Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Viktig info till dig som tidigare handlat frÄn MinHembios medlemsbutik!

62 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2017 - 11:18

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 1


Till dig som anvÀnder MinHembio.

 

Vi har fÄtt kÀnnedom om att ett antal gamla postadresser, personnummer, email-adresser och anvÀndarnamn knutet till vÄra anvÀndare har kommit ut externt. Det rör sig om sammantaget ca 500 anvÀndare som drabbats, samtliga hÀnförliga till den försÀljning av t-shirts, muggar etc med MinHembio-tryck som man kunde bestÀlla i MinHembios medlemsbutik. Vi har försökt kontakta alla drabbade.

 

Vi vill framhÄlla att inga andra uppgifter som t.ex. lösenord har kommit ut.

 

Vi pÄ MinHembio ber verkligen om ursÀkt för detta. Vi ser allvarligt pÄ det intrÀffade och har vidtagit nödvÀndiga sÀkerhetsÄtgÀrder.
Har du frĂ„gor Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss pĂ„ [email protected]

 

Mvh
MinHembio



#2

Postad 16 mars 2017 - 13:00

namn_efternamn
  • namn_efternamn
  • AnvĂ€ndare

  • 186 inlĂ€gg
  • 0

KĂ€nns som att personnummer och postadresser Ă€r lite vĂ€rre Ă€n lösenord som man enkelt kan byta, men OK. 

 

NĂ€r hĂ€nde detta, i dagarna eller i samband med köpet för nĂ„gra Ă„r sedan? 



#3

Postad 16 mars 2017 - 13:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlĂ€gg
  • 0

Exakt, lösenord gÄr ju att byta ut lÀtt, det Àr ju betydligt vÀrre med personuppgifter.

Detta kÀnns ju allt annat Àn bra, hur har detta kunnat hÀnda?

 

Hur vet man om man drabbats sjÀlv?

Inte sÄ kul att ha personnummer etc flytande omkring pÄ nÀtet i dessa id-kapar dagar...


Redigerat av masse70, 16 mars 2017 - 13:02.


#4

Postad 16 mars 2017 - 13:02

preddan
  • preddan
  • ForumrĂ€v

  • 541 inlĂ€gg
  • 0

Detta kÀnns ju allt annat Àn bra, hur har detta kunnat hÀnda?

 

Hur vet man om man drabbats sjÀlv?

 

Inte sÄ kul att ha personnummer etc flytande omkring pÄ nÀtet i dessa id-kapar dagar...

De drabbade ska ha fÄtt ett mail om detta.


Redigerat av preddan, 16 mars 2017 - 13:03.


#5

Postad 16 mars 2017 - 14:28

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r hĂ€nde detta, i dagarna eller i samband med köpet för nĂ„gra Ă„r sedan? 

 

Det hÀnde nyligen.

 

Detta kÀnns ju allt annat Àn bra, hur har detta kunnat hÀnda?

 

Det mest sannolika Àr att det var en medarbetares e-postuppgifter som hamnat i orÀtta hÀnder. Vi utreder det intrÀffade nÀrmare och har Àven vidtagit nödvÀndiga ÄtgÀrder för att ytterligare stÀrka sÀkerheten.



#6

Postad 16 mars 2017 - 14:48

Xhit
  • Xhit
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 2

Jag fick mailet men har inte handlat frĂ„n eran medlemsbutik. Är jag Ă€ndĂ„ drabbad? Hur?



#7

Postad 16 mars 2017 - 15:27

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlĂ€gg
  • 0

Jag har handlat och har fÄtt mailet. Hur byter man personnummer lÀttast? ;)



#8

Postad 16 mars 2017 - 15:53

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlĂ€gg
  • 1

Jag fick mail frÄn er och Àr drabbad. Ser vÀldigt allvarligt pÄ att mitt personnummer har kommit ut. Har inte varit aktiv pÄ detta forum pÄ 5 Är och Àr förvÄnad att ni fortfarande har mitt personnummer kvar frÄn en bestÀllning som lades för Ànnu lÀngre sedan. Att det dessutom bara Àr 500 som drabbats gör risken att just mitt personnummer anvÀnds blir större. Vem Àr det som har kommit över dessa? Antar att "vidtagit nödvÀndiga sÀkerhetsÄtgÀrder" Àven innebÀr att ni gjort en polisanmÀlan?

