Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Vilket VR ska man satsa pÄ?

20 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 november 2016 - 09:44

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlĂ€gg
  • 0
Sonen önskar sig VR i julklapp. AlltsÄ glasögonen och Àven nÄn slags handkontroll till det. Trodde först att detta rÀckte https://www.netonnet...-0/231288.9134/ men det Àr ju bara ett par glasögon. SÄ hur styr man spelet?

Han har en iphone 6 och jag vet inte riktigt vad som passar till den telefonen? SÄg att ps4 hade ett VR paket, men dessvÀrre har vi inte en ps4. Vi har xbox one och jag hittar inget system till det.

Finns det nÄgot kit ni kan rekommendera? Som sagt sÄ vill han ha bÄde glasögonen och handkontroller...

/Magnus

#2

Postad 20 november 2016 - 08:02

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ha gjort lite research sĂ„ verkar inte apple tillĂ„ta 3:e parts bluetooths handkontroller. Åtminstone inte för spel. Är det sĂ„ illa?

 

Tanken var ju att sonen ville ha glasögonen och en kontroll för att kunna styra spelet. 

 

Vad sjutton ska man köpa istÀllet? Hade verkligen tÀnkt att fixa ett kit till julklapp...



#3

Postad 20 november 2016 - 09:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 1
Det finns egentligen bara tvÄ sÀtt att fÄ VR pÄ ett bra sÀtt. Det ena Àr psvr och dÄ ska man gÀrna ha en PS pro till det. Det andra Àr att köpa oculus rift/HTC vive samt att ha en kraftfull speldator pÄ det.

VR pÄ mobiler Àr ytterst begrÀnsat och ger inte alls samma möjligheter som de övriga alternativen.

#4

Postad 20 november 2016 - 12:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlĂ€gg
  • 0
Tack för infon. Har ocksÄ börjat inse detta.

#5

Postad 23 november 2016 - 12:52

Unregistered1b385464
  • Unregistered1b385464
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

Fast vad skrev aftonbladet om det i sin plusartikel om vr. Verkar som det gillade en budgetvariant (troligtvis mobil). NÄgon som har lÀst den?



#6

Postad 23 november 2016 - 13:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 1

Ja Àr det nÄgon som betalar för Aftonbladet Plus?



#7

Postad 24 november 2016 - 08:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlĂ€gg
  • 4

Ja Àr det nÄgon som betalar för Aftonbladet Plus?

Aftonbladet Plus Àr bland det bÀsta som hÀnt internet. Det fungerar ju som ett filter sÄ att deras gaggande nÄr fÀrre, vilket bara Àr positivt. :)



#8

Postad 28 november 2016 - 08:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlĂ€gg
  • 0
http://www.roadtovr....5cab4-168178973

Undrar hur lÀtt ips glow Àr att stÄ ut med i vr. Clouding Àr mÄhÀnda ett mindre problem pÄ smÄ paneler?

#9

Postad 05 december 2016 - 14:51

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0

LÄnar trÄden lite, istÀllet för göra en ny.

 

Ifall man nu ska hoppa pÄ VR tÄget, vilket headset skulle ni sÀga Àr det som Àr bÀst.

Oculus Rift eller HTC Vive?

För o nackdelar med bÄda?

 

Hur stort utrumme behövs för Vive?

Funkar spela med kontroller/tangetbord/mus till bÄda headseten ifall man skulle vilja det? dvs sittande spelande.

Mest framtidsÀker? dvs störst utbud Ät?


Redigerat av Unregisteredb857a8c2, 05 december 2016 - 15:25.


#10

Postad 16 december 2016 - 01:25

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0

inga förslag? rÄd?



#11

Postad 16 december 2016 - 14:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Ja det Àr vÀl bara Oqvist hÀr som har bÄde Vive och Rift.



#12

Postad 16 december 2016 - 17:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlĂ€gg
  • 0

Ville vÀnta tills jag fÄtt mer tid med touch.

 

Vill du gÄ all in pÄ roomscale skulle jag absolut gÄ för Viven. BÀttre tracking helt enkelt Vives basstationer tÀcker mer yta bÄde vertikalt och horisontellt och Àven om man bara kör stÄende Àr det skönt att kunna stÄ i vilken riktning du vill och inte försöka lista ut var kamerorna Àr. Behöver nog 4 kameror för Rift men jag misstÀnker de ÀndÄ kommer ha sÀmre tÀckning speciellt vertikalt. Jag kommer inte ens testa för mycket kable management de ska va trÄdlösa. Fattar Oculus ocksÄ dÀrför de marknadsför stÄende 180 grader.

