Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Test: Sony VPL-HS10 Cineza

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 december 2002 - 02:56

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Hello [8D]
För de som är intresserade av ett test på HS10, välkommen till vår hemsida! [^]

#2

Postad 04 december 2002 - 08:40

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Kommer ni ha möjlihet att ta reda på om blödningarna resp deinterlacings problemet är ett generellt fel eller att ni bara haft oturen att få ett dåligt exemplar??

#3

Postad 04 december 2002 - 08:49

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Själv tyckte jag att sanyon hade bättre svärta, men den jag såg verkar ha varit fullständigt felinställd...
Testade du att gå in i servicemenyn för att korrigera färgerna?
skulle vilja ha en shootout mot tw100 :).
Mvh/Henrik

#4

Postad 04 december 2002 - 11:53

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Hallå Hinken! [:)]

Nej, ingen servicemeny! Ärligt talat så känner vi inte ens till koden för den och det känns ganska ointressant med funktioner som tillverkaren inte gjort användartillgängliga! Och som sagt, färgskalan och färgtemperaturen är det alltså inte fel på utan det handlar om dessa röda och blåa blödningar som visas på bild i testet.

Om du menar felinställd HS10 och kanske mässan på CinemaConcept så såg jag den också. En DVD-spelare för 2-3 kr som bildkälla i ett rum med läsbar belysning, röda väggar och en föga intresserad säljare... Hm... Inte de bästa förutsättningarna nej.

Vi skulle vilja se en TW100 också, men Epson verkar inte kunna få fram ett ex för test? [xx(]

#5

Postad 04 december 2002 - 11:54

Creosote
  • Creosote
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Mycket intressant och informativ läsning (som vanligt). Bigscreen.se är definitivt en sajt som bör finnas i "var mans favoriter".

Jag har för övrigt en liten fråga angående de varierande cirkapriser som anges på olika delar av sajten. Om man t.ex. tittar på Philips Garbo (mitt blivande köp) så kostar den enligt testet ca 27.000 men på projtoppen så är cirkapriset 30.000. Går man sedan in på tex Pricerunner eller Prisjakt så ser man att priset i dagsläget ligger runt 22.000-25.000 SEK. Hur ofta uppdaterar du prisuppgifterna på de olika projektorerna?

Sen så undrar jag om det går att undvika att den "blinkande bannern" hamnar bland tidigare sajter? Som det är nu så får man trycka "bakåt" ett tiotal gånger efter det att ma läst ett test.

#6

Postad 04 december 2002 - 12:08

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Creosote

Tack för dina ord! Jag kämpar på och för närvarande är det en stor serverflytt som tar den mesta tiden, men vi jobbar på att lösa problemet med banners och back-knapparna. En lösning är att konvertera GIFarna till Flash, men som sagt vi jobbar på det... [:I]
En tillfällig lösning tills vidare är att använda fjärren istället för back-knappen! [:)]

Priserna till projtoppen hämtar vi från CinemaConcepts butik i Stockholm. Garbo har tydligen fått ett pris på 30tkr, trots att vi när vi gjorde testet hörde 27tkr. [:D] Så projtoppen skall hålla mer aktuella priser än testerna. När priser ändras så ändrar vi där och inte i testet...

#7

Postad 04 december 2002 - 12:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Näe såg den på the rock i lund och tyckte svärtan var bättre på sanyon. Dessutom tyckte jag den gick kraftigt i grå blått. Måste ju varit nåt som varit fel....

#8

Postad 04 december 2002 - 12:29

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Varför från cinemaconcept och inte pricerunner?
Cinemaconcept är ju inte direkt kända för att vara billiga...

#9

Postad 04 december 2002 - 12:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mycket bra test, starkt jobbat.

Det känns som hyffsat kul nu när jag har en HS10 på väg utan att ens ha sett den själv. På avsforum har det varit idel lovord om denna men här i sverige har det varit nå otroligt med negativt förhandssnack så lite nervös har man varit emellanåt och t.o.m funderat på att avbeställa. Kul och höra nån här i sverige som testat den ordentligt och kommit fram till att den är bra. Och att du dessutom tycker den är bra för 45000:- så vad ska den då inte vara för dom knappa 30000:- som jag betalar!! [:)]

Jag ska rapportera om bristerna med rött på mitt exemplar så fort jag är igång.

