Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#951

Postad 05 oktober 2023 - 20:00

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Tack , då får jag nog vara nöjd med min lådlösning , som jag skrev tidigare 1 meter från ljudlådan samt under har jag sänkt ljudnivån från ca 29-30 db på lägsta till 26 db och från högsta från ca 34-35 db till 28 db


28 db är iofs teoretiskt mkt mer än 24 , har för mig att på papper så säger man att 3 db är en fördubbling , men i verkligheten skulle jag inte säga att man upplever det så , lika lite som om jag har halverat ljudnivån .

Jag tror det även har med hur man hör olika frekvenser och tidigare innan min låda hade jag fått en fix ide att sitta o lyssna efter fläkten när det var tyst i filmen , nu hör jag det inte oavsett hur jag anstränger mig på lägsta och kanske väldigt lite på högsta laser .

Har för mig att specen på din 7000 säger något lite högre fläktljud än på 5000 ? borde väl vara så eftersom det är samma projektorhus fast högre ljusstyrka, så då är dina 24 otroligt lågt

Nu har kollat med db instrumentet igen och jag kommer inte en längre ner än ca 26 db o avsett var jag går i huset , jag tycker det är tyst men den stannar på 25-26 , det är vind ute , lite svagt ljus från ventilerna i rummen samt svagt ljud från kyl och frys och rören från golvvärmen , så 25 är i mina öron i princip helt tys



18.2db i biorummet här. Men då fick jag hålla andan 😆🫢

#952

Postad 05 oktober 2023 - 20:59

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Vad mäter du med ? Om det är en mobil app ska du nog ta 18 db med en nypa salt. Mäter jag med mobilen visar den mellan 19 0 20.. men det stämmer inte!

#953

Postad 05 oktober 2023 - 22:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Man ska helt klart vara försiktig med mätningar på väldigt svaga ljud då det finns för mycket felkällor.

Sen så är det inte kanske främst viktigt om det är 24dB eller 21dB utan kanske mer vid vilken frekvens som ljudet har.



#954

Postad 06 oktober 2023 - 08:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Man ska helt klart vara försiktig med mätningar på väldigt svaga ljud då det finns för mycket felkällor.

Sen så är det inte kanske främst viktigt om det är 24dB eller 21dB utan kanske mer vid vilken frekvens som ljudet har.

 

Exakt detta! 

 

För övrigt något som diskuterats i 20+ år nu. Man kan inte jämföra tillverkarnas siffror eftersom de är satta efter tillverkarens godtycke. Man kan heller inte jämföra individuella hemmanvändare når med sin utrusnting. Olika rum, olika mätmetoder och olika utrustning.

 

För att få jämförbara relativa utfall mellan olika projektorer behöver man använda samma mätare och samma mätmetodik i samma rum. Annars är det bara godtyckliga siffror gripna helt ur luften – bokstavligen ur luften. Vid så låga värden som under 30 dB är det väldigt mycket osäkerhet i mätningarna, både i fråga om utrustningens precision och i fråga om brusnivåerna från omgivningen.

 

På det kommer det mänskliga hörandet där man behöver vikta frekvenserna. dB(A) är väl den mest accepterade viktningen för allmänna brusnivåer.

 

Vill man ha absoluta siffror som går att jämföra blir det lite väl komplext. Man behöver flytta varje projektor till ett akustiskt för ändamålet specialbyggt rum och där mäta fram en matris av dB-värden baserad på riktningen man mäter i. Då med något bättre än en mobiltelefon eller Clas Ohlson-mätare. Man behöver snarare spektrummätningar för att få ut sådant som spikar i vissa frekvenser. Projektorer har mer än fläktar och hörbara (och störande) ljud kan komma från sådant som färghjul, elektroniken i form av spoltjut och andra mekaniska delar likt en autoiris. 

 

Karaktären på ljudet över tiden är lika viktigt och inget som en dB-siffra kan spegla. Surrande och pulserande ljud är långt mer störande än ett brus som exempel.

 

Det man kan konstatera är inget projektor är helt tyst men att man kan påverka en del modeller, likt trådens modeller, så att fläktsurret är på en nivå där man som individ ofta kan filtrera bort det. Och man kan delvis bygga bort ljudet.

 

De här enklare mätmetoderna med dB-mätning är fortfarande intressanta för just individuella scenarion. Likt när man bygger en hush box eller experimenterar med placeringen. En del projektorer surrar till exempel mer eller mindre när de är takhängda jämfört när de är bordsplacerade. Då kan en enkel mätare vara intressant för att jämföra, likt att få en siffra på den relativa skillnaden från samma lyssningsposition.

 

Men när man läser 20 dB hit och 25 dB dit, det är som att besöka forumet för 20 år sedan. Man jämför tärningskast. :D



#955

Postad 06 oktober 2023 - 08:55

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Ok då är jag ändå nöjd med mina egna mättningar dvs före o efter lådan fast exakt samma förutsättningar , man får hålla sig där o inte jämföra med andra .

