Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW260ES, VW360ES, VW760ES

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW550ES (Projektorer) 4 7,5 (1) Inga priser
Sony VPL-VW260ES (Projektorer) 9 7 (1) 74 490:-
Sony VPL-VW360ES (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Sony VPL-VW760ES (Projektorer) 5 7,5 (1) 109 990:-
4 relaterade trådar

#401

Postad 17 december 2017 - 12:21

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Jag testade min Chromecast Ultra och den skickar även sina pausbilder med 3840x2160 i 60 Hz med 4:2.2 och det funkar bra.

 

(Streama i UHD funkar dock bara bra i typ 3 sekunders intervall men det beror på den gamla ADSL:en...  :huh:  )



#402

Postad 19 december 2017 - 21:16

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 1
I morrn har den hängt på plats två veckor. Idag kalibrerade Perra upp den, 1940 lumens kalibrerat, utan trix i servicemenyn. Fantastisk bild.
Bifogad fil  05F9AE2F-2DB6-477D-9189-3AE058A9B643.jpeg   100,92K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av macman, 19 december 2017 - 22:56.


#403

Postad 20 december 2017 - 00:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Låter bra. Har inte haft möjlighet att se VW760 ännu men kan tänka mig att du är nöjd.

 

Får själv nöja mig med en VW260, viket också är en bra projektor på sitt sätt.

 

Bifogad fil  IMG_9781.JPG   117,53K   18 Antal nerladdningar



#404

Postad 20 december 2017 - 12:48

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Låter bra. Har inte haft möjlighet att se VW760 ännu men kan tänka mig att du är nöjd.

 

Får själv nöja mig med en VW260, viket också är en bra projektor på sitt sätt.

 

attachicon.gifIMG_9781.JPG

 

Casablanca som rullar?



#405

Postad 20 december 2017 - 15:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Nej, det är en annan film men den är från samma årtal.

 

Marcus, har ni fått tillbaks eran utlånade VW760 och har du hunnit titta något mer på den?



#406

Postad 20 december 2017 - 16:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

 

Marcus, har ni fått tillbaks eran utlånade VW760 och har du hunnit titta något mer på den?

Kunden behöll den. Men vi har fått hit en helt ny som jag både har kalibrerat och kikat mer på och den finns kvar för visning. Ser riktigt bra, ut men det var väntat. Bra med ljus och skyhög kontrast. Har också haft Sim2:s nya Crystal 4 här samtidigt och kikat på som jämförelse i prisklassen. Riktigt kul shootout där det var svårt att sätta en solklar vinnare. Sonyn lämnade väldigt mycket mer ljus och hade samtidigt betydligt bättre svärta och kontrast. Men skärpan som Crystal4 hade var sjukt beroendeframkallande.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#407

Postad 20 december 2017 - 16:10

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Contrast enhanced på max och dimmig på full som huvudregel. Har inte stött på några som helst konstigheter med det.

Jag hade Contrast Enhancer på i Medium när vi såg på Life 4k men det var för mycket (himla bra bildkvalitet i den filmen!). När jag kollar på skuggorna i dalarna Hobbiton vid solnedgång (The Hobbit BD) så klipper Contrast Enhancer bort lågdagrar.

 

Så nu är den av igen  B)

 

Laser Dimming fortsatt på fullt. Testar Motion Flow mellan Combination och Smooth Low, kanske att den senare ger en gnutta mer ljus men har den förra just nu.



#408

Postad 20 december 2017 - 17:39

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag hade Contrast Enhancer på i Medium när vi såg på Life 4k men det var för mycket (himla bra bildkvalitet i den filmen!). När jag kollar på skuggorna i dalarna Hobbiton vid solnedgång (The Hobbit BD) så klipper Contrast Enhancer bort lågdagrar.
 
Så nu är den av igen  B)
 
Laser Dimming fortsatt på fullt. Testar Motion Flow mellan Combination och Smooth Low, kanske att den senare ger en gnutta mer ljus men har den förra just nu.


Ja det pågår mycket diskussioner om Contrast Enhancer på utländska forum. Jag har sänkt den till Medium och kompenserar tydligheten i skuggor via min Panasonic UB 900 (+2 på ”Hdr-regeln”).

#409

Postad 20 december 2017 - 22:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Kunden behöll den. Men vi har fått hit en helt ny som jag både har kalibrerat och kikat mer på och den finns kvar för visning. Ser riktigt bra, ut men det var väntat. Bra med ljus och skyhög kontrast. Har också haft Sim2:s nya Crystal 4 här samtidigt och kikat på som jämförelse i prisklassen. Riktigt kul shootout där det var svårt att sätta en solklar vinnare. Sonyn lämnade väldigt mycket mer ljus och hade samtidigt betydligt bättre svärta och kontrast. Men skärpan som Crystal4 hade var sjukt beroendeframkallande.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Blir väl lite utanför ämnet i tråden, men en kort fråga bara.... :blush:

 

Sökte på Sim2 Crystal 4, men fick inga bra träffar. Är det den här Sim2 Nero 4 UHD du menar, eller är det någon annan?

 

Såg en Mico M.150 hos NSHT för ett par år sen och jag håller den fortfarande för bland det bästa jag sett. Otrolig känsla med skärpan vid panoreringar! :)



#410

Postad 20 december 2017 - 22:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Nä, Nero 4 är en större/dyrare maskin. Crystal 4 ska släppas i början på nästa år och är en 4k maskin med 2500 specade Ansilumen för ett pris runt 130.000kr.

Exet vi fick prova hade lite olika buggar men skärpan var var så där fantastisk som det KAN bli med en-chips DLP. Skriver ”kan bli” för vi testade nyligen Optoma UHZ65 och den imponerade inte med bra skärpa, så optikens kvalitet är extremt viktig när det kommer till att utnyttja hög panelupplösning.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 december 2017 - 22:44.


#411

Postad 20 december 2017 - 22:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Det var därför jag inte hittade den då. Tack för svaret Marcus!

#412

Postad 21 december 2017 - 10:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Bra med ljus och skyhög kontrast

 

 

Så det innebär att kontrast tronen nu ( ej X5900)  ..? :rolleyes: Grattis till er alla som har en VW760 på hyllan. :) Verkar vara grym, även om jag själv inte kan motivera till en just nu...  trots det låga priset här  :P  


Redigerat av mcmike, 21 december 2017 - 10:29.