På avsforum har man även lyckats ta sig in i service menyn ( är visst samma knapp kombinationer som till WV10 ) och där ska väl alla inställningar man behöver finnas. Men det är ändå lite dåligt att Sony inte kunnat ha med t.e.x RGB inställningar i vanliga manyn, speciellt när man använder ett rött filter, då lär ju rött behövas tas ner lite.

Mattias.

#10

Postad 04 december 2002 - 12:31

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Ja, eller att du höjer grönt&blått!

#11

Postad 04 december 2002 - 13:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
papegoja: Ja precis, det kanske är en bättre lösning.

Mattias.

#12

Postad 04 december 2002 - 13:30

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Tack för en utmärkt test bigscreen. Några kommentarer:

Den dåliga deinterlacingen. -Kan det vara så att den liksom VW11 inte klarar inverse 2:2 pulldown för PAL filmer. DRC kretsarna i VW11 är ju dåliga på pal och där gör iScan Pro ett fantastiskt jobb. För NTSC däremot fungerar VW11:an perfekt med filmmode och inverse 3:2 puilldown. Testade du med både PAL och NTSC-filmer och märkte du i så fall någon skillnad.

Signalkompatibilitet: VW11 kan ta emot RGBs från Scart på ett utmärkt sätt. Hur är det med HS10? Klarar den det och är det i så fall via PJ-multi eller via komponentingången + kompositvideoinången för synken?

/Gustaf

#13

Postad 04 december 2002 - 13:32

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Om cinemafiltret:
Finns det inte olika färgtemperaturer att välja på om man har filtret på eller av? Att bara sätta på ett filter utan att kompensera nivåerna kan väl aldrig ge ett bra resultat om inte ursprungsläget är direkt felaktigt?

#14

Postad 04 december 2002 - 14:47

Unregisterede3e985f4
  • Unregisterede3e985f4
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ja tack for testet BigScreen! Mycket lasvart. Jag tror att de nackdelar ni namner ar overkomliga och om man blir for irriterad pa interlace problemet gar det att skaffa en ProV eller iScan i framtiden. Den hogre upplosningen tror jag har en avgorande effekt pa upplevelsen i jamfort med de billigare projjarna typ Z1, som jag inte tycker ger den dar riktiga bio-kanslan aven om de har hyffsad bild.
Jag har funderingar kring vilken duk som passar bast till HS10:an, funderar pa en gra duk, typ den som mattiasask har bestallt (Damatta bla bla nanting). Vad tror ni om en sadan jamfort med er Euroscreen?

Ett enkelt tips angende era banners ar att oka reload intervallet sa de inte byts sa ofta. Det ar ju trots allt inte sa manga olika banners som snurrar runt nu. Alternativt kan ni gora sa att de bara laddas om nar man klickar pa en lank.

/Bjorn

#15

Postad 04 december 2002 - 15:02

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Jag Många credits till BIG SCREEN.
Tack för läsvärt test och tack SONY som skaffade fram en proje till BIG SCREEN så någon annan än Sonys försäljare får prova ;-)

Jag är lite intresserad av hur ni tyckte att inställningarna på eran DVD 747 kompenserade för de bristande inställningsmöjligheterna på Hs10:an
(själv sitter jag med en 737)

Om man säger att den har brister med interlaced signal vad är omdömmet med en progressiv scan NTSC signal då?

Tack än en gång BIG SCREEN
(när ska min hemmabio få upp ett test då?? )

#16

Postad 04 december 2002 - 15:11

sbl
  • sbl
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Kan posta även i den här tråden... Chromabuggen i testet har absolut inget att göra med HS10an.. Pioneers spelare (särskilt 737 och 747 som användes i testet) har sämsta tänkbara bild ut som jag tror är möjligt.. Har själv haft dom och de är skräp. Bildkvalitén är ok med 10-bits DAC, men chromabuggen på dom är den största jag sett på någon spelare... Den finns på alla utgångar, men är extra tydlig på komponent...

