man inte kan vÀlja BD-Lite frÄn appen.

 

Ok, men med appen Àr ju allt helt 100% aktuellt. Det Àr ju vid skapandet av meta-informationen till Dune som det Àr en smula förlegat(dock fungerande) som man gÀrna hade sett en förnyelse.

 

NÀr du skriver "spelar utan problem", menar du dÄ som BD-Lite eller Àven med menyer?

 

Jag har nÀstan bara mkv filer men jag hade en film med BDMW som jag testade och dÄ fick man automatisk upp en meny(vet ej om det Àr org menyn). Den kommer upp som standard. Vill man vÀlja "Lite" sÄ fÄ mÄste man trycka pÄ pop-up meny och dÄ kan man vÀlja pÄ att öppna eller öppna(lite).

 

Menyn man fick upp kÀndes vÀldigt snabb och rapp.

 

Min HD Max funkar Àn, nÀr den inte gör det sÄ fÄr jag vÀl fundera pÄ vad jag ska ha; men jag vill gÀrna fortsÀtta med My Movies.

 

Jo, mina spelare fungerar ocksÄ som de ska. Men draget efter att fÄ köra UHD filmer har nu blivit för stort. MÄnga filmer har bÀttre ljudspÄr pÄ UHD utgÄvorna och bilden Àr överlag en smula bÀttre ocksÄ sÄ jag tyckte det var dags att göra en rokad nu, trots en bra och sedan mÄnga Är fungerande lösning.


Men jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd eftersom spelaren kĂ€nns som de gamla, men Ă€ndĂ„ ny och frĂ€sch om du förstĂ„r vad jag menar :) (Har provat nĂ„gra andra modeller i mellan, bĂ„de frĂ„n Dune och syskonet Zappiti, men de tycker jag har fallerat)

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 26 juli 2018 - 09:48.


#23

Postad 26 juli 2018 - 21:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Ok, men med appen Àr ju allt helt 100% aktuellt. Det Àr ju vid skapandet av meta-informationen till Dune som det Àr en smula förlegat(dock fungerande) som man gÀrna hade sett en förnyelse.


Ja, appen Àr jÀttebra. Det enda jag saknar i den Àr möjligheten att starta som BD-Lite. Var bara lite nyfiken pÄ om det hÀnt nÄgot med det andra grÀnssnittet med de nya spelarna.
 

Jag har nÀstan bara mkv filer men jag hade en film med BDMW som jag testade och dÄ fick man automatisk upp en meny(vet ej om det Àr org menyn). Den kommer upp som standard. Vill man vÀlja "Lite" sÄ fÄ mÄste man trycka pÄ pop-up meny och dÄ kan man vÀlja pÄ att öppna eller öppna(lite).
 
Menyn man fick upp kÀndes vÀldigt snabb och rapp.

 

HD max kÀnns inte precis snabb, men det Àr vÀl en del med handskakning och sÄ som stÀller till det. Tiden frÄn att man trycker pÄ stopp tills Dunes huvudmeny kan ocksÄ va rÀtt lÄng, sÄ det lÄter bra om du upplever denna spelare som rapp.
 

Jo, mina spelare fungerar ocksÄ som de ska. Men draget efter att fÄ köra UHD filmer har nu blivit för stort. MÄnga filmer har bÀttre ljudspÄr pÄ UHD utgÄvorna och bilden Àr överlag en smula bÀttre ocksÄ sÄ jag tyckte det var dags att göra en rokad nu, trots en bra och sedan mÄnga Är fungerande lösning.

Men jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd eftersom spelaren kĂ€nns som de gamla, men Ă€ndĂ„ ny och frĂ€sch om du förstĂ„r vad jag menar :) (Har provat nĂ„gra andra modeller i mellan, bĂ„de frĂ„n Dune och syskonet Zappiti, men de tycker jag har fallerat)


LĂ„ter ju bra det med, men det lĂ€r dröja innan jag byter spelare. Ska jag ha nĂ„n nytta av UHD sĂ„ behöver jag Ă€ven en ny projektor... Byter jag spelare sĂ„ fĂ„r jag problem med ljudet, för vad jag förstĂ„tt kan man inte fĂ„ ut LPCM 5.1 via HDMI. DĂ„ ska det till ett nytt försteg ocksĂ„.... Med nytt försteg ska man ha en massa kanaler till, som förutom att de kostar pengar antagligen inte blir bra i mitt lilla rum.... SĂ„ jag fĂ„r börja med att bygga ut huset! :)



#24

Postad 27 juli 2018 - 11:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

HD max kÀnns inte precis snabb, men det Àr vÀl en del med handskakning och sÄ som stÀller till det. Tiden frÄn att man trycker pÄ stopp tills Dunes huvudmeny kan ocksÄ va rÀtt lÄng, sÄ det lÄter bra om du upplever denna spelare som rapp.

