Hej!
Basproblem i rummet. Massa frågor. Har rätt bra koll på teorin, men sen att översätta det i praktik är värre...
Läser att man kan använda rigid fiberglass som är ett bra material för att bygga egna basfällor genom att placera dem i hörnen. Tänkte det kan vara värt att köpa och se om det ger någon effekt.
Fråga 1: Är det någon som vet var man får tag på rigid fiberglass? Finns det i olika tjocklekar? Jag vet inte ens vad det heter på svenska...
Fråga 2: Vilka frekvenser man kan man rimligen hantera med en sån enkel rigid fiberglass-lösning?
Lägger in bild på min mätning nedan. Det absolut största problemet är peaken vid 43Hz. Helt sjukt. (Det går inte att göra något åt lyssningpositionen osv. Enda är att flytta till mitten av rummet men då är högtalarna alldeles för nära. Tro mig.)
Fråga 3: Är det värt att göra något åt 43Hz med akustiklösningar/basfällor eller ska jag använda EQ för just den och sen försöka tämja generellt mellan 60Hz till 200 Hz eller nåt?
Hatar akustikleverantörernas sidor. Det framgår aldrig hur många enheter man behöver köpa för att det ska göra nytta och allt är sjukt dyrt. I mitt fall har jag typ 3 hörn (6 meter) jag kan fylla med fällor om det är så. 6 meter fällor kostar säkert 20.000 kr liksom, så det gäller att det funkar annars sitter man där med massa boxar som är meningslösa. Pratade med en viss leverantör och de vill ha 2000 kr för att analysera mina problem och sen komma med förslag på vilka av deras produkter jag ska köpa! Vad är det för oseriös affärsmodell liksom.
Förväntar mig inte att platta ut kurvan, men att få lite balans i 55-100 Hz och att ta bort 43Hz fjälltoppen. Det kan ju också vara så att om man kan höja dalarna i området 60-100.
Helmholtz vs vanlig fällor. Visst, men hur många av varje behöver man. Gissar att man kan lägga in 8 Helmholtz för att hantera två peakar, men sen finns ju ingen plats för resten.
Fråga 4: Någon som vet vad jag ska satsa på för att hantera peaken vid 43 och området mellan 55-110. Hur många fällor som behövs och vilken typ? (EQ:a bort den första peaken är en tänkbar del av lösningen.)
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered136d8309, 13 november 2021 - 15:44.