#413

Postad 21 december 2017 - 11:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Så det innebär att kontrast tronen nu ( ej X5900)  ..? :rolleyes:

Ja, faktiskt så ser X5900(och även 260/360) rätt blek och lite grådassig ut när man gör en direktjämförelse. Man får klia sig i ögonen och kolla en gång till, men den är riktigt grym kontrastmässigt, 760:an.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#414

Postad 22 december 2017 - 10:10

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Reality Creation funktionen tycks hjälpa mot posterisering/banding problemen som kan dyka upp vid enstaka scener på iTunes 4K filmer i SDR. Verkar så här långt fungera bra och har inte märkt av några större negativa effekter på bilden i övrigt med och kommer köra med Reality Creation påslagen tillsvidare.



#415

Postad 22 december 2017 - 10:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ja, faktiskt så ser X5900(och även 260/360) rätt blek och lite grådassig ut när man gör en direktjämförelse. Man får klia sig i ögonen och kolla en gång till, men den är riktigt grym kontrastmässigt, 760:an.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Ok tack för svar låter onekligen bra :) Dock hade det nog varit mera rättvist att jämföra mot en X7900 el uppåt i serien. Kanske kommer en jämförelse framöver förhoppningsvis någonstans  :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 22 december 2017 - 10:44.


#416

Postad 23 december 2017 - 11:12

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Ja, faktiskt så ser X5900(och även 260/360) rätt blek och lite grådassig ut när man gör en direktjämförelse. Man får klia sig i ögonen och kolla en gång till, men den är riktigt grym kontrastmässigt, 760:an.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Hur är svärtan? Såg den lite snabbt å de va ett j-vla ljustryck men önskade mer i botten. Antar att de är en fråga om inställning? Har ni kollat mot Z1 ?



#417

Postad 24 december 2017 - 12:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur är svärtan? Såg den lite snabbt å de va ett j-vla ljustryck men önskade mer i botten. Antar att de är en fråga om inställning? Har ni kollat mot Z1 ?

Svärtan beror förstås mycket hur laserns styrka står inställd. Bromsar man den så blir svärtan riktigt bra. Med max ljusflöde så är svärtan ok, lite som på Z1.

 

Vi har "vår" Z1 i bion i Lomma så jag har inte kunnat köra dem mot varandra på samma ställe. Men en kvalificerad gissning är att Z1 lämnar lite mer ljus, har likvärdig kontrast och är mycket skarpare. Fördelen för 760 är att att den är ganska tyst även vid max ljus och därför inte behöver separat maskinrum, vilket i princip är ett krav med Z1. Båda är alltså mycket bra men på olika saker.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#418

Postad 28 december 2017 - 10:43

Unregistered912bfa1f
  • Unregistered912bfa1f
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag är lite orolig över den här ökningen i ljudvolym. Från 21 till 26 (hw55 vs VW260). Känns onekligen som en signifikant ökning...

#419

Postad 28 december 2017 - 14:08

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

VW260 har ett dovare ljud jämfört med HW modellerna så det stör inte så mycket. Gick själv får en HW50 till VW260 och upplever inte några problem.



#420

Postad 28 december 2017 - 16:23

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

VW260 har ett dovare ljud jämfört med HW modellerna så det stör inte så mycket. Gick själv får en HW50 till VW260 och upplever inte några problem.

Samma för VW760, ett dovare ljud som stör mindre. Mycket troligen pga en större fläkt som går med lägre varvtal jämfört med en "vanlig" projektor.



#421

Postad 29 december 2017 - 20:02

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Mark Henninger har nu publicerat sin recension av VW760/885 på AVForum: http://www.avsforum....aser-projector/



#422

Postad 05 januari 2018 - 22:10

Unregistered912bfa1f
  • Unregistered912bfa1f
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

VW260 har ett dovare ljud jämfört med HW modellerna så det stör inte så mycket. Gick själv får en HW50 till VW260 och upplever inte några problem.


Well måste säga att jag upplever en tydlig skillnad. Sen är det ju ändå inte allvarligt, jag glömmer bort det när bilden är så fin 😀.

Parantesfråga och lite OT. Men om jag har YCbrCr 4:4:4 när jag kör 24p skickas filmen korrekt?

#423

Postad 07 januari 2018 - 03:43

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Nu är inte jag någon expert på det här med Chroma Subsampling men YCbrCr 4:4:4 bör inte innebära några problem.

#424

Postad 07 januari 2018 - 22:23

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Kanske lite korkad fråga, men om man nu skulle lägga ner 150k på en 760, hur länge går det att få tag på reservdelar? Det är ju lite mycket pengar för något som kanske efter 3 år blir värdelöst (i extremfallet). Några erfarenheter av reservdelar till Sony?



#425

Postad 08 januari 2018 - 23:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Och hur länge tar det innan panelen är ”degraderad”?

#426

Postad 09 januari 2018 - 14:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Och hur länge tar det innan panelen är ”degraderad”?

 

Om man skall tro tidigare trådar om detta så har även projjar efter hemliga fixen ändå haft problem efter några månader. 



#427

Postad 09 januari 2018 - 18:47

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Om man skall tro tidigare trådar om detta så har även projjar efter hemliga fixen ändå haft problem efter några månader.


På vilket sätt är det ett problem? 🤔

#428

Postad 10 januari 2018 - 08:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

På vilket sätt är det ett problem?

 

Att panelen degraderar pga värme? Sämre svärta..betydligt sämre. Väldigt oklart vilka projektorer som påverkas dock. 



#429

Postad 10 januari 2018 - 15:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

Att panelen degraderar pga värme? Sämre svärta..betydligt sämre. Väldigt oklart vilka projektorer som påverkas dock.


Är detta något du själv sett? Eller är det sånt du läser på forum?

#430

Postad 10 januari 2018 - 18:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Är detta något du själv sett? Eller är det sånt du läser på forum?


Precis som jag skrev tidigare så har jag läst det på forum.

