Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016

1744 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B6V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 9 8,98 (51) Inga priser
LG OLED55E6V (TV) 7 (0) Inga priser
LG OLED65B6V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 8,8 (24) Inga priser
LG OLED65E6V (TV) 7 9,17 (11) Inga priser
LG OLED65G6V (TV) 8 8 (2) Inga priser
LG OLED77G6V (TV) 8 (0) Inga priser
LG OLED55C6V (TV) 8 9 (4) Inga priser
LG OLED65C6V (TV) 8 8,75 (3) Inga priser
42 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 5 mån sedan
LG OLED55B6V / 65B6V (6347 inlägg) 7 mån sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 2 år sedan
LG OLED65E6V stänger av sig själv (5 inlägg) 2 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
Värdering (7 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 5 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 6 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 6 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 6 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 6 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 6 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 6 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 6 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 6 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 6 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 6 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 6 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 6 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 6 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 6 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 7 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 7 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 7 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65E6V eller Samsung KS800 75 tum (3 inlägg) 7 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 7 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 7 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 7 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 7 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 7 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 7 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 7 år sedan

#1601

Postad 28 juli 2017 - 11:11

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Fast det säger kanske mer om lönenivån för TV-testare än att Kuron var världens bästa TV fram till för några månader sedan :D


Jag tror säkert han har haft många tillfällen att ersätta tvn men att det inte varit värt det tills nu. Det är bara att kolla på hans inlägg och det märks att han var väldigt väldigt imponerad och att de har gjort förbättringar jämfört med förra året.

#1602

Postad 28 juli 2017 - 11:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Fast det säger kanske mer om lönenivån för TV-testare än att Kuron var världens bästa TV fram till för några månader sedan :D

Eller att tv testare tittar på fler aspekter än ljusstyrka (som ändå är tillräcklig för SDR i ljuskontrollerat rum)?

#1603

Postad 28 juli 2017 - 17:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag tror säkert han har haft många tillfällen att ersätta tvn men att det inte varit värt det tills nu. Det är bara att kolla på hans inlägg och det märks att han var väldigt väldigt imponerad och att de har gjort förbättringar jämfört med förra året.

 

Verkar vara rätt mkt samsyn på att 2017 OLED är bättre än 2016 men inte med några direkta hästlängder, så skälen att uppdragera från en Kuro till en 2017 OLED bör varit ung samma som att göra det till en 2016 OLED. Med andra ord, en TV-intresserad med nog med stålar borde redan ha gjort den uppgraderingen kan jag tycka. Sen finns det så klart de som är helt ointresserade av TV-apparater men vågar nog lova att han inte tillhör den kategorin :D


Eller att tv testare tittar på fler aspekter än ljusstyrka (som ändå är tillräcklig för SDR i ljuskontrollerat rum)?

 

Så enda skälet att uppgradera från en Kuro till en OLED är ljusstyrkan? ;)


Redigerat av improwise, 28 juli 2017 - 18:07.


#1604

Postad 28 juli 2017 - 18:12

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Verkar vara rätt mkt samsyn på att 2017 OLED är bättre än 2016 men inte med några direkta hästlängder, så skälen att uppdragera från en Kuro till en 2017 OLED bör varit ung samma som att göra det till en 2016 OLED. Med andra ord, en TV intresserad med nog med stålar borde redan ha gjort den uppgraderingen kan jag tycka, men det är ren spekulation. Sen finns det så klart de som är helt ointresserade av TV-apparater men vågar nog lova att han inte tillhör den kategorin :D


Nja, finns ju vissa som stör sig på hur 2016 OLED är "near black" och han sa ju trots allt att det var en märkbar skillnad på 2017 och 2016. Alla kanske inte vill uppgradera ofta och jag antar att en Kuro är betydligt mer förlåtande mot vissa källor än en 2016 OLED men nu har gapet kanske minskat lite, jag vet inte.

Hur som helst verkar det inte vara någon tvekan om att LG har jobbat med detta i år vilket diskussionen handlade om från början.

#1605

Postad 28 juli 2017 - 18:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nja, finns ju vissa som stör sig på hur 2016 OLED är "near black" och han sa ju trots allt att det var en märkbar skillnad på 2017 och 2016. Alla kanske inte vill uppgradera ofta och jag antar att en Kuro är betydligt mer förlåtande mot vissa källor än en 2016 OLED men nu har gapet kanske minskat lite, jag vet inte.

Hur som helst verkar det inte vara någon tvekan om att LG har jobbat med detta i år vilket diskussionen handlade om från början.

 

Har inte själv gjort någon jämförelse mellan dem men däremot läst en del recensioner och överlag fått känslan av att skillnaden inte är speciellt stor och att det fortfarande är Sony som gäller om man vill ha bäst near black, och att LG fortfarande har kvar problemet om än kanske i mindre omfattning. Men har som sagt ingen egen kunskap i ämnet utan mer bildat mig en uppfattning utifrån flera olika recenssioner/diskussioner.



