Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMP-UB900 Ultra HD bluray spelare!

471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 14 januari 2017 - 06:10

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Som sagt - är det någon som testat regionshacket på http://www.regionfre...b-ef-eg-gn-p-pc ?
Och i så fall - hur mycket gav ni i "Monetary donation amount"?



#352

Postad 26 januari 2017 - 17:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Finns en ny FW ute ver 1.69 :)

 

http://av.jpn.suppor...ndex2_euro.html

 

http://av.jpn.suppor...ating_euro.html

 

Innehåller!

 

FLAC filkompatibilitet

Spelbarhet Ultra HD Blu-ray


Redigerat av mcmike, 26 januari 2017 - 17:32.


#353

Postad 27 januari 2017 - 10:46

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Playability of Ultra HD Blu-ray säger uppdateringen igen...

Det är nu 5:e gången man uppdaterar detta så har det inte fungerat förut (varför nu?) ?

Bara en stilla nyfiken fråga ;-)

#354

Postad 27 januari 2017 - 11:13

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Jag har aldrig vågat uppdatera min. Vis av allt krångel det oftast blir på mobiler. Vad har jag missat?

#355

Postad 27 januari 2017 - 21:00

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Har köpt en UB900. Undrar bara ifall appen Amazon Prime finns i spelaren?

Om inte kan man då välja annat land än Sverige när man gör "setupen" tex England för att få tillgång till Amazon Prime?

Tacksam för svar.

 

Tillägg:

Har nu installerat och testat spelaren. Man får Amazon Prime om man väljer tex Tyskland som land.

 

Det roliga är att man nu har tillgång till tex Man In The High Castle säsong 2.

Vilket jag inte har ifall jag loggar in på Amazon Prime på min LG OLED65B6 har där bara åtkomst till säsong 1 samma gäller när jag loggar in från internet på min surfplatta.

Hur sätter man spelare till en annan region? Jag vill gärna ha tillgång till Amazon appen, men det verkar som inga tillverkare förstått att man lanserat detta i Sverige?



#356

Postad 28 januari 2017 - 09:02

guth
  • guth
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Hur sätter man spelare till en annan region? Jag vill gärna ha tillgång till Amazon appen, men det verkar som inga tillverkare förstått att man lanserat detta i Sverige?

 

Själva appen verkar inte vara lanserad i Sverige. Se min halvroliga mailväxling med Amazon nedan för en månad sedan:
 
----------------------
You recently launched your Prime Video service in Sweden. I've got a UHD Blu-ray player, Samsung UBD-K8500, that has the Amazon Instant Video app in other countries, but I can't find it in my unit. Why? Will it be fixed? Should I ask Samsung instead?
Thanks.
 
From your e-mail, I understand that your Sony device is not compatible with Amazon video app. I'm sorry for inconvenience caused.
To ensure we can help resolve this quickly, it would be easier to help you over the phone. You can reach us via freephone directly by clicking the Contact Us option at a time that suits you. Customer Service can be reached by phone 24 hours a day, 7 days a week using the link below...
 
Wow, what a lousy conclusion you made from my simple question.
First of all, it's a Samsung device, not a Sony device.
Second, my Samsung device *is* compatible with Amazon Prime. It's included in your list of compatible devices, listed as UBD-K8500 here:
And the Amazon Instant Video app *can* be used with this device for users in other countries, but apparently not in Sweden.
If you don't know anything about this problem, just say so, and I'll ask Samsung instead. Or maybe you could forward this question to someone who knows more? I asked you before asking Samsung because I thought you might like to know that this currently doesn't work in Sweden, so that maybe you can fix this and earn more money...
 
After reviewing our previous correspondence with you, please accept my apologies for any misunderstanding caused.
I can understand that you are unable to access videos from Sweden with your compatible Samsung device. I apologize for the inconvenience caused.
As you are in abroad, you can use newly launched Prime Video website (www.primevideo.com) to stream videos.
 
Thanks for the response.
So, the Amazon Instant Video app simply isn't supposed to work in Sweden? Do you know anything about future plans?
I know I can use the web site, but that's not what I'm interested in.
 