Orsaken till att du man inte ser chromabuggen på dyrare projektorer är att Faroudja-chippen de är utrustade med resamplar hela bilden för att plocka bort artefakten. Hade du istället kört med Philips nya DVD-spelare eller vilken Panasonic som helst så hade bilden sett finfin ut (särskilt Philipsen som har inbyggd Faroudja-deinterlacing och progressiv bild)

Läs mer här:
http://www.hometheat...bug-4-2001.html

och:
http://www.hometheat...ut-12-2000.html

"It has the worst chroma upsampling artifact of any of the players reviewed. We couldn’t imagine how someone could watch "Toy Story" on this player and not notice the jagged streaks on almost every red object in the movie."

Ovanstående säger allt.. Både 737 och 747 har exakt samma problem (DV37 är usa-modellen av 737)...

/Johan

#17

Postad 04 december 2002 - 15:28

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Jag tyckte också att det där såg misstänkt likt ut den så kallade croma buggen.

MVH Bosse

#18

Postad 04 december 2002 - 16:54

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Off topic... Hur är det med chroma-buggen på Toshibas spelare?

#19

Postad 04 december 2002 - 18:13

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag tycker alla projektortester borde ta upp om projektorn klarar scart-rgb (RGB + komposit video som kompositsynk) och i så fall med aktiverad skalnings och deinterlacefunktion. Om det saknas borde det alltid påpekas som ett minus. Vi bor ju i Europa där scart är absolut vanligast och fler och fler vill koppla in sina digital-tv mottagare på bästa sätt till projektorn.

#20

Postad 04 december 2002 - 20:03

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ca pris: Sony: 08 – 598 90 000
Vikt: 45000:-
;)

#21

Postad 04 december 2002 - 22:46

Unregistered4a682cd6
  • Unregistered4a682cd6
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fin fin lite artikel dära! Synd bara med dvd som kan ha orsakat probelm med bilden, o hur e det med HK dvd25 har den problem med chroma-buggen?

#22

Postad 05 december 2002 - 00:16

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Så ni tror det är chroma bugg det handlar om. Tyckte oxå jag hade sett dom där bilderna från Toystory förrut och då har det handlat om chroma bug på avsforum. Det vore ju väldigt bra om det vore så, har ändå inga planer på att köpa en Pioneer spelare igen ( sitter nu med en gammal Pioneer 525:a ).

Mattias.

#23

Postad 05 december 2002 - 17:24

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Hinken74:
Mycket kan vara "fel" eller annorlunda på ett annat ställe, i en annan lokal, med en annan DVD, med andra kablar, med en annan film... blablabla... [:D]

Papegoja:
För at CC är en butik och inte en nätbutik. Jag och mina medarbetare stöder inte näthandel då det motvekar butikerna. Hur skoj vore det med en framtid där man inte kan besöka en butik och träffa en engagerad säljare som Jimmy på CC. Sen är väl alla tillräckligt smarta att göra som de vill i sin prisjakt. [:D]

Mattiask:
Det låter bra det, men skriv upp originalinställningarna bara så du inte villar bort dig! [^]

Guli:
Intressanta frågor som jag tyvärr inte kan besvara. Sony gav mig inte särskilt lång tid för mit test och när jag slutatade på hemmabiotidningen så tog de nästan all min utrustning. Mitt företag rullar på med pinsamt låg inkomst så jag har inte all den utrustning jag skule behöva. Framför allt har man sällan särskilt lång tid på sig heller innan maskinen skall rulla vidare till nästa instans. Testerna tar väldigt mycket längre tid om vi skulle göra om allt med andra uppkopplingar osv. Hoppas du förstår vad jag menar. Man kastar liksom inte ett getöga efter att ha bytt utrustning utan då krävs mer eller mindre att man går igenom allting på nytt. [xx(]
Vad gäller PAL/NTSC: även om HS10 presterar bättre med NTSC så är det väl ganska ointressant här i Sverige, eller? [:D] Säg att HS10 skulle vara klockren med NTSC så hjälper det liksom inte oss som köper Reg2 PAL.
Det finns 3 färgtemeraturer ja.