 

Funderar pĂ„ att ringa polisen och frĂ„ga om man skall göra en polisanmĂ€lan och spĂ€rra personnumret i förebyggande syfte. 

 

GÀller nu att ha koll pÄ om man fÄtt nÄgra mystiska kreditupplysningar..


Redigerat av Whopper, 16 mars 2017 - 15:58.


#9

Postad 16 mars 2017 - 16:09

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon utanför Prisjakt har fÄtt tillgÄng till informationen, detta skedde dÄ nÄgon fÄtt tag i en anstÀllds kontouppgifter pÄ ett otillbörligt sÀtt.

I vÄra sÀkerhetsÄtgÀrder sÄ har vi Àven gjort en polisanmÀlan.



#10

Postad 16 mars 2017 - 16:39

Unregistered5e79c14b
  • Unregistered5e79c14b
  • AnvĂ€ndare

  • 133 inlĂ€gg
  • 2
Jag sÀger som Whopper ovan. Oerhört att ni har kvar sÄ gamla uppgifter och att de dessutom hamnar i obehöriga hÀnder pga en stulen e-post. Det Àr grov oaktsamhet nÀr man handhar andras personuppgifter. Jag funderar pÄ att polisanmÀla minhembio pga denna oaktsamhet. FruktansvÀrt slarvigt

#11

Postad 16 mars 2017 - 16:46

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlĂ€gg
  • 1

Jag fick mailet men har inte handlat frĂ„n eran medlemsbutik. Är jag Ă€ndĂ„ drabbad? Hur?

Samma hÀr. Men frÄgan Àr om jag inte vann nÄgon tÀvling för ungefÀr 100 Är sedan... Suck.

Det Àr Àven ganska uselt att mejlet bara nÀmner epostadresser, medans ni i den hÀr trÄdstarten Àven nÀmner postadresser och personnummer, som ju Àr klart kÀnsligare.

Redigerat av jaQoB, 16 mars 2017 - 16:50.


#12

Postad 16 mars 2017 - 16:58

Xhit
  • Xhit
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

Samma hÀr. Men frÄgan Àr om jag inte vann nÄgon tÀvling för ungefÀr 100 Är sedan... Suck.

Det Àr Àven ganska uselt att mejlet bara nÀmner epostadresser, medans ni i den hÀr trÄdstarten Àven nÀmner postadresser och personnummer, som ju Àr klart kÀnsligare.


Jag har mailat med Prisjakt och detta Àr ett separat problem frÄn det utskicket som jag fÄtt. Jag har bett dom förtydliga detta med ytterliggare en post.

#13

Postad 16 mars 2017 - 17:47

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

Vi beklagar det som intrÀffat.
Vi har ocksÄ uppdaterat med mer information i Àrendet!
Ni kan lÀsa mer pÄ följande lÀnk:
https://www.prisjakt...nyhet.php?n=424

 

Har ni frĂ„gor Ă€r ni vĂ€lkomna att mejla till oss: [email protected].



#14

Postad 16 mars 2017 - 17:56

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlĂ€gg
  • 0

Tycker det Ă€r viktigt att ni frĂ„n Prisjakt faktiskt tar er tid och svarar pĂ„ medlemmars frĂ„gor i denna trĂ„den och inte bara hĂ€nvisar till supporten. 



#15

Postad 16 mars 2017 - 18:04

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlvklart vill vi besvara alla frÄgor frÄn vÄra anvÀndare!

Vi valde att skriva ut mer information och lĂ€nka till Prisjakt, dĂ€r vi ocksĂ„ svarat pĂ„ de vanligaste frĂ„gorna som uppstĂ„tt. 



#16

Postad 16 mars 2017 - 18:13

Dezolorfien
  • Dezolorfien
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr ju helt otroligt att inte 2 faktors auth tagit sig lÀngre Ànnu. Synd att anvÀndare ska betala priset för en kass IT policy.