#1606

Postad 28 juli 2017 - 20:17

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1
Låter som att någon uppskattar riktigt bra bildbehandling och nu har hitta något som den personen tycker ger tillräckligt stort lyft för att vara värt en ny investering. :)

Kuron hade visserligen en förträfflig svärta och kontrast för sin tid men det är inte enbart det som hållt den på tronen så länge utan den har stuckit ut mer på detaljåtergivning, nyansering, kalibreringsmöjligheter, och gammahantering. Något som hållt den aktuell över galet lång tid.

Personligen så tycker jag redan gen 6 från LG trumfade kuron men jag har full förståelse för folk som tyckte att det fortfarande var lite för mycket barnsjukdomar. Gen 7 har slipat ner dessa lite till vilket gör att jag har full förståelse för folk som först nu tycker det är värt att byta bort dina top plasmor.

Att sonyn hanterar near black bättre beror som många testare varit inne på att de medvetet valt en lite plattare gammakurva för att få med mer detaljer nära digital 16. (Reviews pratar om runt 2.2 medan LG 7 valet närmare gamma 2.4) Det är varken bättre eller sämre men den är en annan vår att gå helt klart. Personligen så föredrar jag nog den modell som döljer felen och bristerna bäst, därmed faller min röst på Sonyn son världens bästa tv. (Eller möjligtvis pannan med reservation för att jag inte sett den) :)

Klart är att det går framåt och vi som älskar bra bild har mer och mer att välja bland vilket är oerhört trevligt!!! :)

Med vänlig hälsning, Jacob

#1607

Postad 28 juli 2017 - 23:02

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Har inte själv gjort någon jämförelse mellan dem men däremot läst en del recensioner och överlag fått känslan av att skillnaden inte är speciellt stor och att det fortfarande är Sony som gäller om man vill ha bäst near black, och att LG fortfarande har kvar problemet om än kanske i mindre omfattning. Men har som sagt ingen egen kunskap i ämnet utan mer bildat mig en uppfattning utifrån flera olika recenssioner/diskussioner.

Ja, självklart är inte problemet borta helt och ibland är det även så att det är källornas fel oavsett om man kollar på skiva. Lionsgate-filmer tycker jag ofta har stora brister med "compression artifacts" som jag ser klart och tydligt på både min plasma och E6. De första Hunger-games filmerna var värst med tydlig color banding, pixelation och allt det där.

Detta är Sicario i 1080p på skiva på min plasma och sånt märker jag ofta med Lionsgate. Testat med olika spelare och på olika Tv-apparater men samma sak och då finns det ju inte mycket de kan göra förutom möjligtvis just Sony A1E som verkar ha magiska krafter. ;)

Bifogad fil(er)



#1608

Postad 29 juli 2017 - 05:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Så enda skälet att uppgradera från en Kuro till en OLED är ljusstyrkan? ;)

Nej men det är i situationer där högre ljusstyrka verkligen behövs som Kuron verkligen blir utklassad. Prioriterar man dessa situationer borde man bytt för länge sen (eller aldrig köpt en Kuro från början).

För SDR i bra rum däremot handlar det mera om vilka "hang ups" man har och det är inte längre självklart att OLED ger odelat positivt resultat.

Precis som Cola säger ovan så är det inte ett dugg konstigt om någon väntar tills en uppgradering är just en uppgradering utan eftergifter.

#1609

Postad 29 juli 2017 - 11:32

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ja, självklart är inte problemet borta helt och ibland är det även så att det är källornas fel oavsett om man kollar på skiva. Lionsgate-filmer tycker jag ofta har stora brister med "compression artifacts" som jag ser klart och tydligt på både min plasma och E6. De första Hunger-games filmerna var värst med tydlig color banding, pixelation och allt det där.

Detta är Sicario i 1080p på skiva på min plasma och sånt märker jag ofta med Lionsgate. Testat med olika spelare och på olika Tv-apparater men samma sak och då finns det ju inte mycket de kan göra förutom möjligtvis just Sony A1E som verkar ha magiska krafter. ;)

 

Dock verkar ju LGs OLED i ärlighetens namn vara riktigt usla på gradienter och near black, vilket som jag förstått det till viss del beror på ren lathet. Kan t.ex. se att min KS9505 i många fall lyckas mycket bättre med samma källa trots att OLEDen ju är en klasser bättre TV överlag. Har för mig att LGs LCDs inte heller har samma problem med gradienter men kan minnas fel här.



#1610

Postad 29 juli 2017 - 11:58

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nej men det är i situationer där högre ljusstyrka verkligen behövs som Kuron verkligen blir utklassad. Prioriterar man dessa situationer borde man bytt för länge sen (eller aldrig köpt en Kuro från början).

