Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu kan jag inte sitta still... HS10 har kommit!!

217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 december 2002 - 12:18

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
NeoStar: Jag ska göra som många andra har gjrot här på forumet, nämligen använda ett högtalarfäste från biltema för 149:- paret och göra till takfäste. Jag tänkte att det är ju så billigt så varför inte testa. Visar det sig sen vara i klenaste laget så är det ju bara och kasta det och skaffa nåt "riktigt" takstativ utan att man går i KK för den delen.

Deacon Frost: Jag antar att du kan läsa svenska i.o.m att du följt den här tråden. [;)]
Lyssna inte på "Útgarðaloki". Om du skulle skriva på danska skulle jag inte fatta ett ord, jag har t.o.m svåra problem att förstår när nån norsk kommer in och skrivr på norska! [:(]
Kul för dig att du vågade bestälal från pricejapan, det hade jag nog varit lite för feg för. Får man fråga vad den kommer kosta för dig, lite billigare än för mig antar jag.

Jag kan inte svara riktigt ännu på hur projektorn presterar. Har inte fått min riktiga duk ännu utan har bara testat den med en låne duk. Min riktiga duk ska komma på onsdag eller torsdag. Av dom snabbtester jag gjort så ser man att svärtan som vanligt inte är svart men den är bra jämfört med andra LCD:s jag sett och den verkar vara bra på att få fram detaljer i svärtan. men som sagt.. jag ska inte hårdkalibrera och testa den förrän min riktiga duk kommit, då vet jag bättre.

Kontrasten är bra, ljusa bilder blir väldigt starka och fina samtidigt som svärtan håller en okej nivå. En kille på avsforum har mätt upp sin HS10:a med cinemafilter och några timmars kalibrerande till kring dom specade 700:1 så det är ju bra. Men återigen.. jag kan svara bättre när min riktiga duk är på plats.

Ja jag kör i cinema mode med cinema filter, behövde inte laborera speciellt mycket för att komma fram till att det var bäst men ska även testa det noggrannare med nya duken. Dock kan jag säga att köra med cinema mode är ett måste, annars hör man inte vad som sägs i filmen för att fläkten lever om så förbannat... den är för hög i cinema mode oxå men den kanske går och leva med.

Útgarðaloki: Jag har inte sett till dom krypningar du pratar om men som sagt, har bara snabbtetstat den ännu, har mer info när nya duken är uppe. Dock låter det som att man har kört den i "progressive" och inte i "film" läget som man nog ska, jag har bara testat den i "film" läge, den var inställd på det från fabrik.

Jag kommer inte att köra projektorn mer förrän min duk har kommit så jag hoppas ni har lite tålamod med era frågar angående bildkvaliteten.

Ha det bra allesammans!
Mattias.

#52

Postad 17 december 2002 - 13:12

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
mattiask om fästet visar sig vara för klent kanske det blir dyrare än de 149 som själva fästet kostade? :-)

#53

Postad 17 december 2002 - 14:05

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Angående de "flimmrande linjerna" så låter det som bristfällig linjedubbling. Min TW100 har DCDi men trots det så kan linjedubblaren missa stundtals. Om jag till exempel använder "Film"-mode för vanlig TV så kan linjedubblaren få problem och det samma gäller för "Video"-material som exemplevis SF-loggan i början på vissa DVD-skivor. Min TW100 har dock aldrig missat något "Film"-material vare sig i PAL eller NTSC så länge PS står i "Film" och bildkällan verkligen är film (3:2 eller 2:2 pulldown). För normal TV-utsändning använder jag normalt "Video"-mode men det händer att DCDi missar även här (för visst material) om värdet för "Motion Detection" är satt för lågt (men det framgår att så kan vara fallet om man läser manualen ordentligt).

Som ni ser så är inte livet helt oproblematiskt även om man har DCDi i projektorn. Out of the box funkade det hyfsat men det tog ett tag innan jag fattade hur projektorn bäst skulle vara inställd för alla typer av bildkällor och material (Film vs. Video etc.). Detsamma gäller givetvis för en HTPC. Det gäller även här att välja rätt filter och rätt parametersättning för olika källor och material etc. Efter tillräckligt många timmars skruvande går det i alla fall att få otroligt bra bildkvalitet med tanke på att bilden faktiskt är 100". Mycket av det som normalt inte syns på en vanlig TV blir ju pinsamt tydligt utan vettig bildbehandling.

