Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

streaming livetv

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 september 2007 - 22:22

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
jag meckade lite med att försöka streama livetv över internet idag utan framgång.
jag har googlat mig till att VLC kan göra det men jag vill ha en mythtv frontend. tanken med detta är att slippa betala ett sommar abonemang på landstället(boxer) när jag har 66 kanaler från comhem i stan året runt.
ska man kanske sätta upp en till mythtv backend på landet utan tv-kort och låta servrarna prata ihop sig och köra sin frontend mot den?

#2

Postad 06 september 2007 - 06:39

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

jag meckade lite med att försöka streama livetv över internet idag utan framgång.

Vad var det som inte gick?

jag har googlat mig till att VLC kan göra det men jag vill ha en mythtv frontend. tanken med detta är att slippa betala ett sommar abonemang på landstället(boxer) när jag har 66 kanaler från comhem i stan året runt.
ska man kanske sätta upp en till mythtv backend på landet utan tv-kort och låta servrarna prata ihop sig och köra sin frontend mot den?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, beroende på hur brett tjockband du har till landet kan du ju behöva efterbehandla inspelningarna så att de blir mindre.

Om du väljer bort frontend kan du alltid streama med hjälp av mythweb, och till exempel omvandla inspelningarna till FLV-filmer.

/ Pär

#3

Postad 09 september 2007 - 20:19

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

jag meckade lite med att försöka streama livetv över internet idag utan framgång.

Vad var det som inte gick?

jag har googlat mig till att VLC kan göra det men jag vill ha en mythtv frontend. tanken med detta är att slippa betala ett sommar abonemang på landstället(boxer) när jag har 66 kanaler från comhem i stan året runt.
ska man kanske sätta upp en till mythtv backend på landet utan tv-kort och låta servrarna prata ihop sig och köra sin frontend mot den?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, beroende på hur brett tjockband du har till landet kan du ju behöva efterbehandla inspelningarna så att de blir mindre.

Om du väljer bort frontend kan du alltid streama med hjälp av mythweb, och till exempel omvandla inspelningarna till FLV-filmer.

/ Pär

<{POST_SNAPBACK}>

Det som inte går är att starta clienten när jag ansluter över internet. Jag får upp felet "Kunde ej ansluta till huvudinspelningsservern -- är den startad? Är den kofigurerade IP-adressen för den korrekt? OK" port 3306 & 6543-6549 är öppna i brandväggen till mythtvservern. har jag missat någon port?

bandbredd till landet ligger på 8mbit så det borde räcka för livetv.

Redigerat av stormer, 09 september 2007 - 22:03.


#4

Postad 09 september 2007 - 22:24

matced
  • matced
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Har du även ändrat/satt upp IP nummret till huvudservern så att det står rätt publika nummer?

Ett sett (om du inte behöver livetv) som är smidig och som jag använder är Mythstreamtv. Lite krångligare att sätta upp men när det fungerar är det smidigt eftersom man kan välja hastighet på överföringen och man behöver inte koda om filer i förväg.

Är inte säker på att 8mbit räcker för livetv och vilken upload hastighet har du på din maskin hemma?

#5

Postad 09 september 2007 - 23:04

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Har du även ändrat/satt upp IP nummret till huvudservern så att det står rätt publika nummer?

<{POST_SNAPBACK}>

japp. satte mitt externa ip och har även slängt ut servern på DMZ så det inte var nån port som var stängd tänkte jag. funkar endå inte...

Är inte säker på att 8mbit räcker för livetv och vilken upload hastighet har du på din maskin hemma?

<{POST_SNAPBACK}>

jag har 10 ut (BBB LAN)

#6

Postad 10 september 2007 - 08:42

jukk
  • jukk
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Med svn-versionen av MythTV kan man strömma video med MythWebs inbyggda flashspelare. Det gäller att starta en inspelning och sen starta flash-strömmen.

#7

Postad 10 september 2007 - 15:03

Unregistered3ba57a84
  • Unregistered3ba57a84
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Stämmer att man kan strömma direkt i svn versionen men jag har inte riktigt fått det att fungera som tänkt. Troligen orkar inte riktigt min server med att hantera transcodingen nödvändig för den inbyggda spelaren

#8

Postad 10 september 2007 - 15:17

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
jag tror jag löser detta genom en VPN anslutning. Det funkar ju fint på mitt interna LAN så då borde det funka över VPN. lite mer "säkert" är väll aldrig fel heller. frågan är bara om jag måste kunna browsa på LANet eftersom det verkar vara lite si och så med det när man ansluter till en win2k3 VPN server har jag läst.

#9

Postad 10 september 2007 - 17:53

MattiasAA
  • MattiasAA
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

frågan är bara om jag måste kunna browsa på LANet eftersom det verkar vara lite si och så med det när man ansluter till en win2k3 VPN server har jag läst.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du finner att windows-lösningen har några ovälkomna begränsningar kan du alltid använda myth-burken direkt som vpn server med hjälp av t.ex. openvpn eller vtund.
Mvh M



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.