Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#301

Postad 10 januari 2010 - 22:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag tar och beställer Michell-pucken när jag har bättre ekonomi.

Har fått lite olika bud av en bekant beträffande vinylljudets trevliga karaktär. Hon utbildar sig inom ljudteknik och har arbetat som DJ ganska länge. Vi var båda överens om hur skivor hade varit digitalt mastrade sedan slutet på 70-talet oavsett om de senare släpptes på vinyl eller cd. Så om mastertapen ändå blivit digitalt behandlad så torde den vara den mest avgörande länken.

Men enligt henne så sätter vinylmediet sin individuella särprägel på ljudet genom en ren mekaniska händelse (nålens rörelse genom gravyren). Vidare åteger vinylmediet suboktaver på ett annorlunda sätt, i djupbas finns nämligen mängder av distorsion. Distorsionen upplevs annorlunda genom en cd-källa kontra en vinylspelare. Det är kanske därför djupbas upplevs som mjukare genom en vinylskiva?

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2010 - 22:39.


#302

Postad 10 januari 2010 - 23:24

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen! Observera bara att en Regaspelare skall ha en speciell modell om du skall köpa Michell-klämman. Detta beror på att mittaxeln är kort på Rega-axeln. Som framgår av tidigare medskickade länker står det "R" på den klämma som skall användas till din spelare. Om du köper en klämma/puck hoppas jag att du blir nöjd.

Hejsan JAS! Medsänder länken för skojs skull där de bl a diskuterar hur hålen skall borras. Fattar faktiskt inte riktigt måste jag erkänna. 39 år sedan jag läste teknologi.

http://www.vinylengi...opic.php?t=7919

Sedan till en liten fundering för en eventuellt framtida förbättring. Som du ser på bilden finns det tre spår för remmen på Michells tallrik. Alltså skulle det att gå att ha tre remmar. Men själva drivhjulet på motorn har ju bara ett spår för 33 varv. Men det går ju att tillverka en trissa med tre spår till motorn . Är detta en sak som en normal verkstad lätt klarar.Tänker bland annat på problemet att få hålet rätt. Eller bör man kontakta fabriken?

Bifogad fil  GyroDec_012.jpg   3,9MB   0 Antal nerladdningar

#303

Postad 11 januari 2010 - 09:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Beträffande skivklämman så läste jag att det fanns två olika på Svalander.

Så jag kommer att köpa den som är för Rega. Jag har även fått ett tips om någonting annat fint.

Art Vinyl is the original way to display your favourite music and vinyl record art. Something new for music enthusiasts and an original interior design concept.

Create an original display with vinyl records you already own and buy. Experience more pleasure from your favorite music and artists with the Play & Display Flip frame.

The Play & Display design permits the owner to stylishly display record covers and its contents on the wall. Due to this unique design, the owner can also change over the display within seconds without having to remove the frame from the wall. All it takes is a simple one-finger touch that flips the front of the frame open so that the record can be easily changed.

http://www.megastore...?itemid=2116757

Kan även ses i detta album: https://www.minhembio.com/hejo

Redigerat av Glidtassen, 11 januari 2010 - 10:37.


#304

Postad 11 januari 2010 - 13:26

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hallå!

Har precis (läs sen i november) tagit mig beslutet att börja med vinyl och den underbara känsla vinyl ger musiklyssnandet! Har lyckats samla på mig cirka 20 stycken hittills, men det kommer definitivt bli mer (har i skrivande stund 4 på väg och ytterligare 3 jag budat på ;) )! Börjar redan se mig om efter en ny spelare. B) Jag har tyvärr insett att om jag ska få ut mer av ljudet behöver jag nog byta ut förstärkaren och högtalarna först, hehe. Däremot så har fick jag tre Art Vinyl-ramar (395 st eller 3 för 995 på ginza) av min underbara sambo ^_^ i julklapp, och jag kan inget annat än rekommendera dessa! Har även pillat lite på frame33 (439st eller 3 för 1200) som är gjorda i trä istället för plast som Art Vinyl är gjorda av, och jag skulle välja Art Vinyl alla dagar i veckan, mycket snyggare och känns faktiskt MER gedigen är frame33! Det är dessutom busenkelt att ta ur skivorna.

#305

Postad 11 januari 2010 - 13:49

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Jag har borrat ett hål i en sådan här och kör den som skivklämma vid buckliga skivor:

Postad bild

Funkar bra. Blir ingen belastning på motorn/lagret eller tallriken.