#431

Postad 10 januari 2018 - 18:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Du får gärna rätta mig om jag har fel :)

#432

Postad 10 januari 2018 - 21:50

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Du får gärna rätta mig om jag har fel :)


Från vad jag själv har sett, mätt och upplevt anser jag det vara en överdrift utav sällsynt överdrivet slag - och jag tycker både det är synd och dumt att t ex du och andra sprider vidare sådant som ni inte har första hands erfarenhet runt... jag tycker man kan likställa det typen av informationsspridning med Aftonbladet/Expessens sensations journalistik, click-baiting och mognadsgraden att hävda att jordens undergång är närstående för att man sett en farbror med en skylt där han hävdade detta budskap.

Ungefär så...

Med vänlig hälsning,

/Pär

#433

Postad 10 januari 2018 - 22:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 2

Jag har upplevt degraderingen av panelen i min VPL-VW95ES hemma hos mig. Mina erfarenheter och en lång diskussion efter det finns i en tråd på Component, så det finns ingen anledning att repetera här.

 

Fakta är att gamman inte gick att få upp till 2,4, det tog stopp vid 1,9. Med hjälp av en extern bildprocessor gick det att få gamman till 2,4 och färgerna bra, kontrasten är dock fortsatt i lägsta laget. Min erfarenhet är kontrasten som enskild parameter inte är det viktigaste. Med ordning på gamman, färgerna och bra rörelsehantering blir bilden ändå riktigt bra.

 

Jag är ändå väldigt besviken över att panelerna försämras så snabbt. Jag har helt tappat lusten att lägga några större pengar på en projektor. Även om jag sett på mässor hur fin bild en ny Sony kan ge så har de en hel del att bevisa för hur panelerna håller över tiden, innan jag lägger upp 70 kkr för en ny projektor.



#434

Postad 11 januari 2018 - 16:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Från vad jag själv har sett, mätt och upplevt anser jag det vara en överdrift utav sällsynt överdrivet slag - och jag tycker både det är synd och dumt att t ex du och andra sprider vidare sådant som ni inte har första hands erfarenhet runt... jag tycker man kan likställa det typen av informationsspridning med Aftonbladet/Expessens sensations journalistik, click-baiting och mognadsgraden att hävda att jordens undergång är närstående för att man sett en farbror med en skylt där han hävdade detta budskap.

Ungefär så...

Med vänlig hälsning,

/Pär

 

Nu tycker jag du är lite väl hård men ok. Det är en känt fenomen som har pratas om i många vändor sedan typ 2012. Det finns mängder med trådar på tyska, svenska och amerikanska forum om detta. Många har stängts pga lite väl hetsk debatt men många finns kvar också. Ifall det beror på värme kan vara helt utdaterad information märkte jag nu. Iaf om man skall tro Ekki från cine4home. Kommer inte gå in på det mer än att jag har, åter igen, bara läst på forum att sedan HW65 och fram så skall det finnas något på plats som hjälper detta men att vissa ändå upplever problem.

 

Här är från ett tråd från 2015 men jag vet att det diskuterats även efter detta.

 

 

 

-Ekki on his forum subequently tested HW40 and HW55 and found much better panel life (if I understood it correctly using Google Translate.) A few forum members did complain of panel degradation on the HW40 and HW55 but the problem appeared to be nowhere as pervasive as it was on the older pjs. 

-The main projectors affected seemed to be the HW50, VW90 and VW95.
-According to Ekki, Sony began addressing the issue with the 300/350 and 500/600es and Sony declared the issue "solved" with the Sony HW65.

 

Kommer inte gå in på det mer eftersom det kanske inte hör hemma här men eftersom det dök upp i tråden så valde jag att kommentera det. 



#435

Postad 11 januari 2018 - 16:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 2

Tycker det blir lite tråkig stämning när i princip allt som sägs på forum anses vara åsikter från amatörer. Peronsligen är jag inte jättekunnig om projektorer men jag väljer att tro på vad andra kunniga har att säga i ämnet. I det här fallet har flera kunniga med mätutrustning mätt upp en skillnad i gamma. Kanske bara är struntsnack, inte vet jag. 



#436

Postad 11 januari 2018 - 20:39

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Jag måste ändå ge Per en poäng här. För att stjäla en gammal fras - Om jag hade fått en femöring för varje gång jag läst om paneldegradering på forum, hade jag kunnat köpa en 5000ES...

 

Jag är övertygad om att vi har sett ett antal fall av detta, särskilt förr. Men med de nya generationerna har ju mig veterligen dessa eventuella problem inte dykt upp. Därav tror jag att somliga blir lite trötta när man ser det dyka upp i varje Sony-tråd man följer, som ett mantra.



#437

Postad 11 januari 2018 - 22:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 4

Nu tycker jag du är lite väl hård men ok. Det är en känt fenomen som har pratas om i många vändor sedan typ 2012. Det finns mängder med trådar på tyska, svenska och amerikanska forum om detta. Många har stängts pga lite väl hetsk debatt men många finns kvar också. Ifall det beror på värme kan vara helt utdaterad information märkte jag nu. Iaf om man skall tro Ekki från cine4home. Kommer inte gå in på det mer än att jag har, åter igen, bara läst på forum att sedan HW65 och fram så skall det finnas något på plats som hjälper detta men att vissa ändå upplever problem.

Här är från ett tråd från 2015 men jag vet att det diskuterats även efter detta.


Kommer inte gå in på det mer eftersom det kanske inte hör hemma här men eftersom det dök upp i tråden så valde jag att kommentera det.


Med all respekt - det var DU som tog upp det, och sa att DU förväntade dig samma degradering ”igen”. Det är den typen av ”kommentarer” som gör många osäkra - och det är det jag reagerar mot.

Jag har haft, och mätt, VW500, VW520, VW550 och har nu VW760 - ingen av de projektorerna har uppvisat någon ”degradering” - förutom de projektorerna jag självt haft i min ägo har jag kalibrerat minst runt 20-30st av ovan nämnda, inte heller de har uppvisat vad som kallas ”avsevärd” kontrastförändring. Sedan vore det intressant att veta hur du kopplar ihop HW och VW500+ serierna - på vilket sätt skulle de eventuella påstådda problemen (som du dessutom nämner är lösta!) i HW serien leva kvar i VW760, och varför ens lyfta fram att det kanske skulle vara så? Det är ju som att säga att folkabubblor hade problem med väghållningen på 60-talet, så det måste VW Touareg också ha... :rolleyes:

Visade dock en klient nyligen vilken skillnad det är mellan 10000:1 och 15000:1 i ”in-room-contrast” - jag fällde helt enkelt ner locket på mätdatorn en smula och ökade därmed kontrasten med 50% då reflektionerna i rummet minskade. Jag har därför lite svårt att känna någon större ”upphetsning” i fråga om några tusen hit-eller-dit i kontrast, då det mycket väl kan vara skillnaden på färgen av kläder som de som är med under kalibreringen har på sig, eller hur mätaren är placerad - eller om den är nyligen kalibrerad etc etc.