Eter att ha kört ett tag nu med lådan måste jag säga att jag är förvånad hur låg temp projen har och skickar ut , någon skrev att det var extra viktig med kylning på en laser proj men jag minns inte om det skrev att den blev varmare än en lampproj , men jag kan konstatera att jämför med alla mina tidigare lampprojar som var som hårfönar i luftutblåset , så känns det knapp nån skillnad på rumstempen och utskickna luften från projen även efter 2 timmars film

SÅ helt klart är sony rek om avstånd mkt med livrem o hängslen och troligen i värsta senariet dvs i ett varmt fuktigt land 



#956

Postad 06 oktober 2023 - 14:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Tjena... en polare har i veckan har införskaffat en 5000es + en HC duk i ett ljust vardagsrum... han frågade lite om inställningar, så gått genom appleTVs inst ,4k sdr matcha bildomgång på om HDR räcker till, och matcha HZ på...

Föreslagit Film1 till SDR... men vad säger ni om HDR, är det lönt i ett ljust vardagsrum? Han skulle se film i kväll när det mörknat...

Men vilket läge föreslår ni i HDR? Är det samma men man ökar lampstyrkan? Har ingen erfarenhet av sonys projjar... har epson själv

Har ingen möjlighet att åka hem till han det närmaste, utan bara messat varandra om detta.



#957

Postad 06 oktober 2023 - 14:46

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Tjena... en polare har i veckan har införskaffat en 5000es + en HC duk i ett ljust vardagsrum... han frågade lite om inställningar, så gått genom appleTVs inst ,4k sdr matcha bildomgång på om HDR räcker till, och matcha HZ på...

Föreslagit Film1 till SDR... men vad säger ni om HDR, är det lönt i ett ljust vardagsrum? Han skulle se film i kväll när det mörknat...

Men vilket läge föreslår ni i HDR? Är det samma men man ökar lampstyrkan? Har ingen erfarenhet av sonys projjar... har epson själv

Har ingen möjlighet att åka hem till han det närmaste, utan bara messat varandra om detta.

Säkert många som kan detta mer än jag men som vanligt svarar jag med min egen erfarenhet och jag har en sån proj,  Ser ofta HDR och då går den ju in i ett annat "läge"  max på lasern, nästan max på kontrast samt ett annat färgomfång , men jag hade vita vägar o vit tak tidigare det blev INTE bra med HDR, så det undvek jag , nu har jag nästan svart och det är en enorm skillnad, nu ser jag ofta HDR . HC duk är väl inte heller helt lyckat tillsammans med den höga ljusstyrkan HDR kör, man får konstiga effekter i olika vinklar , som ett ljussken från duken 



#958

Postad 09 oktober 2023 - 12:43

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Tjena... en polare har i veckan har införskaffat en 5000es + en HC duk i ett ljust vardagsrum... han frågade lite om inställningar, så gått genom appleTVs inst ,4k sdr matcha bildomgång på om HDR räcker till, och matcha HZ på...

Föreslagit Film1 till SDR... men vad säger ni om HDR, är det lönt i ett ljust vardagsrum? Han skulle se film i kväll när det mörknat...

Men vilket läge föreslår ni i HDR? Är det samma men man ökar lampstyrkan? Har ingen erfarenhet av sonys projjar... har epson själv

Har ingen möjlighet att åka hem till han det närmaste, utan bara messat varandra om detta.

Tänker att eftersom han köpte en så pass dyr projektor så kanske han skulle investera i ngn som kalibrerar den och som på plats kan ställa in projektorn utifrån hans setup och förutsättningar... 



#959

Postad 09 oktober 2023 - 16:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Tack för svar. :) 

Ja, lirsa, det håller jag med om, ska försöka övertala honom till det! :) 



#960

Postad 19 oktober 2023 - 21:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Lite goda nyheter angående "flimret". Jag har nog börjat vänja mig vid det och tänker inte på det längre (förutom i speciellt osympatiska scener).

 

Däremot har jag börjat titta lite på material i 4k/HDR. Ljusstyrkan tycker jag räcker till, ljusa scener (exempelvis utomhus i solsken och liknande) känns definitivt ljusa nog. Däremot har jag problem med riktigt mörka scener. Många saknar så mycket detaljer att det är nästan omöjligt att se vad som händer. Lite som om man väljer totalt fel gamma för SDR.

 

Tycker inte att jag får till det genom att justera kontrast/brightness så jag hoppas att det är någon annan inställning jag missar. Någon gamma har jag förstått att det inte finns för HDR, men något liknande?

 

För det kan väl inte vara i skuggdetaljerna problemet med HDR på en projektor ligger?



#961

Postad 20 oktober 2023 - 08:46

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Lite goda nyheter angående "flimret". Jag har nog börjat vänja mig vid det och tänker inte på det längre (förutom i speciellt osympatiska scener).

 

Däremot har jag börjat titta lite på material i 4k/HDR. Ljusstyrkan tycker jag räcker till, ljusa scener (exempelvis utomhus i solsken och liknande) känns definitivt ljusa nog. Däremot har jag problem med riktigt mörka scener. Många saknar så mycket detaljer att det är nästan omöjligt att se vad som händer. Lite som om man väljer totalt fel gamma för SDR.

 

Tycker inte att jag får till det genom att justera kontrast/brightness så jag hoppas att det är någon annan inställning jag missar. Någon gamma har jag förstått att det inte finns för HDR, men något liknande?

 

För det kan väl inte vara i skuggdetaljerna problemet med HDR på en projektor ligger?

 

Kan man ändra tonemapingen nånstans manuellt? 



#962

Postad 20 oktober 2023 - 08:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Läs här !