 

I de omrÄden dÀr Oculus spÄrar sÄ fungerar trackingen lika bra vad jag kan se.

 

Viven överlag kÀnns mer byggd för roomscale. Robustare och lÀngre kabel.

 

GÀllande utrymme ju mer ju bÀttre. Det Àr en besvikelse varje gÄng man stöter pÄ chaperone Àr en sÄ mÀktig kÀnsla gÄ runt fritt i virtuella rum men den bryts ju snabbt. 2x2 meter kan du spela det mesta i alla fall.

 

För sittande vinner Oculus mycket pĂ„ lĂ€gre vikt, bĂ€ttre lĂ„ngtidskomfort sĂ„ledes Ă€ven om Riften gĂ„r lite varmare och uppskattar dess grafik lite mer stĂ€dad. Delvis pga nĂ„got mindre fov men min rift har bĂ€ttre svĂ€rta dock sĂ€mre kontrast. Oculus Fresnellinserna fokuserar pixlarna mer sĂ„ SDE upplevs inte lika markant men den slĂ€pper igenom mindre ljus i stĂ€llet. 

 

GĂ€llande spelstöd de Ă€r i stort sett detsamma. Oculus har köpt lite exklusiviteter medan Vive har ett försprĂ„ng nĂ€r det gĂ€ller rena 360 roomscale upplevelser. Tar ju nĂ„gra Ă„r utveckla lir sĂ„ de mesta Ă€r fortfarande i beta stadie men finns vĂ€ldigt mycket kul redan. Är du kreativ sĂ„ kĂ€nns Quill och Medium vassare Ă€n Tilt Brush sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt men de slĂ€pps sĂ€kerligen till Vive ocksĂ„.

 

FramtidssÀkra Àr de bÀgge men det kommer ju komma nya versioner och andra alternativ eftersom naturligtvis.



#13

Postad 03 februari 2017 - 17:16

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0

Har haft Vive nu ett tag och mÄste sÀga, VR Àr ju en upplevelse, svÄrt o förklara mÄste upplevas.

Man fÄr ju bara hoppas att fler blir intresserade av detta bÄde tillverkare och anvÀndare sÄ det inte dör ut.

 

Visst skulle man kunna önska grafiken var bÀttre eller skarpare rÀttare sagt. Om detta beror pÄ kodning eller sjÀlva skÀrmarna/linserna har jag ingen vetskap om. Antar detta Àr nÄtt som kommer bli bÀttre med ev. nÀsta generation headset.

 

Sen nÄgot jag saknar Àr att man bara ser hÀnderna, finns ingen kropp (i de spel jag testat).

Kanske en drÀkt inkl handskar istÀllet för kontroller? Jag skulle helt klart kunna tÀnka mig en sÄdan lösning.

 

Sen önskvÀrt att fÄ allt trÄdlöst i framtiden :)

 

Men i sin hel hett just nu, sÄ Àr Viven kanon.

Hunnit testa ett 20 tal spel, och det enda som gjorde mig en aningen "Äk sjuk" Àr Adrift. I övrigt kan jag spela i timmar utan problem.

Av det jag hunnit testa hittills sÄ Àr The Gallery Ep 1 Call of the starseed den absoluta favoriten. Ser fram emot fortsÀttningen av detta.

 

Har ju som sagt inte testat Oculus, sÄ vem som Àr bÀttre tÀnker jag inte ge mig in pÄ.

Men kÀnde att HTC Viven var mer framtidsÀker och fÄtt nÄgot bÀttre betyg i de tester jag lÀst.

Plus att Fallout 4 samt Doom kommer sÄ smÄningom till denna.

 

Men jag hoppas att VR Àr hÀr för att stanna!



#14

Postad 03 februari 2017 - 17:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Men jag hoppas att VR Àr hÀr för att stanna!

 

Tekniken kommer bara bli bÀttre och bÀttre. TÀnk 50 Är in i framtiden, 100 Är. Kommer vara nÄgot helt annat Àn vad vi har idag, men kul att fÄ ha varit med om början.



#15

Postad 03 februari 2017 - 17:29

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlĂ€gg
  • 0

Tekniken kommer bara bli bÀttre och bÀttre. TÀnk 50 Är in i framtiden, 100 Är. Kommer vara nÄgot helt annat Àn vad vi har idag, men kul att fÄ ha varit med om början.

 

Början? :rolleyes:



#16

Postad 03 februari 2017 - 18:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 1

Har du nÄgon poÀng du vill förmedla? Hur Àr detta inte början av konsument-VR?