För SDR i bra rum däremot handlar det mera om vilka "hang ups" man har och det är inte längre självklart att OLED ger odelat positivt resultat.

Precis som Cola säger ovan så är det inte ett dugg konstigt om någon väntar tills en uppgradering är just en uppgradering utan eftergifter.

 

Nån utklassning talar jag inte om (under rätt förutästtningar) men utvecklingen går framåt i rasande takt och det är ändå med TV-mått en evighet sen Kuron byggdes. Skulle du själv välja en Kuro framför t.ex. en 65" OLED E6 om du fick någon av dom gratis?



#1611

Postad 29 juli 2017 - 12:36

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Nån utklassning talar jag inte om (under rätt förutästtningar) men utvecklingen går framåt i rasande takt och det är ändå med TV-mått en evighet sen Kuron byggdes. Skulle du själv välja en Kuro framför t.ex. en 65" OLED E6 om du fick någon av dom gratis?

Skulle jag få nån utan att tänka på pris/värde idag osv och "bara" tänkt att titta på tv, streaming, dvd och vanlig blu-ray som jag gör idag så hade jag nog valt Kuro/panasonics sista plasmatv just för SDR i mörkt rum känns minst likvärdig i allmän bildkvalite men mycket bättre vad gäller uppskalning, förlåtande vid brister, posterisering osv. Däremot om du frågar mot sonys nya eller B7 då jag hade nog valt oled :D



#1612

Postad 29 juli 2017 - 13:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Skulle jag få nån utan att tänka på pris/värde idag osv och "bara" tänkt att titta på tv, streaming, dvd och vanlig blu-ray som jag gör idag så hade jag nog valt Kuro/panasonics sista plasmatv just för SDR i mörkt rum känns minst likvärdig i allmän bildkvalite men mycket bättre vad gäller uppskalning, förlåtande vid brister, posterisering osv. Däremot om du frågar mot sonys nya eller B7 då jag hade nog valt oled :D

 

Har själv den Samsung plasma på väggen som vann den sista shootouten som plasma var med i (den där även VT60 och ZT60 var med) och jag kan inte föreställa mig något tillfälle när jag skulle föredra den framför min OLED. Ja, knappt framför KS9505an heller och den är ändå köpt mest för sin storlek (även om det väl iof är en av de bäst LCDer som finns än idag). Nästan så att jag tycker det är lite sorgligt hur enorm jag upplever skillnaden vara, och då snackar vi ändå en TV som vann sista plasma shootouten för inte så där vansinnigt många år sen. Skillnaden är bland annat just att svart är svart till skillnad från någon av de 3 plasmor som diskuteras här (jag har aldrig sett en voltoptimerad Kuro som påstås kunna nå absolut svärta, vet inte om det verkligen är sant eller önsketänkande).

 

Men respekterar din och andras åsikt så klart.

 

(Det bör kanske påpekas att det var hyfsat dött lopp mellan ZT60 of F8500 i sista plasmashootouten, men det var ändå Samsungen som vann till förtret för många Panasonic-älskare :D I praktiken var nog skillnden så pass liten att det nog kan ses som dött lopp, om jag minns rätt så ansågs Samsungen bäst överlag medan Panasonic vann i en "biogrotta". )

 

Edit:

Det bör kanske påpekas att jag själv föredrar en bild med lite tryck i framför en som är perfekt kalibrerad osv, så ljusstyrka osv är inte oviktigt samt att jag vill ha något som fungerar även i ett ljust rum. Det var därför jag valde just Samsungplasman när det begav sig.


Redigerat av improwise, 29 juli 2017 - 13:44.


#1613

Postad 29 juli 2017 - 14:46

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Har själv den Samsung plasma på väggen som vann den sista shootouten som plasma var med i (den där även VT60 och ZT60 var med) och jag kan inte föreställa mig något tillfälle när jag skulle föredra den framför min OLED. Ja, knappt framför KS9505an heller och den är ändå köpt mest för sin storlek (även om det väl iof är en av de bäst LCDer som finns än idag). Nästan så att jag tycker det är lite sorgligt hur enorm jag upplever skillnaden vara, och då snackar vi ändå en TV som vann sista plasma shootouten för inte så där vansinnigt många år sen. Skillnaden är bland annat just att svart är svart till skillnad från någon av de 3 plasmor som diskuteras här (jag har aldrig sett en voltoptimerad Kuro som påstås kunna nå absolut svärta, vet inte om det verkligen är sant eller önsketänkande).

 

Men respekterar din och andras åsikt så klart.