 

https://hometheaterh...ojector-review/



#963

Postad 20 oktober 2023 - 11:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Kan man ändra tonemapingen nånstans manuellt? 

 

Det finns en "HDR Enhancer" men den verkar mer påverka de ljusa delarna. Den går att ställa i fyra steg (off till high) och ingen av dem har löst problemet.

 

 

Riktat till mig? Jag har läst den där ett par gånger och den påstår motsatsen till vad jag upplever.

 

"I watched all HDR content on its high setting which really made highlights pop out while keeping dark scenes richly detailed."


Redigerat av Loco.spk, 20 oktober 2023 - 11:27.


#964

Postad 20 oktober 2023 - 12:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Riktat o riktat , jag tänker inte så , det är ett öppet forum , det var bara ett tips inlagt i tråden , själv upplever jag bättre detaljer i svärtan om jag Dynamic Control på off , jag har för mig att på full så stänger den av lasern helt i svarta partier 



#965

Postad 20 oktober 2023 - 12:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Riktat o riktat , jag tänker inte så , det är ett öppet forum , det var bara ett tips inlagt i tråden , själv upplever jag bättre detaljer i svärtan om jag Dynamic Control på off , jag har för mig att på full så stänger den av lasern helt i svarta partier 

Ok, det är svårt att veta när det skrivs så kort och inte citeras.

 

Mitt problem har inget med dynamic control att göra hur som helst. Jag har den dessutom avslagen.



#966

Postad 20 oktober 2023 - 12:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Ok, det är svårt att veta när det skrivs så kort och inte citeras.

 

Mitt problem har inget med dynamic control att göra hur som helst. Jag har den dessutom avslagen.

Nja om jag citera då är det ju riktat till det jag citerar , annars är det mer än kommentar helt öppet 



#967

Postad 20 oktober 2023 - 14:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

De två reglage som i huvudsak styr den ganska statiska tonemappingen på XW5000ES är främst två stycken. Dynamic Control, som redan omnämnts, styr i stort över hur tonkurvan ska se ut. Högre värde ger mer "pop" men med konsekvensen att bland annat bränna ut högdagrar och ett högre värde ger också att bilden ser lite mindre korrekt ut samt framhäver brus och artefakter. Det andra reglaget är det som heter Contrast (HDR) som med HDR-signal in inte längre är ett konventionellt kontrastreglage i den mening att den styr vitnivån. När projektorn får en HDR-signal så blir detta reglage då en slags "volymkontroll" för inom vilket spann "tonemappingen" ska jobba. Ställer man den högt så flyttas spannet och ökar intensiteten i bilden vilket resulterar i en starkare och "ljusare" bild. Nackdelen är då att man, precis som med Dynamic Control, ganska snabbt bränner ur högdagrar om den ställs för högt. För att visa alla detaljer oberoende av insignal så måste den ned till någonstans runt 30, vilket ger en väldigt mörkt och fadd bild. Hur många nits materialet är spelar stor roll för vart detta reglage kan stå och man får hitta en kompromiss som för de flesta sannolikt landar mellan 40-50.

 

Det finns tyvärr ingen tonemapping inbyggt som fungerar likt en extern videoprocessor eller JVC:s senare modeller, som justerar spannet efter insignal och per bildruta. Så det blir ganska mycket av en personlig avvägning mellan varje enskild lösning(rum, duktyp, storlek etc.), vald film och om man faktiskt ska välja att stänga av HDR i källan.

 

Något särskilt reglage för att få fram mer detaljer kring 0-5 IRE finns inte utan det är att justera in brightness så korrekt som möjligt och att i viss mån höja det ifall mörka partier beckar igen. Dock med konsekvensen att svärtan kan bli lidande. Det finns dock ett "rätt" värde för detta, men man får värdera när eller om man vill frångå detta för att reducera problemet med avsaknad av en bra tonemapping.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 20 oktober 2023 - 14:18.


#968

Postad 20 oktober 2023 - 14:49

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tack Marcus, mycket värdefull information för att man ska förstå hur det fungerar och kunna labba för att hitta det som fungerar bäst i ens egen setup.

 

Du skriver väldigt diplomatiskt, mer odiplomatiskt kan man säga att Sonys tonmappning suger :)

 

Jag har förvisso ingen XW5000ES själv utan har bara sett den med HDR en gång på demo, men den föreföll fungera ganska likt min Sony VW290ES vad gäller tonmappning. Denna låter jag aldrig försöka sig på HDR. Konverterar till SDR i blu-ray-spelare från Panasonic eller i AppleTV för streaming istället och tycker det blir mycket bättre.

 

Därmed inte sagt att alla bör göra så, finns säkert många nöjda Sonyägare som kan justera sig till en bild de gillar med HDR.



#969

Postad 20 oktober 2023 - 15:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ok. Så jag ska tolka detta som att det jag upplever inte är "skit bakom spakarna" utan att det är förväntat resultat? Och lösningen skulle vara att köpa en extern box (lumagen?), som fixar det på rätt sätt, till en kostnad av mer än projektorn gick på?

 

Suuuuck. Detta är tydligen inte det mest lyckade köp jag gjort ... milt sagt.

 

EDIT: Ni pratar om att slå av HDR eller konvertera i spelaren. Slå av HDR går väl inte? Det krävs väl en tonmappning någonstans? Så ni båda pratar egentligen om konvertering?