#17

Postad 03 februari 2017 - 18:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlĂ€gg
  • 0

Jo har vart nĂ„gra rundor men bara en starkare kommersiell tidigare med virtua boy. Kommit en bit sen dess och vga headseten  i alla fall. Men vi Ă€r inte ens nĂ€ra att va med frĂ„n början men jo tveksam till om de tidigare nĂ„tt över tröskeln i sĂ€rdeles mĂ„nga lir. Kan inte svara trots frestelser hoppade jag aldrig pĂ„.

 

Inte fel gĂ„ med Vive för roomscale den har bĂ€st tracking helt klart för att navigera runt. foven Ă€r för begrĂ€nsad pĂ„ rifts kameror men sĂ„ lĂ€nge de tĂ€cker fungerar de bra... Fast jag behöver optimera min setup med tvĂ„ kameror max för att de ska fungera 100 % för 180 graders VR annars tappar de tĂ€ckning antingen nĂ€r jag ligger pĂ„ golvet eller stĂ„r upp och smashar. Men Riften i sig Ă€r ju inte gjord för 360 roomscale sĂ„ de blir lite mer bök med kablage ocksĂ„ Ă€ven om man fĂ„r till nĂ„got bra med 4 rift kameror. Annars fĂ„r jag lite skarpare bild med riften med dess slipade fresnellinser vilket övervĂ€ger mer positivt Ă€n det negativa med minskat ljusinslĂ€pp. AnvĂ€nder mestadels Rift Ă€n sĂ„ lĂ€nge och anvĂ€nder den för allt sittandes. Viven enbart för Roomscale men  det tar av förklarliga skĂ€l tid att utveckla spel med helt nya kontrollmetoder och har en massa lovande early access titlar on hold.

 

De flesta som sysslar med flyg och racingsimulatorer blir sĂ„lda. De som inte blir sĂ„lda sĂ„ Ă€r det av tvĂ„ anledningar (Vr sjuka eller finner inte upplösningen hög nog). 

 

Det hela Àr ett upplösningsrace vr sjukan kommer alltid vara dÀr för de som Àr mottagliga för den. Ju högre upplösning ju fler lir kommer jag lira i VR. Jag ser redan mycket hellre film med Riften Àn min 50" plasma men Àven det kommer ju bli brutalt mycket bÀttre nÀr vi fÄr nya grafikkort och Àn mer optimerade drivrutiner sÄ det orkas pusha högre upplösningar. Eye tracking Àr ju en av de mer intressanta nÀrstÄende teknologierna för att sÀnka hÄrdvarukraven men lite osÀker om det Àr vÀrt biverkningarna.



#18

Postad 04 februari 2017 - 00:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Jo har vart nĂ„gra rundor men bara en starkare kommersiell tidigare med virtua boy. Kommit en bit sen dess och vga headseten  i alla fall. Men vi Ă€r inte ens nĂ€ra att va med frĂ„n början men jo tveksam till om de tidigare nĂ„tt över tröskeln i sĂ€rdeles mĂ„nga lir. Kan inte svara trots frestelser hoppade jag aldrig pĂ„.

 

Detta Àr början. Detta Àr första riktiga satsningen till konsumenter, med ett hyfsat okej pris och hyfsat okej bild. Allting tidigare har bara varit experiment. Virtual Boy, en enda apparat frÄn ett enda företag utan riktiga fÀrger ens och fruktansvÀrt otymplig. Starkt kommersiell my ass, total flopp. DÀrefter decennier av ingenting.

 

Nu Àr alla med, alla storföretag, det sprider sig till mobiler, allting utanför spel ocksÄ sprider det sig inom och kommer bara utvecklas. Framför allt sÄ kommer det inte vara nÄgot enormt glapp, utan det kommer fortsÀtta komma kommersiella VR-produkter frÄn och med den hÀr eran.

 

Jag vet att detta Àr början. Inte början av tekniken, utan det kommer bli kÀnt som nÀr VR satte fart. VR:s födsel kommer vara Vive, Oculus, PSVR, Gear, etc. All utveckling innan har skapat vÀgen för VR.s födsel som vi nu Àr med om.

 

Det ni pÄstÄr Àr som att sÀga att man inte var med om smarttelefonens födelse bara för man inte var med nÀr telefonen uppfanns.

 

Det hela Àr ett upplösningsrace vr sjukan kommer alltid vara dÀr för de som Àr mottagliga för den

 

 

Det kommer den sĂ„klart inte iom att ju mer prestanda vi fĂ„r i vĂ„ra maskiner, desto mindre kommer vi behöva bry oss om upplösning. Ögat har en grĂ€ns. TĂ€nk lĂ€ngre Ă€n nĂ„gra Ă„r framĂ„t, i slutĂ€ndan kommer vi inte se skillnad pĂ„ datorgrafik och verkligheten annat Ă€n i eventuellt animationer och beteende, de löser vĂ€l det ocksĂ„ till slut dock.

