Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2915 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 januari 2014 - 21:04

Robban36
  • Robban36
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?

Vi leker med tanken att några olika förstärkare med likartade spec. kopplade till samma högtalarsystem och samma ingångskälla etc. Ett renodlat stereoljud.

Om man nu skulle mäta upp detta med en dator och mätinstrument som registrerar minsta ton vad för skillnad finner vi då? Och vad beror detta på i så fall? Kvalite på komponenter, uppbyggnad??

Vill veta rent tekniskt...:)

#2

Postad 04 januari 2014 - 21:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 2

Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?

Vi leker med tanken att några olika förstärkare med likartade spec. kopplade till samma högtalarsystem och samma ingångskälla etc. Ett renodlat stereoljud.

Om man nu skulle mäta upp detta med en dator och mätinstrument som registrerar minsta ton vad för skillnad finner vi då? Och vad beror detta på i så fall? Kvalite på komponenter, uppbyggnad??

Vill veta rent tekniskt...:)

Finns massor att läsa på nätet om detta. Vissa saker är enkla att förstå, andra inte, och om mycket tvistar fortfarande di lärde.
En del har bestämt sig för att det inte är någon skillnad alls och andra för i stort sett motsatsen. Någon tomte har utfäst en belöning åt den som kan höra skillnad i ett test han riggat. Det är bara det att han har eleminerat alla skillnader med olika metoder så testet är fullständigt meninslöst. Lite som att hålla för näsan och försöka smaka skillnad.
Hittar du några bra förklaringar till ljudmässiga skillnader så bifoga dem gärna. :)

#3

Postad 04 januari 2014 - 23:25

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?

Vi leker med tanken att några olika förstärkare med likartade spec. kopplade till samma högtalarsystem och samma ingångskälla etc. Ett renodlat stereoljud.

Om man nu skulle mäta upp detta med en dator och mätinstrument som registrerar minsta ton vad för skillnad finner vi då? Och vad beror detta på i så fall? Kvalite på komponenter, uppbyggnad??

Vill veta rent tekniskt...:)


Jag gjorde en gång en demo för min svåger och hans fru när de skulle byta stereo och de frågade mig om råd.
De har ingen teknisk kunskap eller tekniskt intresse och tyckta att vilken förstärkare som helst på si eller så många watt skulle bli bra.
Jag tog tre olika förstärkare två cd och tre par högtalare till dem. Började med högtalarna via en växel på deras 15 år gamla förstärkare. De upplevde skillnaden som enorm och insåg direkt med samtycke vilka högtalare som lät bäst.
De tyckte att nu är det bra vi kör på det....
Då kopplade jag deras förstärkare och mina tre " baklänges" genom högtalarväxeln med en cd (lite fel men ändå in i en förstärkare, rec out till nästa osv. )
Ställde volymen lika med hjälp av en Radioshack dB mätare.
Spelade och switchade fram och tillbaka och de blev helt häpna av skillnaderna i ljudet men hade först svårt att tycka vilken som lät bäst 1, 2, 3 eller 4 ( de visste inte vilken som var vilken ).
Efter en liten stund tyckes de att en var " renare " större " i ljudet båda tyckte samma sak därefter hade de svårt att säga rangordningen utom för en som de båda tyckte var sämst.
Ingen förstärkare var någon värsting de kostar kring 2500-4000 st. ungefär samma specar.
Testade sedan mellan 2 cd-spelare de hörde liten skillnad men tyckte bara att de lät lite olika men ingen var bättre.

Ingen svar, bara en enkel reflektion på en intressant fråga.

#4

Postad 04 januari 2014 - 23:35

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Det är svårt att mäta eftersom ljud är väldigt subjektivt.

Men detta är många år sedan när jag skulle köpa stereo och lyssnade på 2 slutsteg och faktum är att jag hörde faktiskt skillnad även om en del inte gör det, och likadant är det med kablar många hör ingen skillnad eller vill inte för att just den kabeln kanske är dyrare och man inte har råd med den, men ingen kan inbilla mig att en kabel för 5:- metern är lika bra som en värstingkabel som man faktiskt hör skillnad på.

Lycka till med ditt val.

#5

Postad 04 januari 2014 - 23:46

Robban36
  • Robban36
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Det ända jag hittade är ett seriöst Null test som någon högtalartillverkare har gjort i ett lab, slutsatsen var att det gick att mäta olika skillnader mellan förstärkare fast det var inte hörbart för oss

Så svaret blir både ja och nej och då är vi där vi började igen hehe;)

#6

Postad 04 januari 2014 - 23:57

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
återigen ljud är väldigt subjektivt det som känns rätt för dig skall du gå på för det finns oändligt många åsikter om detta.