 

Fast det Àr handskakningstiden du pratar om och det Àr ju hur spelaren kommunicerar med dina andra prylar som bestÀmmer detta. Jag menar att spelaren Àr rapp nÀr man klickar fram och tillbaka mellan olika saker i den och tex ska starta en film.

 

 

LĂ„ter ju bra det med, men det lĂ€r dröja innan jag byter spelare. Ska jag ha nĂ„n nytta av UHD sĂ„ behöver jag Ă€ven en ny projektor... 

Nja, det Àr vÀl inte riktigt sant. Du kan ju enkelt lÄta spelaren skala ner UHD filmer till en Àldre projektor om man vill komma Ät tex Atmos-ljudspÄr.
 
Byter jag spelare sĂ„ fĂ„r jag problem med ljudet, för vad jag förstĂ„tt kan man inte fĂ„ ut LPCM 5.1 via HDMI. 

OsÀker pÄ om det Àr sÄ men kan enkelt testa nÀr jag Àr hemma igen(i butiken nu). PÄ HD Max fick man ju ut 5.1 men pÄ de mindre spelarna fick man bara ut 2.1 om man inte moddade dem med en mindre uppgraderingen.

 

DĂ„ ska det till ett nytt försteg ocksĂ„.... Med nytt försteg ska man ha en massa kanaler till, som förutom att de kostar pengar antagligen inte blir bra i mitt lilla rum.... SĂ„ jag fĂ„r börja med att bygga ut huset!  :) 

 

Det lÄter dyrt dÀremot :)

 

/Marcus



#25

Postad 27 juli 2018 - 21:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Med risk att hamna mer utanför Àmnet vill jag ÀndÄ svara Marcus hÀr.
 

Fast det Àr handskakningstiden du pratar om och det Àr ju hur spelaren kommunicerar med dina andra prylar som bestÀmmer detta. Jag menar att spelaren Àr rapp nÀr man klickar fram och tillbaka mellan olika saker i den och tex ska starta en film.


Jag förstÄr, jag tÀnkte pÄ tiden frÄn Dunes huvudmeny tills en film Àr igÄng respektive frÄn man stoppar den till den Àr Äter till meny.
 

Nja, det Àr vÀl inte riktigt sant. Du kan ju enkelt lÄta spelaren skala ner UHD filmer till en Àldre projektor om man vill komma Ät tex Atmos-ljudspÄr.


Kanske inte, men det jag menar Àr att jag har svÄrt att tro bilden blir bÀttre pÄ min gamla VPL-VW95ES med en ny spelare och UHD-filmer; men jag kanske har fel dÀr? Atomos-ljudspÄren kommer jag ha svÄrt att tillgodogöra mig, utan att byta försteg, skaffa fler högtalare och slutsteg; samt bygga ut huset dÄ....
 

OsÀker pÄ om det Àr sÄ men kan enkelt testa nÀr jag Àr hemma igen(i butiken nu). PÄ HD Max fick man ju ut 5.1 men pÄ de mindre spelarna fick man bara ut 2.1 om man inte moddade dem med en mindre uppgraderingen.


Vore intressant att veta, sÄ du fÄr gÀrna kolla. Ingen brÄdska för min del, jag kommer inte att se min anlÀggning pÄ en mÄnad eller sÄ....
 

Det lÄter dyrt dÀremot :)


Ja, fast jag Àr skeptisk till att objektbaserat ljud skulle funka mitt rum. Vad jag förstÄtt bör man ha rÀtt högt i tak, jag har 2,27 m till akustiktaket (och 25 cm Àven det). Sen sÄ har jag soffan mot bakvÀggen, sÄ det gÄr inte ensa att fÄ 7.1 bra. SÄ, om jag ska göra rÀttvisa Ät en massa nya grejer krÀvs ett bÀttre rum. Som jag kÀnner i dag Àr nog en ny projektor (t.ex. X5900) den bÀsta uppgraderingen jag kan göra, ljudet fÄr helt enkelt vara som det Àr.