Jag har kört min TW100 med och utan HTPC (bilden är marginellt bättre med HTPC men det beror nog mer på S-Video vs. RGBHV än själva bildbehandlingen). Om bildbehandlingen skulle visa sig bristfällig på HS10 (men prova alla tänkbara inställningar först) så kan man väl alltid använda en extern bildbehandlare eller HTPC. Ett billigt alternativ är en progressiv DVD-spelare men då krävs ju fortfarande bildbehandling för annat material än DVD. Personligen använder jag projektorn till mycket mer än bara DVD...

#54

Postad 17 december 2002 - 14:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by hatasl
mattiask om fästet visar sig vara för klent kanske det blir dyrare än de 149 som själva fästet kostade? :-)

Fästena skall kara 5 kilo styck (och jag utgår ifrån att tillverkaren har en viss säkerhetsmarginal eftersom min far hängde sig i fästet och det var innertaket som först gav med sig, inte själva fästet). Dessutom finns en säkerhetsvajer mellan plattan i taket och den i projekton. Rätt konstruerat så skall det inte vara något problem för projektorer upp till 5 kilo i alla fall.

Men jag erkänner att jag var ganska nervös när jag hängde upp min TW100 för första gången... [:I]

#55

Postad 17 december 2002 - 18:13

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag tänker ju naturligtvis inte hänga upp projektorn i fästet om jag misstänker att det blir för svagt.

Jag fick fästena idag och dom verkligen inte stora men att hänga en 5 kilos projje i dom ska inte vara nåt problem överhuvudtaget. Tänk på att detta är ett väggfäste för högtalare. Det ska alltså monteras rakt ut från en vägg och ska då klara en högtalare på 5 kilo. Då bryter det på ett helt annat sätt i fästet och belastar det betydligt mer. Att bara hänga en projektor rakt ner från taket i den ska inte vara nåt problem alls. Det är litet men av ganska kraftig plåt.

Det måste ialla fall förlängas, får se hur jag ska lösa det smidigast och snyggast... Nighportier tips är bra.

Återkommer på onsdag eller torsdag kväll med en utförligare rapport om bildkvaliteten och bildbehandling och eventuelle flimmrande linjer.

Mattias.

Mattias.

#56

Postad 17 december 2002 - 21:20

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
YESSSSSSSSS
Nu har min proje komit till MCP.
Nu är det bara att slänga sig i bilen och hämta hem härligheten, lite drygt att köra så långt, jo men jag får hoppas att jag får tillbaka mina 200Euro som jag har betalat i frakt och sedan var det väl någon här som kallade mig lite larvig [:)]

Ja barnsligt larvig-

I morgon bär det av sedan kan jag också njuta [:)][8D]

#57

Postad 17 december 2002 - 21:52

gemeni
  • gemeni
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Intressant läsning det där [ EmuMannen ] om hur man kan ställa in projektorn. Jag har själv en Sony VPL-20 som jag köpte för 3 år sedan och efter mitt tycke då var en av de bästa i den prisklassen och den fungerar fortfarande tillfredställande. Jag hade ett krav att den skulle fungera till datorn och spel också (krav från mina barn). I dag så har jag sett bättre, men jag avvaktar nog ett år till med att byta ( det kommer alltid något bättre!). Är HTPC det optimala för att få bra bild på en projektor?
Angående takfäste till projektor, kolla mina bilder och länken: http://www.omnimount...roduct.asp?p=65
Det finns med olika längd på röret. Jag kommer inte ihåg var jag köpte det men gav ca 1000:- för det.

#58

Postad 18 december 2002 - 00:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
mrspl: Kul att den kommit. Så du ska åka ner till Tyskland själv och hämta den?
Man kan inte annat än bli larvig när man äntligen får hem sin lilla leksak man väntat på, jag är dö larvig jag med! [:)]

Mattias.

#59

Postad 18 december 2002 - 00:58

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Thanx for the info mattiasK and Útgarðaloki - just about everybody thinks that the contrast and blacklevel of the HS10 is very good - its nice to hear that you feel similar. [:)]

Oh - I think I will continue writing in english because as you say, sometimes I fall upon swedish words I don't understand and I guess it's vice versa with danish in Sweden... [:)]

Concerning mounts, I'm constructing my own. I'm mounting 2 heavy steel braces to the backwall 1.2 meters behind the sofa (combined, they can carry 500 kg!), bolting a thick piece of wood (5 cm) to the top of the braces and from the woodplate the HS10 will be suspended with 2 pitch-adjustable steel speakermounts (25 kg max each). The total cost is about 600 Dkr and hopefully there is NO way the pj is falling down! [:D]

Emumannen : I now the feeling - some years ago, a friend of mine almost got his CRT on top of him when some of the screws in the ceilingmount snapped. Fortunatily it didn't brake loose completly and he switched to using thick bolts instead...