 

I.s.f. tolkar jag er som att spelarna (som oftast inte kostar mer än några tusen) gör ett bättre jobb än en projektor för 70k?

 

Det är ju skandal kan man tycka. Eller pratar jag i nattmössan på grund av min okunskap?


Redigerat av Loco.spk, 20 oktober 2023 - 16:10.


#970

Postad 20 oktober 2023 - 21:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

De menar att man ändrar till HDR till SDR i spelaren, dvs konvertering och man förlorar HDR omfånget. Finns i bl a Panasonic 820 att göra det. 

En anledning till att jag köpa JVC. 


Redigerat av MKarlsson74, 20 oktober 2023 - 21:15.


#971

Postad 20 oktober 2023 - 23:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

De menar att man ändrar till HDR till SDR i spelaren, dvs konvertering och man förlorar HDR omfånget. Finns i bl a Panasonic 820 att göra det. 

En anledning till att jag köpa JVC. 

 

Jo, men att ändra "HDR till SDR" innebär väl just tonmappning?

 

Allt här handlar väl i slutändan om att projektorerna inte klarar HDRs omfång och att bilden på något sätt måste konverteras för att göra det. Eller missar jag något? Och om jag inte gör det, varför skulle en UHD-spelare för knappt 6000 göra det bättre än projektorn? Det är ju ett rätt ordentligt underbetyg för Sony i.s.f.

 

Det är möjligt att jag hade blivit nöjdare med en JVC denna gången men jag har haft Sony-projektorer de senaste 20 åren och har alltid varit supernöjd så jag antog att även detta var ett säkert köp (första gången jag köpte "blint").

 

Jag har alltid upplevt JVCs oroligare bild som en större nackdel än deras bättre kontrast. Det kanske ändrats nu.



#972

Postad 21 oktober 2023 - 10:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 2

Som Marcus skriver ovanför kan man påverka en hel del genom att strypa det dynamiska omfånget med sänkt Contrast-reglage. Då offrar man i praktiken ljusstyrka för att få kontrollen över nyanserna vilket kan lämpa sig bättre för användningsområdet man är ute efter i en biogrotta. Man förlorar "HDR-trycket" i bilden men lyfter fram förmågan till nyansering där HDR då är överlägset SDR.

 

Orsaken till att Panasonic UHD BD-spelare gör en "bättre" tonemapping är för att de har reglagen som låter dig individuellt påverka tonkurvan. Sonys egna möjligheter är mest punktreglage likt Contrast och Brightness, medan tonkurvan mest är Sonys egen default. Med de XW-exemplaren jag har sett tenderar de att trycka ned skuggtoner mot att bli för mörka, vilket då påverkas av sådant som rummets och dukens egenskaper. Har inte riktigt samma erfarenhet av de äldre modellerna, där är det kanske snarare något åt tvärtomhållet, att det saknas lite punch i lågdagrar. Var ett tag sedan jag sist skrynklande hjärnan med HDR på en UHP-Sony. :)

 

Panasonicens reglage är däremot inte supersofistikerade och har ofta lite för stor utväxling. Det reglagen ändrar på 1,2 och 3 steg skulle jag hellre se spridda över 5, 10 och 15 steg. Fast det är relativt enkla att använda. Paras lämpligen ihop med Spears&Munsils HDR Benchmark. Den praktiska nackdelen att detta påverkar endast Panasonicen, inte andra källor man vill ha mot projektorn.

 

Den här eviga JVC vs. Sony är i mina ögon mest en fråga om filosofin bakom default-lägen och inställningar. JVC:erna ur kartong trycker ofta ned för mycket mot svart vilket ser ut som "mer kontrast" sida vid sida när man står där fem minuter i en butik och jämför med sina subjektiva utgångspunkter för "hur det borde se ut".

 

Både JVC och Sony kan i stort åstadkomma snarlika resultat men det är kännbart mer fipplande med JVC:s inställningar när man vill förändra default-karaktären. JVC ger på sitt sätt mer valfrihet men också fler reglage som överlappar varandra i effekt och det tar längre tid och är bökigare jämfört med Sony.

 

När man kalibrerar Sonyn mot en projicerad – alltså matematisk projicerad – PQ-kurva för den ljusstyrka den kan förmedla, dvs om vi når 150 nits fysiskt och vill ha tonemapping till 1000 nits nivåmässigt får man till det rätt bra. Sony gör inte fel. Jag kan alltså få XW:n att mäta rätt, men att det fortfarande upplevelsemässigt blir lite för mörkt.

 

Vilket då har sina förklaringar i att exempelvis 100–150 nits är för lågt för att skuggtonerna ska kunna skala till skönjbart olika nyanser. Detta i kombination hur stor duk man har och hur ljuset studsar runt på väggar etc. Även möjliga förklaringar i att Sony har en HDR-processning under huven man inte riktigt kan påverka. Den processningen kan ge ett utslag på mätmönster (en fyrkant mot en bakgrund) jämfört med hur faktisk filmbild ser ut.