#26

Postad 15 augusti 2018 - 13:46

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

Är detta ett bra alternativ nĂ€r jag vill byta ut min gamla XTREAMER SIDEWINDER 3? Vill kunna spela 4k-material samt Atmos.



#27

Postad 16 augusti 2018 - 11:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
Jag kör UHD och Atmos med min och det fungerar ypperligt. FörhÄllandevis stabil ocksÄ, Àven om den glitchar nÄgon gÄng dÄ och dÄ. De gamle modellerna (D1 & HD Max) var superstabila och riktigt dÀr Àr inte denna...Ànnu.

Den kÀnns dock minst lika stabil som tex Egreat A11 som jag ocksÄ har kört med en hel del som Àr klart dyrare.

Jag kommer att behÄlla min och troligen ocksÄ skaffa en till, till minibion i sovrummet.

/Marcus

#28

Postad 30 augusti 2018 - 15:00

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

Var Àr det bÀst att bestÀlla denna? Försöker leta butiker men det verkar svÄrt.



#29

Postad 30 augusti 2018 - 15:32

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 1

Var Àr det bÀst att bestÀlla denna? Försöker leta butiker men det verkar svÄrt.

 

Ripcaster.co.uk pĂ„stĂ„r att dom har spelare i lager, men icke dĂ„ - försökt bestĂ€lla dĂ€rifrĂ„n men dom skulle fĂ„ in spelaren v.38 igen. Futeko.com ska ocksĂ„ ha spelare pĂ„ lager, men har ett riktigt högt pris. SĂ„ jag skulle sĂ€ga att du fĂ„r nog vĂ€nda dig till Ebay. Finns en tysk sĂ€ljare som har ett gĂ€ng som Ă€r billigare Ă€n de engelska sĂ€ljarna. Dune-HD sjĂ€lva har en webbutik som sĂ€ljer spelaren. Har Ă€ven sett nĂ„gra hollĂ€ndska webbutiker som sĂ€ljer spelaren. Men nĂ„gon vĂ€lkĂ€nd butik för svenskar blir nog svĂ„rt att hitta och priset verkar ha höjts till 250 euro generellt. 



#30

Postad 31 augusti 2018 - 07:24

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

UrsÀkta att jag frÄgar igen men jag behöver verkligen byta ut min Xstreamer som verkar ha problem att hitta rÀtt signal till min projektor... men:

 

Är Dune samma typ av komponent som min Xstreamer Sidewinder? AlltsĂ„ sĂ€tter jag den pĂ„ samma "plats" i min hemmabio, mellan min Mac Mini och min Denon Receiver (som sedan skickar vidare bild till projektorn)?

 

Jag behöver nĂ„got som kan lĂ€sa av mina tyngre filmfiler (mina egna BD-rippar) pĂ„ upp till 50gb. Jag behöver inga appar eller liknande, bara sĂ„ den kan spela filerna smidigt. 

 

Tror ni Dune HD Pro 4k fyller mitt syfte?



#31

Postad 31 augusti 2018 - 08:59

ncc1701e
  • ncc1701e
  • ForumrĂ€v

  • 504 inlĂ€gg
  • 0

Är oxĂ„ ute efter nĂ„got nytt.
En renodlad spelare liksom. Trött pĂ„ min nivida shield som inte hittar "ljudet ibland" sen blir jag tokig nĂ€r man rĂ„kar tryck fel. Sen klarar den inte alla index.bdmv filer heller. Vill ha menyer ! 

 

Hade en Dune Base HD innan, fungerar hur bra som helst, dock kanske inte snyggaste GUI , men den funkade, sÄlde bara pga den inte tog Atmos/DTS:X.



#32

Postad 31 augusti 2018 - 09:19

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 1

För 1080p sÄ rÀcker ju en Àldre Dune gott och vÀl.