Kostar 2 kronor om man inte törs knycka från jobbet ^_^

Bifogad fil(er)



#306

Postad 11 januari 2010 - 16:21

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Sedan till en liten fundering för en eventuellt framtida förbättring. Som du ser på bilden finns det tre spår för remmen på Michells tallrik. Alltså skulle det att gå att ha tre remmar. Men själva drivhjulet på motorn har ju bara ett spår för 33 varv. Men det går ju att tillverka en trissa med tre spår till motorn . Är detta en sak som en normal verkstad lätt klarar.Tänker bland annat på problemet att få hålet rätt. Eller bör man kontakta fabriken?

Hej Kronkan.

Fråga ett blir om du har en motor som är fast varvtals styrd "triggad att leverera ett varvtal trots motstånd" om inte kan ju friktionen av fler remmar ställa till det om den inte är som min potensiometerstyrd eller liknande.
Fråga två blir om du kan ta loss din nuvarande trissa från axeln eller om den är pressad eller limmad dit. Prova inte att bända loss den för hela axeln i motorn kan lossa.
Fråga tre sitter din motor för lågt i förhållande till tallriken som jag tycker det ser ut på kortet eller är det bara en synvilla.

Svar på din fråga är att det inte är helt lätt med dessa små trissor pga att axeln troligen har mått på 2,98mm och jag köpte mig en brotch på 2,98 men den hade troligen inte rätt klassning så den blir fortfarande aningen stora i centrumhålet. Jag har limmat mina trissor som extra säkerhet så det funkar men är inte helt 100 tillfredställande.

Vi hörs av på Akkelis ang detta.

#307

Postad 12 januari 2010 - 00:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Vet inget(ännu) om motorer tillskivsplare så där är jag nybörjare. Men efteratt en annan kund hos Ekkelis började prata om nylonliner fick jag griller i huvudet omkring drivningen av tallriken. S

Det är rätt att skivspelare stod några mm för högt.Har innan jul fått in ett brum som jag haft ett h-e att identifiera. Så därför harjaglyft bort spelaren från plinten ocå kom det inte rätt vid ihopmonteringen. Det är en bricka som kommer snett i upphägningen. Men Si förra så lyckades jag reducera bruset till spelbar nivå. Men det har kvarstått ett lite för högt brus från kabeln. Så nu har jag ikväll prövat hundra sätt att dra en kabel. Till och med flätat jordkablen med de två andra. Men nu har jag lyckats hitta en position på kabeln hur den vill ligga som inte ger påtagligt ökat grundbrus. Men det låter mycket bra i förhållande till mina ideal. Så TV:n blir svart länge på kvällarna. Antingen lyssna eller pilla med något. I lagom mängd avkopplande.

Redigerat av Kronkan, 12 januari 2010 - 00:21.


#308

Postad 12 januari 2010 - 07:49

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Kronkan!

Jag tror att de tre spåren på tallriken är till för olika höjd på skivspelarplinten, jämfört med motordrivningens läge. Eftersom motorn inte sitter fast monterad i skivspelarschassit.

En riktigt trevlig och vacker spelare du har!

#309

Postad 12 januari 2010 - 09:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hallå!

Har precis (läs sen i november) tagit mig beslutet att börja med vinyl och den underbara känsla vinyl ger musiklyssnandet! Har lyckats samla på mig cirka 20 stycken hittills, men det kommer definitivt bli mer (har i skrivande stund 4 på väg och ytterligare 3 jag budat på :lol: )! Börjar redan se mig om efter en ny spelare. :P Jag har tyvärr insett att om jag ska få ut mer av ljudet behöver jag nog byta ut förstärkaren och högtalarna först, hehe. Däremot så har fick jag tre Art Vinyl-ramar (395 st eller 3 för 995 på ginza) av min underbara sambo ;) i julklapp, och jag kan inget annat än rekommendera dessa! Har även pillat lite på frame33 (439st eller 3 för 1200) som är gjorda i trä istället för plast som Art Vinyl är gjorda av, och jag skulle välja Art Vinyl alla dagar i veckan, mycket snyggare och känns faktiskt MER gedigen är frame33! Det är dessutom busenkelt att ta ur skivorna.


Välkommen i vinylnörds-klubben, här diskuteras diverse i-lands problem.

Men det är dock förbenat intressant, är glad över att tråden tilltalar så många nu. Det verkar som om den växer till sig, det har jag sett bara senaste veckan.

:lol:

#310

Postad 12 januari 2010 - 18:02

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Tack å tack! Ja visst är det ett enormt i-landsproblem vi finner i vinylen.
Ja det är riktigt fascinerande att det kommit tillbaka så pass mycket! Köpte mig faktiskt fyra stycken plattor på, hör och häpna, MediaMarkt! De hade t.o.m. ett betydligt större utbud än NajzPrajz i Örebro (Dock inte i närheten av Banana Moon´s överfyllda butik).