#7

Postad 04 januari 2014 - 23:57

Robban36
  • Robban36
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Det är svårt att mäta eftersom ljud är väldigt subjektivt.

Men detta är många år sedan när jag skulle köpa stereo och lyssnade på 2 slutsteg och faktum är att jag hörde faktiskt skillnad även om en del inte gör det, och likadant är det med kablar många hör ingen skillnad eller vill inte för att just den kabeln kanske är dyrare och man inte har råd med den, men ingen kan inbilla mig att en kabel för 5:- metern är lika bra som en värstingkabel som man faktiskt hör skillnad på.

Lycka till med ditt val.


Jo det var det subjektiva jag ville sålla bort och lyfta fram det rent tekniskt och då verkar ett Null test vara grymt då man jämför signalerna rent tekniskt utan subjektiva åsikter och annat och man verkar ju finna differanser hos olika förstärkare, problemet är väl att dom är så små att det i teorin inte är hörbart för det mänskliga örat... men där uppstår problem nummer 2 för då kan ju nån ex du hävda att du ändå kan höra den skillnaden och det går ju inte att motbevisa eftersom man inte kan testa någons hörsel på det viset;);)

#8

Postad 05 januari 2014 - 00:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är svårt att mäta eftersom ljud är väldigt subjektivt.

Men detta är många år sedan när jag skulle köpa stereo och lyssnade på 2 slutsteg och faktum är att jag hörde faktiskt skillnad även om en del inte gör det, och likadant är det med kablar många hör ingen skillnad eller vill inte för att just den kabeln kanske är dyrare och man inte har råd med den, men ingen kan inbilla mig att en kabel för 5:- metern är lika bra som en värstingkabel som man faktiskt hör skillnad på.

Lycka till med ditt val.

Det finns kablar med en box på som inte är något annat än ett filter. Samma skillnad hade med lätthet åstadkommits med en EQ eller bara en lätt vridning på ett par tonkontroller. Min handlare har en sån begagnad som en missnöjd kund såltt tillbaka med en förmodat väsentlig förlust.

Möjligt stt man i vissa fall kan höra skillnad men man bör vara utrustad med liks delar sund skepsis och ödmjukhet.

Förstärksre tror jsg ofta börjar dista(förvränga) långt innan man hör en tydlig ansträngdhet i ljudet. Skillnaderna i hur en förstärkare då uppför sig tror jag är det vi oftast upplever när vi hör skillnad. Detta tror jag i sin tur gör att bättre dimensionerade/ dyrare förstärkare inte sällan upplevs låta bättre. Den börjar helt enkelt inte dista lika tidigt. Sedan finns det ju förstås välkommen dist, den varma ( harmoniska), och detta kan man.ju förstås uppnå även i mindre dyra konstruktioner. :)



#9

Postad 05 januari 2014 - 01:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 2

Det är svårt att mäta eftersom ljud är väldigt subjektivt.

Svårt och svårt, det är knappast svårt att mäta det som är relevant för hörbara skillnader.

#10

Postad 05 januari 2014 - 02:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 5
Det är svårt att mäta "bra" ljud, eftersom det är subjektivt.
Korrekt ljud torde vara enkelt att mäta.

#11

Postad 05 januari 2014 - 03:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Det är absolut inte lätt att mäta vad som är korrekt ljud. Att på olika sätt mäta en kompenent ja. Men hur människohörseln uppfattar en komplett anläggning i lyssningsposition, bestämt icke. :)

#12

Postad 05 januari 2014 - 03:24

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
:)

Redigerat av Unregistered2222, 05 januari 2014 - 04:41.


#13

Postad 05 januari 2014 - 06:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
Så länge en förstärkare har en vettig konstruktionnoch spelar linjärt så har hittills ingen lyckats höra skillnad.

Skillnad kan man höra om följande inträffar:
I snabba transienter där du behöver mycket kraft under kort tid. Måmga stora dyra slutsteg har feta kondensatorbanker som gör att steget inte distar i transienter. Olika steg kan dista olika vid ett för starkt kraftpådrag varpå skillnader kan upplevas.

En annan sak som gör det enkelt att höra skillnad är om man har en receiver mot en annan. Dessa kommer ofta förinställda med en massa ljudförbättringsegenskaper. Dessa förvränger ljudet märkbart.