Att produkter förändras över tid är normalt, men att de skulle förvandlas till urblekta kopior av sitt forna jag över några hundra timmar - det är inget jag vare sig sett eller upplevt i vårat klimat - och om så vore fallet, då skulle jag självklart lyfta det och hjälpa till att hitta möjliga lösningar.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#438

Postad 12 januari 2018 - 00:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Fast nu gällde ju problemen inte bara HW, utan i synnerhet även VW 90 & 95. Men det kanske var särskilt misslyckade modeller som inte är representativa för det Sony gjort senare?

Tråkigt att det blivit så här. Jag har tidigare haft rätt stort förtroende för Sony och både har och har haft ganska många produkter från dem (mest ljud), de flesta med tillägget ES i beteckningen. När det gäller projektorer har dock förtroendet sjunkit rejält och när representanter för branschen (försäljare) ägnar sig åt att smutskasta de som belyser problemen förstärks inte mitt förtroende för deras produkter. Det förra inläggets sätt att ignorera tidigare VW och framhålla skillnaden mot HW är ett typexempel på ett riktigt otrevligt sätt att hantera denna diskussion!

Fast det är kanske så att skillnaden mellan tonkurva 1,9 och 2,4 för gamman är försumbar, så det är ändå bortkastade pengar att låta kalibrera sina grejer.... :rolleyes:

#439

Postad 12 januari 2018 - 08:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 3

Fast det är kanske så att skillnaden mellan tonkurva 1,9 och 2,4 för gamman är försumbar, så det är ändå bortkastade pengar att låta kalibrera sina grejer.... :rolleyes:


Jag har svarat på din fråga i den tidigare tråden - och jag gör det gärna igen - men utan att ha varit på plats och mätt själv så är det inte möjligt att utesluta mätfel, eller inställningsfel - Det som t om talar för någon form av inställningsfel är att du kan uppnå ett specifikt gammavärde med extern utrustning. Att dessutom gamma och kontrast inte är samma sak gör ju också att diskussionen är lite som att du pratar bensinförbrukning när vi pratar om acceleration från 0-100

Gamma är inte något annat än en matematiskt bestämd relation mellan elektrisk insignal överförd till ljus. Den gammakurvan programmeras, så ändras troligen inte över tid - däremot kan möjligen utfallet för oetf variera något med panelens precision - men om panelen kan prestera med extern elektronik så borde den också kunna det med intern.

Det är här det som gör ditt fall osäkert kommer in. Om du har en signalnivå som inte är exakt, en ljusmätare som inte är tillräckligt känslig, det minsta ströljus i rummet osv osv så kommer det att påverka mätningen - eftersom du inte exakt kan redogöra för detta, och eftersom jag inte känner eller vet nivån på den som kalibrerade och dennes utrustning eller de andra förutsättningarna - då kan jag inte heller fästa något speciellt värde vid det som hävdas. Lika lite som om någon säger att ”min Audi drar 1.3 liter milen, specen säger 0.7” - det finns massor av saker som kan påverka, och om man har tålamod och kunskap, tid och mätutrustning - då kan man säkert utesluta punkt efter punkt, och hitta orsaken.

Jag har själv vid flera tillfällen varit med om mätningar som sett konstiga ut - och hittat olika bidragande felkällor, senast i måndags på en grademonitor - det visade sig vara en bugg i mätprogrammet som använde fel referens vid uträkning av uppmätta bitnivåer, och därför gav felaktiga gammavärden vid olika brytpunkter. Hade jag bara gått på gammavärdet så var displayen helt paj, men när jag själv räknade på de faktiska mätningarna så var den korrekt.

Men oavsett detta så är det som jag sagt tidigare, alla produkter åldras - det du nämner är en runt 7år gammal projektor. Hur ”fräsch” är en 7 år gammal dator, en 7år gammal telefon, en 7år gammal bil, en 7år gammal microvågsugn? En 7år gammal TV? Förväntar du dig att du skall ha en obefintlig förändring av prestanda? Isåfall borde ju andrahandsvärdet på den typen av produkt vara samma som nyvärdet, eftersom det inte är någon skillnad....

Om du däremot kikar på din projektor, och jämför bilden med en projektor som idag säljs för samma peng du betalade för din - är du då nöjd eller missnöjd med din bild?

Kan också nämna att det, tro det eller ej, har skett en viss utveckling av paneler och optical engines på Sony projektorer, och de flesta andra märken, sedan 2011 - däremot så är det lika populärt att kliva in i ”forumdrev” och klaga på olika produkter nu som 2011 - välförtjänt eller ej...

Med vänlig hälsning,

/Pär

#440

Postad 12 januari 2018 - 08:30

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Jag har svarat på din fråga i den tidigare tråden - och jag gör det gärna igen - men utan att ha varit på plats och mätt själv så är det inte möjligt att utesluta mätfel, eller inställningsfel - Det som t om talar för någon form av inställningsfel är att du kan uppnå ett specifikt gammavärde med extern utrustning. Att dessutom gamma och kontrast inte är samma sak gör ju också att diskussionen är lite som att du pratar bensinförbrukning när vi pratar om acceleration från 0-100

Gamma är inte något annat än en matematiskt bestämd relation mellan elektrisk insignal överförd till ljus. Den gammakurvan programmeras, så ändras troligen inte över tid - däremot kan möjligen utfallet för oetf variera något med panelens precision - men om panelen kan prestera med extern elektronik så borde den också kunna det med intern.

Det är här det som gör ditt fall osäkert kommer in. Om du har en signalnivå som inte är exakt, en ljusmätare som inte är tillräckligt känslig, det minsta ströljus i rummet osv osv så kommer det att påverka mätningen - eftersom du inte exakt kan redogöra för detta, och eftersom jag inte känner eller vet nivån på den som kalibrerade och dennes utrustning eller de andra förutsättningarna - då kan jag inte heller fästa något speciellt värde vid det som hävdas. Lika lite som om någon säger att ”min Audi drar 1.3 liter milen, specen säger 0.7” - det finns massor av saker som kan påverka, och om man har tålamod och kunskap, tid och mätutrustning - då kan man säkert utesluta punkt efter punkt, och hitta orsaken.