I can understand your inconvenience in this regards.
Please understand, Due to content licensing restrictions, Amazon Video content is not currently available in Outside UK . Amazon Video content from Amazon.co.uk can only be purchased, streamed, and downloaded by customers in the United Kingdom and Channel Islands.
At this time, in order to stream Amazon Videos, your Amazon.co.uk account must be associated with a UK billing address and you must have a UK IP address.
If your an UK customer, Some titles that are available to stream while you're travelling abroad display in the "Watch While Abroad" carousels on your device when you are outside your home country. You can also browse available titles at: www.amazon.co.uk/watchabroad
We value our international customers. I appreciate your thoughts and have forwarded your feedback to the Amazon Video development team.
We hope to see you again soon.


#357

Postad 29 januari 2017 - 10:38

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Tittade på X-men Apocalypse UHD igår och spelaren hade problem i chapter 6 där jag fick störningar i bilden typ mosaikmönster. Har den senaste uppdateringen installerad och provade köra samma scen i min Xbox one s där det fungerade utan problem.

Nån mer som har filmen som kan verifiera, kanske ett problem som kom med senaste uppdateringen?

#358

Postad 29 januari 2017 - 13:14

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Tittade på X-men Apocalypse UHD igår och spelaren hade problem i chapter 6 där jag fick störningar i bilden typ mosaikmönster. Har den senaste uppdateringen installerad och provade köra samma scen i min Xbox one s där det fungerade utan problem.
Nån mer som har filmen som kan verifiera, kanske ett problem som kom med senaste uppdateringen?


Jag har samma spelar och inga problem med den skivan.

#359

Postad 29 januari 2017 - 14:15

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Jag har samma spelar och inga problem med den skivan.


Kollade på filmen idag igen på samma ställe i chapter 6 och då funkar det utan problem. Mycket skumt då jag innan kunde köra samma scen om igen och få exakt samma fel gång på gång. Men nu verkar de funka? Jaja skumt som sagt.

#360

Postad 06 februari 2017 - 23:10

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Tänkte kolla hur HDR (eller WCG snarare, då jag låter en HD Fury göra om HDR till SDR/BT.2020) från Netflix ser ut, men jag tycker det verkar som att även de serierna som ska vara i HDR - såsom Marco Polo och Chef's Table - bara är i SDR från början, då de ser översaturerade och konstiga ut när jag kör WCG-läget på min projektor (Epson LS10000) - ett läge där UHD-filmer på skiva ser superbra ut. Inte heller står det någonstans att titlarna är i HDR, såvitt jag kan se. Och infoknappen som visar vad spelaren skickar ut, verkar inte funka under Netflixuppspelning. Någon som vet någon lösning på detta?



#361

Postad 07 februari 2017 - 09:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vad jag har observerat klarar inte UB900:s Netflixklient HDR. Därav det överdrivna när du forcerar ut en SDR-signal i en större färgrymd.



#362

Postad 07 februari 2017 - 14:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Netflix appen hanterar HDR, har även en fury i kedjan! Men sdr/bt2020 går endast med fysiskt material!

Redigerat av mcmike, 07 februari 2017 - 14:59.


#363

Postad 07 februari 2017 - 20:06

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Inga problem med Netflix HDR på min UB900.

#364

Postad 08 februari 2017 - 10:38

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Netflix appen hanterar HDR, har även en fury i kedjan! Men sdr/bt2020 går endast med fysiskt material!

Hmmm - så  kör Netflix med någon slags BT.709-HDR (finns ens det?) - eller vad är det frågan om? På min LS10000 kan jag inte se vilket färgdjup signalen har när jag skickar HDR från spelaren från fysisk disc (det står bara --- i den menyn). Vad är det för signal/färgdjup spelaren skickar när ni kör Netflix HDR?