The pj will arrive at my place thursday with DHL - the totalprice incl. shipment and danish VAT (tax) is about 21.800 Dkr which is very reasonable. The lowdown is the 1 year-warrenty compared to MCP's 3 years, so I hope nothing happens to my unit after the 1st year. I've ordered a 10m Oelbach componentcable as well from MCP (approx. 850 Dkr incl. shipment), which hopefully should arrive at the end of the week.

Now I will focus all my attention for tomorrow when I'm going to see The Two Towers - who else is going?? I'll bet my new pj that this movie rocks!! [:(]

- Thomas

#60

Postad 18 december 2002 - 13:08

Unregisteredbad3b5b1
  • Unregisteredbad3b5b1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
har någon av er som fått er HS-10 ännu haft några problem med döda pixlar?

har ni sett många inga alls?

#61

Postad 18 december 2002 - 16:27

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Fick besked av sony att min proj går imorgon till eg umeå.
Hipp hurra. Nu är det nära.

MVH Bosse

#62

Postad 18 december 2002 - 17:08

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
vad fick du pröjsa på EG Boik?

#63

Postad 18 december 2002 - 17:12

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Har inte betalat den än. Återkommer med besked.

MVH Bosse

#64

Postad 18 december 2002 - 22:33

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
DeaconFrost: Det var ju hyffsat billigt du fick din HS10:a. [:D]
Ska bli roligt och höra hur det fungerat med pricejapan, kanske man kommer tordas ta det steget nästa gång det är projektorbyte och kanske få hem en värsting till halva priset. [;)]
Ditt takfäste verkar sannerligen rejält, får väl hoppas att det inte tar med sig hela taket ner! [:P]

hubas: Jag har än så länge inte upptäckt nån död pixel men som sagt, den kommer inte at hårdtestas förrän duken kommit, blir kanske imorgon kväll.

boik: Kul för dig!![:D]

#65

Postad 19 december 2002 - 00:50

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
MattiasK : The 'low' price for my HS10 is caused by 2 things:

1. At the time I bought it, I was given the choice to wire a certain amount in yen or a certain amount in dollars. I did the numbers and discovered that if I paid in yen instead of dollars, I would save 900 Dkr! The total amount incl. shipment, double-box and japanese bankingfee was 317.400 yen (~19.200 Dkr).

2. In the papers that followed, Pricejapan stated that the price of the item was 168.000 yen and this is the amount from which I paid the VAT(25%) = total of 21.800 Dkr! [:D]

I don't quite know why this amount was stated by PJ, but I've saved 2.400 Dkr. so I'm just happy! [:D] (Mayby it's the amount PJ paid for the HS10....anyone??)

Counting the hours now....looking out the window for the DHL van....[:P] When I'ts installed and calibrated, I'll let you know how well I like it.....

See ya! [;)]

- Thomas

#66

Postad 19 december 2002 - 12:55

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
yes änligen e min också på väg från tyskland!!!!

#67

Postad 19 december 2002 - 18:57

Unregisteredbad3b5b1
  • Unregisteredbad3b5b1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Sitter hemma nu med projjen. Känns väldigt skönt så fort den fått upp temperaturen så blir det dags att koppla in den

#68

Postad 19 december 2002 - 20:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Inte fick jag min duk idag heller... lite ###### less jag börjar vara!!

Mattias.

#69

Postad 20 december 2002 - 00:06

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
[:P] [:D] [:D] [:D] [:D]

HS10 arrived this afternoon and is now suspended under the ceiling via the backwall!

- Screensize: 85"
- white screen approx. 0.8 gain
- cinema filter and cinema black activated
- sideshot not activated

My first thoughts :

The level of detail on this pj is just awesome! Every little strain of hair in Gandalf beard is visible to me - at my seatingdistance at 1.7-1.8 screenwidth there is no screendoor whatsoever. Focus is at it's sharpest - no need to defocus with such clarity.

The contrastrange is very good as well - especially skintones/faces are simply a joy to watch. The picture is very bright and looks very natural.