Sitter och funderar på om jag ska buda på en Pio PL-12D med en Shure M75 MG puppa (utseendet är extremt tilltalande :) i mina ögon) eller inte, hoppas någon kan komma med matnyttig insikt till mig. Sitter nu med en Pio PL-4 och en Ortofon OM5E puppa som jag tycker gör riktigt fint ifrån sig för den ringa summa pengar jag givit. Det jag undrar över är givetvis om PL-12D´an skulle ge något lyft i kvaliteten, eller om det rent ut av skulle vara ett neråttjack.
Att byta puppa spelarna emellan är ju inga problem då jag gillar att pilla med saker, vare sig det gäller datorer, ljudpinaler eller möbler :D

Min PL-4´a är ju direktdriven och har ett stroboskop och möjlighet att finjustera hastigheten, detta verkar ju inte finnas på remdrivna spelare, vad innebär det? Existerar inte behovet av att finjustera hastigheten på remdrivna?

Heippa!

#311

Postad 12 januari 2010 - 19:06

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
PL12'an kommer vara allt annat än ett hack nedåt, det är en riktigt bra byggd spelare som slår många av dagens spelare på fingrarna, den finns även med på Carlssonplanet.com rekommenderade lista, även på LTS lista när dom hade en, jag tror du kommer bli riktigt nöjd med en PL12'a, men betala inte mer än 600kr, prestandamässigt är den värd mer men det är inte svårt att hitta en för ett par hundringar. Enda nackdelen med dom är att dom kan behöva renoveras lite, ny olja i motor och lager räcker men även upphängningen kan behöva renoveras, jag renoverade allt som gick att renovera på min PL12'a (har den i sekundär/dator-riggen)

Pickupen som medföljer är också rikigt trevligt med ett basrikt mjukt ljud med bra dynamik :)

Kul att se att intresset för vinyl växer hela tiden :D

#312

Postad 13 januari 2010 - 15:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Vi befinner ju oss alla inom uppgraderingsbranschen.

Det var därför jag startade denna tråd, för oss som vill förlora oss själva i obskyra livsproblem.

- "Vad händer om min skivspelares lager inte orkar med sin skivpuck?"

-"Förändras ljudbilden beroende på vilken drivrem jag har"?

-" Kommer jag närmre nirvana som jag justerar min tonarms VTA?"

Det är skitkul att fippla med dessa saker när man har tid över, jag vet att jag tycker att det är roligt iallafall.
Näst på min inköpsllista blir en skivklämma från Michell!

- Jonathan, jag ser ljuset. Jag ser ljuset!


:(

#313

Postad 13 januari 2010 - 17:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag kommer inte att bli förvånad om det blir en hel del demorum
med vinylspelare som källa på mässan i Stockholm. Det verkar
vara en tendens på mässor runt om i världen. Vinyl är hett!! :)

#314

Postad 13 januari 2010 - 17:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
När är mässan?

Måste vara denna?

Stockholm High End mässa på Sheraton

http://www.gignosaudio.se/index.htm

:)

Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2010 - 17:14.


#315

Postad 13 januari 2010 - 17:16

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Sheraton 13 - 14/1.

Man märker att det är hett i hajfajtidningarna också. Alltid nån pickup/svarv/tonarm/Riaa
med nuförtiden i de engelska bladen.

#316

Postad 13 januari 2010 - 17:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tror att jag skall gå i år.

Främst för att titta på vinylspelare, det är det enda som jag tycker är spännande inom HIFI just nu.

#317

Postad 13 januari 2010 - 21:28

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tjena gubbar.

Jag kommer att ta med min vinylrigg till Stockholms mässan ihop med Transient design så för er som skall dit hoppas jag ni tittar förbi och beskådar maskinen i verkligheten o inte bara på bild :)
mvh Jas
Bifogad fil  _MG_6216_2.JPG   51,33K   1 Antal nerladdningar

#318

Postad 13 januari 2010 - 22:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
God dammit, vilken spelare som du har.

Den är riktigt vacker och jag kan tänka mig att den låter bra med.
Mycket estetiskt tilltalande.

Bjuder över dig på fika JAS

Kolla här: https://www.minhembi...dtassen/213449/

Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2010 - 22:40.


#319

Postad 13 januari 2010 - 23:22

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Vi som inte är i Stockholm och kan lyssna på JAS fullständigt kompromisslösa bygge kan ta sig till Akkelis Audio för att lyssna på en liknande men något enklare bygge. Och kalla det enkelt bygge är ju värre än att svära i kyrkan. Den i Göteborg låter bra!