#17

Postad 16 mars 2017 - 18:23

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 2
SÄ, dryga 48000 anvÀndarnamn och mailadresser samt 500 dÀr man Àven röjt postadresser och personnummer?? Grov oaktsamhet.... vad sÀger lagboken? LÀcka personuppgifter Àr inte direkt jÀttebra...

#18

Postad 16 mars 2017 - 19:02

Unregistered13b1d648
  • Unregistered13b1d648
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 2

SÄ vi som Àr av de 500 behöver ÄxÄ polisanmÀla samt spÀrra vÄra personnummer sÄ vi slipper massa trassel med detta?

Orka 42 st kreditundersökningar eller nÄtt spontantecknat mobilabbonemang.



#19

Postad 16 mars 2017 - 19:13

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 2

DÄligt, dÄligt, dÄligt....
Vad f-n har ni mitt personnummer till fortfarande?
Vet inte om jag uppgett det ens visserligen, men sist jag ens kan ha gjort det Àr för 10 Är sedan dÄ jag köpte en "Minhembio.comt-shirt" med anvÀndarnamn och Àven en musmatta.
Oerhört oseriöst och chockerande.
Ser allvarligt pÄ det.
Hoppas inget hÀnder med de stulna uppgifterna.
Om det hÀnder nÄgot pÄ grund av ert slarv sÄ kan ni vÀnta er en polisanmÀlan.

 

Funderar pÄ att skaffa UC ID-Skydd.
Men varför skall jag betala 69:-/mÄnad för att ni har slarvat.. GROVT!!!

 

 

SÄ vi som Àr av de 500 behöver ÄxÄ polisanmÀla samt spÀrra vÄra personnummer sÄ vi slipper massa trassel med detta?
Orka 42 st kreditundersökningar eller nÄtt spontantecknat mobilabbonemang.

 

Exakt!
Det Àr en j-vla massa jobb för oss som Àr drabbade.
Först skall jag fÄ tid att göra en polisanmÀlan, vilket inte alltid Àr sÄ enkelt.
Sen skall jag ladda upp en kopia till UC för att sedan kunna fÄ en spÀrr i 5 Är.
Detta stÀller ju sen till problem för mig nÀr (om) jag skulle vilja ha en kredit eller abbonemang.

 

Kul... gÄr inte att aktivera en 2 veckors spÀrr just nu.
MÄste göras mellan 08.00 - 17.55 pÄ vardagar..



#20

Postad 16 mars 2017 - 19:25

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlĂ€gg
  • 2

Ni skriver" Prisjakt sparar inte lösenord i klartext."

Men ni sparar personnummer i klartext?

Och i 10 Är? Köpen gjordes ju i slutet av 2006

Borde inte dom ha raderats nÀr köpen var klara och betalda?


Redigerat av HkanW, 16 mars 2017 - 19:57.


#21

Postad 16 mars 2017 - 19:27

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon utanför Prisjakt har fÄtt tillgÄng till informationen, detta skedde dÄ nÄgon fÄtt tag i en anstÀllds kontouppgifter pÄ ett otillbörligt sÀtt.

I vÄra sÀkerhetsÄtgÀrder sÄ har vi Àven gjort en polisanmÀlan.

 

 

Denna polisanmÀlan... hur ser den ut?

NĂ€mns jag och mitt personnummer?

Kan jag anvÀnda en kopia (eventuellt med utsuddade namn/nummer pÄ de andra drabbade) för att aktivera 5 ÄrsspÀrr pÄ UC?



#22

Postad 16 mars 2017 - 19:39

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlĂ€gg
  • 0

Denna polisanmÀlan... hur ser den ut?

NĂ€mns jag och mitt personnummer?

Kan jag anvÀnda en kopia (eventuellt med utsuddade namn/nummer pÄ de andra drabbade) för att aktivera 5 ÄrsspÀrr pÄ UC?

 

Nej, det Ă€r en polisanmĂ€lan om ett obehörigt dataintrĂ„ng. 