#365

Postad 08 februari 2017 - 10:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Den kan vara en bandbreddsbegränsning, 300 MHz på HDMI:n i LS10000 samt den VW550ES jag körde emot gör att det endast finns utrymme för 8-bitars 4:2:0 i 60 Hz och då verkar inte Appen kicka igång HDR. Kunde Netflix köra ur 24p så skulle problemet vara löst.



#366

Postad 08 februari 2017 - 17:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Den kan vara en bandbreddsbegränsning, 300 MHz på HDMI:n i LS10000 samt den VW550ES jag körde emot gör att det endast finns utrymme för 8-bitars 4:2:0 i 60 Hz och då verkar inte Appen kicka igång HDR. Kunde Netflix köra ur 24p så skulle problemet vara löst.

 

Förklarar saken ja  :) Men ska inte Sonyn klara HDR även i 60HZ?


Redigerat av mcmike, 08 februari 2017 - 17:42.


#367

Postad 08 februari 2017 - 21:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jo, Sonyn klarar det och jag får väl dubbelkolla med Murideon. Men det är inte säkert att Netflix-klienten, alternativt Panasonics kretsar vill aktivera HDR i det läget.



#368

Postad 08 februari 2017 - 22:11

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jo, Sonyn klarar det och jag får väl dubbelkolla med Murideon. Men det är inte säkert att Netflix-klienten, alternativt Panasonics kretsar vill aktivera HDR i det läget.


Jodå Netflix från Panasonic ub900 till Sony 550 visar HDR i 60hz. På projektorn måste dock Hdmi ställas in på Enhanced. Det här funkar även från min Nvidia Shield TV gen 1.

#369

Postad 09 februari 2017 - 03:31

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Den kan vara en bandbreddsbegränsning, 300 MHz på HDMI:n i LS10000 samt den VW550ES jag körde emot gör att det endast finns utrymme för 8-bitars 4:2:0 i 60 Hz och då verkar inte Appen kicka igång HDR. Kunde Netflix köra ur 24p så skulle problemet vara löst.

Jo - det verkar helt klart vara det som är problemet. Det är bara att hoppas på en firmwareuppdatering som ger Netflix i 24fps då. Och gärna även en strip metadata to SDR-funktion, så man kan få bort Furyn ur kedjan. Inte för att jag har några problem med Furyn, men ju färre saker i kedjan - desto bättre...



#370

Postad 09 februari 2017 - 10:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jodå Netflix från Panasonic ub900 till Sony 550 visar HDR i 60hz. På projektorn måste dock Hdmi ställas in på Enhanced. Det här funkar även från min Nvidia Shield TV gen 1.

 

Ok, då buggar UB900 troligtvis på EDID från vad som gällde vid första anslutningen när HDMI-inställningen fortfarande stod på Standard. Skull mao testat en fabriks- eller vaktmästaråterställning också.



#371

Postad 26 februari 2017 - 10:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Då kanske det finns möjlighet till Dolby vision till denna bl,a..?  :rolleyes:

 

https://www.forbes.c...n/#6c0ae8f04664


Redigerat av mcmike, 26 februari 2017 - 10:43.


#372

Postad 02 mars 2017 - 07:46

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Nån som vet om det bättre netflix bild på den här en nvidia sheild v2 och chromecast ultra?
Både på 1080p och 4k hdr streaming?

Redigerat av axion84, 02 mars 2017 - 07:53.


#373

Postad 02 mars 2017 - 08:48

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Då kanske det finns möjlighet till Dolby vision till denna bl,a..?  :rolleyes:
 
https://www.forbes.c...n/#6c0ae8f04664


Denna länk skulle ju vara en egen post !

Detta ställer ju allt upp o ner eller om man så vill... på rätt köl!

Dessutom säger man att det räcker med HDMI 1.4 och inte HDMI 2.0a eller som nu är på G, HDMI 2.1!
Det kommer att bli mycket intressant att följa denna tråd ;-)

McMike, startar du den eftersom du var först att skriva,länka denna info?

#374

Postad 02 mars 2017 - 10:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nån som vet om det bättre netflix bild på den här en nvidia sheild v2 och chromecast ultra?
Både på 1080p och 4k hdr streaming?