Jag har själv vid flera tillfällen varit med om mätningar som sett konstiga ut - och hittat olika bidragande felkällor, senast i måndags på en grademonitor - det visade sig vara en bugg i mätprogrammet som använde fel referens vid uträkning av uppmätta bitnivåer, och därför gav felaktiga gammavärden vid olika brytpunkter. Hade jag bara gått på gammavärdet så var displayen helt paj, men när jag själv räknade på de faktiska mätningarna så var den korrekt.

Men oavsett detta så är det som jag sagt tidigare, alla produkter åldras - det du nämner är en runt 7år gammal projektor. Hur ”fräsch” är en 7 år gammal dator, en 7år gammal telefon, en 7år gammal bil, en 7år gammal microvågsugn? En 7år gammal TV? Förväntar du dig att du skall ha en obefintlig förändring av prestanda? Isåfall borde ju andrahandsvärdet på den typen av produkt vara samma som nyvärdet, eftersom det inte är någon skillnad....

Om du däremot kikar på din projektor, och jämför bilden med en projektor som idag säljs för samma peng du betalade för din - är du då nöjd eller missnöjd med din bild?

Kan också nämna att det, tro det eller ej, har skett en viss utveckling av paneler och optical engines på Sony projektorer, och de flesta andra märken, sedan 2011 - däremot så är det lika populärt att kliva in i ”forumdrev” och klaga på olika produkter nu som 2011 - välförtjänt eller ej...

Med vänlig hälsning,

/Pär


Word!!

#441

Postad 12 januari 2018 - 11:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Pär nu var det ju såhär att första inlägget där det togs upp var detta:

Och hur länge tar det innan panelen är ”degraderad”?

 

Jag svarade lite försiktigt att om man skall tro forum så är läget oklart. Så visst det var jag tog upp åsikten men inte ämnet i sig.

Om man skall tro tidigare trådar om detta så har även projjar efter hemliga fixen ändå haft problem efter några månader. 

 

Jag har inte hävdad att detta är fakta men jag har skrivit att jag läst om folk som fortfarande upplever problem med vissa projektorer(jag har inte ens sagt att det påverkar dom i tråden). Problemet är att Sony har aldrig erkänt att det någonsin funnits problem med någon modell så vitt jag vet. Och vem vet det kanske aldrig funnits ett problem som du säger. Ändå var det vissa som hävdade att Sony vidtog åtgärder för att lösa problemet de sa att dom inte hade. Och egentligen inte random folk utan t.ex. Ekki från cine4home.de som verkar något kunnig. Det är därför jag skrev hemlig fix. För det var aldrig ett erkänt problem(eller?) men det vidtogs ändå åtgärder enligt vissa. Sony var inte transparenta mot kunderna om man nu skall tro på vad forum säger.

 

Jag har liksom ingen agenda med detta alls och vill inte sprida felaktigheter men i tider där man som konsument känner sig lurad på det ena och det andra så tycker jag att ett forum är rätt plats att dikutera det hela. Om du är en insider i branchen som dessutom har mätt på väldigt många projektorer kan jag förstå att kommentarer som mina kan bli irriterande men jag menar alltså inget ont med det utan belyser bara sådant jag själv hade velat veta. 

 

Nu sist var det Arcam vi satt ett gäng och kämpade i ett år för att dom skulle fixa ett stort problem som alla i "in the know" och Arcam själva sa inte var ett problem som de till sist åtgärdade. Resultatet blev att det blev bättre för alla inklusive Arcam själva. Jag ser oss som hänger här och engagerar oss i olika frågor lite som gate keepers så att tillverkare inte kommer undan med vad som helst men för att göra det måste saker och ting undersökas. Om ingen höjer rösten så händer det inget heller. Du har undersökt saken och inte sett problem. Det är bra och det är vad folk borde gå efter. Men man skall veta med sig att OM det skulle uppstå något så kommer ingen vara till hjälp vad gäller detta. 

 

Och förstå mig inte fel jag tycker det är uppfriskande att höra din syn på det hela eftersom du har mycket större erfarenhet än på vad gäller projektorer. Dock kanske vikten av min one-liner behöver överdrivas. De flesta som ens har råd med någon av dessa projektorer hänger inte på forum ändå och för dom spelar det liksom ingen roll för dom bryr sig inte. 99% bryr sig garanterat inte för dom tycker inte det är roligt att lägga tid på att läsa om sådant här. 

 

Tycker vi släpper det hela och jag tror helt säkert att vad gäller projektorerna i tråden så är alla nöjda med sitt köp. Man behöver inte vara oroligt. 



#442

Postad 12 januari 2018 - 12:43

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 3
De flesta vet var jag står i frågan...
Jag har en vw95:a med många tusen timmar på lampan. Innan dess så hade jag en vw90 i flera år.
Bilden är sjukt bra, och med tanke på att dessa betingar runt 15kkr på beg marknaden är de ett av de största fynden man kan göra enligt mig.
Ser den ut som ny? Nej, det gör ingen projektor efter så mycket andvändande.
Har panelen inte åldrats? Självklart har den det!!
Är det något konstigt, ovanligt, extremt med detta? NEJ! Det är tvärtom helt normalt.
Bilden är superb och och det är otroligt svårt att göra före / efter mätningar då minsta lilla förändring i mätförfarandet gör betydligt större skillnad än förändringar i kontrast på panelerna.

Jag har jobbat med projektorer i över 15år och har ganska mycket att jämföra med i erfarenhetsryggsäcken.
Tycker inte Sony sticker ut som några som skulle ha dålig kvalitet på sina projektorer utan tvärtom en av de maskiner det är minst strul med. Lampflickering är nog den störst kvalitetsojämnheten jag kan komma på och med tanke på hur litet jag anser att det ” problemet” är så håller jag dem mycket högt i kurs.
(Fast jag kan flika in att 2017/2018 års mest imponerande projektor på mig är JVCs 5900).

