Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo receivers och högtalares impedans?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juli 2003 - 02:32

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag såg att någon hade en lång utläggning på ett amerikanskt forum angående Onkyo receivers förmåga att driva högtalare med olika impedanser (det var ett svar åt någon som frågade om han kunde använda en Onkyo TX-SR601 för att driva Magnepan-högtalare på 4 ohm - Han blev enhälligt avrådd av alla som svarade!) Det intressanta var att personen som skrev den långa utläggningen menade att Onkyos receivers (och i princip alla andra utom H/K och NAD) inte var så bra på att driva högtalare med impedanser lägre än 8 ohm. Om man bara använde ett par högtalare kanske det skulle gå bra med 6 ohms högtalare, men om man skulle ha full uppsättning gällde bara 8 ohm, enligt personen. Det hade tydligen något med strömförsörjningen att göra.

Monitor Audio Bronze B2 har 6 ohms impedans, Dynaudio Audience 42 4 ohm. Dessa skulle då alltså inte funka, eller?

Själv kan jag i princip ingenting om detta så jag har ingen möjlighet att bedöma riktigheten i påståendena. Vad säger forumets experter om detta? Eller är det någon som har egna erfarenheter som bekräftar/motsäger?

#2

Postad 07 juli 2003 - 11:53

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Jag har precis ställt en liknande fråga under Teknik.

https://www.minhembi...?TOPIC_ID=39923

Fast jag var mer intresserad av hur bra/välfungerande de nya nätdelarna är.

Vad jag vet så är ofta nätdelen annorlunda i amerikanska varianter av förstärkare. (Läs svagare.)

Onkyo har (som jag nämnde i mitt andra inlägg) ganska gott om kraft. Nästan i klass med HK. Dock inte lika extremt som NAD/Rotel/Vincent.

Jag kan garantera att MA går att driva hur lätt som helst med en Onkyo 601:a. Dynaudio kommer också låta bra, men de är lite mer trögdrivna och gillar verkligen effekt. Nästan obegränsat faktiskt.

Om du funderar mellan MA och Dynaudio så skulle jag välja Dynaudio vilken dag som helst.

Onkyo kommer att fungera väl med vilken som helst.


/Jordan

#3

Postad 07 juli 2003 - 11:56

Unregistered6139d22b
  • Unregistered6139d22b
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Hei!
Jeg har en 600E, og jeg mener at det står at man ikke skal koble på høyttalere med lavere impedans enn 6 ohm på denne receiveren. Her er noe jeg fant på Onkyo sine hjemmesider som kanskje kan hjelpe:

Can my ONKYO amplifier or receiver drive 4 ohm speakers?

Our amplifiers and receivers are equipped with high quality material and technical concepts to provide best sound quality and safe listening environment to enjoy music and movie for many years. But basically and due to CE configuration regulation we can only guarantee safe use at minimum 6 ohm speakers. however, many speakers have 4 ohms, but some of those speakers drop at certain frequencies even below 4 ohms. In combination with several circumstances both speakers and amplifiers could be seriously damaged or even be destroyed: · The 4 ohm speaker drops significantly below 4 ohms at certain frequencies · you are listening to the music very loud · you are playing extreme dynamic music (in example, CD's with high level equalization or recording like "Tschaikowsky 1812" or "Charly Antolini- Knock Out" or other high dynamic material). This combination can be very dangerous and should be avoided. Please contact your dealer or distributor to find out about the impedance response of your speaker (regarding complete frequency range!!!). Unfortunately it is our experience that some speakers do have difficulties in their impedance response. Also please note that using 50 to 60% of the maximum volume indication set with the volume know will give you already full clean power output of the power stage. Turning the volume up further will not increase the volume but will increase distortions which could endanger your amplifier and your speakers.

Dette forklarer jo hvorfor Onkyo ofte oppgir effekten på forsterkerne i 6 ohm, istedet for 4 eller 8 ohm.

/J

#4

Postad 07 juli 2003 - 13:59

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Notera att Onkyo säger att högtalaren inte bör droppa under 4ohm. Detta har INGET eller väldigt lite att göra med specifikationen på högtalaren. Man måste mäta högtalaren för att veta hur den beter sig under last. Detta gäller både högtalare och förstärkare!


/Jordan

#5

Postad 08 juli 2003 - 00:25

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jo, jag har läst mig till att högtalares impedanser varierar under användning. B&W DM601 S3 har ju en nominell impedans på 8 ohm, men skall visst krypa ned till 3 ohm som värst. Och om jag förstår svaren rätt så är det alltså denna variation minst lika viktig som den nominella impedansen? HiFi&Musik brukar ju ha en kurva som illustrerar detta förlopp i sina tester. Såg att Dynaudio Audience 42 låg på 3,6 ohm som lägst.

Även jag hade för mig att Onkyo skulle ha hyfsat med kraft, så jag blev lite förvånad. Men om det är svagare nätdelar i Amerikanska jämfört med Europeiska modeller kan ju det förklara saken (jag kan ju som sagt inte så mycket om detta, men det låter tänkbart).

#6

Postad 08 juli 2003 - 00:36

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Det riktigt intressanta är ju hur bra de nya Onkyo är. 701 speciellt för min del. HCPS låter ju ball, men är det verkligen någon skillnad?


/Jordan

#7

Postad 08 juli 2003 - 09:11

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Hembiobutiken har nu 701 för 9500:-, vilket är 3500:- mer än 601. Känns som ett väl stort påslag för ganska små skillnader - 15W högre angiven effekt, pre out, phono-ingång, 192/24 på alla kanaler. Vikten är exakt samma!

#8

Postad 08 juli 2003 - 11:49

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Dynaudio behöver ordentlikt med kraft för att låta riktikt bra
annars är risen stor att basen blir lite slapp/blöt. och hade du tängt dig att köra dynaudio runt om så skulle nog jag i alla fall överväkt ett bra slutsteg.

#9

Postad 09 juli 2003 - 02:20

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Nja, receiver för runt 10 000 spänn OCH dynaudio högtalare för 5500 runt om känns lite avlägset just nu. Dynaudio var bara ett exempel på en 4 ohms högtalare som ofta rekomenderas här på forumet.

Vad gäller skillnader mellan 601:an och 701:an har jag för mig att det är lite fler än de nämnda. Om jag inte är felunderättad, är det även kraftfullare processorer, ett "Pure Audio"-mode och någon form av digital uppsampling på 701:an. Dessutom är den THX-select certifierad. Men om detta sen är värt 3500:- har jag inte någon aning om. Det var väl rätt stor prisskillnad i den förra generationen också (mellan TX-SR600 och TX-SR700).

Självklart betyder specifikationer, ljudformat och funktioner ingenting om det inte resulterar i bra ljud. Fast Onkyo har väl rätt bra "Track record" på ljudsidan, så hopp finns. Men tiden, tester och förhoppningsvis egna provlyssningar får som vanligt utvisa.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.