 

(Det bör kanske påpekas att det var hyfsat dött lopp mellan ZT60 of F8500 i sista plasmashootouten, men det var ändå Samsungen som vann till förtret för många Panasonic-älskare :D I praktiken var nog skillnden så pass liten att det nog kan ses som dött lopp, om jag minns rätt så ansågs Samsungen bäst överlag medan Panasonic vann i en "biogrotta". )

 

Edit:

Det bör kanske påpekas att jag själv föredrar en bild med lite tryck i framför en som är perfekt kalibrerad osv, så ljusstyrka osv är inte oviktigt samt att jag vill ha något som fungerar även i ett ljust rum. Det var därför jag valde just Samsungplasman när det begav sig.

 

Hur många tv-apparater har du egentligen?  :D



#1614

Postad 29 juli 2017 - 14:53

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Hur många tv-apparater har du egentligen?  :D

 

Brukar ge bort dom när jag köper nytt men för stunden har det buffrats upp lite så det är det 3 st. + en projektor...vilket är något fler än antalet rum i lägenheten :D



#1615

Postad 29 juli 2017 - 15:11

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Har själv den Samsung plasma på väggen som vann den sista shootouten som plasma var med i (den där även VT60 och ZT60 var med) och jag kan inte föreställa mig något tillfälle när jag skulle föredra den framför min OLED. Ja, knappt framför KS9505an heller och den är ändå köpt mest för sin storlek (även om det väl iof är en av de bäst LCDer som finns än idag). Nästan så att jag tycker det är lite sorgligt hur enorm jag upplever skillnaden vara, och då snackar vi ändå en TV som vann sista plasma shootouten för inte så där vansinnigt många år sen. Skillnaden är bland annat just att svart är svart till skillnad från någon av de 3 plasmor som diskuteras här (jag har aldrig sett en voltoptimerad Kuro som påstås kunna nå absolut svärta, vet inte om det verkligen är sant eller önsketänkande).

 

Men respekterar din och andras åsikt så klart.

 

(Det bör kanske påpekas att det var hyfsat dött lopp mellan ZT60 of F8500 i sista plasmashootouten, men det var ändå Samsungen som vann till förtret för många Panasonic-älskare :D I praktiken var nog skillnden så pass liten att det nog kan ses som dött lopp, om jag minns rätt så ansågs Samsungen bäst överlag medan Panasonic vann i en "biogrotta". )

 

Edit:

Det bör kanske påpekas att jag själv föredrar en bild med lite tryck i framför en som är perfekt kalibrerad osv, så ljusstyrka osv är inte oviktigt samt att jag vill ha något som fungerar även i ett ljust rum. Det var därför jag valde just Samsungplasman när det begav sig.

 

Om jag minns rätt, så var det visst så att Samsungplasman vann shoot-outen. Men det starkaste minnet jag har var ändå att ingen av de ansvariga kalibrerarna för testet som skulle välja Samsungen framför Panasonicen. Har för mig att argumentet var att de var vana med Panasonic/Pioneer-bilden och föredrog karaktären helt enkelt.

 

Vad gäller E6, så har en kompis den hängandes hemma på väggen. Kan inte tänka mig att jag någonsin skulle föredra min 5090H före den.

En detalj som vi inte riktigt får någon rätsida på, vad gäller E6´an, är att så fort man vill gå in i förstärkarens meny och göra inställningar, så vägrar Tv´n ta emot bilden. Förstärkaren är en Pioneer LX-501 och skickar ut bilden i 720p/60, något som Tv´n vägrar ta emot. Tidigare har det inte varit ett stort problem direkt, men nu när vi hängde på ett par Atmos-högtalare blev det svårt att göra alla inställningar genom förstärkarens display. Efter mycket funderande så konstaterade vi helt enkelt att LG-problemet inte skulle försvinna, så vi kopplade helt enkelt in en extra skärm på HDMI2 och gjorde en kalibrering och alla inställningar.



#1616

Postad 29 juli 2017 - 15:18

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

(jag har aldrig sett en voltoptimerad Kuro som påstås kunna nå absolut svärta, vet inte om det verkligen är sant eller önsketänkande)

Nej det är inte många i sverige som har sett det tyvärr.

På HDTV tests shootout 2013 där dom jämförde med ZT65 och F8500 såg dom väl en hint av det.
Mitten på sidan står det en KRP 500A på en stol som var inlånad
http://www.hdtvtest....01305283044.htm

Har du vägarna förbi Katrineholm så är det bara att dyka förbi så kan jag visa 500Men i ett helt mörkt rum.
Filmen Gravity borde duga för det demot :)

Redigerat av sune bejas, 29 juli 2017 - 15:33.


#1617

Postad 29 juli 2017 - 15:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nej men det är i situationer där högre ljusstyrka verkligen behövs som Kuron verkligen blir utklassad. Prioriterar man dessa situationer borde man bytt för länge sen (eller aldrig köpt en Kuro från början).

För SDR i bra rum däremot handlar det mera om vilka "hang ups" man har och det är inte längre självklart att OLED ger odelat positivt resultat.