Bifogad fil  Transient_Design.jpg   5K   0 Antal nerladdningar

Iso.... hoppas att du fick köpa PL-12:an. Det går att få ut mycket välljudande musik ur en betydligt enklare spelare än den JAS har. Och med mycket enkla och billiga medel går det också att modda den. Men det är betydligt svårare att ge sig på ett bygge med skal av plast. PL--12 ser rikttigt trevlig ut och har en stabilare chassi ärPL-4:an

En fördel med just en skivspelare från Michell Eneergering är att de är uppgraderingsbara. Det finns numera också att köpa en del fabrikstillverkade tweeks. Här en bild när jag min Gyro.Se blev en Gyro.Dec. Den fick ett plastlock och nytt fundament. Det går också att modda tidigare modeller så att man kan hänga med i utvecklingen.

Bifogad fil  GyroDec_005.jpg   4,82MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 13 januari 2010 - 23:40.


#320

Postad 14 januari 2010 - 10:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Skivspelaren är mycket fin, men jag blev lite kär i denna med.

Hanss Acoustics T-10

Har skapat ett nytt album med vackra spelare, det är bara att kolla förbi:

https://www.minhembi...dtassen/269055/

Den är inte prålig utan ganska enkel. Jag måste till Götet för att besöka Akkelis.


:)

Redigerat av Glidtassen, 14 januari 2010 - 10:44.


#321

Postad 14 januari 2010 - 12:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Hur lägger ni upp bilder i forumtråden från era egna album?

Jag syftar till bilden som Kronkan lagt upp ovan.

#322

Postad 15 januari 2010 - 07:54

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Hej vinylrävar :)
Tänkte jag skulle köpa en ny puppa till min project RPM1 Är det ngn som har ngt tipps å komma med gärna spelglatt=)
Tipps på vart det är bäst att inhandla den mottages gärna.

Prisklass, inte mer än spelaren kostade =) Motivera gärna priset.

#323

Postad 15 januari 2010 - 08:03

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Kan detta vara något? http://www.ljudmakar..._id=1485&menu=1 OM2 RED. Finns det ngn butik i gbg som är bra samt har lite grejer inne, alltid kul att handla i fysisk butik ibland.

#324

Postad 15 januari 2010 - 08:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Antex, jag skulle satsa på dessa som har fått fina omdömen.

Du har först den den absoluta välrenommerade klassikern "Audio Technica AT 95 E" som finns på Svalander.se
för 583:- Den har jag hört då min pappa har den monterad på sin skivspelare, och denna puppa spelar väldigt fint i förhållande till sitt pris.

Du kan läsa mer om den här: http://www.lpgear.co...uct_Code=ATC95E

Ortofon 2m blue 1498:-

Har jag mest läst recensioner i Hifi & Musik där den gjorde mycket bra ifrån sig.

http://www.hifiklubb...pickup_blaa.htm

Eller varför inte samma som jag själv äger

" Goldring 2200" 1750:-

http://www.ljudmakar..._id=1349&menu=1

Jag har detta skrivet om Goldring på min sida:

Goldring 2200

Det var dags för en ny pick-up och jag beslöt mig för att pröva Goldring. Puppan kom med ett litet metalletui med Goldrings logotyp på, mycket vackert. Jag är mycket nöjd då den är mer detaljerad än min förra Rega Super Bias. De största skillnaderna ligger i diskanten där Goldring är ljusare och mer framträdande. Överlag tycker jag att denna puppa spelar med ett klarare ljud. Separationen mellan de olika registren är uppenbar.

Redigerat av Glidtassen, 15 januari 2010 - 09:09.


#325

Postad 15 januari 2010 - 09:22

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tack så mycket Glidtassen . Har aldrig bytt ngn puppa e det kontakt el måste jag löda när jag byter. Om man skulle testa OM 2M blue, inställningarna borde vara mer lika min orginal som sitter på (OM5). ?

#326

Postad 15 januari 2010 - 09:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Du kommer inte behöva löda.

Du har fyra st kontakter på baksidan av varje puppa med färgerna; röd, grön , vit och blå. Jag vet att Goldrings puppas kontakter är markerade med resp. färg så du kan inte göra fel. Men du får försiktigt ta loss dom föregående
sladdarna från din gamla puppa ( jag gör det men den liten tång, eller en pincett) sedan fäster du bara den nya puppan på samma sätt.

Redigerat av Glidtassen, 15 januari 2010 - 09:45.


#327

Postad 15 januari 2010 - 09:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det är sedan viktigt hur du ställer in din nålvikt. Jag tycker att manualen för Pro-Ject är strulig.