 

 Shielden ger en mjukare bild än Panna:n, senaste har bara 60hz  :rolleyes: Annars ger CCU och UB ger ungefär likvärdig bild här hemma..



#375

Postad 02 mars 2017 - 10:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Detta ställer ju allt upp o ner eller om man så vill... på rätt köl!

Dessutom säger man att det räcker med HDMI 1.4 och inte HDMI 2.0a eller som nu är på G, HDMI 2.1!
Det kommer att bli mycket intressant att följa denna tråd ;-)

McMike, startar du den eftersom du var först att skriva,länka denna info?

 

Japp, back to basics! Starta du, kommer att följas absolut :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 02 mars 2017 - 10:33.


#376

Postad 02 mars 2017 - 19:24

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Har lite problem med min spelare när den skickar ut Ycbcr 4:4:4 12bit till min tv Lg 55b6. Tappar kontakten med spelaren helt random och då blir bilden svart i nån sekund sedan återgår det till normalt igen med bild.

Har provat olika hdmi kablar både medföljande och en supra hd5/s kabel. Provat olika ingångar på tvn samt fabriksåterställt både tvn och spelaren men ingen fungerar utan tappar bild då och då.

Det som funkar är om man skickar Ycbcr 4:2:2 12bit då har jag inga problem. Men det har ju fungerat innan med Ycbcr 4:4:4 så förstår inte vad som har hänt. Tror ni det är fel på spelaren eller tvn?

#377

Postad 02 mars 2017 - 20:26

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Shielden ger en mjukare bild än Panna:n, senaste har bara 60hz :rolleyes: Annars ger CCU och UB ger ungefär likvärdig bild här hemma..

Okej jag trodde den här skulle ge en mycket bättre bild. Du bedömer väl bara inte skarpheten utan även färgerna och flytet och detaljerna i bilden?

Med mjukare bild menar du bättre flyt med mindre judder? Att ub 900 visar bara 60 hz betyder mer judder då för att den inte kan visa 24p netflix korrekt? Har en b6 oled som är känslig för judder.

Jag har en cc1 och ps3 hemma och tycker ps3 visar en mycket bättre netflix bild än cc1. Tycker cc1 har urvattnade färger och är inte lika detaljerad som ps3. Så ccu har blivit så pass mycket bättren än cc1 bildmässigt? Ccu har inte det problemet med urvattnade färger längre?

Tyvärr fastnar bilden till ibland på ps3 an tror det är hårdvaran som inte hänger med, dags att pansionera den hoppas jag. Riktig ström bomb också.

Redigerat av axion84, 02 mars 2017 - 20:55.


#378

Postad 03 mars 2017 - 08:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Okej jag trodde den här skulle ge en mycket bättre bild. Du bedömer väl bara inte skarpheten utan även färgerna och flytet och detaljerna i bilden?

Med mjukare bild menar du bättre flyt med mindre judder? Att ub 900 visar bara 60 hz betyder mer judder då för att den inte kan visa 24p netflix korrekt? Har en b6 oled som är känslig för judder.

 

 

Finns ingen anledning att köpa en UB900 för Netflix appen!! Använder själv den ibland med 4K material men har ingen tv som bildvisare. Du kommer garanterat att få judder som stör dig till oleden :rolleyes: Kanske @Acid ovan kan bekräfta?

 

 

Tror ni det är fel på spelaren eller tvn?

 

 

Koppla förbi stärkaren och ställ även in upplösning till auto. Fungerar inte det så tippar jag på kabeln :)



#379

Postad 03 mars 2017 - 10:10

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Finns ingen anledning att köpa en UB900 för Netflix appen!! Använder själv den ibland med 4K material men har ingen tv som bildvisare. Du kommer garanterat att få judder som stör dig till oleden :rolleyes: Kanske @Acid ovan kan bekräfta?
 