#23

Postad 16 mars 2017 - 19:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlĂ€gg
  • 3

Detta Ă€r en ren och skĂ€r skandal för Minhembio och katastrof för oss drabbade!  :angry:

 

Har nu kÀnt mig nödgad att köpa mig UC Id-skydd bara för att för 69:-/mÄn, tack för den.....

 

Funderar skarpt pÄ att polisanmÀla sjÀlv.


Redigerat av masse70, 16 mars 2017 - 19:45.


#24

Postad 16 mars 2017 - 19:47

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

Nej, det Ă€r en polisanmĂ€lan om ett obehörigt dataintrĂ„ng. 

Var det jag tyvÀrr trodde.

Är ju ett j-vla jobb att polisanmĂ€la en sĂ„n hĂ€r sak bara för att spĂ€rra sitt personnummer för kreditupplysningar.

Fattar fortfarande inte hu de kunde ha personnummer och adresser liggandes tillgÀngligt pÄ det sÀttet.

Speciellt 10 Är efter man handlat nÄgot hos dem.Ž :angry:



#25

Postad 16 mars 2017 - 19:48

Unregistered4652ee35
  • Unregistered4652ee35
  • Rookie

  • 5 inlĂ€gg
  • 1
Hur Àr det möjligt att ni sparar person nr i klartext?? Borde minst vara krypterat!! Detta kÀnns bara sÄÄÄ oseriöst! Hur kan det komma sig att man kan fÄ tillgÄng till personnr hos er via ett lösenord till mailkonto??? Ad konto eller mailkonto borde vara helt separerat frÄn databaskonton. Hur Àr det möjligt ??

#26

Postad 16 mars 2017 - 19:48

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlĂ€gg
  • 1

Min frÄga Àr vÀl, varför ska man behöva uppge personnummer nÀr man handlar ifrÄn minhembio? Ska man bedriva e-handel med möjligheten till fakturaköp, sÄ kör man out sourcing till nÄgon av de ledande aktörerna t.ex Klarna och inget man sysslar med sjÀlv. Speciellt inte med tanke pÄ att ni drabbades för ett intrÄng Àven under 2015.

 

 

Var det jag tyvÀrr trodde.
Är ju ett j-vla jobb att polisanmĂ€la en sĂ„n hĂ€r sak bara för att spĂ€rra sitt personnummer för kreditupplysningar.
Fattar fortfarande inte hu de kunde ha personnummer och adresser liggandes tillgÀngligt pÄ det sÀttet.
Speciellt 10 Är efter man handlat nÄgot hos dem.Ž :angry:

 

Bristande kunskaper, kort och gott. Jag vet inte vem eller vilka som sköter underhÄllet av minhembio och prisjakt, men hade det varit en konsultfirma hade de sÀkerligen funnit bristerna betydligt tidigare.



#27

Postad 16 mars 2017 - 19:55

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • LĂ€rjunge

  • 279 inlĂ€gg
  • 1

Liksom Xhit har jag inte heller handlat ifrÄn medlemsbutiken, men fÄtt ett mail ang. detta. KÀnns lite lurigt men tror inte att jag lÀmnat personnummer till minhembio eller prisjakt.



#28

Postad 16 mars 2017 - 20:50

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlĂ€gg
  • 2
TvĂ„ koppar och tvĂ„ t-shirts kan alltsĂ„ stĂ„ en dyrt? 🙄

#29

Postad 16 mars 2017 - 20:53

Purre
  • Purre
  • ForumrĂ€v

  • 609 inlĂ€gg
  • 2
Har ocksÄ fÄtt mail sÄ fÄr anses mig vara drabbad men inte alls orolig över detta.
Mitt personnummer precis som ni andras gÄr att hÀmta frÄn bland annat upplysning.se om man sÄ vill.
Adressen sen dess stÀmmer inte dÄ jag flyttat tre gÄnger och snart en fjÀrde gÄng men ja adressen gÄr ocksÄ att fÄ reda pÄ genom diverse sidor.