 

Idealiskt mäter man in rätt responskurva och justerar sista biten så godtyckligt den nu måste bli. Seendet med öga och hjärna är komplext och den upplevda bilden samspelar med projektor, duk och rum. För HDR och projektor är alltid kompromisser och kompromisser är subjektiva. Så var inte rädda för att pröva er fram. Så man lär sig. :)



#973

Postad 22 oktober 2023 - 09:58

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Loco.spk var inte för hård mot dig själv nu, din projektor är ändå en otrolig maskin och det finns ingen annan projektor i prisklassen som "kan allt". Epson LS12000 har inte heller dynamisk tonmappning. JVC har för hög inputlag för gaming (tycker jag). Både JVC och Sony blinkar för någon som är så "snabbsynt" som du är.

 

Som våra gurus skrivit här ovan, HDR i dess nuvarande form blir en kompromiss med projektor, inte ens med riktigt bra tonmappning kan man slappna av och känna att man har det "rätt" inställt. Och om Ringblixt hävdar att man kan nå ett likvärdigt resultat med Sony som med JVC så är inte jag den som säger emot... Men jag misstänker att det krävs mycket kunskap och mätinstrument? Alternativt extremt mycket kunskap om man saknar mätinstrument.

 

Vill du ge dig på HDR med din Sony så är en av de vanligaste lösningarna att köpa en blu-rayspelare likt Panasonic ub820. Den har en massa kontroller för att justera tonmappning av HDR, alternativt en massa kontroller för att justera mappningen ner SDR. Det senare är vad jag använder. För streaming finns möjlighet till dynamisk tonmappning genom att köra Dolby Vision LLDV om man stoppar in en HD Fury eller Ezcoo-box i signalkedjan som får Apple TVn att tro att projektorn fixar Dolby Vision.

 

----

 

Fasen Ringblixt, ditt inlägg får mig nästan att fundera på om jag ändå skulle lägga tid och energi på att försöka få till en HDR-bild jag trivs med här hemma med min VW290... Jag blir sugen, men samtidigt har jag en gnagande känsla av att jag ändå inte kommer sitta nöjd även om jag på något otroligt vis skulle lyckas hitta de bästa inställningarna för min setup. Både vad gäller ljud och bil så tolererar jag konstanta fel bäst. Fel som kommer och går eller varierar med programmaterial är värre.

 

Som Marcus skrev:

 

...

Så det blir ganska mycket av en personlig avvägning mellan varje enskild lösning(rum, duktyp, storlek etc.), vald film och om man faktiskt ska välja att stänga av HDR i källan.

...

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Att vid varje ny film man ploppar i sitta och fundera på "är det lite för mörkt nu? Skulle denna film må bra av att justera X eller Y lite?" är EXAKT det jag vill undvika genom att ha en någorlunda kalibrerad bild. Därför har jag valt att köra SDR tillsvidare. (Dock får man vara medveten om att även mappningen ner till SDR har ett visst mått av godtycklighet.)

Men som sagt, ditt inlägg fick mig att fundera på om jag kanske ska labba med det igen. Blir det tillräckligt bra kanske fördelarna överväger nackdelarna.



#974

Postad 22 oktober 2023 - 10:53

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 1

Det där med att vilja justera inför varje film känner jag igen , troligen tänker man fel eftersom varje film är olika och vi vet inte vad som är "rätt eller fel" dvs hur den är tänkt att framstå , vissa filmer är bara extremt mörka 



#975

Postad 22 oktober 2023 - 20:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tack alla kunniga människor som hjälper till, i synnerhet Marcus och Thomas. Jag förstår nog problematiken lite bättre nu och får fundera på hur jag bäst går vidare.

 

För tillfället släppte jag alla funderingar på HDR och såg några riktiga höjdarfilmer i SDR. Det hjälpte en del för humöret. Som Mikael skrev, det är ju inte direkt en dålig projektor på de flesta punkter. :)

 

 

Det där med att vilja justera inför varje film känner jag igen , troligen tänker man fel eftersom varje film är olika och vi vet inte vad som är "rätt eller fel" dvs hur den är tänkt att framstå , vissa filmer är bara extremt mörka 

 

Visst är vissa filmer väldigt mörka, och ibland kan man ju med fog fundera på om någon gjort fel vid produktionen. Men hur bilden ska återges utifrån vad som ligger på skivan är inte så svårt att veta.

 

Och det är det vi vi pratar om nu. Helt enkelt att nuvarande projektorer inte kan återge HDR fullt ut och då måste det på något sätt visas fel bild. Exempelvis att det blir svårt att behålla detaljer i mörka delar utan att få en alltigenom mörk bild. Om jag nu inte missförstått de senaste dagarnas inlägg.

 

 

Därför har jag valt att köra SDR tillsvidare. (Dock får man vara medveten om att även mappningen ner till SDR har ett visst mått av godtycklighet.)

 

Detta är något jag fortfarande inte riktigt fattar. Är inte detta precis samma sak som den tonemapping i projektorerna vi pratar om? Det finns väl inget sätt att helt enkelt visa HDR i/som SDR fast med högre upplösning?



#976

Postad 22 oktober 2023 - 21:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

"

Another major perk with Panasonic's UB820 is its ability to convert HDR to SDR while still preserving UHD’s wide color gamut (BT.2020). Here’s why that’s important. Some projectors and older TVs support a wide color gamut, but not HDR, or do a very poor job with HDR processing.