 

 
Koppla förbi stärkaren och ställ även in upplösning till auto. Fungerar inte det så tippar jag på kabeln :)


Först angående judder så har jag även en shield v.1 och med den har jag sämre flyt i netflix och youtube än med ub900. Dock så har jag ingen banding med shielden som jag får på ub900 vilket sannolikt hänger ihopa med att jag inte kan köra 10 bit på ub900.

Tillbaka till mitt problem med spelaren så har jag den kopplad direkt till tvn och upplösning inställt på auto. Hdmi kabel har jag bytt till en helt ny supra kabel. Blir inte klok på problemet funkar bra med ycbcr 4:2:2 så funderar om jag ska köra på det eller skicka spelaren på service?

#380

Postad 03 mars 2017 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Först angående judder så har jag även en shield v.1 och med den har jag sämre flyt i netflix och youtube än med ub900. 

 

 

Då har vi samma symtom i det fallet!

 

Dock så har jag ingen banding med shielden som jag får på ub900 vilket sannolikt hänger ihopa med att jag inte kan köra 10 bit på ub900.
 

 

Jag har ingen banding, men å andra sidan ingen tv heller :rolleyes: Kan köra Netflix i 10 bit..Du har allting korrekt inställt i spelaren förövrigt? Kom på att jag har en bugg med Netflix/HDR som löses med en HDFury, behöver ändar edid för att aktivera/av. Hade jag förträngt!

 

Tillbaka till mitt problem med spelaren så har jag den kopplad direkt till tvn och upplösning inställt på auto. Hdmi kabel har jag bytt till en helt ny supra kabel. Blir inte klok på problemet funkar bra med ycbcr 4:2:2 så funderar om jag ska köra på det eller skicka spelaren på service?

 

Jag skulle ställa frågan i just din oled tråd. Jag hade symtomen tidigare som dig, då var det kabeln. 


Redigerat av mcmike, 03 mars 2017 - 11:00.


#381

Postad 03 mars 2017 - 11:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Det som funkar är om man skickar Ycbcr 4:2:2 12bit då har jag inga problem. Men det har ju fungerat innan med Ycbcr 4:4:4 så förstår inte vad som har hänt. Tror ni det är fel på spelaren eller tvn?

Det du beskriver är typfallet för en kabel som inte orkar med bandbredden. 



#382

Postad 03 mars 2017 - 13:41

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
McMike...

Jag har nu provat det mesta med min UB700 när jag kör Netflix.
Har ställt in pannan på 1080,HDR av men likt förbaskat får jag upp HDCP på Sony pj. Till saken hör är attjag har en UHD abonemang på mitt Netflix där man får 4 skärmar men även HDR film. Kan det vara så att pannan förbiser mina inställningar pp 1080 HDR/Av när den startar Netflixappen och ställer in utsignalen i HDCP 2.2 ?
När jag kopplar in min HD Fury Linker så fungerar det som sagt utan problem med just Netflix

#383

Postad 03 mars 2017 - 13:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Kan det vara så att pannan förbiser mina inställningar pp 1080 HDR/Av när den startar Netflixappen och ställer in utsignalen i HDCP 2.2 ?
När jag kopplar in min HD Fury Linker så fungerar det som sagt utan problem med just Netflix

 

 

Vilken upplösning har du i receivern? Prova ställ in den till 1080P  :)


Redigerat av mcmike, 03 mars 2017 - 13:49.


#384

Postad 03 mars 2017 - 17:54

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Det du beskriver är typfallet för en kabel som inte orkar med bandbredden.


Ska prova med en tredje hdmi kabel men de 2 förra som jag provat ska båda klara 18gbit/s.

#385

Postad 03 mars 2017 - 18:01

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

 
Jag har ingen banding, men å andra sidan ingen tv heller :rolleyes: Kan köra Netflix i 10 bit..Du har allting korrekt inställt i spelaren förövrigt? Kom på att jag har en bugg med Netflix/HDR som löses med en HDFury, behöver ändar edid för att aktivera/av. Hade jag förträngt!
 


Okej finns ingen inställning ännu på ub900 där du kan köra 10bit och med Lg tvn jag har får man lite banding med 12bit.