Precis som Cola säger ovan så är det inte ett dugg konstigt om någon väntar tills en uppgradering är just en uppgradering utan eftergifter.


Om man jämför med en 2015 OLED då? :D
 

Personligen tycker jag de senaste oledarna fullständigt kör över 5090. Djupare svärta, avsevärt mer tryck och klart bättre reflexfilter ger en kontrast som är på en helt annan nivå. Och ingen dithering nånstans. Och fler användbara bildminnen.



#1618

Postad 29 juli 2017 - 16:57

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Det sista som du saxade från pacman håller jag med om på alla punkter.
En standard 5090 idag är inte mycket att hänga i granen jämfört med OLED.
förhöjd rödtintad svärta
plattare bild med lägre kontrast
dithering brus som oftast syns från normalt tittavstånd.
AG filter där det räcker att råka ha en lampa tänd framför tvn för att svärtan ska bli grådassig.

Ni som sitter med en 5090 idag bör nog skaffa OLED direkt om ni inte gjort det :)

vad gäller en voltoptimerad 500M däremot så kan man stryka
punkt 1 2 3 och minska punkt 4
även ljusnivån som det pratades om kan man minska problemet med.

Redigerat av sune bejas, 29 juli 2017 - 17:13.


#1619

Postad 29 juli 2017 - 17:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nån utklassning talar jag inte om (under rätt förutästtningar) men utvecklingen går framåt i rasande takt och det är ändå med TV-mått en evighet sen Kuron byggdes. Skulle du själv välja en Kuro framför t.ex. en 65" OLED E6 om du fick någon av dom gratis?

Jag tar hellre en B6 än en Kuro men jag kan förstå varför man inte nöjer dig med den som ersättare utan väljer att vänta in nått bättre.

Och det lär vara typ det som hänt i det aktuella fallet.

#1620

Postad 29 juli 2017 - 17:19

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Jag tar hellre en B6 än en Kuro men jag kan förstå varför man inte nöjer dig med den som ersättare utan väljer att vänta in nått bättre.

Och det lär vara typ det som hänt i det aktuella fallet.

Hur ser du på sista plasmorna ZT60/VT60 vs B7 på de viktigaste delarna i min värld, skuggdetaljer, rörelsehantering och uppskalning vid mörkt rum tittande och 99% SDR.


Redigerat av wesslan, 29 juli 2017 - 17:20.


#1621

Postad 29 juli 2017 - 17:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Inte sett B7.

#1622

Postad 29 juli 2017 - 17:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1
ZT60/VT60
Täskig svärta med sämre kontrast och super ABL dimming ?
Då väljer man en B7a helt enkelt
Det behöver man inte heta pacman för att förstå.
tänk till lite själv nu grabben

Om man inte har rörelsehantering som prio 1 då stannar man kvar med plasma.

#1623

Postad 29 juli 2017 - 17:53

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Inte sett B7.

LGs oled 2017 allmänt då, tex C7 som också är bra pris på.


ZT60/VT60
Täskig svärta med sämre kontrast och super ABL dimming ?
Då väljer man en B7a helt enkelt
Det behöver man inte heta pacman för att förstå.
tänk till lite själv nu grabben

Om man inte har rörelsehantering som prio 1 då stannar man kvar med plasma.

Ja vi vet vad du tycker om DX900 som världens bästa LCD "grabben" och LGs 2016 modeller men många är inte lika lyckliga över LG oleds. Har sett bra många fler saker som folk ogillar med oleds. Några skrev jag även om visst du får bättre svärta, är ju självklart och inget att diskutera, kontrast japp den me. Allt annat som gör en bra bild jag är intresserad av speciellt att höra från duktiga personer här inne som pacman så låt mig fråga i fred.

Speciellt när man får råd att vänta med att uppgradera sin plasma av erfaren kalibrerare då skillnaden är för liten helt enkelt. Men jag är ändå nyfiken :)

En B/C7 ägare skrev så här precis på forumet:

 
vid vissa scener ser det ut som att man har smetat soya längs kanten. Det syns ju inte hela tiden men det syns bra ofta och Väldigt tydligt.
Jag behöver titta mera för att kunna säga hur pass allvarligt resten av ojämnheterna är men det syns lite ibland också.
 
Har tittat lite Netflix via inbyggda appen, Iron fist i Dolby Vision och framförallt här har problemen med vänsterkanten gjort sig synbara. Iom att det är film grain som ser ut som myrornas krig över hela skärmen så är det väl inte den bästa serien för att prova ögongodis heller kan jag tänka mig, får prova något annat ikväll.
 
Utöver den kassa uniformiteten så är det viss färgskiftning mot rosa/rött mot kanterna, syns tydligt mot bakgrundsfärgen på forumet här.
 
Sen har vi posteriseringen, trodde inte det skulle vara så farligt men jag kommer nog inte komma över hur pass tydligt det är.
Har spelat Alienation, Guns up och PWZ GW2 på PS4 och sett det i alla, kan ej påminna mig om att jag såg något sådant tidigare.
 