Det finns människor som upplever att dom hör skillnad på högtalarkablar, men ingen har hittills gjort ett kontrollerat blindtest och klarat av utmaningen. gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

Ändå köper många dyra kablar och det är vansinnigt många säljare som lurar på kunder kablar som kostar mycket. Många hör även skillnad på kablar även om det är rena förväntningar som påverkar ljudet.

Så det man kan sääga är att det är rätt sällan folk hör skillnad på steg och steg, när dommgör det så handlar det oftast om en placeboeffekt. När det inte handlar om en placeboeffekt så handlar det om en olikartad förvrängning som i regel beror på att man använder för mycket kraft för att steget ska orka med det.

Sen så har vi haft den här diskussionen i 10.000 trådar innan. Senast i "hör man skillnad på pa eller hifi-förstärkeri?" Och näst senast i valfri tråd som blivit över 10 sidor lång.

#14

Postad 05 januari 2014 - 10:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 3

Det är svårt att mäta "bra" ljud, eftersom det är subjektivt.
Korrekt ljud torde vara enkelt att mäta.

Speciellt med tanke på att kanske 99% av dessa "skillnader" personer hör inte finns rent fysiskt. B)

#15

Postad 05 januari 2014 - 10:30

Robban36
  • Robban36
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
Så länge en förstärkare har en vettig konstruktionnoch spelar linjärt så har hittills ingen lyckats höra skillnad.

Skillnad kan man höra om följande inträffar:
I snabba transienter där du behöver mycket kraft under kort tid. Måmga stora dyra slutsteg har feta kondensatorbanker som gör att steget inte distar i transienter. Olika steg kan dista olika vid ett för starkt kraftpådrag varpå skillnader kan upplevas.

En annan sak som gör det enkelt att höra skillnad är om man har en receiver mot en annan. Dessa kommer ofta förinställda med en massa ljudförbättringsegenskaper. Dessa förvränger ljudet märkbart.

Det finns människor som upplever att dom hör skillnad på högtalarkablar, men ingen har hittills gjort ett kontrollerat blindtest och klarat av utmaningen. gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

Ändå köper många dyra kablar och det är vansinnigt många säljare som lurar på kunder kablar som kostar mycket. Många hör även skillnad på kablar även om det är rena förväntningar som påverkar ljudet.

Så det man kan sääga är att det är rätt sällan folk hör skillnad på steg och steg, när dommgör det så handlar det oftast om en placeboeffekt. När det inte handlar om en placeboeffekt så handlar det om en olikartad förvrängning som i regel beror på att man använder för mycket kraft för att steget ska orka med det.

Sen så har vi haft den här diskussionen i 10.000 trådar innan. Senast i "hör man skillnad på pa eller hifi-förstärkeri?" Och näst senast i valfri tråd som blivit över 10 sidor lång.


:)

#16

Postad 05 januari 2014 - 12:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Läs nu Zartoks andra stycke, vilket fö. stämmer bra med min teori, och såg igen att det inte går att höra skillnad. :)
Hur ofra är musik inte snabba transienter?

#17

Postad 05 januari 2014 - 13:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Riktigt högdynamiska låtar är extremt sällsynt och finns väl bara på riktiga audiofil cds. 99.99% av all musik som görs klarar en vanlig förstärkare av utan problem så länge man inte är tokgalen mot den i volymen. Det är när det kommer en skiva som har 20db-peakar som steg skiljer sig, då handlar det om 100 gånger effekten mot den vanliga lyssningsvolymen! :)

#18

Postad 05 januari 2014 - 14:23

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Speciellt med tanke på att kanske 99% av dessa "skillnader" personer hör inte finns rent fysiskt. B)


Så du har inte hört skillnad på olika förstärkare?

Eftersom en del är så extremt fokuserade kring "teoretisk" , " mätbart " så undrar jag om och hur du någonsin mätt ljudets fysiska påverkan på luften den påverkar.

Jag kan lika gärna hävda att det teoretisk inte går att mäta, enligt samma teorier som en del hävdar här kan det ju omöjligen finnas en mikrofon som klarar det korrekt.

Det kan knappast vara placebo om flera tycker samma sak i en blind test utan att veta vad de lyssnar på.

Ex om ingång impedansen är specad till 100 K ohm men kanske är 98 på en och 102 på en så låter de ju teoretisk olika och vem vet kanske även " på riktigt" kan avstånd, mellan magnetiskt strålande komponenter, avstånd på kretskort mm mm mm mm inte påverka ljudet om specen bara är den samma

Att hävda att likvärdigt specade förstärkare inte kan låta olika är för mig placebo tolkad teori.