#386

Postad 04 mars 2017 - 07:45

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Först angående judder så har jag även en shield v.1 och med den har jag sämre flyt i netflix och youtube än med ub900. Dock så har jag ingen banding med shielden som jag får på ub900 vilket sannolikt hänger ihopa med att jag inte kan köra 10 bit på ub900.

Vad ska det då vara bra för att sheilden kan visa 24 hz netflix men inte ub900?

@Acid i övrigt tycker du att det är riktigt bra netflix bild i den här med oleden?

Synd med bandingen,
är det det här problemet som jag läste om i hdtv rescensionen?
"One small complaint we have regarding the Panasonic UB700 (or indeed the step-up UB900) is its tendency to induce posterisation artefacts on HDR TVs that struggle to handle 12-bit video, including most 2015 sets and some 2016 models.After some clarification, Panasonic insists it’s doing nothing wrong: its 4K BD players are merely obtaining the EDID from said displays, and returning 8-bit, 10-bit or 12-bit output based on the EDID info. However, since Ultra HD Blu-rays are encoded in 10-bit natively, offering a manually selectable “10-bit output” option would go a long way towards smoothing out gradation on less-capable televisions, thus increasing sales through wider compatibility. We’ve been informed that this solution is under consideration by Panasonic, though the company has not made any explicit promise."

Redigerat av axion84, 04 mars 2017 - 08:56.


#387

Postad 04 mars 2017 - 11:09

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Vad ska det då vara bra för att sheilden kan visa 24 hz netflix men inte ub900?

@Acid i övrigt tycker du att det är riktigt bra netflix bild i den här med oleden?

Synd med bandingen,
är det det här problemet som jag läste om i hdtv rescensionen?
"One small complaint we have regarding the Panasonic UB700 (or indeed the step-up UB900) is its tendency to induce posterisation artefacts on HDR TVs that struggle to handle 12-bit video, including most 2015 sets and some 2016 models.After some clarification, Panasonic insists it’s doing nothing wrong: its 4K BD players are merely obtaining the EDID from said displays, and returning 8-bit, 10-bit or 12-bit output based on the EDID info. However, since Ultra HD Blu-rays are encoded in 10-bit natively, offering a manually selectable “10-bit output” option would go a long way towards smoothing out gradation on less-capable televisions, thus increasing sales through wider compatibility. We’ve been informed that this solution is under consideration by Panasonic, though the company has not made any explicit promise."

 

Bilden på netflix är helt okej men långt ifrån så bra som med en UHD film vilket i och för sig inte är så konstigt.

 

Har läst och hört att det ska komma en uppdatering så man har möjlighet att välja 10bit inom en snar framtid. Se länk nedan.

http://www.youtube.c...h?v=llQnR4kalaE



#388

Postad 04 mars 2017 - 12:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har läst och hört att det ska komma en uppdatering så man har möjlighet att välja 10bit inom en snar framtid. Se länk nedan.

http://www.youtube.c...h?v=llQnR4kalaE

 

Kommer förmodligen lösa banding problemen ja. Bra jobbat av Panasonic, hoppas den dyker upp snart då :)


Redigerat av mcmike, 04 mars 2017 - 12:28.


#389

Postad 04 mars 2017 - 21:05

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Bilden på netflix är helt okej men långt ifrån så bra som med en UHD film vilket i och för sig inte är så konstigt.

Har läst och hört att det ska komma en uppdatering så man har möjlighet att välja 10bit inom en snar framtid. Se länk nedan.
http://www.youtube.c...h?v=llQnR4kalaE

Då är det bara en tidsfråga tills det är löst 😃
Jag överväger möjligheten att kanske köpa samsungs ubd k8500 istället efter ha läst mycket bra om dens netflix bild här på forumet och att den väljer rätt hz aoutomatiskt men den saknar hdr bara. Inte haft möjlighet att jämföra ub900 med k8500 netflix bild? I alla fall om den här presterar lika bra netflix som samsungs skulle jag nog vara mycket nöjd
Att den här har mindre judder än sheilden måste väl tyda på att panasonics bildbehandling är grym.