Sen är vi väl alla olika känsliga :)

Redigerat av wesslan, 29 juli 2017 - 18:01.


#1624

Postad 29 juli 2017 - 17:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Något man kan tillägga som faktiskt skiljer de olika LG modellerna åt är att ljudet på min 65" E6 faktiskt är riktigt bra. Så pass bra att jag valt att inte koppla in soundbaren i sovrummet. Lär vara likadant på 2017 modellerna.



#1625

Postad 29 juli 2017 - 17:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

 

vid vissa scener ser det ut som att man har smetat soya längs kanten. Det syns ju inte hela tiden men det syns bra ofta och Väldigt tydligt.
Jag behöver titta mera för att kunna säga hur pass allvarligt resten av ojämnheterna är men det syns lite ibland också.
 
Har tittat lite Netflix via inbyggda appen, Iron fist i Dolby Vision och framförallt här har problemen med vänsterkanten gjort sig synbara. Iom att det är film grain som ser ut som myrornas krig över hela skärmen så är det väl inte den bästa serien för att prova ögongodis heller kan jag tänka mig, får prova något annat ikväll.
 
Utöver den kassa uniformiteten så är det viss färgskiftning mot rosa/rött mot kanterna, syns tydligt mot bakgrundsfärgen på forumet här.
 
Sen har vi posteriseringen, trodde inte det skulle vara så farligt men jag kommer nog inte komma över hur pass tydligt det är.
Har spelat Alienation, Guns up och PWZ GW2 på PS4 och sett det i alla, kan ej påminna mig om att jag såg något sådant tidigare.
 
Sen är vi väl alla olika känsliga :)

 

 

Vad är det för speciellt med vänsterkanten som pågår i Iron Fist (inte sett den)? Låter nästan som den som skrev det har en defekt panel. Postoriseringen däremot är verkligen ingen höjdare som tidigare konstaterats, men här verkar det vara ett "onödigt" problem, att det mer beror på taskig mjukvara än själva OLED-panelen. Om det skrevs om en 2017 modell så innebär det rimligtvis att problemen finns kvar.

 

Kass uniformitet? Jämfört med vadå?


Redigerat av improwise, 29 juli 2017 - 18:00.


#1626

Postad 29 juli 2017 - 18:05

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Jämfört med "någon" tv innan och han verkar inte överlycklig av sitt köp men nu slutar jag snacka 2017 och istället allmänt oled 2016 som tråden är. 

Någon sa som bra exempel att de inte tyckte sin oled kunde hantera rörelsen i början på första Hobbitfilmen när han sitter och skriver i sin bok. Ska testa detta själv på min plasma och återkomma. En sak om stutter/judder osv är i materialet men känslig om panelen sabbar vid korrekt 24p.



#1627

Postad 29 juli 2017 - 19:08

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jämfört med "någon" tv innan och han verkar inte överlycklig av sitt köp men nu slutar jag snacka 2017 och istället allmänt oled 2016 som tråden är. 

Någon sa som bra exempel att de inte tyckte sin oled kunde hantera rörelsen i början på första Hobbitfilmen när han sitter och skriver i sin bok. Ska testa detta själv på min plasma och återkomma. En sak om stutter/judder osv är i materialet men känslig om panelen sabbar vid korrekt 24p.

 

Problemet med den typen av kommentarer är att det nog i 9 fall av 10 snarare är användaren i kombination med källmaterialet som är begränsningen snarare än TVn, oavsett vilken TV vi pratar om. Ser jag fotboll på min KS9505 i HDR+ läge med defaultinställningar så "hackar bollen", men det är så klart inget fel på TVn utan på inställningarna. Samma sak gäller med fel inställningar på min E6.

 

Men diskussionen här gäller inte om 2016 eller 2017 OLED från LG är perfekta (det är dom inte), utan huruvida dom totalt sett är bättre än Kuro, och där anser jag (och PacMan för 2 år sen :D) att så är fallet. Men det är helt ok att ha en annan åsikt så länge den inte är uppenbart felaktig (typ "Kuron har högre upplösning på panelen") :D


Redigerat av improwise, 29 juli 2017 - 19:09.


#1628

Postad 29 juli 2017 - 22:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Något som kan vara värt att kolla ange gradienter/postorisering på LGs OLED är hur det verkligen ser ut på någon annan TV. Iom att streaming för svenssons slog igenom på bred front ung samtidigt som OLED, så kan det vara källan som är usel också. Sattt precis och retade mig på att en någorlunda ny film på NetFlix såg så dålig ut på min LG OLED...tills jag testade den på min Samsung LCD och noterade att till 99% fanns samma problem där.



#1629

Postad 09 augusti 2017 - 16:56

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Fick FW version 05.30.10 OTA till min E6 idag...