Redigerat av OMD28, 05 januari 2014 - 14:43.


#19

Postad 05 januari 2014 - 14:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Riktigt högdynamiska låtar är extremt sällsynt och finns väl bara på riktiga audiofil cds. 99.99% av all musik som görs klarar en vanlig förstärkare av utan problem så länge man inte är tokgalen mot den i volymen. Det är när det kommer en skiva som har 20db-peakar som steg skiljer sig, då handlar det om 100 gånger effekten mot den vanliga lyssningsvolymen! :)

Vad som förbryllar är ju 1: Det faktum att så många hör skillnad redan vid högst normala volymer. Alla dessa har inte förutfattade meningar eller förväntningar. Har själv ratat dyrare och testvinnande alternativ mer än en gång. "omvänd placebo"? 2: Varför behöver tomten med det stående oknäckta testet eliminera så många faktorer om de flesta förstärkare lätt klarar uppgiften, och därmed låter exakt lika? Jag menar, skippa skitsnacket och koppla uop skiten endast med volymkalibrering. Vad den tomten gör är ju just att be folk hålla för näsan och försöka smaka skillnad.


#20

Postad 05 januari 2014 - 14:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vad som förbryllar är ju 1: Det faktum att så många hör skillnad redan vid högst normala volymer. Alla dessa har inte förutfattade meningar eller förväntningar. Har själv ratat dyrare och testvinnande alternativ mer än en gång. "omvänd placebo"? 2: Varför behöver tomten med det stående oknäckta testet eliminera så många faktorer om de flesta förstärkare lätt klarar uppgiften, och därmed låter exakt lika? Jag menar, skippa skitsnacket och koppla uop skiten endast med volymkalibrering. Vad den tomten gör är ju just att be folk hålla för näsan och försöka smaka skillnad.

Nu blandar du ihop två olika företeelser. Att många hör skillnad vid låga volymer är ren placebo medans dist kan upptäckas först när steget distar detekterbart. Placebo behöver inte automatiskt innebära en bättre upplevelse, det kan lika gärna påvisa en sämre upplevelse.

När du kommer till umeå så kommer vi att skippa allt skräp och bara nivåmatcha, sen får du lyssna själv :)

#21

Postad 05 januari 2014 - 15:56

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Nu blandar du ihop två olika företeelser. Att många hör skillnad vid låga volymer är ren placebo medans dist kan upptäckas först när steget distar detekterbart. Placebo behöver inte automatiskt innebära en bättre upplevelse, det kan lika gärna påvisa en sämre upplevelse.

När du kommer till umeå så kommer vi att skippa allt skräp och bara nivåmatcha, sen får du lyssna själv :)


Det är isf mycket fascinerande att man kan peka ut samma enhet som bättre utan att man vet vilken som spelar och även om valet av enhet sker slumpmässigt bland flera enheter.

Här om dagen åkte jag i 70 km/ h i en premium klass bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor på 170 HK och sedan i en lågpris bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor 170 HK det skilde 400000:- i pris men självklart var komforten och prestanda identisk jag märkte ingen skillnad................placebo?

#22

Postad 05 januari 2014 - 16:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Det är isf mycket fascinerande att man kan peka ut samma enhet som bättre utan att man vet vilken som spelar och även om valet av enhet sker slumpmässigt bland flera enheter.

Här om dagen åkte jag i 70 km/ h i en premium klass bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor på 170 HK och sedan i en lågpris bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor 170 HK det skilde 400000:- i pris men självklart var komforten och prestanda identisk jag märkte ingen skillnad................placebo?

Finns väl ingen lågprisbil på marknaden idag med bakhjulsdrift? Sedan tycker jag personligen att BMW är hemskt stötiga så mig förvånar det då rakt inte att lågprisalternativet är lika bra eller bättre. :)

#23

Postad 05 januari 2014 - 16:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Är inte Lada bakhjulsdrivet. Men de har iofs slutat tillverkas....

#24

Postad 05 januari 2014 - 16:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

Det är isf mycket fascinerande att man kan peka ut samma enhet som bättre utan att man vet vilken som spelar och även om valet av enhet sker slumpmässigt bland flera enheter.