 

Att ta steget upp till en 4k Pro handlar ju om behovet att kunna spela uhd med hdr. Visst, kan man stöta pĂ„ vanliga bd med atmosspĂ„r, men det Ă€r ju inte supervanligt som det Ă€r med uhd. Det Ă€r ju ocksĂ„ nĂ„got som Ă€ldre modeller kan ha lite problem med. Det blir lite glitchar i ljudet hĂ€r och var, inte sĂ„ kul. Men pĂ„ den nya spelaren sĂ„ har jag inte upplevt nĂ„gra problem i huvud taget. Problemet att man inte kan skippa mellan kapitel tror jag kommer lösas ganska omgĂ„ende med firmwareuppdatering. Jag anvĂ€nder det aldrig i film, men kan tĂ€nka mig att det Ă€r en nödvĂ€ndig funktion för konserter till exempel. Vad gĂ€ller menyer pĂ„ bd sĂ„ finns ju idag en bd lite funktion, och riktiga menyer ska komma sĂ€gs det. Även menyer till uhd ska komma lĂ€ngre fram. 

 

Sen har vi ju det hĂ€r med kostnaden ocksĂ„, Dune Ă€r ju inte billiga direkt. 4k Pro nĂ€rmar sig 3000:- nuförtiden sĂ„ det blir svĂ„rt att motivera för mĂ„nga. Det Ă€r upp till var och en om man anser att det Ă€r vĂ€rt pengarna. 

 

Jag har sjÀlv haft en Zappiti 4k hdr som jag inte kom överens med alls, handhavandet var direkt dÄligt tyckte jag och skickade tillbaka den - kan mycket vÀl ha blivit bÀttre med firmwareuppdateringar. Shielden kom jag inte heller överens med, den hade en del egenheter som jag störde mig pÄ, sÄ den sÄldes.



#33

Postad 31 augusti 2018 - 12:37

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

För 1080p sÄ rÀcker ju en Àldre Dune gott och vÀl.

 

Att ta steget upp till en 4k Pro handlar ju om behovet att kunna spela uhd med hdr. Visst, kan man stöta pĂ„ vanliga bd med atmosspĂ„r, men det Ă€r ju inte supervanligt som det Ă€r med uhd. Det Ă€r ju ocksĂ„ nĂ„got som Ă€ldre modeller kan ha lite problem med. Det blir lite glitchar i ljudet hĂ€r och var, inte sĂ„ kul. Men pĂ„ den nya spelaren sĂ„ har jag inte upplevt nĂ„gra problem i huvud taget. Problemet att man inte kan skippa mellan kapitel tror jag kommer lösas ganska omgĂ„ende med firmwareuppdatering. Jag anvĂ€nder det aldrig i film, men kan tĂ€nka mig att det Ă€r en nödvĂ€ndig funktion för konserter till exempel. Vad gĂ€ller menyer pĂ„ bd sĂ„ finns ju idag en bd lite funktion, och riktiga menyer ska komma sĂ€gs det. Även menyer till uhd ska komma lĂ€ngre fram. 

 

Sen har vi ju det hĂ€r med kostnaden ocksĂ„, Dune Ă€r ju inte billiga direkt. 4k Pro nĂ€rmar sig 3000:- nuförtiden sĂ„ det blir svĂ„rt att motivera för mĂ„nga. Det Ă€r upp till var och en om man anser att det Ă€r vĂ€rt pengarna. 

 

Jag har sjÀlv haft en Zappiti 4k hdr som jag inte kom överens med alls, handhavandet var direkt dÄligt tyckte jag och skickade tillbaka den - kan mycket vÀl ha blivit bÀttre med firmwareuppdateringar. Shielden kom jag inte heller överens med, den hade en del egenheter som jag störde mig pÄ, sÄ den sÄldes.

JÀttebra svar. Tack för det.



#34

Postad 01 september 2018 - 11:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Är Dune samma typ av komponent som min Xstreamer Sidewinder? AlltsĂ„ sĂ€tter jag den pĂ„ samma "plats" i min hemmabio, mellan min Mac Mini och min Denon Receiver (som sedan skickar vidare bild till projektorn)?

 

Jag behöver nĂ„got som kan lĂ€sa av mina tyngre filmfiler (mina egna BD-rippar) pĂ„ upp till 50gb. Jag behöver inga appar eller liknande, bara sĂ„ den kan spela filerna smidigt. 