BjornW:
Våra banners fungerar bättre nu när de är konverterade til Flash! [:D] Nu skall alla kunna använda sina Back och Forward-knappar utan problem! [8D]
Duk? Tja jag tycker en vanlig duk fungerar fint, men för all del, en GrayHawk lär nog ge bra resultat ja, men också ett större hål i plånboken. Tror inte att det är värt det... [^]

mrspl:
Vi kör alltid DV-747 i läget "Professional". Spelaren kan inte ta bort de blödningar vi såg...

sbl:
Intressant information! Detta måste vi självklart kolla upp!!! [:0]
Vad som ter sig mycket underligt är bara att jag använt ToyStory 2 och Pioneers DV-717, DV-737, DV-939 och nu DV-747 utan att någonsin tidigare stött på dessa blödningar (förutom en del refuserade maskiner som SIM2 HT200 tex). Menar du/ni/dem att det alltid beror på spelaren när detta syns? Låter ju lite väl magstarkt ändå i och med att vi har haft många små maskiner utan DCDi eller Sil503/504 som klarat dessa test galant via Pioneers DVD? [?]

LordX:
Du har rätt! Vi skall utöka vårt kabelförråd och börja med tester från SCART så fort som möjligt! [:I] [:D]
Jag antar att vi stannat i tiden en smula där då vanan sitter kvar att äldre maskiner sällan klarade detta och då blev komponent det ultimata, men givetvis är RGB det bästa, speciellt för oss i Svedala. Det är lite som debatten kring NTSC och PAL, så jag skall ändra på det här så fort jag kan. [;)]

#24

Postad 05 december 2002 - 18:02

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
BigScreen.: Det finns väl en och annan här som kör mkt reg1 fortfarande även om glappet i releaserna mellan reg 1 och reg 2 inte är lika stort nu som förr. Annars har flera personer på Avs forum lovordat deinterlacingen så därför vore det intressant att veta om det är ngn skillnad på PAL och NTSC.

Annars tycker jag att det är märkligt att tillverkarna ignorerar PAL-världen. framför allt när det gäller 2:2 pulldown och RGBs. 2:2 inverse pulldown måste ju vara mkt enklare att åstadkomma än 3:2. DCDi och SIL klarar ju detta galant.

Vilken är nästa proj du skall testa? Säg till lite innan så kan du jå våra frågor i förväg [;)]

/Gustaf

#25

Postad 05 december 2002 - 18:30

sbl
  • sbl
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
BigScreen: Det beror inte alltid på dvd-spelaren. Har du en projektor med Faroudja-deinterlacer så kompenserar den för den felaktiga bilden som dvd-spelaren lämnar ifrån sig.

Chromabuggen har funnits där ända sen de första dvd-spelarna kom ut på marknaden. Jag tror att du liksom alla andra bara inte tänkt på den. Jag tänkte själv inte på den förrän jag läste om den, en vecka senare sålde jag min DV-737. Testa en billig VT45 med din dv-747 och du kommer att se exakt samma problem i bilden som med HS10.

Effekten kommer av att chrominance-lagret på dvdn är lagrad i endast 360x576 pixels upplösning (till skillnad från luminans-lagret som sparas i 720x576). Alla pioneers spelare gör en "dum" uppskalning och stretchar upp bilden utan att lägga på ett filter (optimalt ett filter som styrs av luminans-lagret). Effekten är extra tydlig på röda och blå färgtoningar. Har man en projektor med Faroudja-chip så delar den upp bilden i luminans/krominans lager, skalar ner krominans till 360x576 och skalar sen upp krominans-bilden igen till 720x576 utan artefakter. Silicon images chip 503/504 gör inte en sån här omskalning och där gäller verkligen skit in/skit ut...

IMHO borde du plocka bort din felrapport om chromabuggen från ditt HS10 test tills du provat den med en nyare dvd-spelare...

#26

Postad 05 december 2002 - 18:54

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Guli:
Absolut... Shoot, och gärna per mail då det är svårt att finna tid o kika in här så ofta.
-Det är HS2 som står på demohyllan nu! [:D]

sbl:
Jo jag förstår det... men som sagt. Problemet har inte uppmärksammats på andra projar i ngn större utsträckning förrän nu och eftersom vi har en VT45 som ref för budgetklass LCD så gick jag just o kikade igen!
Det stämmer att det syns även här, men så pass (väldigt) lite att på rätt avstånd (dubbla bildbredden, som vi gör våra tester) syns det inte alls! HS10 visade kromafelet MYCKET tydligare, det garaterar jag! [:D]

På TV:n syns kromafelet inte det minsta och då pratar vi ändå en vanlig Trintron för 5000 kr... [:0][?]