I should add that I haven't changed any of the imageparameters (brightness, contrast, servicemenu etc..) - I'm only using the preset options sofar - when time allows it I will try and play with all the setting for optimizing the picture - this I can fiddle with for days (weeks)!

BTW: anyone worried about screws for a homemade ceilingmount - it accept standard 5mm - the max. depth of the 3 screwthreads is 8mm.

The only sort of negative thing I have to say at this point is the fannoise - I thought it would be just a little bit more quiet in cinemablack mode. It dosen't bother you at normal wieving, but when there is a silent spot in the movie, you notice it.

Otherwise - A touchdown for Sony at this pricepoint - Bravo! [;)]

I'll write some more when I get to play with all the settings etc.... until then, have fun! [:D]

- Thomas

#70

Postad 20 december 2002 - 01:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Håller med dig om fläktljudet, det tycker jag är för högt för en så här pass mdoern hemmabio projektor.

Kul att du verkar så nöjd, förhoppningsvis får jag min duk imorgon så att jag oxå kan sätta igång på allvar. Har pulat med mitt takfäste ikväll, börjar vara klart.

Mattias.

#71

Postad 20 december 2002 - 01:21

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Kul att höra med nöjda användare! ;) Hoppas din duk dyker upp.

#72

Postad 20 december 2002 - 13:46

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
It's day2 and I'm still sooo happy with the HS10! Every time I load a good transfer DVD into my Sony DVD player, I'm baffled....just baffled... The colours are just so amazingly reallike... LOTR - any scene in the Shire - the green colours and earth-colours are so rich and vibrant. Sometime I will try enter the servicemenu and alter red, green, blue settings, but it will only be a very minor alteration that is needed if any...

Has any of you tried the servicemenu?? If so, what's the result - are you able to fiddle with gamma as well?

Shadowdetails are also very good when running the pj in cinema black with cinema filter. In LOTR, you can see all the dark nuancés in the sequence overlooking Saurons fortress, Barad-Dúr. However, I'm thinking about blacking out the top black bar when viewing 2.35:1 aspectratio films - just as a finishing touch! [:)] The bottom blackbar is OK - the subtitles are often in this area of the screen.

The only minor negative detail I've seen sofar is when the movie contains subtitles in italic style - then, sometimes the subtitles seem just a bit 'edged'. I don't know if it's due to the pj, settings in the pj, the transfer or something else... Does anyone see the same as I? Check out the opening of LOTR when Galadriel is narrating. It's not a big issue however, and it's defin. no reason to defocus the picture even the tinyist bit....just curious if I'm the only one seeing this... [:)] I'm also using the supplied PJ multi cable with component, since my componentcable hasen't arrived yet....

MattiasK - did your screen arrive yet? And yes, I agree with you concerning fannoise - you expect a little less in such a fine machine. Fair to say, I don't notice the fan in a scene with dialog and (low) background music/soundtrack. It's only in quiet scenes I hear it, so in my opinion, it's no show-stopper at all, concerning the overall picturequality of this pj.

Everybody else who's just got the unit - congrats! Please let us know what you think... [:)]

I'll try borrow a friend camera and take pictures of pj, mount, screen and - ofcourse, screenshots. I don't know however, if I'm able to post before Xmas....we'll see...

Girlfriend will be here in a couple of hours - we are going to watch LOTR SE full lenght as were going to see TTT tomorrow - my #2 wieving!!

See ya all later! [:D]

- Thomas[:)]

#73

Postad 20 december 2002 - 21:37

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nej min duk kom inte idag heller, jag är så ###### less på alla dessa klåpare som kallar sig transport firmor!!!

Jag hade inte tänkt köra nå mer på den staiv duken jag fick låna men nu måste jag nog om jag ska få njuta nånting alls av mina nya leksak. Har fixat mitt takfäste nu så imorrn åker den upp i taket.

Måste bara säga en gång till... jag är så förbannat less på transport och budfirmor och allt vad fan dom heter, jag ska aldrig mer beställa nånting!!!!

Sådär... ber om ursäkt men jag var tvungen att få avreagera mig lite.

Mattias.

#74

Postad 20 december 2002 - 22:46

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
mattias: Det är typiskt, jag har också upplevt sådant. Jag blev en gång så arg på en transportfirma att jag anmälde dem på den internationella siten och de sa att de skulle kolla ärendet.
:)

#75

Postad 20 december 2002 - 23:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Har precis läst testen på widescreenreview... jag skulle kunna ge mycket för att få reda på precis vad för värden snubben som gjort testen har matat in i bildinställningarna på HS10:an!