 

Dune 4k Pro Àr en fristÄende mediaspelare och kör tunga filer för egen maskin. Vet inte riktigt vad du menar nÀr du skriver att du har haft din Sidewinder mellan Mac Mini och din förstÀrkare, men jag antar att du menar att du har filerna pÄ din Mac och att den Àr kopplad i nÀtverket och att du har anvÀnt din Sidewinder som spelare? I sÄ fall fungerar Dune likadant.

 

/Marcus


Hade en Dune Base HD innan, fungerar hur bra som helst, dock kanske inte snyggaste GUI , men den funkade, sÄlde bara pga den inte tog Atmos/DTS:X.

Jag kör Atmos & DTS:x pÄ de gamla spelarna, D1, HD Max och Base HD. LÄter skumt att du inte kunde det.

 

/Marcus



#35

Postad 01 september 2018 - 12:52

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

Ja men precis sÄ menar jag Marcus. Min Mac Mini agerar endast som lagring och Àr kopplad till min Streamer via nÀtverkssladd. Det jag haft problem med Àr oftast det okomprimerade ljudet som kan göra att filmen hackar. Det kan Àven bero pÄ min gamla Mac.

 

Men nu har jag Ă€ndĂ„ bestĂ€llt en Dune HD 4k frĂ„n Ebay Tyskland. Återkommer nĂ€r jag fĂ„tt den och börjat testa.



#36

Postad 01 september 2018 - 13:25

andersgog
  • andersgog
  • LĂ€rjunge

  • 434 inlĂ€gg
  • 0

Eller köp en beg Dune. Hittade en HD Solo 4K som jag Àr nöjd med. Behöver man nÄgon bÀttre ?



#37

Postad 01 september 2018 - 13:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Ja men precis sÄ menar jag Marcus. Min Mac Mini agerar endast som lagring och Àr kopplad till min Streamer via nÀtverkssladd. Det jag haft problem med Àr oftast det okomprimerade ljudet som kan göra att filmen hackar. Det kan Àven bero pÄ min gamla Mac.

 

Men nu har jag Ă€ndĂ„ bestĂ€llt en Dune HD 4k frĂ„n Ebay Tyskland. Återkommer nĂ€r jag fĂ„tt den och börjat testa.

Ok! Jag tror inte att din Mac Àr begrÀnsningen. Det Àr inte nÄgon större last att skyffla över den datan som behövs för att streama film för sjÀlva lagringsenheten nÀr spelaren gör avkodningen. DÄ Àr risken större att bromsen ligger i nÀtverket, men förmodligen Àr det spelaren som har varit problemet. SÄ det Àr sannolikt att det kommer att fungera ypperligt med spelaren du har bestÀllt.

 

/Marcus



#38

Postad 01 september 2018 - 14:50

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

Eller köp en beg Dune. Hittade en HD Solo 4K som jag Àr nöjd med. Behöver man nÄgon bÀttre ?

 

Har man behov av att kunna spela upp BT.2020 sÄ duger inte en Solo 4k.



#39

Postad 02 september 2018 - 00:06

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör Atmos & DTS:x pÄ de gamla spelarna, D1, HD Max och Base HD. LÄter skumt att du inte kunde det.

/Marcus


Det Àr konstigt för det Àr just dÀrför jag med kollar pÄ de nya modellerna frÄn Dune dÄ min D1:a verkar ha problem med atmos, det blir ljuddrops lite dÄ o dÄ speciellt nÀr det Àr "mycket" ljud eller hur man ska förklara det...tex en actionscen med explosioner o diverse annat. HÀnder bara pÄ filmer med atmos, inga problem med "normala" ljudformat.

#40

Postad 02 september 2018 - 07:40

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

  • 772 inlĂ€gg
  • 0

GÄr det att "mata" min Epson 1080p-projektor med UHD (4k)-material frÄn min nya Dune eller kommer nÄgon del i mitt system "sÀga ifrÄn"? Jag förstÄr att bilden inte blir bÀttre men jag vill komma Ät Atmos.