 

Tror de fixat problemet med interlaced-signaler som introducerades med 05.30.02, vilket nog var anledningen till att den drogs tillbaka ganska snabbt...



#1630

Postad 09 augusti 2017 - 16:57

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Fick FW version 05.30.10 OTA till min E6 idag...

Samma här.


Redigerat av New Player, 09 augusti 2017 - 16:57.


#1631

Postad 09 augusti 2017 - 17:59

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Samma här.


Uppdaterade med. Dessvärre verkar problemet med "HDR Spel" tillförts. Bilden är på tok för mörk. Galet dåligt LG!

#1632

Postad 09 augusti 2017 - 18:16

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Uppdaterade med. Dessvärre verkar problemet med "HDR Spel" tillförts. Bilden är på tok för mörk. Galet dåligt LG!

Den ändringen finns i alla 05.30.xx-versioner och har debatterats en hel del på andra forum.

Det spekuleras i att ton(?)-kurvan var för högt ställd, vilket medförde klippning i de ljusa partierna och detta nu justerats. Enligt lg ska man tydligen använda dynamisk kontrast om man tycker bilden är för mörk.

 

Hur skiljer bilden mellan hdr spel och hdr standard (bildmässigt) tycker du?

 

Själv har jag ingen konsoll som har hdr-stöd att testa med...



#1633

Postad 09 augusti 2017 - 18:19

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Den ändringen finns i alla 05.30.xx-versioner och har debatterats en hel del på andra forum.
Det spekuleras i att ton(?)-kurvan var för högt ställd, vilket medförde klippning i de ljusa partierna och detta nu justerats. Enligt lg ska man tydligen använda dynamisk kontrast om man tycker bilden är för mörk.

Hur skiljer bilden mellan hdr spel och hdr standard (bildmässigt) tycker du?

Själv har jag ingen konsoll som har hdr-stöd att testa med...

Jag testades faktiskt att köra Gears Of War 4 med HDR normal läget. Bilden är inte mörk i det läget. Märkligt så fungerar det lika bra som HDR spel. Jag märker ingen eftersläpning så då var det löst.

Testade även att ha på "dynamisk kontrast" i HDR Spel. Fungerade utmärkt.

Redigerat av castortroy33, 11 augusti 2017 - 18:10.


#1634

Postad 17 augusti 2017 - 12:53

Distanser
  • Distanser
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Undrar en sak.
Har en 4K film på en extern hårddisk, kopplad till tvn med USB 3.0.
Har en oled65e6v (tror den heter så).

I alla fall, den vill inte spela upp. Hackar som fan.
Farsan testade på sin, betydligt billigare samsung, vilket fungerade utan problem.

#1635

Postad 17 augusti 2017 - 14:05

Unregisteredcfdd2e5f
  • Unregisteredcfdd2e5f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Undrar en sak.
Har en 4K film på en extern hårddisk, kopplad till tvn med USB 3.0.
Har en oled65e6v (tror den heter så).

I alla fall, den vill inte spela upp. Hackar som fan.
Farsan testade på sin, betydligt billigare samsung, vilket fungerade utan problem.

 

Använder du vidouppspelaren i TV:n? Tror den fliken är lila. 

USB kanske låter dig spela upp och inte kör samma uppspelare?

Låter skumt annars att 3.0 skulle hacka.

 

Jag kör 4k via videouppspelaren och det i sin tur går via nätverkssladd till NAS, det funkar kanon.



#1636

Postad 17 augusti 2017 - 14:07

Distanser
  • Distanser
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Använder du vidouppspelaren i TV:n? Tror den fliken är lila. 

USB kanske låter dig spela upp och inte kör samma uppspelare?

Låter skumt annars att 3.0 skulle hacka.

 

Jag kör 4k via videouppspelaren och det i sin tur går via nätverkssladd till NAS, det funkar kanon.

 

Yes, kör den som är i tv:n. 
Förstår inte heller varför det inte vill fungera. Frustrerande är det i alla fall.



#1637

Postad 17 augusti 2017 - 14:10

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Någon som har ändrat region code till US för stt kunna ladda ner VUDU? Ska ge det ett försök ikväll. Vore Nice o kunna hyra UHD titlar för 70-100kr istället för att köpa. Finn även en del med DV.

Lägger en guide ikväll om jag lyckas (det funkar nog då folk i UK har gjort detta) men ska se om jag får tag på en fjärr för att komma in i service meny

#1638

Postad 17 augusti 2017 - 15:12

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Någon som har ändrat region code till US för stt kunna ladda ner VUDU? Ska ge det ett försök ikväll. Vore Nice o kunna hyra UHD titlar för 70-100kr istället för att köpa. Finn även en del med DV.