Här om dagen åkte jag i 70 km/ h i en premium klass bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor på 170 HK och sedan i en lågpris bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor 170 HK det skilde 400000:- i pris men självklart var komforten och prestanda identisk jag märkte ingen skillnad................placebo?

Sluta dumma till dig nu. Gör ett kontrollerat blindtest med förstärkare under 2% thd och återkom efter det. Det är vansinnigt många som har noll koll och verkligen inte förstår hur mycket placebo kan göra. Det finns en dokumentär där man botar höjdskräck med placebo. Hur svårt ska det då att tolka något så luddigt som ljud egentligen?

Jösses... och så kommer dessa totalt, rent utsagt, efterblivna jämförelser. En bättre jämförelse är att du kör dina två bilar i 70 och kommer fram samtidigt. Ingen skillnad i tid då hastigheten klarades av av båda bilarna.

#25

Postad 05 januari 2014 - 16:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu blandar du ihop två olika företeelser. Att många hör skillnad vid låga volymer är ren placebo medans dist kan upptäckas först när steget distar detekterbart. Placebo behöver inte automatiskt innebära en bättre upplevelse, det kan lika gärna påvisa en sämre upplevelse.

När du kommer till umeå så kommer vi att skippa allt skräp och bara nivåmatcha, sen får du lyssna själv :)

Hade jag vägarna förbi vore det trevligt. :)

Sedan är vi nog inte lika långt ifrån varandra i detta resonemang som vi är vad gäller bostadsort. I de flesta fall är skillnaden liten mellan olika förstärkare innan de pressas. Jag har nog lyckats pricka in topp och botten. Sugden är bättre än typ allt och den Naim nait 5i jag provade var nog behäftad med något fel, för ingen i familjen gillade den. :)

#26

Postad 05 januari 2014 - 16:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Ja.. det är synd att man bor så vansinnigt off så att säga. Eller, det är ni söderöver som bor off kanske man kan få det till? :D

#27

Postad 05 januari 2014 - 17:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Sluta dumma till dig nu. Gör ett kontrollerat blindtest med förstärkare under 2% thd och återkom efter det. Det är vansinnigt många som har noll koll och verkligen inte förstår hur mycket placebo kan göra. Det finns en dokumentär där man botar höjdskräck med placebo. Hur svårt ska det då att tolka något så luddigt som ljud egentligen?

Jösses... och så kommer dessa totalt, rent utsagt, efterblivna jämförelser. En bättre jämförelse är att du kör dina två bilar i 70 och kommer fram samtidigt. Ingen skillnad i tid då hastigheten klarades av av båda bilarna.


Ingen skillnad i tid motsvarar samma ljudtryck i dB komfort motsvara kvalitén på ljudet.

Förklara hur man kan få identisk " placebo " känsla för samma produkt utan att veta om det är den eller inte som spelar.
Samma med kablar själv har jag länge tyckt att visst är det skillnad på kablar men inte så värst mycket, och definitivt inte så att dyr är bäst. Det är en system kombo som gör skillnad inte dyrast prylar.

Du verkar bo i Umeå, en av mina absolut mest häpnadsväckande kabel jämförelse upplevelse skedde hos RC-ljud i Umeå för 6-7 år sedan efter det tycker jag mot mitt eget vetande att t.o.m nätkabeln påverkar ljudet.

Om det bara är dist och kraft/strömstyrka som påverkar verkar ju minst 90 % av alla produkter vara lurendrejeri och dessutom låter de identiskt

Jag har gjort många " kontrollerade " blindtester dock inte helt säkert att just " magiska" under 2 % dist varit fastställd.

#28

Postad 05 januari 2014 - 17:19

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Förstärkare påverkas av impedansen i högtalare och den varierar ofta, både över frekvensspektra och nivå på amplitud. Det kan göra att frekvenskurvan inte blir rak. Människor brukar upptäcka förändringar i frekvenskurvan vid lyssningstester.

#29

Postad 05 januari 2014 - 17:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Vanligast när man pratar om skillnader är väl i basomrädet. Man (jag) upplever skillnad i kontroll och djup. Inte minst med Dynaudio rekommenderar ju många en förstärkare med bra kraft.
Men mätning av dist är nog inte alldeles enkelt. Musik är oerhört komplext och jag tvivlar starkt på att de metoder som används berättar hela sanningen. Hur mäter man tex. slewrate i en komplex musiksignal? Och var gär gränsen där avvikelser blir hörbara?
Vad jag säger är att jag tror att många förstärkare i själva verket är sämre än vad som är enkelt mät och redovisningsbart.