Mystiken tätnar... [;))]

Var har du lärt dig denna ifo om hur DVD-spelare jobbar kontra DCDi osv? Maila mig gärna så vi kan fortsätta den här utredningen. Kan du verifiera dina kunskaper med mer konkreta exempel/fakta/referenser så kanske det skulle vara aktuellt att lura in dig i i branshen som DVD-testare? [:D] Själv är jag uteslutande projektorexpert, inte DVD-expert, så det är fullt möjligt att du skulle passa som handen i handsken att recencera kommande DVD-spelare. För givetvis har de ju inverkan på den projicerade bilden! [:D]

#27

Postad 05 december 2002 - 19:33

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by BigScreen
LordX:
Du har rätt! Vi skall utöka vårt kabelförråd och börja med tester från SCART så fort som möjligt! [:I] [:D]
Jag antar att vi stannat i tiden en smula där då vanan sitter kvar att äldre maskiner sällan klarade detta och då blev komponent det ultimata, men givetvis är RGB det bästa, speciellt för oss i Svedala. Det är lite som debatten kring NTSC och PAL, så jag skall ändra på det här så fort jag kan. [;)]


Kanon Big Screen [:D]!

Att det inte finns så mycket scart-RGB stöd beror troligen på att det är NTSC marknaden som varit störst. De har helt glömt bort Europa [:D!]. Scart RGB är ju ingen ny företeelse, redan 1989 körde jag RGB från min Amiga till scarten på min 14" Telefunken TV...

Lite off topic: Vad ska scart-RGB egentligen kallas? Det är inte ren RGBS för det betyder bara röd + grön + blå + synk. Scart-RGB är nästan RGBS fast "kompositsynken" i scart-RGB är inte en ren synksignal utan det är kompositvideosignalen som används istället.

#28

Postad 05 december 2002 - 19:58

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
En sak att tillägga bara. Vi skall börja titta på RGB-kompatibilitet ja, MEN det är viktigt att komma ihåg att färginformationen på DVD-skivorna är lagrade i YCbCr (komponent). Således måste det alltså ske en konvertering till RGB för oss iaf, men det är klart att det kan väl vara intressant o veta om projen klarar det eller inte så länge man är medveten om denna konvertering som gjort att vi länge tyckt att komponentsignal är det bästa för projar! [;)]

#29

Postad 05 december 2002 - 20:03

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Hurdu Christer BigScreen Bengtsson...

Hade du kört TLP-MT7 med ett CC30R-filter hade du kanske inte behövt byta referens [;)]

rödaktig Håkan

#30

Postad 05 december 2002 - 21:31

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Håkan
Hurdu Christer BigScreen Bengtsson...

Hade du kört TLP-MT7 med ett CC30R-filter hade du kanske inte behövt byta referens [;)]

rödaktig Håkan


Eh? Utveckla? [8)]

#31

Postad 06 december 2002 - 00:38

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
BigScreen Att anteckna original inställningarna är nog rätt smart innan man börja fibbla med service menyn. Sen har jag inte heller tänkt gå in i service menyn det första jag gör... känns inte såå smart! [;)]

Mattias.

#32

Postad 06 december 2002 - 10:28

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"...Eh? Utveckla? "

Menar du att du inte känner till filtertweaken ???

Jorå, jag har en sån (MT7:a alltså) och kör den med ett CC30R-filter (köpt från Madeco) och måste nog säga att jag efter omrattning av vitbalansen (R,G,B på -12, -10, -8) har en bra färgbalans på mitt exemplar samt en ordentligt förbättrad svärta och kontrast.
Ljusstyrkan räcker ju till ganska bra, även om min supermatta gråa duk suger musten ur "briljansen" (jag tillhör ju de som inte riktigt köper "500AL räcker bra"... det är fräsigt med ordentligt stänk emellanåt).

Nåja, det är kul att det kommer nytt och fräscht på marknaden och det är/var en tidsfråga innan MT7:an skulle "detroniseras".