Fast om man läser rescenscioner av k8500 och ub 900 så sägs ub900 ha bättre bild med 4k blu ray, borde det inte gälla vid netflix uppspelning med? Används inte singnalerna som matas till spelaren oavsett om det är netflix eller uhd blu ray till samma uppspelnings processor i maskinen?

Redigerat av axion84, 04 mars 2017 - 21:30.


#390

Postad 04 mars 2017 - 22:08

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Då är det bara en tidsfråga tills det är löst
Jag överväger möjligheten att kanske köpa samsungs ubd k8500 istället efter ha läst mycket bra om dens netflix bild här på forumet och att den väljer rätt hz aoutomatiskt men den saknar hdr bara. Inte haft möjlighet att jämföra ub900 med k8500 netflix bild? I alla fall om den här presterar lika bra netflix som samsungs skulle jag nog vara mycket nöjd
Att den här har mindre judder än sheilden måste väl tyda på att panasonics bildbehandling är grym.
Fast om man läser rescenscioner av k8500 och ub 900 så sägs ub900 ha bättre bild med 4k blu ray, borde det inte gälla vid netflix uppspelning med? Används inte singnalerna som matas till spelaren oavsett om det är netflix eller uhd blu ray till samma uppspelnings processor i maskinen?


Har inte själv haft möjlighet att se k8500 men tror inte ub900 är sämre på Netflix snarare tvärtom.

#391

Postad 05 mars 2017 - 00:48

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Då talar det mesta för den här. Eller väljer nog ub 700 istället. Bara apputbudet som kanske är bättre på samsungs. Vilka appar har den här förutom netflix, youtube. Viaplay? Hbo?

#392

Postad 05 mars 2017 - 10:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Bara apputbudet som kanske är bättre på samsungs.

 

 

Bluray delen ger en bättre bild än Samsungen, för mig det primära :)

 

 

Vilka appar har den här förutom netflix, youtube.

 

 

Dessa! CCU  gäller om man vill ha "allt" oavsett spelare :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 05 mars 2017 - 10:35.


#393

Postad 05 mars 2017 - 15:32

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Hur är bilden på proj om man gämför 700/900 kontra CCU ?
Själv tycker jag att bilden är lite ryckigare på CCU:n.
Jag använder trådat till både 700 och CCU som ligger på ca 95-97 Mbit.

#394

Postad 05 mars 2017 - 23:27

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Cc1 tycker jag är lite ryckig också ibland på min tv.

#395

Postad 06 mars 2017 - 20:53

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Har lite problem med min spelare när den skickar ut Ycbcr 4:4:4 12bit till min tv Lg 55b6. Tappar kontakten med spelaren helt random och då blir bilden svart i nån sekund sedan återgår det till normalt igen med bild.

Har provat olika hdmi kablar både medföljande och en supra hd5/s kabel. Provat olika ingångar på tvn samt fabriksåterställt både tvn och spelaren men ingen fungerar utan tappar bild då och då.

Det som funkar är om man skickar Ycbcr 4:2:2 12bit då har jag inga problem. Men det har ju fungerat innan med Ycbcr 4:4:4 så förstår inte vad som har hänt. Tror ni det är fel på spelaren eller tvn?

Har beställt ub700 nu. Så det medföljer en hdmi kabel på 900 kanske gäller ub700 också? Är det 2.0?. Annars köper jag nog en supra hd5/s 2.0 kabel. Den ska väl funka bra till 4k hdr@60hz ? Lite oroväckande att du har problem dock.

Har faktiskt sett samma på min ps3 med att bilden blir svart för nån sekund men då bara på viaplay appen konstigt nog. Youtube,netflix inget sånt. Men har också sett sprakande på bilden när jag spelade en blu ray skiva och när jag spelade fifa demot, typ myrornas krig sprak på nedre delen av bilden som försvinner på en sekund. Hoppas det inte är en b6 grej.