#30

Postad 16 mars 2017 - 20:56

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
För att förtydliga:
- Ni som enbart Ă€r berörda av lĂ€ckta anvĂ€ndarnamn och e-postadresser har fĂ„tt mejl frĂ„n [email protected] med titeln "Till dig som anvĂ€nder Prisjakt".
- Ni som dessutom Ă€r berörda av lĂ€ckta personnummer och postadresser har fĂ„tt ett mejl frĂ„n [email protected] med titeln "Till dig som anvĂ€nder minhembio".

 

Vi förstÄr er frustration och ilska, vi vill Äterigen beklaga det intrÀffade.

 

Vi pÄ Prisjakt & Minhembio



#31

Postad 16 mars 2017 - 21:17

Unregistered30440
  • Unregistered30440
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 4
Nu blir jag lite irriterad och mÀktigt förvÄnad!

Jag Àr tydligen 1 av dessa 500 som Àr drabbad av lÀckta personnummer.

Mina frÄgor Àr följande:

VARFÖR i hela h*lvete sparar ni ens information om anvĂ€nder under en sĂ„ hĂ€r pass lĂ„ng tid. Jag bestĂ€llde tröja och muggar för drygt 10 Ă„r sen 😳!! Och om ni nu har ett jĂ€kligt bra svar pĂ„ detta sĂ„ vill jag Ă€ven veta varför ni inte har krypterat den datan/informationen?

Vem eller vilka kommer att stÄ till svars för detta misstag? Jag menar, kollar inte era sÄ kallade "sÀkerhets-admins" upp hur dom/ni sÀkrar upp informationen om era anvÀndare? Detta Àr absurt, 10 Är Àr en lÄng tid, men jag kan inte minnas att jag angav mitt personnummer till er nÀr jag bestÀllde mina muggar t-shirts! Om nu sÄ Àr fallet jag ÀndÄ gjorde nÀr jag bestÀllde sÄ borde ÀndÄ all information om detta ha blivit preskriberat sedan en lÄÄÄÄÄng tid tillbaka, iaf sÄ borde era sÀkerhets-admins ha vetat om detta.

Jag har nu, som en del andra bestÀllt id-skydd för 69:-/mÄnad. Kommer minhembio stÄ för detta nÀr detta Àr utrÀtt? Vill gÀrna ha mer information om hur ni tÀnker gÄ vidare nu med ÄtergÀrder om hur ni kommer att hantera eran anvÀndarinformation i fortsÀttningen!

Har Àven planer pÄ polisanmÀla minhembio om nÄgot inom den nÀrmsta tiden hÀnder.

Detta Àr skandal! För vÀntar mig nÄgra riktigt vettiga svar!

#32

Postad 16 mars 2017 - 21:24

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

Nu blir jag lite irriterad och mÀktigt förvÄnad!

Jag Àr tydligen 1 av dessa 500 som Àr drabbad av lÀckta personnummer.

Mina frÄgor Àr följande:

VARFÖR i hela h*lvete sparar ni ens information om anvĂ€nder under en sĂ„ hĂ€r pass lĂ„ng tid. Jag bestĂ€llde tröja och muggar för drygt 10 Ă„r sen !! Och om ni nu har ett jĂ€kligt bra svar pĂ„ detta sĂ„ vill jag Ă€ven veta varför ni inte har krypterat den datan/informationen?

Vem eller vilka kommer att stÄ till svars för detta misstag? Jag menar, kollar inte era sÄ kallade "sÀkerhets-admins" upp hur dom/ni sÀkrar upp informationen om era anvÀndare? Detta Àr absurt, 10 Är Àr en lÄng tid, men jag kan inte minnas att jag angav mitt personnummer till er nÀr jag bestÀllde mina muggar t-shirts! Om nu sÄ Àr fallet jag ÀndÄ gjorde nÀr jag bestÀllde sÄ borde ÀndÄ all information om detta ha blivit preskriberat sedan en lÄÄÄÄÄng tid tillbaka, iaf sÄ borde era sÀkerhets-admins ha vetat om detta.

Jag har nu, som en del andra bestÀllt id-skydd för 69:-/mÄnad. Kommer minhembio stÄ för detta nÀr detta Àr utrÀtt? Vill gÀrna ha mer information om hur ni tÀnker gÄ vidare nu med ÄtergÀrder om hur ni kommer att hantera eran anvÀndarinformation i fortsÀttningen!