Vill du surra vidare om detta kan vi ta det vid sidan av och inte OT som nu... lycka till alla blivande HS10-ägare /Håkan

#33

Postad 06 december 2002 - 20:39

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
För den som vill se Sony VPL-HS10 själv finns den att se hos Reference audio. Den kommer finnas hos oss ca 1 vecka.

Första intrycket är mycket bra. Ingen tendens till pixlar, lågt fläktljud, lätt att kallibrera, motor zoom, motor focus. Massor av godis.

Välkomna in för en egen bedömning.

Mvh
Joakim ---- Reference audio -----

#34

Postad 07 december 2002 - 16:25

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
var och kollade på HS-10:an på RA idag och den är verkligen sweat. de har bättre förutsättningar än vad som fans på CC och nu kan jag definitivt säga att jag är glad att jag valde den här maskinen istället för z1. trodde inte att jag var så känslig för screendoor men faktum är att man sitter och stör sig på det så fort det finns där. vill ha min HS-10:a nu!

Mattiask har du fått din från mediacheckpoint eller?

#35

Postad 07 december 2002 - 18:52

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Så roligt!!! [:D]

OM nu färg"buggen" beror på DVDn och inte på projektorn (även om det som sagt aldrig synts så bra som på HS10?), så är det ju bara roligt för er som satsat på HS10! För bortsett från detta kromafel samt lite glitchar i de-interlacingen så såg det som sagt kalasbra ut! [8D]

Kul att butikerna är med här också! Lycka till allihopa! [:)]

PS, Håkan, filtret du nämner har inte direkt promotats i ngn större skala. Vi känner inte till det nej, men du får gärna maila mig med uppgifter om var vi hittar det. För om det nu är en bra grej så skall vi självklart skriva om den. Bra det inte är ytterligare en tweak som bara fungerar som kejsarens nya kläder (likt svindyra märkesdukar)... [:D]

#36

Postad 07 december 2002 - 19:16

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Men hur är det, behöver jag köpa en ny DVD som klarar Progressive Scan nu då till min kommande HS-10? Jag har en United 3151, med S-VHS som bäst, som jag skall byta ut, åtminstone till en som har komponent video ut.
Jag antar att det är bortkastade pengar att ha en HS10 och mata den med enbart S-VHS.

#37

Postad 07 december 2002 - 22:43

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Kave:
Jo det är det nog. Lite som att köpa en Porsche och köra på grusvägar i skogen! [:)]

En progressiv spelare låter som en bra lösning, men då antar jag att du menar en som är moddat för progressiv PAL? Ett annat sätt är en extern de-interlacer som iScan... [^]

#38

Postad 08 december 2002 - 03:40

dny
  • dny
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
sbl: Hm. Mig veterligen användersig MPEG2 av 4:2:0-sampling i DVD-Video, vilket ger 360x288 pixlar färginformation i PAL och inte 360x576. Men det var väl bara ett skrivfel va? [:)]

Den här färg-"buggen" är ju egentligen ingen bugg, utan ett snålt sätt att utföra dekompressionen på.

#39

Postad 08 december 2002 - 08:18

Unregistered21c3aeaa
  • Unregistered21c3aeaa
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
quote:--------------------------------------------------------------------------------
Men hur är det, behöver jag köpa en ny DVD som klarar Progressive Scan nu då till min kommande HS-10? Jag har en United 3151, med S-VHS som bäst, som jag skall byta ut, åtminstone till en som har komponent video ut.
Jag antar att det är bortkastade pengar att ha en HS10 och mata den med enbart S-VHS.

quote:Jo det är det nog. Lite som att köpa en Porsche och köra på grusvägar i skogen!

En progressiv spelare låter som en bra lösning, men då antar jag att du menar en som är moddat för progressiv PAL? Ett annat sätt är en extern de-interlacer som iScan...

Ovanstående fråga och svar kan inte tolkas på annat sätt än att HS-10:ans interna videobehandling är av betydligt lägre klass jämfört med Epson TW-100:as DCDI. Testerna av TW-100:an har sagt att projjens interna signalbehandling varit så bra att S-video sett lika bra ut, kontra som om den matats med komponent progressiv. (behov av extern hjälp typ iscan obefintligt) Detta verkar bekräfta de förhandsspekulationer som gjorde gällande att Sony medvetet sparat in på interna videobehandlingen. Är själv ej ägare till någon av maskinerna än.