 

With the UB820, the option to send SDR signals with BT.2020 (or Rec.709) color is now available right in the setup menu, so there’s no need to use external devices. This lets you watch HDR programs tone mapped down to near-SDR levels (the default is 350 nits, which works well for projectors), so a viewer with a projector or older, non-HDR TV can still get many of HDR’s picture quality perks by simply calibrating the display to a 2.4 gamma and either Rec.709 or BT.2020 color (the player supports both)."
https://www.soundand...r-review-page-2

 

Min tolkning är att du får standard SDR fast med den wide color gamut.
 



#977

Postad 22 oktober 2023 - 21:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

"

Another major perk with Panasonic's UB820 is its ability to convert HDR to SDR while still preserving UHD’s wide color gamut (BT.2020). Here’s why that’s important. Some projectors and older TVs support a wide color gamut, but not HDR, or do a very poor job with HDR processing.

 

With the UB820, the option to send SDR signals with BT.2020 (or Rec.709) color is now available right in the setup menu, so there’s no need to use external devices. This lets you watch HDR programs tone mapped down to near-SDR levels (the default is 350 nits, which works well for projectors), so a viewer with a projector or older, non-HDR TV can still get many of HDR’s picture quality perks by simply calibrating the display to a 2.4 gamma and either Rec.709 or BT.2020 color (the player supports both)."
https://www.soundand...r-review-page-2

 

Min tolkning är att du får standard SDR fast med den wide color gamut.
 

 

Tack för tipset men är inte det där en lösning för projektorer som inte klarar att ta emot HDR-signal men en större färgskala än SDR?

 

I min projektors fall så tar den ju utan problem mot HDR (i.a.f. HDR10) men har problem med att ljusstyrkan är för låg (om jag förstår det rätt). 350 nits är jag låååångt ifrån med 135" AT-duk ;) För att 

 

Dessutom löser spelaren i.s.f. bara problemet med UHD på disk. Jag ser rätt mycket på streamingtjänster idag.



#978

Postad 23 oktober 2023 - 22:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Då är det nog en videoprocessor som gäller.



#979

Postad 24 oktober 2023 - 16:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Då är det nog en videoprocessor som gäller.

 

Det är väl risk för det, men jag kan tyvärr inte motivera mig att betala mer för en sådan än vad jag gav för projektorn. Nästan dubbelt så mycket om jag sett rätt priser.

 

Det finns någon slags budget för projektorbytet även om det inte är en uttalad faktisk summa :)



#980

Postad 24 oktober 2023 - 22:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag ser sällan filmer med HDR och de gånger jag gör det så fixar min JVC det bra. 



#981

Postad 25 oktober 2023 - 08:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Ok jag hör dig, och jag skulle inte ha så mycket emot att enbart se på SDR. Men att skippa HDR innebär ju i praktiken att även skippa 4K vilket jag inte är lika sugen på.

 

Det bästa vore som sagt en lösning där upplösning och färgrymd behölls, men ljusstyrkan mappas om för att passa projektorns begränsning.

 

Jag har börjat förstå att det handlar om dynamisk tonmappning och att det är svårt att lösa (generellt) för en rimlig kostnad.



#982

Postad 25 oktober 2023 - 09:53

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Är det så att man inte kan "se" 4k om man inte kör HDR ?



#983

Postad 25 oktober 2023 - 10:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Nej, rent tekniskt finns det ju möjlighet att koda 4k i SDR, men rent praktiskt så är det mesta i den upplösningen även HDR.

#984

Postad 25 oktober 2023 - 11:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

jag har många 4 k filmer en del nyare där står det HDR på omslaget men på de flesta "äldre" står inget om HDR , så du menar att då är det inte 4 k upplösning ? 



#985

Postad 25 oktober 2023 - 12:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

jag har många 4 k filmer en del nyare där står det HDR på omslaget men på de flesta "äldre" står inget om HDR , så du menar att då är det inte 4 k upplösning ? 

 

Nej det skrev jag verkligen inte. Tvärtom.

 

Men det vanliga idag är så vitt jag kan se att 4K även är HDR.


Redigerat av Loco.spk, 25 oktober 2023 - 12:21.


#986

Postad 25 oktober 2023 - 13:10

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

nja 70 % av mina 4k filmer . där står det inte HDR 



#987

Postad 25 oktober 2023 - 13:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

nja 70 % av mina 4k filmer . där står det inte HDR 

Ok. Men det spelar ingen roll för det är inte dina filmer jag ska kolla på :)



#988

Postad 25 oktober 2023 - 14:41

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Ok. Men det spelar ingen roll för det är inte dina filmer jag ska kolla på :)

Ok hög nivå på svar ,  jag tror fortfarande att det är vanligt med HDR på 4 k filmer men det gäller de senaste årens produktioner, jag samlar på så många fler årgångar än så och det finns många äldre i 4 k .



#989

Postad 25 oktober 2023 - 15:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Ok hög nivå på svar , jag tror fortfarande att det är vanligt med HDR på 4 k filmer men det gäller de senaste årens produktioner, jag samlar på så många fler årgångar än så och det finns många äldre i 4 k .

Men snälla, det var ett sätt att med "glimten i ögat" säga att information om hur många filmer du har i SDR kontra HDR inte löser någonting.

De flesta av de filmer jag är är intresserad av att skaffa på UHD är HDR. Och det skulle i ärlighetens namn räcka med att bara några stycken är det för att jag skulle vilja lösa problemet.