Mattias.

#76

Postad 21 december 2002 - 00:55

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Titta på dessa värden som är kalibrerade efter colorfacts
http://www.avsforum....20&pagenumber=1

MVH Bosse

#77

Postad 21 december 2002 - 02:50

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Mattiask: Jag har också beställt samma duk som du från samma ställe. Är också så JÄ**A less på dessa budfirmor!!!!!

Du har ju åtminstonde en duk av mindre kvalité som du kan använda, jag har ingenting att använda min nya Sanyo Z1 på!!!!

Blir snart GALEN av att vänta!!! [:)]

Du kan väl hojta till när du har den minsta lilla information angående Da-lite duken om eventuellt när den kommer fram. Annars så har jag ju kontakt med kontoret uppe på Luleå också....

#78

Postad 21 december 2002 - 03:07

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
boik: Jo den tråden har jag läst och laddat hem filen men jag får den inte att fungera, vad ska man ha för program för att kunna köra .xls filer ?

Mr Cinema: Jag hojtar självklart så fort jag vet nånting.

Mattias.

#79

Postad 21 december 2002 - 11:20

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
mattiask .xls är ju vanliga microsoft excel!

#80

Postad 21 december 2002 - 13:26

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Om du inte har Excel finns det en Excel viewer som kanske fungerar:
http://office.micros...0/xlviewer.aspx

#81

Postad 21 december 2002 - 14:35

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Chäna chäna! Är det någon som vet hur långt avstånd man måste ha till duken för 100" vid lägsta zoom (o,8X eller vad det nu är). Jag undrar för jag skulle gärna vilja använda det största utslaget (1,2 X?) till 4:3-tittande. Jag vill att 4:3-läget får så stor bildyta som möjligt men ändå kunna hålla 100" (minst [:)]) i 16:9.
M.a.o... räcker 5 meters avsånd i lägsta zoom-utslaget till en 100"-bild i 16:9?

Innebär det några nackdelar i bildkvalitet att använda lägsta zoom-utslag??

#82

Postad 21 december 2002 - 15:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
hatasl: Nej jag har inte excel på datorn nu men kom som ihåg att det följde med några programm till datorn som jag inte har brytt mig om att installera, gissa vad som fann där. Jovisst, "Office XP" innehållandes bl.a excel, helt perfekt!
Ingen behöver väl fråga om jag är jätteintresserad av datorn till annat än att surfa!? [:))]

Som sagt så hade jag inte tänk köra projektorn nå mer tills jag få min riktiga duk men i.o.m att den inte dök upp i veckan så drog jag ialla fall fram stativ duken och körde igång från soffbordet, bilden blev inte särskilt stor, kanske 65 tum. Några polare kom över, jag tänkte visa lite schyssta scener så jag slängde i Apornas Planet. Sen satt vi och små snackade och kollade på hela filmen, fast jag hade tänkt bara visa nån scen här och där. Hela tiden var nån lampa på i rummet men det gick ändå att sitta och slö titta filmen med helt okej bild. Ljusa scener blev t.o.m riktigt schyssta, helt underbart!
Kan knappt bärga mig tills det är dags för hockey, handbolls VM eller n ån stormatch i fortboll!![:)]

Kopplade även in satellit mottagaren och även om bilden inte blev lika skarp som med dvd så vart den riktigt bra, fortfarande utan att ha rört en enda bildinställning, detta lovar mycket gott och en extern scaler är det nog ingen panik överhuvudtaget med även om det nog skulle snygga till satellit bilden lite.
Kollade som sagt en hel film på dvd igår och såg aldrig nån miss i deinterlaseringen, men som sagt, vi slö tittade mest men ändå, dålig intern scaling har inte HS10, den myten kan man nog döda direkt. Däremot skulle ju en spelare med åtminstone komponent utgång vara att föredra... det kommer men än så länge känns bilden tillräcklingt bra med s-video, kul att kunna ha så mycket möjliga uppgraderingar framför sig trots att man är nöjd med bilden i dagsläget... för det kommer man ju inte vara för alltid! [:)]

Det tidigare ganska störande fläktljudet störde mig inte lika mycket igår, förmodligen för att nu lyssnade jag inte så mycket efter det som när jag första gången provade projjen. [:I]
Trots allt hävdar jag fortfarande att det är för högt för en sprillans nyutvecklad proj för hemmabio.

Nu ska jag börja montera upp projjen i taket så då ska jag kunna köra hela stativ duken bild, vilket borde vara kring knappa 80 tum.