#41

Postad 02 september 2018 - 09:54

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr konstigt för det Àr just dÀrför jag med kollar pÄ de nya modellerna frÄn Dune dÄ min D1:a verkar ha problem med atmos, det blir ljuddrops lite dÄ o dÄ speciellt nÀr det Àr "mycket" ljud eller hur man ska förklara det...tex en actionscen med explosioner o diverse annat. HÀnder bara pÄ filmer med atmos, inga problem med "normala" ljudformat.

det kan inte vara de omtalade Audiodrop pga seamless branching, finns mÄnga skivor med true hd som bas(gÀller Àven atmos idag) dÀr kombinationen in-enhet(hÄrdvara) till receiver dÀr man fÄr random audiodrops pga av detta, sker helt random. Egentligen inte till 100% bekrÀftat att de endast beror pÄ seamless branching, men verkar alltid omfatta true hd lljudspÄr(inkl atmos), aldrig dts hd ma i sÄ fall extremt sÀllsynt.

berör mest fysiska skivor och spelare men Àven mediaspelare dÀr man har sparat i "fel" format och spelar upp i bitstream.

 

lösningen Àr att köra LPCM i de fall dÀr de gÄr(funkar med ljudspÄr i true hd), men problemet med atmos Àr ju att det mÄste köras i bitstream, dÄ gÄr de ju inte, lÀst en del om detta och verkar som problemet kvarstÄr med vissa titlar tyvÀrr...

 

Enda som kan hjÀlpa Àr att spara i MKV(i de flesta fallen, inte i alla), ej spara bluray folders och ej i .iso, annars fÄr man byta spelare eller receiver tyvÀrr.

 

I blurayspelarna berodde felet pĂ„ att chippet i spelaren ej klarade att hantera detta pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, fanns en lista men minns inte nu dĂ€r de nĂ€mnde vilka spelare man skulle undvika. Även Himedia i deras mediaspelare nĂ€mnde detta problemet dĂ„ man spelade upp filer med detta problemet, och deras "fix" var att spara i MKV dĂ„ mkv sĂ€tter samman alla .m2ts filer till en och pĂ„ sĂ„ vis gĂ„r förbi problemet, funkar för de mesta....men Ă„ter igen inget av detta kan fixas med just atmos dĂ„ de Ă€r bitstream..

 

dock har jag aldrig relaterat till att det ska bero pÄ hög bitrate eller annat(scener i filmen dÄ sker explosioner och liknande), dÄ kan de vara nÄt annat problem just Dune har i denna modellen? de vet jag inte,,,

 

Men har du aldrig ljud drops med True hd som ljudspÄr, och bara med Atmos, dÄ beror nog ditt fel pÄ annat, de jag talar om hÀr berör samma skiva oavsett true hd eller atmos..


Redigerat av hundrakg, 02 september 2018 - 10:07.


#42

Postad 02 september 2018 - 13:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr konstigt för det Àr just dÀrför jag med kollar pÄ de nya modellerna frÄn Dune dÄ min D1:a verkar ha problem med atmos, det blir ljuddrops lite dÄ o dÄ speciellt nÀr det Àr "mycket" ljud eller hur man ska förklara det...tex en actionscen med explosioner o diverse annat. HÀnder bara pÄ filmer med atmos, inga problem med "normala" ljudformat.

Ok, dÄ förstÄr jag. Trodde du inte kunde köra Atmos över huvud taget. SÄ dÀr som du beskriver fÄr jag ocksÄ, dock relativt sÀllan(1-2ggr per film pÄ ett fÄtal filmer) sÄ det har gÄtt att leva med. Har nu sett ett tiotal filmer med Atmos med nya 4k Pro och det problemet verkar vara borta. Behöver dock se ytterligare ett antal för att vara helt sÀker. Troligen Àr det hÄrdvaran i de Àldre spelarna som inte riktigt pallar med nÀr det blir komplexa ljudeffekter och dÄ Àr det rimligt att den nya klarar det bÀttre. FÄr Äterkomma om en tid nÀr jag hunnit se fler filmer, har en hel hög som vÀntar men sÄ lite tid...

 

/Marcus



#43

Postad 02 september 2018 - 13:40

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

för att se om problemet ligger i de jag nÀmner, spela upp nÄgon av följande: Disneys Modig, Disneys Monsters University, Disneys Hitta Nemo, Total Recall med Colin Farrell...... dessa filmer Àr kÀnda för just Audio droputs..... har du inte det i dessa, sÄ Àr du fri frÄn fenomenet i just den kombination du spelar upp ljud med just nu... Annars vet du vad de handlar om, finns sÀkert mÄnga fler med detta problemet, men just dessa Àr kÀnda för att orsaka detta...