Och jag undrar om inte de flesta filmer du har är HDR även om det inte står på fodralet. Så vitt jag kan se så är de flesta UHD-släpp HDR-versioner, även om det är gamla filmer.

Redigerat av Loco.spk, 25 oktober 2023 - 16:15.


#990

Postad 25 oktober 2023 - 23:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

nja 70 % av mina 4k filmer . där står det inte HDR 

De flesta 4K UHD har HDR även för de äldre filmerna.
Är du säker på att du snackar om UHD? Eller är det vanliga blurays?



#991

Postad 26 oktober 2023 - 07:52

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Detta är något jag fortfarande inte riktigt fattar. Är inte detta precis samma sak som den tonemapping i projektorerna vi pratar om? Det finns väl inget sätt att helt enkelt visa HDR i/som SDR fast med högre upplösning?

 

Jag hade hoppats att Ringblixt eller Marcus skulle fylla på med ett högkvalitativt svar här men eftersom det dröjer så ger jag mig på ett försök som de får korrigera sen.

 

Precis som MKarlsson74 citerade så kan spelaren vid HDR->SDR-konvertering bibehålla upplösningen och färgrymden BT2020 från materialet men tonmappa ner det dynamiska omfånget till SDR. Och precis som du säger så är det en tonmappning likt den som sker i projektorn. Problemet med projektorns tonmappning, i Sonys fall, är i min mening att man som användare har för liten möjlighet att påverka den. *Edit: och att den är statisk, men det är spelaren också. Det är JVC-projektorer och videoprocessorer som erbjuder dynamisk tonmappning av HDR10 i dagens läge.

Men om man då har en Panasonic-spelare kan man göra på två sätt:

 

1. Använda HDR-kontrollerna i spelaren OCH projektorns inställningar.

Man labbar med inställningarna för att få till så schysst HDR-bild man kan, där man själv då har möjlighet att prioritera de egenskaper man värderar högst, HDR-tryck eller nyansering. Alternativt så går man bort sig fullständigt, vilket är oerhört lätt om man inte har kunskap och mätinstrument. Innan jag skaffade mätinstrument så provade jag denna variant och tyckte att "nu minsann, nu har jag tweakat fram nåt som ser bra ut". Sen började jag jämföra scener från ett antal filmer genom att stoppa in bluray-varianten i en spelare och UHD i en annan och snabbt switcha mellan dem och insåg att blurayen såg väldigt mycket bättre ut med avseende på dynamiken i bilden.

 

2. Låta Panasonic konvertera HDR till SDR (med bibehållen upplösning och färgomgång).

Varför kan detta bli bättre? Min teori är att det beror på att det blir mer förutsägbart. Även här får man kontroller att pilla på i spelaren eftersom det inte finns en "sann" tonmappning här heller. Spelaren kommer dock att skicka en annan signal till bildvisaren som då inte går in i HDR-läge och applicerar sin egen tonmappning ovanpå. Som Mattias citerade så kalibrerar man bildvisaren mot den gammakurva man föredrar vilket är en enklare process. Ibland är bildvisare mer korrekta i SDR-läge också, förutom tonmappningsskillnaderna, eftersom tillverkaren prioriterat att de ska vara korrekta framför att trycka ur sig maximalt med ljus.

 

 

För streaming använder jag AppleTV och där har jag inte sett att man får några reglage alls att leka med vid tonmappning ner till SDR. Tycker det blir väldigt bra ändå.

Men som sagt, vill man gå steget längre kan man stoppa in en box som lurar AppleTV att bildvisaren klarar Dolby Vision. Material i DV bör då se ännu bättre ut eftersom man får dynamisk tonmappning.


Redigerat av Mikael.Arvidsson, 26 oktober 2023 - 12:45.


#992

Postad 26 oktober 2023 - 08:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tack, då har jag nog förstått det rätt nu.

 

Antingen någon form av tonemapping, någonstans i kedjan, eller kommer jag få skippa UHD. Oavsett vad som påståtts tidigare i tråden så hittar jag inga filmer i det formatet som inte också är HDR.

 

Skönt att i.a.f. veta vad man har att ta ställning till.



#993

Postad 26 oktober 2023 - 20:21

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Det finns ju lösning på detta - en extern videoprocessor. Då får man HDR med projektor som gör att man ledig behöver vända sig om. Jag fick från JVC N5 till VW790 och då skaffade jag en Lumagen. Gör jag test med eller utan Lumagen med min nuvarande XW7000 är det som natt och dag - inte ens jämförbart.

Började 2020 slå ett slag för extern videoprocessor och därför skapade jag också den tråden. Absolut att HDR med projektor är en kompromiss to man enbart har typ 1/10 av det ljus som skulle behövas - men en mer HDR-lik bild än med en Lumagen går inte - förutom med dess konkurrent MadVR. mig veterligen de två enda alternativen i världen att göra HDR rättvisa på projektor.

#994

Postad 26 oktober 2023 - 20:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det finns ju lösning på detta - en extern videoprocessor. Då får man HDR med projektor som gör att man ledig behöver vända sig om. Jag fick från JVC N5 till VW790 och då skaffade jag en Lumagen. Gör jag test med eller utan Lumagen med min nuvarande XW7000 är det som natt och dag - inte ens jämförbart.