Mattias.

#83

Postad 21 december 2002 - 15:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Útgarðaloki: Kolla den här tråden https://www.minhembi...?TOPIC_ID=24695 .
Skrev precis in formeln från instruktionsboken för att räkna ut min och max avstånd mellan lins och duk vid takmontering.

Mattias.

P.S Räkna efter formeln i mitt senaste inlägg i tråden, skrev fel första gången.

#84

Postad 22 december 2002 - 16:55

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen mattiask!

#85

Postad 23 december 2002 - 00:20

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
350 mil senare så har jag min HS10 hemma. Jag har hållit på med takfäste och pulat, jag har inte bestämmt mig för vilken duk jag ska ha än, än så länge så tittar jag på en gammal "glasduk" som man hade på 70 talet.

Jag hade inga döda pixlar, jag kollade även detta när jag var hos MCP som för övrigt var väldigt vänliga och tillmötesgående jag fick även tillbaka 200 Euro som jag hade betalat i frakt (inte mer än rätt men ändå)

Jag återkommer när jag har fått upp min proje i taket och hem en riktig duk

#86

Postad 23 december 2002 - 14:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
mrspl: Kul för dig!!
Jag har inte heller upptäckt nån död pixel på min fast jag har letat! [:)]

Nu är äntligen min HS!0:a uppe i taket och alla kablar är snyggt dragna. Jag var t.o.m så seriös att på det stället där kablarna måste gå upp för väggen så tog jag och tapetserade kablekanalerna med övebliven tapet från då jag tapetserade om vardagsrummet. Det blev grymt snyggt resultat och mycket diskretare än om jag haft en vit kabelkanal mot väggen. Efter taket var det ju inga problem då taket är vitt.
Så nu har jag kunnat köra hela den stativ duken jag lånat, alltså ca 170cm bred bild.

I lördags kollade jag Robinsson från satellite mottagaren och det fungerade väldigt bra, inte dvd klass men det är ingen stor skillnad.
Sen åkte Gladiator i, dom många mörka scenerna blir lite blaskiga ( det är u LCD ) men det är bättre än t.e.x på Garbon. Sen lyckas den ändå få fram detaljer i bilden i mörka scener på ett bra sätt ochd et gör att man inte hakar upp sig på det på samma sätt, men visst, mot en bra CRT skulle det säkert se pinsamt ut.
Sen när det blir ljusa scener så briljerar den verkligen, oerhört fina och starka färger och väldigt stabil bild och faktiskt ganska mjuk för det mesta och ingen tendens till screendoor.

Igår kväll så hyrde jag "Collateral Damage". Alltså nu hoppas jag verkligen att man börjar gör alla filmer i 1.85:1 format! [:D]
Vilken skillnad det blir när man inte ser svärtans brister konstans i dom "svarta" fälten ovan och under bilden som i 2.35:1 formatet.
Måste fudnera på nån slags snabb maskning av dessa fält när man kollar 2.35:1 .
"collateral Damage" var en riktigt ljus film som i sdet stora hela utspelade sig i dagsljus och det tackar man ju för, vilka färger, vilken ljusstyrka... ja behöver jag säga att jag är nöjd!! [:D]
Och när jag sen tänker på att jag sitter på med sunkig dvd spelare med sunkig lakristssnöre s-video kabel så börjar jag smått dregla när jag vet vilka uppgraderingar jag har framför mig!! [:D]

God Jul på er allihopa nu och ha det så underbart nu under julen, ät gott, drick gott, må gott!!

Mattias.

#87

Postad 24 december 2002 - 16:44

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Mattiask: Har du fått din duk än?
Vet du kanske när den kommer eller?

Jag vet att dukarna har kommit till Sverige, men var i sverige vet jag inte. Just nu är jag väldigt trött på att vänta!! [:D]

Vet du något eller [?][?]

#88

Postad 26 december 2002 - 18:21

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej på er i julstöket, hoppas att ni har ätit och druckit gott :-)

Jag har i jul sett ett antal filmer med min HS10 men då på väggen, men i morgon bär det av till CC och köpa en Euro screen.

Men jag vet inte om man ska ha 190 eller 230 bred som vi alla vet

BIGGER IS BETTER

#89

Postad 26 december 2002 - 19:02

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
mrspl strongt att köra fram och tillbaka till tyskland och hämta den. själv hoppas jag få min imorrn eller på måndag. hade tänkt att sticka och köpa en duk på cc sen likväl men är mer inne på en draper luma, varför tar du euroscreen istället?