Men jag bifogar denna film som är bra och utförlig. Det är samma skivspelarmärke som du använder.

http://www.youtube.c...h?v=EIwVDiC0mZE

#328

Postad 15 januari 2010 - 09:38

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Smidigt .
Ska kolla om hifiklubben har inne så man får en liten tripp samtidigt roligare då =)

Ska bli kul å se vur mycket det gör för ljudet. Köpte nyligen ny stärkare vilket gjorde underverk. (HK 990)


Ja den var inte smidigast hade en stunds pillande innan jag fick till det. Tack för länken.

#329

Postad 15 januari 2010 - 09:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Se till att uppdatera ditt album med din fina spelare.

Jag vill givetvis se lite nya bilder.

http://www.youtube.c...h?v=EIwVDiC0mZE

Ovan så lade jag in en film åt dig.

:)

Redigerat av Glidtassen, 15 januari 2010 - 09:46.


#330

Postad 15 januari 2010 - 09:46

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ska försöka uppdatera detta har precis flyttat så tänkte vänta till jag kom i ordning. Kanske kan bli till helgen.
Får tyvär kolla youtube när jag kommer hem funkar inte där jag sitter nu =)

Tack för god input samt snabba svar.

#331

Postad 15 januari 2010 - 09:53

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
he he ja det är sannerligen svettigt och darrig när man ska montera av en äldre puppa. Hur förstörd skulle egentligen en tonarm vara om man skulle råka skada någon av kontakterna ?

Är själv på jakt efter ny puppa, by the way, sitter idag på en Grado Gold på en pro-ject rpm 5a.
Både gillar och ogillar den puppan den känns lite rund och god om man så säger.
Någon som har ägt den och bytt till i sånt fall vad och upplevd skillnad.

Jag har idag ett rätt analytiskt ljud i mitt system Bladelius Thor II + Audio Physics tempo så kanske går de nya Goldring pupporna bort ...

Benz känns på något sätt intressant.

#332

Postad 15 januari 2010 - 10:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Antex!
Om man är intresserad av vinyl rekommenderar jag starkt Akkelis Audio i Göteborg.Kunnigt och bra bemötande. Om du köper en PU där kan du också säkert låna utrustning som kan behövas för att ställa in den ordentligt. I viss mån fungerar butiken också som mötesplats för intresserade. Han annordnar också regelbundet olika typer av lyssningstillfällen. Har på mitt eget galleri ha en sida där jag föröket beskriva hur att ställa in PU, vilket är viktigt att göra rätt.

Glidtassen. Välkommen till Göteborg. Följer gärna med dig på ett besök i butiken och för att eventuellt träffa andra regelbundna kunder.

#333

Postad 15 januari 2010 - 10:49

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Då ska jag kolla in detta ställe. Bra om man kan låna lite grejer ev . Nålvågen som följde med är ju inte superbra =)
Har bara pysslat med vinyl i ca 1 år (rokie) Men man får mycket hjälp här och det uppskattas verkligen.

#334

Postad 15 januari 2010 - 16:44

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

he he ja det är sannerligen svettigt och darrig när man ska montera av en äldre puppa. Hur förstörd skulle egentligen en tonarm vara om man skulle råka skada någon av kontakterna ?

Är själv på jakt efter ny puppa, by the way, sitter idag på en Grado Gold på en pro-ject rpm 5a.
Både gillar och ogillar den puppan den känns lite rund och god om man så säger.
Någon som har ägt den och bytt till i sånt fall vad och upplevd skillnad.

Jag har idag ett rätt analytiskt ljud i mitt system Bladelius Thor II + Audio Physics tempo så kanske går de nya Goldring pupporna bort ...

Benz känns på något sätt intressant.


Jag lånade hem en Benz Micro Silver i somras, upplevde den som ganska jobbig i diskanten jämfört mot min Denon puppa, du kan se om du kan få låna hem en och testa den :)
Jag skulle rekommendera Shure M97 Xe ,Nagaoka MP serien eller Sumiko Blue Point, Denons Högnivå-MC borde passa dig bra också, upplever inte min som jobbig i diskanten :D

Redigerat av Ar@b, 15 januari 2010 - 16:45.


#335

Postad 15 januari 2010 - 17:25

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

he he ja det är sannerligen svettigt och darrig när man ska montera av en äldre puppa. Hur förstörd skulle egentligen en tonarm vara om man skulle råka skada någon av kontakterna ?

Är själv på jakt efter ny puppa, by the way, sitter idag på en Grado Gold på en pro-ject rpm 5a.
Både gillar och ogillar den puppan den känns lite rund och god om man så säger.
Någon som har ägt den och bytt till i sånt fall vad och upplevd skillnad.

Jag har idag ett rätt analytiskt ljud i mitt system Bladelius Thor II + Audio Physics tempo så kanske går de nya Goldring pupporna bort ...

Benz känns på något sätt intressant.

