Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netgear ReadyNAS 102 Som "Filmuppspelare"

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juli 2014 - 10:13

Unregistereda83f3a50
  • Unregistereda83f3a50
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med min NAS eller snarare stora problem med den, antagligen för att jag är ganska trög i det här ämnet.

Det jag vill göra är att använda min NAS som ett media center, så att vi i hemmanätverket kan kolla på filmer via NASen.
Filmerna vi kommer att kolla på är ju av olika format och det innebär att dom alltid funkar med att titta på VLC problemet är dock att jag inte kan öppna se dom med VLC via NASen.
Jag har lagt upp ca 20 filmer på min NAS och installerat Plex Media Server på NASen och dessa kan jag inte spela upp då Plex säger... "This media server does not support transcoding." :wacko:

Jaha jag är som sagt inte vidare insatt i just detta och verkar inte koppla heller då jag läst på olika forum trådar om liknande ämnen.

Då har jag provat att köra min NAS som en Mediaenhet och köra filmerna via den, för det första så heter alla filmtitlar DIVX och sedan så kan dom inte spelas upp utan det kommer endast ljud(Windows Vista :angry: ).
Gärna så enkla lösningar som möjligt så vore jag jätte tacksam.
Använder Windows Vista i första hand på datorn jag kommer koppla in via tvn och då funkar min NAS inte alls med windows media player 11 som mediaenhet.

#2

Postad 15 juli 2014 - 10:51

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Varför kan du inte öppna och se dem via VLC när de ligger på NASen? Det ska funka utmärkt.

Plex är nog ingen bra lösning eftersom klienten är för "dum" vad gäller codecs. Bättre då att köra XBMC (som inte kräver någon server-komponent heller).

#3

Postad 15 juli 2014 - 17:20

Unregistereda83f3a50
  • Unregistereda83f3a50
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Varför kan du inte öppna och se dem via VLC när de ligger på NASen? Det ska funka utmärkt.

Plex är nog ingen bra lösning eftersom klienten är för "dum" vad gäller codecs. Bättre då att köra XBMC (som inte kräver någon server-komponent heller).


Jag vet inte varför det inte funkar, öppnar jag filmerna som Mediaenhet i Windows Vista(via min NAS då) och då heter alla filmer som jag har lagrade på NASen DIVX allihopa.

Skulle vara tacksam om någon skrev exakt hur ni gör för att titta/ställa in för att se på filmer via NASen.

Även då exakt hur du gör BitterMelon? om du öppnar med VLC, för jag får inte till det på min Vista. Med min Windows 7 dator kan jag dock köra som mediaenhet men då kan jag ju bara se via Windows Media Player.

Tack på förhand.

#4

Postad 17 juli 2014 - 01:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Drag and drop in i VLC bör ju funka, eller MPC-HC för den delen .....

#5

Postad 17 juli 2014 - 10:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför det inte funkar, öppnar jag filmerna som Mediaenhet i Windows Vista(via min NAS då) och då heter alla filmer som jag har lagrade på NASen DIVX allihopa.

Skulle vara tacksam om någon skrev exakt hur ni gör för att titta/ställa in för att se på filmer via NASen.

Även då exakt hur du gör BitterMelon? om du öppnar med VLC, för jag får inte till det på min Vista. Med min Windows 7 dator kan jag dock köra som mediaenhet men då kan jag ju bara se via Windows Media Player.

Tack på förhand.

Använd inte mediaenhet, kör med vanlig nätverksmapp istället. Dela ut mappen på NASen och anslut till den på datorn. Då blir det samma sak som om du hade dem lokalt på datorn.

#6

Postad 18 juli 2014 - 18:09

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med min NAS eller snarare stora problem med den, antagligen för att jag är ganska trög i det här ämnet.

Det jag vill göra är att använda min NAS som ett media center, så att vi i hemmanätverket kan kolla på filmer via NASen.
Filmerna vi kommer att kolla på är ju av olika format och det innebär att dom alltid funkar med att titta på VLC problemet är dock att jag inte kan öppna se dom med VLC via NASen.
Jag har lagt upp ca 20 filmer på min NAS och installerat Plex Media Server på NASen och dessa kan jag inte spela upp då Plex säger... "This media server does not support transcoding." :wacko:

Jaha jag är som sagt inte vidare insatt i just detta och verkar inte koppla heller då jag läst på olika forum trådar om liknande ämnen.

Då har jag provat att köra min NAS som en Mediaenhet och köra filmerna via den, för det första så heter alla filmtitlar DIVX och sedan så kan dom inte spelas upp utan det kommer endast ljud(Windows Vista :angry: ).
Gärna så enkla lösningar som möjligt så vore jag jätte tacksam.
Använder Windows Vista i första hand på datorn jag kommer koppla in via tvn och då funkar min NAS inte alls med windows media player 11 som mediaenhet.


DIn NAS är för klen att klara av att transcoda utan använd den enbart som passiv lagring.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.