Har Àven planer pÄ polisanmÀla minhembio om nÄgot inom den nÀrmsta tiden hÀnder.

Detta Àr skandal! För vÀntar mig nÄgra riktigt vettiga svar!

 

HÄller med dig helt och hÄllet.

En usel t-shirt och musmatta för 10 Är sedan.

VARFÖR sparas mitt personnummer sĂ„ lĂ„ng tid?????

Och varför behövde de ens mitt personnummer?

Inte kul att behöva skaffa ett ID-Skydd för 69:-/mÄnad bara för ett köp pÄ ett forum för 10 Är sedan.

Och kanske behöva polisanmĂ€la att mina uppgifter Ă€r lĂ€ckta bara för att kunna spĂ€rra mitt personnummer för kreditförfrĂ„gningar under 5 Ă„r. 

 

Vi kommer ju knappast fÄ nÄgot av Minhembio/Prisjakt mer Àn att de ber om ursÀkt.



#33

Postad 16 mars 2017 - 21:39

Acid
  • Acid
  • LĂ€rjunge

  • 352 inlĂ€gg
  • 2

Jaha detta sög ju ganska hÄrt...

 

KĂ€nns för jĂ€vligt och vĂ€ldigt oprofessionellt frĂ„n er sida! Sanslöst minst sagt.



#34

Postad 16 mars 2017 - 21:41

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlĂ€gg
  • 1

Hmm...samma hÀr. Personnummer. Följer.

 

//Lorryquai



#35

Postad 16 mars 2017 - 21:49

bahama
  • bahama
  • ForumrĂ€v

  • 977 inlĂ€gg
  • 2

Kan ju bara tipsa om att logga in pÄ skatteverket och aktivera spÀrr för adressÀndring.

Det Àr gratis.



#36

Postad 16 mars 2017 - 21:53

Unregistered30440
  • Unregistered30440
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
Kom pÄ en annan sak. Hur kunde lösenord samt anvÀndarnamn till denna admin komma pÄ villovÀgar?

Har ni ingen större sÀkerhet pÄ admin konton som har tillgÄng till sÄn har information mer Àn ett simpelt lösenord samt anvÀndarnamn?


Sen har jag inte sett röken av nĂ„got mail Ă€nnu om att ni har Ă„terstĂ€llt alla medlemmars lösenord? Är inte det första man gör? Jag menar, jag har inte bytt lösenord pĂ„ denna sidan sedan jag vet inte nĂ€r, dĂ„ligt av mig, ja, mitt ansvar, ja. Men det Ă€r minhembio's ansvar att vĂ€rna om sina medlemmar och att deras information Ă€r i sĂ€kert förvar hos er.

Tippar pÄ att inom nÄgra timmar efter detta inlÀgg sÄ kommer det komma ut ett mail att ni har ÄterstÀllt alla lösenord och alla mÄste fixa nya.

Sen kanske ni borde kolla över era system sÄ att "admin-konto" pÄ sidan inte har fullt tillgÄng till hela systemet utan kanske dela upp dessa sÄ att vissa system bara kan kommas Ät via vissa anslutningar osv!

#37

Postad 16 mars 2017 - 22:06

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlĂ€gg
  • 0

Kan ju bara tipsa om att logga in pÄ skatteverket och aktivera spÀrr för adressÀndring.
Det Àr gratis.


DĂ„ var det gjort.

#38

Postad 16 mars 2017 - 22:20

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 6
Jag tycker att det Àr skÀligt att prisjakt fÄr stÄ för kostnaden för ID-skydd i lÄt sÀga 2 Är för alla dom 500 personer inkl undertecknad vars personuppgifter dom uppenbarligen inte kan hÄlla ordning pÄ!

#39

Postad 16 mars 2017 - 22:29

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

Kan ju bara tipsa om att logga in pÄ skatteverket och aktivera spÀrr för adressÀndring.

Det Àr gratis.

 

Wow!

Det visste jag inte att man kunde göra.

Tack för tipset!

Nu har jag spÀrrat adressen i varje fal..