Hej barrman.
vill bara fråga dig som har en pro-ject rpm 5 om du kör med gummirem eller lina mellan motor o tallrik ?
Jag kör Benz Ace h men har för lite på fötterna för att kunna ge några tips på puppor.
Lycka till mvh Jas

#336

Postad 15 januari 2010 - 22:22

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  beta_wood.jpg   213,1K   0 Antal nerladdningar

Har haft ett begränsat antal pickupper i mitt liv. Första jag minns var AT13EaX och sedan Ortofon Red. För pengen har jag varit nöjd. Förra året kom jag över ovanstående PU till ett bra pris. Finns nog bättre för mera pengar. Men det är mycket vinyl i denna PU. Då menar jag den här känslan av kontroll i mellanregister och en väldefinierad bas. Eftersomjag har en dragning åt jazz och småskalig klassisk musik passar det utmärkt. Har tyvärr läst recensioner där en dyrare släktingar jämförs och det dyrare alternativet enligt recesenten gör ännu bättre från sig. Man får leva med detta. Den är ju snygg men på armen spelar detta ingen roll. Man ligger ju inte och tittar på den. Åsså detta mörker under vintern som gör att en äldre man förlorar sig. Innan jobbet idag gick jag upp och spela Ellas "Fine and mellow". Förökte ettpargångermen upptäckte att jag tydligen lagt in skivan i fodralet och spelade på tallriken.

När jag kom hem lyckades jag dock få snurr på gittaristen Julian Breams spela Rodrigo. En skiva som är köpt över disk på dåvarande Waidele. Som ung man som ville spränga sina musikaliska gränser gick man tidll disken för klassiks musik och frågade efter något som man skulle gilla. "Man gick in i ett bås där skivan spelades upp för en. Och det har blivit skivor som kommer att följa en i livet. Julian Bream är en sådan. Personligen vill jag ha butiker som hjälper mig att spränga mina egna gränser.

Redigerat av Kronkan, 15 januari 2010 - 22:25.


#337

Postad 15 januari 2010 - 22:23

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ar@b Tack väldigt bra tips! Kul att höra lite om pick-up som för mig är lite av doldisar. Såg i ditt galleri att du har några pick-up att välja bland. Känns som en bra lösning

Håller du med om att Denons pick-up presenterar en lite ihopkrympt ljudbild, bara sådant jag läst tänkte höra hur du uppfattar den. Kanske gällde det klassikern Denon 103.

Jas 74 oj harkel är inte 100% säker men kör med det som är monterat, alltså remmen är monterad under tallriken och den har jag inte lyft på sedan jag uppgraderade till en speedbox. Antar gummirem.

#338

Postad 15 januari 2010 - 23:54

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Håller du med om att Denons pick-up presenterar en lite ihopkrympt ljudbild, bara sådant jag läst tänkte höra hur du uppfattar den. Kanske gällde det klassikern Denon 103.


DL160'n som jag har erfarenhet kanske inte har den bredaste ljudbild du kan hitta, jag tycker dock den är fullt tillräckligt, det jag uppskattar med den är dess sköna naturliga tonala balans och dynamiken den levererar, jag tycker det är en av dom mer prisvärda puppor du kan hitta idag.
DL103'an har jag inte lyssnat på tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om den.

Ett till tips om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar är Sumiko Pearl, fick bra omdöme i H&M och många säger att den är lite köttig i klangen :)

#339

Postad 16 januari 2010 - 21:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag har vart utan vinyl i 5 månader och var rädd att bli besviken. Har nu kört
svart i två kvällar och jag är helt såld igen! Bara som exempel köpte jag
Nine Inch Nails "With Nails" av den gode HifiMatte aka Subjektevisten och
vinylvarianten fullständigt kör över min cd.

Punchen i basen, holografin i ludbilden och upplösningen i toppen!!

(Om du läser detta MK, tack för skivan och vi ses på mässan!)

Redigerat av Bongo_Mongo, 16 januari 2010 - 21:33.


#340

Postad 18 januari 2010 - 22:10

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Har också en kortare period haft problem med skivspelaren. Antagligen ett antal samverkande faktorer som lett till brus.Men nu borta. Kan ha varit dålig jordning mellan arm och chassi. Man lär sig något hela tiden. Vem har vetat något om att chassit bör vara väl jordat. Inte jag. Åsså har jag varit tvungen att dra kabeln mellan försteget och skivspelaren på ett specielt sätt. Det bara verkar vara så.

Men har beställt en uppgradering till min Michell. Några skruvar o-ringar och jordkabel. Egentligen skulle man klarat att fixa det själv. Men det finns ett relativt billigt kit från tillvekaren. Blir säkert bäst så.