Det som istället är det tråkiga i denna ”diskussionen” för MIG är att om man inte håller med drevet så anses man försöka smutskasta andra, och det finns gott om konspirationsteoretiker som är övertygade att man försöka lura folk om man råkar hardata och erfarenheter som inte stämmer överens med drevet.
Det är nummer ett. Nummer två är sättet man sprider sina såkallade fynd som en slags sensationsnyhet (mycket som klickbait som Perra var inne på). Sättet man tar upp ämnet verkar vara för att få så mycket medhåll som möjligt snarare än för att man förstår vad man diskuterar.
Dessa två punkter är vad som gör att JAG tycker diskussionen blir tråkig.
Alla har självklart rätt till sin åsikt men det borde väl även gälla de som är av avvikande sådan?!

Jag och andra har försökt dela vår erfarenhet av detta, precis som säkert Ekki och andra försökt dela sin. Jag förstår inte varför den ena ska ses som ett upplysningsljus medan den andra ses som lögnspridare som försöker sopa problemet under mattan. Paneler åldras - thats a fact. Den faktan gör det varken till ett universalt problem eller en sensationsnyhet.

Fullt medveten om att jag nu såg till att ”öppna såret” som philipbtz faktiskt försökte stänga ovan (cred till det), men jag ville återigen att folk ska få se att det finns en balans i debatten och att Perra är långt ifrån ensam att INTE uppleva detta som ett problem. Men som sagt, medveten om det så kan jag avsluta med några rader om den fantastiska proj som Sony nu släppt i sin vw760.

Jag har tittat på den vid ett par tillfällen i kontrollerad och för mig välkänd miljö med rättvisa förutsättningar och den är RIKTIGT GRYM! :)
När man kommer från 760 och jämför med 360 och JVCs 5900 så ser det närmast ut som att man lagt ett smörpapper över bilden. Det är helt sjukt för dessa två referensobjekt har sjukt bra prestanda så att bli så fullständigt pulveriserade av 760n är bara hatten av! Laser och sxrd med Sonys bildbehandling verkar vara en fullträff!
Skarp, kontrastrik, färgsprakande, och med djup som ger riktig 3D känsla utan brillorna är 760 en sjukt trevlig bekantskap för en prisklass långt under vad den borde kosta! :)
Grattis alla hemmabioälskare!


Med vänlig hälsning, Jacob

#443

Postad 12 januari 2018 - 12:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tycker inte Sony sticker ut som några som skulle ha dålig kvalitet på sina projektorer utan tvärtom en av de maskiner det är minst strul med. 

 

 

Utifrån mina erfarenheter av tidigare modeller jag haft här hemma så höll Sony inte speciellt hög kvalitet, elektronic ljud och dålig skärpa överlag! Handlar inte om att smutskasta utan ren fakta ;) Förhoppningsvis har de förbättrat de på dessa modeller, så den diskussionen kan ju då ev utebli :rolleyes:



#444

Postad 12 januari 2018 - 15:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Kan också, ännu en gång, instämma om den handfull Sony-projektorer jag har träffat på och återkommit till vilka fortfarande är i bruk. Att mäta ljus och färg och diskutera mätvärden utan det större sammanhang blir så gott som alltid fel. Det finns så många variabler som kan förklara varför on/off-kontrastförhållandet mäter lägre på en projektor och vad som ger en viss "gamma". Och det utan att det ens behöver handlar om det naturliga slitaget hos en projektor.

 

Jag har skrivit det förr och lär få skriva det igen: När jag börjar närma mig 5000:1 i on/off-kontrastmätningar på projektor har sådant som reflekterat ljus från lysdioderna på Blu-rayspelaren inverkan. Jag måste släcka laptopens skärm helt om jag ska ge mig på att mäta svartnivån i en sådan situation. För det har enorm betydelse (±10%) för mätningen trots att det är ett mörkgrått gränssnitt och ljusreglaget är precis på lägsta nivån innan avstängt. Tar jag på mig en vit t-shirt syns det ännu mer i mätningarna (±20%). Ja, jag har testat. :) Och då har de flesta vanliga mätarna ingen vidare precision på de här nivåerna av ljus.

 

Så att någon mäter 10.000:1 och sedan mäter 5.000:1 tre år senare och 3000:1 sju år senare – betyder det att produkten blivit sämre? Ja, kanske då ingenting är exakt likadant som det var första dagen efter flera år och kanske tusentals timmar användning. Men det finns också så många andra förklaringar på vad som hänt med såväl rummet, prylarna man kör som mätutrustningen och inte minst den som använder utrustningen.

 

Att peka ut en konspiration med tillverkare med hejdukar som förnekar problemen är en så typisk kognitivt felaktighet som förstärks på internetforum. Jag har täckt in ganska många olika produktkategorier under de 20+ år jag varit yrkesaktiv. Den här typen av trådblomning med feedbackloopsdiskussioner finns med alla typer av tekniska produkter. Och garanterat alla andra situationer där människor väger in sina personliga upplevelser. Så fort jag ger mig i ett ämne dyker det upp konfirmationsbias av den här sorten.



#445

Postad 13 januari 2018 - 10:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag har svarat på din fråga i den tidigare tråden - och jag gör det gärna igen - men utan att ha varit på plats och mätt själv så är det inte möjligt att utesluta mätfel, eller inställningsfel - Det som t om talar för någon form av inställningsfel är att du kan uppnå ett specifikt gammavärde med extern utrustning. Att dessutom gamma och kontrast inte är samma sak gör ju också att diskussionen är lite som att du pratar bensinförbrukning när vi pratar om acceleration från 0-100

Gamma är inte något annat än en matematiskt bestämd relation mellan elektrisk insignal överförd till ljus. Den gammakurvan programmeras, så ändras troligen inte över tid - däremot kan möjligen utfallet för oetf variera något med panelens precision - men om panelen kan prestera med extern elektronik så borde den också kunna det med intern.

Det är här det som gör ditt fall osäkert kommer in. Om du har en signalnivå som inte är exakt, en ljusmätare som inte är tillräckligt känslig, det minsta ströljus i rummet osv osv så kommer det att påverka mätningen - eftersom du inte exakt kan redogöra för detta, och eftersom jag inte känner eller vet nivån på den som kalibrerade och dennes utrustning eller de andra förutsättningarna - då kan jag inte heller fästa något speciellt värde vid det som hävdas. Lika lite som om någon säger att ”min Audi drar 1.3 liter milen, specen säger 0.7” - det finns massor av saker som kan påverka, och om man har tålamod och kunskap, tid och mätutrustning - då kan man säkert utesluta punkt efter punkt, och hitta orsaken.