Började 2020 slå ett slag för extern videoprocessor och därför skapade jag också den tråden. Absolut att HDR med projektor är en kompromiss to man enbart har typ 1/10 av det ljus som skulle behövas - men en mer HDR-lik bild än med en Lumagen går inte - förutom med dess konkurrent MadVR. mig veterligen de två enda alternativen i världen att göra HDR rättvisa på projektor.

 

Jepp, jag vet. Vi har pratat om det lite längre upp i tråden. Men det är tyvärr uteslutet för min del på grund av kostnaden.

 

Som jag skrev tidigare så finns det ingen exakt budget för hur mycket projektorbytet får kosta, men att lägga nästan dubbel projektorkostnad ytterligare kommer inte hända :(

 

Och HDR-lik bild är egentligen inte vad jag är ute efter. Jag skulle gott nöja mig med att se vad som händer i filmen både när det är ljust och när det är mörkt :)


Redigerat av Loco.spk, 26 oktober 2023 - 20:53.


#995

Postad 27 oktober 2023 - 07:08

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jepp, jag vet. Vi har pratat om det lite längre upp i tråden. Men det är tyvärr uteslutet för min del på grund av kostnaden.

 

Som jag skrev tidigare så finns det ingen exakt budget för hur mycket projektorbytet får kosta, men att lägga nästan dubbel projektorkostnad ytterligare kommer inte hända :(

 

Och HDR-lik bild är egentligen inte vad jag är ute efter. Jag skulle gott nöja mig med att se vad som händer i filmen både när det är ljust och när det är mörkt :)

Förstår, men tänker att man ändå vill ha en bild som påminnner om det som producenten avsåg ;)

 

Hade jag varit i en situuation med en given budget hade jag alla dagar i veckan valt en billigare projektor till förmån för en videoprocessor. Alternativt en JVC - nu pratar jag alltså mot den jag själv har - för olikt Ringblixt så är min erfarehet att JVCs frame by frame tonmapping presterar långt mycket bättre än Sonys. 



#996

Postad 27 oktober 2023 - 07:44

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Hehe jo, men man ska ju upp i en rejäl budget innan din ekvation går att få ihop lirsa. Säg att man har sparat ihop 80 000kr till sin nya fina bildlösning och ska köra på din budgetfördelning - hur ska man få ihop det? :)



#997

Postad 27 oktober 2023 - 08:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Förstår, men tänker att man ändå vill ha en bild som påminnner om det som producenten avsåg ;)

 

Hade jag varit i en situuation med en given budget hade jag alla dagar i veckan valt en billigare projektor till förmån för en videoprocessor. Alternativt en JVC - nu pratar jag alltså mot den jag själv har - för olikt Ringblixt så är min erfarehet att JVCs frame by frame tonmapping presterar långt mycket bättre än Sonys. 

 

Precis som Mikael skriver så skulle jag behövt köpa en projektor för negativt pris för att din lösning ska gå ihop sig eftersom en lumagen kostar mer än bara projektorn :)

 

Lösningen blir antagligen att helt enkelt ställa in det så got det går. Med ringblixt och marcus förklaringar av hur reglagen fungerar med HDR så har jag lyckats få det lite mer acceptabelt. Möjligt att det går att leva med det.



#998

Postad 27 oktober 2023 - 08:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 1
Amatörfråga. Hur vet man vad regisören avsåg ? Hur bilden ska se ut i tex mörka partier? Hur vet man när man har en "korrekt" bild i det avseendet?

#999

Postad 27 oktober 2023 - 09:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Amatörfråga. Hur vet man vad regisören avsåg ? Hur bilden ska se ut i tex mörka partier? Hur vet man när man har en "korrekt" bild i det avseendet?


Så länge videofilen producerats korrekt så ligger all information däri. Sedan kan det förstås gjorts kompromisser redan där beroende på hur väl det gått att konvertera mellan ursprungsmaterialet (kanske 35mm film) och exempelvis bluray.

Målet måste hur som helst vara att återge det man spelar upp så "oförändrat" som det bara går.

Så uppfattar jag det i.a.f.

#1000

Postad 27 oktober 2023 - 09:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Amatörfråga. Hur vet man vad regisören avsåg ? Hur bilden ska se ut i tex mörka partier? Hur vet man när man har en "korrekt" bild i det avseendet?

I SDR är det en ganska enkel historia då en komplett kalibrering oftast ger ett resultat som motsvarar standard till 100%(eller väldigt nära). Det betyder att allt man ser är precis så som det skapades. Det är också hela poängen med kalibrering så att man slipper sitta och justera vid varje film och alltid ser materialet som det var avsett att ses.

 

Med HDR blir det klurigare eftersom vi idag har väldigt få bildvisare som faktiskt klarar av att kalibreras till 100% mot den standarden. I fråga om projektorer så blir det förstås ännu svårare eftersom ljuset inte är tillräckligt. Själv gör jag då så att jag tittar på särskilda klipp från film i SDR och använder det som en slags referens för att sen kunna avgöra om den bild jag har justerat fram i HDR, med de reglage jag har tillgängliga, motsvarar den kalibrerade bilden i SDR. Med en bra tonemapping (madVR, Lumagen och i viss mån JVC) så får man oftast ett resultat som ligger mycket nära så som ögat upplever det. I andra fall, inte lika nära B)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 27 oktober 2023 - 09:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.