Jag tycker att det Àr skÀligt att prisjakt fÄr stÄ för kostnaden för ID-skydd i lÄt sÀga 2 Är för alla dom 500 personer inkl undertecknad vars personuppgifter dom uppenbarligen inte kan hÄlla ordning pÄ!

 

 

Ja, det borde de göra.

Men det kommer de aldrig göra.

Det Àr för dyrt.



#40

Postad 16 mars 2017 - 22:52

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 2

Jag har spÀrrat för adressÀndring och reggat mig pÄ minUC. VÀldigt trÄkigt det hÀr, och att det skall kosta oss pengar för att nu vara pÄ den sÀkra sidan.



#41

Postad 16 mars 2017 - 23:39

K1M
  • K1M
  • LĂ€rjunge

  • 298 inlĂ€gg
  • 1
Kan nÄgon förklara varför det Àr problem med att personnummer har kommit ut. FÄr man inte ut sÄn info via typ upplysning.se eller Skatteverket lÀngre?

#42

Postad 17 mars 2017 - 08:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 1

Kan nÄgon förklara varför det Àr problem med att personnummer har kommit ut. FÄr man inte ut sÄn info via typ upplysning.se eller Skatteverket lÀngre?

Jag undrar det samma. Personnummer Ă€r inte skyddade eller hemliga pĂ„ nĂ„got vis (om man nu inte har skyddad identitet). Vem som helst kan ringa skatteverket och fĂ„ ut ett personnummer. 

Sen kan jag förstÄ att viss oro uppstÄr över att bÄde personnummer och postadress eventuellt ligger ute tillsammans i nÄgon fil, men det Àr som sagt offentliga uppgifter.

Till er som övervĂ€ger ID-skydd, kolla över eran hemförsĂ€kring om det ingĂ„r först. Jag vet att det ingĂ„r i Folksams stora hemförsĂ€kring. 



#43

Postad 17 mars 2017 - 10:38

preddan
  • preddan
  • ForumrĂ€v

  • 541 inlĂ€gg
  • 0

@Minhembio:

Har ni nu raderat dessa personnummer ur er databas, som ni sparat i ca 10 Är p.g.a att vi handlade en tröja eller mugg???


Redigerat av preddan, 17 mars 2017 - 10:40.


#44

Postad 17 mars 2017 - 14:45

nervsjuk
  • nervsjuk
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

@Minhembio:

Har ni nu raderat dessa personnummer ur er databas, som ni sparat i ca 10 Är p.g.a att vi handlade en tröja eller mugg???

 

InstÀmmer.

Om ni inte raderat uppgifterna Àn sÄ Àr det dags att göra det nu.



#45

Postad 17 mars 2017 - 15:12

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 3

SÄ hÀr sÀger personuppgiftslagen:

 

 

 

Hur lÀnge fÄr man bevara personuppgifter?

Ett grundlÀggande krav i personuppgiftslagen Àr att personuppgifter inte ska bevaras under en lÀngre tid Àn vad som Àr nödvÀndigt med hÀnsyn till ÀndamÄlet med behandlingen.

 

Jag kan tycka att Prisjakt inte har sÄ bra koll pÄ gÀllande lagstiftning...



#46

Postad 17 mars 2017 - 17:03

Acid
  • Acid
  • LĂ€rjunge

  • 352 inlĂ€gg
  • 1

Jag kan tycka att Prisjakt inte har sÄ bra koll pÄ gÀllande lagstiftning...

HÄller fullstÀndigt med.

Redigerat av Acid, 17 mars 2017 - 17:04.


#47

Postad 17 mars 2017 - 17:14

WayFar
  • WayFar
  • LĂ€rjunge

  • 499 inlĂ€gg
  • 0

Postade precis nedanstÄende i den andra trÄden som gÀller epost-adresserna. Det ni har drabbats av Àr flera resor jÀvligare och ni bemöts med samma ynkliga "beklagar"... Som Palle skriver sÄ har man ingen koll överhuvudtaget, och tar minst lika lite ansvar.