Jag har själv vid flera tillfällen varit med om mätningar som sett konstiga ut - och hittat olika bidragande felkällor, senast i måndags på en grademonitor - det visade sig vara en bugg i mätprogrammet som använde fel referens vid uträkning av uppmätta bitnivåer, och därför gav felaktiga gammavärden vid olika brytpunkter. Hade jag bara gått på gammavärdet så var displayen helt paj, men när jag själv räknade på de faktiska mätningarna så var den korrekt.

Med vänlig hälsning,

/Pär

Man kan förstås inte utesluta fel på mätutrustningen eller handhavandet av denna. Du vet det ju redan och i den tråd jag tidigare länkade till så framgår vem som utförde mätningarna. För tydlighetens skulle så är det en person som inte är utbildad och certifierad av Pär. Min bedömning är dock att han tillskansat sig erforderliga kunskaper på annat sätt.

Samma person utförde tidigare kalibreringen av min Epson EH-TW3600 och uppmätte då gamma 2,3. Vid första kalibreringen av min VW95ES uppnåddes 1,89 och då han förstås förvånades över detta kontrollerades mätningen flera gånger. Sen sökte han på nätet och fann att det fanns fler som råkat ut för samma saka, vilket gjorde att mätvärdena ändå inte kändes orimliga. Det skulle i så fall innebär att flera andra gjort samma mätfel.

När sedan kalibreringen med bildprocessorn inkopplad utfördes var det inget problem att nå gamma 2,38. Vid samtliga mätningar var det samma rum med samma möjlighet till mörkläggning, samma duk och samma mätutrustning.

 

Det är klart att ett mätfel inte helt kan uteslutas, men med tanke på ovanstående så anser jag det som mindre troligt.

 

Men oavsett detta så är det som jag sagt tidigare, alla produkter åldras - det du nämner är en runt 7år gammal projektor. Hur ”fräsch” är en 7 år gammal dator, en 7år gammal telefon, en 7år gammal bil, en 7år gammal microvågsugn? En 7år gammal TV? Förväntar du dig att du skall ha en obefintlig förändring av prestanda? Isåfall borde ju andrahandsvärdet på den typen av produkt vara samma som nyvärdet, eftersom det inte är någon skillnad....

Med vänlig hälsning,

/Pär

Som framgår av tråden som jag länkade till, och som du mycket väl vet, så var projektorn mindre än tre år gammal när jag köpte den och den hade då 331 h på första lampan. Kalibreringen utfördes cirka ett halvår efter att jag köpt den, när den gått ett par hundra timmar till.

Den citerade texten ovan ser jag bara som ett försök att försöka förlöjliga mig och det jag skriver, vilket jag inte tänker kommentera ytterligare.

 

Om du däremot kikar på din projektor, och jämför bilden med en projektor som idag säljs för samma peng du betalade för din - är du då nöjd eller missnöjd med din bild?

Med vänlig hälsning,

/Pär

Vet inte om jag sett någon den prisklassen, de jag sett på mässor har oftast kostat betydligt mer. Eftersom det varit under andra förutsättningar (annat rum, duk etc.) och långt hemifrån är det svårt att göra en rättvis jämförelse.

Efter kaliberingen med bildprocessorn så mäter ju projektorn bra på samtliga punkter utom kontrasten, och som jag skrev tidigare så har jag förstått att just kontrasten som enskild parameter är mindre viktig; och att den lätt kan påverkas (negativt) av något i rummet.

Så med den hemmablindhet jag nu har är jag mycket nöjd med bilden, men det krävde inköp av bildprocessor och en extra kalibrering för att nå dit.

 

Kan också nämna att det, tro det eller ej, har skett en viss utveckling av paneler och optical engines på Sony projektorer, och de flesta andra märken, sedan 2011 - däremot så är det lika populärt att kliva in i ”forumdrev” och klaga på olika produkter nu som 2011 - välförtjänt eller ej...

Med vänlig hälsning,

/Pär

Jag tror säkert att det skett en utveckling, och jag har själv sett det på nya projektorer på mässor. Jag kan bara hoppas att denna utveckling gäller hur de håller över tiden, och om så är fallet så är det kanske inte välförtjänt. Det är dock svårt att veta än. :rolleyes:



#446

Postad 13 januari 2018 - 12:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 3

Man kan förstås inte utesluta fel på mätutrustningen eller handhavandet av denna. Du vet det ju redan och i den tråd jag tidigare länkade till så framgår vem som utförde mätningarna. För tydlighetens skulle så är det en person som inte är utbildad och certifierad av Pär. Min bedömning är dock att han tillskansat sig erforderliga kunskaper på annat sätt.

Samma person utförde tidigare kalibreringen av min Epson EH-TW3600 och uppmätte då gamma 2,3. Vid första kalibreringen av min VW95ES uppnåddes 1,89 och då han förstås förvånades över detta kontrollerades mätningen flera gånger. Sen sökte han på nätet och fann att det fanns fler som råkat ut för samma saka, vilket gjorde att mätvärdena ändå inte kändes orimliga. Det skulle i så fall innebär att flera andra gjort samma mätfel.

När sedan kalibreringen med bildprocessorn inkopplad utfördes var det inget problem att nå gamma 2,38. Vid samtliga mätningar var det samma rum med samma möjlighet till mörkläggning, samma duk och samma mätutrustning.

 

Det är klart att ett mätfel inte helt kan uteslutas, men med tanke på ovanstående så anser jag det som mindre troligt.

 

Som framgår av tråden som jag länkade till, och som du mycket väl vet, så var projektorn mindre än tre år gammal när jag köpte den och den hade då 331 h på första lampan. Kalibreringen utfördes cirka ett halvår efter att jag köpt den, när den gått ett par hundra timmar till.

Den citerade texten ovan ser jag bara som ett försök att försöka förlöjliga mig och det jag skriver, vilket jag inte tänker kommentera ytterligare.

 

Vet inte om jag sett någon den prisklassen, de jag sett på mässor har oftast kostat betydligt mer. Eftersom det varit under andra förutsättningar (annat rum, duk etc.) och långt hemifrån är det svårt att göra en rättvis jämförelse.