En sak till. Dom säger här att lg oled 2016 ska klara 12bit bra, så lite konstigt att du får banding.https://youtu.be/jUoxu1jzdU0

Redigerat av axion84, 06 mars 2017 - 21:46.


#396

Postad 06 mars 2017 - 21:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hur är bilden på proj om man gämför 700/900 kontra CCU ?
Själv tycker jag att bilden är lite ryckigare på CCU:n

Jag tycker tvärtom med CCU/50hz, så uppenbarligen en subjektiv upplevelse som vanligt🤗

Redigerat av mcmike, 06 mars 2017 - 21:22.


#397

Postad 06 mars 2017 - 22:08

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Har beställt ub700 nu. Så det medföljer en hdmi kabel på 900 kanske gäller ub700 också? Är det 2.0?. Annars köper jag nog en supra hd5/s 2.0 kabel. Den ska väl funka bra till 4k hdr@60hz ? Lite oroväckande att du har problem dock.
Har faktiskt sett samma på min ps3 med att bilden blir svart för nån sekund men då bara på viaplay appen konstigt nog. Youtube,netflix inget sånt. Men har också sett sprakande på bilden när jag spelade en blu ray skiva och när jag spelade fifa demot, typ myrornas krig sprak på nedre delen av bilden som försvinner på en sekund. Hoppas det inte är en b6 grej.
En sak till. Dom säger här att lg oled 2016 ska klara 12bit bra, så lite konstigt att du får banding.https://youtu.be/jUoxu1jzdU0


Japp följer med en hdmi kabel till ub900 vet ej hur det är med ub700.

Alltså suprakabeln är kanon och tror inte i mitt fall att det är den som bråkar. Jag har 1.5m längd så den ska klara det galant har även provat med 2st med samma resultat. Kör dock på Ycbcr 4:2:2 nu vilket funkar får se i framtiden med uppdateringar på ub900 om läget förändras.

När det gäller banding såg jag aldrig det när jag tittade på 4K UHD filmer men dock i Netflix. Men inget större problem enligt min åsikt samt att en uppdatering ska väl komma snart.

Grattis till köpet av en ub700 tror du kommer bli nöjd med den!

#398

Postad 06 mars 2017 - 23:24

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Japp följer med en hdmi kabel till ub900 vet ej hur det är med ub700.

Alltså suprakabeln är kanon och tror inte i mitt fall att det är den som bråkar. Jag har 1.5m längd så den ska klara det galant har även provat med 2st med samma resultat. Kör dock på Ycbcr 4:2:2 nu vilket funkar får se i framtiden med uppdateringar på ub900 om läget förändras.

När det gäller banding såg jag aldrig det när jag tittade på 4K UHD filmer men dock i Netflix. Men inget större problem enligt min åsikt samt att en uppdatering ska väl komma snart.

Grattis till köpet av en ub700 tror du kommer bli nöjd med den!

Tack😃 jag får hoppas jag blir nöjd, köpte även uhd filmen arrival. Kollade aldeless nyss på en blu ray film på min ps3. Och det svartnade och sprakade random första 5 minuterna sen lungnade det ner sig för att sedan upphöra, använder supra 1.4. Störande. Testat att byta hdmi uttag på tvn?

Redigerat av axion84, 06 mars 2017 - 23:25.


#399

Postad 07 mars 2017 - 16:51

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Tack jag får hoppas jag blir nöjd, köpte även uhd filmen arrival. Kollade aldeless nyss på en blu ray film på min ps3. Och det svartnade och sprakade random första 5 minuterna sen lungnade det ner sig för att sedan upphöra, använder supra 1.4. Störande. Testat att byta hdmi uttag på tvn?


Prova att byta hdmi kabel.

#400

Postad 07 mars 2017 - 23:46

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Prova att byta hdmi kabel.


Det var chromecast 1 som var boven i dramat som sänder ut massa störningar. Den var helt intill kopplad till hdmi uttaget som funka dåligt. Nu när jag tog bort cc1 var det inga störningar längre 😃.

Redigerat av axion84, 08 mars 2017 - 22:01.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.