#30

Postad 05 januari 2014 - 17:51

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
När man mäter dist på en förstärkare så mäts det oftast vid en viss frekvens (har för mej att man mäter vid 1kHz) med och en viss amplitud. Nivån på dist är ofta inte jämnt fördelad över frekvensspektra vilket kan göra att det är betydligt högre dist vid någon annan frekvens och amplitud.

#31

Postad 05 januari 2014 - 17:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hehe, jag bytte ut två TL072 op-ampar i min gamla Arcam Alpha 9int. Slewrate i gamla låg på kring 4 och den nya på 14.5. Bandbredden mer än fördubblades även. Oviktigt enligt somliga men jag tycker att den väcktes upp ordentligt.

#32

Postad 05 januari 2014 - 18:04

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Det ända jag hittade är ett seriöst Null test som någon högtalartillverkare har gjort i ett lab, slutsatsen var att det gick att mäta olika skillnader mellan förstärkare fast det var inte hörbart för oss

Så svaret blir både ja och nej och då är vi där vi började igen hehe;)

Var hittade du den här "Null testen"?

#33

Postad 05 januari 2014 - 18:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

När man mäter dist på en förstärkare så mäts det oftast vid en viss frekvens (har för mej att man mäter vid 1kHz) med och en viss amplitud. Nivån på dist är ofta inte jämnt fördelad över frekvensspektra vilket kan göra att det är betydligt högre dist vid någon annan frekvens och amplitud.

THD lär ju betyda summan av avvikelsen över hela det specade frekvensområdet. Frägan är ju då hur man vet att disten håller sig inom tex 1% om man bara provat vid 1kHz? Vitt brus vid X % av den specade maxeffekten kunde man ju tycka vore en vettig standardiserad metod. :)

#34

Postad 05 januari 2014 - 18:16

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Jag fick av olika anledningar byta ut mitt slutsteg (Nu Force 300 C7) mot storebror (Nu Force 300 SE C7) och döm om min förvåning när jag satte på en låt som jag hört många gånger hemma, det var en helt annan kontroll och pondus, jag var jättenöjd med resultatet.

#35

Postad 05 januari 2014 - 18:26

dildoe
  • dildoe
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 1
Givetvist är det skillnad mellan förstärkare och förstärkare, vore fallet annars skulle man ju bara köpa den absolut billigaste skiten man kunde hitta då den ändå lät likadant som en 50 tusen kronors dito.

Är själv i förstärkarbytartagen och har gjort ett album där jag dokumenterar skillnaderna hos olika integrerade förstärkare i prisspannet 20 till 45k. Har just börjat spela första kandidaten än men kommer att uppdatera albumet eftersom med lyssningsintryck och tankar i stort. Välkommen och kika in och lämna gärna ett förslag vad ni tycker jag ska låna hem och testa! Hittils leder Primare I32 =)

#36

Postad 05 januari 2014 - 18:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
I detta testet av förstärkare så låter varje stärkare olika enligt testarna. Placebo, eller...?
http://www.ljudochbi...tarkare-med-dac

#37

Postad 05 januari 2014 - 18:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag fick av olika anledningar byta ut mitt slutsteg (Nu Force 300 C7) mot storebror (Nu Force 300 SE C7) och döm om min förvåning när jag satte på en låt som jag hört många gånger hemma, det var en helt annan kontroll och pondus, jag var jättenöjd med resultatet.

Förmodar att var just i basområdet skillnaden låg?

#38

Postad 05 januari 2014 - 18:29

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Har Primare SP 32 Försteg med uppdaterat Ljud och Bildkort ihop med mitt Nu Force 300 SE C7 fungerar klockrent.

#39

Postad 05 januari 2014 - 18:33

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

THD lär ju betyda summan av avvikelsen över hela det specade frekvensområdet. Frägan är ju då hur man vet att disten håller sig inom tex 1% om man bara provat vid 1kHz? Vitt brus vid X % av den specade maxeffekten kunde man ju tycka vore en vettig standardiserad metod. :)

Du har rätt i att THD gäller hela frekvensområdet. Jag tänkte fel där :)

#40

Postad 05 januari 2014 - 18:33

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Jag fick av olika anledningar byta ut mitt slutsteg (Nu Force 300 C7) mot storebror (Nu Force 300 SE C7) och döm om min förvåning när jag satte på en låt som jag hört många gånger hemma, det var en helt annan kontroll och pondus, jag var jättenöjd med resultatet.