Efter kaliberingen med bildprocessorn så mäter ju projektorn bra på samtliga punkter utom kontrasten, och som jag skrev tidigare så har jag förstått att just kontrasten som enskild parameter är mindre viktig; och att den lätt kan påverkas (negativt) av något i rummet.

Så med den hemmablindhet jag nu har är jag mycket nöjd med bilden, men det krävde inköp av bildprocessor och en extra kalibrering för att nå dit.

 

Jag tror säkert att det skett en utveckling, och jag har själv sett det på nya projektorer på mässor. Jag kan bara hoppas att denna utveckling gäller hur de håller över tiden, och om så är fallet så är det kanske inte välförtjänt. Det är dock svårt att veta än. :rolleyes:

 

För det första har inget av vad jag skriver med någon form av förlöjligande att göra - det är totalt befängt! Jag försöker förtydliga orimligheten i att förvänta sig 0-skillnad eller förändring. Jag har väl, om något, ALLTID förespråkat att låta en display gå åtminstone 100timmar, ibland 2-300 timmar, innan man kalibrerar den - detta eftersom jag vet att det är en förändring i prestanda under denna tid som naturligtvis även påverkar initial kalibrering.

 

Om du, eller din kalibrerare förstår hur gamma beräknas, och fungerar, så inser du snart att det är ett mattematiskt förhållande mellan elektrisk insignal och ljusnivå ut, och eftersom du kan inte sänka nivån 0 ljus ut med extern elektronik så kan det inte ha med eventuell kontrastförsämring att göra. Gamma sätts som en mattematisk algoritm i alla displayer med fast pixelmatris, och för att förklara det ni var med om så är den enda möjliga förklaringen att "upplösningen" i den algoritmen skulle ha blivit sämre i förhållande till hur panelerna presterar - och att upplösningen i de externa algoritmerna skulle vara bättre, och därför nå målet.

 

Problemet med detta är dock att man då sannolikt skulle se massor av banding, eftersom man då pushat/ "stressat" panelerna utanför sin möjliga bithantering, vilket inte nödvändigtvis är en speciellt bra väg att ta.... För mig så är detta ett typiskt tillvägagångssätt av någon som kalibrerar för att uppnå ett siffermål, eller snygga grafer - vilket inte nödvändigtvis är samma sak som en kalibrerad display med bra bild. Om vi därför talar om sannolikhet så skulle jag hålla det mer sannolikt att det missats i processen, än att mattematiska formler tappat i upplösning och funktion.

 

Dessutom - om du märkte problemen inom 3år, varför reklamerade du inte projektorn till PrimeSupport? Då hade du ju, med vad du beskriver, haft ett case som du kunnat gå vidare med och eventuellt fått en ny projektor?

 

Fortfarande så har inget av vad du skrivit, motsagt det jag skriver, eller vad som skrivits i en tråd på annat forum - Jag säger som tidigare, från allt vad som kan bedömas utifrån den information som du gett så har något i kalibreringsprocessen brustit vid mätning. Exakt vad som blev fel kan jag inte säga, men jag gissar på att förhållandet mellan faktisk insignal och förväntad insignal är det som knasat, troligen i kombination med video/data nivåer och ströljus.

 

mvh

 

/Pär



#447

Postad 20 januari 2018 - 00:22

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
För att totalt byta samtalsämne till något mer relevant.. Hur står sig 760es. Mot låt säga x7900 eller högre JVC projektorer i nuvarande serie? Att kontrast och svärta är bättre än x5900 låter lovande men ungefär var placerar den sig?

#448

Postad 20 januari 2018 - 02:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

För att totalt byta samtalsämne till något mer relevant.. Hur står sig 760es. Mot låt säga x7900 eller högre JVC projektorer i nuvarande serie? Att kontrast och svärta är bättre än x5900 låter lovande men ungefär var placerar den sig?

 

Finns ett forum där det diskuteras i ganska mycket mer detalj men typ detta https://www.thescree...jector-Shootout



#449

Postad 20 januari 2018 - 10:53

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

För att totalt byta samtalsämne till något mer relevant.. Hur står sig 760es. Mot låt säga x7900 eller högre JVC projektorer i nuvarande serie? Att kontrast och svärta är bättre än x5900 låter lovande men ungefär var placerar den sig?


Största fördelen är att du har samma bild utan att behöva spela in varje ny lampa och kalibrera om varje gång du byter . En bra hdr gamma kurva och äkta 4k panel . Mer tryck i färger tack vare laser. Jag tycker jvc 7900 som kostar hälften är grymt prisvärd men 760 är prisvärd mot z1 så beror på vad man är ute efter, men man får tänka på att i många utländska tester kostar 760 250k och z1 350k mot i Sverige 760 150k och z1 360k så här är den mer prisvärd... men spelar pengar ingen roll helt klart z1 .

#450

Postad 20 januari 2018 - 11:13

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Finns ett forum där det diskuteras i ganska mycket mer detalj men typ detta https://www.thescree...jector-Shootout


Tack för länken.
Hade faktiskt inte läst just den testen, men håller med om det mesta!
Z1 i en klass för sig, med 760 ett litet snäpp ner. 360 och 7900 är ett större snäpp ner och mer jämbördiga.
Precis som Audiostar säger och som testet oxå kom fram till.
Skillnaderna blir större på riktigt stora dukar och på 4m bredd+ så måste man nästan upp på minst Z1 om man vill ha någorlunda adekvat ljusstyrka, och då får man ju den fina optiken och den grymma kontrasten, äkta 4K och laser på köpet så att säga. :)

På mindre dukar har man inte nytta av Z1:an ljusstyrka på samma sätt och då kommer väldigt många attraheras av den väldigt mycket lägre prisbilden i Sverige på 760:n.
Samma sak med 7900... en grym proj på alla sett men den lämpar sig inte på väldigt stora dukar. Så skillnaderna kommer variera på dukstorlek men det kommer alltid vara ett rejält hopp till 760 och Z1.
Allt är självklart relativt och skillnaderna jag och framförallt testet framför är i relation till skillnaderna mellan 260/360 och 5900/7900 och i det sammanhanget är skillnaden stor upp till 760 och Z1.


Med vänlig hälsning, Jacob



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.