Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd Projektor och duk

Inga svar i detta ämne projektor duk köpråd
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juli 2018 - 15:51

CaseJ
  • CaseJ
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej alla hembiofantaster!
Ny medlem här som är väldigt film/spel intresserad som vill skaffa sig något häftigare hemma i soffan än en TV. Älskar att titta på film och spela spel, bild kvalité är något jag värderar högt men är kanske inte så galen att jag vill lägga ut 300K på en projektor heller.

 

Har kikat på forumguiden och lite på hembiobutiken men är helt grön, det är första projektorn jag ska köpa.

Vill ha något som kommer hålla måttet ett tag också och inte blir gammalt för snart, så tänker att prisklassen 10-20K måste vara rimligt för en projektor?

 

Det är mycket termer dock som jag inte är helt säker på, men laddade upp bilder på vardagsrummet så ni som kan lite mer kanske kan få ett humm. 

 

DUK

Kommer mörklägga hela väggen som fönstrena sitter på med en mörkläggningsduk jag fäster i en list i taket, men vet att det ändå är relativt ljust. Så om jag har fattat rätt så behöver jag en grå duk eller en högkontrast duk för rummet? Här får ni dock gärna ge tips, för det är väl så att man får kombinera duk med projektorn så det passar bra ihop för att få ut bästa bild?

 

Ifrån högra hörnet till skarven på vänster sida (som kan ses på första bilden) så är väggen 290 cm bred, antar att man får ta lite kortare för man inte vill ha en duk som går hela vägen ut till det högra hörnet på väggen. Mätte höjden från golvlist till taklist och fick fram 250cm, eluttagen som sitter på väggen tänker jag att man kan komma runt eller lösa på något sätt ifall dem behöver användas. 

 

PROJEKTOR

Innan projektor så kikade jag på O-LED TV, dem har börjat komma fram mer och mer och tycker att färger och svärta blivit fantastiskt sen jag köpte min förra TV (för säkert 10år sen nu).

Men vill ha projektor för vill få mer "wow" känsla, att man verkligen är där.

När det kommer till projektor så vet jag inte alls riktigt vad jag ska kolla efter dessvärre, det är så mycket siffror och termer så blir alldeles för osäker.

En projektor jag tittat på var EPSON EH-TW9300 , för tyckte priset var bra och att man fick 15% på duk sen med köpet också.

Men är som sagt dålig på alla dessa termer som står under projektorn.

Vad tror ni? Finns det någon annan projektor som passar bättre till rummet? Eller har en bättre teknik, är mer framtidssäker? Jag är väldigt öppen för förslag så kom gärna med många!

 

4K eller "4K-teknik" ?

På just Epson projektorn jag har kollat på står det att den har 4K e-shift, men är 4K e-shift bra?

Är det värt att köpa en 1080p projektor som använder sig av olika tekniker för att framställa 4K?

När jag kikat omkring fick jag uppfattningen att en "riktig" 4K projektor kostade 100-300K eller runt dem summorna, vilket kanske är lite mycket för min del.

 

Men som sagt är jag helt öppen för förslag på alla fronter. Kommer införskaffa surroundsystem också men det är inget jag tar upp i denna tråden.

ALLA förslag och tips är varmt välkomna, oavsett om det är tips om mörkläggning, ljud, duk, möbler eller projektor så är allt uppskattat också!

 

Hoppas jag har fått med allt nu :unsure: 

Tack på förhand alla fantaster!  :D

Bifogad fil(er)






Även taggad med projektor, duk, köpråd

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.