Lägger en guide ikväll om jag lyckas (det funkar nog då folk i UK har gjort detta) men ska se om jag får tag på en fjärr för att komma in i service meny


Vore ruskigt uppskattat med en guide :)

#1639

Postad 17 augusti 2017 - 17:10

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

hade varit kul att testa :)



#1640

Postad 17 augusti 2017 - 18:43

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Har Vudu alltså ingen regionkontroll för själva streamingen utan bara installationen av appen? Verkar lite märkligt även om jag inte kört det själv på flera år.



#1641

Postad 17 augusti 2017 - 19:10

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Vad är ett rimligt pris för en 55E6 med alla tillbehör och kartong samt ett par månader på nacken?

#1642

Postad 17 augusti 2017 - 20:34

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

hade varit kul att testa :)

 

 

Har Vudu alltså ingen regionkontroll för själva streamingen utan bara installationen av appen? Verkar lite märkligt även om jag inte kört det själv på flera år.

 

 

Man får köra ´ngn DNS tjänst också.

Tog tyvärr fel universal kontroll från affären. får byta imorgon till en annan som ahr fler programmerings möjligheter.



#1643

Postad 18 augusti 2017 - 06:21

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

du menar man måste in i servicemenyn för att byta? Det räcker inte o byta land i inställningarna?



#1644

Postad 18 augusti 2017 - 07:05

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

du menar man måste in i servicemenyn för att byta? Det räcker inte o byta land i inställningarna?


Precis. US finns ej i vanliga menyn. Obs att alla inställningar nollställs tydligen.

#1645

Postad 18 augusti 2017 - 12:41

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Ok fick igång det
Följde denna
https://www.avforums...lution.2111580/

Köpte denna
https://www.kjell.co...kontroll-p66345

Programmerade in koden 00018 på en knapp längst ner.
Vid tryck ska man knapp in lösen som står i guiden. Använd vanliga kontrollen framöver.
I area meny ändra till US koden enlig guiden. Anteckna nuvarande.
Avsluta med att trycka knappen (den som programmerades) på nya fjärren för att avsluta och gå ur service meny


-Ändra location till USA i ordinarie meny.
-Ladda ner VUDU och andra film appar.
-Skaffa DNS (Jag provade smartdnsproxy som har trial) och ändra DNS i tvn.
-Starta VUDU och skaffa ett konto, lägg till CC eller Paypal. (Körde PP själv)
-Hyr/köp film;)

Inte så krångligt. Provade o hyra Lego Batman och det funkar bra. Så det blir kvällens film;)

Det ska tydligen gå o ändra tillbaka till Sverige och ändå behålla apparna.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 18 augusti 2017 - 12:44.


#1646

Postad 18 augusti 2017 - 13:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ok frågan är om det kommer slå ut ens svenska netflix-konto så man inte kan kolla på det om man kör med US DNS? Finns det någon dns/vpn som fixar Netflix US också? fundera på o testa expressvpn dom påstår att de funkar där men vem vet ..



#1647

Postad 18 augusti 2017 - 13:55

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

ok frågan är om det kommer slå ut ens svenska netflix-konto så man inte kan kolla på det om man kör med US DNS? Finns det någon dns/vpn som fixar Netflix US också? fundera på o testa expressvpn dom påstår att de funkar där men vem vet ..


Har inte labbat för mycket. Enklast är nog att ändra DNS till auto på tvn när du vill se svenskt. Isf. Annars kan man ändra Netflix location på DNS sidan ganska enkelt.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 18 augusti 2017 - 13:56.


#1648

Postad 18 augusti 2017 - 14:13

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

försvinner alla bildinställningar inklusive vitbalansen?



#1649

Postad 18 augusti 2017 - 14:21

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

försvinner alla bildinställningar inklusive vitbalansen?

Kan inte svara på det tyvärr, har inte ändrat ngt där.

#1650

Postad 19 augusti 2017 - 11:47

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Uppdatering om VUDU UHD.
Det går som sagt att få tillgång till VUDUs Uhd titlar (ca117 st) enl guiden några inlägg upp och det är endast DV vilket är bra för oss med OLED >2016

Att köpa en film kostar 20-25 USD. Man kan köpa titlar tidigare och med DV som tex Guardians of ...2.

Nackdelen är såklart att det är endast digitalt och lägre bitrate.

Såg Lego Batman och man kunde växla mellan UHD DV och vanlig HD. Det var en stor skillnad i bilden, Med DV blev det bra mycket djupare och levande, för att inte tala om färgerna;)

Det kunde buffra lite då o då. Det har nog med DNS tjänsten att göra, ska prova att byta server o se om det hjälper.

Att hyra en Uhd film kostar 10usd och häller 24h från uppstart

Tycker att det är en bra kompromiss. Det går o se en del titlar tidigare än här i Sverige och med DV som annars saknas på skiva eller om spelaren inte har det. Inte så farliga priser för att hyra heller.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 19 augusti 2017 - 12:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.