Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Micromega stage III

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 december 2003 - 19:23

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Har CD-spelaren Micromega Stage III som jag köpte hos Esoterisk-HiFi för ynka 2000kr. De använder jag tillsammans med, B&W Nautilus 805 stativ, Kimber kablar 8 TC och Rotel RB-1070. (Förförtärkaren blir snart Rotel RSP-1066...)

Problemet/frågan
Jag har hört att CD-spelare som tillverkats för sådär ca 5-7 år sedan och som kostat mellan 9000-11000 kr skulle vara lika "bra" som en CD-spelare för ca 2000kr köpt idag. Detta skulle vara pga av den snabba utvecklingen på D/A omvandlarna. Stämmer detta eller är det bara "ont" snack. Själv anser jag att ljudet är otroligt bra, dock, kanske, lite väl hårda i S-ljudet.

PS: Är det ngn som vet hur modda dessa?

#2

Postad 13 december 2003 - 20:10

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Utvecklingen går snabbast på den digitala fronten ja. En billig cdspelare av dagens datum kan mkt väl vara ljudmässigt likvärdig och kanske bättre till och med, än en äldre dyrare dito. Dock finns det fördelar med att köpa en äldre spelare om man räknar med att uppgradera. Dyra spelare brukar vara bättre uppbyggda rent mekaniskt.

Jag äger själv en stage 4 som jag köpte av en vän för en tusenlapp. Kopplade upp den med en modifierad desi d/a-omvandlare ( high fidelityprojekt ). Ljudmässigt hamnade den i paritet med min dåvarande Holfispelare för ~13K.

Angående moddning så kan http://www.harmonydesign.se/ vara ett bra företag att kontakta.

Mvh // Mattias

#3

Postad 14 december 2003 - 11:26

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Funderar facktiskt på en modifiering. Är det ngn som har erfarenhet av audiocom international? audiocom international. Ska kolla upp Harmony Design. Hur mycket bör man lägga ner på en modifiering innan det blir bätre att bara köpa nytt. Kan man modda/Byta själva D/A omvandlaren?

#4

Postad 14 december 2003 - 13:09

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Hej igen =)

Har ingen erfarenhet av audiocom international. Dock tänkte jag tipsa om ett danskt företag som har lösa moddar om du gillar att löda själv - http://www.lcaudio.dk/

Ska kolla upp Harmony Design. Hur mycket bör man lägga ner på en modifiering innan det blir bätre att bara köpa nytt.


Det är svårt att säga hur mkt det är värt att lägga ner på en äldre cdspelare. Beror faktiskt lite på tycke och smak. Det går alltid att köpa nytt som är bättre. Du får tänka på hur mkt du gillar din nuvarande spelare. Är det en trotjänare ? Är den mekaniskt mer stabil än billigare ditos ? Älskar du designen och vill behålla den ?

Om jag tar mig själv som exempel äger jag nu en Rega Planet av äldre model. Visst kan jag köpa en ny spelare som låter bättre, och billigare till och med, men jag har fallit för utseendet och tänker uppgradera i stället.

Kan man modda/Byta själva D/A omvandlaren?


Nej, inte om du inte köper en separat sådan. Det du kan göra är att modda nätdelen, klockan och analogdelen ( säkert nått mer som jag glömt ).

Mvh // Mattias

#5

Postad 15 december 2003 - 00:25

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Hej igen =)

Har ingen erfarenhet av audiocom international. Dock tänkte jag tipsa om ett danskt företag som har lösa moddar om du gillar att löda själv - http://www.lcaudio.dk/

Är det ngn som kan tippsa om bra hemsidor ang hur man moddar etc? Alltså en nybörjarmoddarsida. Har aldrig moddat och lödt innan men tänkte börja lära mig denna färdighet nu eftersom det verkar vara ett billigt sätt att förbättra (samtidigt som har har kul) sin hifi utrustning viket ju aldrig kan vara fel... :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.