 

NÀr det kommer teknik som kommersiella fotondatorer sÄ kommer berÀkningskapaciteten i dagens datorer att kÀnnas som minirÀknare frÄn 1970-talet.

 

Till och med grafen eller vad det nu blir för supermaterial de kommer med hÀrnÀst kommer att speeda pÄ utvecklingen enormt. Bara en tidsfrÄga.



#19

Postad 04 februari 2017 - 12:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlĂ€gg
  • 0

Kul retro lista. http://www.stereo3d.com/hmd.htm#chart

Tycker nog man ska ge dem lite cred :)

 

Ja fotorealism ligger mer Ă€n nĂ„gra Ă„r framĂ„t i tiden. Kanske 50 Ă„r snarare svĂ„rt att spekulera. Det kommer inte gĂ„ sĂ„ fort framĂ„t framöver Ă€ndĂ„ dĂ„ mobilbranschen som skapa den hĂ€r vĂ„gen kanske inte krĂ€ver 12K paneler direkt och fotondatorer kommer dröja de med. 

 

Men som sagt de vi har nu rÀcker till mycket,

 

Upplösningsrace i nÄgra decennier borde vi kunna enas om allra minst.



#20

Postad 04 februari 2017 - 18:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Ja fotorealism ligger mer Àn nÄgra Är framÄt i tiden. Kanske 50 Är snarare svÄrt att spekulera.

 

Ja som jag sa ju :)

 

TĂ€nk 50 Ă„r in i framtiden, 100 Ă„r.

 

 

 

Upplösningsrace i nÄgra decennier borde vi kunna enas om allra minst.

 

 

Japp.

 

Kul retro lista

 

 

Heh, mja obskyra japanska grejer för det mesta, inga kommersiellt gÄngbara dock. Visar bara hur överlÀgsen dagens satsning Àr i jÀmförelse. Dvs, insatsen rent ekonomiskt Àr enormt mycket större Àn tidigare. Beror pÄ att tekniken har kommit sÄ lÄngt att priset kan gÄ ner mot en rimligt nivÄ med rimlig upplösning, tidigare har det ena eller det andra varit för opassande.



#21

Postad 10 februari 2017 - 12:14

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • ForumrĂ€v

  • 709 inlĂ€gg
  • 0
HÀr Àr mina erfarenheter hittills

Playstation Àr helt klart mest prisvÀrd, Ànnu mer om du redan har en PS4.

PS4 har sÄlt bÀttre Àn bÀgge andra tillsammans och Sony kommer att satsa pÄ exklusiva titlar för att öka andelen. Resident evil 7 tex. SjÀlv köpte jag PSVR bla pga detta. Favorit spelserien i VR? Inget snack!

PS4 Àr enklast att komma igÄng och ta fram och spela utan att möblera om/sitta framför en PC. AlltsÄ enkelheten att bara slÄ pÄ Ps4 och ta pÄ sig brillorna. Klart.

Ps4 mÄ ha sÀmre prestanda/upplösning men det vÀgs upp att att man slipper dessa sk godrays samt att
MÄnga Vive Àgare vittnar om att PSVR ger en bÀttre och klarare bild med mindre "screen door" effekt.
Grafiken kommer dock att vara lite vassaste pÄ Rift /Vive pga bÀttre PC hÄrdvara som utvecklarna sÄklart nyttjar.

LÄter sÀkert som en sk fanboy;) men kunde ha köpt vilket som egentligen, valde PS pga spelupplevelser och satsningar, dÀr jag tror att det systemet som Àr mest utbrett kommer att fÄ det bÀttre innehÄllet. Hoppas att det blir sÄ ocksÄ framöver. Min uppfattning Àr att det Àr pÄ rÀtt vÀg.

Hade gÀrna köpt en Rift för att spela titlarna dÀr men det blir en ohÄllbar budget;)

TillÀgg: Move kontrollerna pÄ PS VR Àr rÀtt dÄliga och noggrannheten Àr kass jÀmfört med ViVe/Rift. De duger sÄklart men saknar analog spak. En klart begrÀnsning dÀrför anvÀnds dualshock pÄ mÄnga spel.

Det Àr ocksÄ begrÀnsad tracking, det funkar att stÄ/ducka och ta nÄn steg i sidled men spelen Àr i huvudsak anpassade sÄ att man stÄr/sitter pÄ en plats. I vilket fall inte alls den friheten som Vive ger.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 10 februari 2017 - 18:20.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.