Placebo om det var vid låg volym.............ha..ha

Det är ju så trots en del teorier faktiskt så att det ÄR skillnad

#41

Postad 05 januari 2014 - 21:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Så du har inte hört skillnad på olika förstärkare?

Nej, jag har inte hört någon skillnad under kontrollerade former. Jag upplevde en skillnad mellan en rörförstärkare och ett transistorsteg för många år sedan, men det var inte under kontrollerade former.

Jag kan lika gärna hävda att det teoretisk inte går att mäta, enligt samma teorier som en del hävdar här kan det ju omöjligen finnas en mikrofon som klarar det korrekt.

Det är ju enkelt att visa att så inte är fallet. För det kräver att man kan under kontrollerade former hör en skillnad som man sen inte kan visa med mätningar. Det har hittills ALDRIG hänt och det kommer med största sannolikhet aldrig hände heller på samma sätt som "de okända" inte kommer bevisa att spöken finns på tv7.
Däremot så finns det mycket vi kan mäta som vi inte kan höra.

Det är isf mycket fascinerande att man kan peka ut samma enhet som bättre utan att man vet vilken som spelar och även om valet av enhet sker slumpmässigt bland flera enheter.

Här om dagen åkte jag i 70 km/ h i en premium klass bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor på 170 HK och sedan i en lågpris bil med bakhjulsdrift 2,0 liters motor 170 HK det skilde 400000:- i pris men självklart var komforten och prestanda identisk jag märkte ingen skillnad................placebo?

Extremt dålig jämförelse!

Givetvist är det skillnad mellan förstärkare och förstärkare, vore fallet annars skulle man ju bara köpa den absolut billigaste skiten man kunde hitta då den ändå lät likadant som en 50 tusen kronors dito.

Varför är det givetvis en skillnad?

#42

Postad 05 januari 2014 - 21:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Omd: berätta hur dina kontrollerade blindtester har gått till, inkl test av hårdvaran och cykler, omkopplare ect :)

#43

Postad 05 januari 2014 - 22:04

dildoe
  • dildoe
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 3
Tycker ni det är skillnad om man vrider på tex bass och treble inställningarna på en förstärkare?
Isåfall:

Betänk att tillverkaren av förstärkaren kan justera eq-kurvan precis hur dom vill på insidan av förstärkaren med hjälp av olika komponenter även om förstärkaren inte har en eq-justering. Alltså låter olika förstärkare olika.

Det här tror jag var den konstigaste tråden jag läst.

Ett annat sätt är ju helt enkelt att köpa två stycken exakt likadana förstärkare. Vrid upp basen till max på ena och på min. på andra. Testa nu att spela de bägge förstärkarna på samma högtalare. Hör ni inte skillnad? byt öron

#44

Postad 05 januari 2014 - 22:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
så du tror att tillverkare justerar eq-kurvan automatiskt och att deras mål inte är att få den att spela linjärt? har du någon mätning som säger att tillverkare brukar fippla med bass och treble? jag kan ju säga att man inte ens har bass och treble på dyrare saker (eller ens medelmåttigt dyra saker) eftersom det antas att köparen vill ha linjär återgivning. men du får gärna motbevisa mig =)

och självfallet hör man skillnad om man mixtrar med bass och treble-inställningar. men det är ju inte direkt det som är poängen. jag borde ha skrivit högre upp att olika receivers också låter annorlunda eftersom dom faktiskt har olika eq-program som man kan ta bort. att ha en fast eq som inte går att ta bort som inte är linjär kallas självmord inom hifikretsar. hissa diskanten? köparen har ett par klipsch. ajdå.

#45

Postad 05 januari 2014 - 23:32

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Omd: berätta hur dina kontrollerade blindtester har gått till, inkl test av hårdvaran och cykler, omkopplare ect :)


Jag tänkte faktiskt fråga dig och Mkarlsson74 vad ni menar med just " kontrollerade tester"

Jag har hållit på med ljud sedan slutet av 70-talet, i Hifibutik, med uthyrning och installation av PA, discoanläggningar miljöljud i butiker, restauranger, pubar mm. Som distributör. utställare på mässor. Och naturligtvis som ett privat intresse. Jag har besökt ett antal fabrikats produktutvecklings avdelningar och träffat allt från de som utför jobbet till chefutvecklare, dock med tillägget att det faktiskt bara gäller högtalar producenter inte förstärkare producenter.
Men en sak har de alla gemensamt de har flera olika förstärkare av olika storlek och kvalité för att kunna utvärdera sitt arbete med högtalare så att ex en ganska billig högtalare funkar OK med en inte alltför dyr förstärkare.