#90

Postad 27 december 2002 - 01:03

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Vet nån var man kan få tag på en adapter(helst) VGA->pj multi eller en sådan kabel.
Någon annan som prövat colorfacts värdena som finns på AVS forum, jag tyckte det blev lite gult :/.
Iofs ser 6500 kelvin mörkt ut på min dataskärm med, ska det va så?
Olof

#91

Postad 27 december 2002 - 15:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Mr Cinema: Nej ingen duk ännu. Pratade idag med Stefan som nu hade fått bekräftat att dom skickats idag från sthlm så mest troligt blir det inte förrän efter nyår, ska dock kolla på måndag om dom dykit upp.

Mattias.

#92

Postad 27 december 2002 - 15:59

Unregistered58ea1d2b
  • Unregistered58ea1d2b
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Mattias:
Har du några planer på att köra htpc?
Olof

#93

Postad 27 december 2002 - 19:20

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by hatasl
mrspl strongt att köra fram och tillbaka till tyskland och hämta den. själv hoppas jag få min imorrn eller på måndag. hade tänkt att sticka och köpa en duk på cc sen likväl men är mer inne på en draper luma, varför tar du euroscreen istället?


Hatasl :
Jo man var lite mör i båden baken och skallen. Det blev ingen duk på CC, jag var tvungen att specialbeställa en duk från Klintons HIFI i Eskilstuna istället, det var enda sättet att få en duk som var 210cm bred, visst jag skulle kunna ha tagit en Euro som var 190 men dessa 2 dm gör ganska mycket och jag ville ju inte ha glipor på sidorna om jag hade valt en 230duk.
Jag kan inte få upp bilden till 230 bredd så det står bla en TV ivägen. Och enligt sambolagen kan denna inte flyttas [;)]
Så nu får jag vänta mist 3 veckor p åmin duk[xx(]
Det verkar som jag hamnar i samma sits som alla andra i denna tråd proje men ingen duk
Go fortsättning

#94

Postad 28 december 2002 - 14:11

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hi everybody - with all this talk about screens (that are late) I would like to contribute:
My screen is a lightproof matte white 220 cm wide screen which I bought from Sadolin here in Denmark. Sadolin is a paintstore franchise. The brand of the screen is Faber and it took about 8-10 days to have it costumbuilt and delivered to me. The price was 1.300 Dkr - my projector is a WXGA Sony VPL HS10.

After viewing some 10-15 movies over the last 2 weeks (pj and screen arrived same day) I have to say that the combined picturequality of the Faber screen and the HS10 is quite stunning - especially at a pricelevel of 1.300 Dkr for the screen. So, for those who dosen't like to wait or spend big buck on a 'real' projector screen, there are very good alternatives:)

Ofcourse you will achive better PQ with a greyscreen etc. but with the current pricetag for these kind of screens, I'm simply not interested - in my humble opinion, it's robbery!;)

- Thomas:)

#95

Postad 29 december 2002 - 17:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Det är väl knapåpast ett rån när man kan få en "greyscreen" för ca 3000:- från DaLite ?

Nu är de ju inte garanterat att den är bättre än nån annan duk i prisklassen ( finns bara vita vad jag vet ) men jag har svårt och tro att det inte blir en förbättring mot en vit.

Hurosmhelst så kommer ni snart att få ta del av mina erfarenheter. Kör just nu med en lånad vanlig vit duk på stativ så jag kommer klart och tydligt kunna se skillnader till den grå DaLite duken, blir mycket spännande... håll ut!

Mattias.

#96

Postad 29 december 2002 - 17:53

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
fick HS10 i fredags och har kört igenom en hel del rullar. förutsättningarna e inte de bästa projicerar på en vit vägg som har lite skarvar och smuts på sig, matar den med vanlig interlacad signal via svideo från ett vanlig hollywood plus-kort. bilden en ok men inte mer. tre saker stör mig:

1) låg detaljnivå på dvd (ex människor som är långt borta ser mest ut som en hög av pixlar det går ej att urskilja ansikten etc)

2) mpegartifakter (där det är mycket av samma färg typ en grå vägg eller liknande bildas block av pixlar med olika nyanser av färgen som dessutom rör på sig)

3) en sort allmän grynighet i bilden.

i vissa scener, särskilt vid panoreringar kan man urskilja viss screendoor men de tre ovan är betydligt mer störande. sen of course, svärtan är ju lite grå men tillräckligt bra för att jag skall tycka att 1-3 är mycket mer irriterande.

det skiljer en hel del på olika dvds. den med bäst bild hittills har varit cast away R2 (anamorfisk, pal 1.85) medan 9 1/2 weeks R1 ser för jäklig ut

jag undrar hur pass mycket bättre det kommer att bli med en HTPC och dvianslutning samt en riktig duk...kommer att uppgradera med detta snart.