#40

Postad 08 december 2002 - 09:34

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
I så fall tycker jag jämförelsen bör vara:
På din nya Porsche bör du absolut byta motorn det första du gör för den är inget vidare.

#41

Postad 08 december 2002 - 09:44

markih
  • markih
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Eller byta till terränghjul, höja markfrigången och sätta på stora stötfångare[:)]. Men då är det ju ingen Porsche längre. Mao, man får se vad som är rimliga förutsättngar. Det kanske det är det i detta fall? Eller inte.

#42

Postad 08 december 2002 - 13:25

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
HS-10:an har bra intern bildbehandling lika bra som epsonen enligt C.C iallafall å jag märkte ingen större skillnad när den matades med en iscan.

#43

Postad 08 december 2002 - 14:02

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Vi glömmer Porschen nu va? [:D]

Hur som helst, märker man ingen skillnad så är det ju bara bra! [:)]

Vi (jag & panelen) var iaf överens om 2 saker:
1. HS10 visar kroma-problem i rött o blått tydligare än ngn annan testad proj.
2. De-interlacing är mycket bra för att inte vara Sil504 eller DCDi, men inte klockrent (små glitchar). Personligen hade jag gärna sett en DCDi inuti HS10...

[:D]

#44

Postad 08 december 2002 - 15:09

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
exakt vad är det här kromaproblemet? jag har tittat på bilderna på bigscreen men på toy story förstår jag inte riktigt vad ni menar? det mörka runt bokstäverna är väl bara skuggan? i exemplet från star wars ser det ju ut som att det röda flyter ut utanför där det skall vara men är det inte detta som kallas color bleeding? är detta problem så allvarligt att man ej bör köpa en HS-10?

#45

Postad 08 december 2002 - 15:11

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Jag komemr nju för det mesta se på TV sändningar i alla fall i från min SVHS video, så jag antar att det inte spelar så stor roll ändå.

#46

Postad 08 december 2002 - 15:21

sbl
  • sbl
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
dny: Yep.. helt korrekt.. :) skrev fel...

hatasl: Felet har inte med HS10 att göra. Skit in = skit ut... Pioneer in = chromabugg ut.. På bilderna kan man likna det som att bilden endast hade "halv" upplösning i x-led (när rena röda och blå färger ställs mot svart bakgrund).. Dvs 360 pixlar istället för 720. Det ser kantigt ut med andra ord... Felet syns inte på TV-apparater, utan endast på projektorer med relativt hög upplösning (man kan se det tydligt på 800x600-projektorer med komponentkablar, ännu tydligare på 1366x768 som Sonyn)...

#47

Postad 08 december 2002 - 16:00

Unregisteredbad3b5b1
  • Unregisteredbad3b5b1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ska själv köpa en Sony HS-10 och sitter på en HK DVD 25 vad tror ni om den kombinationen?

DVD 25 ska ju klara prog i både PAL och NTSC och har komponet ut? Så helt enkelt gjorde jag rätt eller fel när jag köpte min DVD 25 för att driva en framtida HS-10?

#48

Postad 08 december 2002 - 16:09

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Kan också vara att jag vill att det inte ska vara någon skillnad då jag sitter på en dvd med enbart progg ntsc. Faan borde det inte kunna gå å chippa....... Vad kan skillnaden vara rent tekniskt med att bara kunna ta ut progg.ntsc? Visst borde det väl kunna gå att fixa så den blir progg pal också...
Min dvd är förövrigt en Toshiba 510SE.

#49

Postad 08 december 2002 - 17:09

Unregistered09f822c6
  • Unregistered09f822c6
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Vad før utgånger finns på PJ multikabel?

#50

Postad 08 december 2002 - 19:00

Unregistered75a7c1b2
  • Unregistered75a7c1b2
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
en chippad dvd hk 25'an lämnar ren pal ut oxå. Har en sådan o i mitt tycke o många andra den bästa på marknaden just nu.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.