 

HÀr Àr det jag skrev dÀr:

 

Riktigt j*vla uruselt! Blir lika j*vla förbannad varje gÄng som ett företag misslyckas med nÄgot sÄ viktigt som att skydda kunders/medlemmars personuppgifter. Detta förklarar förmodligen hur man har kunnat fÄ sin mejl spammad rejÀlt de senaste dagarna, efter att under flera tidigare Är enbart fÄtt nÄgot enstaka dÄ och dÄ. En sÄn hÀr incident kan orsaka bekymmer Àven om inga lösenord har kommit pÄ avvÀgar. Det Àr naivt att dÀmpa oro genom att endast adressera en problemtyp.

 

"Beklagligt", "vidta Ă„tgĂ€rder"... PĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r det en tröst för drabbade? Nu gör ni nĂ„got som ni skulle ha tagit ansvar för och hanterat FÖRUT sĂ„ att det hĂ€r aldrig hade skett. Ni hanterar personuppgifter, och det ska ske pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att den hĂ€r typen av misstag inte sker. Det Ă€r inget man finner beklagligt i efterhand. Det Ă€r inte nĂ„got som har legat utanför er kontroll. Ni kan tycka att det hĂ€r Ă€r en smĂ„sak. Men faktum Ă€r att ni bygger er verksamhet pĂ„ oss och vĂ„ra behov, och dĂ„ fĂ„r man visa oss bĂ€ttre respekt och ta riktigt ansvar för det man har gjort. Inte bara för vad man gör för att det inte ska Ă„terupprepas.

 

LÀser man era anvÀndarvillkor sÄ finns det inget dÀr som pÄ nÄgot sÀtt friskriver er frÄn ansvar. VÄra personuppgifter (ja, en mailadress Àr en personuppgift!) har "lÀmnats ut" utan vÄrt medgivande. Hur utlÀmnandet har skett, avsiktligt eller oavsiktligt, gör ingen skillnad. Ni Àr personuppgiftsansvariga och borde inse att det med det följer ett ansvar enligt svensk lag:

"Den personuppgiftsansvarige ska se till att behandlingen av personuppgifter Àr laglig enligt personuppgiftslagen och har till exempel ansvaret för informationssÀkerheten och att de registrerade fÄr den information de har rÀtt till. Personuppgiftsansvaret Àr straff- och skadestÄndssanktionerat."

http://www.datainspe...giftsansvaret1/

 

FrÄgor till Prisjakt:

1.a Har ni gjort en anmÀlan om personuppgiftsincident till Datainspektionen?

1.b Om ja; gjordes den anmÀlan i förra veckan (dvs inom 72h efter upptÀckt)?

http://www.datainspe...iftsincidenter/

2.a Kommer ni kompensera era kunder/medlemmar för att ni har brustit i ert ansvar?

2.b Om ja; pÄ vilket sÀtt har ni för avsikt att göra detta?



#48

Postad 17 mars 2017 - 18:24

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

@Minhembio:

Har ni nu raderat dessa personnummer ur er databas, som ni sparat i ca 10 Är p.g.a att vi handlade en tröja eller mugg???

   

SjÀlvklart finns inte informationen kvar pÄ vÄra servrar.



#49

Postad 17 mars 2017 - 18:58

WayFar
  • WayFar
  • LĂ€rjunge

  • 499 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlvklart finns inte informationen kvar pÄ vÄra servrar.

 

1. SjÀlvklart? Vore minst lika sjÀlvklart att den inte fanns dÀr sedan tidigare heller...

2. Har ni för avsikt att Àven svara pÄ mina frÄgor? FrÀmst kring om ni har gjort anmÀlan till Datainspektionen.



#50

Postad 17 mars 2017 - 20:14

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0

Personuppgiftsincident Ă€r ett begrepp i den nya dataskyddsförordningen och omfattar bland annat dataintrĂ„ng av den typ som Prisjakt har utsatts för. Dataskyddsförordningen trĂ€der dock inte i kraft förrĂ€n den 25 maj 2018 och idag hanteras inte anmĂ€lningar eller incidenter rörande dataintrĂ„ng av Datainspektionen. Dessa anmĂ€lningar ska istĂ€llet göras till polisen vilket vi har gjort.  





1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.