 

Jag hade det 5-6ggr i Modig filmen med bistream True HD, aldrig med LPCM frÄn Bluray spelare stationÀr.

Hade det i Hitta Nemo ocksÄ, aldrig med MKV file frÄn HTPC i LPCM format

 

Prova annars.. sÄ vet du om det Àr detta du drabbats av eller inte...


Redigerat av hundrakg, 02 september 2018 - 13:42.


#44

Postad 02 september 2018 - 14:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

....Prova annars.. sÄ vet du om det Àr detta du drabbats av eller inte...

Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att det Àr tvÄ helt olika problem, Àven om det finns vissa likheter.

 

Problemet med de Àldre Dune hÀnder enbart pÄ Atmos och bara nÀr det blir komplexa ljudsekvenser samt Àven med MKV. Jag har ett flertal av filmerna som du nÀmner och de fungerar utmÀrkt utan Atmos.

 

/Marcus



#45

Postad 02 september 2018 - 14:58

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att det Àr tvÄ helt olika problem, Àven om det finns vissa likheter.

 

Problemet med de Àldre Dune hÀnder enbart pÄ Atmos och bara nÀr det blir komplexa ljudsekvenser samt Àven med MKV. Jag har ett flertal av filmerna som du nÀmner och de fungerar utmÀrkt utan Atmos.

 

/Marcus

Om de enbart Àr med atmos och inte med true hd pÄ samma film, dÄ Àr det som du sÀger, ett annat problem... Vi kan ju se om flygsfors ocksÄ kan bekrÀfta detta...


Redigerat av hundrakg, 02 september 2018 - 14:59.


#46

Postad 03 september 2018 - 08:01

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

Har precis samma erfarenheter vad gĂ€ller de Ă€ldre Dunespelarna med True-Hd och Atmos. 

 

En annan erfarenhet jag har med ljudet, Ă€r frĂ„n min mapp med musikvideos i alla tĂ€nkbara kvalisorter. Det Ă€r gamla mpeg2 blandat med avi med olika bild och ljud samt en hel del mkv. Jag har roat mig med att spara ett gĂ€ng musikvideos i mkv frĂ„n DTS demoskivor dĂ€r de blandat olika varianter av DTS HD och DTS HD MA och de Ă€ldre Dunespelarna hade svĂ„rt att vĂ€xla mellan alla olika ljudformat sĂ„ ibland blev det tyst nĂ€r jag dragit igĂ„ng lite musik och lĂ„tit det gĂ„. Stoppar jag uppspelningen mellan varje lĂ„t sĂ„ kommer det ljud. Kan vĂ€l nĂ€mna att jag haft tvĂ„ olika förstĂ€rkare ocksĂ„, samma upplevelser. Har inte testat hur detta fungerar med nya 4k Pro Ă€n dock. 



#47

Postad 05 september 2018 - 21:31

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 1

Det har dykt upp en ny fw, ska tydligen smÄjustera lite grejer - som viss funktion av bd-menyer. Skip chapters Àr inte fixat Àn.

 

http://dune-hd.com/firmware/pro4k/  



#48

Postad 06 september 2018 - 13:06

ncc1701e
  • ncc1701e
  • ForumrĂ€v

  • 504 inlĂ€gg
  • 0

Kanske blir en  Dune HD Pro 4K dĂ„,, eller en Zappiti Mini 4K HDR. Det som talar till Dune Ă€r ju deras BD stöd nu,, iaf i beta. Tror inte Zappiti har kommit sĂ„ lĂ„ngt Ă€nnu.

 

#49

Postad 06 september 2018 - 16:26

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

  • 704 inlĂ€gg
  • 0

NÀr en Dune helt enkelt inte Àr tillrÀckligt....

 

Bifogad fil  Dune Hd 4K Pro.jpg   79,61K   7 Antal nerladdningar 

 

 



#50

Postad 06 september 2018 - 17:11

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

NÀr en Dune helt enkelt inte Àr tillrÀckligt....

 

attachicon.gifDune Hd 4K Pro.jpg

blir intressant och höra om denna har samma problem med True HD/Atmos ljudspÄr ocksÄ, rapportera gÀrna sen....





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.