Kitet hittade jag på en canadensisk hemsida. Kursenpå en canadensisk $ är ca 6,7 kr. Kitet är tonearm De-Coupling Kit for Rega Tonearms & Variants. Men Akkelis Audio lovade ta hem ett exemplar. Då kan man också tjuvkika på hur kitet är skruvat på ny skivspelare. Kitet verkar vara monterat på alla nya spelare från Michell.


http://www.artech-el...l/mich_upg.html

Själva uppgraderingen handlar om att försvåra att vibrationer tranporterasmellan tonarm och chassi.

Redigerat av Kronkan, 18 januari 2010 - 22:12.


#341

Postad 19 januari 2010 - 17:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Tittade igenom priserna på uppgraderingar till Gyrodec. Har du kommit till
samma slutsats som jag gjort när det gäller VPI uppgraderingar?

Dvs, man kan "Orba" till en Gyrodec, men den kommer inte att bli en
"riktig" Orbe. På samma sätt med VPI Scoutmaster. Jag kan köpa flywheels,
motorstyrning mm för ca 20 000 Kr, men en Super Scoutmaster blir den aldrig.
Bara en moddad Scoutmaster.

Om jag vill klättra på VPI stegen så säljer jag den jag har och köper en begagnad
värre variant. Dom däringa tillbehören kostar för mycket. :huh:

#342

Postad 19 januari 2010 - 23:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej BongoMongo

Ja håller väl med dig och min ambition är inte heller att bygga om vår GyroDec till en Orbe. Men få den att spela och fungera så bra som möjligt och det inom rimlig budget. Från början köpte vi egentligen deras enklaste spelaremed en relativt enkel arm ochnål. Ambitionen var att spela lite gamla skivor då och då. När jag började få ordning på akustiken upptäcker vi båda att vinyle låterriktigt bra och i vinter har vi också börjat gå runt och leta begagnat varje lördag någon timme.

Att köpa begagnat, demoex och på extrapris kan även vara en väg när man skall upgradera. Ibland attgöra modden själv. Själva plasthöljet som gör den till en Gyrodeck hade från början en defekt i funktionen. Köpte till hyggligt pris och rättade upp felet. Går inte att skilja från vilket felfritt ex som helst. Pickuppen köptes till extrapris på grund av en fullutrustad ny skivspelare (jubileumsmodell?) skulle splittras och utrustas med ny pu och tonarm. Har själv dämpat gyron. Då tittade jag hur Orben var dämpad och åkte ut till Biltema och köpte material och ägnade resten av helgen att skruva och få fast dämpningen i chassit.

Och så var det sista tweeket som gick överstyr och fick plockas bort. Kostade några kronor. Det är ett känt mod som en dansk vinylist har utvecklat. Men efter ett tag förjag problem med ett brum som jag misstänker beror på ett jordningsfel. Delar av lösningen var att jordningen blivit för dåligt mellan chassi och tonarm. Sedan finner jag att Michell säljer tweeket och senare under lördagen finner jag hos Akkelis att alla nya spelare från Michell är utrustade med tweeket. En annan mycket kunnig kund i butiken tycker att jag skall tillverkaen egen liten jordkabel och montera den. Men min lust att göra så var då noll och fick butiken att beställa ett färdigt kit med monteringsanvisning.

Men själva pillandet kan vara trevligt och alltid lärorikt. Någon tidigare tänkare påstod att lärande är "trial and error"v.Men ibland blir det mest error. Då fårman väl köpa sig fri.

Men vilka uppgraderingar finns att köpa till VPI

Redigerat av Kronkan, 19 januari 2010 - 23:23.


#343

Postad 20 januari 2010 - 09:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Sånt som jag kan hänga Scoutmastern är:

- Motorstyrning + ny motorenhet: 2200 USD
- Annan tallrik: 1200 USD
- Yttre "Klämring": 700 USD.

Det drar snabbt iväg. Så jag har slagit bort alla såna tankar. Lägger
jag ihop ovan + marknadsvärde så får man mkt mkt tunga spelare på
begagnatmarknaden.

Ps. HifiWorld är genuint förtjusta i Gyrodec. Dom har resonerat en hel del
om olika armar till den, bland annat SME.

Redigerat av Bongo_Mongo, 20 januari 2010 - 09:50.


#344

Postad 20 januari 2010 - 13:08

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Det är nice när den billigaste uppgraderingen Bongo Mongo radar upp är dyrare än ens egen skivspelare. Gör att man har lättare att motivera en egen uppgradering, vilket jag är sådär lite halvt inne på igen. Tidigare har jag funderat lite på en motvikt till min Rega-arm, men jag märker att de verkar börja på runt 900 och sedan fara snabbt uppåt.