#97

Postad 29 december 2002 - 20:50

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hur blir bilden på HS10:an i XGA tittande (4:3) vid ett tittavstånd på en och en halv bildbredd? Syns bildpunkterna?

#98

Postad 29 december 2002 - 22:42

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
MattiaK : If you are able to get a quality greyscreen from DaLite at 3.000 Skr. - thats a very good price! [:D]
The prices I've seen for DaLite and Stewart are 8.000 - 10.000 Dkr. and above, and I think that's just way too expensive. I believe you're right - a greyscreen with the right nuance of (light)grey will improve overall PQ - contrast, shadowdetail and blacklevel in particular. I checked out a grey fabric before I chose the white one I'm using, but the image turned worse because the grey nuance was too dark.

hatasl : You might wanna try a good componentcable instead of svideo. A switch of cable could possible reduce the noise you are experiencing. As you say, the quality of the transfer is alfa omega - the combination of a big picture and a wxga projector as absolutely merciless to a bad transfer - i've got a couple of those myself...[xx(]

Útgarðaloki : The figure you mention, 1.5 * width of picture, is IMHO the lower limit - especially in 4:3 mode since the screenwidth of a 4:3 image (1024*768 px) is only 3/4 of the screenwidth of a 16:9 image (1368*768 px) meaning you will be sitting 25% closer to a 4:3 screen.
The resolution of a 4:3 and a 16:9 image is the same - the difference is a higher number of active px in the 16:9 image (4:3 has a black bar at each side).

So you will be sitting at 1.5 SW in 4:3 mode and ~1.2 SW in 16:9 mode, which in my opinion is a bit too close - the screendoor will be too visible at this sittingdistance, but you might wanna try the setup - maybe your references are different than mine? [;)]

I'm sitting at 1.7 SW from a 16:9 image and there is practically no screendoor visible - the image is razorsharp and crisp (sharpest possible focus).

BTW Just watched Resident Evil the other day and the image was breathtaking! Anyone else noticed the awesome PQ of this dvd with their frontprojectorsetup?? [:D]

See ya all later!

- Thomas[:D]

#99

Postad 30 december 2002 - 00:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
blockchoklad: Missade din fråga tidigare idag. Nej jag kommer inte att köra med HTPC. Gjorde det med min förra projektor och tänker inte göra det igen.. blää! [:D]

DeaconFrost: En DaLite HCMW med Model C kassett får man för ca 3000:-. Har skrivit mycket om denna i en annan tråd.

hatasl: Du låter verkligen inte nöjd med din HS10:a. Det skulle jag inte heller vara om jag upplevde bilden som du gör. Jag kör med riktigt sunkig dvd spelare och s-video kabel och visst ser jag dom brister du beskriver men inte alls på ett så störande sätt som du gör. Det kan ju bero på att din nuvarande setup inte är nog bra eller att du helt enkelt har betydligt bättre känndeom och krav om bildkvalitet än vad jag har.

Men om jag ska spekulera lite så brukar väl inte den här typen av PC användande vara speciellt lyckat för bildkvalitetens skull, alltså att köra s-video via t.e.x ett hollywood kort. Jag har nån gång läst om folk som gjort jämförelser mellan den här lösningen du har och stationära dvd:s och då har stationära vunnit. Om man dock använder en PC som man bör, alltså med VGA eller DVI så snackar vi nåt helt annat. Jag tror du kan sitta lugnt och om du sen får den att fungera med HTPC och DVI så blir det andra bullar.

Känner du ingen som sitter på en bra dvd spealre som du kna testa och jämföra?

Mattias.

#100

Postad 30 december 2002 - 15:09

Unregisteredcd4e6df9
  • Unregisteredcd4e6df9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
mattiask: Har du hört något om vår Dalite duk HCMW??

Den kom ju till Stockholm i förra veckan så den borde väl ha kommit fram nu, har du hört något från Stefan i Luleå??

Själv kan jag inte få kontakt med han!!!!

Hör av dig snabbt....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.