Om någon skulle komma fram till mig och säga att det är ingen hörbar skillnad på förstärkare skulle jag leta efter kameran, jag skulle utgå ifrån att det var någon som driver med mig typ dolda kameran.

För mig är "kontrollerade " tester att den som lyssnar inte vet vad eller vilken enhet som spelar när man gör sitt omdöme och att den som utför testet registrerar omdömena och att det repeteras flera gånger i slumpmässig ordning, ibland kanske utan att ändra något. Och att skiftet mellan enheterna sker med högst någon eller några tiondelar av en sekund.

Redigerat av OMD28, 05 januari 2014 - 23:39.


#46

Postad 05 januari 2014 - 23:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

så du tror att tillverkare justerar eq-kurvan automatiskt och att deras mål inte är att få den att spela linjärt? har du någon mätning som säger att tillverkare brukar fippla med bass och treble? jag kan ju säga att man inte ens har bass och treble på dyrare saker (eller ens medelmåttigt dyra saker) eftersom det antas att köparen vill ha linjär återgivning. men du får gärna motbevisa mig =)

Måste citera dig själv tidigare i tråden

"En annan sak som gör det enkelt att höra skillnad är om man har en receiver mot en annan. Dessa kommer ofta förinställda med en massa ljudförbättringsegenskaper. Dessa förvränger ljudet märkbart. "



och självfallet hör man skillnad om man mixtrar med bass och treble-inställningar. men det är ju inte direkt det som är poängen. jag borde ha skrivit högre upp att olika receivers också låter annorlunda eftersom dom faktiskt har olika eq-program som man kan ta bort. att ha en fast eq som inte går att ta bort som inte är linjär kallas självmord inom hifikretsar. hissa diskanten? köparen har ett par klipsch. ajdå.


Har du mätit frekvensgången på klipsch eller kan det vara din subjektiva uppfattning?

Redigerat av OMD28, 05 januari 2014 - 23:53.


#47

Postad 05 januari 2014 - 23:43

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte hört någon skillnad under kontrollerade former. Jag upplevde en skillnad mellan en rörförstärkare och ett transistorsteg för många år sedan, men det var inte under kontrollerade former.


Det är ju enkelt att visa att så inte är fallet. För det kräver att man kan under kontrollerade former hör en skillnad som man sen inte kan visa med mätningar. Det har hittills ALDRIG hänt och det kommer med största sannolikhet aldrig hände heller på samma sätt som "de okända" inte kommer bevisa att spöken finns på tv7.
Däremot så finns det mycket vi kan mäta som vi inte kan höra.

Det är ju hypotetisk, hur ska man kunna mäta en skillnad som inte kan finnas enligt en del.
Kanske kan det alltså vara skillnad på ljudet från olika förstärkare??????????


Extremt dålig jämförelse!

Håller med om att det är en extremt dålig jämförelse, men jag kan inte möte ett så extrem fel påstående som att det inte går att höra skillnad på förstärkare på ett sätt som inte är lika tokigt

Varför är det givetvis en skillnad?


Redigerat av OMD28, 05 januari 2014 - 23:47.


#48

Postad 06 januari 2014 - 00:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

så du tror att tillverkare justerar eq-kurvan automatiskt och att deras mål inte är att få den att spela linjärt? har du någon mätning som säger att tillverkare brukar fippla med bass och treble?

Sant eller inte men så här står det i Wikipedia: Ett annat utmärkande drag hos Denon är att deras tvåkanalsmodeller är "UK Sound Tuned", alltså medvetet avstämda för att passa den engelska synen på högkvalitativ HiFi. Det ger ett stramt och korrekt ljud med dragning åt det mörka hållet.

#49

Postad 06 januari 2014 - 00:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Wikipedia? Där vem som helst kan skriva? det säger ju lika mycket som när en säljare ska sälja en denon till mig. man lyfter fram teoretiskt svammel som inte existerar för fem öre.

många brittiska högtalare har däremot en dipp runt 3khz.

#50

Postad 06 januari 2014 - 00:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Wikipedia? Där vem som helst kan skriva? det säger ju lika mycket som när en säljare ska sälja en denon till mig. man lyfter fram teoretiskt svammel som inte existerar för fem öre.

många brittiska högtalare har däremot en dipp runt 3khz.

På Denons hemsida står det att vissa förstärkare är "European sound tuned".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.