Den nya funderingen är istället att uppgradera RIAA:t (Heed Questar) med den externa strömförsörjaren. Gör man det, har man enligt utsago den dyrare modellen från Heed.

Jag har, sedan jag skruvade upp spelaren på väggen, fått en tunnare bas. Basen var tyngre och rejält mer odetaljerad när den stod på hyllan, men nu när den sitter upphängd blir det att man jämför med CD och ändå tycker att något i den regionen saknas. Ljudet i övrigt är rejält förbättrat.

Ska försöka se om jag kan låna hem en sådan här strömförsörjare inom kort, för att se om den ger det man vill ha.

#345

Postad 20 januari 2010 - 17:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har också Heed Questar och är mer än nöjd.

Har spelat REM - Automatic For The People idag och jämfört med cd. Ljudet på cd:n har lite bättre klipp och mer detaljer i topparna, men sången blir istället lite väl klinisk och livlös.Samma skiva på vinyl har en rundare och behagligare botten, vilket jag gillar mer. Men skillnaderna har inte varit enorma.

Jag har övervägt en ny spelare länge nu, men enligt säljaren på Audio Concept håller min vinylspelare för en
MM-puppa upp till 10 000:-

Men pryl galen som man är så ser jag mig hellre om efter en helt ny spelare, vilket känns roligare.
Jag har sedan länge velat ha en Simply Black, men kan inte bestämma mig för vilken färg.

Svart eller körsbär

https://www.minhembi...dtassen/269055/

Svart borde matcha resten av min rigg rätt fint, men körsbär känns lite varmare.

Redigerat av Glidtassen, 20 januari 2010 - 17:12.


#346

Postad 20 januari 2010 - 20:16

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Hej gubs.
Så bra inlägg av glidis i det andra forumet ang cd eller vinyl vilket jag ställer mig helt bakom. Nu orkar inte jag tjafsa på forum om det ena eller det andra är rätt eller fel utan hoppas att jag kan lita på mina känslomässiga iaktagelser.
Jag gillar när det svänger om musiken o foten diggar med utan att man vill sänka volymen. Det bör kännas som att det rockar fett och låta fint= enkelt :-)
Jag håller på att prova ett nytt moddat riaa som jag med största säkerhet kommer att inhadla i framtiden. Skall bara försöka bygga mig ett par feta högtalare först.
Och gubbar glöm inte mässan i den kungliga huvudstaden där jag hoppas vi träffas för lite nördsnack mvh jas.

#347

Postad 20 januari 2010 - 23:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej BongoMongo!
Det var till och med värre priser än vad Michell har. Men kan ändå vara intresserad av olika tekniska lösningar både i allmänhet men också för att det då och då går att använda förståelsen. Ibland är inte heller olika lösningar självklara. . Men vad jag inte vet något om är "klämring". Har stött på det på nätet vid något tillfälle. Meninte i verkligheten. Finns det någon som har någon erfarnehet och hur används det. Läggs det på skivan eller är det för att lägga på talrikens ytterkant för att öka massan eller är syftet att stabilisera skivan.

Men nu vet jag att det verkar dyrt.

#348

Postad 21 januari 2010 - 06:21

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Glidtassen Vad kostar simply black ? Riktigt snygg må jag säga. Köpte Regina spektor Far här om dan fick även med cd n , visste inte att den skulle vara med =) Gillar verkligen ljudet på denna vinyl. Riktigt bra skiva med <_<

#349

Postad 21 januari 2010 - 08:55

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Glidtassen Postat Igår, 17:12

Men pryl galen som man är så ser jag mig hellre om efter en helt ny spelare, vilket känns roligare.
Jag har sedan länge velat ha en Simply Black, men kan inte bestämma mig för vilken färg.


Har inte tidigare sett den svarta simply blacken tidigare tycker den är riktigt cool.
Vad är det för tonarm på den svarta?

Själv funderar jag vidare på puppor, så här står det i manualen angående vikt på pick-up:
The counterweight supplied is suitable for cartridges weighing between 6 - 10g

Idagsläget väger min pick up 5.5g, hur stor inverkan har egentligen det när tonarmen ,mätt med laserpass,
står tämligen vågrätt?

Innebär det att det bara är att tuta och köra med en ny pick up som t.ex väger kring 8 gram.

#350

Postad 21 januari 2010 - 09:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Sjuka priser är det, Kronkan. Och inte nånting för mig. Hellre
lägger jag pengar på dyrare pickup.

Här är en bild på ringen. VPI-ägare utttalar sig positivt om dess
effekter men jag tycker det blir för mycket bök att byta skivor.

Bifogad fil  priph.jpg   11,77K   0 Antal nerladdningar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.